Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2008-2012 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe mar. 2011 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 8 martie 2011 ora 14:00

Ședința a început la ora 14,10.

Lucrările au fost conduse de doamna Roberta Alma Anastase, președintele Camerei Deputaților.

Au participat:

De la Camera Deputaților: domnul Ioan Oltean, domnul Adrian Năstase și domnul Marian Sârbu - vicepreședinți, domnul Dumitru Pardău și domnul Niculae Mircovici - secretari, domnul Gheorghe Albu, domnul Nicolae Bănicioiu, domnul Dan-Ștefan Motreanu și domnul Seres Denes - chestori, domnul Mircea-Nicu Toader - Grupul parlamentar al PD-L, domnul Mircea Dușa - Grupul parlamentar al PSD, domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu - Grupul parlamentar al PNL, domnul Mate Andras-Levente - Grupul parlamentar al UDMR, domnul Eugen Nicolicea și doamna Luminița Iordache - Grupul parlamentar al deputaților independenți.

De la Senat: domnul Cristian Diaconescu, domnul Ioan Chelaru șidomnul Alexandru Pereș - vicepreședinți, domnul Petru Filip, domnul Gheorghe David, domnul Adrian Țuțuianu și domnul Orest Onofrei - secretari, domnul Gheorghe Marcu, domnul Dan-Radu Rușanu și domnul Verestoy Attila -­­­ chestori, domnul Cristian Rădulescu - Grupul parlamentar al PD-L, domnul Alexandru Cordoș - Grupul parlamentar al PSD, domnul Mario-Ovidiu Oprea - Grupul parlamentar al PNL, domnul Fekete-Szabo Andras-Levente - Grupul parlamentar al UDMR, și domnul Petru-Șerban Mihăilescu - Grupul parlamentar Mixt.

Invitați: domnul Valentin Adrian Iliescu - șeful Departamentului pentru Relația cu Parlamentul.

De la Camera Deputaților: domnul Gheorghe Barbu - secretarul general al Camerei Deputaților, domnul Gaspar Istvan - secretar general adjunct, domnul Marian Enache - secretar general adjunct, domnul Nicolae Vasilescu - șef Departament Legislativ, domnul Georgică Tobă și domnul Gabriel Stecoza - Departamentul Secretariatului Tehnic, domnul Gheorghe Popescu - Direcția pentru organizarea lucrărilor în plen, doamna Laura Nicoleta Riteș - Direcția procedură legislativă, sinteze și evaluări, domnul Constantin Bantaș - Serviciul pentru lucrări în comisii, doamna Gabriela Enea - Direcția pentru relații publice și protocol, și domnul Paul Călin Botez - Cancelarie Președinte.

De la Senat: domnul Ion Moraru - secretarul general al Senatului, domnul Constantin Dan Vasiliu - secretar general adjunct, doamna Constanța Călinoiu - director general al Departamentului Legislativ, domnul Gabriel Sterea, doamna Ionela Mihăilă și doamna Diana Antonescu - consilieri, doamna Veronica Iacob - Direcția pentru organizarea ședințelor în plen, doamna Elena Diaconu - Serviciul pentru lucrările Biroului Permanent, și doamna Mihaela Ciochină - Direcția proceduri parlamentare, sinteză și evidență legislativă.

*

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă propun să începem ședința.

Moțiune de cenzură cu titlul Codul Boc- salarii mici, somaj mare, firme falimentate

PUNCTUL 1

Moțiune de cenzură

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vorbim despre moțiunea de cenzură. A fost depusă și o aveți la mapă.

Am avut o discuție cel puțin cu o parte dintre liderii de grup. Propunerea cu care venim în fața dumneavoastră este aceea ca mâine, începând cu ora 10,00, să fie citită moțiunea de cenzură și, ținând cont de un program mai special care este săptămâna viitoare, v-aș propune ca ședința de vot, dezbaterea și votarea moțiunii să aibă loc miercuri, începând cu ora 15,00.

Domnul Ioan Chelaru:

Vă rog, o singură chestiune: aș vrea să facem citirea, dacă se poate, de la ora 9,30, pentru că noi avem programul obișnuit la Senat și, astfel, să nu dăm peste cap programul Senatului.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Prin urmare, solicitarea colegilor de la Senat este ca citirea să fie mâine la ora 9,30, ceea ce cred că este absolut în regulă pentru toată lumea. Și este în regulă și miercuri de la ora 15,00 începerea dezbaterii? Și pe urmă durează cel puțin două ore. Vreau să vă supun la vot acest lucru.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri? Nu sunt.

Vă mulțumesc mult.

Vă rog.

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Dacă îmi permiteți, o chestiune de ordin administrativ: pentru că noi ieri am discutat ceva în Biroul permanent al Camerei Deputaților referitor la prezența la balcoane a unor invitați, cred că această discuție trebuie să fie o discuție care să aibă loc în cadrul Birourilor reunite. Este o discuție administrativă.

Noi am spus ieri că deocamdată nu am avut toate elementele de a preîntâmpina un posibil eveniment neplăcut, însă cred că discuția trebuie să aibă loc astăzi în Birourile reunite, și vă propun ca să facem acum această discuție.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Sigur.

Vă rog. Sunt intervenții?

Domnul Mircea Dușa:

Problema este că trebuie să respectăm Constituția - ședințele Parlamentului sunt publice și să permitem accesul la balcoane a celor care solicită, sigur, pe regulile pe care le avem - în ordinea cererilor, în funcție de numărul de locuri și, prin personalul nostru specializat, să asigurăm siguranța și ordinea în balcoane. Dar cu participarea populației. Să nu interzicem publicului să participe la dezbateri.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Aici este o situație mai specială. Am discutat-o și noi în Biroul permanent al Camerei Deputaților.

Nu se pune problema interzicerii a vedea ceea ce se întâmplă în plenul Camerelor reunite, fiindcă se vede la televizoare, este transmisie directă, nu este nici un fel de problemă.

Am avut o situație delicată și, până luăm anumite măsuri - ca să se pună niște geamuri acolo, nu putem să riscăm din nou și să se întâmple un lucru de genul acela.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna președintă și stimați colegi, ședințele sunt publice.

Sigur, sunt și ședințe secrete - dar atunci când plenul reunit sau plenul celor două Camere hotărăște acest lucru - atunci când se iau măsuri cu privire la securitatea națională și la anumite acte normative cu caracter secret. Dar această ședință este publică, și eu vă solicit, în numele Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat de la Camera Deputaților, să permitem accesul în balcoane a celor care au solicitat în scris, în limita locurilor care există, și, sigur, personalul nostru de la pază și ordine să ia măsuri ca oamenii să păstreze climatul necesar în timpul dezbaterilor în plen.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Ioan Oltean, vă rog.

Domnul Ioan Oltean:

Doamna președinte și stimați colegi, eu rămân neplăcut surprins de schimbarea aceasta bruscă de opinie. Pentru că am discutat ieri și în unanimitate am căzut de acord că, atâta timp cât nu sunt luate încă măsurile care să asigure siguranța celor care se așează acolo, vom accepta cu toții măsura absenței vizitatorilor. În unanimitate am votat acest lucru.

Sigur, declarațiile publice făcute ieri i-au convins pe lideri să aibă o altă atitudine. Însă, eu cred că, atâta timp cât balcoanele nu prezintă siguranța necesară și nu am luat măsurile de securitate care se impun, nu vom putea accepta prezența publicului acolo, chiar dacă există o prevedere care stipulează în mod expres că ședințele sunt publice.

Și nici măcar presa, doamna președintă, să nu aibă acces acolo, pentru a evita orice fel de surpriză neplăcută de genul celei de la sfârșitul anului.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dar prezența presei în sală este fără îndoială. Au fost și astăzi prezenți, deci nu este nici o problemă de a nu fi o ședință publică.

Domnul Eugen Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă deputat Roberta Anastase, președinte de ședință, cred că totuși trebuie să puneți adevărul la locul lui.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Aș aprecia dacă ați face-o și dumneavoastră, domnule Nicolăescu.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Eu am făcut-o și o fac în continuare cu toată responsabilitatea, față de demersul dumneavoastră politic și demagogic. Dar aceasta este o altă discuție, dacă doriți între noi doi, și nu cu public.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Nicolăescu, vă rog să vă corectați limbajul.

În al doilea rând, ați ieșit în conferință de presă și ați ținut-o într-o serie de minciuni pe care toți membrii Biroului permanent și liderii de grup prezenți pot astăzi să o vadă.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Numai dumneavoastră aveți această părere, și este dreptul dumneavoastră.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Probăm cu stenograma.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Dacă ați modificat stenograma... Eu o voi verifica. Încă nu a apărut pe site-ul Camerei Deputaților.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Avem și înregistrările audio.

Și stenograma este pe site-ul Camerei Deputaților.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Doamnă, încă nu a apărut stenograma pe site-ul Camerei Deputaților. Acum două ore nu era acolo.

De ce ați ținut-o, nu știu. Vom verifica și vom vedea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă rog.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Dar vă aduc aminte dumneavoastră și domnului Oltean că ieri, la Biroul permanent al Camerei Deputaților, eu v-am atras atenția, poate ați uitat lucrul acesta, că ce faceți dumneavoastră este un gest nedemocratic - în sensul de a propune interzicerea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Noi, Biroul permanent. Pentru stenogramă.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Este vorba de Biroul permanent de ieri.

Eu v-am atras atenția că ce faceți dumneavoastră...

Doamna Roberta Alma Anastase:

După ce s-a votat.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Nu după ce s-a votat.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Aveți următoarea intervenție, domnule Nicolăescu: "Doamna președinte, nu am drept de vot în Biroul permanent, dar nu cred că este corect; sigur, este o decizie pe care a luat-o Biroul permanent." Haideți să restabilim adevărul și să spunem odată oamenilor adevărul și să nu mai mințiți.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Dacă dumneavoastră mistificați stenograma, nu este problema mea.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Avem înregistrările audio, pe care vi le punem la dispoziție.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Dați-ne înregistrările audio. Și vă rog mult: eu nu v-am întrerupt când ați vorbit; lăsați-mă să vorbesc. Înțeleg că sunteți nervoasă. Este dreptul dumneavoastră.

Deci ce vroiam să vă spun: am fost singurul care am protestat împotriva propunerii dumneavoastră de a interzice accesul cetățenilor la lucrările Parlamentului. Iar eu cred că în continuare această discuție este de domeniul absurdului pentru că nimeni nu ne permite nouă să nu-i lăsăm pe cetățeni să intre în sală și să se manifeste.

Dacă cetățeanul este disperat din cauza acestui guvern, nu este vina noastră, doamnă!

Asumați-vă dumneavoastră responsabilitatea că îi împingeți pe oameni la gesturi disperate!

Noi trebuie să îi protejăm pe oameni! Trebuie să le dăm dreptul să se manifeste!

Dacă nu înțelegeți în acest spirit democrația, ce căutăm aici?!

Asta este esența, acesta este fondul problemei!

Lăsați-i pe oameni să intre și să asiste la lucrările Parlamentului! Nu-i blocați!

Și insist în continuare să nu luați decizii absurde.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Ne veți spune ca și ieri, și aceasta am spus-o pentru stenogramă, după ce închideți microfonul, că discursul acesta ni l-ați ținut.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Ca să nu se uite, doamnă! Să nu se uite!

Că dumneavoastră aveți impresia că se uită!

Să nu se uite!

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Mate Andras-Levente.

Domnul Mate Andras-Levente:

Voi fi foarte scurt, stimați colegi.

Dacă distinșii noștri colegi liberali ar fi fost tot așa de vehemenți cu publicul atunci când domnul prim-ministru Tăriceanu a spus că nu se pot mări salariile profesorilor cu 50%...

Deci să fim corecți și să lăsăm la o parte demagogia.

Instituția Parlamentului nu înseamnă loc de manifestare pentru public.

Instituția Parlamentului înseamnă parlamentarism.

Dacă vrem parlamentarism, atunci facem cum am decis ieri. Dacă nu, facem cum doriți dumneavoastră astăzi.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Eugen Nicolicea.

Domnul Eugen Nicolicea:

Am constatat că sunt colegi care militează pentru dreptul publicului de a se manifesta, câtă vreme este dreptul publicului de a participa, și nu de a se manifesta. Și vreau să vă spun că de foarte multe ori nu s-a luat nici un fel de măsură cu cei care se manifestau într-un mod care nu cadrează cu Parlamentul.

În ceea ce privește colegii care nu-și recunosc propriile cuvinte, care nu se țin de cuvânt și care o sucesc de pe o zi pe alta, constat că devine tot mai frecventă această chestiune la ei și, de asemenea, au ridicat declarațiile și minciunile politice, calomniile la rang de declarație politică.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe Albu.

Domnul Gheorghe Albu:

În esență, și eu vroiam să mă refer la acest tip de discurs. Ce înseamnă să vină oamenii în sală și să se manifeste? Să ne arunce cu pungi de apă în cap? Asta înseamnă să se manifeste?!

Ce înseamnă să se manifeste în sală?

În al doilea rând, ședința este publică, este dată pe televiziune. Practic, fiecare poate să participe.

Dar pe mine mă îngrijorează această treabă - să vină oamenii și să se manifeste.

Adică ce trebuie să facem în Parlament mai mult decât atât?

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Vă rog.

Domnul Mario-Ovidiu Oprea:

Vă mulțumesc, doamna președintă.

Deși informația exactă nu o am, noi nu am fost informați; am auzit de la colegi despre această măsură.

În opinia mea, măsura nu are eficiență, să știți, pentru că domnul Sobaru a intrat în clădire cu legitimație de presă.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții?

Vă rog.

Domnul Gheorghe Marcu:

Doamna președintă și stimați colegi, prin decizia pe care domnul Oltean a afirmat-o aici, devenim de multe ori caraghioși. În ce sens? La balcoane nu vin nici cetățeni, nici manifestanți și nu se manifestă. La balcon vin invitați.

Deci sunt ședințe publice și, cu tot respectul, în plenul Parlamentului nu intră oricine.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Ba da. Orice cetățean poate intra, pe baza unei cereri.

Domnul Gheorghe Marcu:

Și i se aprobă.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Nu. Este în funcție de data la care a depus-o. Aceasta este procedura.

Domnul Gheorghe Marcu:

Dar încă odată vă spun: ședințele sunt publice.

Sunt colegi aici cu care m-am întâlnit după 20 de ani și, în loc să fim mai deschiși, văd că acum am vrut să desființăm gardurile din jurul Parlamentului, dar de fapt punem "garduri", în ghilimele, acum la balcoane. Nu este corect, în opinia mea.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Vă rog, domnul Rușanu.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, doamna președintă.

Noi, la Senat, nu suntem învățați cu asemenea duritate a discursurilor. Însă aș vrea să vă amintesc altceva: în 2008, în toamnă, când s-a discutat Legea majorării salariilor din învățământ cu 50%, s-a solicitat în mod expres prezența membrilor de sindicat și a liderilor de sindicat la această ședință pentru că îi privea în mod direct. Privindu-i în mod direct la acea dată, aceasta a fost solicitarea, și nu a fost a noastră, ci a Opoziției de atunci.

Rugămintea, deci propunerea pe care o fac aici este: fiind o lege care se referă și privește în mod direct sindicatele în primul rând, liderii de sindicat, dar și patronatele, să fie invitate mâine, așa cum au fost în alte rânduri în care se dezbăteau anumite legi care îi priveau în mod direct.

Deci, facem prin similitudine cum a fost în 2008 la Legea educației.

Domnul Orest Onofrei:

Mâine nu se dezbate nimic.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Și, atunci, care este problema dacă nu dezbatem?

Deci, propunerea este ca liderii de sindicat și patronatele care sunt afectați direct de acest proiect de lege de asumare a răspunderii, așa cum s-a procedat și în 2008 când s-a discutat creșterea salariilor pentru cei din învățământ cu 50%, să fie prezenți în sală.

Să le permitem această prezență.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Filip.

Domnul Petru Filip:

Eu aș vrea să fac două comentarii: unul este legat de accesul publicului în Senat sau în Cameră. În primul rând, după mine, cred că ar trebui să fie o decizie generală pentru toate proiectele de legi, indiferent că este vorba de protecția cățeilor sau că este vorba de asumarea pe zborul cu racheta. Pentru că, altfel, vor apărea discuții și comentarii - de ce la Codul Muncii nu se permite și se permite la o altă dezbatere. Deoarece trebuie să existe o anumită protecție vizavi de o decizie politică, pentru că, altfel, în exterior comentariile vor fi fie de o parte, fie de alta. Aceasta ar fi o abordare, și cred că în Birourile permanente ale Camerelor - pentru ședințele comune sau pentru fiecare Cameră în parte - ar trebui să se decidă.

Cel de-al doilea lucru: apropo de ce înseamnă democrație, eu cred că Bundestag-ul este o structură care nu poate fi acuzată de lipsă de democrație. Ședințele sunt publice, dar din spatele geamurilor.

Dacă mergem în Senatul Francez, situația este similară. Presa stă în exterior, preia imagini, au studiouri în exterior și comentează.

Dacă vrem să ne orientăm către democrația grecească sau către democrația turcească sau Asia de Sud Est, sigur că putem să abordăm și acea strategie. Nu este nici o problemă. Depinde unde vrem să ne ducem.

Și cred că este o decizie matură pe care Birourile permanente trebuie să o ia și să și-o asume politic. Probabil astăzi sunt unii la putere; mâine vor fi în opoziție, sau invers. Situația tot va fi la nivelul Parlamentului.

Dar așa cum este în acest moment sigur că este absolut aiurea și de fiecare dată ori unii, ori alții poate vor trebui să dea explicații asupra unor decizii privind funcționarea Camerelor, manifestarea oamenilor în Cameră mai mult sau mai puțin pașnic.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu.

Domnul Chelaru, mai doriți să interveniți? Vă rog.

Domnul Ioan Chelaru:

Distinși colegi, cam prea multă patimă pe o problemă care este rezolvată odată de Constituție și pe care în mod firesc noi trebuie să o rezolvăm chiar dacă ne place sau nu ne place.

Este adevărat, am întâlnit aici formula "chiar dacă există o prevedere a Constituției, noi am hotărât altfel". Aici, în ședința Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului. Este vorba de domnul deputat Oltean. Mi-am notat, ca să nu greșesc.

Deci, chiar dacă există o prevedere a Constituției care spune că ședințele sunt publice, Biroul permanent al Camerei a luat o altă decizie. Până la urmă, și-o asumă.

Veți verifica înregistrarea și veți vedea că mi-am notat așa cum ați spus. Dar nu mai contează.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule senator, ba contează domnule, pentru că a face asemenea afirmații...

Domnul Ioan Chelaru:

Vă rog să verificați înregistrarea! De altfel, mi-am și notat că nu îmi venea să cred ce aud. În aceste condiții, nu știu dacă este extrem, extrem de important cum facem ca până permitem să vină invitații sau publicul sau poporul sau cine dorim noi la balcoane, până asigurăm condiții, să numai vină, că acesta era de fapt mesajul domnului Oltean. Până nu putem face să luăm o măsură de siguranță, măsura luată ieri de Biroul permanent al Camerei rămâne valabilă.

Întrebarea pe care, firesc, și-o pun toți, bănuiesc că și unii dintre dumneavoastră, ce înseamnă asta, să facem control psihologic la invitați, să punem geam anti securit, să închidem accesul, ș.a.m.d.? Putem face acest lucru. Nici un fel de problemă, decizia ne aparține nouă. Asta însă nu ne va scuti de efectul complet negativ pe un fond în care credibilitatea noastră ca Parlament a ajuns sub 10%. Dacă dumneavoastră credeți că această măsură, pe care unii o interpretează antipopulară, că este împotriva celor care ne-au ales și ne-au trimis aici, că dorim să ne izolăm de mase - și vedeți, că vorbesc la plural, ca să nu acuz pe nimeni - ne aduce sau vă aduce servicii, eu cred că se greșește. Până la urmă, decizia este a Birourilor permanente reunite, se ia prin vot, însă nu este o decizie care ne aduce nouă, tuturora, un serviciu.

2. Eu știu că există un control suficient de sever și serios al celor care aprobă invitațiile. Eu așa știu, poate greșesc, dar ar trebui să existe, adică nu fac o simplă cerere și vin de la Socola sau de la 7 sau de la Iași sau de la Spitalul nr.9 și mi se aprobă o asemenea cerere. Nu cred că se intră în Parlament chiar așa, iar dacă se intră, este o greșeală tot a noastră, pentru că cei care trebuie să verifice modul în care se pătrunde în Parlament cu unii sau cu alții sau cu materiale sau fără materiale, nu își îndeplinesc obligațiile. De asta cred că putem admite să vină invitați, că așa este firesc, cred că putem găsi o procedură să verificăm, să nu fie cumva..., să nu mai pățim ceea ce s-a pățit, însă nu putem lua o măsură anticonstituțională. Niciodată nu o să-mi cereți și nu o să votez o măsură împotriva prevederilor Constituției, indiferent că unii spun că public înseamnă și la televizor. Păi, stau acasă la fundul Moldovei și mă uit la televizor și înseamnă că am participat la ședința Parlamentului care este publică. Asta este o interpretare specială. Îl văd aici pe domnul Enache și îl revăd după foarte mulți ani și chiar mă bucur, să ne explice cum este cu interpretarea asta, ce înseamnă ședințele Senatului sau Parlamentului sunt publice.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Verestoy Attila vroia să ne dea un răspuns și după aceea domnul vicepreședinte Năstase, ultimul interveninent.

Domnul Verestoy Attila:

Domnilor colegi,

Nu trebuie să fim supărați. Trebuie să credem că acest rol pe care îl aveți dumneavoastră acum, ne va reveni și probabil că vor exista și schimbări pe parcurs. Deci, trebuie să fim conștienți și să tragem concluziile la greșelile pe care le-am făcut, pentru că eu zic că exemplul dat de domnul Rușanu trebuie să ne pună pe gânduri. Probabil că Parlamentul nu trebuie să lucreze sub presiunea balconului, probabil. Deciziile noastre trebuie luate cumpătat și ținând cont de interesele electoratului și nu a unor reprezentanți a unor grupuri de interese care pot veni și se pot exprima și se exprimă zgomotos sau cu bannere, făcând anumite gesturi care nu ne aduc o faimă bună, ceea ce este rezonabil din ceea ce au spus colegii.

Sigur că cele două, trei sute de oameni care maxim se pot aduna pe balcon nu înseamnă publicitatea și caracterul nostru respectând Constituția de ședință deschisă.

După cum vă uitați pe audiențe, astfel de transmisiuni sunt urmărite de cel puțin 1,5 - 2 milioane de cetățeni ai acestei țări; l,5 până în două milioane, depinzând de subiect, dar oricum nu cumva să începeți să credeți că acest caracter deschis al ședinței ține de acești 20-30-50 de oameni care sunt direct prezenți în balcon. Trebuie să asigurăm o siguranță pentru câteva balcoane cu geamuri, sigur. E pentru protecția tuturor, pentru că se pot întâmpla multe lucruri, mai ales acum cum vedem ce se întâmplă pe stradă. Nu vrem să aducem strada pe balcoane. A legifera înseamnă totuși altceva. Vă aduc aminte că poate dacă nu era sala sub presiunea balconului, am fi luat decizii mai cumpătate privind atunci cu larghețea cu care am adoptat măriri de salariu, poate, pe care, după aceea, vedeți că ar trebui să o corectăm.

Mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc și eu. Domnul Adrian Năstase, apoi domnul Mircovici.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi,

Cred că am creat o problemă acolo unde nu ar fi trebuit să existe nici un fel de dificultate în a aborda lucrurile. La Cameră, când am discutat, lucrând noi în permanență în această sală cu balcoane și pornind de la experiența nefericită care a avut loc, sigur că ne-am gândit că astfel de accidente se pot întâmpla și în alte condiții - doamne ferește! - și că este nevoie să ne gândim la o soluție de securizare într-o formă sau alta. Și secretarul general a primit instrucțiuni să se ocupe, să caute o soluție din punct de vedere tehnic. Sigur însă că, pe de altă parte, avem în acest moment o problemă de comunicare publică și iar ne creăm o dificultate printr-o manieră foarte radicală de abordare a acestui subiect. Este clar că trebuie să căutăm o soluție. Sigur, se pot da exemple diferite în legătură cu felul în care procedează diferitele Parlamente, dar este clar că nu trebuie acceptate formule de manifestare de un anumit tip în balcoane, riscuri de accidente ș.a.m.d., dar, pe de altă parte, eu cred că ar trebui să găsim la acest moment când pare cumva că măsura pe care o luăm are un caracter care nu ține neapărat de preocuparea pentru securitatea persoanelor care ar veni aici, ci de o anumită îngrijorare a noastră privind derularea ședinței, ori, lucrul acesta ne va face rău, în mod evident. Și atunci, de ce nu căutăm o soluție de compromis. Eu aș merge pentru această perioadă în care - dacă spun ceva ce nu este corect, să mă corectați după aceea - .

Deci, soluția pe care o sugeram eu oarecum în linia a ceea ce spunea și domnul Rușanu, evident că ambasadorii de exemplu, dacă vor dori să vină ca invitați, va fi foarte greu să nu fie acceptați.

Pe de altă parte, o soluție de compromis ar fi ca într-adevăr, cei câțiva lideri ai confederațiilor sindicale, cei câțiva președinți de confederații patronale ar putea să vină, am putea să găsim această soluție pentru acest moment, urmând ca, în perioada care urmează, să luăm măsurile necesare de securizare, să le avem pentru momentele următoare.

Sigur, dacă vreți o propunere mai extravagantă, să ne mutăm noi la balcoane, să lucrăm de acolo și populația să stea jos, cei invitați să stea jos, ca să numai existe riscul de accident. Asta ar fi, sigur, o soluție mai extravagantă, dar poate că veți aprecia mai curând cealaltă soluție de compromis ar fi: 10 - 15 - 20 de persoane, sunt oameni pe care îi știm.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Absolut corect. Cred că este o propunere de compromis foarte bună aceea de a avea liderii confederațiilor sindicale și a celor patronale invitați și cu acces și în felul acesta cred că și mesajul se duce către sindicate într-un mod corect. Dacă sunteți de acord, aș supune chiar în această formă. Liderii confederațiilor sindicale, asta s-a spus, s-a precizat foarte clar nivelul.

Domnul Dan Ștefan Motreanu:

Dacă îmi permiteți o scurtă intervenție. Oricum, ar trebui ca secretarii celor două Camere să găsească o soluție pentru viitor.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Asta este o soluție unică.

Domnul Dan Ștefan Motreanu:

Pe termen scurt, acum.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Exact. Până atunci, eu sper că vom avea de la Secretariat soluția.

Domnul Dan Ștefan Motreanu:

Dar până atunci, în două-trei luni ar trebui rezolvată problema ca să se închidă cu geamuri pentru anumite balcoane, nu pentru toate, nu pentru balconul principal unde vin invitații străini. Ar trebui să prezentați această soluție și un buget.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Absolut, perfect. Vă mulțumesc mult.

Supun la vot această propunere.

Cine este pentru ?

Voturi împotrivă ?

Abțineri ? Nu sunt. Vă mulțumesc mult și mulțumesc domnului Adrian Năstase pentru propunerea de compromis pe care a făcut-o.

Trecem mai departe.

Notă cu privire la inițiativele legislative de competența ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, înregistrate la Parlament

PUNCTUL 2

Notă cu privire la inițiativele legislative de competența ședințelor comune ale Camerei Deputaților și Senatului, înregistrate la Parlament

Doamna Roberta Alma Anastase:

Este vorba de o inițiativă legislativă cu privire la modificarea Statutului deputaților și senatorilor - termen, de obicei 30 de zile și pe urmă calculați celelalte termen.

Sunteți de acord ?

Este cineva împotrivă ?

Abțineri ? Nu sunt.

Cea de a doua inițiativă vizează același statut și a treia la fel.

Vă propun ca ele să primească aceleași termene tocmai pentru a nu avea o problemă și a fi discutate împreună și eventual un raport prezentat plenului comun.

Notă privind repartizarea la comisiile de specialitate ale Parlamentului a: 
Raportului de activitate pentru anul 2009 a Consiliului Superior al Magistraturii; 
Raportului privind starea justiției pe anul 2009; 
Rapoartelor Curții de Conturi asupra execuției bugetului propriu pe anii 2007, 2008 și 2009; 
Raportul public pe anul 2009 elaborat de Curtea de Conturi; 
Raportul de activitate pentru anul 2010 al Curții de Conturi; 
Raportului de activitate pentru anul 2009 al Autorității Electorale Permanente; 
Raportului de activitate pentru anul 2010 al Avocatului Poporului; 
Raportului asupra Stării sistemului național de învățământ - 2010

PUNCTUL 3

Notă privind repartizarea la comisiile de specialitate ale Parlamentului a:

Raportului de activitate pentru anul 2009 a Consiliului Superior al Magistraturii

Raportului privind starea justiției pe anul 2009

Rapoartelor Curții de Conturi asupra execuției bugetului propriu pe anii 2007, 2008 și 2009

Raportul public pe anul 2009 elaborat de Curtea de Conturi

Raportul de activitate pentru anul 2010 al Curții de Conturi

Raportului de activitate pentru anul 2009 al Autorității Electorale Permanente

Raportului de activitate pentru anul 2010 al Avocatului Poporului

Raportului asupra Stării sistemului național de învățământ - 2010

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă sunteți de acord cu 30 de zile, tot la fel ca și termen.

Se opune cineva ? Nu.

Vă rog. Domnul Rușanu.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Doamna președinte, dacă îmi permiteți. La rapoartele Curții de Conturi sunt 3 rapoarte pe o perioadă din 2007 până în 2010. Sunt foarte multe. Măcar 45 de zile.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Atunci, haideți să mergem pe 60 de zile.

Domnul Dan Radu Rușanu:

60 de zile, da.

Doamna Roberta Alma Anastase:

E-n regulă. Dacă se opune cineva ? Nu.

Domnul Gheorghe Barbu:

Numai la rapoarte sau la toate?

Domnul Dan Radu Rușanu:

Tot ce privește Curtea de Conturi, sunt trei rapoarte. Deci, rapoartele pentru 2007, 2009 elaborat pentru 2009, după aceea pentru 2010. Sunt 3 rapoarte mari.

Domnul Gheorghe Barbu:

60 de zile și restul 30.

Domnul Dan Radu Rușanu:

60 de zile, că perioada este mai lungă.

Doamna Roberta Alma Anastase:
Proiectul bugetului de venituri și cheltuielial ANCOM pentru anul 2011 și situația privind acțiunile multianuale

PUNCTUL 4

Proiectul bugetului de venituri și cheltuieli ANCOM pentru anul 2011 și situația privind acțiunile multianuale

Domnul Cristian Rădulescu:

Doamna președinte, înainte de a trece la acest punct, am avut în mod repetat o discuție în Biroul permanent al Senatului. Sigur, nu este domnul președinte Geoană pentru a expune punctul de vedere decartat acolo consensual, dar toată lumea a fost de acord că totuși ar trebui să mai venim din urmă cu chestiuni administrative. Administrative, mă rog, așa au devenit administrative datorită trecerii timpului.

Sunt o grămadă de rapoarte, sunt multe numiri, sunt schimbări prin structuri comune. Una dintre acestea, pe care v-o propun atenției, este componența Comisiei S.R.I. Aici, conform negocierilor, Grupul UNPR și-a desemnat noul membru. De asemenea, Grupul PD-L, în urma plecării unui membru al său, a desemnat noul membru care să fie în această comisie. Sunt chestiuni care durează puțin, dar reglementează niște lucruri rămase în urmă de foarte mult timp. De exemplu: Grupul PD-L, pe data de 18 octombrie, acum 5 luni de zile, și-a desemnat membru în Comisia S.R.I. și încă nu am apucat să avem un plen comun unde să se dea votul acesta care durează câteva secunde.

Săptămâna următoare o să fie dezbaterea moțiunii, iarăși o să spunem că este inoportun să cuplăm aceste chestiuni cu o dezbatere politică, dar a rămas sigur, a rămas convenit cel puțin la nivelul Senatului că mâine vom face o repriză foarte scurtă în urma citirii moțiunii în care să reglăm astfel de chestiuni care sunt restante și unde toată lumea este de acord.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Eu v-aș propune și susțin solicitarea colegului meu, fiind vorba numai de vot deschis cum ar fi modificarea unei comisii, să o facem înainte de citire - în 5 minute am terminat - și pe urmă se face citirea. Cu bile e mai complicat. Cel puțin, acestea categoric merg la început. Nu am nimic împotrivă să facem mâine și aceasta.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Nicolicea.

Domnul Eugen Nicolicea:

Da. Și eu susțin modificarea anumitor componențe la câteva comisii. Domnul Steriu Valeriu să facă parte din Comisia specială de control asupra S.I.E. Domnul Țaga să facă parte din Comisia comună de elaborarea pachetului de legi privind securitatea națională și domnul senator Chirvăsuță Laurențiu să facă parte din Comisia comună permanentă pentru exercitarea controlului asupra activității de control a S.R.I. și pentru toate acestea cred că se poate da un vot rapid și să intrăm în cealaltă ordine de zi.

Domnul Cristian Rădulescu:

Domnule Nicolicea, în locul cui vine Chirvăsuță?

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci, Chirvăsuță, așa cum mi s-a comunicat în urma discuțiilor de la Senat, vine în locul domnului senator Savu Daniel.

Domnul Mircea Dușa:

Păi, în locul domnului Savu Daniel merge altcineva.

Domnul Eugen Nicolicea:

Deci, când au fost făcute anumite negocieri, anumite grupuri au spus că pierd niște funcții. Din partea noastră s-a făcut un compromis extraordinar de mare în sensul că grupurile care trebuiau să piardă chiar comisii, n-au pierdut deloc. Constat că aceste compromisuri făcute duc la alte compromisuri și ajungem la situația în care un grup care practic nu s-a înființat - pe noi, atenție! că ne-au supus inclusiv să ajungem pe la Curtea Constituțională - grupuri care nu s-au înființat, au reprezentanți în comisii și mai fac acum și legea celorlalte grupuri. Deci, pentru aceasta, dacă văd că tot există astfel de situații, v-aș ruga pentru data viitoare să mi se comunice și mie dacă mai există grupurile Alianței PSD + PC, dacă există Grupul de partid PSD și când s-a înființat el? Nu cred că cer un lucru major, dar dacă nu s-au înființat, atunci de ce au reprezentanți? Dacă sunt cumva tot grupurile Alianței PSD + PC, să o spună și atunci să numai vedem alte denumiri până când nu respectăm Regulamentul.

Pentru noi s-au făcut atâtea obligații, am ajuns inclusiv la Curtea Constituțională, din răutățile unora. Îi rog pe ăia care atunci și-au arătat răutatea, să facă același lucru pe care l-au cerut cu noi și anume să spună data înființării acestor grupuri, că nu există.

Domnul Cristian Rădulescu:

Doamna președinte,

Trebuie categoric să se vadă șefii de grupuri pentru a negocia această chestiune, pentru a o lămuri. Ce este clar este că avem, de 5 luni, un post care este al nostru, al PD-L-ului și unde vrem să operăm o schimbare, aceasta dacă mâine se face acea sesiune.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă referiți la Comisia S.R.I.

Domnul Cristian Rădulescu:

Exact. Acea sesiune pe chestiuni administrative am vrea să o tranșăm și toată lumea este de acord aici, iar pentru chestiunea respectivă, sigur, toți să ne vedem să convenim.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Dușa.

Domnul Mircea Dușa:

Doamna președinte, nu vreau să comentez ce spune domnul Nicolicea, pentru că subiectul acesta îl cunoaștem de vreo două luni de zile, însă, sigur, suntem de acord cu ceea ce propunea domnul lider de grup de la Senat de la PD-L, acel loc pe care dumneavoastră îl aveți, se pună mâine la vot, nu avem nici o problemă, dar celelalte comisii trebuie negociate cu liderii de la grup, fiindcă cu comisiile comune n-au avut loc discuții niciodată. Așa cum, pe îndelete, la Cameră am reușit să rezolvăm problemele, respectând sigur cutumele și respectând algoritmul politic, legat de comisiile permanente ale celor două Camere nu am avut încă nici o negociere. Sigur, în perioada următoare să se întâlnească liderii și după aceea vom pune și în discuția Biroului permanent reunit și a plenurilor reunite. Dar, deocamdată nu a existat o asemenea discuție.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc. Domnul Toader.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Da. Eu am solicitat la Biroul Camerei, este adevărat, întâlnirea liderilor inclusiv pentru comisiile comune, nu am avut un Birou comun, eu v-aș propune ca liderii să ne vedem după Biroul permanent și dacă cădem de acord, mâine putem să facem pe loc, este un singur vot.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Înțeleg că există un consens între liderii de grup în sensul în care mâine să introducem doar modificarea cu privire la Comisia S.R.I. în sensul înlocuirii unui membru al Grupului PD-L și reașezarea după aceea a comisiei pe principiile echilibrării. Domnul Nicolicea, vă rog.

Domnul Eugen Nicolicea:

În comisiile acestea, fiecare grup are dreptul să aibă reprezentanți. Grupurile noastre sunt normal constituite și nu înțeleg ce factor de negociere este aici unde trebuie să avem un reprezentant.

Domnul Verestoy Attila:

Domnule coleg, nu vă supărați, un singur amănunt pe care nu trebuie să îl uitați: comisia aceasta este o comisie specială cu un număr de membri fixat în lege. Deci, numărul este fixat. Aceasta este singura problemă. Deci, nu putem mări.

Am înțeles care este rațiunea dumneavoastră, dar, pentru a face o anumită gândire și cu respect pentru decizia Curții Constituționale care v-a dat toate drepturile unui grup parlamentar, va trebui să negociem între lideri, și vom face acest lucru.

Schimbările care îi revin unui grup parlamentar, fiind dreptul lor, că au un membru, îl schimbă cu un altul, reprezintă cu totul altceva - este un vot de cinci secunde care se poate face mâine.

Iar discuția dintre lideri, într-adevăr, trebuie să ajungă profund la această problemă - cum rezolvăm apariția grupului și drepturile care se nasc de pe urma acestei apariții.

Domnul Eugen Nicolicea:

De asemenea și dispariția unor grupuri trebuie discutată, ca și apariția.

Domnul Verestoy Attila:

Probabil că întâlnirea liderilor va avea aceste două subiecte.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Domnul Șerban Mihăilescu.

Domnul Petru-Șerban Mihăilescu:

Doamna președintă, ca să nu mai lungim lucrurile, noi suntem obișnuiți cu această retorică. Nu vreau decât să stabiliți un termen chiar în acest înalt for de conducere al Parlamentului - să se stabilească data și ora când se întâlnesc liderii de grupuri. Pentru că, altfel, dacă o lăsăm așa... Noi avem luni de zile de când tot discutăm treburile acestea. Sunt ani de zile de când noi avem anumite drepturi, iar acum...

Vă rog să ne spuneți când și unde.

Doamna Roberta Alma Anastase:

V-aș propune să faceți mâine întâlnirea, dacă sunteți de acord, după citirea moțiunii, și, eventual dacă ajungeți la un acord, miercurea viitoare înainte de votul pe moțiune să dăm votul și pe acest subiect.

Domnul Verestoy.

Domnul Verestoy Attila:

Doamna președinte, cu deosebit respect, din experiența pe care o avem din negocierile acestea cu liderii, mi-e foarte greu să cred că vom reuși să ajungem la un rezultat într-o singură ședință. Probabil că vor fi mai multe ședințe de dezbateri. Credeți-ne, că aceasta este experiența noastră.

Vom ajunge la o înțelegere chiar dacă suntem mai mulți lideri la un moment dat, pentru că sunt comisii comune, și aici problema este mai delicată.

V-am spus că mai ales la Comisia SRI este legea care impune un număr. La celelalte comisii sunt altfel puse problemele.

Domnul Eugen Nicolicea:

Nu toate au număr fix.

Dar nici un fel de problemă, locurile noastre vor fi în locurile grupurilor desființate.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Șerban Mihăilescu.

Domnul Petru-Șerban Mihăilescu:

Iertați-mă, doamna președintă, dar revin: vă rog mult ca, în calitate de președintă de ședință, să stabiliți o zi, indiferent de retorica fiecărui tip care ia cuvântul.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnul Adrian Năstase, vă rog.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi, eu aș vrea să nu ne enervăm pe acest subiect, pentru că, în opinia mea, serviciile de informații vor continua să lucreze chiar și în această perioadă în care comisiile de control a activității lor vor fi relativ descompletate. Deci, să nu ne enervăm degeaba.

Domnul Eugen Nicolicea:

De acord. Să îl informăm și pe domnul Cătălin Voicu, trimițându-i raportul acolo unde este.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Vă mulțumesc.

Prin urmare, mâine ședința este la ora 9,30. La ora 10,00 se va termina de citit. Vă propun să aveți o primă întâlnire mâine, și poate pe parcursul săptămânii viitoare, tocmai pentru că avem un program mai relaxat, v-aș propune să aveți aceste discuții, și poate că după moțiune reușim să dăm votul. Rămâne doar schimbarea. Înțeleg că suntem de acord cu lucrul acesta.

Bugetul ANCOM este ultimul punct pe ordinea de zi.

Propunerea de la Secretariat este să meargă către Comisia de IT a Camerei Deputaților și către Comisia economică a Senatului.

Și înțeleg că bugetul se aprobă prin hotărârea Parlamentului.

Dacă aveți observații.

Vă mulțumesc.

Domnul Gheorghe Barbu:

Doamna președintă, mai am o problemă: la rapoartele pe care le-ați citit ați scăpat o chestiune în ce ne privește - rapoartele Curții de Conturi pentru execuția bugetului pe anii 2007, 2008, 2009 se referă la bugetul lor propriu. Conform legii, trebuie să se constituie o comisie specială. Vă propun să se aprobe în plen ca membrii celor două Comisii de buget și finanțe să formeze comisie specială.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

De regulă, comisiile făceau o subcomisie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Dacă sunteți de acord cu această propunere.

Se opune cineva? Nu.

Numai o secundă, domnule Nicolăescu.

Abțineri? Nu sunt.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Vă propun la acest subiect, că nu este în regulă ce s-a propus.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Am înțeles.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Procedura a fost ca cele două comisii să constituie o subcomisie specială pentru analiza bugetelor execuției Curții de Conturi pe fiecare an în parte, și prezintă în cadrul comisiilor un raport și după aceea plenului. Deci, cred că decizia așa trebuie să fie.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Da, corect, am înțeles. Este vorba de o subcomisie specială.

Domnul Dan-Radu Rușanu:

Din partea fiecărui partid să fie câte un membru.

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Exact. Așa a fost în fiecare an.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Domnule Barbu, ați notat aceasta.

Și mâine secretarii vor fi domnul Dumitru Pardău și domnul Adrian Țuțuianu.

Vă mulțumesc.

*

Ședința s-a încheiat la ora 15,00.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 29 mai 2022, 5:28
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro