Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe feb. 2010 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Biroului permanent al Camerei Deputaților din 15 februarie 2010 ora 13:13

1. Întâlnirea Biroului permanent al Camerei Deputaților cu Biroul executiv al CES
se trimit adrese comisiilor permanente ale Camerei Deputaților consultă

Întâlnirea Biroului permanent al Camerei Deputaților cu Biroul executiv al CES Doamna Roberta Alma Anastase:

Bună ziua!

Bine ați venit!

Noi aveam programat să începem cu Biroul permanent și să continuăm cu Consiliul Economic și Social.

Vă propun să inversăm un pic ordinea și să începem cu Consiliul Economic și Social, ca pe urmă să intrăm în dezbaterile noastre interne de pe ordinea de zi.

Dacă există observații la chestiunea aceasta? Nu.

Atunci vă propun să începem.

Ne-ați solicitat o întâlnire. Vă dau cuvântul să ne expuneți pe larg această solicitare. Vă rog.

Domnul Florian Costache:

În primul rând, bună ziua.

Doamnă președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă mulțumesc în numele tuturor - sunt președintele Consiliului Economic și Social - Costache Florian.

În numele plenului CES vă mulțumim că ați avut amabilitatea să ne primiți la solicitarea noastră. Sunt împreună cu cei doi vicepreședinți: domnul Mocanu, domnul Minel Ivașcu, restul din Biroul executiv. Plenul - și am să-i prezint: doamna secretar de stat Grațiela Iordache, domnul Albu - secretarul general al Meridianului, domnul președinte Nicolescu Ovidiu - președintele Consiliului IMM-urilor, domnul Dragoș Mihalache - prim-vicepreședinte UGIR.

Am să încerc să fiu foarte scurt. Această solicitare a Consiliului Economic și Social către domniile dumneavoastră are ca scop îmbunătățirea instituțională între Consiliul Economic și Social și cele două Camere, pentru că - așa cum bine se știe - art.141 din Constituție - CES-ul este organul consultativ al Parlamentului și al Guvernului și credem că într-un an complicat din punct de vedere economic și social, o mai bună relație instituțională între dumneavoastră și noi ar fi binevenită pentru toată lumea. Și am vrea - pentru că nu am găsit o altă formulă mai nouă - să revenim la anul 2005, când între CES și Parlament a fost o înțelegere. Domnul fost ministru și secretar general al Camerei, domnul Barbu își aduce aminte că eram invitați reprezentanții sindicatelor și patronatelor la comisiile celor două
Camere în așa fel încât să poată să susțină avizele și să fie mai bine înțelese.

Și v-am solicita, dacă considerați că ar fi bine să reluăm această bună practică care atunci, în 2005, a funcționat, după care din varii motive nu a mai funcționat.

Cam aceasta ar fi principala solicitare a Consiliului Economic și Social doamna președinte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vreau să știți că noi am făcut solicitări în repetate rânduri comisiilor permanente, cele care sunt în situația de a decide invitațiile pe care le fac. Le-am făcut spuneam solicitări, în repetate rânduri, să invite nu numai reprezentanții CES-ului ci și organizațiile non-guvernamentale care sunt interesate de un anumit proiect de lege, încercând să deschidem și ca deciziile pe care noi le luăm, în primul rând, la nivelul comisiilor permanente unde știți că se poartă de fapt întreaga dezbatere sau partea consistentă a dezbaterilor parlamentare.

Am luat act de solicitarea dumneavoastră pe care o vom transmite comisiilor permanente și vom alătura și rugămintea noastră să facă acest lucru, cu atât mai mult cu cât comisiile sunt cele care decid în astfel de situații.

Dacă colegii mei doresc să adauge ceva? Domnul Eugen Nicolăescu și după aceea domnul vicepreședinte Ioan Oltean.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați invitați,

Cred că existența CES-ului și reglementarea prin Constituție înseamnă pentru România un pas important în ceea ce se numește democrație, dar, din păcate, așa cum se întâmplă deseori la noi în țară, multe instituții funcționează sau sunt tratate formal. Nu sunt luate în considerație toate atribuțiile pe care le au și mai ales efectele rapoartelor sau activitățile pe care le desfășoară.

Ca atare, eu consider că propunerea făcută vine exact în acest sens. Să încercăm să corectăm din formalismul care a început să caracterizeze funcționarea multor instituții, ca și a noastră, trebuie să o recunoaștem, ne place sau nu ne place. Dar, în același timp, cred că mai trebuie pus un accent și vă rog, stimați membri ai CES-ului să nu vă supărați. Cred că și dumneavoastră trebuie să fiți mult mai exigenți în modul în care vă uitați pe proiectele de lege care vin la dumneavoastră spre avizare.

Și al doilea lucru, ați ajuta Parlamentul foarte mult dacă ați organiza dezbateri publice serioase în care publicul să fie bine informat de ce se dorește cu acel proiect de lege și atunci când se ajunge la Parlament, lucrurile sunt deja trecute, deja știute și poate că aici deputații, senatorii vor avea capacitatea să fie mult mai atenți pe proiecte de lege sensibile. Și dacă vreți, mă refer numai la buget.

În fiecare an, această lege vine pe la dumneavoastră. Dacă la dumneavoastră dezbaterile nu s-ar face pe picior. Uneori, știm că se întâmplă în realitate acest lucru; vine Ministerul Finanțelor de ieri pentru alaltăieri să-i dați avizul. Se întâmplă deseori. Din păcate, în ultimii ani, așa s-a întâmplat în România. Ei, dacă acest lucru s-ar întâmpla corect și bugetul ar veni la dumneavoastră în septembrie și ați avea timp o lună întreagă să-l discutați cu toți actorii din piață, ar ajunge la Guvern în final și la Parlament cu o formă deja cunoscută de cetățeanul de pe stradă. Și cred că acesta este lucrul cel mai important până la urmă. Că noi, aici, parlamentarii vedem cetățeanul de pe stradă și încercăm să-i reprezentăm interesele corect.

Nu vreau să vă supărați pe mine, dar cred că este un punct de vedere la care ar trebui să reflectați.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc. Domnul Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Doamna președinte,

Stimați colegi,

Stimați prieteni,

Cred că această întâlnire este de bun augur și ea vine să sublinieze necesitatea unei mai bune colaborări între Parlament, pentru că deocamdată ne referim la această instituție și Consiliul Economic și Social ca organism consultativ al Parlamentului. Poate că un interes mai mare - și de o parte și de alta - care să aibă în vedere mai buna colaborare, mai buna comunicare între noi, ar avea, cu siguranță, ca efect poate un pic de calitate suplimentară în actul legislativ.

Sunt absolut convins că dumneavoastră aveți suficient de mulți oameni interesați și bine pregătiți pentru ca actele normative pe care Guvernul le promovează și care intră în dezbaterea Parlamentului să fie mult mai bine analizate și amprenta Consiliului dumneavoastră să se regăsească mult mai evident și nu numai doar într-un simplu aviz de susținere sau de respingere a actului normativ respectiv.

Sunt anumite acte normative extrem de importante pentru domenii fundamentale ale societății românești în care un punct de vedere al Consiliului Economic și Social ar trebui să fie în mod obligatoriu luat în seamă, iar amendamentele pe care le înaintați să fie amplu și temeinic dezbătute la nivelul comisiilor respective. Probabil că o participare directă a dumneavoastră, la actul de dezbatere la nivelul comisiilor pe anumite acte normative foarte importante, nu la orice act normativ, ar fi de natură să scoată în evidență un aport mai productiv, mai eficient din partea Consiliului Economic și Social.

De aceea, cred că asemenea întâlniri periodice, într-un asemenea context în care să se sublinieze aportul unora și altora la actul legislativ, ar trebui ulterior să se regăsească într-o mai bună colaborare a dumneavoastră cu comisiile permanente ale Camerei Deputaților. Se resimte uneori nevoia unui dialog nu numai scris prin avizele pe care le comunicați ci și a unui dialog direct între dumneavoastră sau liderii, reprezentanții Consiliului, chiar cu conducerile unor comisii permanente. Cu certitudine, ședința de astăzi va determina recomandarea foarte serioasă către conducerile comisiilor permanente de a ține cont și de a identifica în ultimă instanță soluții de comunicare și de colaborare cu dumneavoastră, dar și o comunicare directă a dumneavoastră cu acele comisii care dezbat anumite proiecte extrem de importante și care interesează în mod deosebit instituția dumneavoastră nu este lipsit de interes, nu este lipsit de importanță. Și spun asta prin prisma calității unui președinte al unei comisii foarte importante, în care conlucrarea și comunicarea cu Consiliul era mai mult decât necesară. Era vorba de președinția Comisiei de administrație publică și echilibru ecologic, unde a existat evident o mare varietate de probleme în care CES-ul are un cuvânt greu de spus.

De aceea, pe lângă dialogul pe care astăzi noi l-am inițiat, la solicitarea expresă a dumneavoastră, vă sugerez ca nefiind lipsit de importanță discuții pe care să le aveți și cu conducerile, cu birourile permanente ale comisiilor permanente pe acte normative concrete, acolo unde simțiți nevoia unui interes mai mare și simțiți nevoia unei anumite reglementări care să dea satisfacție instituției pe care o conduceți.

Eu sunt absolut convins că stă și la îndemâna noastră și a dumneavoastră să identificăm soluții prin care să îmbunătățim comunicarea între noi, să îmbunătățim colaborarea între noi și mai ales comunicarea și colaborarea în comisiile permanente unde să se regăsească mai evident în acte normative punctele dumneavoastră de vedere, pentru că reprezentați un domeniu extrem de important și cu certitudine, dorința largă sau dorința unanimă a dumneavoastră, aceea de a se regăsi în proiecte, în acte normative importante punctele dumneavoastră de vedere.

Eu repet, salut această întâlnire și cu siguranță ea va trebui să se repete la o anumită distanță în timp, pentru a asigura o bună comunicare și o bună colaborare între Camera Deputaților pe de o parte și Consiliul Economic și Social pe de altă parte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Mulțumesc. Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Mulțumesc doamna președinte.

Și eu subliniez utilitatea întâlnirii, dar am să fiu ceva mai pragmatic și cred că este bine atunci când dați un aviz, fie pozitiv, fie negativ, să-l și susțineți în comisia de specialitate, dar eu - sigur, ca om care vin dintr-o zonă privată și am condus și eu o formă asociativă - cred că foarte importante sunt acele inițiative guvernamentale sau chiar dacă sunt ale Parlamentului, ale colegilor noștri și care prin articolul respectiv influențează într-o formă sau alta sau creează ambiguitate în sistem, vă rog să interveniți în mod concret și să propuneți o modificare sau o corelare a acelui articol și pe care să-l susțineți - aceasta este partea practică pe care doresc să o indic, să veniți să o susțineți în comisie în așa fel încât comisia de specialitate a Parlamentului să țină cont cu adevărat în modificarea respectivă și asemenea întâlniri sunt utile, dar să trecem și de faza aceasta pur, poate mai formală și aceea practică să aveți totdeauna la orice inițiativă un reprezentant în comisii când se discută legea respectivă și sigur că este și un drept al dumneavoastră, dar sunt convins că, comisiile vor asculta punctul de vedere și vor interveni dacă este cazul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc mult.

Pentru a concluziona, cred că sunt în asentimentul colegilor mei și este clar și din intervențiile pe care dumnealor le-au avut că vom transmite solicitarea dumneavoastră împreună cu recomandarea ca reprezentanții Consiliului Economic și Social să fie invitați la comisii.

Pe de altă parte, pragmatic vorbind, pe site-ul Parlamentului găsiți ordinea de zi a tuturor comisiilor, iar în momentul în care există un interes crescut pentru un anumit proiect de lege, trebuie să știți că ședințele sunt publice și cu atât mai mult pentru dumneavoastră a veni să susțineți un anumit punct de vedere, sunt convinsă că acest demers nu va întâmpina nici un fel de rezistență din partea colegilor noștri. Cred că mai degrabă decât această procedură strict formală, cred că dorința dumneavoastră nescrisă - să spunem - și nespusă este aceea de a avea o comunicare mai aplicată să-i spunem cu reprezentanții comisiilor care ține mai degrabă și de modul în care și dumneavoastră construiți această relație și fără îndoială și colegii noștri pe partea cealaltă a baricadei.

În orice caz, de la noi există tot sprijinul și sperăm ca pași concreți să înceapă să fie făcuți chiar din această săptămână de ambele părți.

Dacă mai doriți să aveți o intervenție?

Domnul Ovidiu Nicolescu:

Dacă se poate două minute doamna președinte.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

Domnul Ovidiu Nicolescu:

În primul rând, aș dori ca în numele colegilor mei care după partea strict patronală, sunt convins că și cei din partea sindicală să-mi exprim satisfacția pentru această întâlnire și mai ales pentru receptivitatea pe care am găsit-o. Nu că ar fi o surpriză. Ne așteptam, dar totdeauna este plăcut să vezi că așteptările se confirmă, mai ales când ești la un forum atât de înalt cum este conducerea Camerei Deputaților.

Eu aș dori să accentuez faptul care de fapt este în continuarea celor spuse de colegii dumneavoastră și de reprezentantul nostru, domnul președinte, că ceea ce ne interesează pe noi este să reușim să realizăm o conlucrare funcțională, pentru că altminteri, comunicări, întâlniri au mai fost, dar dacă este să fim foarte sinceri, o conlucrare funcțională nu a existat. Și sigur, așa cum au spus foarte bine și o parte dintre colegii dumneavoastră, este clar că vina aparține inclusiv Consiliului Economico-Social, dar nu am venit aici să stabilim vină, ci am venit pentru această conlucrare și atunci eu mi-aș permite prin acest punct de vedere să accentuez puțin că este foarte important ca mesajul care pornește astăzi și s-a exprimat aici, să ajungă cu toată consistența și la toți președinții de comisii, că, după câte îmi dau eu seama, o parte nu sunt aici.

În al doilea rând, cred că ar fi foarte util ca aceste contacte directe să fie și la nivel de comisii de specialitate, comisiile noastre de specialitate - că și noi avem comisii de specialitate - și important este nu caracterul formal, ci faptul ca avizele noastre și mai ales când sunt puncte de vedere diferite și vreau să vă spun că frecvent sunt puncte de vedere diferite, argumentele să ajungă la nivelul comisiilor dumneavoastră pentru a ajuta să ia cea mai bună decizie. Și aici, un lucru foarte important care trebuie să-l înțelegem cu toții, în România, din păcate, caracterul consultativ al avizelor CES-ului este primit de multe ori prea consultativ. De aceea avem colegi, inclusiv unul din vicepreședinții CES-ului reprezintă România și în Comitetul Economic și Social European și acolo constatăm cu satisfacție că se ține mai mult cont de aceste avize. Este clar că sunt avize, este clar că decizia noastră - dumneavoastră sunteți forul decizional - dar este foarte important ca atunci când se discută să fie mai mult accent pe argumente, pentru că interesul este comun să avem legi cât mai bune.

În altă ordine de idei, pentru a mări funcționalitatea acestor relații și a crește și rolul CES-ului în România, mi-aș permite să vă adresez rugămintea ca să se finalizeze și procedura validării președintelui Consiliului Economico-Social. Potrivit legii și aceasta ar fi: Consiliul Economico-Social trebuie să fie validat de Parlament. A început anul trecut, s-a oprit nu știu din ce cauză, nici nu mai are importanță. Rugămintea noastră ar fi ca acum, după ce a trecut această perioadă puțin mai tensionată politic, să fie încheiată și această procedură, pentru că nouă, la nivelul conducerii Consiliului Economico-Social ne creează niște probleme faptul că președintele nu are încă validarea dumneavoastră.

Sigur, nu este o aprobare, ci numai o validare, dar este foarte important ca legea să fie respectată, atât litera cât și spiritul ei.

În final, dați-mi voie să-mi exprim satisfacția de a participa la această întâlnire, mai ales că în sală văd mai mulți deputați care sunt și membri ai grupului de sprijin pentru IMM-uri pe care o are Consiliul Național și cărora vreau să le mulțumesc și în acest cadru, pentru că în foarte multe situații ne-au sprijinit și au contribuit ca unele dintre legile care le-ați adoptat să reflecte interesele întreprinderilor mici și mijlocii care, ne place, nu ne place sunt 99% agenți din România și sunt confruntați cu mari probleme.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc!

Vă rog, domnule președinte, ultima intervenție.

Domnul Florian Costache:

Vreau să vă mulțumesc pentru faptul că ați dezbătut și colegii dumneavoastră chiar simt nevoia - de fapt această intervenție vroiam să o fac la sfârșit - să înțeleagă următorul fapt. În toată Europa se vorbește de dialog social participativ și asta vrem, de fapt, să facem, acesta este mesajul pe care vroiam să îl transmitem, să participăm și să vă ajutăm și, conform legii și Constituției țării să ajungem, totuși, în 2010 să fim cei care venim în ajutorul dumneavoastră în Parlament, să luați cele mai bune decizii asupra legilor economice și sociale.

Vă mulțumesc, în numele colegilor mei și sper să punem la în aplicare ceea ce am transmis astăzi.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc!

O să comunicăm și colegilor noștri cele discutate și vom comunica membrilor comisiilor cele discutate cu dumneavoastră.

Vă mulțumesc foarte mult!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Bun! Revenim la ordinea de zi.

În primul rând, aș vrea să mulțumesc colegilor noștri care au venit zilele acestea - sâmbătă și duminică - la Parlament - și chiar au venit cu oameni din colegiile lor.

Vreau să vă spun că, eu cred că a fost o acțiune foarte reușită, pentru că am văzut o reacție bună a oamenilor și am simțit o nevoie de a ști mai mult despre ceea ce facem noi în Parlament, nu numai dorința de a vizita această clădire care, cu siguranță, este impresionantă pentru fiecare dintre noi.

Și aș vrea - nu să luăm astăzi o decizie - dar aș vrea să ne gândim să avem cu o anumită regularitate această acțiune. Dar mă gândeam și eu, și domnul Nicolăescu, și alți colegi ai noștri, care i-au invitat pe oamenii din colegiul lor, iar reacția, eu cred că a fost una foarte bună, și am avut și șansa să le explicăm cam ce facem noi aici, care este procesul legislativ. Am deschis o serie de săli care se refereau, de exemplu, la funcționarea Comisiei juridice și cum suntem noi organizați.

În acest context, aș vrea să ne gândim la această chestiune și, poate, să avem o anumită periodicitate în organizarea lor, încercând să prindem, în această acțiune, câți mai mulți parlamentari care să aibă șansa să vină cu oamenii din colegiul lor și să le prezinte activitatea lor.

Domnul Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamna președinte, vreau să vă mulțumesc pentru colaborarea dumneavoastră de sâmbătă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc!

Vă propun să intrăm în ordinea de zi, acum.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 16 octombrie 2019, 7:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro