Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Activitate parlamentară
2020-prezent (dep.)
2016-2020 (dep.)
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
întrebări și interpelări
moțiuni
luări de cuvânt în plen
votul electronic
declarație de avere
declarație de interese
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Raluca Turcan > Comunicate de presa Versiunea pentru printare


primit de la doamna deputat Raluca Turcan (Grup PNL)

Anul universitar 2015-2016 începe sub semnul subfinanțării, politizării și lipsei standardelor de calitate. O finanțare de 0,36% din PIB pentru învățământ superior subminează șansele de dezvoltare durabilă ale României.

Sistemul universitar românesc se confruntă cu două fenomene care împiedică atingerea obiectivelor:
1. lipsa de credibilitate și prestigiu din ce în ce mai redus din cauza nenumăratelor scandaluri privind fabricile de diplome și a doctoratelor plagiate.
2. dificultățile financiare severe prin care trec universitățile. Finanțarea din partea statului este la limită și instituțiile care ar trebui să fie motoarele întregii societăți, abia își pot plăti facturile de funcționare.
1) 1 din 2 universități de stat este la limita supraviețuirii;
2) Numărul studenților înscriși la nivel de licență a scăzut în ultimii ani la jumătate în universitățile de stat.
3) Doar jumătate dintre studenții din anul întâi ajung să finalizeze studiile universitare, ceea ce înseamnă un abandon uriaș.
4) Programele de masterat au scăzut cu 50%.
5) În universitățile private avem de 5 ori mai puțini studenți înmatriculați în 2013 față de 2008.
6) Doar 14,4% din populația României are studii superioare (în Canada procentul este de 50%, în Israel - 45%, în Japonia - 44%, în SUA - 41%, în Finlanda, Cipru și Irlanda, procentele trec de 30%).
A. În guvernarea PSD bugetul alocat învățământului superior a reprezentat doar 0,36% din PIB(2,382 miliarde lei). Din acești bani, universitățile sunt obligate să investească în: -
capitalul material și uman; -
în burse și cămine; -
salarii și -
proiecte de cercetare.
0,36% din PIB pentru 2014, plus rata inflației, reprezintă, de fapt, o sumă mult mai mică decât în 2009 când procentul din PIB era de 0,55 (2,893 miliarde lei).
Rezultatele se văd în ceea ce înseamnă competitivitatea pe plan internațional. România deține 8 patente de înaltă tehnologie (high-tech), adică 0,15% din numărul total la nivelul statelor UE. Mai mult, ne situăm pe ultimul loc la productivitatea resurselor.
B. Pe lângă aspectele ce țin de subfinanțare mai există o serie de probleme:
1. Absolvenții de liceu care se decid să urmeze o facultate nu găsesc, de cele mai multe ori, în universități servicii de calitate, ceea ce se răsfrânge automat și în calitatea actului educațional.
- Este o lipsă acută de cabinete medicale, acolo unde ele există sunt slab dotate, cu personal insuficient, spații improprii și beneficiază de o finanțare incertă și insuficientă.
- Nu există centre de consiliere în carieră, iar acolo unde le găsim, vorbim de personal insuficient și lipsă de fonduri.
- Subvenția pentru cantine și cămine este sub necesar - fapt care lovește direct în studenții cei mai vulnerabili din punct de vedere economic.
2. România a atras cele mai puține fonduri europene pentru cercetare și inovare. În ultimii ani, nu au fost contractate noi granturi, mai mult decât atât - cele vechi nu au putut fi derulate din lipsa co-finanțării de la buget.
3. Politicul intervine brutal în întreg sistemul educațional, inclusiv mediul academic și de cercetare.
A) OUG 92/2012 a stopat posibilitatea ca universităților să anuleze o diplomă plagiată, a anulat incompatibilitățile dintre funcția de rector și cea de parlamentar.
B) Ordinul 3751/29.04.2015 prin care a fost adoptată metodologia de alegere a funcțiilor de conducere în învățământul superior acordă Ministerului Educației dreptul de a interveni în cadrul alegerilor, deși nu are nicio atribuție în organizarea internă a instituțiilor de învățământ superior si se încalcă autonomia universitară și LEN.
C) ARACIS - instituția care trebuie să supravegheze calitatea în învățământul sperior este POLITIZATĂ. A fost blocat HG-ul privind Metodologia de acreditare a școlilor doctorale.
4. Nu există o predictibilitate legislativă. Mâine începe anul universitar și încă nu se știe dacă 3000 de cadre didactice din sistem - fără doctorat vor părăsi sistemul, așa cum era stabilit de acum 4 ani. Nu se poate face un act educațional de calitate dacă resursa umană este tratată în mod discriminatoriu. Unii cu doctorate, date la timp, alții cu pretexte pentru nerespectarea legii. Iar zeci de mii de tineri cu doctorate, la cele mai prestigioase universități, nu pot intra în sistem pe funcții de asistenți și lectori universitari din cauza acestei bâlbâieli la nivelul ministerului!
Pentru a redresa situația este nevoie de coerență și soluții pe următoarele direcții:
1. PNL solicită creșterea finanțării de bază a universităților: -
aprobarea criteriilor de evaluare a calității universităților și finanțarea în funcție de performanțele înregistrate; -
încurajarea atragerii fondurilor europene pentru cercetare și inovare și asigurarea părții de co-finanțare prin creșterea finanțării instituționale a învățământului superior – inclusiv fondul de rezervă și pe cel pentru dezvoltare; -
APLICAREA unei noi metodologii de finanțare pe baza criteriilor de performanță a universităților. Elaborarea principiilor de finanțare a universităților prin fondul de dezvoltare instituțională. Acesta ar trebui să cuprindă modalitățile de stimulare a universităților care atrag studenți din mediile defavorizate.
2. Depolitizarea universităților! PNL propune următoarele soluții:
A. La nivel legislativ este necesară respingerea în Parlament a OUG nr. 92/2012;
B. PNL cere anularea în contencios a ordinului 3751/29.04.2015 care încalcă autonomia universitară și Legea Educației Naționale. PNL va depune, într-o primă etapă, o cerere prealabilă și în termen de 60 de zile va ataca în contencios acest ordin.
3. PNL solicită Guvernului Ponta să stopeze Ordonanțele de Urgență care bulversează sistemul de la un an la altul. Și să clarifice situația celor 3000 de cadre didactice universitare care nu au obținut titlul de doctor.

PLANGERE

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 29 noiembrie 2021, 20:59
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro