Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Activitate parlamentară
2016-prezent (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
2000-2004 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Gheorghe-Eugen Nicolăescu > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primită de la domnii deputați Lucia Varga și Eugen Nicolăescu (Grup PNL)
PNL și-a însușit propunerile societății civile de amendare a Legii prevenției în sănătat

Principiile proiectului de Lege privind prevenția în sănătate pleacă de la problemele reale ale sistemului medical actual. În acest moment, în urma dezbaterilor organizate la nivel local, dar și la nivel național, precum și în urma consultărilor cu societatea civilă, considerăm că avem forma cea mai adecvată a acestui proiect pentru asigurarea prevenției în sănătatea României.

Reamintim aici implicarea asociațiilor de pacienți, a asociațiilor de medici de familie, a organizațiilor neguvernamentale al căror scop este activitatea de educare și prevenție, a medicilor specialiști (cardiologie, pneumologie, oncologie, alergologie, dermatologie, stomatologie), a asociațiilor care militează pentru mișcare și sport și beneficiile acestora, a organizațiilor de mediu (un factor direct implicat și determinant al sănătății unei populații). Implicarea activă și continuă a tuturor celor mai sus menționați a dus în acest moment la găsirea celei mai bune variante a acestei inițiative legislative.
Există o cvasiunanimitate în adoptarea Legii prevenției ca fiind necesară, oportună, un program care să continue mulți ani.
Au fost revizuite o serie de prevederi, o serie de aspecte, pe care le-am concretizat mai bine, altele care nu erau foarte bine întocmite le-am reluat. Am revizuit modul în care se va desfășura această activitate.
Am înțeles din dezbaterile publice că trebuie să ridicăm nivelul responsabilității pentru prevenția în sănătate și considerăm că nivelul optim în acest sens este reprezentat de Guvernul României. În consecință, Guvernul va fi cel care va da prin Hotărâre de Guvern cadrul organizatoric și logistic necesar pentru realizarea în bune condiții a prevederilor din Legea prevenției în sănătate. Credem că Guvernul României trebuie să aibă un instrument serios prin care să opereze un asemenea program și el va stabili coordonatorul acestui mare program național, probabil prin Ministerul Sănătății.
O a doua concluzie la care am ajuns este că populația României nu este pregătită să suporte sancțiuni pentru faptul că înțelege mai bine sau mai puțin bine ceea ce înseamnă prevenția în sănătate. Noi am considerat că în această etapă este mai bine să conștientizăm, să educăm populația, să știe care sunt beneficiile și care sunt consecințele faptului că nu respectă de fiecare dată prescripțiile medicale. Mai departe fiecare cetățean, în cunoștință de cauză, pentru că la asta ne referim, va opta pentru ce e mai bine pentru viața lui. Am considerat această formulă care a reieșit din dezbateri, mai mult decât transparent, că este absolut obligatorie să o cuprindem în revizuirea textului de lege.
Pe parcursul dezbaterilor publice am constatat că avem prevederi legislative care nu sunt foarte bine duse până la capăt. Considerăm că în fiecare an Guvernul trebuie să vină cu subprogramul de prevenție înainte de adoptarea Legii bugetului. Am fixat o dată limită de prezentare a acestui raport, până în 30 septembrie al fiecărui an. O altă prevedere este ca în fiecare an Guvernul să vină cu un Raport asupra activității din anul precedent. Acest raport trebuie depus în fiecare an, până la 31 martie. Guvernul prezintă un raport asupra modului în care și-a îndeplinit prevederile din subprogramul din anul precedent.
O noutate mai importantă o veți găsi la modalitatea de finanțare. Un asemenea program, de o asemenea amploare, de o asemenea importanță, trebuie să aibă credibilitate și din punct de vedere financiar, trebuie să fie predictibil și mai ales trebuie să fie sustenabil. Avem obligația să ne angajăm în măsura posibilităților pe care bugetul României le poate pune la dispoziția unui asemenea program. Programul începe la 1 ianuarie 2017, cu o finanțare de 0,25% din PIB și crește în fiecare an cu 0,05% puncte procentuale, urmând să ajungem în 2022 la 0,5% din PIB. O asemenea abordare arată că suntem serioși și, mai ales, responsabili și că vrem cu adevărat ca acest lucru să se realizeze și să nu introducem în proiectul de lege cifre care pot fi himere la un moment dat.
Obiectivele pe care le avem sunt de a crea un cadru legislativ prin care statul să își asume finanțarea activității de prevenție în sănătate. În urma dezbaterilor, am clarificat că banii alocați de către stat din buget pentru activități de prevenție sunt suplimentari banilor existenți în acest moment. Nu se iau fonduri din activitatea curentă a Ministerului Sănătații, ci dorim ca statul să aloce fonduri suplimentare.
O altă modificare, care este în sprijinul realizării efective a ceea ce ne propunem prin acest proiect de lege, și anume am eliminat din textul de lege ministerele și autoritățile care erau trecute ca fiind responsabile și am pus domenii de activitate, le-am enumerat pe principalele, tocmai pentru ca pe măsură ce se va aplica acest program să existe posibilitatea ca Guvernul să identifice și alte domenii care pot contribui la o mai bună realizare a textului de lege. Credem că e dovadă de flexibilitate și dorință de a perfecționa în decursul anilor acest program.
Ministerul Sănătății este responsabil atunci când vorbim despre prevenția în sănătate, dar și atunci când vorbim de prevenția primară. Ne referim aici la măsurile necesare pentru a avea o calitate a aerului corespunzătoare, o calitate a apei corespunzătoare, alimente de bună calitate, dar și măsuri în domeniul sport și tineret, cât și pentru dezvoltare regională și administrație locală.
Forma actuală, cu aceste concluzii, observații și modificări, am cuprins-o într-un tabel pe care astăzi îl înaintăm tuturor liderilor grupurilor parlamentare din Camera Deputaților și Senat, cu rugămintea ca, până la 12 martie, să ne comunice dacă au observații, dacă au comentarii. Pe 14 martie ne dorim să avem forma finală cu observațiile, eventualele propuneri ale liderilor politici din partidele parlamentare, asta pentru că ne dorim ca un asemenea proiect de lege să aibă o largă susținere politică. Un asemenea proiect de lege trebuie să reprezinte, până la urmă, interesele și voința a cât mai multor cetățeni din România.
Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 0:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro