DECRET nr.153 din 11 mai 1954
privitor la impozitul pe veniturile populației
Textul actului publicat în B.Of. nr. 22/11 mai. 1954

DECRET Nr. 153 din 11 mai 1954 privitor la impozitul pe veniturile populatiei

EMITENT: MAREA ADUNARE NATIONALA

PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 22 din 11 mai 1954 Prezidiul Marii Adunari Nationale a Republicii Populare Romane, decreteaza:

CAP. 1

Dispozitii generale

ART. 1
Sint supusi impozitului pe venit muncitorii, functionarii, oamenii de litere , arta si stiinta, liber profesionistii, meseriasii, carausii, comerciantii, persoanele care realizeaza venituri in orase din inchirierea imobilelor sau a altor bunuri ori din surse agricole, proprietarii de mori sau de alte intreprinderi, precum si orice alte persoane care realizeaza venituri pe teritoriul Republicii Populare Romane.

ART. 2
Sint scutiti de impozit:
a) eroii muncii socialiste, pentru toate cistigurile din munca;
b) muncitorii si functionarii - pentru cistigul pina la 200 lei lunar realizat la locul permanent de munca;
c) militarii, cu exceptia generalilor, amiralilor si ofiterilor, precum si a sergentilor si cartnicilor reangajati, pentru soldele primite de la unitatile, institutiile si scolile militare ale M.F.A. sau M.A.I., potrivit normelor legale in vigoare;
d) laureantii premiilor de stat - pentru aceste premii;
e) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si inovatorii - pentru recompensele ce primesc pentru inventii sau inovatii, daca recompensa nu depaseste 10.000 lei de fiecare inventie sau inovatie. In cazurile in care recompensa depaseste 10.000 lei, impozitul se calculeaza la intreaga suma a recompensei dupa scaderea a 10.000 lei separat pentru fiecare inventie sau inovatie;
f) elevii si studentii - pentru bursele ce nu depasesc 200 lei lunar;
g) aspirantii - pentru sumele ce le primesc in vederea achizitionarii de carti si material de studiu;
h) persoanele care fac parte din corpul diplomatic si consular strain, precum si corespondentii de presa straini - pentru salariile si indemnizatiile ce primesc in aceste calitati, sub conditia reciprocitatii;
i) pensionarii - pentru pensiile ce primesc;
j) muncitorii, functionarii si pensionarii - pentru veniturile realizate din cultivarea terenurilor primite in folosinta de la sfaturile populare sau de la intreprinderi, institutii sau organizatii, daca aceste terenuri nu depasesc 0,25 ha pe gospodarie.

ART. 3
Veniturile supuse impozitului agricol nu se supun impozitului pe venit.

ART. 4
Ministerul Finantelor are dreptul sa acorde scutiri si alte inlesniri la impozitul pe venit, pentru unii contribuabili si pentru unele categorii de contribuabili.

CAP. 2

Impunerea cistigului muncitorilor si functionarilor

ART. 5
Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza lunar, asupra totalitatii cistigului realizat in luna expirata, pe fiecare loc de munca in parte, potrivit cotelor de mai jos:
----------------------------------------------------------------------Cistigul lunar impozabil Lei Impozitul lunar ---------------------------------------------------------------------- pina la 200......... scutit 201 - 300........ 6 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 200 301 - 400....... 12 " + 7% " " " " 300 401 - 500....... 19 " + 9% " " " " 400 501 - 600....... 28 " + 11% " " " " 500 601 - 800....... 39 " + 13% " " " " 600 801 - 1.000....... 65 " + 15% " " " " 800 peste 1.000....... 95 " + 16% " " " " 1.000 ----------------------------------------------------------------------

ART. 6
Se cuprind in cistigul lunar impozabil al muncitorilor si functionarilor:
a) salariul de baza;
b) platile pentru lucrarile in acord sau pentru ore suplimentare;
c) platile din fondul asigurarilor sociale, in caz de incapacitate temporara de munca;
d) sumele platite pentru concediul nefolosit;
e) si orice alte sume primite de muncitori si functionari, ca plata a muncii .

ART. 7
Nu se cuprind in cistigul lunar impozabil si nu se impun:
a) premiile si recompensele individuale ocazionale, care nu constituie drepturi certe pentru muncitori si functionari si a caror acordare se face pe baza aprecierii conducerii administrative a intreprinderii, institutiei sau organizatiei;
b) sumele ce se platesc in baza dispozitiilor legale in vigoare, pentru acoperirea cheltuielilor de deplasare sau transferare a muncitorilor si functionarilor in alta localitate, in interesul serviciului, precum si indemnizatiile de instalare ce se platesc la incadrarea in functie;
c) preavizele de concediere si ajutoarele acordate muncitorilor si functionarilor;
d) sumele ce se platesc muncitorilor si functionarilor pentru amortizarea uneltelor ce le apartin.

ART. 8
Pentru cistigurile muncitorilor si functionarilor realizate din functii cumulate si pentru cistigurile din lucrari temporare realizate in afara locului permanent de munca, impozitul se calculeaza pe fiecare loc de munca separat. In acest caz minimul neimpozabil stabilit la art. 2 lit. b nu se aplica, iar, la cistigul pina la 200 lei lunar, impozitul se calculeaza in baza unei cote de 2% ce se aplica asupra cistigului lunar.

ART. 9
Impozitul datorat de muncitori si functionari se reduce:
a) cu 50% pentru muncitorii si functionarii decorati cu ordinele Republicii Populare Romane;
b) cu 30% pentru muncitorii si functionarii care au in intretinerea lor mai mult de 3 persoane. Reducerea se acorda numai pentru impozitul aferent veniturilor realizate la locul permanent de munca, pe baza dovezilor eliberate de administratia de imobil sau de comitetul executiv al sfatului popular in raza caruia domiciliaza muncitorul sau functionarul ori - in lipsa - pe baza unei declaratii certificate, date de muncitor sau functionar.
Dovezile sau declaratiile se prezinta anual si sint valabile de la prezentare pina la sfirsitul anului.

ART. 10
Impozitul de la muncitori si functionari se calculeaza de catre intreprinderile, institutiile, organizatiile sau persoanele care platesc salariul si se retine lunar din salariul cuvenit pe a doua chenzina a lunii.
In cazul salariatilor temporari sau zilieri, impozitul se calculeaza si se retine la fiecare plata in parte.

ART. 11
Impozitul retinut va fi varsat la Banca de Stat a Republicii Populare Romane , dupa cum urmeaza:
a) odata cu primirea sumelor pentru plata celei de a doua chenzine a salariilor, in cazul intreprinderilor, institutiilor si organizatiilor care au cont la institutiile bancare. Institutiile bancare nu vor elibera sumele pentru plata salariilor fara primirea in acelasi timp a dispozitiei de plata a impozitului;
b) a doua zi dupa retinerea impozitului in cazul intreprinderilor, institutiilor, organizatiilor sau persoanelor care nu au cont la institutiile bancare.

ART. 12
Impozitul pe cistigul muncitorilor si functionarilor, retinut in plus, se restituie de catre intreprinderi, institutii si organizatii, in termen de 15 zile de la data constatarii plusului. Restituirea sumelor retinute in plus se face pe cel mult un an in urma de la data constatarii plusului.
Impozitul pe cistigul muncitorilor si functionarilor, neretinut la timp sau in cuantumul legal, se retine de la muncitorul sau functionarul respectiv, pe cel mult trei luni in urma. Retinerea se face in sume egale, in cursul urmatoarelor trei luni.
Este interzisa urmarirea impozitului neretinut de la muncitori sau functionari pe o perioada anterioara celei aratate mai sus sau a impozitului neretinut de la muncitorii sau functionarii care nu mai sint in serviciu.

ART. 13
Intreprinderile, institutiile si organizatiile din sectorul socialist sint obligate sa depuna la sectiunea financiara raionala (oraseneasca) in raza careia isi au sediul o dare de seama privind retinerea impozitului de la muncitori si functionari, pe formularul si la termenele ce se stabilesc de Ministerul Finantelor.
Persoanele particulare, care folosesc salariati, vor depune state de salarii la termenele si in modul stabilit prin instructiunile Ministerului Finantelor.

ART. 14
Sint supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si functionarii:
a) elevii, studentii si aspirantii - pentru bursele in bani ce depasesc 200 lei lunar;
b) avocatii - pentru sumele ce incaseaza de la colegiile de avocati;
c) liber profesionistii de orice fel - pentru sumele ce incaseaza de la intreprinderi, institutii sau organizatii din sectorul socialist.

ART. 15
Sint supusi impozitului in aceleasi conditii ca si muncitorii si functionarii, dar cu o majorare de 10% a impozitului:
a) membrii cooperativelor de productie si de transporturi - pentru cistigurile realizate de la acestea;
b) lucratorii la domiciliu care lucreaza pentru intreprinderi, institutii sau organizatii - pentru cistigurile realizate de la acestea.

ART. 16
Sint supusi impozitului cu cotele de la art. 5:
a) inventatorii care poseda numai certificate de autor, precum si inovatorii - pentru suma care depaseste 10.000 lei din recompensa ce primesc pentru fiecare inventie sau inovatie in parte;
b) colectorii particulari care lucreaza fara salariati, pentru intreprinderi , institutii sau organizatii din sectorul socialist, colectind materii prime, fier vechi si deseuri de orice fel - pentru cistigurile realizate din aceasta activitate;
c) personalul din reteaua comerciala de amanunt, platit pe baza de comision, agentii de difuzarea presei si colectarea anunturilor si agentii de asigurari facultative - pentru cistigurile realizate din aceste activitati.

CAP. 3

Impunerea veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta

ART. 17
Impozitul asupra veniturilor oamenilor de litere, arta si stiinta precum si asupra veniturilor artistilor obtinute in afara locului permanent de munca unde sint salariati, se realizeaza pe fiecare loc de plata a veniturilor, potrivit urmatoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------Venitul anual impozabil Impozitul anual Lei ----------------------------------------------------------------------pina la 2.400, 2% asupra sumei venitului
2.401 - 3.600, 72 lei + 6% pentru ceea ce depaseste 2.400
3.601 - 4.800, 144 " + 7% " " " " 3.600
4.801 - 6.000, 228 " + 9% " " " " 4.800
6.001 - 7.200, 336 " + 11% " " " " 6.000
7.201 - 9.600, 468 " + 13% " " " " 7.200
9.601 - 12.000, 780 " + 15% " " " " 9.600 peste 12.000, 1.140 " + 16% " " " " 12.000 ----------------------------------------------------------------------Pentru determinarea venitului impozabil, Ministerul Finantelor poate stabili cote forfetare de cheltuieli ce urmeaza a fi scazute din venitul brut.

ART. 18
Impozitul se calculeaza si se retine de catre intreprinderile, institutiile sau organizatiile din sectorul socialist, cu ocazia platii venitului.
La fiecare plata urmatoare facuta catre aceeasi persoana, impozitul se recalculeaza la totalul platilor facute de la inceputul anului calendaristic.
Impozitul retinut se varsa in contul sectiunii financiare in raza careia se afla sediul intreprinderii, institutiei sau organizatiei respective, la ridicarea de la institutiile bancare a sumelor pentru plata veniturilor.

ART. 19
Oamenii de litere, arta si stiinta beneficiaza, pentru veniturile impuse potrivit art. 17 de mai sus, de inlesnirile prevazute pentru muncitori si functionari la art. 9 din prezentul decret. Minimul neimpozabil stabilit prin art. 2 lit. b nu se aplica pentru veniturile oamenilor de litere, arta si stiinta.
Veniturile realizate pe cont propriu de catre pictori, sculptori si gravori din vinzarea operelor lor prin magazine de consignatie sau direct catre particulari se impun potrivit articolului 21 din prezentul decret, fara aplicarea inlesnirilor.

ART. 20
Impozitul pe veniturile oamenilor de litere, arta si stiinta, retinut in plus fata de cuantumul legal, se restituie in termen de 30 zile de la constatarea plusului.
Restituirea sumelor retinute in plus se face pe cel mult un an in urma celui in care au fost constatate.
Impozitul neretinut la timp sau in cuantumul legal, nu poate fi recuperat decit pe un an in urma celui in care se constata neretinerea.

CAP. 4

Impunerea veniturilor liber profesionistilor, meseriasilor, carausilor si comerciantilor, precum si a altor persoane

ART. 21
Liber profesionistii (medici umani, veterinari, agenti sanitari si veterinari, subchirurgi, dentisti, profesori, arhitecti, ingineri, tehnicieni s.

a.) pentru veniturile realizate din practica particulara, sint supusi impozitului pe venit, potrivit urmatoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------Venitul anual Lei Impozitul anual ----------------------------------------------------------------------1 - 1.200, 5% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 60 lei + 10% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 240 " + 16% " " " " 3.000
5.001 - 8.000, 560 " + 23% " " " " 5.000
8.001 - 15.000, 1.250 " + 31% " " " " 8.000
15.001 - 30.000, 3.420 " + 40% " " " " 15.000 peste 30.000, 9.420 " + 50% " " " " 30.000 ----------------------------------------------------------------------

ART. 22
Meseriasii si carausii necooperatizati care nu folosesc munca salariata afara de un ucenic, meseriasii cooperatizati care lucreaza pentru particulari in afara cooperativei, persoanele care realizeaza venituri din inchirieri de cladiri sau alte bunuri, din surse agricole nesupuse impozitului agricol, din brevete de inventii, precum si orice alte venituri care nu se impun potrivit art . 5, 17, 21 si 23 din prezentul decret, se supun impozitului pe venit, potrivit urmatoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------Venitul anual Lei Impozitul anual ----------------------------------------------------------------------1 - 1.200, 10% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 120 lei + 16% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 408 " + 23% " " " " 3.000
5.001 - 8.000, 868 " + 31% " " " " 5.000
8.001 - 15.000, 1.798 " + 40% " " " " 8.000
15.001 - 30.000, 4.598 " + 50% " " " " 15.000 peste 30.000, 12.098 " + 60% " " " " 30.000 ----------------------------------------------------------------------

ART. 23
Comerciantii, proprietarii de mori, ferestraie mecanice sau alte intreprinderi a caror lista se va stabili de Ministerul Finantelor de acord cu Ministerul Gospodariei Comunale si Industriei Locale, precum si meseriasii si carausii cu salariati, se supun impozitului pe venit potrivit urmatoarelor cote:
----------------------------------------------------------------------Venitul anual Lei Impozitul anual ----------------------------------------------------------------------1 - 1.200, 15% asupra sumei venitului
1.201 - 3.000, 180 lei + 22% pentru ceea ce depaseste 1.200
3.001 - 5.000, 576 " + 30% " " " " 3.000
5.001 - 8.000, 1.176 " + 39% " " " " 5.000
8.001 - 15.000, 2.346 " + 49% " " " " 8.000
15.001 - 30.000, 5.776 " + 59% " " " " 15.000 peste 30.000, 14.626 " + 70% " " " " 30.000 ----------------------------------------------------------------------Pentru comerciantii cu peste un salariat si pentru toti ceilalti contribuabili care au peste 3 salariati, impozitul calculat potrivit cotelor de mai sus se majoreaza cu 20%.

ART. 24
Impozitul prevazut la art. 22 si 23 se calculeaza asupra venitului global realizat din toate sursele, cu exceptia veniturilor impuse potrivit articolelor 5, 17 si 21.

ART. 25
Venitul impozabil supus impozitului potrivit art. 21, 22 si 23 este format din diferenta intre venitul brut (in bani si in natura) si cheltuielile efectiv facute pentru realizarea venitului.
Veniturile sau platile in natura se evalueaza cu ocazia determinarii venitului impozabil, la preturile pietii din localitatea respectiva.

ART. 26
Veniturile meseriasilor necooperatizati fara salariati se stabilesc de organele financiare pe baza normelor de venituri aprobate de Ministerul Finantelor anual pe branse de meserii, inainte de inceputul anului de impunere.
Normele de venituri aprobate de Ministerul Finantelor nu pot fi modificate in cursul anului de impunere.
Lista meseriilor care urmeaza a fi impuse pe baza normelor de venituri se stabileste anual de Ministerul Finantelor de comun acord cu institutiile interesate.
Pentru batrini, invalizi, femei cu copii mici sau alte persoane pentru care exista dovezi certe ca au in mod permanent o capacitate de munca inferioara celei normale, organele financiare vor face impunerea nu dupa norma, ci pe baza venitului efectiv realizat, chiar daca este inferior normei.
In acelasi fel se vor impune meseriasii cooperatizati precum si muncitorii si functionarii care exercita o meserie pe cont propriu in timpul liber, in afara orelor de serviciu sau de munca in cooperativa.
In cazul cind din declaratia meseriasului sau din comunicarile prevazute la art. 35 lit. b, rezulta ca meseriasul a realizat un venit superior normei de venit, impunerea se face pe baza venitului efectiv realizat.
La venitul impozabil, stabilit in baza normelor de venit prevazute mai sus, se cumuleaza veniturile din alte surse, in conditiile art. 24 din prezentul decret.
Veniturile din surse agricole supuse impozitului pe venit se determina pe baza normelor de venituri mijlocii aplicate la impunerea gospodariilor agricole din raionul sau orasul respectiv, in cadrul legii impozitului agricol.

ART. 27
Nu intra in venitul impozabil si nu se impun:
a) dobinzile si cistigurile din depuneri la C.E.C.;
b) despagubirile primite de asigurati in baza asigurarilor de bunuri sau persoane;
c) ajutoarele de stat acordate mamelor cu multi copii;
d) sumele realizate din vinzarea bunurilor proprii apartinind cetatenilor;
e) sumele sau bunurile primite ca ajutor, donatie sau mostenire;
f) pensiile de intretinere.

ART. 28
Impunerea veniturilor potrivit art. 21, 22 si 23 se face de organele financiare in raza carora contribuabilul isi exercita activitatea producatoare de venit, sau - in lipsa unui loc stabil de exercitare a activitatii - de organele financiare in raza carora se afla domiciliul contribuabilului.
Impozitul de plata se comunica contribuabilului, prin instiintare de plata, cel mai tirziu cu 15 zile inainte de primul termen de plata.

ART. 29
Contribuabilii impusi conform art. 21, 22 si 23 platesc in contul impozitului un avans calculat pe baza venitului din anul precedent.
In cazul surselor de venit aparute in cursul anului de impunere, avansul se calculeaza pe baza venitului probabil pe anul in curs.
La sfirsitul anului de impunere sau la incetarea sursei de venit, impunerea se definitiveaza pe baza venitului efectiv realizat.
Diferentele rezultate intre impozitul calculat pe baza venitului efectiv realizat si avansul stabilit se platesc in termen de 15 zile de la comunicare sau se compenseaza cu avansul datorat pe anul in curs. In cazul cind compensarea nu se poate face, incetind sursa de venit, plusul se restituie in termen de 15 zile.
Pentru contribuabilii impusi pe baza normelor de venit prevazute la art. 26 din prezentul decret nu se definitiveaza impunerea la sfirsitul anului, cu exceptia cazurilor cind contribuabilii au venituri din alte surse.
In aceste cazuri la definitivarea impunerii se tine seama de norma de venit stabilita pe anul in care a avut loc exercitarea activitatii.

ART. 30
In cazul unei sporiri sau reduceri importante a venitului in cursul anului, organele financiare au dreptul, o singura data pe trimestru, sa recalculeze avansul in functie de venitul efectiv realizat de la inceputul anului de impunere, repartizind impozitul rezultat in urma recalcularii pe termenele de plata urmatoare.
Aceste dispozitii nu privesc pe contribuabilii impusi pe baza normelor de venit.

ART. 31
Plata avansului calculat potrivit art. 29 se face patru rate egale, pina la:
15 martie, 15 mai, 15 august si 15 noiembrie.
In cazul cind apar noi surse de venit in cursul anului avansul se recalculeaza, iar diferenta de avans rezultata in plus se repartizeaza pe termenele urmatoare de plata.
Pentru contribuabilii care incep exercitarea meseriei in cursul anului si se impun pe baza normelor de venit prevazute la art. 26 din prezentul decret impozitul se calculeaza la intreaga norma anuala si se raporteaza la perioada de activitate, repartizindu-se pe termenele de plata urmatoare. In acelasi fel se calculeaza impozitul pentru acesti contribuabili in cazul cind inceteaza exercitarea meseriei in cursul anului.

ART. 32
Contribuabilii care nu au fost impusi la timp se impun pe cel mult doi ani anteriori celui in care se constata neimpunerea.
Modificarea unei impuneri se poate face, de asemenea, pe cel mult doi ani anteriori celui in care se cere modificarea impunerii.

ART. 33
In cazul cind contribuabilii sint supusi impozitului retroactiv, conform art . 32, plata se face in doua rate egale: prima rata in termen de 30 zile de la inminarea instiintarii de plata si a doua in termen de o luna de la expirarea primului termen.

ART. 34
Intreprinderile, institutiile si organizatiile sint obligate sa retina din sumele brute platite carausilor particulari, pentru serviciile prestate, o cota de 25% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune animala sau de 30% in cazul carausilor cu mijloace de transport cu tractiune mecanica si sa verse sumele retinute la Banca de Stat a Republicii Populare Romane, in contul organelor financiare, pina la 10 ale lunii urmatoare celei in care s-a facut plata catre carausi.
Sumele retinute si varsate se scad de catre organele financiare din avansul in contul impozitului pe anul in curs, inscris in conturile personale ale carausilor respectivi.

CAP. 5

Evidenta contribuabililor si determinarea venitului

ART. 35
Evidenta contribuabililor impusi potrivit art. 21, 22 si 23 din prezentul decret si determinarea veniturilor impozabile se face pe baza:
a) declaratiilor anuale pe care contribuabilii sint obligati sa le depuna in vederea efectuarii impunerilor, pina la 15 ianuarie a fiecarui an.
Pentru sursele de venit aparute in cursul anului, declaratia se depune pina la 5 ale lunii urmatoare celei in care a aparut sursa, iar in cazul incetarii surselor de venit in termen de 5 zile, de la incetare;
b) datelor comunicate organelor financiare de catre intreprinderi, institutii si organizatii cel mai tirziu pina la 15 ale fiecarei luni, privind sumele platite cetatenilor in luna precedenta pentru marfuri si produse agricole livrate, pentru lucrari executate sau servicii prestate, etc.;
c) materialele obtinute de inspectorii de impozite in cursul anului, cu ocazia verificarilor;
d) registrelor, documentelor si altor evidente verificate de organele financiare si pe care contribuabilii sint obligati sa le tina potrivit instructiunilor Ministerului Finantelor.
In orase, asezari muncitoresti si statiuni balneo-climaterice se face anual un recensamint fiscal al contribuabililor care au surse proprii de venituri in afara de salarii si pensii.
Recensamintul fiscal al populatiei se efectueaza la termenele si in conditiile prevazute de Ministerul Finantelor si se bazeaza pe comunicarile obligatorii facute de administratorii si proprietarii de imobile.

ART. 36
Inspectorii si revizorii de impozite de la sectiunile financiare si din Ministerul Finantelor au dreptul:
a) sa verifice la intreprinderi, institutii, organizatii sau la cetateni modul de calculare, retinere si varsare a impozitului pe venit;
b) sa controleze daca intreprinderile, institutiile, organizatiile, precum si administratorii sau proprietarii de imobile au indeplinit obligatiile prevazute la art. 35;
c) sa intre in incaperile unde are loc exercitarea activitatii producatoare de venit si sa verifice registrele, documentele, evidentele si stocul de materii prime, materiale si produse.
Drepturile si obligatiile inspectorilor si revizorilor de impozite se stabilesc prin regulament aprobat de Consiliul de Ministri.

CAP. 6

Sanctiuni

ART. 37
Pentru neretinerea sau retinerea nejusta a impozitului de la muncitori si functionari si de la oamenii de litere, arta si stiinta, pentru neretinerea sau retinerea nejusta a impozitului de la carausi, cum si pentru nevarsarea in termen la buget a impozitului retinut de catre intreprinderi, institutii si organizatii se aplica conducatorilor serviciilor de contabilitate ale acestora sau contabililor care raspund de retinerea si varsarea impozitului, o amenda de pina la 150 lei.
Aceeasi amenda se aplica persoanelor responsabile pentru nedepunerea in termen a darilor de seama asupra impozitului pe cistigurile muncitorilor si functionarilor, prevazute la art. 13 din prezentul decret sau depunerea unor dari de seama gresite sau incomplete, pentru necomunicarea la timp si completa catre organele financiare a datelor prevazute la art. 35, precum si pentru impiedicarea sub orice forma a efectuarii verificarilor de catre inspectorii si revizorii de impozite.

ART. 38
Pentru abaterile de la prevederile prezentului decret savirsite de contribuabilii din sectorul particular se aplica o amenda pina la 300 lei.

ART. 39
Amenzile se aproba de catre seful sectiunii financiare raionale (orasenesti) .
In cazurile in care se sesizeaza Procuratura, in vederea deschiderii actiunii penale, nu se aplica amenzi.

ART. 40
Amenzile aplicate potrivit art. 37 si 38 din prezentul decret se platesc in termen de 15 zile de la inminarea instiintarii de plata.

ART. 41
In caz de neplata a impozitului sau amenzii la termenele stabilite sau de nevarsare la termen a sumelor retinute de la muncitori si functionari, precum si de la alte persoane, se iau masurile prevazute de legea de urmarire. Deosebit de aceasta, se aplica asupra impozitului o majorare de 0,05% pentru intreprinderi, institutii si organizatii din sectorul socialist si de 0,2% pentru contribuabilii din sectorul particular pentru fiecare zi de intirziere.

CAP. 7

Dispozitii cu privire la reclamatii

ART. 42
Contribuabilii pot face reclamatii sefului sectiunii financiare raionale (orasenesti) cu privire la stabilirea venitului, calculul impozitului, aplicarea inlesnirilor si cu privire la stabilirea amenzilor, in termen de 30 zile de la inminarea instiintarilor de plata - in cazul impozitelor care se calculeaza de organele financiare si in cazul amenzilor.
Contribuabilii pot face intimpinari impotriva solutiei date de seful sectiunii financiare raionale (orasenesti), in termen de 30 zile de la comunicarea solutiei, la seful sectiunii financiare regionale.
Intimpinarile impotriva solutiei date de seful sectiunii financiare regionale se fac la Ministerul Finantelor, de asemenea in 30 zile. Solutia data de Ministerul Finantelor ramine definitiva.
ART. 43 Reclamatiile si intimpinarile depuse nu suspenda masurile de urmarire a impozitului sau amenzii, luate pe baza legii de urmarire.
In cazul cind solutia data este in favoarea contribuabilului reclamant, sumele incasate pe nedrept si bunurile ridicate trebuie restituite in termen de 10 zile.
In cazul imposibilitatii de a se restitui bunurile, din cauza vinzarii acestora, se ramburseaza valoarea lor in limita sumelor realizate efectiv din vinzare.

CAP. 8

Dispozitii finale

ART. 44
Prezentul decret intra in vigoare pe data de 1 ianuarie 1954.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre contribuabilii prevazuti la art. 26 din prezentul decret, Ministerul Finantelor va publica normele de venit pina la 15 mai a.c.
Pentru calcularea impozitului pe anul 1954 datorat de catre ceilalti contribuabili impusi conform art. 21, 22 si 23 organele financiare vor stabili veniturile efectiv realizate in anul 1953 si vor proceda conform art. 25 si 29 din prezentul decret.
Impozitul calculat provizoriu pe anul 1953, conform Decretului nr.4 publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, se considera impozit definitiv pe acel an.
Contribuabililor le este deschisa calea prevazuta de art. 42 din prezentul decret.
Avansul in contul impozitului pe anul 1954 se va calcula pe baza prezentului decret.

ART. 45
Pentru aplicarea prezentului decret, Ministerul Finantelor va da instructiuni.

ART. 46
Se abroga:
- Decretul nr.4, publicat in Buletinul Oficial nr. 2 din 11 ianuarie 1952, cu toate modificarile ulterioare.
- Decretul nr.190, publicat in Buletinul Oficial nr. 17 din 30 mai 1953.
----------------


Duminică, 18 noiembrie 2018, 20:12

Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.