LEGE nr.455 din 18 iulie 2001
privind semnătura electronică
![]() |
Textul actului publicat în M.Of. nr. 429/31 iul. 2001 |
![]() |
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
SECȚIUNEA 1
Principii generale
Art. 1. - Prezenta lege stabilește regimul juridic al semnăturii electronice și al înscrisurilor în formă electronică, precum și condițiile furnizării de servicii de certificare a semnăturilor electronice.
Art. 2. - Prezenta lege se completează cu dispozițiile legale privind încheierea, validitatea și efectele actelor juridice.
Art. 3. - Nici o dispoziție a prezentei legi nu poate fi interpretată în sensul limitării autonomiei de voință și a libertății contractuale a părților.
SECȚIUNEA a 2-a
Definiții
Art. 4. - În înțelesul prezentei legi:
CAPITOLUL II
Regimul juridic al înscrisurilor în formă electronică
Art. 5. - Înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat nesuspendat sau nerevocat la momentul respectiv și generată cu ajutorul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii electronice, este asimilat, în ceea ce privește condițiile și efectele sale, cu înscrisul sub semnătură privată.
Art. 6. - Înscrisul în formă electronică, căruia i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică, recunoscut de către cel căruia i se opune, are același efect ca actul autentic între cei care l-au subscris și între cei care le reprezintă drepturile.
Art. 7. - În cazurile în care, potrivit legii, forma scrisă este cerută ca o condiție de probă sau de validitate a unui act juridic, un înscris în formă electronică îndeplinește această cerință dacă i s-a încorporat, atașat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat și generată prin intermediul unui dispozitiv securizat de creare a semnăturii.
Art. 8. - (1) În cazul în care una dintre părți nu recunoaște înscrisul sau semnătura, instanța va dispune întotdeauna ca verificarea să se facă prin expertiză tehnică de specialitate.
(2) În acest scop, expertul sau specialistul este dator să solicite certificate calificate, precum și orice alte documente necesare, potrivit legii, pentru identificarea autorului înscrisului, a semnatarului ori a titularului de certificat.
Art. 9. - (1) Partea care invocă înaintea instanței o semnătură electronică extinsă trebuie să probeze că aceasta îndeplinește condițiile prevăzute la art.4 pct.4.
(2) Semnătura electronică extinsă, bazată pe un certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, este prezumată a îndeplini condițiile prevăzute la art.4 pct.4.
Art. 10. - (1) Partea care invocă înaintea instanței un certificat calificat trebuie să probeze că furnizorul de servicii de certificare care a eliberat respectivul certificat îndeplinește condițiile prevăzute la art.20.
(2) Furnizorul de servicii de certificare acreditat este prezumat a îndeplini condițiile prevăzute la art.20.
Art. 11. - (1) Partea care invocă înaintea instanței un mecanism securizat de creare a semnăturii trebuie să probeze că acesta îndeplinește condițiile prevăzute la art.4 pct.8.
(2) Dispozitivul securizat de generare a semnăturii, omologat în sensul prezentei legi, este prezumat a îndeplini condițiile prevăzute la art.4 pct.8.
CAPITOLUL III
Furnizarea serviciilor de certificare
SECȚIUNEA 1
Dispoziții comune
Art. 12. - (1) Furnizarea serviciilor de certificare nu este supusă nici unei autorizări prealabile și se desfășoară în concordanță cu principiile concurenței libere și loiale, cu respectarea actelor normative în vigoare.
(2) Furnizarea serviciilor de certificare de către furnizorii stabiliți în statele membre ale Uniunii Europene se face în condițiile prevăzute în Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, Comunitățile Europene și statele membre ale acestora, pe de altă parte.
Art. 13. - (1) Cu 30 de zile înainte de începerea activităților legate de certificarea semnăturilor electronice persoanele care intenționează să furnizeze servicii de certificare au obligația de a notifica autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu cu privire la data începerii acestor activități.
(2) O dată cu efectuarea notificării prevăzute la alin.(1) furnizorii de servicii de certificare au obligația de a comunica autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu toate informațiile referitoare la procedurile de securitate și de certificare utilizate, precum și orice alte informații cerute de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
(3) Furnizorii de servicii de certificare au obligația de a comunica autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu, cu cel puțin 10 zile înainte, orice intenție de modificare a procedurilor de securitate și de certificare, cu precizarea datei și orei la care modificarea intră în vigoare, precum și obligația de a confirma în termen de 24 de ore modificarea efectuată.
(4) În cazurile de urgență, în care securitatea serviciilor de certificare este afectată, furnizorii pot efectua modificări ale procedurilor de securitate și de certificare, urmând să comunice, în termen de 24 de ore, autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu modificările efectuate și justificarea deciziei luate.
(5) Furnizorii de servicii de certificare sunt obligați să respecte, pe parcursul desfășurării activității, procedurile de securitate și de certificare declarate, potrivit alin.(2), (3) și (4).
Art. 14. - (1) Furnizorul de servicii de certificare va asigura accesul la toate informațiile necesare utilizării corecte și în condiții de siguranță a serviciilor sale. Informațiile respective vor fi furnizate anterior nașterii oricărui raport contractual cu persoana care solicită un certificat sau, după caz, la cererea unui terț care se prevalează de un asemenea certificat.
(2) Informațiile prevăzute la alin.(1) vor fi formulate în scris, într-un limbaj accesibil, și vor fi transmise prin mijloace electronice, în condiții care să permită stocarea și reproducerea lor.
(3) Informațiile prevăzute la alin.(1) vor face referire cel puțin la:
(4) Furnizorul de servicii de certificare va transmite solicitantului un exemplar al certificatului.
(5) Din momentul acceptării certificatului de către solicitant, furnizorul de servicii de certificare va înscrie certificatul în registrul prevăzut la art.17.
Art. 15. - (1) Persoanele fizice care prestează, conform legii, în nume propriu servicii de certificare, precum și personalul angajat al furnizorului de servicii de certificare, persoană fizică sau juridică, sunt obligate să păstreze secretul informațiilor încredințate în cadrul activității lor profesionale, cu excepția celor în legătură cu care titularul certificatului acceptă să fie publicate sau comunicate terților.
(2) Încălcarea obligației prevăzute la alin.(1) constituie infracțiune de divulgare a secretului profesional, prevăzută și sancționată de art.196 din Codul penal.
(3) Nu constituie divulgare a secretului profesional comunicarea de informații către o autoritate publică, atunci când aceasta acționează în exercitarea și în limitele competențelor sale legale.
(4) Obligația prevăzută la alin.(1) incumbă și personalului autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu, precum și persoanelor împuternicite de aceasta.
Art. 16. - (1) Autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu și furnizorii de servicii de certificare au obligația să respecte dispozițiile legale privitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal.
(2) Furnizorii de servicii de certificare nu pot colecta date cu caracter personal decât de la persoana care solicită un certificat sau, cu consimțământul expres al acesteia, de la terți. Colectarea se face doar în măsura în care aceste informații sunt necesare în vederea eliberării și conservării certificatului. Datele pot fi colectate și utilizate în alte scopuri doar cu consimțământul expres al persoanei care solicită certificatul.
(3) Atunci când se utilizează un pseudonim, identitatea reală a titularului nu poate fi divulgată de către furnizorul de servicii de certificare decât cu consimțământul titularului sau în cazurile prevăzute la art.15 alin.(3).
Art. 17. - (1) Furnizorii de servicii de certificare au obligația de a crea și de a menține un registru electronic de evidență a certificatelor eliberate.
(2) Registrul electronic de evidență a certificatelor eliberate trebuie să facă mențiune despre:
(3) Registrul electronic de evidență a certificatelor eliberate trebuie să fie disponibil permanent pentru consultare, inclusiv în regim on-line.
SECȚIUNEA a 2-a
Furnizarea serviciilor de certificare calificată
Art. 18. - (1) Certificatul calificat va cuprinde următoarele mențiuni:
(2) Fiecărui semnatar i se va atribui de către furnizorul de servicii de certificare un cod personal care să asigure identificarea unică a semnatarului.
(3) Generarea codului personal de identificare și a codului de identificare a certificatului calificat se va face pe baza reglementărilor stabilite de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
(4) La solicitarea titularului furnizorul de servicii de certificare va putea înscrie în certificatul calificat și alte informații decât cele menționate la alin.(1), cu condiția ca acestea să nu fie contrare legii, bunelor moravuri sau ordinii publice, și numai după o prealabilă verificare a exactității acestor informații.
(5) Certificatul calificat va indica în mod expres faptul că este utilizat un pseudonim, atunci când titularul se identifică printr-un pseudonim.
Art. 19. - (1) La eliberarea certificatelor calificate furnizorii de servicii de certificare au obligația de a verifica identitatea solicitanților exclusiv pe baza actelor de identitate.
(2) La eliberarea fiecărui certificat calificat furnizorii au obligația să emită două copii de pe acesta, pe suport de hârtie, dintre care un exemplar este pus la dispoziție titularului, iar celălalt este păstrat de către furnizori o perioadă de 10 ani.
Art. 20. - În vederea emiterii certificatelor calificate furnizorii de servicii de certificare trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
Art. 21. - Furnizorii de servicii de certificare calificată sunt obligați să folosească numai dispozitive securizate de creare a semnăturii electronice.
Art. 22. - (1) Furnizorul de servicii de certificare calificată trebuie să dispună de resurse financiare pentru acoperirea prejudiciilor pe care le-ar putea cauza cu prilejul desfășurării activităților legate de certificarea semnăturilor electronice.
(2) Asigurarea se realizează fie prin subscrierea unei polițe de asigurare la o societate de asigurări, fie prin intermediul unei scrisori de garanție din partea unei instituții financiare de specialitate, fie printr-o altă modalitate stabilită prin decizie a autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu.
(3) Suma asigurată și suma acoperită prin scrisoarea de garanție sunt stabilite de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
SECȚIUNEA a 3-a
Suspendarea și încetarea valabilității certificatelor
Art. 23. - (1) Orice furnizor de servicii de certificare are obligația de a suspenda certificatul în termen de 24 de ore din momentul în care a luat cunoștință sau trebuia și putea să ia cunoștință despre apariția oricăruia dintre următoarele cazuri:
(2) Orice furnizor de servicii de certificare are obligația de a revoca certificatul în termen de 24 de ore din momentul în care a luat cunoștință sau trebuia și putea să ia cunoștință despre apariția oricăruia dintre următoarele cazuri:
(3) Furnizorul de servicii de certificare îl va informa de urgență pe titular despre suspendarea sau revocarea certificatului, împreună cu motivele care au stat la baza deciziei sale.
(4) Furnizorul de servicii de certificare va înscrie mențiunea de suspendare sau de revocare a certificatului în registrul electronic de evidență a certificatelor eliberate prevăzut la art.17, în termen de 24 de ore din momentul în care a luat cunoștință sau trebuia și putea să ia cunoștință despre adoptarea deciziei respective.
(5) Suspendarea sau revocarea va deveni opozabilă terților de la data înscrierii sale în registrul electronic de evidență a certificatelor.
Art. 24. - (1) În cazul în care furnizorul de servicii de certificare intenționează să înceteze activitățile legate de certificarea semnăturilor electronice sau află că va fi în imposibilitate de a continua aceste activități, el va informa, cu cel puțin 30 de zile înainte de încetare, autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu despre intenția sa, respectiv despre existența și natura împrejurării care justifică imposibilitatea de continuare a activităților.
(2) Furnizorului de servicii de certificare îi revine obligația ca, în situația în care se află în imposibilitate de a continua activitățile legate de certificarea semnăturilor electronice și nu a putut prevedea această situație cu cel puțin 30 de zile înainte ca încetarea activităților să se producă, să informeze autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, în termen de 24 de ore din momentul în care a luat cunoștință sau trebuia și putea să ia cunoștință despre imposibilitatea continuării activităților. Informarea trebuie să se refere la existența și natura împrejurării care justifică imposibilitatea de continuare a activităților.
(3) Furnizorul de servicii de certificare poate transfera, în tot sau în parte, activitățile sale unui alt furnizor de servicii de certificare. Transferul va opera potrivit următoarelor condiții:
(4) Furnizorul de servicii de certificare, aflat în unul dintre cazurile prevăzute la alin.(1) și (2), ale cărui activități nu sunt preluate de un alt furnizor de servicii de certificare, va revoca certificatele în termen de 30 de zile de la data înștiințării titularilor de certificate și va lua măsurile necesare pentru asigurarea conservării arhivelor sale, precum și pentru asigurarea prelucrării datelor personale, în condițiile legii.
(5) Sunt considerate cazuri de imposibilitate de continuare a activităților legate de certificarea semnăturilor electronice, în înțelesul prezentului articol, dizolvarea sau lichidarea, voluntară ori judiciară, falimentul, precum și orice altă cauză de încetare a activității, cu excepția aplicării sancțiunilor prevăzute la art.33 alin.(2) și (3).
CAPITOLUL IV
Monitorizare și control
SECȚIUNEA 1
Autoritatea de reglementare și supraveghere
Art. 25. - Responsabilitatea aplicării dispozițiilor prezentei legi și a reglementărilor legate de aceasta revine autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu.
Art. 26. - (1) În termen de cel mult 18 luni de la data publicării legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, se va înființa autoritatea publică specializată, cu atribuții de reglementare și de supraveghere în domeniu, în sensul prezentei legi.
(2) Până la înființarea autorității menționate la alin.(1) atribuțiile acesteia, în sensul prezentei legi, revin Ministerului Comunicațiilor și Tehnologiei Informației.
Art. 27. - Ministerul Comunicațiilor și Tehnologiei Informației poate delega, în tot sau în parte, atribuțiile sale de supraveghere, în sensul prezentei legi, unei alte autorități publice aflate în coordonare.
Art. 28. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se înființează Registrul furnizorilor de servicii de certificare, denumit în continuare Registru, care se constituie și se actualizează de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu. De la data înființării autorității publice specializate prevăzute la art.26 Registrul va fi preluat și actualizat de această autoritate.
(2) Registrul constituie evidența oficială:
(3) Registrul are rolul de a asigura, prin efectuarea înregistrărilor prevăzute de prezenta lege, stocarea datelor de identificare și a unor informații legate de activitatea furnizorilor de servicii de certificare, precum și informarea publicului cu privire la datele și informațiile stocate.
(4) Conținutul și structura Registrului se stabilesc, prin reglementări, de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
Art. 29. - (1) Înregistrarea în Registrul prevăzut la art.28 a datelor de identificare și a informațiilor necesare cu privire la activitatea furnizorilor de servicii de certificare menționați la art.28 alin.(2) se efectuează pe bază de cerere individuală, care trebuie introdusă la autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, cel mai târziu la data începerii activității furnizorului.
(2) Conținutul obligatoriu al cererii prevăzute la alin.(1) și documentația necesară se stabilesc prin reglementări de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
Art. 30. - (1) Registrul este public și se actualizează permanent.
(2) Condițiile ținerii Registrului, accesul efectiv la informațiile pe care le conține, informațiile care pot fi oferite solicitanților și modul de actualizare a acestuia se stabilesc prin normele tehnice și metodologice emise de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
SECȚIUNEA a 2-a
Supravegherea activității furnizorilor de servicii de certificare
Art. 31. - (1) Autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va putea, din oficiu sau la solicitarea oricărei persoane interesate, să verifice sau să dispună verificarea conformității activităților unui furnizor de servicii de certificare cu dispozițiile prezentei legi sau cu reglementări emise de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
(2) Atribuțiile de control ce revin autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu, potrivit alin.(1), sunt exercitate de personalul anume împuternicit în acest sens.
(3) În vederea exercitării controlului, personalul cu atribuții de control este autorizat:
(4) Personalul cu atribuții de control este obligat:
Art. 32. - (1) Furnizorii de servicii de certificare au obligația de a facilita exercitarea atribuțiilor de control de către personalul anume împuternicit în acest sens.
(2) În cazul neîndeplinirii obligației prevăzute la alin.(1), în afară de aplicarea sancțiunii prevăzute la art.44 lit. c), autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va putea să suspende activitatea furnizorului până la data la care acesta va coopera cu personalul de control.
Art. 33. - (1) Dacă în urma controlului efectuat se constată nerespectarea dispozițiilor prezentei legi și a reglementărilor emise de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, aceasta va solicita furnizorului de servicii de certificare să se conformeze, în termenul pe care îl va stabili, dispozițiilor legale. În acest caz, autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu poate dispune suspendarea activității furnizorului.
(2) Neîndeplinirea în termenul stabilit a obligației de conformare prevăzute la alin.(1) constituie motiv pentru autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu de a dispune încetarea activității furnizorului de servicii de certificare și radierea acestuia din Registru.
(3) În cazul în care se constată o încălcare gravă a dispozițiilor legale, autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu poate dispune direct și imediat încetarea activității furnizorului de servicii de certificare și radierea acestuia din Registru.
Art. 34. - (1) În cazul în care dispune încetarea activității unui furnizor de servicii de certificare, autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va asigura fie revocarea certificatelor furnizorului de servicii de certificare și ale semnatarilor, fie preluarea activității sau cel puțin a registrului electronic de evidență a certificatelor eliberate și a serviciului de revocare a acestora de către un alt furnizor de servicii de certificare, cu acordul acestuia.
(2) Semnatarii vor fi informați imediat de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu despre încetarea activității furnizorului, precum și despre revocarea certificatelor sau preluarea acestora de către un alt furnizor.
(3) Dacă activitatea furnizorului de servicii de certificare nu este preluată de către un alt furnizor, furnizorul de servicii de certificare este obligat să asigure revocarea tuturor certificatelor eliberate de el. Autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va revoca certificatele, pe cheltuiala furnizorului, dacă acesta nu își îndeplinește obligația.
(4) Autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va prelua și va menține arhivele și registrul electronic de evidență a certificatelor eliberate de furnizorul de servicii de certificare a cărui activitate nu a fost preluată de către un alt furnizor.
Art. 35. - (1) Radierea furnizorilor de servicii de certificare din Registru se efectuează pe baza comunicării făcute de către furnizor autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu cu cel puțin 30 de zile înainte de data încetării activității sale.
(2) Radierea se poate efectua și din oficiu de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, în situația în care aceasta constată pe orice altă cale că furnizorul și-a încetat activitatea.
SECȚIUNEA a 3-a
Acreditarea voluntară
Art. 36. - (1) În scopul asigurării unui grad sporit de securitate a operațiunilor și al protejării corespunzătoare a drepturilor și intereselor legitime ale beneficiarilor de servicii de certificare, furnizorii de servicii de certificare care doresc să își desfășoare activitatea ca furnizori acreditați pot solicita obținerea unei acreditări din partea autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu.
(2) Condițiile și procedura acordării, suspendării și retragerii deciziei de acreditare, conținutul acestei decizii, durata ei de valabilitate, precum și efectele suspendării și ale retragerii deciziei se stabilesc de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, prin reglementări, cu respectarea principiilor obiectivității, transparenței, proporționalității și tratamentului nediscriminatoriu.
Art. 37. - (1) Furnizorii de servicii de certificare acreditați în condițiile prezentei legi au dreptul de a folosi o mențiune distinctivă care să se refere la această calitate în toate activitățile pe care le desfășoară, legate de certificarea semnăturilor.
(2) Furnizorii de servicii de certificare acreditați în condițiile prezentei legi sunt obligați să solicite efectuarea unei mențiuni în acest sens în Registru.
SECȚIUNEA a 4-a
Omologarea
Art. 38. - (1) Conformitatea dispozitivelor securizate de creare a semnăturii electronice cu prevederile prezentei legi se verifică de către agenții de omologare, persoane juridice de drept public sau de drept privat, agreate de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu, în condițiile stabilite prin reglementări emise de aceasta.
(2) În urma îndeplinirii procedurii de verificare se emite certificatul de omologare a dispozitivului securizat de creare a semnăturii electronice. Certificatul poate fi retras în cazul în care agenția de omologare constată că dispozitivul securizat de creare a semnăturii electronice nu mai îndeplinește una dintre condițiile prevăzute în prezenta lege.
(3) Condițiile și procedura de agreare a agențiilor de omologare se stabilesc prin reglementări de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
(4) Decizia de agreare se emite de către autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu.
Art. 39. - (1) Autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu veghează la respectarea, de către agențiile de omologare, a prevederilor prezentei legi, a reglementărilor emise, precum și a dispozițiilor cuprinse în decizia de agreare.
(2) Prevederile art.31-32 se aplică în mod corespunzător controlului exercitat de autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu asupra activității agențiilor de omologare.
CAPITOLUL V
Recunoașterea certificatelor eliberate de furnizorii de servicii de certificare străini
Art. 40. - Certificatul calificat eliberat de către un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul într-un alt stat este recunoscut ca fiind echivalent din punct de vedere al efectelor juridice cu certificatul calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare cu domiciliul sau cu sediul în România, dacă:
CAPITOLUL VI
Răspunderea furnizorilor de servicii de certificare
Art. 41. - Furnizorul de servicii de certificare, care eliberează certificate prezentate ca fiind calificate sau care garantează asemenea certificate, este răspunzător pentru prejudiciul adus oricărei persoane care își întemeiază conduita pe efectele juridice ale respectivelor certificate:
Art. 42. - (1) Furnizorul de servicii de certificare poate să indice în cuprinsul unui certificat calificat restricții ale utilizării acestuia, precum și limite ale valorii operațiunilor pentru care acesta poate fi utilizat, cu condiția ca respectivele restricții să poată fi cunoscute de terți.
(2) Furnizorul de servicii de certificare nu va fi răspunzător pentru prejudiciile rezultând din utilizarea unui certificat calificat cu încălcarea restricțiilor prevăzute în cuprinsul acestuia.
CAPITOLUL VII
Obligațiile titularilor de certificate
Art. 43. - Titularii de certificate sunt obligați să solicite, de îndată, revocarea certificatelor, în cazul în care:
CAPITOLUL VIII
Contravenții și sancțiuni
Art. 44. - Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 5.000.000 lei la 100.000.000 lei fapta furnizorului de servicii de certificare care:
Art. 45. - Constituie contravenție, dacă, potrivit legii, nu constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 10.000.000 lei la 250.000.000 lei fapta furnizorului de servicii de certificare care:
Art. 46. - Încălcarea de către agenția de omologare a obligației de a facilita exercitarea atribuțiilor de control de către personalul autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu, anume împuternicit în acest sens, constituie contravenție și se sancționază cu amendă de la 15.000.000 lei la 250.000.000 lei.
Art. 47. - Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute în cadrul prezentului capitol sunt de competența personalului cu atribuții de control din cadrul autorității de reglementare și supraveghere specializate în domeniu.
Art. 48. - Contravențiilor prevăzute în prezentul capitol le sunt aplicabile prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea și sancționarea contravențiilor.
CAPITOLUL IX
Dispoziții finale
Art. 49. - (1) Nivelul tarifelor percepute de agențiile de omologare pentru prestarea serviciilor de omologare a dispozitivelor securizate de creare a semnăturii electronice, precum și pentru serviciile accesorii se stabilește în mod liber, cu respectarea prevederilor Legii concurenței nr. 21/1996.
(2) Agențiile menționate la alin.(1) pot percepe tarife cu niveluri diferite pentru zone geografice diferite sau pentru serviciile prestate în regim de urgență, pentru înscrierile online, potrivit propriilor strategii comerciale, cu respectarea dispozițiilor legale.
(3) Sunt interzise agențiilor de omologare și împuterniciților acestora publicarea de tabele comparative privind nivelul tarifelor și adoptarea oricăror măsuri al căror scop este să limiteze reclama privind nivelul tarifelor încasate de alte agenții pentru serviciile prestate.
Art. 50. - (1) Agențiile de omologare sunt supuse prevederilor Legii concurenței nr. 21/1996 în ceea ce privește stabilirea tarifelor percepute pentru serviciile prestate, precum și în privința actelor sau faptelor care au sau pot avea ca efect restrângerea concurenței pe piața serviciilor respective.
(2) Agențiile de omologare sunt, de asemenea, supuse prevederilor Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, cu modificările ulterioare.
Art. 51. - Cuantumul amenzilor prevăzute de prezenta lege va fi actualizat prin hotărâre a Guvernului, în funcție de evoluția indicelui de inflație.
Art. 52. - În termen de 3 luni de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, autoritatea de reglementare și supraveghere specializată în domeniu va elabora norme tehnice și metodologice de aplicare a acesteia.
Art. 53. - Prezenta lege va intra în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, și se pune în aplicare la 3 luni de la data intrării în vigoare.
Această lege a fost adoptată de Senat în ședința din 26 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art.74 alin.(1) din Constituția României.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 28 iunie 2001, cu respectarea prevederilor art.74 alin.(1) din Constituția României.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VALER DORNEANU
București, 18 iulie 2001.
Nr. 455.
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.