Curriculum Vitae
Comunicate de presă
Discursuri, declarații și mesaje
Interviuri
Galerie foto
Agenda
Întâlniri diplomatice
Activitate parlamentară
2012-2016 (dep.)
inițiative legislative
luări de cuvânt în plen
luări de cuvânt în ședințele Biroului permanent
votul electronic
2008-2012 (dep.)
2004-2008 (dep.)
2000-2004 (dep.)
 
Sunteti în sectiunea: Prima pagina > Legislatura 2012-2016 > Camera Deputaților > Valeriu Ștefan Zgonea > Interviuri Versiunea pentru printare

Realizator: Statutul parlamentarilor nu a trecut de Traian Băsescu, incompatibilitatea parlamentarilor, (...) deciziilor Agenției Nationale pentru Integritate, sancțiunile pentru parlamentari, sunt principalele puncte care l-au determinat pe președinte să întoarcă proiectul de lege în Parlament. Reprezentanții USL au contraatacat: Băsescu nu vrea tăierea bugetului pentru parlamentari. Discutăm imediat acest subiect la "Prime Time News" cu președintele Camerei Deputaților, domnul Valeriu Zgonea, și analistul Cristian Pârvulescu. Bună seara, vă mulțumesc, domnilor, pentru invitație!
Valeriu Zgonea: Bună seara, mulțumim pentru invitație.
Realizator: Domnule Zgonea, vă rog lămuriți-ne, pentru început, care este legătura dintre incompatibilitățile despre care vorbește președintele Traian Băsescu și buget, bugetul parlamentarilor ?
Valeriu Zgonea: Eu am spus de la început că este un instrument al președintelui Traian Băsescu prin care poate să blocheze activitatea Parlamentului. La momentul respectiv, am luat o decizie pe care mulți dintre colegii mei au criticat-o, inclusiv presa unii mi-au spus că sunt vândut președintelui Traian Băsescu, alții că am făcut un pact cu PDL, încercând să creăm o relație normală de colaborare între instituțiile fundamentale ale statului. Rezultatul a fostul unul pe măsură, este pentru prima dată în ultimii 4 ani de zile când în Mecanismul de Cooperare și Verificare nu este acuzat direct Parlamentul României că blochează, că are proceduri care sunt incoerente în cele două Camere la Senat și la Camera Deputaților...
Realizator: Cum s-a întâmplat față de guvern.
Valeriu Zgonea: Cum s-a întâmplat în ultimii ani la mecanism. Și tocmai aici am încercat să creionăm și, împreună cu cele două instituții, Ministerul Public și Agenția Națională pentru Integritate, am încercat să clarificăm aceste proceduri parlamentare care ne-au pus în ultima perioadă destul de multe probleme la Comisia Europeană. Mai mult decât atâta, noi am făcut un gest incredibil, acela de a trimite propunerile de modificări înainte președintelui statului pentru a își exprima un punct de vedere, tocmai pentru a scurta perioada și a încerca să nu intrăm în această logică de război pe care domnul președinte Traian Băsescu a avut-o în ultimii patru ani de zile cu Parlamentul României.
Realizator: Bun, dvs ați trimis domnului președinte Traian Băsescu pe 18 acest proiect al statutului parlamentarilor. Dar pe 20 l-ați adoptat, ceea ce înseamnă că i-ați trimis președintelui varianta cu amendamentele care au fost după aceea abrogate?
Valeriu Zgonea: Domnul președinte Traian Băsescu, vă repet, încă o dată, mie nu îmi place să fac astfel de discuții la tv, a fost informat din momentul în care noi am început modificările la statut, știa că este unul dintre angajamentele noastre pentru a elimina bench-markurile, așa cum îi place domniei sale să spună, din MCV de anul trecut. Pentru prima dată în ultimii 4 ani, repet, Comisia Europeană acceptă modificările la statut și ne recomandă următorul pas: introducerea unui Cod de conduită, pe care, de altfel, l-am discutat și cu domnul Cristian Teodorescu...
Realizator: Bun, dar până la Codul de conduită domnul președinte se referă la aceste incompatibilități legate de ANI.
Valeriu Zgonea: Nu se referă la nicio incompatibilitate, domnia sa, unu, vrea să...
Realizator: Dați-mi voi să citez...
Valeriu Zgonea: Vă spun eu, domnul președinte Traian Băsescu vrea să avem cheltuielile mai mari decât anul trecut...
Realizator: Nu are legătură...
Valeriu Zgonea: /.../ îi acceptă acest lucru, iar legat de incompatibilități procedura de astăzi este discutată cu ANI, nu a fost contestată după ce noi am aprobat, Parlamentul, și a fost adoptată de Comisia Europeană. Este una mai simplă și mai clară. Și am să vă dau un exemplu...
Realizator: Asta înseamnă că președintele vorbește în plus față de ANI?
Valeriu Zgonea: Eu cred că președintele Traian Băsescu în acest moment a fost într-o anumită zonă sfătuit greșit. Există un articol acolo, în cererea de reeaminare, în care domnia sa spune că incompatibilitățile nu sunt bine prezentate. Și am să mă refer la un caz foarte simplu. Un parlamentar este și primar și parlamentar și el în cele 45 de zile trebuie să opteze pentru cele două cazuri, fie rămâne parlamentar fie merge primar. Dacă în a 46-a zi, pentru prima dată în Regulament se constată starea de incompatibilitate, nu parlamentarul anunță Camera Deputaților și Agenția constată starea de incompatibilitate, parlamentarul primar a avut 45 de zile să se decidă, în a 46-a zi Agenția ne trimite nouă să constatăm starea de incompatibilitate. Starea de incompatibilitate o constată Parlamentul României, care ia act, nu mai supunem la vot în plen, pentru prima dată în ultimii șapte ani, șase ani, din 2007 și până astăzi și luăm act, doar vacantăm postul, deci procedura este mai simplă și mai rapidă. Care era procedura veche? Parlamentarul se judeca cu ANI, care spunea că fie parlamentarul nu a fost anunțat acasă, fie nu a înțeles bine procedura, fie a depus-o dar...Și dura un an, un an și jumătate, doi ani de zile, timp în care statul român îl plătea pe parlamentarul respectiv, pentru că el era într-o stare de incompatibilitate. S-au întâmplat astfel de cazuri și noi am avut probleme cu justiția...
Realizator: Și în cazul în care ANI spune că este parlamentarul incompatibil...
Valeriu Zgonea: Noi trebuie să luăm act, este o chestiune foarte simplă...
Realizator: Nu luați act pentru că, potrivit statutului, trebuie să facă sesizare parlamentarul. Dacă parlamentarul nu face sesizare...
Valeriu Zgonea: Nu ați înțeles bine, ca și președintele Traian Băsescu, procedura este una foarte simplă. Raportul ANI se transmite Parlamentului, eu sunt obligat să pun de îndată pe ordinea de zi a Biroului Permanent și să o trimitem Comisiei Juridice, care face un raport, conform Constituției, și spune "Da, fiind a 46-a zi, domnul deputat Popescu este într-o stare de incompatibilitate". Eu îl citesc în plen, sau președintele de ședință, se constată starea de incompatibilitate, parlamentarul își pierde mandatul și se vacantează postul.
Realizator: Fără ca parlamentarul să mai meargă în instanță...
Valeriu Zgonea: Fără ca parlamentarul să meargă în instanță.
Realizator: Și dacă merge în instanță și are proces pe rol?
Valeriu Zgonea: Păi nu are cum.
Realizator: Păi cum nu are cum?
Valeriu Zgonea: Nu are cum pentru că starea de incompatibilitate...
Realizator: Păi contestă decizia ANI.
Valeriu Zgonea: Când ești în a 46-a zi, ești în stare de incompatibilitate, nu poți să fii în 46-a zi să spui că ești în a 30-a...
Realizator: Până la a 46-a zi, te duci și vezi...
Valeriu Zgonea: Parlamentul constată la o adresă făcută de către Agenție...
Realizator: Și dacă are proces pe rol, asta vă întreb?
Valeriu Zgonea: Ce proces pe rol?
Realizator: Până la 46-a zi, Parlamentul s-a dus și a contestat...
Valeriu Zgonea: Dvs nu cunoașteți statutul și legea ANI...
Realizator: Ba da, le-am citit tocmai, aici încerc să mă lămuresc cu dvs.
Valeriu Zgonea: În primele 45 de zile, fiecare cetățean al României care are un mandat, fie că este ales local, fie că este parlamentar, are dreptul să opteze între cele două funcții care pot fi incompatibile. Noi am introdus consultarea cu Agenția, lucru salutat și de Comisia Europeană. Dacă Agenția spune "este incompatibil" și parlamentarul refuză, atunci Agenția se duce pe instanță, pe calea pe care o are și astăzi. Dar dacă parlamentarul refuză să aleagă între cele două și Agenția ne spune că în a 46-a zi este în stare de incompatibilitate, pe cale de consecință raportul Parlamentului este pentru a constata incompatibilitatea.
Realizator: Deci, dumneavoastă, automat, luați decizia în conformitate cu decizia ANI.
Valeriu Zgonea: Bineînțeles, asta este o chestiune foarte simplă și nu mai supunem la vot. De foarte multe ori, organizațiile neguvernamentale, mass-media ne-a acuzat, cum să supui la vot o stare de incompatibilitate. Odată constatată ea este în stare de incompatibilitate, lucru absolut normal, și atunci noi luăm act în plenul Camerei Deputaților...
Realizator: De anul ăsta.
Valeriu Zgonea: ...și în Senat.
Realizator: Normal, de anul ăsta.
Valeriu Zgonea: A treia chestiune importantă pe care noi am făcut-o, am unificat procedurile între Senat și Camera Deputaților. Vreau să vă spun că Legea statutului deputatului și senatorului este lege organică și are putere mai mare decât un regulament al Camerei Deputaților sau al Senatului. Din acest punct de vedere, eu repet, este o decizie pur politică, pentru a intra într-un joc politic, într-un război cu Parlamentul României, fără ca pe fond să aibă argumentele care să-i permită domniei sale să întoarcă. Dacă vreți să folosesc același limbaj pe care domnul președinte Băsescu îl folosește câteodată, mi-a trimis înapoi un statut al deputatului și senatorului pentru câteva virgule și poate ceva un pic mai mult, lucruri pe care le puteam rezolva în Regulament.
Realizator: Domnule Pârvulescu, vedeți doar câteva virgule, cum spune domnul Zgonea?
Cristian Pârvulescu: Spre deosebire de domnul Zgonea și de domnul președinte Băsescu, eu nu am aprofundat situația, o privesc ca și dumneavoastră ca un martor obiectiv. Constat, de ieri am fost convins că președintele... nu va promulga astăzi statutul parlamentarilor. De ce? Pentru că a lăsat la întrebarea unui ziarist să planeze suspiciunea. Nu era foarte clar dacă îl va trimite înapoi Parlamentului sau va folosi alte proceduri. Ei bine, astăzi l-a trimis înapoi Parlamentului, ceea ce înseamnă că a ales cea mai lungă procedură cu putință. Președintele reproșează, așa cum ați spus și dumneavoastră, faptul că exprimările sunt vagi. Exprimarea președintelui, a consilierilor care au redactat acel punct de vedere, este de asemenea vagă. Ca urmare, domnul Zgonea are posibilitatea să se apere, acuzând tocmai acest fapt și spunând: "De fapt, noi am modificat statutul în acord cu ANI". Sigur, raportul MCV nu a fost critic la adresa Parlamentului, dar a sugerat că există unele probleme și a indicat...
Realizator: Dar are bătaie spre Parlament.
Cristian Pârvulescu: ...și a indicat că există și alte progrese de făcut. Pe de altă parte, începând de ieri, președintele Băsescu s-a prezentat din nou pe frontul de luptă și asistăm la o bătălie de poziții...
Valeriu Zgonea: Corect.
Cristian Pârvulescu: ...în care cele două tabere sunt față în față. Cele șase luni de la referendumul pentru revocarea președintelui au trecut. Acesta se simte suficient de puternic și după raportul MCV crede că poate demonstra și că are un sprijin, că ideile pe care le sprijină sunt bune și are un sprijin din partea Comisiei Europene, ca urmare, începe un atac, hai să spunem, tactic împotriva adversarilor săi. Ori, problema Parlamentului e o problemă crucială. Știți foarte bine că Parlamentul, nicăieri în lume, nu este privit cu simpatie, și în România cu atât mai mult. Că există o tradiție mai veche de patru ani a atacurilor antiparlamentare ale președintelui Băsescu, care a considerat întotdeauna Parlamentul ca fiind o instituție în care sunt mulți corupți. Dacă instituția nu este coruptă, corupții pot să o corupă în final. Ei bine, acum a avut posibilitatea să demonstreze că există niște probleme cu incompatibilitatea. Și de ce? Pentru că, de fapt, comunicarea pe statutul parlamentarilor din partea Parlamentului a fost deficitară. De la început s-a creat impresia, și dumneavoastră spuneați în prezentarea inițialăcă e vorba de o serie de privilegii, pe care parlamentarii le obțin. Ori, dacă nu sunt privilegii, atunci să fim... și dacă sunt privilegii ...
Realizator: Bun, și atunci vă întreb pe amândoi, domnilor, de unde vine acest mare semn de întrebare, pe care îl lansează președintele Traian Băsescu?
Valeriu Zgonea: Este un joc foarte simplu. Domnia sa și-a făcut, dacă vreți, un stindard din Mecanismul de Cooperare și Verificare. Vrea să demonstreze astăzi că Parlamentul nu îndeplinește criteriile, deși...
Realizator: Adică e mai catolic decât ANI?
Valeriu Zgonea: Nu, nu, este o chestiune de joc politic, pe care așa cum a spus-o și domnul Pârvulescu, intră în scenă. Domnului președinte Traian Băsescu îi place conflictul. El a fost surprins de comunicarea ante, făcută de către Parlament, în modificările de statut și nu cu două zile, cum ați spus dumneavoastră, ci cu mai multe zile, dar îmi revine dreptul ca președinte al Camerei să mă abțin aici. Dialogul constant cu Agenția Națională de Integritate și cu Parchetul, Ministerul Public, care pentru prima dată în ultimii șase ani de zile nu reacționează vehement, violent, la modificări făcute în statutul deputatului și senatorului și care privesc activitatea celor două instituții, care sunt recunoscute ca valoroase la Comisia Europeană.
Realizator: Partea aceasta legată strict de ANI, pentru că este discutată de domnul președinte de mai multe ori.
Valeriu Zgonea: Despre care discutăm? Despre punctul patru cred că nu mai discutăm, că trebuie să recomandăm, să discutăm cu instituțiile competente în domeniu, da?
Realizator: Bun, ați vorbit - iertați-mă! - ați vorbit cu domnul președinte, când v-ați consultat sau când i-ați trimis acest proiect despre statutul parlamentarilor în funcție de ANI?
Valeriu Zgonea: Da.
Realizator: Și v-ați înțeles pe cum va arăta?
Valeriu Zgonea: Da, pentru că nu există nici un comunicat din partea Agenției Naționale și pentru că toate textele au fost făcute cu Agenția Națională de Integritate în experiența pe care agenția a avut-o ca singur și titular instrument românesc de combaterea incompatibilităților și a conflictelor de interese.
Realizator: Deci ce v-ați înțeles cu președintele Traian Băsescu și cu reprezentanții ANI se regăsește în statut.
Valeriu Zgonea: Textul care a fost scos din statut este în continuare un instrument puternic în Legea 161 pe care îl are ANI. Deci Agenția își păstrează puterile, are proceduri mai simple referitoare la deputații și senatorii care sunt găsiți în stare de incompatibilitate sau în conflict de interese. Nu trebuie prima dată să ne gândim că trebuie pe toți să-i pedepsim. Statul român nu este un stat care pedepsește cetățenii, indiferent că sunt deputați sau nu sunt deputați, sunt consilieri locali sau sunt președinți și lucrează profilactic. Conexiunea dintre cele două instituții în faza în care parlamentarul are de ales este un pas înainte pe modelul cooperării în locul războiului dintre instituții.
Realizator: Bun, dar explicați-ne atunci la nivel politic. Dacă dvs. v-ați înțeles cu președintele Băsescu, v-ați înțeles cu reprezentanții ANI, cu dl. Georgescu, bănuies...
Valeriu Zgonea: Domnul Horia Georgescu, căruia îi și mulțumesc.
Realizator: De ce astăzi președintele a venit cu acest comunicat?
Valeriu Zgonea: Pentru că este un joc politic pe care domnia sa îl face. Ne pune o piedică...
Realizator: Din care ce încearcă să obțină?
Valeriu Zgonea: Domnul președinte Traian Băsescu, așa am spus și ... îi place conflictul. El este obișnuit în ultimii ani de zile...
Realizator: Adică se amuză...
Valeriu Zgonea: Să aibă un conflict cu Parlamentul. Vă reamintesc că anul trecut Parlamentul României l-a suspendat. Îi este foarte greu....
Realizator: Ce câștigă politic președintele din acest comunicat?
Valeriu Zgonea: Intră în joc, așa cum a spus și dl Pârvulescu. Domnul profesor avea dreptate, intră în joc, joacă foarte bine în această zonă, percepția publică este una negativă la adresa Parlamentului României. Orice lucru pe care îl facem - uitați-vă că a dispărut subiectul superimunitate, dar apare un subiect colateral, interpretări neunivoce sau interpretări, să spunem, dacă vreți într-un termen mai popular, așa, interpretări lăsate a fi interpretate, ca să mă folosesc de textul limbajului popular, de fiecare după cum vrea, după ureche. Ai cinci oameni, cinci oameni au cinci păreri diferite despre același text. Din acest punct de vedere vreau să vă spun că prima recomandare este una corectă și o vom aplica, aceea în care să spunem ce texte vor fi aborgate în momentul când intră statutul în vigoare, cea de-a doua și cea de-a treia sunt încă în puterile ANI, deci prin modificările pe care le-am face, am discutat despre un text care nu există în Legea 161 și să-l intruducem în Satutul deputatului și senatorului, ar fi o chestiune destul de delicată, iar la punctul patru ni se recomandă să dialogăm cu dvs., cu ANI, cu Președinția și cu organizațiile neguvernamentale. Am repetat și să repet, pentru că nu știu care sunt organizațiile neguvernamentale care au experiență în domeniul comitologiei și al regulamentelor deputaților și senatorilor din statele membre ale UE. Prefer să am un dialog cu presa, cu Comisia Europeană, și cu organizațiile neguvernamentale, cum este Pro Democrația, care au experiență în domeniu.
Realizator: Explicați-ne, dle Pârvulescu, pentru că nu am înțeles încă ceva. Referitor...
Cristian Pârvulescu: Eu am înțeles, în schimb, că domnul Zgonea recunoaște că prima sesizare a președintelui...
Valeriu Zgonea: Nu, primul lucru...
Cristian Pârvulescu: Este valabilă și, ca urmare, acele articole care sunt abrogate din diferite legi vor fi prezentate în textul legii.
Valeriu Zgonea: Deci, prima este o clarificare pe textul Legii 24, și este corectă...
Cristian Pârvulescu: Va exista în final un articol în care se vor preciza articolele care sunt abrogate. Ce spunea comunicatul Administrației Prezidențiale, este că există o ambiguitate din acest punct de vedere, că sunt abrogate, dar nu se prevede clar, conform tehnicii administrative, care sunt articolele abrogate. Dar, care va să zică, un argument președintele a avut, dar acest argument - spune domnul Zgonea - nu este un argument suficient de puternic. Că celelalte, referitoare la incompatibilitate, nu se susțin din diferite motive, pe care le-a exprimat aici.
Realizator: Dar răspunsul reprezentanților USL, cred că a început domnul președinte Ponta, și după aceea v-am ascultat și pe dvs. aducând acest argument al bugetului, vi se pare unul care să susțină reacția USL, că președintele nu dorește ca parlamentarii să aibă mai puține privilegii din punct de vedere al bugetului?
Valeriu Zgonea: Dacă împiedicăm cheltuielile pentru fiecare parlamentar, dacă acesta este singurul argument, dacă niciun grup politic parlamentar din opoziție nu contestă în 48 de ore la Curtea Constituțională, dacă cele două instituții care au ca atribut, sunt acești câini de pază ai activității parlamentare, în materie de corupție, și în materie de incompatibilități și conflicte de interese nu-și exprimă un punct de vedere, ci sunt de acord cu completările pe care noi le-am făcut, singura mea întrebare este unde am greșit?
Realizator: Dar președintele n-a făcut referire la buget, de ce aduceți dvs. argumentul bugetului, pentru că ...?
Valeriu Zgonea: Distinsă doamnă, bugetul Senatului și al Camerei Deputaților...
Realizator: Pentru că nu se poate adopta, știu, nu spuneți ce decurge din asta.
Valeriu Zgonea: Nu se poate aproba după ce se aprobă Bugetul de Stat.
Realizator: Aduceți o discuție paralelă în discuție
Valeriu Zgonea: Nu aduc o discuție paralelă. Astăzi, eu trebuie să cumpăr 78 de mașini pentru parlamentari și trebuie să-i las pe cei 236 de deputați și 100 de senatori să stea la hotel. Întrebarea mea este foarte simplă: de unde? Dacă domnul președinte Traian Băsescu îmi spune de unde pot să aduc acești bani
Valeriu Zgonea: Dacă domnul președinte Traian Băsescu îmi spune de unde pot să aduc acești bani, unde tai? - la Administrația prezidențială, la investiții, la comunitățile locale? Să-mi găsească domnia sa să-mi facă specificarea, pentru că totul este un pachet, inclusiv acest buget redus.
Realizator: Mâine dimineață aveți comisii reunite. De ce nu aduceți în discuție?
Valeriu Zgonea: Dacă mâine dimineață fac comisii reunite, organizațiile neguvernamentale or să mă acuze că iar nu au fost consultate, după care cele două instituții mă vor acuza că nu au fost consultate și modificările nu or să fie în concordanță.
Realizator: Și când o să retrimiteți din nou la promulgare legea?
Valeriu Zgonea: Eu vreau până vineri, daca o să am un dialog constat cu ANI, Ministerul Public cu organizațiile neguvernamentale care înțeleg responsabilitatea pe care ne-o asumăm prin statutul deputatului și senatorului, sper ca până vineri să avem un vot.
Realizator: Ce mai discutați, că de-abia îmi spuneați mai devreme că ați stabilit totul.
Valeriu Zgonea: Nu am stabilit nimic.
Cristian Pârvulescu: Există un punct de vedere al Președinției sau al Biroului permanent al Camerei Deputaților. Nu există din acest punct de vedere un punct negociat cu celelalte grupuri politice, cu siguranță. Dar ce am înțeles eu din toată chestiunea asta? De ce se discută despre buget? Pentru că în momentul în care se aprobă statutul parlamentarilor, rezultă și exercițiul bugetar pe anul în curs, pentru că acela precizează care sunt...
Realizator: ... rezultă, dar este o consecință, nu răspundeau astăzi, vorbind despre buget, la incompatibilitatea ANI.
Cristian Pârvulescu: Nu este legat de incompatibilitate, dar dacă nu se aprobă statutul toate serviciile de care beneficiază un parlamentar nu există. Ele sunt după vechiul statut și ceea ce spun este că vechiul statut presupune mai multe cheltuieli decât noul statut...
Valeriu Zgonea: Și mai greu. Bineînțeles.
Cristian Pârvulescu: Și că nu există în momentul de față bani datorită constrângerilor bugetare.
Valeriu Zgonea: Noi - într-o haină măsură 50 intră un om care are măsura 56. Noi suntem astăzi 77 de parlamentari deputați în plus față de mandatul anului trecut, datorită unei contestații pe care grupul PDL a făcut-o la legea... modificare pe care am propus-o la legea electorală. Noi în modelul pe care domnul președinte Traian Băsescu îl promovează mai avem un pic de făcut la legea electorală și o să fim prima țară din lume în care toți cei care candidează intră în Parlament. Acum facem la fel și cu bugetul Camerei Deputaților. Noi am stabilit să fie de 198 și să reducem cheltuielile, să tăiem benzina, să nu mai stăm la hotel, iar domnul președinte ne trimite înapoi și ne spune "vezi că ai două virgule, vezi că textul acela de acolo nu este bine înțeles, te rog frumos să-l trimiți înapoi". Eu nu pot să mă supăr pe domnia sa, îl înțeleg că îi place conflictul, dar eu am spus că, din punctul meu de vedere și al Camerei Deputaților, trebuie să învățăm să colaborăm cu toate instituțiile în interesul Romaniei. Interesul României este ca Mecanismul de Cooperare și Verificare să fie ridicat. Eu am făcut un pas și suntem către codul de conduită pe care Pro Democrația îl recomandă Parlamentului României de câțiva ani de zile. Avantajul nostru este unul foarte simplu: că deja nu mai... a dispărut neîncrederea Comisiei Europene că în Parlamentul României se poate aplica legislația, că Parlamentul nu mai este un blocaj pentru justiție și că toate deciziile definitive și irevocabile ale instanței în materia incompatibilităților, imunității sau a conflictului de interese se aplică deîndată. Și aici a și recomandat Comisia, a spus "domnule, vreau să vedem la dvs. voință politică, recomandând codul de conduită ca fiind implementat până la sfarșitul acestui an".
Realizator: Explicați-mi, pentru că vorbeați despre buget, de ce nu ați menținut sancțiunile pentru cei care au absențe foarte multe și s-a schimbat în statutul din anul acesta, în proiectul statutului, doar 1% este penalizare dacă absentează din indemnizație față de...
Valeriu Zgonea: Față de ce?
Realizator: Față de statutul trecut, când se tăia indemnizație, diurnă, tot.
Valeriu Zgonea: Nu este adevărat.
Realizator: Cum nu este adevărat?
Valeriu Zgonea: În fostul statut, care a fost aprobat în 2006, această recomandare care era în Regulamentul Camerei Deputaților, a dispărut atunci când PDL a venit la guvernare. Și atunci, dacă un parlamentar lipsea o zi, după aceea avea două-trei săptămâni să-și motiveze...
Realizator: În scris.
Valeriu Zgonea:... în scris, fie prin liderul grupului parlamentar, fie prin Biroul permanent, iar dacă nu și-o motiva nu puteai să demonstrezi, pentru că dacă el, de exemplu, avea 12 ore prezente, venea seara la o ședință și semna la ședința respectivă sau striga la ora 9:00 dimineața în plen "prezent" la un apel nominal, eram obligați pe Codul Muncii să-l punem prezent toată ziua, chiar dacă el toată ziua a lipsit. Acum avem o sancțiune: 1% din indemnizație. Pentru prima dată în Regulament! Pentru prima dată în Statut!
Realizator: Hai să nu luăm cazul în care ajungea seara și ponta. Hai să luăm cazul în care absenta.
Valeriu Zgonea: Astăzi un parlamentar care chiulește este sancționat cu 1% din indemnizația pe care o are. Este soluția pe care am luat-o în concordanță...
Realizator: Dar diurna i se lasă?
Valeriu Zgonea: Nu există diurnă. Diurnă pentru prezența la Parlament a dispărut de mulți ani.
Realizator: Indemnizația i se lasă?
Valeriu Zgonea: Indemnizația înseamnă că îl sancționez cu 1%, exact ca și când eu, dacă aș merge la serviciu...
Realizator: Cât înseamnă 1%?
Valeriu Zgonea: Este suficient pentru un parlamentar. Indemnizația sa este o sancțiune și morală, dar este și o sancțiune pecuniară. Este un pas înainte, să știți.
Cristian Pârvulescu: Aici am eu o întrebare. Este vorba de 1% pentru fiecare absență?
Valeriu Zgonea: Pentru fiecare absență.
Cristian Pârvulescu: Deci dacă lipsește 30 de zile se ajunge la 30%.
Valeriu Zgonea: Este cea mai mare sancțiune pe care putem să o dăm dacă nu există o altă decizie. În Parlamentul german, de exemplu, sau în Camera Comunelor din Marea Britanie, nimeni nu sancționează luarea banilor din indemnizație decât dacă ești în conflict de interese. Și acolo noi am mers pe aceeași variantă, care este cea mai aspră sancțiune din Europa, șase luni de zile sancționarea cu prezența la plenul Camerei Deputaților sau a Senatului. Deci mergem pe variantele cele mai dure ale parlamentelor cu tradiție în Europa și, în același timp, introducem sancțiunile pentru chiulul parlamentarului, așa cum ați spus și dvs, că de foarte multe ori ați arătat că unii dintre ei nu vin la Parlament. În Regulamente putem să...
Realizator: Domnul Crin e pe primul loc.
Valeriu Zgonea: În Regulamente putem să mergem și pe varianta Parlamentului European: dacă la vot final nu votează jumătate din cele care sunt pe ordinea de zi, să nu primească indemnizația pentru ziua respectivă. Aceasta este o modalitate și este următorul pas pe care vrem să-l facem în materia conflictului de interese și în materia codului de conduită, unde vom implica CE, Parlamentul European și, bineînțeles, cei care au experiența în domeniu, pentru a avea un cod de conduită modern și european pentru parlamentarii români.
Realizator: Cum îi veți sancționa pe cei care încalcă acest cod de conduită? Ultimul exemplu este domnul Becali. Într-adevăr, nu s-a votat statutul, dar știm foarte bine că a admonestat câteva ziariste, verbal.
Valeriu Zgonea: Mulțumim domnului președinte Traian Băsescu; pe domnul Becali nu putem să îl sancționâm astăzi, pentru că nu avem un cod de conduită și nu avem un statut.
Realizator: Da, dar cum se poate sancționa?
Valeriu Zgonea: Păi dacă președintele Traian Băsescu, după ce facem modificările la statut, nu ni le mai trimite sau nu mai dă telefon PDL-ului, care spunea dimineață că a uitat să conteste la Curtea Constituțională - de fapt n-avea argumente juridice - dacă reușim să îl promulgăm, sigur că vom fi obligați să constituim o echipă în jurul Comisiei pentru statut și cu cele două Comisii de regulamente și cu ONG-uri pentru a construi un cod de conduită acceptat de către opinia publică românească.
Realizator: Bun, dar ce ar putea, de ce ar fi pasibil domnul Becali după ce a făcut o ziaristă idioată?
Valeriu Zgonea: Codurile de conduită pe modelul european, dacă ne referim la cele ale Parlamentului European, sunt sancțiuni pecuniare, dar sunt în același timp...au și o sancțiune dacă vreți morală, etică, înțelegându-se că atunci când ești ales într-o funcție de asemenea importanță într-un stat european, trebuie să ai o anumită atitudine.
Realizator: Adică ce, nu-l mai primiți la ședință, îi dați 1% sancțiune?
Valeriu Zgonea: Nu numai. Se sancționează și anumite ieșiri și un anumit limbaj la adresa altor instituții fundamentale ale statului sau instituții europene, care...
Realizator: Cât, dați-mi un exemplu, că știu că trebuie să plecați; de asta vă presez cu întrebările.
Valeriu Zgonea: Vă rog.
Realizator: Dați un exemplu.
Valeriu Zgonea: Păi nu pot până nu am această comisie. Deocamdată, domnul președinte Traian Băsescu nu-mi dă voie să fac acest cod de conduită.
Realizator: Bine. Abia aștept să vă dea voie și după aia vă invit din nou să ne spuneți ce ați hotărât. Vâ mulțumesc foarte mult, domnule Zgonea !
Valeriu Zgonea: Și eu vă mulțumesc !
Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 8 decembrie 2021, 6:30
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro