S T E N O G R A M A

şedinţei Biroului permanent al Camerei Deputaţilor

din ziua de miercuri, 28 decembrie 2016

 

 

Şedinţa a început la ora 9,35.

Lucrările au fost conduse de domnul Florin Iordache, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor.

 

Au participat: domnul Petru Gabriel Vlase, doamna Rovana Plumb şi domnul Marian-Cătălin Predoiu – vicepreşedinţi, Ion-Marcel Ciolacu, doamna Ioana Bran, domnul Mircea-Gheorghe Drăghici, domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc şi domnul Cristian Ghinea – secretari, domnul Mircea-Gheorghe Drăghici, domnul Seres Denes şi domnul Andrei Dominic Gerea – chestori, domnul Eugen Nicolicea – Grupul parlamentar al PSD, doamna Raluca Turcan – Grupul parlamentar al PNL,  domnul Nicuşor Daniel Dan –  Grupul parlamentar al USR, Korodi Attila – Grupul parlamentar al UDMR, domnul Constantin Avram – Grupul parlamentar ALDE, domnul Varujan Pambuccian  – Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale şi domnul Cristian Adrian Panciu – Secretarul general al Camerei Deputaţilor.

Invitaţi:, doamna Ştefania Bârlibescu – Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar general adjunct, doamna Silvia-Claudia Mihalcea – secretar general adjunct, domnul Georgică Tobă – şeful Departamentului Legislativ, domnul Gabriel Stecoza şi domnul Ştefan Lagunovschi – Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Diaconescu şi domnul Gheorghe Popescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, domnul Constantin Bantaş – Direcţia pentru lucrările şi secretariatul comisiilor, doamna Gabriela Enea – director Direcţia comunicare şi relaţii publice şi doamna Alexandra Iordănescu – director general la Cabinet Secretar general.

 

*

 

Domnul Florin Iordache:

Bună dimineaţa, stimaţi colegi.

Declar deschisă şedinţa noastră de astăzi.

Dacă la ordinea de zi a Biroului permanent aveţi observaţii? Nu.

 

PUNCTUL 1

Programul de lucru al Camerei Deputaţilor

PUNCTUL 2

Ordinea de zi a Camerei Deputaţilor

PUNCTUL 3

Notă cu privire la iniţiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaţilor

 

Domnul Florin Iordache:

Stimaţi colegi, la ordinea de zi a Camerei Deputaţilor aveţi observaţii?

Domnul Nicolicea.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

V-aş ruga să fiţi de acord - pe lideri îi rog - cu modificarea ordinii de zi şi a programului de lucru, în sensul ca în programul de lucru astăzi să avem inclusiv vot final şi mâine să rămânem doar cu comisii.

În legătură cu ordinea de zi…

 

Domnul Florin Iordache:

Staţi să supun mai întâi la vot.

Dacă sunt observaţii?

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Pe chestiunea aceasta aş dori să avem o discuţie de cinci minute, pe ordinea de zi de astăzi în plen.

 

Domnul Florin Iordache:

Să discutăm întâi de program. Înţeleg că membrii Comitetului liderilor ne propun modificarea programului, astfel încât astăzi la ora 13,00 să avem vot final, la ora 14,00 să avem comisii iar mâine, în loc de plen, de la ora 10,00 să fie activitate în comisii.

Aceasta este propunerea, da? Supun votului membrilor Biroului permanent.

Cine este de acord cu acest program? Vă rog să votaţi. Mulţumesc.

Voturi împotrivă?

Abţineri?

Cu o abţinere, s-a aprobat.

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Pe subiectul acesta noi, dimpotrivă, doream să prelungim… Sunt foarte mulţi parlamentari noi, noi suntem toţi noi şi pur şi simplu nu am avut timp de ieri până astăzi să ne uităm pe toate propunerile la care se propune respingerea. Mai mult, site-ul a căzut aseară. Nu cred că începem bine.

 

Domnul Florin Iordache:

Tocmai aceasta era. Ordinea de zi este cea pe care am aprobat-o, nu umblăm la ordinea de zi.

Practic, va fi o ordine de zi mai scurtă pentru că ordinea de zi care începe de la poziţia 29 cu respingeri; cât vom putea face în cele două ore, două ore şi jumătate. Toţi colegii au primit materialele încă de ieri. Discutăm numai de respingeri. OK.

Alte intervenţii? Domnul Nicolicea.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Înscrierea pe ordinea de zi, sub rezerva primirii raportului, a PLx 473/2016 şi, totodată, activitatea Comisiei pentru buget să se desfăşoare simultan cu plenul ca să facă acest raport. PLx 473/2016 se referă la taxe.

 

Domnul Florin Iordache:

Observaţii, dacă sunt?

Vă rog. Doamna Turcan.

 

Doamna Raluca Turcan:

Aici aş dori, dacă se poate, pe lângă Comisia de buget-finanţe, să solicităm şi avizul Comisiei pentru cultură, întrucât cererea de reexaminare se referă explicit la taxa Radio-Tv şi cred că s-ar impune şi un aviz al Comisiei pentru cultură.

 

Domnul Florin Iordache:

Dacă vă uitaţi în Regulament, atunci când discutăm de reexaminări, discutăm de comisia sesizată în fond. Comisia sesizată în fond şi prima dată şi acum este Comisia de buget.

Dacă discutam de primă Cameră sesizată sau a doua Cameră sesizată, eram de acord cu dumneavoastră să introducem şi un aviz.

 

Doamna Raluca Turcan:

Vreau să menţionez că şi la prima dezbatere a fost sesizată Comisia pentru cultură pentru aviz, aşa că nu văd de ce nu am evalua… Şi cred că suntem aici oameni responsabili, nu suntem pe repede-înainte doar să bifăm o lege.

Gândiţi-vă că două instituţii vitale pentru democraţia românească rămân fără finanţare de mâine sau din momentul în care această lege va fi promulgată.

Eu cred că se impune şi o analiză în Comisia pentru cultură şi mass-media.

 

Domnul Florin Iordache:

Alte intervenţii, dacă sunt?

Vă rog.

 

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Sunt convins că aceste două instituţii vitale pentru ţara românească nu vor rămâne fără finanţare începând de mâine, conform proiectului. Putem să-l citim şi să fim liniştiţi, cu atât mai mult cu cât, totuşi, cred că până la urmă vom avea şi un Guvern în ţara aceasta. Adică, sperăm că lucrurile vor merge spre ceea ce trebuie.

 

Domnul Florin Iordache:

Domnul vicepreşedinte Predoiu. Vă rog.

 

Domnul Marian-Cătălin Predoiu:

Dincolo de finanţare este şi un alt aspect aici, care ţine de funcţionalitatea mai largă a Televiziunii. Nu cred că strică, pur şi simplu. Ce strică dacă este şi Comisia pentru cultură? Dimpotrivă. Dacă ar fi un aviz pozitiv, aceasta ar întări şi proiectul. Va fi o dezbatere pozitivă atunci.

 

Domnul Florin Iordache:

Vreau să vă reamintesc, stimaţi colegi: Regulamentul precizează foarte clar că, atunci când discutăm de reexaminări, reexaminarea se discută în comisia care a fost sesizată în fond. Deci noi, acum, în comisia sesizată în fond, care a fost Comisia de buget, discutăm reexaminarea.

Oricum, supun la vot propunerea dumneavoastră, stimată doamnă.

Vă rog.

 

Doamna Raluca Turcan:

Aş dori să mai fac două comentarii. Unu. Eu nu m-am referit la comisia sesizată în fond, ci doar pentru un aviz.

În acelaşi timp, orice om care cunoaşte cum funcţionează Radioul şi Televiziunea publică înţelege că în momentul de faţă aceste două instituţii au trei surse de finanţare. Cea mai consistentă sursă de finanţare este taxa Radio-Tv. În momentul în care se elimină taxa Radio-Tv, practic pierzi mai mult de două treimi din veniturile acestor două instituţii.

Evident că banii vor trebui compensaţi de la bugetul de stat. Dar cred că, totuşi, se impune o analiză pentru a şti inclusiv în calculul şi în pregătirea bugetului pentru anul viitor ce sumă trebuie să meargă de la bugetul de stat pentru cele două instituţii.

 

Domnul Florin Iordache:

Domnule Cozmanciuc, vreţi să interveniţi. Vă rog.

 

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

Fără să reiau cele expuse puţin mai devreme, doresc să întăresc că ar fi bine, necesar, să treacă şi la Comisia de cultură pentru o informare, un aviz şi nu cred că mai mult de atât am putea face în momentul de faţă.

Mulţumesc.

 

Domnul Florin Iordache:

Bun. Este o propunere ca să primească un aviz şi de la Comisia pentru cultură.

Cine este pentru acest aviz? 3 voturi pentru.

Împotrivă? 7 voturi împotrivă.

A fost respinsă această propunere.

Cealaltă propunere: Comisia pentru buget să fie raportoare. Aşteptăm la plen raportul comisiei, pentru a fi dezbătut în plen în momentul în care va veni acest PLx.

Cine este pentru? Vă rog să votaţi. Mulţumesc.

Voturi împotrivă? Un vot împotrivă.

Cu un vot împotrivă a fost adoptat. Este vorba de PLx-ul cu o sută de taxe.

Vă rog, domnule Nicolicea. Mai aveţi o completare la ordinea de zi?

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Aş mai dori să introducem pe ordinea de zi PLx 510/2016, care se referă la finanţarea partidelor politice, mai precis la campania electorală. Ordonanţa este în vigoare, produce efecte, deci nu ar fi o grabă. În schimb, există nişte amendamente cu privire la nişte scăpări din această ordonanţă.

Am să vă şi spun care sunt şi care nu sunt în vigoare şi toate partidele au nevoie să fie în vigoare. Este vorba de decontarea anumitor cheltuieli, considerăm noi că sunt legale. Spre exemplu difuzarea spoturilor publicitare, cheltuieli de consultanţă juridică, taxe de timbru ş.a.m.d. Deci, nu sunt lucruri care să îndemne pe cineva să voteze negativ; ba, din contra, aş putea să spun că toate partidele au interesul ca aceste cheltuieli să fie făcute legal şi să fie decontate.

 

Domnul Florin Iordache:

Intervenţii, dacă sunt? Nu.

Supun votului dumneavoastră completarea cu acest PLx. Raportul înţeleg că există. Vă propun, în aceste condiţii, ca acest raport să fie primul pe ordinea de zi şi apoi intrăm în categoria „respingeri” şi ordinea de zi curge aşa cum am aprobat-o.

Cine este pentru?

 

Domnul Cristian Ghinea:

Nu văd urgenţa acestui proiect…

 

Domnul Florin Iordache:

Tocmai v-a explicat domnul Nicolicea.

 

Domnul Cristian Ghinea:

A explicat substanţa, nu urgenţa.

 

Domnul Florin Iordache:

Bun.

(Domnul Eugen Nicolicea solicită să ia cuvântul)

Domnule Nicolicea, pierdem timpul… Mulţumesc.

Deci, supun la vot completarea ordinii de zi cu acest PLx, care să fie primul punct pe ordinea de zi.

Cine este pentru? 

Voturi împotrivă?

Cu un vot împotrivă a fost adoptată completarea ordinii de zi cu acest prim punct pe ordinea de zi; apoi, ordinea de zi curge.

Alte discuţii?

Vă rog, domnule Korodi.

 

Domnul Korodi Attila:

Pentru clarificare în legătură cu ordinea de zi difuzată ieri după-amiază. Am înţeles că în şedinţa de ieri s-a luat decizia de a merge pe respingeri, dar am văzut acolo şi capitolul „adoptări”.

 

Domnul Florin Iordache:

Nu.

 

Domnul Korodi Attila:

Deci, vom alege numai capitolul cu respingeri.

 

Domnul Florin Iordache:

Da. Repet: s-a hotărât ieri, pentru că sunt foarte mulţi colegi noi, să pornim de la poziţia 29 din ce ne-a rămas din Parlamentul anterior. Deci, la capitolul „respingeri”, care va curge, avem două adoptări, una la care aşteptăm raportul – cel care se referă la cele o sută de taxe – şi acesta pe care l-a suplimentat domnul Nicolicea.

 

Domnul Korodi Attila:

Mulţumesc pentru precizări.

 

Domnul Florin Iordache:

Şi eu vă mulţumesc.

Mergem mai departe.

 

PUNCTUL 4

Notificări din partea unor deputaţi privind starea de incompatibilitate în care se află la data intrării în exerciţiul mandatului

 

Domnul Florin Iordache:

Trimitem la Comisia juridică.

Au mai apărut nişte posibile incompatibilităţi.

Avem o notificare din partea colegului nostru Laurenţiu Dan Leoreanu, de la Neamţ. Vă rog să fie transmisă cu celeritate Comisiei juridice pentru a avea un răspuns.

Doamna doctor Cherecheş Viorica de la Maramureş, de asemenea, solicită o precizare. Şi domnul Ionuţ Simionca de la Bistriţa-Năsăud solicită o clarificare. Tot la Comisia juridică, ca să avem un punct de vedere.

 

PUNCTUL 5

Scrisoare din partea domnului deputat Stamatian Vasile Florin referitoare la clarificarea unei eventuale stări de incompatibilitate între calitatea de deputat şi alte funcţii

 

Domnul Florin Iordache:

Mai avem o scrisoare din partea domnului deputat Stamatian Vasile Florin, care solicită clarificarea unei eventuale stări de incompatibilitate.

De asemenea, o trimitem la Comisia juridică pentru raport.

Alte posibile incompatibilităţi mai avem la Secretariatul general? Nu.

În Comisia juridică astăzi, de la ora 14,00, se va analiza, astfel încât să avem un răspuns pentru toţi colegii noştri, ca să poată şti.

Am o singură precizare de făcut. Aşa cum ştiţi, în subsol avem un incident, înţeleg că au fost afectate serverele şi există o anumită stare acolo, care sper să se rezolve.

Noi aveam propuse cele opt serii de teste pentru votul electronic şi vă propun ca votul electronic să-l amânăm pentru săptămâna viitoare, să avem o sesiune specială numai pe votul electronic, în momentul în care vor merge şi aceste servere, astfel încât să fie funcţional sistemul pe care toţi îl aşteptăm.

Domnule Nicolicea, vă rog.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Acest lucru nu afectează programul aprobat, având în vedere că noi hotărâsem ca de mâine să înceapă votul electronic. noi astăzi vom da un vot şi mâine avem activitate pe comisii.

Rugăm stafful tehnic să rezolve problema mai repede, pentru ca săptămâna viitoare să nu fie niciun fel de problemă.

 

Domnul Florin Iordache:

Mâine avem comisii. Trebuie la un prim plen.

Vă rog, doamnă Turcan.

 

Doamna Raluca Turcan:

Profit de ocazie să vă adresez o nelămurire a mea pe care o am din mandatul trecut.

Dacă tot s-a investit atât de mult pe acest sistem de vot electronic, de ce nu s-a folosit de la jumătatea mandatului trecut? Şi văd că nici acum, cu toate că a început o nouă sesiune parlamentară, nu putem avea vot electronic.

Care este problema, care este hiba? Eu cred că este necesară o informare, măcar a membrilor Biroului permanent, pentru a şti de ce o investiţie atât de consistentă făcută în Camera Deputaţilor nu este folosită de către deputaţi.

 

Domnul Florin Iordache:

Domnule Dumitrică, vă rog să faceţi o informare către toţi membrii Biroului permanent  cu istoria aceasta, ce s-a întâmplat, de ce nu a funcţionat, măsurile şi modul în care a fost updatat sistemul, astfel încât acum, pentru a putea porni prima dată, trebuie acele opt sesiuni de vot pentru verificare ş.a.m.d., ca să nu constatăm iar că avem colegi care votează şi de fapt nu sunt în sală. Opt sesiuni - aşa ne propun cei de la tehnic sau este obligatoriu pentru a verifica.

Vă rog să pregătiţi un material şi un desfăşurător ce s-a întâmplat din luna mai până acum, stadiul actual. Şi eu îmi doresc. Este mult mai simplu, ca să ştim exact cine este în sală ş.a.m.d.

Vă rog.

 

Doamna Raluca Turcan:

Mă scuzaţi. Este un pic ilar, totuşi. Dumneavoastră trebuie să spuneţi că tehnicul ne propune opt sesiuni de vot pentru a testa sistemul de vot electronic?! Ţinând cont că avem o singură sesiune de vot pe săptămână, adică în opt săptămâni putem şti dacă…

 

Domnul Florin Iordache:

Nu. Opt teste. Sunt opt voturi.

 

Doamna Raluca Turcan:

Opt voturi, deci e total diferit. Aţi spus opt sesiuni.

 

Domnul Florin Iordache:

Opt sesiuni de vot, deci opt voturi. Sesiunea de vot are mai multe etape, o să vedeţi, introducerea cartelei…

 

Doamna Raluca Turcan:

Adică de testat opt voturi.

 

Domnul Florin Iordache:

Da, nu opt săptămâni. Am spus opt sesiuni de vot: se deschide sistemul de vot, se efectuează voturile respective, se închide sistemul; se redeschide, se resetează, se revotează, se închide sistemul.

Deci, trebuie o zi efectiv numai pentru această chestiune.

Alte intervenţii? Nu sunt.

Mulţumesc mult.

Declar şedinţa închisă. Ne vedem la ora 10,00 în plen.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 9,50.