STENOGRAMA

şedinţei comune a Birourilor permanente

ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

din ziua de marţi, 5 martie 2013

 

 

Şedinţa a început la ora 9,30.

Lucrările au fost conduse de domnul Valeriu Ştefan Zgonea, preşedintele Camerei Deputaţilor, asistat de domnul Nicolae Moga, vicepreşedinte al Senatului.

 

Au participat:

De la Camera Deputaţilor: domnul Miron Tudor Mitrea şi domnul Ioan Oltean – vicepreşedinţi, domnul Eugen Nicolicea, domnul Cristian Buican şi domnul Cătălin-Daniel Fenechiu (de la ora 9,50) – secretari, domnul Dan-Ştefan Motreanu, domnul Ioan Balan şi domnul Seres Denes – chestori, domnul Marian Neacşu – Grupul parlamentar al PSD, domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc – Grupul parlamentar al PNL, domnul Cezar-Florin Preda – Grupul parlamentar al PDL, domnul Radu Mihai Popa – Grupul parlamentar al PP-DD, domnul Mate Andras-Levente - Grupul parlamentar al UDMR, şi domnul Ioan Moldovan – Grupul parlamentar al PC.

 

De la Senat: domnul Florin Constantinescu şi domnul Cristian-Sorin Dumitrescu – vicepreşedinţi, domnul Tudor Barbu, domnul Ion Rotaru, domnul Mario-Ovidiu Oprea şi domnul Alexandru Pereş – secretari, domnul Ioan Chelaru şi domnul Dumitru Pelican (de la ora 9,45) –­­­ chestori, domnul Alexandru Cordoş – Grupul parlamentar al PSD, domnul Puiu Haşotti – Grupul parlamentar al PNL, domnul Cristian Rădulescu – Grupul parlamentar al PDL, şi domnul Haralambie Vochiţoiu (de la ora 9,45) – Grupul parlamentar al PP-DD.

 

Invitaţi:

Doamna Cristina Crişu  – Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul.

De la Camera Deputaţilor: domnul Cristian Adrian Panciu – secretarul general al Camerei Deputaţilor, domnul George Ionuţ Dumitrică – secretar-general adjunct, doamna Ileana Maria Luncan – secretar general-adjunct, domnul Georgică Tobă şi domnul Gabriel Stecoza – Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Simion şi domnul Gheorghe Popescu – Direcţia pentru organizarea lucrărilor în plen, doamna Laura Nicoleta Riteş – Direcţia procedură legislativă, sinteze şi evaluări, domnul Constantin Bantaş - Serviciul pentru lucrări în comisii, doamna Gabriela Enea - Direcţia pentru relaţii publice şi protocol, domnul Nicolae Comănescu – Cancelarie Preşedinte, domnul Victor-Viorel Coman – director general la Cabinet Secretar general, şi doamna Monica Dumitrache – director la Grupul parlamentar al PSD.

De la Senat: domnul Ovidiu Marian – secretarul general al Senatului, domnul Constantin Dan Vasiliu – secretar general adjunct, domnul Ion Vărgău – secretar general adjunct, doamna Constanţa Călinoiu – Direcţia Generală Legislativă, domnul Gabriel Sterea – Direcţia generală Secretariat general, doamna Ionela Mihăilă – consilier, şi doamna Elena Diaconu – Direcţia pentru lucrările Biroului permanent.

 

*

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Dacă, la ordinea de zi, liderii grupurilor parlamentare au ceva de comentat? Nu. Haideţi să facem o ordine de zi foarte simplă.

 

PUNCTUL 1

Scrisoare din partea domnului deputat Ionuţ-Marian Stroe, Preşedintele Delegaţiei Parlamentului României la APCE referitoare la modificarea componenţei delegaţiei

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Aici avem o chestiune şi o să rog liderii grupurilor politice parlamentare – această şedinţă de Birouri permanente reunite este făcută strict pentru pct.1, celelalte sunt erori pe care le-am avut noi în ultimele luni de zile şi pe care trebuie să le reglăm – trebuie să adoptăm o hotărâre a Parlamentului care să modifice Hotărârea nr.12 din februarie a.c., să includem cel puţin o doamnă în rândul membrilor titulari ai Delegaţiei Parlamentului României la APCE.

Având în vedere că Grupurile parlamentare PSD – Senat/Cameră au deja delegată o doamnă, este singurul grup care are avantajul acesta, o să rog celelalte grupuri politice parlamentare să ia o decizie. Dacă decizia este favorabilă, atunci la ora 15.00 avem plen reunit, aşa am discutat cu domnul Antonescu, cu punctele pe care le avem pe ordinea de zi, vreo cinci dintre ele merg la plen.

Care este dezavantajul, ca să discutăm deschis. Luna aceasta, României i s-a cerut monitorizarea la APCE. Bulgariei i se continuă monitorizarea de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Colegii noştri din toate grupurile politice parlamentare au făcut un efort extraordinar, împreună cu ambasadorul şi au aplicat un principiu pe care trebuie să-l aplicăm mai des; în afară, suntem uniţi, aici putem să avem dialoguri politice pe diferite teme şi diferite abordări. Astfel încât a fost amânată analiza pentru martie. Dacă nu ţinem astăzi plenul şi nu avem o deschidere din partea grupurilor politice parlamentare, cele care au omis să promoveze egalitate de gen pe listele APCE-ului, în acel moment, în luna martie, echipa noastră nu are drept de vot. Şi atunci tot efortul pe care l-am făcut în ultima perioadă şi faptul că avem o delegaţie la APCE pentru anul acesta este cam jobless, ca să folosesc aşa un cuvânt. Îi trimitem degeaba anul acesta, dacă nu sunt în martie. Aşa încât o să rog frumos liderii grupurilor politice parlamentare, am vorbit aseară şi cu domnul Stroe şi mi-a spus şi domnia sa că o să convingă grupurile liberale să găsească o soluţie. În primul rând, este obligaţia noastră, a celor de la putere, dacă cei din opoziţie au omis această chestiune. Noi avem în acest moment o doamnă care este delegată, PNL-ul nu are pe nimeni, PD-ul la fel, PP-DD-ul la fel.

 

Domnul Mate Andras-Levente:

Noi nu avem doamne în grup.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

UDMR-ul nu are doamne în grup.

Titulare ne trebuie, supleanţi avem.

Domnul Neacşu, după care domnul Cezar Preda.

 

Domnul Marian Neacşu:

Mulţumesc, domnule preşedinte.

Dacă-mi permiteţi, eu am şi încercat o statistică şi cred că asta ne ajută, până la urmă, să hotărâm mai uşor. În toate delegaţiile la Adunările parlamentare, Partidul Social Democrat are şase nominalizări de doamne de egalitate de gen pentru titulari şi doi pentru supleanţi; Partidul Naţional Liberal doi titulari; PD-L doi titulari. Acestea sunt singurele nominalizări pentru doamne în toate comisiile, deci aceasta este structura momentului.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Îi rog pe domnii deputaţi Cozmanciuc şi pe domnul senator să găsească o soluţie.

Domnul Cezar Preda.

 

Domnul Cezar Preda:

Domnule preşedinte, dacă-mi permiteţi, în afară de faptul că trebuie să avem, eu cred că nu o femeie, ci două femei din zece, Grupul socialist în Adunarea parlamentară a Consiliului Europei are şi un grup de femei socialiste şi acolo aveţi o normă impusă de 30 la sută femei.

Eu îl înţeleg pe domnul Neacşu că a nominalizat şase femei, dar nu le-a nominalizat unde trebuie. Aici trebuie să nominalizaţi. Aveţi la APCE obligatoriu un grup de femei 30 la sută să nominalizaţi, deşi vă spun, domnule preşedinte, pentru că aţi amintit de obligaţiile puterii, că data trecută noi am avut două titulare. Deci, ca să facem în aşa fel ca delegaţia noastră să fie. Şi acum PSD-ul are patru locuri, PNL-ul are trei, noi avem numai un singur loc.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Şi acela este prezervat.

 

Domnul Cezar Preda:

Nu, nu vorbim de prezervare.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Vreau să vă aduc aminte ceva de faţă cu toată lumea.

 

Domnul Cezar Preda:

În stilul dumneavoastră răutăcios, aşa, puteţi s-o faceţi.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Atunci vă aduc aminte că noi, fiind la putere, nu am făcut o scrisoare către APCE pentru postul de vicepreşedinte, pe care vreţi să-l ocupe şeful delegaţiei, păstrând cutuma veche, pe care am pierdut-o în 2008.

 

Domnul Cezar Preda:

S-o faceţi.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Nu o facem, pentru că noi păstrăm nişte cutume, pe care le-am pierdut în ultimii patru ani.

Rog colegii mei să găsească o soluţie.

 

PUNCTUL 2

Proiectul Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constituţiei României

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Biroul permanent reunit, dacă aveţi obiecţii sau comentarii?

 

Domnul Ioan Chelaru:

Nu sunt probleme, domnule preşedinte. Vă rog să supuneţi la vot.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Vă mulţumesc mult.

Supun la vot acest regulament propus de domnul preşedinte al comisiei, domnul Crin Antonescu, preşedintele Senatului.

Cine este pentru? 12 voturi.

Abţineri? 3 abţineri.

Împotrivă? 1 vot.

Mulţumesc, a fost adoptat.

Domnul senator Barbu, la primul punct.

 

Domnul Tudor Barbu:

Domnule preşedinte, îmi cer scuze că mi-am permis să cer prea devreme cuvântul.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Continuaţi, vă rog frumos.

 

Domnul Tudor Barbu:

Am înţeles că se presupune că astăzi ar fi un plen comun. Eu intuiesc – s-ar putea să intuiesc greşit – că nu vom avea cvorum şi atunci vă solicit, fiind Birourile reunite aici şi importanţa subiectului care va fi dezbătut în acest plen comun, să trecem peste strigarea catalogului şi prezenţă, pentru că altfel şedinţa va fi degeaba.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:

Este decizia tuturor grupurilor politice parlamentare. Dacă cineva va dori să nu avem cvorum, înseamnă că nu doreşte să avem drept de vot la APCE. Este o decizie pe care o avem şi vedem fiecare grup politic parlamentar la momentul respectiv. Nu anticipăm, pentru că nu avem cum. Eu sper să-i aduceţi dumneavoastră pe colegii dumneavoastră.

 

PUNCTUL 3

Notă privind repartizarea la comisiile de specialitate a:

● Raportului de activitate al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării pe anul 2011

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem o notă privind repartizarea la comisiile de specialitate a raportului de activitate al Consiliului Naţional pentru Combaterea Discriminării pe anul 2011.

Termen? 30 de zile? De acord?

Deci, termen: 30 de zile, la Comisiile juridice reunite.

 

PUNCTUL 4

Nota privind modificarea Anexei la Hotărârea Parlamentului României nr.15/2013 privind aprobarea componenţei nominale a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, cu modificările ulterioare

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem o notă privind modificarea Anexei la Hotărârea Parlamentului României nr.15/2013 privind aprobarea componenţei nominale a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, cu modificările ulterioare.

Domnul Valeca Şerban Constantin – trezorier, domnul Comşa Cornel George – secretar, şi domnul Kelemen Hunor – vicepreşedinte.

Va fi transmisă la plen.

Membrii Biroului permanent reunit, sunteţi de acord?

Da, în unanimitate.

 

PUNCTUL 5

Nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Confederaţia Elveţiană

PUNCTUL 6

Nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Emiratele Arabe Unite şi a Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Democratică Socialistă Sri Lanka

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem aceste două puncte: nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Confederaţia Elveţiană şi nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Emiratele Arabe Unite şi a Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Democratică Socialistă Sri Lanka.

Domnilor secretari generali, există o procedură parlamentară.

Am înţeles că domnul Stan este tânăr în politică, deci vă rog mult să îi spuneţi că trebuie să existe o solicitare şi din partea statelor respective. Aceasta este prima obligaţie.

Cea de-a doua obligaţie este ca cele trei state să fie membre ale Uniunii Interparlamentare.

Deci, dacă cele trei state nu solicită constituirea unui grup de prietenie, atunci, prin reciprocitate, statele care doresc să intre în grupuri de prietenie nu şi le constituie. Şi, atunci, trebuie ca la aceste note pe care dumneavoastră le aveţi să avem şi anexa cererii.

Prin urmare, îi recomand domnului preşedinte Ioan Stan să aibă o întâlnire cu distinşii ambasadori ai celor trei state şi, dacă găseşte această soluţie şi această oportunitate din partea statelor, în acel moment ele să intre pe ordinea de zi. De acord?

Vă mulţumesc foarte mult.

 

PUNCTUL 7

Comunicare din partea Grupurilor parlamentare ale PP-DD din Senat şi Camera Deputaţilor pentru Grupul parlamentar de prietenie cu Statele Unite Mexicane şi Republica Tunisia

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Aici avem o comunicare din partea Grupurilor parlamentare ale PP-DD din Senat şi Camera Deputaţilor pentru Grupul parlamentar de prietenie cu Statele Unite Mexicane şi Republica Tunisia.

Va fi transmisă la plen sau la GRUI?

Sunt modificări? Atunci, va fi transmisă la GRUI, domnului Stan, dacă sunt modificări.

 

PUNCTUL 8

Scrisoarea Grupului parlamentar PDL din Senat prin care propune modificări în unele grupuri parlamentare de prietenie din Parlamentul României

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem o scrisoare din partea Grupului parlamentar al PDL din Senat prin care propune modificări în unele grupuri parlamentare de prietenie din Parlamentul României.

La fel, va fi transmisă la GRUI, iar GRUI va înainta către Biroul permanent reunit.

Vă mulţumesc.

 

PUNCTUL 9

Propunerea Grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaţilor pentru componenţa Comisiei comune pentru integrare europeană dintre Parlamentul României şi Parlamentul Republicii Moldova

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Avem o propunere a Grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaţilor pentru componenţa Comisiei comune pentru integrare europeană dintre Parlamentul României şi Parlamentul Republicii Moldova.

Este vorba de domnul Tomac. Propunerea va fi transmisă la plen.

 

PUNCTUL 10

Solicitarea grupurilor parlamentare PDL din Senat şi Camera Deputaţilor privind organizarea unei şedinţe comune a celor două Camere ale Parlamentului în care să fie dezbătut raportul Comisiei Europene elaborat în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Aici avem solicitarea Grupurilor parlamentare ale PDL din Senat şi Camera Deputaţilor privind organizarea unei şedinţe comune a celor două Camere ale Parlamentului în care să fie dezbătut raportul Comisiei Europene elaborat în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare.

Am mai avut odată discuţia aceasta.

 

Domnul Ioan Oltean:

S-a amânat pentru că atunci au fost oarecum păreri diferite.

 

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea:  

Îl voi ruga pe domnul vicepreşedinte Mitrea să preia conducerea acestei şedinţe, pentru că Ministrul de Externe al Ungariei a venit în România. Îl rog şi pe domnul Mate Andras-Levente să mă însoţească.

Vă mulţumesc.

Domnul Valeriu Ştefan Zgonea şi domnul Mate Andras-Levente părăsesc sala de şedinţe.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog, domnule vicepreşedinte.

 

Domnul Ioan Oltean:

Domnule vicepreşedinte, la ultima discuţie în cadrul şedinţei reunite a celor două Birouri părerile care s-au desprins au fost oarecum împărţite, în sensul că unele susţineau necesitatea unei asemenea discuţii la nivelul plenului reunit, alţii mai puţin erau interesaţi de o asemenea dezbatere.

Având în vedere chiar şi ultimele evenimente – faptul că statele care se opun ca România să fie membru în zona Schengen tot mai mult fac legătură cu trimitere la raportul MCV, şi faptul că Parlamentul într-un fel sau altul nu poate să fie nepăsător şi are chiar el anumite obligaţii care decurg din acest raport, sunt doar două elemente care vin să întărească susţinerea Grupurilor Partidului Democrat Liberal de a se organiza o dezbatere foarte serioasă la nivelul celor două Camere.

De aceea, noi insistăm şi ne menţinem poziţia exprimată şi în scris, ca şi la ultima noastră întâlnire, şi îi rugăm pe toţi distinşii colegi prezenţi astăzi aici să achieseze la un asemenea punct de vedere şi să organizăm această dezbatere pentru că este în interesul nostru, al tuturor, şi chiar pentru opinia publică internaţională - faptul că Parlamentul priveşte cu maxim interes spre o atitudine care astăzi naşte multe discuţii nu numai la nivel naţional şi la nivel european.

De aceea, repet: noi ne menţinem solicitarea şi credem că nu mai poate fi amânată sub nici o formă pentru că, altfel, cade într-o oarecare desuetudine dezbaterea.

Vă mulţumesc.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule vicepreşedinte, acum chiar argumentele dumneavoastră pe mine mă conving că nu ar trebui să aprobăm o asemenea dezbatere. Chiar ce s-a întâmplat în ultima vreme arată ceea ce s-a spus data trecută aici – că există intenţia unor partide din Opoziţie de a folosi MCV-ul ca şi instrument de luptă politică. Ba, mai mult, în ultima vreme văd că este folosit şi la nivel internaţional din interiorul României în exterior, ceea ce mi se pare nesănătos. De aceea, eu personal cred că această dezbatere nu ar trebui să aibă loc şi, dacă nu sunt alte luări de cuvânt, voi supune la vot propunerea.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Mai este o luare de cuvânt.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog.

 

Domnul Cristian Rădulescu:

Subiectul a fost dezvoltat în toate sferele posibile – în sfera guvernamentală prin ministerele de linie, Preşedintele Republicii s-a referit şi domnia sa la acesta. Peste tot s-a discutat şi se discută despre acest subiect mai ales în ultima perioadă; numai în Parlament,  unde ar trebui să se discute, nu are loc această discuţie.

Dacă consideraţi că MCV-ul a fost folosit pe plan intern şi pe plan extern ca instrument politic, lucrul acesta se poate spune extrem de bine într-o dezbatere parlamentară; este locul cel mai potrivit.

Dacă vreţi să spuneţi că o anumită instituţie a blocat accesul, cum se spune în momentul de faţă, lucrul acesta se poate exprima foarte bine şi cu o audienţă maximă în dezbaterea parlamentară.

Dacă însă nu vreţi oricum să dezbateţi o propunere numai fiindcă vine din partea PDL, acesta este un alt lucru. Dar, realmente, v-am spus şi data trecută: eu consideram că dezbaterea parlamentară - în condiţiile în care aveţi majoritatea pe care o aveţi, timpii pe care îi aveţi - pe acest subiect care vă interesează şi pe dumneavoastră ar fi putut să fie un câştig pentru toată lumea.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulţumesc, domnule senator.

Domnul senator Dumitrescu.

 

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulţumesc, domnule vicepreşedinte.

Încă odată revenim la o discuţie care a mai fost începută cu două şedinţe în urmă, şi trebuie să mergem la natura MCV-ului, pentru că orice dezbatere parlamentară trebuie să aibă o anumită finalitate, or sigur că Parlamentul este o instituţie politică şi este vorba despre dezbaterea politică. Dar dezbaterea politică se face zi de zi; se poate face în oricare altă formulă.

Haideţi să vedem de ce să luăm raportul respectiv în dezbatere şi să vedem ce punem noi să facem pornind de la atribuţiile pe care le avem noi în acest mecanism ca Parlament.

Îmi veţi spune ceea ce mi-a spus şi Preşedintele României de mai multe ori – că în MCV au fost câteva situaţii evidenţiate vizavi de „comportamentul Parlamentului” faţă de anumite situaţii punctuale.

Sigur, noi putem să luăm acele discuţii în dezbatere, dar vă aduc aminte că acele situaţii sunt ele însele rezultatul unei dezbateri care s-a făcut în Parlament în legătură cu o persoană, în legătură cu imunitate şi aşa mai departe. Deci, facem dezbateri la dezbatere, ceea ce ne priveşte.

În ceea ce priveşte finalitatea, dacă mi-ar spune cineva şi mi-ar explica care ar fi finalitatea şi modul în care noi, Parlamentul României, am putea ca prin această dezbatere să ne aducem o contribuţie în sensul găsirii unor mecanisme, folosirii unor mecanisme sau asumării unei responsabilităţi pe care poate ne-am asuma-o, poate că ar fi de înţeles.

Dar, dacă vrem să facem o dezbatere, să potenţăm o discuţie în care şi aşa în spaţiul public, şi nu numai în spaţiul public, ci şi în spaţiul politic intern şi internaţional se vorbeşte despre Schengen în situaţia actuală şi despre faptul că Schengen-ul în mod anormal este legat de MCV în ceea ce priveşte decizia, pentru că până la urmă şi acolo este o decizie politică, atunci părerea mea este că este o discuţie care are elemente foarte clare în mecanismul privind justiţia, şi aici atribuţii extrem de importante au Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul de Justiţie, Ministerul de Interne.

Pe cale de consecinţă, a forţa o dezbatere politică numai pentru ca probabil să încercăm să dăm vina unii pe alţii, pentru că toată lumea este convinsă că acest MCV se află în situaţia în care se află nu neapărat din momentul în care a venit la guvernare actuala guvernare, ci datorită unei perioade destul de îndelungate, pentru că ştim că este o precondiţie în ceea ce priveşte aderarea României introdusă chiar în tratat.

Pe cale de consecinţă, eu cred că n-am mai făcut niciodată astfel de dezbateri, mi se pare. Şi atunci introducem, după opinia mea, un lucru căruia nu-i văd utilitatea, în sensul de a ajuta, pentru că presupun că toată lumea pleacă la această dezbatere cu ideea şi cu buna credinţă de a face ceva în ajutorul ridicării acestui sistem de control, care de atâţia ani funcţionează în legătură cu România şi care vedem că se îndepărtează tot mai mult momentul în care el va trebui să fie ridicat, deşi la un moment dat el va trebui să fie ridicat.

Nu sunt de acord.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulţumesc, domnule vicepreşedinte.

Domnul secretar Nicolicea

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Acum două şedinţe ale Biroului permanent al Camerei Deputaţilor s-a aprobat trimiterea către comisiile de specialitate, Comisiile juridice, pentru întocmirea unui raport cu privire la stadiul şi progresele înregistrate de către Parlament în atribuţiile pe care le are cu privire la MCV şi aceasta se va finaliza printr-o chestiune concretă.

Eu, personal, am spus că în rapoartele MCV se perpetuează nişte solicitări de mai multe rapoarte, solicitări care încalcă Constituţia şi nimeni dintre autorităţi nu a informat pe raportori despre acest lucru. Se perpetuează în acele rapoarte anumite chestiuni care denotă că nu există o sincronizare între raportori şi legislaţia din România şi nimeni dintre autorităţi nu le-a comunicat acest lucru. Pentru clarificarea acestor situaţia, precum şi pentru stadiul şi progresele înregistrate de către Parlament în ceea ce priveşte MCV-ul, avem o chestiune concretă şi anume sesizarea Comisiilor juridice, care se va finaliza printr-un act pe care-l trimitem chiar la raportori. De fapt, o acţiune concretă care ne face să respingem sau cel puţin eu să zic că este necesar să respingem această propunere, care nu are nici o finalizare concretă, ci doar o dezbatere publică. Dezbaterea publică ar putea s-o avem pe documentul final pe care-l obţinem de la Comisiile juridice, pentru a fi aprobat eventual de către Parlament, nu numai de către Cameră, ci şi de către Senat. Şi pentru că avem o acţiune concretă în desfăşurare, propun ca această acţiune, care este pur şi simplu politică, să fie respinsă.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulţumesc, domnule Nicolicea.

Domnul deputat Radu Popa.

 

Domnul Radu Mihai Popa:

Mulţumesc, domnule vicepreşedinte.

Eu mărturisesc sincer că nu înţeleg, n-am înţeles niciodată nimic din ceea ce spune domnul Dumitrescu. Din cauza aceasta, am făcut un efort mai devreme să înţeleg, dar tot n-am reuşit.

Vreau să vă spun că elementul de dezbatere parlamentară nu poate fi luat opoziţiei, cu tot respectul pentru putere. Faptul că noi propunem, şi PD-ul şi noi propunem dezbaterea unor rapoarte, care privesc până la urmă România, nu mi se pare că trebuie trimis într-o comisiei oarecare şi parcat aşa într-un loc din care să iasă eventual un raport pe care ulterior să nu-l primească nimeni.

Repet, cred că o dezbatere pe MCV priveşte atât puterea, cât şi opoziţia, cât şi românul de rând, cu tot respectul, domnule vicepreşedinte.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înţeles, domnule Cezar Preda.

 

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule preşedinte, pentru mai tânărul meu coleg avem bibliografie, i-o dăm, cărţi multe scrise, aşa, mari.

 

(Discuţie între domnii deputaţi Cristian Dumitrescu şi Radu Mihai Popa)

 

Domnul Miron Tudor Mitrea: 

Vă rog frumos, stimaţi colegi, lăsaţi-mă să conduc şedinţa. Un pic de politeţe nu strică, dar nici după aceea nu vreau să transform discuţia în altceva.

Domnul Cezar Preda. Vă rog.

 

Domnul Cezar Preda:

Domnule preşedinte, eu cred că această decizie majoritatea o va duce în zona în care doreşte, dar nu este bine, pentru că se amintea aici de Schengen, sunt două noţiuni pe care noi încercăm să le explicăm în spaţiul public individual, fiecare cum gândeşte, fiecare cum i se pare că este acest obiectiv al nostru.

Eu observam acum câteva zile, este prima dată după atâţia ani când se încearcă să i se explice fiecărui cetăţean ce înseamnă Schengen; este prima dată; de abia acum românul află ce înseamnă; MCV-ul la fel. Noi, politicienii, ne jucăm cu această chestiune şi o dăm la unul, la altul. Nu este bine să evităm o dezbatere parlamentară. Dezbaterea parlamentară oferă puterii, mai ales în procentul pe care-l aveţi, aşa cum spunea şi domnul Rădulescu, capacitatea de a explica; nu neapărat de a da vina unul pe altul. Şi nu sunt de acord aici cu afirmaţia de genul că o dezbatere a unui plen comun nu are nici o finalitate. Eu am trăit experienţa când executivul coordona în mare activitatea legislativului. Dacă vreţi s-o continuaţi şi la majoritatea aceasta de 70 la sută, ca executivul să coordoneze activitatea legislativului, mult succes. Dar eu am crezut – aşa cum aţi clamat tot timpul – că legislativul va conduce activitatea executivului. Nu există şedinţă de plen a Parlamentului să nu poată să ia o decizie pe care executivul s-o ducă la îndeplinire. Şi o duce, pentru că forţa lui stă aici, în legislativ. Nu sunt de acord cu aceste argumente slabe pentru ce să nu facem. Dar bineînţeles vă veţi impune, dacă nu vreţi o dezbatere reală în Parlament. Vă mulţumesc.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulţumesc, domnule deputat.

 

Domnul Dan-Ştefan Motreanu:

Dacă-mi permiteţi şi mie să intervin două minute.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, vă rog.

 

Domnul Dan-Ştefan Motreanu:

Eu n-am înţeles de ce am discutat acum aproape o jumătate de oră acest subiect, având în vedere că totuşi opoziţia a anunţat zilele trecute şi prin vocea liderilor PP-DD şi PD-L că vor depune o moţiune simplă pe Schengen săptămâna viitoare. Şi domnul Oltean spunea mai devreme că tocmai neintrarea sau neprimirea României în Schengen are la bază inclusiv raportul MCV. Aşa că, dacă vreţi să amintiţi în moţiune şi să primiţi răspuns săptămâna viitoare, cu cea mai mare plăcere.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulţumesc, domnule Motreanu.

Sigur că noi putem să încercăm să fim cât de farisei dorim, pentru că până la urmă a fi fariseu şi a fi politician de multe ori este egal. Este evident că o dezbatere în plen comun este o dezbatere politică în care opoziţia, ca întotdeauna opoziţia, indiferent care este, ar vrea să sublinieze anumite deficienţe ale puterii şi puterea să se apere. Asta-i de când lumea şi pământul. N-ar fi avut nimic împotrivă, dacă n-ar fi avut exemplul pozitiv de ieri, modul extrem de constructiv în care a mers moţiunea simplă de ieri mă duce cu gândul că aşa va merge şi o dezbatere pe MCV şi mă întăreşte în decizia mea să fiu împotrivă; eu, personal; sigur, vom spune la vot.

Vă rog, domnule Barbu.

 

Domnul Tudor Barbu:

Mulţumesc mult, domnule preşedinte de şedinţă.

Dacă nu ar fi fost intervenţia distinsului domn Nicolicea, aş fi tăcut, pentru că ratam ocazia să tac inteligent. Dar să afirmi cu seninătate că o discuţie în Parlament pe o temă importantă sau nu, asta rămâne de văzut, pentru că MCV-ul chiar este o temă importantă, nu-şi are sens, mie mi se pare că duce în derizoriu unul dintre mecanismele cele mai interesante şi cele mai parlamentare pe care le avem, declaraţia politică. Păi, dacă n-are sens s-o dezbatem, ce sens au declaraţiile politice, domnule Mitrea? Ce sens are să mergem la microfon, senatori şi deputaţi, săptămânal, şi să ne adresăm, prin intermediul presei şi al Parlamentului, electoratului pe declaraţii politice. Este acelaşi lucru. O dezbatere de genul acesta nu numai că este binevenită, este firească ca mecanism parlamentar, pentru că nu suntem aici doar ca să legiferăm. Suntem aici şi ca să dezbatem teme majore ale ţării.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Rolul politic al Parlamentului, domnule senator Barbu, sunt ultimul pe care am să-l neg. Eu cred că principalul rol al Parlamentului este rolul politic, el a dus lupta din stradă, dacă vreţi facem istorie în Parlament ş.a.m.d., lupta politică, dar nu cred că asta vrea să spună domnul Nicolicea sau nu asta am înţeles eu, domnia sa a spus un lucru, dumneavoastră altul.

Domnul Pereş.

 

Domnul Alexandru Pereş:

Mulţumesc, domnule preşedinte.

Sigur, în continuarea celor spuse de domnul Cezar Preda, v-aş aduce aminte cu plecăciune că acum o săptămână, atât în Camera Deputaţilor, cât şi în Senat s-a aprobat o scrisoare venită din partea doamnei ministru Pivniceru, în sensul dacă dorim să o informăm sau să-i spunem ce am făcut în demersul acesta cu MCV-ul. Acum, fără nici o supărare, dacă dăm această informare din partea Comisiilor juridice doamnei ministru, n-ar fi bine să ne informăm şi noi cam ce am făcut din punct de vedere al realizării acelor puncte cu care eram sesizaţi prin acest mecanism de cooperare şi verificare? Iar o dezbatere în plenul Parlamentului cred că chiar ar fi utilă, să vedem am lucrat eficient sau într-adevăr am omis nişte lucruri pe care, poftim, acum le plătim.

Deci, din acest punct de vedere, cred că într-adevăr solicitarea noastră trebuie s-o aprobaţi şi este binevenită.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

M-au rugat domnul Oltean şi domnul Nicolicea să ia cuvântul. Eu vă rog să intervenim câte 30 de secunde pentru că aceasta este o discuţie pe care o putem face până la sfârşit. Punctele de vedere ale celor două tabere sunt clare, să vedem şi votul şi să mergem mai departe. S-au spus şi argumentele.

Vă rog.

 

Domnul Ioan Oltean:

Cred că argumente se pot aduce în continuare şi de o parte şi de alta, dar dacă Puterea încearcă să evite asemenea dezbateri doar pentru că Opoziţia nu ar avea o părere comună sau că din dezbateri nu s-ar desprinde o rezoluţie care ar finaliza sau ar concentra părerea comună, observaţia comună a celor două aşa-zise grupuri politice, mi se pare totalmente nejustificat.

De când este lumea Opoziţia are darul şi rolul de a sublinia neajunsurile Puterii, şi în această situaţie poate să existe acest element care se desprinde din dezbateri. Dar nu aceasta trebuie să fie în ultimă instanţă cauza care determină Puterea să respingă o asemenea dezbatere.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulţumesc, domnule vicepreşedinte.

Domnule secretar, 30 de secunde, vă rog.

 

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Pereş s-a apropiat foarte mult de ceea ce am spus eu.

În momentul în care vin rapoartele de la Comisia juridică, ele vin spre informarea Biroului permanent, care poate decide dezbaterea în plen şi eventual adoptarea unei hotărâri în sensul de adoptare a acestor rapoarte.

În ceea ce priveşte finalitatea, mă refeream la finalitatea printr-un act şi un vot al Parlamentului. Nu am spus „inutilitate”; am spus „finalitate”.

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulţumesc.

Vă rog să trecem la vot.

Cine este pentru propunerea pe care a făcut-o Grupul parlamentar al PDL – de a organiza o dezbatere în plen privind MCV-ul? Vă rog. Cinci voturi pentru.

Cine este împotrivă? 11 voturi împotrivă.

Abţineri?

Propunerea a fost respinsă.

 

PUNCTUL 11

Memorandum intern – Constituirea grupurilor de lucru pentru Comisiile comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Avem un memorandum intern privind constituirea grupurilor de lucru pentru Comisiile comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, material semnat de cei doi secretari generali. Este vorba de modul de funcţionare a Comisiei comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea Propunerii Legislative de revizuire a Constituţiei.

Are cineva ceva împotriva acestei hotărâri? Nu.

A fost adoptată în unanimitate.

Există şi un material suplimentar al UDMR-ului, care va fi transmis la plen.

Stimaţi colegi, vă mulţumesc şi vă urez o zi bună.

 

*

 

Şedinţa s-a încheiat la ora 10,05.