Ședințele Biroului permanent
Ședința curentă
Sunteți în secțiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Biroul Permanent > Calendar sedințe iun. 2013 Versiunea pentru printare
Stenograma ședinței Birourilor permanente reunite ale Camerei Deputaților și Senatului din 17 iunie 2013 ora 13:30

1. Scrisoarea domnului Traian Băsescu, Președintele României, referitoare la organizarea unui referendum național
se trimite Comisiilor juridice din cele două Camere consultă

Scrisoarea domnului Traian Băsescu, Președintele României, referitoare la organizarea unui referendum național Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Avem scrisoarea domnului Traian Băsescu, Președintele României, referitoare la organizarea unui referendum național.

Propunerea mea este următoarea, dacă liderii grupurilor parlamentare și membrii Birourilor permanente sunt de acord: Comisiile juridice să lucreze în paralel cu plenul și să solicităm Comisiilor juridice să întocmească un proiect de hotărâre. Mâine la ora 10,00 vom avea plen reunit și vom începe ședința cu proiectul acesta și în continuare vom discuta materialele pe care le avem pe ordinea de zi.

Mâine la ora 9,30 vom avea Birou permanent reunit.

Vom primi raportul pentru proiectul de hotărâre pentru scrisoarea domnului Președinte Băsescu, ca să fim riguroși, și vom primi și raportul pentru ASF, pe care le vom transmite către plenul reunit, și la ora 10,00 vom avea plenul reunit.

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte, avem programată activitate la Camera Deputaților.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Bine. Atunci, Biroul permanent reunit va avea loc la ora 9,30, iar la ora 11,00 va avea loc plenul comun. Iar plenul Camerei Deputaților va fi suspendat atunci când vor veni senatorii. Este perfect.

Doriți să mai introducem și alte chestiuni pe ordinea de zi?

Vă rog, domnule senator Barbu.

Domnul Tudor Barbu:

Cu permisiunea dumneavoastră, domnule președinte, de ce să avem mâine Birou permanent reunit și să nu putem discuta atâta timp cât suntem toți astăzi aici pentru ce am avea de discutat mâine?

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnule senator, nu putem introduce pe ordinea de zi raportul până nu îl distribuim noi, de la Biroul permanent.

Deci, mâine la ora 9,30 va fi Biroul permanent reunit aici, în această sală, și la ora 11,00 vom avea plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului.

De la ora 10,00 la ora 11,00 vom avea plenul Camerei Deputaților.

Doriți să mai completăm ordinea de zi cu alte rapoarte?

Domnul Cristian Rădulescu:

Să avem și Comisia Schengen.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Sunt de acord cu Comisia Schengen.

Vom avea două proiecte de hotărâri pe care vi le voi spune imediat.

Deci vom avea două proiecte, și vreau să vă informez despre ce am discutat și cu domnul președinte Antonescu.

În primul rând, Parlamentul României a preluat Președinția în exercițiu pentru SEECP - Dimensiunea parlamentară a Procesului de Cooperare din Europa de Sud-Est.

La Ohrid am reușit să îi convingem ca după 15 ani întrunirea să aibă loc anul viitor la București.

Am discutat cu domnul președinte Antonescu și Președinția SEECP o va prelua Camera Deputaților, pe dimensiunea parlamentară.

În ceea ce privește dimensiunea Ministerului de Externe, o face ministrul de Externe.

În ceea ce privește dimensiunea Președinției României, o face Președintele României.

Vom avea un proiect de hotărâre pentru că trebuie să anunțăm și celelalte parlamente din cadrul dimensiunii.

Rog secretarul general să facă acest proiect de hotărâre.

Cea de-a doua chestiune: trebuie să se constituie o comisie pe care au propus-o colegii senatori pentru Schengen, formată din 19 membri.

Aștept până mâine propuneri din partea grupurilor politice parlamentare. Am primit deja propuneri din partea PP-DD-ului și din partea PDL-ului.

Domnilor lideri ai grupurilor parlamentare, dacă sunteți de acord, mâine, dacă la ora 9,30 avem toate propunerile, vom intra pe ordinea de zi. Citim proiectul de hotărâre și facem și nominalizările.

Domnul Marian Neacșu:

Domnule președinte, noi, liderii grupurilor parlamentare, ne-am întâlnit și am convenit componența numerică. Urmează doar nominativ să facem nominalizările.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Ponderea să fie stabilită până la ora 9,30.

Liderii grupurilor parlamentare, sunteți de acord?

Referitor la proiectul de hotărâre pentru Comisia Schengen, Departamentul juridic și secretarii generali - vă rog să îl întocmiți pentru mâine la ora 9,30.

Domnilor colegi, la ora 9,30 vom face citirea proiectului de hotărâre pentru Comisia Schengen. În același timp ne uităm să respectăm algoritmul pentru nominalizările grupurilor parlamentare. Astfel, îl vom introduce pe ordinea de zi alături de proiectul de hotărâre cu privire la avizul consultativ la cererea Președintelui României cu privire la realizarea unui referendum, dar și propunerile din partea Comisiilor reunite de buget finanțe pentru constituirea noului Consiliu de administrație al ASF.

Vă rog, domnule Gerea.

Domnul Andrei Dominic Gerea:

Domnule președinte, după cum ați văzut, avem solicitarea ca domnul Mihai Stănișoară să îl înlocuiască pe domnul senator Marius Lucian Obreja la Comisia specială a Camerei Deputaților și Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității Serviciului de Informații Externe.

Scrisoarea noastră este astfel: vă comunicăm hotărârea Grupului parlamentar al PNL ca domnul deputat Mihai Stănișoară să ocupe funcția de membru în Comisia specială a Camerei Deputaților și Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activității Serviciului de Informații Externe în locul lui domnului senator Marius Lucian Obreja.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Domnule lider de grup, ceea ce ne-ați înaintat dumneavoastră se numește cerere de înlocuire.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Am înțeles. Sunt de acord. Va fi pe ordinea de zi.

Vă rog, domnule vicepreședinte Mitrea.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Am eu o singură chestiune referitoare la punctul cu scrisoarea domnului Președinte Traian Băsescu, care ne roagă să-și exprime poporul voința suverană prin referendum. Nu este cazul. Este vorba să-și exprime punctul de vedere prin referendum. Fiindcă acesta este un referendum consultativ, nu își exprimă voința populară.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este copiat din decizia Curții Constituționale.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Sigur că da. Este copiat din alt act.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Este din decizia din 2006 a Curții Constituționale.

Vă rog, domnule Nicolicea.

Și apoi vă voi cere permisiunea să mai introducem un punct pe ordinea de zi.

Domnul Eugen Nicolicea:

Această solicitare încalcă prevederile din Codul bunelor practici în materie de referendum de la Veneția, care spune că, în momentul în care te-ai pronunțat printr-un referendum, următorul referendum trebuie să fie după o perioadă relativ corectă de timp în așa fel încât să nu ai posibilitatea a două referendumuri contrare. Este recomandare, evident. Recomandarea respectivă și codul respectiv l-au salvat astă-vară pe domnul Președinte Băsescu și l-au menținut în funcție și, prin urmare, recomandările respective bănuiesc că acum sunt în vigoare. Dacă nu sunt, înseamnă că în vară s-a cam greșit.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vreau să vă informez că am avut o discuție cu președintele Parlamentului Republicii Bulgaria cu privire la condiționalitățile pe care noi le avem de îndeplinit prin Mecanismul de Cooperare și Verificare.

Atunci când România îndeplinește cerințele, nu le îndeplinește Bulgaria; atunci când le îndeplinește Bulgaria, nu le îndeplinește România.

În dimensiunea parlamentară, noi avem câteva condiționalități - sau benchmark-uri, așa cum le spun europenii. Și România și Bulgaria le avem cam la fel.

Eu am propus și domnul președinte al Parlamentului Republicii Bulgaria a acceptat să constituim o comisie mixtă formată din cinci - șapte parlamentari din toate grupurile politice care să impulsioneze angajamentele care sunt înscrise în dreptul fiecărui parlament național: în dreptul Parlamentului României - cele două Camere - pentru partea română, în dreptul Parlamentului Republicii Bulgaria - pentru partea bulgară, astfel încât să se vadă că cele două state lucrează și cooperează în materie parlamentară, așa după cum guvernele cooperează și lucrează în ceea ce privește atribuțiile și obligațiile pe care le au. Se are în vedere și un dialog cu Comisia Europeană.

Dacă sunteți în principiu de acord, rog stafful tehnic ca după aceea să redacteze acest document și să îl înaintăm Parlamentului Republicii Bulgaria și, atunci când Parlamentul Republicii Bulgaria își va da votul, după aceea vom da și noi un vot în plenul reunit al Parlamentului pentru a face nominalizările și pentru a constitui această comisie mixtă. Despre acest lucru vroiam să vă informez și să vă rog să fiți de acord.

Am vorbit în acest sens și cu domnul președinte Antonescu și este de acord.

Ne avantajează și pe noi acest lucru și în acel moment creăm o dimensiune parlamentară în dialog cu Comisia Europeană.

Multe din benchmark-uri apar în cadrul raportului fără să existe și punctul de vedere al Parlamentului sau fără ca vreodată în ultimii ani Parlamentul să fie întrebat cum a îndeplinit anumite chestiuni. Discutăm acum despre Statut, despre Codul de conduită, chestiuni pe care deja ni le-am angajat.

Dacă sunteți de acord în chestiunea aceasta.

Domnul Dan-Ștefan Motreanu:

Este un proiect de hotărâre.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Vom întocmi proiectul de hotărâre după ce scriem întâi Parlamentului Republicii Bulgaria. Vă mulțumesc. Este perfect.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Și câți parlamentari vor face parte?

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Eu voi face o propunere.

Noi suntem 588 de parlamentari. În Parlamentul Republicii Bulgaria sunt mai puțini parlamentari - sunt 240 de parlamentari.

Eu aș merge pe varianta: șapte parlamentari, ca să fie reprezentate toate grupurile politice sau cel puțin majoritatea grupurilor. Vom face o pondere în acest sens. Dar aș merge pe această variantă.

Propunem cinci - șapte parlamentari, da? Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul vicepreședinte Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte, împărtășesc punctul dumneavoastră de vedere privind necesitatea instituirii unei comisii care să lucreze cu reprezentanți ai Parlamentului bulgar, dar nu îi putem spune comisie comună.

Comisie comună înseamnă că trebuie să o adoptăm la nivelul celor două parlamente în ședință comună.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

O adoptăm la nivelul celor două parlamente, este o comisie mixtă.

Domnul Ioan Oltean:

Ar trebui să regândim titlul, pentru că am aici ....

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Nu, este o discuție de principiu, hotărârea nu o introducem acum, de principiu, cu dumneavoastră, cu membrii Birourilor permanente și cu liderii lucrăm un draft pe care îl trimitem Parlamentului bulgar. Dar mai există comisii comune și cu alte state, pe integrare europeană, avem cu Republica Moldova.

Și se aprobă de către plenul reunit, ei aprobă în plenul Adunării Naționale, după care stabilim numărul de membri și stabilim prima întâlnire, cum se face. Exact cum procedăm la comisiile mixte, cum face și Guvernul. Dumneavoastră știți, pentru că ați fost și ministru și, cu această ocazie, avem un lucru bun.

Mergem pe varianta pe care ați propus-o dumneavoastră și este cea mai bună.

Mulțumesc mult!

Am avut o discuție și, aici, închid, pe statut am avut o discuție cu dumneavoastră cu privire la modificările la regulamentul comun. Am vorbit cu domnul Neacșu, azi dimineață, și am înțeles că grupurile politice au văzut un draft, cine a exprimat puncte de vedere, le-am introdus în draftul respectiv.

Aș vrea ca, mâine dimineață, la 9,30, cu draftul agreat de toate grupurile politice, să putem să facem o primă citire, să îl semnăm și să îl depunem la Comisia privind Statutul deputaților și al senatorilor, organizarea și funcționarea ședințelor comune, ca inițiativă a tuturor grupurilor politice parlamentare, ca prim pas pe care îl facem, după care, aceeași comisie va discuta și despre Codul de conduită, ca să mergem și pe angajamentele pe care le avem. Da? Mulțumesc foarte mult.

Domnule senator Rădulescu, vă rog frumos!

Domnul Cristian Rădulescu:

Vroiam să lămurim de astăzi procedura de mâine, privitoare la adoptarea hotărârii privitoare la referendum. Sigur că mie îmi este foarte clară și procedura părea foarte simplă, dar intervenția colegului Nicolicea m-a făcut, totuși, să mă gândesc la această chestiune, pentru că, mâine, nu o să avem timp să o discutăm.

Deci bineînțeles că discuțiile vor avea loc în comisie, dacă vor avea loc, pentru că este o formalitate și hotărârea va fi prezentată și votată, eu așa mă gândesc. Dacă sunt și alte puncte de vedere, să fie prezentate.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Aveți perfectă dreptate!

Se va înainta un proiect de hotărâre pe care noi îl dezbatem și, după aceea, îl supunem votului articol cu articol, după care, în totalitate, proiectul de hotărâre, principiul pe care îl știți dumneavoastră și pe care îl aplicăm și în cele două Camere.

Domnul senator Tudor Barbu.

Domnul Tudor Barbu:

Vă mulțumesc domnule președinte, o să fiu cât se poate de scurt.

Suntem în situația, inedită după 1989, ca să avem în dezbatere, în Parlament, un referendum care, deja, a mai avut loc o dată, cu aceeași întrebare. Un referendum validat prin prezență la vot, validat prin rezultatul lui, consultativ, după părerea unor experți, imperativ, după părerea altora. Și eu cred că Parlamentul, mâine, Birourile permanente ar trebui să fie puse în fața și a unui punct de vedere al unor experți în drept constituțional, pentru că, repet, este un caz unic, în istoria democrației din România, să chemăm poporul noi, Parlamentul, să agreăm chemarea poporului la vot, pentru ceva care s-a votat deja. Suntem în fața - cum spun juriștii - unui fapt cu autoritate de lucru judecat. Asta este părerea mea!

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnul vicepreședinte Dumitrescu.

Domnul Cristian-Sorin Dumitrescu:

Lucrurile sunt relativ lămurite, aici, din acest punct de vedere. Este vorba de un aviz consultativ al Parlamentului, se spune expresis verbis, în ceea ce privește organizarea de către președinte care, în termen de 20 de zile, fie că primește, fie că nu primește, el poate să îl convoace.

Deci ca atare, sigur că, avem o posibilitate, dacă decizia este la președinte. Noi, sigur, comisiile juridice pot să facă o apreciere. Nu știu ce vor scrie comisiile juridice, dar nu cred că este în competența noastră. Cea mai competentă porțiune din Parlament, în legătură cu aceste aspecte juridice, este la comisiile juridice, care vor face proiectul de hotărâre și acesta se va supune dezbaterii plenului, așa cum s-a făcut cu toate hotărârile. Noi nu am dezbătut, niciodată, proiecte de hotărâri, în Biroul permanent. Noi am luat notă despre ele și le-am înaintat plenului telle quelle.

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Domnilor colegi, înainte de a închide ședința de astăzi, vă reamintesc. Deci pentru mâine, avem Proiectul de hotărâre al comisiilor juridice comune pentru cererea domnului președinte Traian Băsescu - avizul nostru consultativ - nominalizările pentru ASF, pe care trebuie să le votăm în plen, draftul pentru proiectul de modificare a Regulamentului Comun al Camerei Deputaților și Senatului, scrisoarea pentru Parlamentul bulgar.

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Și cu draftul ce facem, îl aprobăm, nu îl aprobăm?

Domnul Valeriu Ștefan Zgonea:

Draftul îl semnăm, pentru că l-ați aprobat toți. Este inițiativa de modificare a regulamentului comun.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 21 octombrie 2017, 11:16
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro