Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe mar. 2013 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 5 martie 2013 ora 9:30

Ședința a început la ora 9,30.

Lucrările au fost conduse de domnul Valeriu Ștefan Zgonea, președintele Camerei Deputaților, asistat de domnul Nicolae Moga, vicepreședinte al Senatului.

Au participat:

De la Camera Deputaților: domnul Miron Tudor Mitrea și domnul Ioan Oltean - vicepreședinți, domnul Eugen Nicolicea, domnul Cristian Buican și domnul Cătălin-Daniel Fenechiu (de la ora 9,50) - secretari, domnul Dan-Ștefan Motreanu, domnul Ioan Balan și domnul Seres Denes - chestori, domnul Marian Neacșu - Grupul parlamentar al PSD, domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - Grupul parlamentar al PNL, domnul Cezar-Florin Preda - Grupul parlamentar al PDL, domnul Radu Mihai Popa - Grupul parlamentar al PP-DD, domnul Mate Andras-Levente - Grupul parlamentar al UDMR, și domnul Ioan Moldovan - Grupul parlamentar al PC.

De la Senat: domnul Florin Constantinescu și domnul Cristian-Sorin Dumitrescu - vicepreședinți, domnul Tudor Barbu, domnul Ion Rotaru, domnul Mario-Ovidiu Oprea și domnul Alexandru Pereș - secretari, domnul Ioan Chelaru și domnul Dumitru Pelican (de la ora 9,45) -­­­ chestori, domnul Alexandru Cordoș - Grupul parlamentar al PSD, domnul Puiu Hașotti - Grupul parlamentar al PNL, domnul Cristian Rădulescu - Grupul parlamentar al PDL, și domnul Haralambie Vochițoiu (de la ora 9,45) - Grupul parlamentar al PP-DD.

Invitați:

Doamna Cristina Crișu - Departamentul pentru relația cu Parlamentul.

De la Camera Deputaților: domnul Cristian Adrian Panciu - secretarul general al Camerei Deputaților, domnul George Ionuț Dumitrică - secretar-general adjunct, doamna Ileana Maria Luncan - secretar general-adjunct, domnul Georgică Tobă și domnul Gabriel Stecoza - Departamentul Secretariatului Tehnic, doamna Adriana Simion și domnul Gheorghe Popescu - Direcția pentru organizarea lucrărilor în plen, doamna Laura Nicoleta Riteș - Direcția procedură legislativă, sinteze și evaluări, domnul Constantin Bantaș - Serviciul pentru lucrări în comisii, doamna Gabriela Enea - Direcția pentru relații publice și protocol, domnul Nicolae Comănescu - Cancelarie Președinte, domnul Victor-Viorel Coman - director general la Cabinet Secretar general, și doamna Monica Dumitrache - director la Grupul parlamentar al PSD.

De la Senat: domnul Ovidiu Marian - secretarul general al Senatului, domnul Constantin Dan Vasiliu - secretar general adjunct, domnul Ion Vărgău - secretar general adjunct, doamna Constanța Călinoiu - Direcția Generală Legislativă, domnul Gabriel Sterea - Direcția generală Secretariat general, doamna Ionela Mihăilă - consilier, și doamna Elena Diaconu - Direcția pentru lucrările Biroului permanent.

*

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Dacă, la ordinea de zi, liderii grupurilor parlamentare au ceva de comentat? Nu. Haideți să facem o ordine de zi foarte simplă.

Scrisoare din partea domnului deputat Ionuț - Marian Stroe, Președintele Delegației Parlamentului României la APCE referitoare la modificarea componenței delegației

PUNCTUL 1

Scrisoare din partea domnului deputat Ionuț-Marian Stroe, Președintele Delegației Parlamentului României la APCE referitoare la modificarea componenței delegației

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aici avem o chestiune și o să rog liderii grupurilor politice parlamentare - această ședință de Birouri permanente reunite este făcută strict pentru pct.1, celelalte sunt erori pe care le-am avut noi în ultimele luni de zile și pe care trebuie să le reglăm - trebuie să adoptăm o hotărâre a Parlamentului care să modifice Hotărârea nr.12 din februarie a.c., să includem cel puțin o doamnă în rândul membrilor titulari ai Delegației Parlamentului României la APCE.

Având în vedere că Grupurile parlamentare PSD - Senat/Cameră au deja delegată o doamnă, este singurul grup care are avantajul acesta, o să rog celelalte grupuri politice parlamentare să ia o decizie. Dacă decizia este favorabilă, atunci la ora 15.00 avem plen reunit, așa am discutat cu domnul Antonescu, cu punctele pe care le avem pe ordinea de zi, vreo cinci dintre ele merg la plen.

Care este dezavantajul, ca să discutăm deschis. Luna aceasta, României i s-a cerut monitorizarea la APCE. Bulgariei i se continuă monitorizarea de către Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei. Colegii noștri din toate grupurile politice parlamentare au făcut un efort extraordinar, împreună cu ambasadorul și au aplicat un principiu pe care trebuie să-l aplicăm mai des; în afară, suntem uniți, aici putem să avem dialoguri politice pe diferite teme și diferite abordări. Astfel încât a fost amânată analiza pentru martie. Dacă nu ținem astăzi plenul și nu avem o deschidere din partea grupurilor politice parlamentare, cele care au omis să promoveze egalitate de gen pe listele APCE-ului, în acel moment, în luna martie, echipa noastră nu are drept de vot. Și atunci tot efortul pe care l-am făcut în ultima perioadă și faptul că avem o delegație la APCE pentru anul acesta este cam jobless, ca să folosesc așa un cuvânt. Îi trimitem degeaba anul acesta, dacă nu sunt în martie. Așa încât o să rog frumos liderii grupurilor politice parlamentare, am vorbit aseară și cu domnul Stroe și mi-a spus și domnia sa că o să convingă grupurile liberale să găsească o soluție. În primul rând, este obligația noastră, a celor de la putere, dacă cei din opoziție au omis această chestiune. Noi avem în acest moment o doamnă care este delegată, PNL-ul nu are pe nimeni, PD-ul la fel, PP-DD-ul la fel.

Domnul Mate Andras-Levente:

Noi nu avem doamne în grup.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

UDMR-ul nu are doamne în grup.

Titulare ne trebuie, supleanți avem.

Domnul Neacșu, după care domnul Cezar Preda.

Domnul Marian Neacșu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă-mi permiteți, eu am și încercat o statistică și cred că asta ne ajută, până la urmă, să hotărâm mai ușor. În toate delegațiile la Adunările parlamentare, Partidul Social Democrat are șase nominalizări de doamne de egalitate de gen pentru titulari și doi pentru supleanți; Partidul Național Liberal doi titulari; PD-L doi titulari. Acestea sunt singurele nominalizări pentru doamne în toate comisiile, deci aceasta este structura momentului.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îi rog pe domnii deputați Cozmanciuc și pe domnul senator să găsească o soluție.

Domnul Cezar Preda.

Domnul Cezar Preda:

Domnule președinte, dacă-mi permiteți, în afară de faptul că trebuie să avem, eu cred că nu o femeie, ci două femei din zece, Grupul socialist în Adunarea parlamentară a Consiliului Europei are și un grup de femei socialiste și acolo aveți o normă impusă de 30 la sută femei.

Eu îl înțeleg pe domnul Neacșu că a nominalizat șase femei, dar nu le-a nominalizat unde trebuie. Aici trebuie să nominalizați. Aveți la APCE obligatoriu un grup de femei 30 la sută să nominalizați, deși vă spun, domnule președinte, pentru că ați amintit de obligațiile puterii, că data trecută noi am avut două titulare. Deci, ca să facem în așa fel ca delegația noastră să fie. Și acum PSD-ul are patru locuri, PNL-ul are trei, noi avem numai un singur loc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Și acela este prezervat.

Domnul Cezar Preda:

Nu, nu vorbim de prezervare.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vreau să vă aduc aminte ceva de față cu toată lumea.

Domnul Cezar Preda:

În stilul dumneavoastră răutăcios, așa, puteți s-o faceți.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Atunci vă aduc aminte că noi, fiind la putere, nu am făcut o scrisoare către APCE pentru postul de vicepreședinte, pe care vreți să-l ocupe șeful delegației, păstrând cutuma veche, pe care am pierdut-o în 2008.

Domnul Cezar Preda:

S-o faceți.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu o facem, pentru că noi păstrăm niște cutume, pe care le-am pierdut în ultimii patru ani.

Rog colegii mei să găsească o soluție.

Proiectul Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constituției României

PUNCTUL 2

Proiectul Regulamentului de organizare și funcționare a Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea propunerii legislative de revizuire a Constituției României

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Biroul permanent reunit, dacă aveți obiecții sau comentarii?

Domnul Ioan Chelaru:

Nu sunt probleme, domnule președinte. Vă rog să supuneți la vot.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vă mulțumesc mult.

Supun la vot acest regulament propus de domnul președinte al comisiei, domnul Crin Antonescu, președintele Senatului.

Cine este pentru? 12 voturi.

Abțineri? 3 abțineri.

Împotrivă? 1 vot.

Mulțumesc, a fost adoptat.

Domnul senator Barbu, la primul punct.

Domnul Tudor Barbu:

Domnule președinte, îmi cer scuze că mi-am permis să cer prea devreme cuvântul.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Continuați, vă rog frumos.

Domnul Tudor Barbu:

Am înțeles că se presupune că astăzi ar fi un plen comun. Eu intuiesc - s-ar putea să intuiesc greșit - că nu vom avea cvorum și atunci vă solicit, fiind Birourile reunite aici și importanța subiectului care va fi dezbătut în acest plen comun, să trecem peste strigarea catalogului și prezență, pentru că altfel ședința va fi degeaba.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este decizia tuturor grupurilor politice parlamentare. Dacă cineva va dori să nu avem cvorum, înseamnă că nu dorește să avem drept de vot la APCE. Este o decizie pe care o avem și vedem fiecare grup politic parlamentar la momentul respectiv. Nu anticipăm, pentru că nu avem cum. Eu sper să-i aduceți dumneavoastră pe colegii dumneavoastră.

Notă privind repartizarea la comisiile de specialitate a: 
<br>-	raportului de activitate al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe anul 2011

PUNCTUL 3

Notă privind repartizarea la comisiile de specialitate a: Raportului de activitate al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe anul 2011

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem o notă privind repartizarea la comisiile de specialitate a raportului de activitate al Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării pe anul 2011.

Termen? 30 de zile? De acord?

Deci, termen: 30 de zile, la Comisiile juridice reunite.

Nota privind modificarea Anexei la Hotărârea Parlamentului României nr.15/2013 privind aprobarea componenței nominale a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, cu modificările ulterioare

PUNCTUL 4

Nota privind modificarea Anexei la Hotărârea Parlamentului României nr.15/2013 privind aprobarea componenței nominale a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, cu modificările ulterioare

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem o notă privind modificarea Anexei la Hotărârea Parlamentului României nr.15/2013 privind aprobarea componenței nominale a Comitetului director al Grupului Român al Uniunii Interparlamentare, cu modificările ulterioare.

Domnul Valeca Șerban Constantin - trezorier, domnul Comșa Cornel George - secretar, și domnul Kelemen Hunor - vicepreședinte.

Va fi transmisă la plen.

Membrii Biroului permanent reunit, sunteți de acord?

Da, în unanimitate.

PUNCTUL 5

Nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Confederația Elvețiană

Nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Emiratele Arabe Unite și a Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Democratică Socialistă Sri Lanka

PUNCTUL 6

Nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Emiratele Arabe Unite și a Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Democratică Socialistă Sri Lanka

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem aceste două puncte: nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Confederația Elvețiană și nota GRUI privind constituirea Grupului parlamentar de prietenie cu Emiratele Arabe Unite și a Grupului parlamentar de prietenie cu Republica Democratică Socialistă Sri Lanka.

Domnilor secretari generali, există o procedură parlamentară.

Am înțeles că domnul Stan este tânăr în politică, deci vă rog mult să îi spuneți că trebuie să existe o solicitare și din partea statelor respective. Aceasta este prima obligație.

Cea de-a doua obligație este ca cele trei state să fie membre ale Uniunii Interparlamentare.

Deci, dacă cele trei state nu solicită constituirea unui grup de prietenie, atunci, prin reciprocitate, statele care doresc să intre în grupuri de prietenie nu și le constituie. Și, atunci, trebuie ca la aceste note pe care dumneavoastră le aveți să avem și anexa cererii.

Prin urmare, îi recomand domnului președinte Ioan Stan să aibă o întâlnire cu distinșii ambasadori ai celor trei state și, dacă găsește această soluție și această oportunitate din partea statelor, în acel moment ele să intre pe ordinea de zi. De acord?

Vă mulțumesc foarte mult.

Comunicare din partea Grupurilor parlamentare ale PP-DD din Senat și Camera Deputaților pentru Grupul parlamentar de prietenie cu Statele Unite Mexicane și Republica Tunisia

PUNCTUL 7

Comunicare din partea Grupurilor parlamentare ale PP-DD din Senat și Camera Deputaților pentru Grupul parlamentar de prietenie cu Statele Unite Mexicane și Republica Tunisia

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aici avem o comunicare din partea Grupurilor parlamentare ale PP-DD din Senat și Camera Deputaților pentru Grupul parlamentar de prietenie cu Statele Unite Mexicane și Republica Tunisia.

Va fi transmisă la plen sau la GRUI?

Sunt modificări? Atunci, va fi transmisă la GRUI, domnului Stan, dacă sunt modificări.

Scrisoarea Grupului parlamentar PDL din Senat prin care propune modificări în unele grupuri parlamentare de prietenie din Parlamentul României

PUNCTUL 8

Scrisoarea Grupului parlamentar PDL din Senat prin care propune modificări în unele grupuri parlamentare de prietenie din Parlamentul României

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem o scrisoare din partea Grupului parlamentar al PDL din Senat prin care propune modificări în unele grupuri parlamentare de prietenie din Parlamentul României.

La fel, va fi transmisă la GRUI, iar GRUI va înainta către Biroul permanent reunit.

Vă mulțumesc.

Propunerea Grupului parlmentar al PDL din Camera Deputaților pentru componența Comisiei comune pentru integrare europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova

PUNCTUL 9

Propunerea Grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaților pentru componența Comisiei comune pentru integrare europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem o propunere a Grupului parlamentar al PDL din Camera Deputaților pentru componența Comisiei comune pentru integrare europeană dintre Parlamentul României și Parlamentul Republicii Moldova.

Este vorba de domnul Tomac. Propunerea va fi transmisă la plen.

Solicitarea grupurilor parlamentare PDL din Senat și Camera Deputaților privind organizarea unei ședințe comune a celor două Camere ale Parlamentului în care să fie dezbătut raportul Comisiei Europene elaborat în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare

PUNCTUL 10

Solicitarea grupurilor parlamentare PDL din Senat și Camera Deputaților privind organizarea unei ședințe comune a celor două Camere ale Parlamentului în care să fie dezbătut raportul Comisiei Europene elaborat în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aici avem solicitarea Grupurilor parlamentare ale PDL din Senat și Camera Deputaților privind organizarea unei ședințe comune a celor două Camere ale Parlamentului în care să fie dezbătut raportul Comisiei Europene elaborat în cadrul Mecanismului de Cooperare și Verificare.

Am mai avut odată discuția aceasta.

Domnul Ioan Oltean:

S-a amânat pentru că atunci au fost oarecum păreri diferite.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Îl voi ruga pe domnul vicepreședinte Mitrea să preia conducerea acestei ședințe, pentru că Ministrul de Externe al Ungariei a venit în România. Îl rog și pe domnul Mate Andras-Levente să mă însoțească.

Vă mulțumesc.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea și domnul Mate Andras-Levente părăsesc sala de ședințe.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog, domnule vicepreședinte.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule vicepreședinte, la ultima discuție în cadrul ședinței reunite a celor două Birouri părerile care s-au desprins au fost oarecum împărțite, în sensul că unele susțineau necesitatea unei asemenea discuții la nivelul plenului reunit, alții mai puțin erau interesați de o asemenea dezbatere.

Având în vedere chiar și ultimele evenimente - faptul că statele care se opun ca România să fie membru în zona Schengen tot mai mult fac legătură cu trimitere la raportul MCV, și faptul că Parlamentul într-un fel sau altul nu poate să fie nepăsător și are chiar el anumite obligații care decurg din acest raport, sunt doar două elemente care vin să întărească susținerea Grupurilor Partidului Democrat Liberal de a se organiza o dezbatere foarte serioasă la nivelul celor două Camere.

De aceea, noi insistăm și ne menținem poziția exprimată și în scris, ca și la ultima noastră întâlnire, și îi rugăm pe toți distinșii colegi prezenți astăzi aici să achieseze la un asemenea punct de vedere și să organizăm această dezbatere pentru că este în interesul nostru, al tuturor, și chiar pentru opinia publică internațională - faptul că Parlamentul privește cu maxim interes spre o atitudine care astăzi naște multe discuții nu numai la nivel național și la nivel european.

De aceea, repet: noi ne menținem solicitarea și credem că nu mai poate fi amânată sub nici o formă pentru că, altfel, cade într-o oarecare desuetudine dezbaterea.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnule vicepreședinte, acum chiar argumentele dumneavoastră pe mine mă conving că nu ar trebui să aprobăm o asemenea dezbatere. Chiar ce s-a întâmplat în ultima vreme arată ceea ce s-a spus data trecută aici - că există intenția unor partide din Opoziție de a folosi MCV-ul ca și instrument de luptă politică. Ba, mai mult, în ultima vreme văd că este folosit și la nivel internațional din interiorul României în exterior, ceea ce mi se pare nesănătos. De aceea, eu personal cred că această dezbatere nu ar trebui să aibă loc și, dacă nu sunt alte luări de cuvânt, voi supune la vot propunerea.

Domnul Cristian Rădulescu:

Mai este o luare de cuvânt.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog.

Domnul Cristian Rădulescu:

Subiectul a fost dezvoltat în toate sferele posibile - în sfera guvernamentală prin ministerele de linie, Președintele Republicii s-a referit și domnia sa la acesta. Peste tot s-a discutat și se discută despre acest subiect mai ales în ultima perioadă; numai în Parlament, unde ar trebui să se discute, nu are loc această discuție.

Dacă considerați că MCV-ul a fost folosit pe plan intern și pe plan extern ca instrument politic, lucrul acesta se poate spune extrem de bine într-o dezbatere parlamentară; este locul cel mai potrivit.

Dacă vreți să spuneți că o anumită instituție a blocat accesul, cum se spune în momentul de față, lucrul acesta se poate exprima foarte bine și cu o audiență maximă în dezbaterea parlamentară.

Dacă însă nu vreți oricum să dezbateți o propunere numai fiindcă vine din partea PDL, acesta este un alt lucru. Dar, realmente, v-am spus și data trecută: eu consideram că dezbaterea parlamentară - în condițiile în care aveți majoritatea pe care o aveți, timpii pe care îi aveți - pe acest subiect care vă interesează și pe dumneavoastră ar fi putut să fie un câștig pentru toată lumea.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Domnul senator Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Încă odată revenim la o discuție care a mai fost începută cu două ședințe în urmă, și trebuie să mergem la natura MCV-ului, pentru că orice dezbatere parlamentară trebuie să aibă o anumită finalitate, or sigur că Parlamentul este o instituție politică și este vorba despre dezbaterea politică. Dar dezbaterea politică se face zi de zi; se poate face în oricare altă formulă.

Haideți să vedem de ce să luăm raportul respectiv în dezbatere și să vedem ce punem noi să facem pornind de la atribuțiile pe care le avem noi în acest mecanism ca Parlament.

Îmi veți spune ceea ce mi-a spus și Președintele României de mai multe ori - că în MCV au fost câteva situații evidențiate vizavi de "comportamentul Parlamentului" față de anumite situații punctuale.

Sigur, noi putem să luăm acele discuții în dezbatere, dar vă aduc aminte că acele situații sunt ele însele rezultatul unei dezbateri care s-a făcut în Parlament în legătură cu o persoană, în legătură cu imunitate și așa mai departe. Deci, facem dezbateri la dezbatere, ceea ce ne privește.

În ceea ce privește finalitatea, dacă mi-ar spune cineva și mi-ar explica care ar fi finalitatea și modul în care noi, Parlamentul României, am putea ca prin această dezbatere să ne aducem o contribuție în sensul găsirii unor mecanisme, folosirii unor mecanisme sau asumării unei responsabilități pe care poate ne-am asuma-o, poate că ar fi de înțeles.

Dar, dacă vrem să facem o dezbatere, să potențăm o discuție în care și așa în spațiul public, și nu numai în spațiul public, ci și în spațiul politic intern și internațional se vorbește despre Schengen în situația actuală și despre faptul că Schengen-ul în mod anormal este legat de MCV în ceea ce privește decizia, pentru că până la urmă și acolo este o decizie politică, atunci părerea mea este că este o discuție care are elemente foarte clare în mecanismul privind justiția, și aici atribuții extrem de importante au Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul de Justiție, Ministerul de Interne.

Pe cale de consecință, a forța o dezbatere politică numai pentru ca probabil să încercăm să dăm vina unii pe alții, pentru că toată lumea este convinsă că acest MCV se află în situația în care se află nu neapărat din momentul în care a venit la guvernare actuala guvernare, ci datorită unei perioade destul de îndelungate, pentru că știm că este o precondiție în ceea ce privește aderarea României introdusă chiar în tratat.

Pe cale de consecință, eu cred că n-am mai făcut niciodată astfel de dezbateri, mi se pare. Și atunci introducem, după opinia mea, un lucru căruia nu-i văd utilitatea, în sensul de a ajuta, pentru că presupun că toată lumea pleacă la această dezbatere cu ideea și cu buna credință de a face ceva în ajutorul ridicării acestui sistem de control, care de atâția ani funcționează în legătură cu România și care vedem că se îndepărtează tot mai mult momentul în care el va trebui să fie ridicat, deși la un moment dat el va trebui să fie ridicat.

Nu sunt de acord.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Domnul secretar Nicolicea

Domnul Eugen Nicolicea:

Acum două ședințe ale Biroului permanent al Camerei Deputaților s-a aprobat trimiterea către comisiile de specialitate, Comisiile juridice, pentru întocmirea unui raport cu privire la stadiul și progresele înregistrate de către Parlament în atribuțiile pe care le are cu privire la MCV și aceasta se va finaliza printr-o chestiune concretă.

Eu, personal, am spus că în rapoartele MCV se perpetuează niște solicitări de mai multe rapoarte, solicitări care încalcă Constituția și nimeni dintre autorități nu a informat pe raportori despre acest lucru. Se perpetuează în acele rapoarte anumite chestiuni care denotă că nu există o sincronizare între raportori și legislația din România și nimeni dintre autorități nu le-a comunicat acest lucru. Pentru clarificarea acestor situația, precum și pentru stadiul și progresele înregistrate de către Parlament în ceea ce privește MCV-ul, avem o chestiune concretă și anume sesizarea Comisiilor juridice, care se va finaliza printr-un act pe care-l trimitem chiar la raportori. De fapt, o acțiune concretă care ne face să respingem sau cel puțin eu să zic că este necesar să respingem această propunere, care nu are nici o finalizare concretă, ci doar o dezbatere publică. Dezbaterea publică ar putea s-o avem pe documentul final pe care-l obținem de la Comisiile juridice, pentru a fi aprobat eventual de către Parlament, nu numai de către Cameră, ci și de către Senat. Și pentru că avem o acțiune concretă în desfășurare, propun ca această acțiune, care este pur și simplu politică, să fie respinsă.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule Nicolicea.

Domnul deputat Radu Popa.

Domnul Radu Mihai Popa:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Eu mărturisesc sincer că nu înțeleg, n-am înțeles niciodată nimic din ceea ce spune domnul Dumitrescu. Din cauza aceasta, am făcut un efort mai devreme să înțeleg, dar tot n-am reușit.

Vreau să vă spun că elementul de dezbatere parlamentară nu poate fi luat opoziției, cu tot respectul pentru putere. Faptul că noi propunem, și PD-ul și noi propunem dezbaterea unor rapoarte, care privesc până la urmă România, nu mi se pare că trebuie trimis într-o comisiei oarecare și parcat așa într-un loc din care să iasă eventual un raport pe care ulterior să nu-l primească nimeni.

Repet, cred că o dezbatere pe MCV privește atât puterea, cât și opoziția, cât și românul de rând, cu tot respectul, domnule vicepreședinte.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am înțeles, domnule Cezar Preda.

Domnul Cristian Dumitrescu:

Domnule președinte, pentru mai tânărul meu coleg avem bibliografie, i-o dăm, cărți multe scrise, așa, mari.

(Discuție între domnii deputați Cristian Dumitrescu și Radu Mihai Popa)

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă rog frumos, stimați colegi, lăsați-mă să conduc ședința. Un pic de politețe nu strică, dar nici după aceea nu vreau să transform discuția în altceva.

Domnul Cezar Preda. Vă rog.

Domnul Cezar Preda:

Domnule președinte, eu cred că această decizie majoritatea o va duce în zona în care dorește, dar nu este bine, pentru că se amintea aici de Schengen, sunt două noțiuni pe care noi încercăm să le explicăm în spațiul public individual, fiecare cum gândește, fiecare cum i se pare că este acest obiectiv al nostru.

Eu observam acum câteva zile, este prima dată după atâția ani când se încearcă să i se explice fiecărui cetățean ce înseamnă Schengen; este prima dată; de abia acum românul află ce înseamnă; MCV-ul la fel. Noi, politicienii, ne jucăm cu această chestiune și o dăm la unul, la altul. Nu este bine să evităm o dezbatere parlamentară. Dezbaterea parlamentară oferă puterii, mai ales în procentul pe care-l aveți, așa cum spunea și domnul Rădulescu, capacitatea de a explica; nu neapărat de a da vina unul pe altul. Și nu sunt de acord aici cu afirmația de genul că o dezbatere a unui plen comun nu are nici o finalitate. Eu am trăit experiența când executivul coordona în mare activitatea legislativului. Dacă vreți s-o continuați și la majoritatea aceasta de 70 la sută, ca executivul să coordoneze activitatea legislativului, mult succes. Dar eu am crezut - așa cum ați clamat tot timpul - că legislativul va conduce activitatea executivului. Nu există ședință de plen a Parlamentului să nu poată să ia o decizie pe care executivul s-o ducă la îndeplinire. Și o duce, pentru că forța lui stă aici, în legislativ. Nu sunt de acord cu aceste argumente slabe pentru ce să nu facem. Dar bineînțeles vă veți impune, dacă nu vreți o dezbatere reală în Parlament. Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Dacă-mi permiteți și mie să intervin două minute.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da, vă rog.

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Eu n-am înțeles de ce am discutat acum aproape o jumătate de oră acest subiect, având în vedere că totuși opoziția a anunțat zilele trecute și prin vocea liderilor PP-DD și PD-L că vor depune o moțiune simplă pe Schengen săptămâna viitoare. Și domnul Oltean spunea mai devreme că tocmai neintrarea sau neprimirea României în Schengen are la bază inclusiv raportul MCV. Așa că, dacă vreți să amintiți în moțiune și să primiți răspuns săptămâna viitoare, cu cea mai mare plăcere.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc, domnule Motreanu.

Sigur că noi putem să încercăm să fim cât de farisei dorim, pentru că până la urmă a fi fariseu și a fi politician de multe ori este egal. Este evident că o dezbatere în plen comun este o dezbatere politică în care opoziția, ca întotdeauna opoziția, indiferent care este, ar vrea să sublinieze anumite deficiențe ale puterii și puterea să se apere. Asta-i de când lumea și pământul. N-ar fi avut nimic împotrivă, dacă n-ar fi avut exemplul pozitiv de ieri, modul extrem de constructiv în care a mers moțiunea simplă de ieri mă duce cu gândul că așa va merge și o dezbatere pe MCV și mă întărește în decizia mea să fiu împotrivă; eu, personal; sigur, vom spune la vot.

Vă rog, domnule Barbu.

Domnul Tudor Barbu:

Mulțumesc mult, domnule președinte de ședință.

Dacă nu ar fi fost intervenția distinsului domn Nicolicea, aș fi tăcut, pentru că ratam ocazia să tac inteligent. Dar să afirmi cu seninătate că o discuție în Parlament pe o temă importantă sau nu, asta rămâne de văzut, pentru că MCV-ul chiar este o temă importantă, nu-și are sens, mie mi se pare că duce în derizoriu unul dintre mecanismele cele mai interesante și cele mai parlamentare pe care le avem, declarația politică. Păi, dacă n-are sens s-o dezbatem, ce sens au declarațiile politice, domnule Mitrea? Ce sens are să mergem la microfon, senatori și deputați, săptămânal, și să ne adresăm, prin intermediul presei și al Parlamentului, electoratului pe declarații politice. Este același lucru. O dezbatere de genul acesta nu numai că este binevenită, este firească ca mecanism parlamentar, pentru că nu suntem aici doar ca să legiferăm. Suntem aici și ca să dezbatem teme majore ale țării.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Rolul politic al Parlamentului, domnule senator Barbu, sunt ultimul pe care am să-l neg. Eu cred că principalul rol al Parlamentului este rolul politic, el a dus lupta din stradă, dacă vreți facem istorie în Parlament ș.a.m.d., lupta politică, dar nu cred că asta vrea să spună domnul Nicolicea sau nu asta am înțeles eu, domnia sa a spus un lucru, dumneavoastră altul.

Domnul Pereș.

Domnul Alexandru Pereș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Sigur, în continuarea celor spuse de domnul Cezar Preda, v-aș aduce aminte cu plecăciune că acum o săptămână, atât în Camera Deputaților, cât și în Senat s-a aprobat o scrisoare venită din partea doamnei ministru Pivniceru, în sensul dacă dorim să o informăm sau să-i spunem ce am făcut în demersul acesta cu MCV-ul. Acum, fără nici o supărare, dacă dăm această informare din partea Comisiilor juridice doamnei ministru, n-ar fi bine să ne informăm și noi cam ce am făcut din punct de vedere al realizării acelor puncte cu care eram sesizați prin acest mecanism de cooperare și verificare? Iar o dezbatere în plenul Parlamentului cred că chiar ar fi utilă, să vedem am lucrat eficient sau într-adevăr am omis niște lucruri pe care, poftim, acum le plătim.

Deci, din acest punct de vedere, cred că într-adevăr solicitarea noastră trebuie s-o aprobați și este binevenită.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

M-au rugat domnul Oltean și domnul Nicolicea să ia cuvântul. Eu vă rog să intervenim câte 30 de secunde pentru că aceasta este o discuție pe care o putem face până la sfârșit. Punctele de vedere ale celor două tabere sunt clare, să vedem și votul și să mergem mai departe. S-au spus și argumentele.

Vă rog.

Domnul Ioan Oltean:

Cred că argumente se pot aduce în continuare și de o parte și de alta, dar dacă Puterea încearcă să evite asemenea dezbateri doar pentru că Opoziția nu ar avea o părere comună sau că din dezbateri nu s-ar desprinde o rezoluție care ar finaliza sau ar concentra părerea comună, observația comună a celor două așa-zise grupuri politice, mi se pare totalmente nejustificat.

De când este lumea Opoziția are darul și rolul de a sublinia neajunsurile Puterii, și în această situație poate să existe acest element care se desprinde din dezbateri. Dar nu aceasta trebuie să fie în ultimă instanță cauza care determină Puterea să respingă o asemenea dezbatere.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Domnule secretar, 30 de secunde, vă rog.

Domnul Eugen Nicolicea:

Domnul Pereș s-a apropiat foarte mult de ceea ce am spus eu.

În momentul în care vin rapoartele de la Comisia juridică, ele vin spre informarea Biroului permanent, care poate decide dezbaterea în plen și eventual adoptarea unei hotărâri în sensul de adoptare a acestor rapoarte.

În ceea ce privește finalitatea, mă refeream la finalitatea printr-un act și un vot al Parlamentului. Nu am spus "inutilitate"; am spus "finalitate".

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc.

Vă rog să trecem la vot.

Cine este pentru propunerea pe care a făcut-o Grupul parlamentar al PDL - de a organiza o dezbatere în plen privind MCV-ul? Vă rog. Cinci voturi pentru.

Cine este împotrivă? 11 voturi împotrivă.

Abțineri?

Propunerea a fost respinsă.

Memorandum intern - Constituirea grupurilor de lucru pentru Comisiile comune ale Camerei Deputaților și Senatului

PUNCTUL 11

Memorandum intern - Constituirea grupurilor de lucru pentru Comisiile comune ale Camerei Deputaților și Senatului

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Avem un memorandum intern privind constituirea grupurilor de lucru pentru Comisiile comune ale Camerei Deputaților și Senatului, material semnat de cei doi secretari generali. Este vorba de modul de funcționare a Comisiei comune a Camerei Deputaților și Senatului pentru elaborarea Propunerii Legislative de revizuire a Constituției.

Are cineva ceva împotriva acestei hotărâri? Nu.

A fost adoptată în unanimitate.

Scrisoare din partea Grupurilor parlamentare UDMR din Camera Deputaților și Senat

Există și un material suplimentar al UDMR-ului, care va fi transmis la plen.

Stimați colegi, vă mulțumesc și vă urez o zi bună.

*

Ședința s-a încheiat la ora 10,05.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 22 mai 2022, 23:24
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro