Plen
Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2000
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-12-2018
17-12-2018 (comună)
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2000 > 09-05-2000 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 mai 2000

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.12 Dan Coriolan Simedru - solicitare privind reglementarea alocărilor din fondul special al drumurilor publice;

Domnul Miron-Tudor Mitrea:

................................................

Are cuvântul domnul deputat Dan Coriolan Simedru și se pregătește domnul deputat Marian Ianculescu.

Domnul Dan Coriolan Simedru:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vreau să mă refer astăzi la neregulile grave care se petrec la utilizarea fondului special al drumurilor publice și în special la repartizarea acestora către consiliile locale și județene.

Normele metodologice privind constituirea și utilizarea fondului special al drumurilor publice nr.4566 din 1999 conferă competențe deosebite pentru unul din beneficiarii acestui fond: Agenția Națională a Drumurilor în defavoarea celorlalți beneficiari, consiliile județene și consiliile locale. Ministerul Transporturilor și Agenția Națională a Drumurilor profită de aceste competențe sporite și repartizează sumele pentru consiliile județene și consiliile locale, fără a respecta criterii obiective cu totală lipsă de transparență.

Criteriile prevăzute în normele metodologice menționate sunt: lungimea rețelei de drumuri aflate în administrare, starea tehnică a drumurilor și datele recensământului de trafic. Pentru ultimele două criterii nu există în prezent un algoritm de calcul obiectiv cunoscut și însușit de toți beneficiarii fondului special.

Având în vedere că starea tehnică a drumurilor și traficul sunt comparabile pentru drumurile județene și comunale din toate județele, singurul criteriu clar, obiectiv și de necontestat este lungimea rețelei de drumuri aflate în administrare. Totuși, fără să țină cont de acest singur criteriu real, ministrul transporturilor Traian Băsescu și Agenția Națională a Drumurilor introduc prin Ordinul nr.82 din 24 ianuarie 2000, precizez, ordin nepublicat în Monitorul Oficial și deci lovit de nulitate, o altă condiție subiectivă, condiție practic de neîndeplinit care aduce la bunul plac al ministrului întreaga repartizare a cotei din fondul special al drumurilor către autoritățile locale. Ordinul ministrului transportului prevede ca Agenția Națională a Drumurilor va finanța din fondul special numai obiectivele pentru care se asigură din bugetele locale finanțare în proporție de 50%, lucru imposibil de realizat de către consiliile locale.

În majoritatea județelor, drumurile județene și comunale au durata de serviciu depășită în proporție de peste 70%, deoarece nu s-au mai executat lucrări semnificative de peste 15 ani. Bugetele locale și, în special, bugetul consiliului județean și al consiliilor comunale nu permit alocarea de fonduri necesare nici pentru lucrările minime de întreținere a drumurilor județene și comunale, pe timp de vară și de iarnă, fiind periclitată siguranța circulației.

În aceste condiții, alocarea sumelor corespunzătoare din fondul special al drumurilor publice este vitală pentru administratorii drumurilor județene și comunale.

În încheiere, cer ca Guvernul României să adopte ordonanță de urgență prin care cota de 35% din fondul special să fie alocată consiliilor județene și consiliilor locale, fără nici un fel de intermediar gen Agenția Națională a Drumurilor sau Ministerul Transporturilor.

Solicit acest mod de soluționare legislativă, deoarece proiectul de lege introdus de Grupul parlamentar al PNL și susținut de încă alți 24 de deputați, care reglementează acest aspect, stă mai bine de un an de zile în Parlament la diverse comisii, fără să ajungă să fie discutat și aprobat.

De asemenea, vreau să vă spun că pe baza celor prezentate, apreciem că este inadmisibil ca ministrul transportului și Administrația Națională a Drumurilor să dispună subiectiv de fondul special al drumurilor publice, deci să dispună după bunul plac și după criterii oculte de bani publici, direcționând către primăriile și zonele economice, unde ministrul are interes.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Mulțumesc. domnule deputat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 decembrie 2018, 12:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro