Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Galerie foto
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
Legături:
daniel.gheba@cdep.ro
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2020-prezent > Camera Deputaților > Daniel-Sorin Gheba > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primit de la domnul deputat Daniel Sorin Gheba (Grupul parlamentar al USR)

Zilele acestea s-a discutat în cadrul Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și dezvoltare rurală a Senatului despre o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii cooperației agricole.

Aceasta vizează posibilitatea ca operatori economici din domeniul comerțului cu amănuntul sau ridicata, HORECA, spitale și furnizori de servicii de îngrijire persoane să poată deveni membri ai cooperativelor agricole.
La acest moment, Legea cooperației agricole prevede faptul că persoanele juridice care se asociază în cooperative agricole trebuie să fie fermieri activi sau să aibă un anumit cod CAEN autorizat pentru funcționare. Inițiativa legislativă înregistrată sub numărul BP141/2022, inițiată de 7 parlamentari PSD de Olt printre care și domnul ministru Adrian Chesnoiu, extinde lista acestor coduri CAEN la comerțul cu ridicata și amănuntul (retail), hoteluri și restaurante, prestatori de servicii informatice (magazine online, conform expunerii de motive), activități de asistență medicală sau socială.
Dar este cu adevărat oportun ca astfel de actori economici, care reprezintă, la acest moment, potențiali clienți ai cooperativelor, să devină membri cu drept de vot în cadrul lor? Cum ar schimba aceasta raporturile dintre membri sau dintre cooperative și piață? Și ce operatori economici sau producători din județul Olt s-au plâns de lipsa acestei posibilități până acum?
Cooperativele sunt o formă de asociere între entități de dimensiuni economice similare, care nu dispun de suficient capital, individual, pentru a avea putere de pătrundere și negociere pe piață. Acesta este principiul și motivul istoric pentru care astfel de asocieri au apărut și s-au dezvoltat în Europa - Anglia (Societatea Rochdale a Pionierilor Echitabili, fondată în 1844), țările germane (Cooperativa Raiffeisen, născută în timpul crizei agricole din a doua jumătate a secolului XIX), Grecia și chiar România înainte de epoca comunistă, fiind încurajate de personalități precum Ion Ionescu de la Brad, Nicolae Iorga și Virgil Madgearu.
Întrebarea este dacă introducerea acestor coduri CAEN nu deschide poarta pentru mari retaileri și proprietari de lanțuri hoteliere sau restaurante să intre în cooperative, alături de producători cu o putere economică mult mai mică, cum sunt gospodăriile țărănești, pe care i-ar putea controla și influența mai bine din interior, cu atât mai mult cu cât a doua modificare propusă menținează faptul că „un membru cooperator producător de materie primă poate preda această materie primă către un alt membru prelucrător, procesator, ambalator, membru și el în aceeași cooperativă.” Cu alte cuvinte, dacă până acum, cooperativele, cu efortul comun al membrilor sau prin fonduri nerambursabile, se străduiau să înființeze o rețea de desfacere care le aparținea sau să negocieze cu terți, acum se propune ca o rețea de desfacere sau comercializare, deținută și controlată de cineva din afara cooperativei, să devină membru al său.
Rămâne condiția ca valorificarea producției membrilor cooperativei agricole pentru minimum 50% din producția totală comercializată să se facă prin cooperative precum și ca producția destinată vânzării, aferentă terenurilor și efectivului de animale cu care membrii participă în cooperativa agricolă să se valorifice conform acordului dintre membri și cooperativa agricolă. Ori actorii nou introduși sunt mai degrabă furnizori de servicii, nu producători de bunuri. Pentru o relație echitabilă, aceștia ar trebui să furnizeze 50% din serviciile lor, inclusiv 50% din activitățile de comerț aferente grupelor cu care participă în cooperativa agricolă, prin aceste entități. Vor fi obligate să o facă și cum se va putea implementa această obligativitate? Care va fi impactul unei eventuale asocieri dintre retailer și micul producător, pentru restul de 50% din producția pe care cei din urmă o pot comercializa în afara cooperativei?
Cât despre acordul dintre membri și cooperative, acesta ar putea fi influențat de actori cu o putere mai mare de control al pieței desfacerii pe care și-au dezvoltat-o și o controlează deja în afara cooperativei, beneficiind în plus de informații “din interior” despre producători. În aceste condiții, puterea de negociere a cooperativei ar fi mai mare sau mai mică pe piață?
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 10 august 2022, 17:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro