S T E N O G R A M A

şedinţei comune a Birourilor permanente

ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

din ziua de joi, 20 aprilie 2017

 

 

Şedinţa a început la ora 11,08.

Lucrările au fost conduse de domnul Liviu Dragnea, preşedintele Camerei Deputaţilor, asistat de domnul Călin Popescu- Tăriceanu, preşedintele Senatului.

 

Au participat:

De la Camera Deputaţilor: domnul Florin Iordache şi domnul Petru Gabriel Vlase – vicepreşedinţi, domnul Georgian Pop, doamna Ioana Bran şi domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc – secretari, domnul Valeriu-Andrei Steriu – chestor, domnul Ioan Munteanu – Grupul parlamentar al PSD, domnul Răzvan Sorin Prişcă – Grupul parlamentar al PNL, domnul Nicuşor Daniel Dan – Grupul parlamentar al USR, domnul Korodi Attila – Grupul parlamentar al UDMR, domnul Constantin Avram – Grupul parlamentar ALDE şi domnul Eugen Tomac (de la ora 11,28) – Grupul parlamentar al PMP.

 

 De la Senat: domnul Niculae Bădălău, domnul Remus Mihai Goţiu, domnul Iulian-Claudiu Manda şi doamna Laura-Iuliana Scântei – vicepreşedinţi, domnul Marian Pavel şi domnul Adrian Ţuţuianu – secretari, domnul Paul Stănescu – chestor, domnul Ioan Deneş – Grupul parlamentar al PSD,  domnul Eugen Ţapu Nazare – Grupul parlamentar al PNL, domnul Cristian Ghica – Grupul parlamentar al USR, domnul Ionuţ Sibinescu – Grupul parlamentar ALDE şi domnul Vasile-Cristian Lungu – Grupul parlamentar al PMP.

 

Invitaţi:

Damna Ştefania Bîrlibescu – Ministerul pentru relaţia cu Parlamentul.

 

De la Camera Deputaţilor: doamna Silvia-Claudia Mihalcea – Secretarul general al Camerei Deputaţilor, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar general adjunct, domnul Georgică Tobă – secretar general adjunct interimar, domnul Gabriel Stecoza – şeful Departamentului Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Diaconescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, doamna Gabriela Enea – director Direcţia comunicare şi relaţii publice, şi doamna Anca Mihaela Spiridon – director general la Cancelarie Preşedinte.

 

De la Senat: domnul Ion Vărgău – Secretarul general al Senatului, domnul Timotei Stuparu – secretar general adjunct, doamna Cristina Ionescu – secretar general adjunct, doamna Roxana Truinea – directorul general al Direcţiei generale legislative, doamna Claudia Pencea – directorul Direcţiei pentru organizarea lucrărilor plenului şi comisiilor, doamna Elena Diaconu – şeful Serviciului pentru lucrările Biroului permanent, domnul Gabriel Sterea – Direcţia generală Secretariat general, doamna Ionela Mihăilă – consilier şi doamna Mariana Carabin – director la Cabinetul Secretarului general.

 

*

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Bună ziua, stimaţi colegi.

Hristos a înviat!

Domnule preşedinte al Senatului, dacă sunteţi de acord, vă propun să începem şedinţa comună.

Proiectul ordinii de zi pentru această şedinţă comună a fost distribuit.

Dacă aveţi observaţii sau comentarii.

Vă rog.

 

Domnul Valeriu-Andrei Steriu:

Pe procedură, domnilor preşedinţi şi stimaţi colegi.

Dacă putem găsi o formă în care ordinea de zi a acestor Birouri permanente reunite să poată fi distribuită măcar cu treizeci de minute înainte. Tocmai de un minut a apărut pe acest site. Am vorbit cu colegii anterior; nimeni nu ştia ordinea de zi.

Dacă la Camera Deputaţilor mecanismele funcţionează, avem o aplicaţie şi cu o oră înainte totul decurge corespunzător, am dori să găsim o formulă în care şi pe ceea ce înseamnă activităţile reunite – Camera Deputaţilor şi Senat – să putem fi informaţi în timp.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

De acord, şi îmi asum eu această greşeală.

Domnul Munteanu, vă rog.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule preşedinte, în şedinţa precedentă de Birou reunit s-a inclus pe ordinea de zi deschiderea procedurii pentru ANRE. Vă solicit ca astăzi să introducem în prima şedinţă – cea din 26 aprilie – în plenul comun raportul Comisiilor pentru industrii care a fost întocmit pentru acelaşi motiv în iunie 2016, spre dezbatere şi vot în plenul Camerelor reunite.

Un alt lucru pe care aş dori să îl spun – să introducem tot pe ordinea de zi din data de 26 aprilie dezbaterea raportului la SRR pe 2016, mergând pe principiul că cele două Comisii de cultură vor depune raportul pentru acest lucru.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Deci în legătură cu ANRE-ul, noi avem un raport plecat de la BPR, dar nu a ajuns la plen.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Corect.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Şi între timp BPR-ul a aprobat un alt raport cu acelaşi obiectiv.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Nu. Nu am aprobat raport, ci am aprobat acum doar deschiderea depunerii candidaturii.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Deschiderea procedurilor, dar să aibă acelaşi obiectiv.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Exact.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Da, de acord. Adică eu sunt de acord, şi cu Societatea Română de Radio.

Bine.

Domnul Ţuţuianu, vă rog.

 

Domnul Adrian Ţuţuianu:

Domnule preşedinte, pe data de 14.03.2017 am depus un Proiect de Hotărâre a Parlamentului pentru modificarea şi completarea Hotărârii nr.30/1993 privind controlul parlamentar asupra activităţii SRI.

Aş sugera şi v-aş ruga ca în partea întâi a şedinţei din 26 aprilie să putem pune pe ordinea de zi acest proiect de hotărâre. Nu necesită timp foarte mult.

Şi o a doua chestiune pentru şedinţa de după 26 aprilie, deci prima – sunt rapoartele de activitate ale SRI-ului pe 2015 şi co-raportul Comisiei, care ar trebui puse în dezbatere. Suntem întrebaţi, chestionaţi pe subiectul acesta. Eu am pregătit totul; este depus tot din luna martie, şi va trebui să convin şi cu conducerea Serviciului Român de Informaţii, să fie prezentă în Parlament. Deci, nu pentru săptămâna viitoare, dar ar trebui să avem o proiecţie asupra acestei chestiuni.

Dar pentru săptămâna viitoare Hotărârea nr.30 ar trebui dezbătută, pentru ca să avem un cadru juridic mai bun.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Dacă nu sunt obiecţii la cele trei solicitări, pentru că practic sunt trei solicitări pentru a completa ordinea de zi cu cele trei puncte – cu ANRE-ul, cu SRR-ul şi cu Hotărârea privind Comisia SRI, înseamnă că vom completa ordinea de zi cu aceste trei solicitări.

Atunci, vă propun să aprobăm ordinea de zi a şedinţei comune de astăzi, cu observaţiile de mai devreme.

Cine este pentru? Vă mulţumesc.

Sunt voturi împotrivă?

Abţineri?

În unanimitate a fost aprobată.

 

PUNCTUL 1

Memorandum intern: Alocuţiunea în Plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului a Preşedintelui Comisiei Europene, domnul Jean-Claude Juncker (11 mai 2017)

 

Domnul Liviu Dragnea:

Primul punct la ordinea de zi este: Memorandumul intern privind Alocuţiunea în Plenul reunit al Camerei Deputaţilor şi Senatului a Preşedintelui Comisiei Europene, domnul Jean-Claude Juncker, 11 mai 2017.

În continuarea notei verbale privind vizita de lucru în România a Preşedintelui Comisiei Europene, aprobată în şedinţa comună a Birourilor permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului din 18 aprilie 2017, avem memorandumul intern privind organizarea şi desfăşurarea acestui eveniment şi vă propun să aprobăm acest memorandum.

Cine este pentru?

Mulţumesc.

În unanimitate a fost aprobat.

 

PUNCTUL 2

Proiect de Hotărâre a Parlamentului României pentru constituirea Comisiei speciale de anchetă a Senatului şi Camerei Deputaţilor pentru verificarea aspectelor ce ţin de organizarea alegerilor din 2009 şi de rezultatul scrutinului prezidenţial

 

Domnul Liviu Dragnea:

Acum, avem pe ordinea de zi proiectul de Hotărâre a Parlamentului României pentru constituirea Comisiei speciale de anchetă a Senatului şi Camerei Deputaţilor pentru verificarea aspectelor ce ţin de organizarea alegerilor din 2009 şi de rezultatul acestor alegeri.

După cum cunoaşteţi şi din intervenţiile publice, s-a decis de către PSD şi ALDE să propună constituirea unei Comisii de anchetă pentru a verifica aspectele ce ţin de organizarea alegerilor prezidenţiale din 2009, precum şi rezultatul acestora.

Noi am considerat că este necesară, şi considerăm că este necesară,  această Comisie, având în vedere că sunt puse în discuţie, principii ale statului democratic prin posibila intervenţie a unor persoane şi/sau instituţii în desfăşurarea procesului electoral şi constatarea rezultatului final.

Aveţi la mapă proiectul de Hotărâre privind  înfiinţarea acestei comisii în baza prevederilor articolului 9 din Regulamentul activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului.

Supun la vot introducerea în proiectul ordinii de zi a Plenului comun din 26 aprilie 2017 a proiectului de Hotărâre a Parlamentului privind înfiinţarea acestei Comisii comune de anchetă.

Grupurile parlamentare trebuie să-şi desemneze reprezentanţi, şi cred că ar trebui să stabilim un termen pentru desemnarea acestor reprezentanţi.

Dacă în legătură cu acest punct sunt observaţii sau propuneri.

Domnul Steriu, vă rog.

 

Domnul Valeriu-Andrei Steriu:

Revin la abordarea de la începutul acestei şedinţe.

Dacă am fi avut din timp acest document, probabil că puteam găsi formule prin care să îl completăm, să venim probabil cu o extindere şi pe alte perioade de alegeri prezidenţiale şi în consecinţă vom vota împotrivă, mai ales pentru că nu am avut cum să aducem o contribuţie pe acest document.

Acum îl vedem prima oară, cel puţin cei din Partidul Mişcarea Populară.

Mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Da, vă rog.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Pe lângă cele menţionate de colegul Steriu, aş vrea să vă învederez faptul că la art.1, obiectul pentru care se constituie această Comisie parlamentară, excede activităţii Parlamentului, pentru că nu este în competenţa Parlamentului să verifice rezultatul unui scrutin prezidenţial.

Vă aduc aminte, potrivit Legii de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale şi Normelor constituţionale în vigoare, Curtea Constituţională a validat acel scrutin prezidenţial, potrivit Legii, ori reformulăm, ori temeiul aşa cum este la obiect menţionat nu ne priveşte şi ne excede atribuţiile.

Dacă rămânem în această configuraţie şi în acest draft de Hotărâre, membrii Grupului parlamentar PNL din cadrul Biroului permanent reunit vor vota împotrivă.

Mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Da, vă rog.

 

Domnul Remus Mihai Goţiu:

De asemenea, reiterez şi ceea ce au spus deja antevorbitorii. Doamna vicepreşedinte Scântei a semnalat un aspect. Eu, uitându-mă în diagonală, am găsit alte aspecte. Foarte vag, un termen de 24 de ore - convocarea şedinţelor înainte - mi se pare un termen foarte scurt. Sunt foarte multe atribuţii pe care, dacă vom hotărî să facem această comisie de anchetă, le-am putea discuta.

Aşadar, propun ca această hotărâre să fie discutată în următoarea şedinţă a Biroului permanent reunit, pentru a avea timp să analizăm cu atenţie acest document.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Stimaţi colegi, haideţi să discutăm acum.

Am înţeles că nu s-a distribuit cu o jumătate de oră înainte. Haideţi să alocăm acum o jumătate de oră pentru studiul acestui proiect de hotărâre.

Discutăm acum, punctual.

Aceasta cu 24 de ore nu este o problemă. Putem să o modificăm.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Atunci, vă propun ca cine a redactat draftul - presupun un coleg cu experienţă şi politică şi juridică, ar trebui să revizuim articolul 1, pentru că printre atribuţiile acestei comisii enunţate aici, vă repet, excedem atribuţiile Parlamentului, respectiv: „verificarea respectării dispoziţiilor legale cu privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor prezidenţiale din 2009”. Asta trebuia să facă Curtea Constituţională anterior validării. Nu putem să verificăm acum ceea ce a validat deja Curtea Constituţională. După care: „verificarea corectitudinii centralizării rezultatelor votării”. La fel.

Înţeleg că se doreşte prin această comisie să verificăm anumite situaţii de fapt, nu aspecte juridice – legislaţie, rezultat, obiectul validării de către Curtea Constituţională a rezultatului alegerilor din 2009.

Deci, ar trebui detaliat ce anume dorim să investigăm, pentru că, aşa cum sunt redactate, cred că riscăm să ne facem chiar de râs.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Domnul Tăriceanu, vă rog.

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Stimaţi colegi,

Rezultatul scrutinului prezidenţial din 2009, evident, odată ce a fost validat de Biroul Electoral şi de Curtea Constituţională, nu mai poate fi întors. Mandatul s-a exercitat. Nu mai putem să anulăm mandatul preşedintelui ales în 2009. Problema este alta – problema este dacă, cu ocazia scrutinului din 2009, s-au comis ilegalităţi, s-au comis fraude, şi acest lucru ar putea să reiasă sau nu în timpul lucrărilor acestei comisii de anchetă. Poate putem să constatăm la sfârşit că totul a fost perfect, că informaţiile care au apărut nu se confirmă, şi cu aceasta închidem un episod şi o pagină şi mergem mai departe cu încredere că instituţiile statului funcţionează la parametrii optimali, că totul este perfect şi nu avem a ne îngrijora pentru votul cetăţenilor noştri.

Eu cred că noi avem o obligaţie - să dăm un răspuns opiniei publice pentru aceste îngrijorări generate de informaţiile care au apărut, şi anume că procesul electoral a fost afectat, a fost distorsionat de posibila intervenţie a unor persoane sau chiar a unor instituţii. Nu putem să ştim în momentul acesta.

Nu este o chestiune minoră; nu este vorba de rezultatul recoltei de porumb la hectar.

Este o chestiune foarte gravă, care indică o posibilă implicare a unor instituţii nelegitime în schimbarea rezultatului votului dat de cetăţeni.

Noi, ca parlamentari, trebuie să fim preocupaţi de aceste lucruri pentru că, dacă s-au constatat anumite defecţiuni, dacă sunt anumite lacune legislative, putem să le îndreptăm. Altfel, ce facem?! Ne mulţumim numai să observăm cum a patra putere în stat aduce la lumină informaţii pe care noi nu le ştiam şi mergem mai departe?! Lucrăm cu spor la MCV? Ne ocupăm de corupţie de dimineaţă până seara şi lucrurile acestea nu le vedem?

V-am spus nu odată că corupţia este într-o latură extrem de gravă – corupţia dată de exerciţiul fără control al puterii, şi, în baza principiului echilibrului şi controlului reciproc al puterilor în stat, Parlamentul are obligaţia să se aplece asupra acestei probleme.

Sigur că nu putem să ne substituim organelor de anchetă.

Dacă Parlamentul va obţine indicii relevante în sensul încălcării legii, al fraudării alegerilor, sigur că mai departe este rolul instituţiilor abilitate de anchetă să meargă mai departe cu cercetarea.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Dacă îmi permiteţi...

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Vă rog.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Sunt de acord cu dumneavoastră că o Comisie parlamentară de anchetă poate să verifice incidente care au apărut, sunt semnalate acum în presa curentă, care ar fi viciat până la nerespectarea Legii, deci a făcut să fie nelegală procedura de desfăşurare a alegerilor prezidenţiale din 2009 şi implicit rezultatul acestora.

Dar în momentul în care noi includem la litera k), de la articolul 1, obiectul acestei Comisii de anchetă: verificarea modului în care au fost desemnaţi preşedinţii Birourilor electorale ale secţiilor de votare; verificarea modului în care au fost constituite Birourile electorale şi a modului cum s-au distribuit apoi diversele documente, suntem în procedura electorală produsă de Legea pentru alegerea Preşedintelui, au existat termene, puteau să fie făcute contestaţii, este mult prea mult.

Una este să verificăm nişte aspecte cu privire la implicarea unor instituţii sau unor persoane, reprezentanţi ai unor instituţii în procesul electoral şi alta este să intrăm atât de în detaliu, nu face obiectul nostru.

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Doamna vicepreşedintă, eu am o întrebare, însă, foarte simplă, iertaţi-mă: de ce vă temeţi? Care-i temerea?

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Nu. Mă tem că ne facem de râs. Parlamentul, chiar şi atunci când adoptă o Hotărâre proprie, trebuie să aibă în vedere respectarea legilor pe care tot aici în Parlament le-am votat, anterior.

Dar aşa cum este redactat articolul 1, încălcăm o serie de legi.

Dacă îmi permiteţi, în decurs de o oră vi le detaliez.

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Eu vă spun următorul lucru: dacă aceste încălcări au avut loc, şi, vorbesc la modul ipotetic. Ele au fost acoperite de anumite persoane sau instituţii care aveau un interes în acest sens, şi noi aflăm de abia acum de aceste lucruri.

Ce părere aveţi? Este interesant să le aflăm? Sau preferăm să ne facem că nu au existat, şi să ţinem totul sub preş?

Aceasta este întrebarea esenţială la care trebuie să ni se răspundă!

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Nu răspunde nimic. Orice implicare care a avut ca efect încălcarea Legii, la momentul organizării şi derulării alegerilor prezidenţiale din 2009, de către orice persoană sau orice instituţie.

Chiar dacă sunt identificare astăzi, atâţia ani mai târziu, trebuie semnalate, verificare chiar şi de către o Comisie parlamentară, dar nu la modul la care l-aţi detaliat aici.

Ori punem ceva mai generic, sau puneţi punctual o situaţie de fapt, sau o faptă concretă, ce anume aspecte, pentru că aici, sunt identificare aspecte de procedură electorală care erau prevăzute în Lege, care aveau un termen de contestare la momentul respectiv şi deja sunt asumate şi validate, eu asta vă zic, nu spun că din punct de vedere politic nu aveţi voie să anchetaţi un incident sau o faptă sau o implicare sau orice altceva.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Dacă îmi permiteţi, doamnă.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Vă rog.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Duceţi discuţia la un nivel pe care noi nu îl putem percepe, este prea sus şi îi dau cuvântul domnului Nicuşor Dan, după care domnului Florin Iordache şi domnului Gabriel Vlase.

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Domnule preşedinte, tocmai pentru că este chestiune foarte serioasă, fiecare dintre noi suntem aici reprezentanţi ai unor grupuri parlamentare care au echipe de jurişti, care au echipe de specialişti pe chestiunea electorală.

S-a făcut o propunere de amânare a acestei discuţii pentru următoarea şedinţă a Biroului permanent reunit, care poate să aibă loc, când decidem noi aici.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Eu am o întrebare, îmi cer scuze că îndrăznesc să vă întrerup.

De câte zile ar avea nevoie specialiştii jurişti ai dumneavoastră, spre exemplu?

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Cel puţin o zi.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Este perfect.

Atunci vreau să vă aduc la cunoştinţă ceva care poate vă scapă, tuturor.

În plenul din 26 aprilie se pot aduce amendamente. Până atunci sunt şase zile. Indiferent cât de bine sau cât de puţin ar fi pregătiţi juriştii tuturor, au timp ca până atunci să ne înveţe pe fiecare dintre noi, care sunt amendamentele pe care să le aducem la acest Proiect de Hotărâre.

Adică, vreau să nu se scape din vedere acest aspect.

Una este discuţia care se poartă astăzi în BPR, cu vezi Doamne că, din moment ce Curtea Constituţională a decis nu ştiu ce, nu mai avem voie că ne facem de râs, au fost oameni târâţi în judecată, după ce Curtea Constituţională a validat nişte scrutine electorale.

Da?

Deci este timp suficient. Şase zile, ca fiecare grup parlamentar, să-şi fundamenteze decizia politică de a vota pentru sau împotrivă sau de a propune amendamente.

Poate şi noi vom propune amendamente, de la PSD, poate şi noi o să ne uităm cu mai multă atenţie pe acest draft, ca formulări, ca nuanţe.

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Şi vreţi să avem discuţia aceasta în Plen? Pe toate amendamentele? Nu preferaţi să o avem aici?

 

Domnul Liviu Dragnea:  

Putem să facem un Birou permanent reunit mâine şi să avem aceeaşi discuţie. Eu zic că Plenul este sfânt.

Acolo este discuţie deschisă, transparentă, publică, o vede toată lumea, fiecare îşi fundamentează şi argumentează decizia politică, eu cred că este cel mai bine.

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Nu, dar din punct de vedere procedural s-a făcut o propunere de supunere de a vota amânarea.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Da, şi alte propuneri, o să le supun pe toate la vot, dar eu zic că o să punem la vot esenţialul.

Domnul Florin Iordache, vă rog.

 

Domnul Florin Iordache:

Domnule preşedinte, ţinând cont că majoritatea acestor instituţii sunt sub control parlamentar, de ce ne speriem că vom afla adevărul, chiar dacă după opt ani?!

Sunt lucruri pe care, fiind în control parlamentar, putem îmbunătăţi legea, pentru că majoritatea vin din respectarea sau din nerespectarea legii. Vedem dacă anumite instituţii ale statului şi-au desfăşurat activitatea potrivit prevederilor legale.

Deci, din punctul nostru de vedere, această comisie şi prevederile aşa cum au fost trecute în acest proiect de hotărâre, repet, nu fac decât să clarifice.

În al doilea rând, prin regulamentul pe care Comisia în cinci zile de la adoptare îl stabileşte, de asemenea va clarifica. Deci, sunt chestiuni normale.

Iar, în plus, în plenul reunit nu facem decât să aprobăm pe articole fiecare din aceste propuneri.

Deci, fiecare grup parlamentar la plenul reunit îşi va susţine sau nu aceste propuneri la înfiinţarea comisiei.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Domnul Vlase.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Doamna vicepreşedintă, vreau să vă spun că, de exemplu, Comisia pentru anchetarea evenimentelor Revoluţiei din 1989 şi-a încheiat activitatea undeva prin ’99 sau ceva de genul acesta.

Personal, am făcut parte din foarte multe comisii de anchetă mult mai speciale decât aceasta. Am fost chiar preşedintele Comisiei de anchetă cu întreprinderile de comerţ exterior, ceva de genul acesta, care şi aceea a durat vreo cinci ani.

Vă contraziceţi puţin pentru că în timp ce contestaţi verificarea, respectiv respectarea dispoziţiilor legale ale articolului 1, înţeleg eu de la dumneavoastră că contestaţi, dumneavoastră spuneţi că ar trebui să fim ceva mai evazivi, să nu fim punctuali. Acesta este foarte evaziv pentru că este vorba de respectarea dispoziţiilor legale.

Şi pot să vă spun că, în desfăşurarea activităţii comisiilor de anchetă, parlamentarii, colegii noştri reprezentanţi, vor pune întrebări şi, dacă în timpul şedinţei cei care sunt întrebaţi constată că ne excedem atribuţiile, lucrurile încetează acolo, pe loc, punctual.

Iar 1.a) este destul de evaziv – verificarea dispoziţiilor legale.

 

Doamna Laura-Iuliana Scântei:

Domnule vicepreşedinte, nu m-am referit la asta.

Cred că ar trebui doar să punem un obiect general care include atât chestiuni juridice, dacă vreţi, de norme, de acte, cum spunea domnul preşedinte mai devreme, cât şi situaţii de fapt, pentru că, detaliindu-le, mă uit acum şi la litera i) – „verificarea modului în care au fost soluţionate sesizările”. Păi, erau instanţele. Vom genera un alt conflict constituţional sau, mă rog, discuţii despre existenţa unui astfel de conflict.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Până la urmă, colegii din comisie vor pune întrebări indiferent ce teme sugerăm noi.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Se publică după ce va fi aprobat, eventual cu amendamente.

Vă rog, domnule vicepreşedinte.

 

Domnul Remus Mihai Goţiu:

Vreau să spun că nu cred că cineva de aici contestă dreptul Parlamentului de a exercita un control democratic asupra celor semnalate în mass media; dimpotrivă, din punctul meu de vedere, mă bucură că se iau în considerare aceste aspecte. M-aş bucura ca şi în alte ocazii – cum s-a întâmplat în cazul Roşia Montană – să se constituie asemenea comisii de anchetă.

Dar cred că scopul pe care l-a menţionat şi domnul Tăriceanu, preşedintele Senatului, acela de a lămuri opinia publică asupra a ceea ce s-a întâmplat, ne obligă ca şi din punct de vedere procedural să nu lăsăm loc de întrebări.

Opinia publică să înţeleagă că nu am făcut acest lucru în grabă, că l-am dezbătut pe îndelete, şi raportul în sine este legal şi lămureşte aceste aspecte.

Din acest punct de vedere, propunerea concretă ar fi fost ca luni să facem acest lucru, pentru că iau în considerare şi faptul că în data de 26 aprilie va fi o şedinţă specială, şi dezbaterea s-ar putea să se prelungească dacă vom discuta foarte în amănunt, şi ar fi foarte corect ca această dezbatere să avem timp să o facem nu în contratimp, adică să nu o facem foarte rapid pentru că începe şedinţa specială.

De aceasta era propunerea ca luni să avem un Birou permanent reunit, să lămurim toate aceste aspecte, pentru a putea ca miercuri, atunci când este şedinţa specială, să nu fim presaţi de timp pentru a lămuri toate aceste aspecte.

Şi încă odată spun: acest lucru ar fi în beneficiul lămurii opiniei publice asupra tuturor aspectelor semnalate în mass media.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Domnul Ţuţuianu, vă rog.

 

Domnul Adrian Ţuţuianu:

Vă mulţumesc.

Domnule preşedinte,

Stimaţi colegi,

Cred că, având în vedere afirmaţiile şi considerentele aduse în faţa dumneavoastră de domnul Tăriceanu legat de rolul Parlamentului,  nu poate sta pasiv în momentul când se fac afirmaţii publice legate de legalitatea desfăşurării unui proces electoral.

Deci, cred că trebuie luate toate în considerare, şi vreau să vă spun că avem, pe de o parte, un articol consistent publicat în presă şi anunţul făcut de domnul Andronic – că vine cu elemente suplimentare care să ateste că persoane sau instituţii s-au interferat nelegal în procesul electoral.

M-am uitat puţin de dimineaţă pe câteva hotărâri ale Biroului Electoral de la vremea aceea şi pe hotărârea Curţii Constituţionale.

Haideţi să vă dau câteva elemente concrete: 900 de mii de oameni, au votat, potrivit documentelor, la secţii din gări, autogări, campusuri universitare, înseamnă 10% dintre cei care au exercitat dreptul de vot în anul 2009 la alegerile prezidenţiale.

A verificat vreodată cineva, dacă persoanele respective s-au aflat şi pe listele permanente şi pe cele care au fost suplimentare? Eu vă spun că nu!

Al doilea lucru: avem cu toţii sesizat de presă de ani de zile că la Paris au votat nu ştiu câte mii de oameni şi toată lumea a comentat că fizic lucrul acela nu se putea întâmpla.

A verificat vreodată cineva ce s-a întâmplat la Paris, sau în alte secţii de votare din străinătate pe acest subiect? Pentru că m-am uitat tot pe lege, şi trebuia să ai timp să completezi o declaraţie pe propria răspundere, să fii trecut într-un tabel special, şi să poţi să-ţi exerciţi dreptul de vot.

Şi al treilea lucru, tot rezultat din aceste documente. M-am uitat ce a verificat Biroul electoral central la solicitarea Curţii Constituţionale. Şi a verificat doar 174 de mii de voturi. Nu a făcut, Biroul electoral, o verificare extinsă a eventualelor situaţii de vot multiplu, nu a făcut o verificare extinsă la nivel naţional a voturilor nule sau a celor care puteau fi puse de o parte sau de alta.

Ca urmare, eu cred că sunt suficiente temeiuri ca Parlamentul să-şi asume rolul pe care îl are, potrivit Constituţiei, şi evident că nu o să tragem alte concluzii, decât cele care sunt legale. Dacă sunt încălcări ale legii, vor fi sesizate instituţiile competente, dacă sunt necesare modificări ale legislaţiei, este treaba noastră să facem acest lucru şi dacă sunt persoane care au interferat nelegal acest proces electoral trebuie să răspundă.

Şi asta este sănătos pentru evoluţia democraţiei din România. Trebuie să dăm încredere cetăţenilor că votul lor contează. De prea multe ori auzim în ultimul timp: „Nu mai mergem la vot, că nu prea contează ce votăm noi şi contează ce vor alţii”.

Deci, eu cred că este de datoria noastră a tuturor, indiferent de partid să ne aplecăm asupra acestui subiect.

