Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe feb. 2009 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 18 februarie 2009 ora 13:00

3. Notă cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților
aprobată - la punctul II B nu s-a aprobat procedura de urgență consultă

Notă cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Biroul permanent al Camerei Deputaților Doamna Roberta Alma Anastase:

Primele două sunt două proiecte de legi care ar trebui discutate, pentru că vizează modificări din statut în ședința comună a celor două Birouri. Este vorba de contul general anual de execuție a bugetului de stat și modificarea la statut a PDL.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Îmi cer scuze, doamnă președinte, dar a doua propunere nu o avem în mapă, nu știm despre ce este vorba. Despre ce discutăm. Cât timp ea nu este distribuită nici măcar în mapele noastre, dar mi-te la restul colegilor, ce discutăm? Deci, vă rog s-o scoateți de pe ordinea de zi, pentru că ea nu există.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Solicit punct de vedere de la Secretariatul general, de ce nu se află în mapă această inițiativă legislativă, care este depusă de ieri de către PDL.

Domnul Gheorghe Barbu:

Aici este doar o informare și se pune la Birourile reunite; este atât, o informare că s-a depus.

Doamna Aurelia Vasile:

Deci, doamnă președinte, există în această mapă proiectele la celelalte legi. Deci, nu înțeleg de ce nu se respectă. Nu trebuie să știm ce aprobăm?

Domnul Gheorghe Albu:

Dacă îmi permiteți, în primul rând, această informare nu avea ce căuta în această mapă. Iar dacă este, să o luăm ca atare - este o simplă informare, mai ales că jos se spune cu litere îngroșate: "Pentru declanșarea procesului, urmează să fie prezentată în ședința comună". Deci, am luat-o ca o simplă informare, și să o luăm ca o simplă informare. Astfel, nu are rost să mai discutăm.

Eu cred că nu trebuia să fie în această mapă această informare.

Domnul Cezar-Florin Preda:

Doamna președinte, dacă îmi permiteți, ieri dimineață s-a votat CNVM-ul, înainte de a trece la Buget. Am atras atenția în Biroul permanent și în ședința comună a Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului, aici, că aprobăm o chestie care iese din ceea ce dorește Guvernul României la ora actuală. Eu vreau să vă spun că niciodată nu ne-am aplecat asupra salarizării instituțiilor care țin de Parlamentul României. Nu este corect pentru ceea ce se vrea în această țară. Toate instituțiile de sub Parlamentul României au oameni puși de Parlamentul României care au salarii de zece ori mai mari decât un deputat sau un senator. Și așa trec zâmbind la noi, iar noi, parlamentarii, trebuie să dăm socoteală și pentru 10 milioane de lei pe care îi cheltuim în teritoriu.

Eu cred că trebuia să fim mult mai atenți, iar Comisia de buget, finanțe, așa cum am rugat-o, nu a făcut ce trebuia, iar eu nu m-am dus ieri ca să spun că aceste instituții au scăpat cu niște bugete de personal, de salarizare impresionante.

Domnul Nicolae Bănicioiu:

Dacă îmi permiteți, sunt total de acord cu ce ați spus dumneavoastră, și mai dau un exemplu tot din subordinea Parlamentului: CNCD-ul, care a venit cu raportul de activitate la comisia din care fac și eu parte. Acolo sunt nouă persoane care sunt cu rang de secretar de stat și care iau și protocol, și salariu, și diurna respectivă. Deci tot într-o structură în subordinea Parlamentului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc mult pentru aceste considerații. Sigur, ele nu fac obiectul discuției noastre din acest moment. Au trecut prin niște comisii, și-au luat avizele. Este un semnal pe care probabil că ar fi trebuit în primul rând să îl adresați plenului, noi neavând competențe în ceea ce privește acest aspect.

Voi solicita Grupului parlamentar al PD-L, pe de o parte, ca să pună la dispoziție această inițiativă legislativă referitoare la modificarea articolelor cu privire la pensiile parlamentarilor, și vă voi ruga să faceți asta pentru că este în intenția noastră ca această inițiativă să treacă, și vă cerem sprijinul pentru ea. Considerăm că este un act de justețe vizavi de toți cetățenii României.

În al doilea rând, vă voi ruga să faceți diferența în ceea ce privește mapele pe care le puneți în mapele parlamentarilor.

Nu e nici un fel de problemă, pentru că, fiind de competența Birourilor permanente comune, merge oricum pe ordinea de zi a ședinței comune a Birourilor permanente.

Doamna Aurelia Vasile:

De aceea am spus și mai mult că nu putem să le lăsăm pe ordinea de zi fără să le vedem.

Nu puteți să aprobați să rămână și să fie adoptate în cele două ședințe un material pe care nu-l vedem.

Doamna Roberta Alma Anastase:

OK. Vă voi ruga să introduceți acest material pentru luni, domnul secretar general, și chiar vă atrag atenția să intre toate documentele necesare la mapă, pentru că nu consider normal, că deja Grupul parlamentar al PD-L poate să considere o obstrucționare faptul că nu se află la mapă materialul Partidului Democrat - Liberal.

Domnul Gheorghe Barbu:

Doamna președintă, am fost informat că aceasta a fost formula dintotdeauna - să se introducă o simplă informare a Biroului fără documente după el pentru ceea ce urmează să fie dus pe ordinea de zi cu toate documentele în ședința comună a celor două Birouri. Drept urmare, aici nu este vorba numai de propunerea legislativă de pe poziția 2, ci și de cea de pe poziția 1, unde nu s-au pus aceste documente care urmau să intre în ședința comună a celor două Birouri. Asta este tot. Dar, dacă există o dorință ca de acum înainte, chiar și acum - până terminăm Biroul, să se multiplice aceste inițiative legislative, în câteva minute acest lucru se face.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Gelu Vișan.

Domnul Gelu Vișan:

Bineînțeles că noi, Grupul parlamentar al Partidului Democrat - Liberal, nu ne așteptam într-un anumit fel ca să se nască o astfel de discuție pe această informare. Rugămintea noastră - și către lideri și către dumneavoastră - este ca în timpul acestei ședințe, cu îngăduința dumneavoastră, să avem aceste documente multiplicate, eventual și cele de la punctul 1, așa cum a spus domnul secretar general, și cele de la punctul 2, și să ne spunem un punct de vedere după ce avem documentele în față. Este o chestiune care nu depinde de noi sau nu este a noastră și, din cauza aceasta, noi nu putem să o susținem în cazul în care dumneavoastră spuneți că nu aveți documentul în față. Dacă, din punctul acesta de vedere, era o anumită cutumă a prezentării acestor informări în Biroul permanent și până acum nu s-a sesizat lucrul acesta, de asemenea nu cred că este o chestiune care ar putea să aducă mari impedimente dacă vedem aceste documente în timpul acestei ședințe.

Vă mulțumesc.

Doamna Aurelia Vasile:

Vreau să îi spun domnului Bogdan Olteanu chiar dacă nu este în acest moment în sală - este adevărat ce a spus domnul secretar general, dar să știți că și atunci când domnul Bogdan Olteanu era președinte și încerca să ne dea câteva, să folosesc un termen mai neacademic, la impuse, exact ce am rugat acum pe domnul secretar general am rugat și atunci. Deci este identic și la fel și cu domnul Bogdan Olteanu și cu dumneavoastră, doamna președintă, dar fără să fiți dumneavoastră de vină, ci teoretic s-au preluat...

Doamna Roberta Alma Anastase:

...cutumele.

Poate de aceea, domnul secretar general, trebuie să vă gândiți la niște schimbări consistente în echipa dumneavoastră, în ideea de a încerca să fim mai operativi cu solicitările Biroului permanent.

Domnul Marton Arpad.

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Totuși, eu nu cred că este o atât de mare grabă să aduceți astăzi acest material pentru că, dacă am citit eu bine, pentru programul de săptămâna viitoare oricum nu avem o ședință comună a celor două Birouri permanente, deci puteți să ni le aduceți luni; evident că atunci probabil va trebui să facem o corelare tot pentru acea comisie cu modul de soluționare a pensionării staff-ului, funcționarilor publici parlamentari, care tot în Parlament lucrează, sunt mai mulți decât deputații și senatorii. Deci, ar trebui să fie puse de acord aceste două proiecte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Sigur, putem să le corelăm cu ce vrem. Opțiunea Partidului Democrat - Liberal este ca această inițiativă să meargă mai departe, dar să-și urmeze procedura. Prin urmare, cred că așa este și corect - ca la Biroul permanent de luni să intre în mapă cele două inițiative legislative, cu atât mai mult cu cât au posibilitatea colegii noștri ca de astăzi să consulte cele două materiale care vor intra la mapă.

Domnul Gelu Vișan.

Domnul Gelu Vișan:

Eu înțeleg că cu nu neapărat scuzele, dar vreau să vă spun că, fiind mai nou, nu știu neapărat toate cutumele care au fost în Biroul permanent al Camerei și nu numai.

Eu înțeleg că această inițiativă legislativă are nefericita ocazie de a nu fi discutată pentru că au existat niște cutume înainte.

Doamna Aurelia Vasile:

Ați înțeleg greșit.

Domnul Gelu Vișan:

Eu așa am înțeles și din discuția cu dumneavoastră și din discuția cu colegii mai vechi. Poate am înțeles greșit.

Deci, luăm o decizie după aceea, după ce o vedem. O avem în față. Rugămintea mea este să trecem puțin peste acest subiect, și luăm o decizie în următoarele 5 minute. Eu cred că nu este o anumită problemă pentru că până acum așa ceva nu s-a solicitat. Asta am înțeles până acum.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Deci luni, la Biroul permanent, putem să discutăm aceste două inițiative, dar repet: nu așteptăm nici un alt proiect de modificare. Așa cum știți, noi avem doar o atribuție pur organizatorică, adică înaintăm această inițiativă legislativă Birourilor permanente comune, care o distribuie către Comisia de Statut, și care Comisie de Statut poate să opereze ce amendamente doriți dumneavoastră.

Dar aș vrea să finalizăm, pentru că deja ne apropiem de ora de începere a ședinței.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte, asta aș dori să vă propun: să luați o decizie și să ia Biroul permanent o decizie pentru orice fel de situație. Nici un document nu intră pe ordinea de zi dacă nu a fost transmis inițial cu mapa. Noi nu stăm aici să dăm numai citire. Nu are rost. Este o procedură pe care să o respectăm toți, și, cu asta, basta.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Deci, domnul Nicolăescu, sunt de acord cu dumneavoastră, dar vă supun aprobării pentru luni.

Înainte de aceasta, mă scuzați, domnul Adrian Năstase dorea să aibe o intervenție.

Domnul Adrian Năstase:

Rugămintea mea este să nu ne grăbim, că iar o să ne dojenească Traian Băsescu. Aduceți-vă aminte: când s-a făcut ordonanța aceea cu suprapunerea pensiilor cu salariile, cei de la Guvern s-au grăbit, au dat ordonanță, și după aceea a ieșit Traian Băsescu și i-a dojenit că s-au grăbit.

Acum, eu cred că și aici va trebui... Sigur, PDL-ul va putea să iasă și astăzi, se va citi și în stenogramă, punctul de vedere al PD-L-ului a fost marcat încă odată. Dar, în ceea ce privește soluția solidă, va trebui să fie aceea de a gândi chestiunea acestor pensii speciale pentru tot ansamblul pensiilor speciale, cu atât mai mult cu cât noi nu avem o lege specială a pensiilor pentru parlamentari, ci avem un capitol în Legea Statutului și soluția de acolo este corelată cu soluția privind pensiile magistraților. Dacă, de exemplu, pensiile magistraților vor veni la nu știu ce nivel normal, atunci poate că nici nu mai este nevoie să schimbăm prevederea din Legea Statutului. Sau poate vor fi alte soluții.

Oricum, această chestiune nu vizează doar deputații, vizează în mod evident și senatorii, și numai Comisia care se ocupă de Statut va putea să prezinte un punct de vedere de ansamblu. Dar eu cred că, pentru că această problemă a fost ridicată, ea va trebui să fie gândită împreună cu cei de la Guvern, pentru că până la urmă și Guvernul este interesat să clarifice chestiunea pensiilor speciale și a regimului special pentru anumite categorii.

De aceea, eu cred că este frumos și eu cred că s-a marcat punctul respectiv încă de data trecută, când s-a anunțat că pensiile vor fi revăzute. Acum trebuie să revenim la procedurile parlamentare, să mergem pe ceea ce este de fapt firesc să facem numai împreună cu senatorii, pentru că este vorba de o reglementare în comun, și cred că această chestiune poate să supraviețuiască până luni, în așa fel încât luni să luăm deciziile înțelepte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc mult. Doar o singură idee vroiam să clarific. Altfel, mă impresionează atenția pe care o acordați domnului președinte, dar oricum cred că nu este obiectul discuțiilor noastre de astăzi.

În ceea ce privește corelarea pe care o invocați dumneavoastră cu magistrații, noi propunem o corelare mai simplă, cu ale tuturor cetățenilor - ca pensiile parlamentarilor să fie calculate după sistemul public de pensii. Este simplă modificarea, nu este nici un fel de problemă.

Eu aș merge pe o ultimă intervenție a domnului Cezar Preda, și vă voi supune aprobării ca luni să discutăm aceste puncte pe ordinea de zi.

Domnul Cezar-Florin Preda:

Intervenția mea este doar pe ceea ce, prin intervenția domniei sale, a vrut să dea coerența unei decizii privind statutul nostru.

Domnule Năstase, nu dăm noi, aici, consistență unui proiect legislativ, la Biroul permanent, și nu confundați, că sunteți prea uns în politică ca să confundați rapiditatea unei ordonanțe cu un proiect de lege care se dezbate în Parlament. Rolul nostru este să apreciem dorința unor colegi de-ai noștri de a da drumul la o lege, și acolo îi dăm soliditate - în comisii și la plen, prin amendamente, așa cum vrem toți.

Vă mulțumesc

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc pentru aceste precizări. Îmi vor folosi foarte mult în viață.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc pentru schimbul amical de replici.

Am să vă supun aprobării să rediscutăm aceste două puncte luni, cu atât mai mult cu cât nu avem Birouri reunite ale Senatului și ale Camerei Deputaților.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 septembrie 2019, 14:34
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro