LEGE nr.143 din 27 iulie 1999
privind ajutorul de stat
![]() |
Textul actului republicat în M.Of. nr. 744/16 aug. 2005 |
![]() |
Republicată în temeiul art. XIV din Ordonanța Guvernului nr.94/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.803 din 31 august 2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 507/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.1.080 din 19 noiembrie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare. Legea nr. 143/1999 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.370 din 3 august 1999, și a fost modificată prin:
- Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2002 privind asigurarea transparenței în domeniul ajutorului de stat și al relațiilor financiare dintre autoritățile publice și întreprinderile publice, precum și completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.631 din 26 august 2002 (aprobată cu modificări prin Legea nr. 18/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.38 din 23 ianuarie 2003), abrogată prin Legea nr. 603/2003;
- Legea nr. 603/2003 pentru modificarea și completarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.930 din 23 decembrie 2003.
CAPITOLUL I
Dispoziții generale
Scopul legii
Art. 1. - Prezenta lege are ca scop reglementarea modalităților de autorizare, acordare, control, inventariere, monitorizare și raportare a ajutorului de stat, în vederea creării și menținerii unui mediu concurențial normal.
Definirea, formele și modalitățile de acordare a ajutorului de stat
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice măsură de sprijin acordată de către stat sau de către unitățile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unităților administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, indiferent de formă, care distorsionează sau amenință să distorsioneze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi, a producției anumitor bunuri, a prestării anumitor servicii sau care afectează comerțul dintre România și statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurențial normal.
(2) Sunt compatibile cu mediul concurențial normal și se notifică Consiliului Concurenței:
(3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevăzute la art. 23 care îndeplinesc condițiile pentru a fi autorizate, prevăzute în regulamentele și instrucțiunile Consiliului Concurenței.
(4) Ajutorul de stat se concretizează fie într-un transfer de fonduri publice către o întreprindere, fie în renunțarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - și care asigură unei întreprinderi un beneficiu de natură economică sau financiară, pe care nu l-ar fi obținut în absența acestor măsuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat dacă ele conferă un avantaj anumitor regiuni, anumitor întreprinderi sau producției anumitor bunuri ori prestării anumitor servicii.
(5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
(6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza căruia pot fi acordate alocări specifice individuale întreprinderilor definite în mod general și abstract sau orice sistem pe baza căruia ajutorul, care nu este legat de un anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor întreprinderi pentru o perioadă de timp nedeterminată sau într-un cuantum nedeterminat.
(7) Ajutorul de stat individual este orice formă de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
(8) Modalitățile de acordare a ajutorului de stat, fără a se limita la acestea, pot fi: subvenții; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptări, reduceri sau amânări de la plata taxelor și impozitelor; renunțarea la obținerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferențiale; garanții acordate de stat, de alte autorități publice centrale sau locale ori de alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, în condiții preferențiale; participări cu capital ale statului, ale autorităților publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, dacă rata profitului acestor investiții este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent; reduceri de preț la bunurile furnizate și la serviciile prestate de către autorități publice centrale sau locale ori de către alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparținând domeniului privat al statului sau autorităților publice locale, sub prețul pieței.
Definirea ajutorului existent
Art. 3. - (1) Ajutorul existent este un ajutor individual sau o schemă de ajutor care îndeplinește una dintre următoarele condiții:
(2) Alocările specifice de ajutoare, acordate ca parte a unei scheme de ajutor existente, vor fi considerate ajutor existent, în afară de cazul în care Consiliul Concurenței a solicitat în mod expres, în decizia sa privind schema de ajutor, notificarea unor astfel de alocări specifice de ajutoare.
Definirea ajutorului ilegal
Art. 4. - În sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decât unul existent sau exceptat de la obligația notificării conform prezentei legi, acordat fără a fi fost autorizat de Consiliul Concurenței sau acordat după ce a fost notificat, dar înainte de emiterea unei decizii de către Consiliul Concurenței în termen legal.
Definirea ajutorului interzis
Art. 5. - În sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru care Consiliul Concurenței a emis o decizie de interzicere, dar a fost totuși acordat.
Persoanele interesate
Art. 6. - Persoanele interesate sunt considerate inițiatorul ajutorului de stat, furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat și orice altă persoană, întreprindere sau asociație de întreprinderi, incluzând asociațiile comerciale și asociațiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.
Definirea întreprinderii
Art. 7. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere se înțelege orice persoană fizică sau juridică, indiferent de forma de organizare, care desfășoară activități în scop lucrativ, total sau parțial.
Definirea întreprinderii publice
Art. 8. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publică se înțelege orice întreprindere asupra căreia autoritățile publice pot exercita, direct sau indirect, o influență determinantă în virtutea dreptului lor de proprietate, a participării lor financiare sau a regulilor care guvernează activitatea acesteia.
Definirea inițiatorului ajutorului de stat
Art. 9. - În sensul prezentei legi, inițiatorul ajutorului de stat este acea autoritate abilitată să inițieze proiecte de acte normative sau administrative ce implică acordarea unor ajutoare de stat. În această sferă se includ și inițiativele legislative conform prevederilor Constituției României.
Definirea întreprinderii publice care activează în sectorul industriei prelucrătoare
Art. 10. - În sensul prezentei legi, prin întreprindere publică ce activează în sectorul industriei prelucrătoare se înțelege orice întreprindere publică al cărei obiect principal de activitate, reprezentând cel puțin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfășoară în domeniul industriei prelucrătoare. Activitățile care se includ în sectorul industriei prelucrătoare sunt cele din Clasificarea activităților din economia națională (CAEN), secțiunea D - Produse ale industriei prelucrătoare, subsecțiunile DA până la DN inclusiv.
Definirea serviciului de interes economic general
Art. 11. - În sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se înțelege acel serviciu prestat în condiții de piață, pentru care există obligații impuse de autoritățile publice privind accesul consumatorilor în mod nediscriminatoriu și/sau alte obligații impuse.
Definirea drepturilor exclusive și speciale
Art. 12. - În sensul prezentei legi:
Măsuri și ajutoare de stat care nu intră sub incidența legii
Art. 13. - Acordarea ajutoarelor de stat pentru agricultură și piscicultură se realizează conform reglementărilor specifice.
CAPITOLUL II
Reguli procedurale
Autorizarea ajutorului de stat
Art. 14. - (1) Orice ajutor de stat, sub orice formă și indiferent de beneficiar, trebuie autorizat de Consiliul Concurenței din punct de vedere al efectelor asupra concurenței, cu excepția cazurilor când prezenta lege prevede altfel.
(2) Ajutoarele de stat sub formă de schemă sau ajutoare individuale, prevăzute în proiecte de acte normative sau în proiecte de acte administrative - legi, ordonanțe, ordonanțe de urgență, hotărâri ale Guvernului etc. -, se notifică Consiliului Concurenței și se acordă numai după autorizarea lor de către acesta.
Notificarea ajutorului de stat
Art. 15. - (1) Orice intenție de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent se notifică de către furnizorul și inițiatorul ajutorului de stat Consiliului Concurenței, cu excepția cazului în care este altfel prevăzut în prezenta lege sau în reglementările emise în aplicarea acesteia.
(2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie să cuprindă informațiile exacte și complete, cerute de Consiliul Concurenței pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege și cu reglementările emise în aplicarea acesteia.
(3) Notificarea va deveni efectivă la data când informațiile cuprinse în notificare sunt exacte și complete.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenței constată că informațiile cuprinse în notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea acestora în termen de 20 de zile de la primirea notificării.
Clauza suspensivă
Art. 16. - Un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar modificările la un ajutor de stat existent nu pot fi puse în aplicare până când Consiliul Concurenței nu ia o decizie de autorizare sau până când ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat.
Examinarea notificării și inițierea procedurilor
Art. 17. - (1) Consiliul Concurenței va examina notificarea de îndată ce o primește.
(2) În cazul în care Consiliul Concurenței constată că măsura notificată nu constituie ajutor de stat, va emite o decizie în acest sens.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenței constată că măsura notificată nu prezintă îndoieli privind compatibilitatea sa cu prezenta lege, va emite o decizie de autorizare.
(4) În cazul în care Consiliul Concurenței constată că măsura notificată prezintă îndoieli cu privire la compatibilitatea sa cu prezenta lege, va decide deschiderea unei investigații.
Termenele stabilite pentru inițierea procedurilor și pentru decizii
Art. 18. - (1) Consiliul Concurenței ia una dintre deciziile menționate la art. 17 alin. (2)-(4), în termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectivă, inițiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei date.
(2) În cazul în care Consiliul Concurenței decide să deschidă o investigație, va trebui să ia decizia finală în termen de cel mult 4 luni de la data deschiderii investigației.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenței nu ia deciziile menționate în termenele stabilite, ajutorul poate fi acordat în mod legal după înștiințarea prealabilă a Consiliului Concurenței și va deveni un ajutor existent.
(4) Termenele stabilite nu se aplică, dacă ajutorul de stat nu este notificat sau notificarea nu este efectivă.
Revocarea unei decizii
Art. 19. - Consiliului Concurenței poate revoca o decizie luată anterior, după prezentarea argumentelor de către furnizorul și inițiatorul ajutorului de stat, când decizia s-a bazat pe informații incorecte primite pe parcursul procedurii și care au fost determinante în luarea acesteia.
Puteri de investigație
Art. 20. - În aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurenței are puterile de investigare prevăzute de Legea concurenței nr. 21/1996, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL III
Deciziile Consiliului Concurenței
Decizii privind un ajutor de stat nou sau modificarea unuia existent
Art. 21. - (1) În cazul unui ajutor de stat nou sau al modificării unuia existent, Consiliului Concurenței analizează măsura notificată în conformitate cu dispozițiile prezentei legi și ale reglementărilor emise în aplicarea acesteia. În cazul ajutoarelor de stat prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a), Consiliul Concurenței analizează dacă acestea sunt acordate consumatorilor individuali fără discriminare în ceea ce privește originea produselor sau serviciilor implicate, iar în cazul celor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. b), dacă aceste ajutoare de stat conduc la înlăturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente excepționale.
(2) După o astfel de analiză, Consiliul Concurenței poate decide:
(3) Atunci când Consiliul Concurenței ia o decizie de interzicere a unui ajutor de stat, acesta, în cazul în care a fost acordat, trebuie să fie anulat și recuperat de către furnizorul ajutorului sau rambursat de către beneficiar.
Decizii privind un ajutor existent
Art. 22. - (1) Dacă în urma activității de supraveghere a ajutoarelor de stat existente, prevăzută la art. 38, se constată că un ajutor existent denaturează semnificativ mediul concurențial normal sau afectează comerțul dintre România și statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurenței solicită furnizorului de ajutor de stat să ia măsuri corespunzătoare pentru eliminarea incompatibilității acestuia. Solicitarea Consiliului Concurenței poate să includă o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
(2) Dacă măsurile nu sunt luate de către furnizorul de ajutor, în perioada de timp indicată în solicitare, Consiliul Concurenței poate decide oprirea acordării ajutorului de stat existent sau poate impune condiții și obligații menite să asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispozițiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv și trebuie să permită furnizorului de ajutor o perioadă rezonabilă de timp pentru a se supune acesteia.
(3) Procedura prevăzută la alin. (1) și (2) se aplică și în cazul în care beneficiarul nu respectă decizia de autorizare a Consiliului Concurenței.
Ajutorul care poate fi autorizat sau interzis
Art. 23. - (1) Consiliul Concurenței poate autoriza măsuri ce constituie ajutor de stat, conform regulamentelor sau instrucțiunilor specifice, cum sunt:
(2) În evaluarea efectelor unui ajutor de stat, Consiliul Concurenței trebuie să ia în considerare efectele cumulate ale tuturor tipurilor de ajutor acordate aceluiași beneficiar.
(3) Sunt interzise măsurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
CAPITOLUL IV
Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal și a ajutorului interzis
Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
Art. 24. - (1) Consiliul Concurenței va solicita curții de apel în a cărei circumscripție teritorială se află sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal și, pe cale de consecință, recuperarea, rambursarea sau suspendarea plății oricărui ajutor ilegal.
(2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanță președințială, suspendarea acordării ajutorului ilegal prevăzut de actul administrativ. Ordonanța poate fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.
(3) În cazul în care Consiliul Concurenței constată că un ajutor de stat a fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu încălcarea prevederilor art. 14 și 15, sesizează autoritatea emitentă.
(4) Consiliul Concurenței informează concomitent furnizorul și beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisă autorității emitente.
(5) În termen de 10 zile de la data primirii sesizării prevăzute la alin. (3), autoritatea emitentă este obligată să ia o decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
(6) În termen de 30 de zile de la data primirii sesizării prevăzute la alin. (3), furnizorul și inițiatorul sunt obligați să notifice Consiliului Concurenței în conformitate cu prevederile art. 14 și 15. Autoritatea emitentă, ținând cont de decizia Consiliului Concurenței, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate.
Recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat interzis
Art. 25. - (1) În cazul în care Consiliul Concurenței emite o decizie de interzicere, ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act administrativ.
(2) Dacă, după emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuși acordat în temeiul unui act administrativ, Consiliul Concurenței va cere curții de apel în a cărei circumscripție teritorială se află sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta și, pe cale de consecință, să dispună recuperarea ajutorului de către furnizor sau rambursarea acestuia de către beneficiar.
(3) Consiliul Concurenței va solicita curții de apel să dispună recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat prevăzut de un act administrativ și în cazul în care nu au fost respectate condițiile sau obligațiile prevăzute în decizia de autorizare.
(4) Dacă, după emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totuși acordat în temeiul unui act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurenței va sesiza autoritatea emitentă, care, în termen de 30 de zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate, ținând cont de decizia Consiliului Concurenței.
Recuperarea dobânzii și a prejudiciilor cauzate de un ajutor ilegal sau interzis
Art. 26. - (1) În cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurenței va solicita, de asemenea, curții de apel să dispună recuperarea de către furnizorul ajutorului de stat sau rambursarea de către beneficiarul acestuia a dobânzii aferente sumei ajutorului de stat, la o rată propusă de către Consiliul Concurenței. O astfel de dobândă poate fi impusă:
(2) În afara prevederilor alin. (1), orice persoană interesată are dreptul să pretindă despăgubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu încălcarea obligației de a nu se acorda un astfel de ajutor până la autorizarea sa de către Consiliul Concurenței.
Procedura în fața instanței
Art. 27. - Acțiunile prevăzute în prezentul capitol sunt judecate conform procedurii de contencios administrativ.
Termenul de prescripție
Art. 28. - (1) Dreptul Consiliului Concurenței de a solicita recuperarea ajutorului de stat este supus unui termen de prescripție de 10 ani.
(2) Termenul de prescripție începe să curgă din ziua în care ajutorul ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub formă de ajutor individual sau de alocare specifică în cadrul schemei de ajutor.
(3) Orice măsură luată de Consiliul Concurenței în legătură cu un ajutor ilegal/interzis întrerupe termenul de prescripție. Fiecare întrerupere duce la curgerea unui nou termen. Termenul de prescripție este suspendat atâta timp cât cazul se află pe rol la curtea de apel sau la Înalta Curte de Casație și Justiție, după caz.
CAPITOLUL V
Categorii exceptate
Pragul minim
Art. 29. - Ajutorul acordat unei întreprinderi, într-o perioadă de până la 3 ani, în valoare totală de 4 miliarde lei*), este considerat a fi autorizat și nu cade sub incidența obligației de notificare, în condițiile stabilite prin regulament al Consiliului Concurenței.
Regulamente și instrucțiuni în aplicarea legii
Art. 30. - (1) Consiliul Concurenței poate să adopte și să pună în aplicare, de asemenea, regulamente și instrucțiuni, altele decât cele menționate la art. 29, în vederea definirii criteriilor esențiale care trebuie îndeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, în special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
(2) Regulamentele, instrucțiunile și modificările acestora necesită avizul conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate în plenul Consiliului Concurenței și vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, prin ordin al președintelui Consiliului Concurenței.
(3) Reglementările Consiliului Concurenței elaborate în aplicarea prezentei legi pot fi atacate în contencios administrativ la curtea de apel în a cărei rază teritorială persoana interesată își are sediul sau domiciliul.
CAPITOLUL VI
Inventarierea, monitorizarea și raportarea ajutoarelor de stat
Inventarul ajutoarelor de stat
Art. 31. - Consiliul Concurenței întocmește inventarul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toate schemele de ajutor de stat și ajutoarele individuale existente.
Actualizarea anuală a inventarului ajutoarelor de stat
Art 32. - (1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizează anual de către Consiliul Concurenței, ținându-se seama de următoarele elemente:
(2) Pentru realizarea și actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare de stat, precum și orice alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale sunt obligați să transmită Consiliului Concurenței informații referitoare la:
(3) Consiliul Concurenței supraveghează relațiile financiare dintre autorități publice și întreprinderi publice, precum și asigurarea transparenței în cadrul întreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori cărora le-a fost încredințată prestarea unor servicii de interes economic general.
(4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, precum și beneficiarii de ajutor de stat vor ține o evidență specifică privind ajutoarele de stat acordate/primite.
Obligația autorităților publice
Art. 33. - Autoritățile publice au obligația să furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurenței, informații în legătură cu relațiile financiare existente între ele și întreprinderile publice.
Obligațiile întreprinderilor publice
Art. 34. - Întreprinderile publice au următoarele obligații:
Obligațiile întreprinderilor care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive ori care prestează servicii economice de interes general
Art. 35. - Întreprinderile care beneficiază de drepturi speciale sau exclusive sau care prestează servicii economice de interes general au următoarele obligații:
Obligațiile întreprinderilor publice care acționează în sectorul industriei prelucrătoare
Art. 36. - Întreprinderile publice care acționează în sectorul industriei prelucrătoare au următoarele obligații:
Acordarea de asistență de specialitate la elaborarea noilor scheme de ajutor de stat
Art. 37. - (1) Autoritățile furnizoare de ajutor de stat își vor constitui compartimente specializate în domeniul ajutorului de stat, cu atribuții în aplicarea prezentei legi și a reglementărilor emise în aplicarea acesteia.
(2) În cazul elaborării unei noi scheme de ajutor de stat, precum și al prelungirii sau modificării unei scheme existente, autoritățile implicate pot solicita asistență tehnică de specialitate Consiliului Concurenței.
Monitorizarea ajutoarelor existente
Art. 38. - (1) În sensul prezentei legi, prin monitorizare se înțelege activitatea de supraveghere și control al ajutoarelor de stat existente în derulare, în vederea verificării respectării prevederilor actului normativ sau administrativ care le instituie și a deciziilor de autorizare emise de către Consiliul Concurenței.
(2) În aplicarea regulamentelor, instrucțiunilor și deciziilor emise de către Consiliul Concurenței conform prezentei legi, acțiunile de monitorizare se finalizează prin întocmirea unui raport de monitorizare.
(3) Obligația de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului Concurenței.
(4) În vederea realizării monitorizării ajutoarelor de stat, Consiliul Concurenței are următoarele atribuții:
Procedurile privind raportarea, inventarierea și monitorizarea ajutoarelor de stat
Art. 39. - Procedurile privind raportarea, inventarierea și monitorizarea ajutoarelor de stat, cele privind supravegherea relațiilor financiare prevăzute la art. 32 alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurenței.
Puterile de investigație ale personalului împuternicit al Consiliului Concurenței
Art. 40. - (1) În exercitarea atribuțiilor prevăzute de prezenta lege, personalul împuternicit al Consiliului Concurenței are următoarele puteri de investigare:
(2) Furnizorii, organismele care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, precum și beneficiarii de ajutor de stat, după caz, au obligația de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de prezenta lege personalului împuternicit al Consiliului Concurenței.
(3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului Concurenței.
(4) La solicitare, personalul împuternicit al Consiliului Concurenței beneficiază de protecție din partea organelor abilitate ale statului.
Sancțiuni și contravenții
Art. 41. - (1) Constituie contravenții și vor fi sancționate cu amendă neîndeplinirea obligațiilor prevăzute de art. 34, 35 și 36, precum și următoarele fapte săvârșite de beneficiarii de ajutor de stat:
(2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc și se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(3) Contravențiilor prevăzute la alin. (1) li se aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Raportul anual
Art. 42. - Consiliul Concurenței întocmește un raport anual privind ajutoarele de stat acordate în România, pe care îl înaintează spre aprobare Guvernului. Raportul se transmite Comisiei Europene și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în vederea asigurării transparenței în acest domeniu.
CAPITOLUL VII
Dispoziții finale
Plafoane
Art. 43. - Plafoanele exprimate în procente sau în sume la valoarea absolută, menționate la art. 23 și 29, pot fi actualizate prin ordine ale președintelui Consiliului Concurenței.
Publicarea deciziilor Consiliului Concurenței
Art. 44. - Consiliul Concurenței asigură publicarea deciziilor luate în aplicarea prezentei legi prin orice mijloace de informare, ținând seama de interesul părților și cu asigurarea protecției informațiilor secrete de stat sau a informațiilor secrete de serviciu.
Drepturile persoanelor interesate
Art. 45. - (1) Consiliul Concurenței publică, prin orice mijloace, informații cu privire la notificările primite, precum și ordinele privind deschiderea investigațiilor în conformitate cu art. 17 alin. (4).
(2) Orice persoană interesată poate transmite punctul său de vedere cu privire la măsura față de care s-a dispus deschiderea investigației în conformitate cu art. 17 alin. (4).
(3) Orice persoană interesată poate informa Consiliul Concurenței cu privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusă abuzivă a ajutorului de stat. În cazul în care Consiliul Concurenței, pe baza informațiilor de care dispune, consideră că nu există motive suficiente pentru a se pronunța asupra cazului, informează persoanele interesate asupra acestui fapt.
(4) La cerere, orice persoană interesată poate obține o copie a oricărei decizii emise de Consiliul Concurenței.
Atacarea deciziilor Consiliului Concurenței
Art. 46. - Deciziile Consiliului Concurenței, emise în baza prezentei legi, pot fi atacate de către persoanele interesate, în termen de 30 de zile de la publicare sau, după caz, de la comunicare, în procedură de contencios administrativ, la Curtea de Apel București. Hotărârea va fi pronunțată fără drept de apel, împotriva ei putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Confidențialitate
Art. 47. - (1) Consiliul Concurenței, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat al acestora, alți funcționari publici, precum și alte persoane interesate au obligația de a nu dezvălui informațiile sau documentele obținute în aplicarea prezentei legi și care au caracter de informații secrete de stat sau informații secrete de serviciu.
(2) Orice persoană care utilizează sau divulgă, în alte scopuri decât cele prevăzute de prezenta lege, documente sau informații cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunoștință în îndeplinirea atribuțiilor de serviciu sau în legătură cu serviciul, răspunde potrivit legii penale, putând fi obligată și la repararea prejudiciului cauzat.
(3) Informațiile și documentele pot fi date altor autorități de concurență, în conformitate cu acordurile internaționale la care România este parte, cu condiția ca aceste autorități de concurență să fie supuse unor reguli de confidențialitate similare.
Intrarea în vigoare a legii
Art. 48. - (1) Această lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
(2) Pe data intrării în vigoare a prezentei legi orice dispoziții contrare se abrogă.
NOTĂ:
Reproducem mai jos art. II din Legea nr. 603/2003 și art. XXXIX din Ordonanța Guvernului nr.94/2004, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 507/2004, care nu sunt încorporate în textul republicat al Legii nr. 143/1999:
"Art. II. - La data intrării în vigoare a prezentei legi, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.97/2002 privind asigurarea transparenței în domeniul ajutorului de stat și al relațiilor financiare dintre autoritățile publice și întreprinderile publice, precum și completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.631 din 26 august 2002, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 18/2003, se abrogă."
"Art. XXXIX. - Ajutoarele de stat instituite de actele normative care fac obiectul prezentei ordonanțe se vor acorda numai după autorizarea acestora de către Consiliul Concurenței, în conformitate cu legislația națională relevantă."
Declinare de raspundere: Informațiile publicate în aceasta rubrică, precum și textele actelor normative nu au caracter oficial.