S T E N O G R A M A

şedinţei comune a Birourilor permanente

ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

din ziua de miercuri, 28 iunie 2017

 

 

Şedinţa a început la ora 16,34.

Lucrările au fost conduse de domnul Petru Gabriel Vlase, vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, asistat de domnul Călin Popescu-Tăriceanu, preşedintele Senatului.

 

Au participat:

De la Camera Deputaţilor: doamna Carmen-Ileana Mihălcescu şi domnul Marian-Cătălin Predoiu – vicepreşedinţi, domnul Georgian Pop, doamna Ioana Bran (de la ora 16,40) şi domnul Cristian Ghinea – secretari, domnul Mircea-Gheorghe Drăghici, domnul Seres Denes şi domnul Andrei Dominic Gerea – chestori, domnul Ion-Marcel Ciolacu – Grupul parlamentar al PSD, domnul Victor Paul Dobre – Grupul parlamentar al PNL, domnul Cristian-Gabriel Seidler – Grupul parlamentar al USR, domnul Marton Arpad-Francisc – Grupul parlamentar al UDMR, domnul Constantin Avram – Grupul parlamentar ALDE, domnul Eugen Tomac (până la ora 16,39) – Grupul parlamentar al PMP, domnul Varujan Pambuccian şi domnul Silviu Vexler – Grupul parlamentar al minorităţilor naţionale.

 

 De la Senat: domnul Remus Mihai Goţiu, domnul Iulian-Claudiu Manda şi doamna Laura-Iuliana Scântei (de la ora 16,40) – vicepreşedinţi, domnul Marian Pavel, domnul Ioan-Iustin Talpoş, domnul Adrian Ţuţuianu şi domnul Ion-Marcel Vela – secretari, doamna Doina-Elena Federovici (de la ora 16,38)  – chestor, domnul Mihai Fifor – Grupul parlamentar al PSD, domnul Cristian Ghica – Grupul parlamentar al USR, domnul Cseke Attila-Zoltan – Grupul parlamentar al UDMR, domnul Ionuţ Sibinescu – Grupul parlamentar al partidului Alianţa Liberalilor şi Democraţilor.

 

Invitaţi:

Domnul Viorel Ilie – ministrul pentru Relaţia cu Parlamentul, şi doamna Diana Severin – Ministerul pentru Relaţia cu Parlamentul,

 

De la Camera Deputaţilor: doamna Silvia-Claudia Mihalcea – Secretarul general al Camerei Deputaţilor, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar general adjunct, domnul Georgică Tobă – secretar general adjunct interimar, domnul Gabriel Stecoza şi domnul Ştefan Lagunovschi – Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Diaconescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, domnul Sorin Berbece – Direcţia pentru lucrările şi secretariatul comisiilor, doamna Gabriela Enea – director Direcţia comunicare şi relaţii publice, şi doamna Andreea Stăncescu – director general la Cabinet Secretar general.

 

De la Senat: domnul Ion Vărgău – Secretarul general al Senatului, domnul Timotei Stuparu – secretar general adjunct,  domnul Mihăiţă Calimente – secretar general adjunct, doamna Roxana Truinea – directorul general al Direcţiei generale legislative, doamna Camelia Tomescu – Serviciul proceduri şi evidenţă legislativă, doamna Claudia Pencea – directorul Direcţiei pentru organizarea lucrărilor plenului şi comisiilor, doamna Elena Diaconu – şeful Serviciului pentru lucrările Biroului permanent, domnul Gabriel Sterea – Direcţia generală Secretariat general, doamna Ionela Mihăilă – consilier, şi doamna Mariana Carabin – director la Cabinetul Secretarului general.

 

*

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Stimaţi colegi, suntem în cvorum.

Începem, dacă sunteţi de acord.

Observaţii la ordinea de zi a şedinţei comune a Birourilor.

Suntem în cvorum?

Observaţii la ordinea de zi a şedinţei de Birou. Nu.

 

PUNCTUL 1

Scrisoare din partea domnului Mihai Tudose, candidat desemnat pentru funcţia de prim-ministru

● Lista Guvernului;

● Programul de guvernare pentru perioada 2017 - 2020

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La primul punct al ordinii de zi avem scrisoarea din partea domnului Mihai Tudose, candidat desemnat pentru funcţia de prim-ministru, care ne înaintează lista membrilor Guvernului şi programul de guvernare.

Luăm act de această scrisoare.

 

PUNCTUL 2

Repartizarea candidaţilor propuşi la funcţia de membru al Guvernului pentru audierea la comisiile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La punctul 2 – repartizarea candidaţilor propuşi la funcţia de membru al Guvernului pentru audierea la comisiile permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului. Aveţi în mapă repartizarea pe comisii cu dată, oră ...

Domnul Ghinea.

 

Domnul Cristian Ghinea:

Domnule preşedinte, am eu un comentariu: văd că avem câte o jumătate de oră pentru fiecare ministru. Mi se pare ridicol. Adică mă uit la Fonduri Europene - câte probleme sunt acolo. Ce am putea întreba o întreagă Comisie pe doamna Rovana Plumb o jumătate de oră?! Adică suntem un Parlament serios? Cum vor decurge audierile acestea?

Oricum au fost ridicole audierile la primul Guvern – Guvernul Grindeanu, dar măcar a fost mai mult timp.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Propunere, domnule secretar.

 

Domnul Cristian Ghinea:

Să aducem măcar la o oră fiecare.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Tomac.

 

Domnul Eugen Tomac:

Domnule preşedinte, cred că ar trebui să analizăm foarte bine această chestiune pentru că a prezenta un asemenea program arată o anumită lipsă de respect faţă de Parlament. Deci, noi credem că aceste audieri trebuie să fie extrem de consistente şi serioase. Dacă fiecare parlamentar ar pune câte o întrebare şi ar primi răspuns, n-ar fi suficient timpul.

Deci, poate fi propusă mâine o zi pentru audieri şi poimâine să se voteze cabinetul.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Eventual sâmbătă.

Alte intervenţii mai sunt?

Domnul Dobre.

 

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule preşedinte, am în primul rând o observaţie cu programul de la ora 8,00 - va fi o problemă să îi anunţăm pe oameni; gândiţi-vă că nu mai este nimeni acum aici.

Aceeaşi problemă pe care au ridicat-o colegii mei – jumătate de oră pentru audieri - mi se pare că doriţi să transformaţi totul într-o formalitate.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înţeles.

Dacă mai sunt alte intervenţii.

Domnul Goţiu.

 

Domnul Mihai Remus Goţiu:

Dacă cumva se votează să rămână la jumătate de oră, măcar lăsaţi această jumătate de oră pentru întrebările Opoziţiei.

Dumneavoastră cunoaşteţi foarte bine candidaţii, aţi discutat cu ei, aveţi un program de guvernare pe care l-aţi prezentat, deci ştiţi.

Nu vrem să luăm dreptul, dar nu vrem să se întâmple nici ceea ce s-a întâmplat la audierile din ianuarie, în care am pus întrebări, s-a răspuns la întrebările celor din Coaliţia de guvernare şi întrebările Opoziţiei au rămas fără răspuns.

Asta nu înseamnă audieri; asta înseamnă monolog!

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Sigur, nu putem noi să stabilim aici cum va decurge şedinţa de audieri într-o comisie. Acolo fiecare preşedinte moderează şi stabiliţi reguli în interiorul comisiei.

Deci, am o propunere; două, nu? Domnule Dobre, aţi propus ceva concret?

Domnule Dobre?

 

Domnul Victor Paul Dobre:

La ora opt avem şi noi o şedinţă de grup; trebuie să coordonăm poziţia noastră.

2. Cred că şi observaţiile colegilor legate de timpul foarte scurt de audiere sunt de luat în seamă.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Deci, am două propuneri – se suprapun una peste alta – cea cu program mai larg de audiere şi cu începutul activităţii la ora 8,00.

Supun votului ambele propuneri ale domnului Dobre, că se suprapune şi cu cealaltă.

Cine este pentru? Şase.

Împotrivă? Doisprezece.

S-a aprobat cu forma propusă iniţial.

 

PUNCTUL 3

Proiectele Ordinii de zi şi Programului de lucru pentru şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din ziua de joi, 29 iunie 2017, ora 15,00

● Propuneri privind timpul maxim alocat pentru prezentarea programului de guvernare, a listei Guvernului, precum şi pentru participarea parlamentarilor la dezbateri

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La punctul 3 – Proiectele Ordinii de zi şi Programului de lucru pentru şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului ...

 

Domnul Cristian Ghinea:

Domnule preşedinte, propunerea mea n-aţi pus-o la vot aici.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Le-am supus împreună. Propuneau acelaşi lucru.

 

Domnul Victor Paul Dobre:

Sunt propuneri separate.

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Proiectele ordinii de zi şi a programului de lucru pentru şedinţa comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului din ziua de 29 iunie 2017, ora 15,00.

Propuneri pentru timpul maxim alocat pentru prezentarea Programului de guvernare, a Listei Guvernului, precum şi pentru participarea la dezbateri.

Vă rog, intervenţii.

Obiecţii?

Domnul Goţiu.

 

Domnul Remus Mihai Goţiu:

Am spus şi în ianuarie că 10 secunde sunt foarte puţine pentru un reprezentant şi optzeci de minute pentru prezentarea şi discutarea unui Program de guvernare pe patru ani.

Atunci nu m-am gândit că într-adevăr vă gândiţi că la şase luni, să înţelegem că dacă aţi redus la cinci secunde vă gândiţi la un Guvern pe trei luni?

Haideţi totuşi să punem un timp ca, cineva care vine să aibă măcar timp să exprime două sau trei idei legate de acel program. Două, trei minute, patru minute.

Deci, propun 20 de secunde pentru fiecare parlamentar.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Am înţeles.

Vă rog, cine este pentru? Cinci.

Împotrivă? Treisprezece.

Vă rog domnul Dobre.

 

Domnul Victor Paul Dobre:

Nu. Am votat pentru.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Vă rog.

 

Domnul Ion-Marcel Vela:

Domnul preşedinte, pentru că trebuie să tratăm cu prietenie şi bunăvoie un moment atât de important, cum este investirea unui Guvern al României, ca să nu fie nici cinci secunde, nici douăzeci de secunde, vă rog pe toţi colegii din Birourile permanente reunite să votăm zece secunde.

Aşadar propun zece secunde. Cred că este mulţumitor pentru toată lumea, şi, decât să se ajungă la replici şi la drept la replici şi tot acolo vom fi, ca timp mă refer, propun să fiţi de acord cu zece secunde de deputat sau senator.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Domnul Ciolacu.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Eu, astăzi, în cadrul plenului, m-am sfătuit cu liderul PNL, cu doamna Raluca Turcan, şi convenisem să mergem pe cinci secunde, dar poate dumneavoastră ştiţi mai multe.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Domnul Marton Arpad.

 

Domnul Marton Arpad:

Eu cred că,timpul de zece secunde poate fi acceptat evident, partidele care au număr mai mare de minute pot să renunţe la aceste minute, iar la cele mici diferenţa este de maxim zece minute plus.

Dacă totuşi se rămâne la cele cinci secunde, poate primim împrumutul înapoi de la PNL ca să avem şi noi cinci minute, de la Moţiune, am înţeles.

 

Domnul Ion-Marcel Vela:

Domnul preşedinte, am propus zece secunde ca să nu fim, ca imagine a Parlamentului, la deputaţi neafiliaţi, un minut. La un minut nici nu poate saluta prezidiul, sau colegii.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Domnul Ciolacu.

 

Domnul Ion-Marcel Ciolacu:

Nu cred că, vreodată, vreunul dintre preşedinţi a întrerupt discursul la un minut fix.

Haideţi să fim serioşi. Mergem pe propunerea deja convenită, şi sunt ferm convins că preşedintele de şedinţă nu va face abuz.

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Deci, trebuie să supun la vot doar cea de-a doua propunere, cu zece secunde pentru fiecare parlamentar.

Cine este pentru? Cinci.

Împotrivă? Treisprezece.

A rămas forma propusă iniţial.

Mulţumesc.

 

Domnul Călin Popescu-Tăriceanu:

Domnule preşedinte de şedinţă, vroiam să-i informez pe colegi că am avut astăzi o convorbire legată de ceremonialul de mâine, presupunând că Guvernul va obţine votul de încredere al Parlamentului, Palatul Cotroceni s-a interesat de calendar în aşa fel încât să organizăm şi momentul depunerii jurământului şi estimările pe care le-am avut ne-au permis să le dau două repere de timp: începem deci practic la cât? La ora 15,00? Da? Şi să terminăm cel târziu până în ora 17,30 - 18,00, pentru că mai este şi timpul votului, aproximativ o oră jumătate, din experienţa de până acum, astfel încât la 19,00 să putem participa la Cotroceni la Ceremonia de depunerea jurământului. Da?

 

Domnul Petru-Gabriel Vlase:

Da, mulţumesc domnul preşedinte.

 

PUNCTUL 4

Solicitare din partea Grupului Ecumenic de Rugăciune privind organizarea la Bucureşti a „Micului Dejun cu Rugăciune”

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La punctul 4 avem solicitare din partea Grupului Ecumenic de Rugăciune privind organizarea la Bucureşti a „Micului Dejun cu Rugăciune”. A fost o discuţie purtată ieri în şedinţa comună a celor două Birouri şi s-a solicitat un deviz estimativ. Avem ataşate aceste devize estimative.

Dacă aveţi obiecţii. Dacă nu sunt obiecţii, vă propun să aprobăm.

De acord.

Mulţumesc.

 

PUNCTUL 5

Scrisoarea Preşedintelui României prin care solicită aprobarea înfiinţării Comandamentului multinaţional de brigadă, pe teritoriul României

 

Domnul Petru Gabriel Vlase:

La punctul 5 avem o scrisoare a Preşedintelui României referitoare la înfiinţarea Brigăzii multinaţionale, sub coordonarea Comandamentului Diviziei Multinaţionale de Sud-Est din Bucureşti.

Vă rog să fiţi de acord, fiind o formalitate pe care trebuie să o îndeplinim la Parlament, să trimitem la cele două Comisii de apărare pentru raport şi hotărâre şi să punem în plenul comun de mâine, să nu mai avem după aceea chestiunea asta de rezolvat.

Dacă sunteţi de acord?

Mulţumesc.

Închidem şedinţa aici.

Vă mulţumesc pentru participare.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 16,50.