Mulţumesc mult.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Vă rog.

 

Domnul Eugen Tomac:

Bună ziua, domnule preşedinte, stimaţi colegi.

Aş vrea să clarific o chestiune pe care domnul preşedinte Ţuţuianu a ridicat-o aici.

Legat de Paris. Nu aş vrea să ducem în ridicol dezbaterile pe această temă, pentru că, domnule preşedinte, în 2007, la referendumul pentru suspendarea Preşedintelui Băsescu, la Paris au  votat mai mulţi decât în 2009, la fel cum în 2014 la Londra şi la Paris au votat aproape cu 800 de cetăţeni decât în 2009.

Deci, nu ar trebui să ne luăm după repere pe care le-am inventat în spaţiul public şi au luat o tentă politică.

Dacă există dorinţa de a clarifica chestiunea legată de 2009, ar trebui să facem un lucru foarte simplu: să renumărăm toate voturile.

Asta este propunerea pe care o facem noi şi pe care am vrea să o introduceţi în obiectivele acestei Comisii de anchetă.

Pentru că altfel, putem doar să…..

 

Domnul Liviu Dragnea:

Nu cred că putem.

 

Domnul Eugen Tomac:

Dacă îmi permiteţi, domnule preşedinte.

Eu îmi aduc aminte, că la solicitarea PSD, în 2009, s-au renumărat toate voturile nule din „Diaspora”.

Şi îmi aduc aminte foarte bine atunci, că inclusiv printre voturile nule, mult mai multe erau de partea candidatului câştigător.

Deci, există şi aceste documente, care pot fi analizate de către Comisie.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Eu nu vreau să ne înţelegeţi greşit.

Eu nu ştiu ce obiective au colegii mei.

Obiectivul meu principal este să arătăm după această comisie de anchetă că nimeni nu are dreptul să conteste rezultatul acelor alegeri pentru că s-au desfăşurat perfect.

Deci, nu ştiu de ce plecaţi de la această idee greşită.

Eu chiar mă gândesc că tot ce prezentam eu la televizor în acele zile şi nopţi erau nişte prostii! Şi contestaţia pe care am depus-o la Curtea Constituţională se referea doar într-un punct la voturile nule; se referea la mult mai multe puncte, care bineînţeles că nu au fost luate în seamă.

Dar nu avem noi competenţă să discutăm astăzi lucrurile acestea.

În comisia de anchetă oricine poate să spună ce ştie, este bine să spună adevărul.

Nu noi am pornit această dezbatere. Aduceţi-vă aminte. Domnul Andronic, domnul Traian Băsescu şi alţi cetăţeni.

Până la urmă, cred că pe toată lumea ajută să ajungem la aflarea adevărului. Dacă vom reuşi. Mulţi spun că nu vom reuşi, dar poate vor mai ieşi la iveală nişte lucruri.

Şi, sincer, nu văd de ce atâta teamă cu această comisie de anchetă.

Pentru că Parlamentul nici nu are foarte multe atribuţii.

 

Din sală (fără microfon):

Domnule Tomac, în 2009 dumneavoastră eraţi secretar de stat la departamentul care avea atribuţii în domeniul derulării alegerilor?

 

Domnul Eugen Tomac:

Am fost chiar secretarul de stat coordonator al desfăşurării alegerilor în străinătate, şi vă spun eu că nici un diplomat nu ar fi dispus să îşi sacrifice cariera pentru zece voturi aruncate în plus.

Deci, cunosc foarte bine procedura.

A existat o comisie şi atunci, au existat audieri şi atunci. Pot fi consultate procesele-verbale.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Bine.

Vă rog.

 

Domnul Remus Mihai Goţiu:

Uitându-mă încă odată pe programul pe care urmează să îl votăm la punctul 3, sunt deja pentru o oră de dezbatere patru puncte – constituirea grupurilor parlamentare de prietenie, încă două, inclusiv discutarea raportului Societăţii Române de Radiodifuziune care va dura mai mult.

Deci, încă odată reiterez solicitarea de a avea un Birou permanent înainte pentru a discuta acest document care ne-a fost pus acum în mapă în momentul începerii şedinţei, sau să avem această dezbatere în plen dar într-un moment în care nu suntem presaţi de timp, pentru a putea face o dezbatere reală.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Eu vroiam să vă propun, printre altele, după ce o să supun la vot propunerea domnului Nicuşor Dan, care sper să pice, ca şedinţa festivă să fie primul punct, cu ea să începem.

 

Domnul Remus Mihai Goţiu:

Eu nu vreau să intru la şedinţa festivă, că nu a fost propunerea mea, dar bănuiesc că sunt şi invitaţi speciali care vor trebui să aştepte să terminăm noi sau vor fi….?

 

Domnul Liviu Dragnea:

Da, vă rog domnul Munteanu.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule preşedinte, oricum ar trebui să începem programul în şedinţa din 26 aprilie la ora 9,30 şi nu la ora 10,00, pentru că sunt mai multe puncte pe ordinea de zi să avem timpul necesar să ne încadrăm.

 

Domnul Liviu Dragnea:

Chiar şi la ora 9,00.

 

Domnul Ioan Munteanu:

Nu, nu, dar de ce? De ce pare aşa …..?

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Vă spun ceva: să ştiţi că serviciile Senatului nu încep la 10,30 sau la 10,00.

Putem şi noi să venim la 9,00 la şedinţă. Ce este prea de dimineaţă?

 

Domnul Liviu Dragnea:

Domnul Korodi, vă rog.

 

Domnul Korodi Attila:

Mulţumesc domnule preşedinte.

Domnul preşedinte, şi eu susţin. Putem începe de la ora 9,00. Nu este nici o problemă şi atunci se poate încadra în program pentru că adevărul este că staff-ul tehnic deja lucrează, nu-i nici o problemă, poate să fie ajutat şi să începem să mergem pe punctele din ordinea de zi, eu zic că este destul de stufoasă şi importantă. Şi dezbaterea care a fost aici a fost bună, ca să se vadă de ce este important ca în anumite momente Parlamentul să-şi asume dreptul de a verifica şi de a analiza.

 

Domnul Liviu Dragnea:

În regulă.

Înainte de toate am obligaţia să supun la vot propunerea domnului Nicuşor Dan, de amânare a introducerii pe ordinea de zi din data de 26 aprilie a acestui punct.

Cine este pentru?

 

Domnul Nicuşor Daniel Dan:

Îmi cer scuze.

Eu am propus să amânăm propunerea noastră pentru ordinea de zi.

Am propus ca într-o şedinţă ulterioară a BPR-ului să discutăm subiectul acesta ca să-l introducem tot pe 26 pe ordinea de zi.

 

Domnul Liviu Dragnea:

O să reformulez ce aţi spus dumneavoastră.

Supun la vot propunerea domnului Nicuşor Dan de a amâna, discutarea propunerii de hotărâre privind înfiinţarea Comisiei speciale de anchetă pentru un alt Birou permanent reunit.

Cine este pentru? Voturi împotrivă?

Două abţineri.

Deci, a picat propunerea domnului Nicuşor Dan.

Ce greu se naşte o Comisie de anchetă pe un astfel de subiect!

Atunci, cred că propunerea unor colegi, inclusiv a domnului Korodi, domnul Munteanu, ca programul de miercuri să înceapă la ora 9,00, este o soluţie bună.

De asemenea putem cere Comisiilor juridice să primească amendamente la acest Proiect de Hotărâre şi să facă un Raport comun faţă de aceasta.

În continuare eu cred că amendamentele pot fi depuse, dezbătute şi aprobate sau respinse în plenul din 26 aprilie.

Rămâne atunci, şedinţa festivă la ora 11,00.

 

PUNCTUL 3

Pentru informare:

·                   Proiectele Ordinei de zi şi Programului de lucru pentru şedinţele comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului din ziua de miercuri, 26 aprilie 2017

 

Domnul Liviu Dragnea:

Atunci o să vă supun la vot ordinea de zi.

Faţă de proiectul iniţial, aprobat în precedenta şedinţă BPR, se completează cu cele două propuneri ale domnului Munteanu, respectiv Raportul SRR şi ANRE.

De asemenea propunerea domnului Ţuţuianu privind modificarea Hotărârii de funcţionare a Comisiei de control parlamentar asupra SRI.

De asemenea şedinţa comună în care Preşedintele Comisiei Europene, domnul Jean-Claude Juncker, va avea o alocuţiune în Plenul reunit.

Şi, de asemenea, Proiectul de Hotărâre a Parlamentului pentru constituirea Comisiei speciale de anchetă a Senatului şi Camerei Deputaţilor pentru clarificarea aspectelor ce ţin de organizarea alegerilor din 2009 şi rezultatul scrutinului prezidenţial.

Supun la vot această propunere.

Cine este pentru?

Vă mulţumesc.

Sunt voturi împotrivă? Un vot împotrivă.

Abţineri? Nu sunt.

La ultimul punct?

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Nu, nu revenim. Doar vroiam să vă informez şi, în acelaşi timp, să vă cer aprobarea de principiu, cred că nu aveţi nimic împotrivă, ca la alocuţiunea pe care o va rosti preşedintele Comisiei Europene şi, atenţie, vizita dânsului este programată cu ocazia împlinirii a zece ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, să îi invităm pe foştii preşedinţi ai României şi pe cei care au avut un rol relevant în procesul de aderare la Uniunea Europeană.

Aceasta o vom face noi, în calitate de preşedinţi. Cred că aşa este normal – într-un astfel de moment aniversar să arătăm totuşi aprecierea pentru cei care au făcut eforturi pentru aderarea României la Uniunea Europeană.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Liviu Dragnea: 

Vă mulţumesc.

Întrucât ordinea de zi a fost epuizată, declar această şedinţă închisă, şi vă urez un week-end extraordinar, care începe mâine.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 11,50.