Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.26/14-03-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 04-03-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2002

13. Dezbaterea și adoptarea Proiectului de Lege privind înființarea Universității de Vest Vasile Goldiș din Arad.
 
consultă fișa PL nr. 257/2000

Domnul Viorel Hrebenciuc:

................................................

Următorul este Proiectul de Lege privind înființarea Universității de Vest "Vasile Goldiș" din Arad.

Îl invit pe domnul Anghel stanciu, din partea Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, să ia cuvântul.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După "lupte seculare", care au durat aproape 2 ani și jumătate, ne aflăm astăzi în fața unui pachet de 6 universități, care se înființează prin lege. Am putea spune că este un succes, în sensul că în sistemul național de învățământ vor pătrunde aceste universități, ce se vor completa în săptămânile următoare cu celelalte, care vor îndeplini standardele.

Timpul, poate, îndelungat, după părerea unora, a fost utilizat corect, în sensul că, față de proiectul de lege inițial, care a trecut prin Senat, față de ordonanța de urgență dată la începutul lunii octombrie (respectiv, ordonanțele în cauză), textul pe care comisia vi-l propune este un text ce a fructificat și textele anterioare – lege și ordonanță, dar s-a și completat cu elemente esențiale. Acele elemente esențiale privesc definirea universității ca persoană juridică de drept privat, dar și de utilitate publică, putând avea acces și la fondurile statutului, totodată, publicând în Monitorul Oficial bugetul.

Un alt element de noutate îl constituie patrimoniul. Instituțiile care au înființat aceste universități: fundații sau asociații, le-au înzestrat sub condiție suspensivă, în sensul că dacă vor fi acreditate, cu un patrimoniu necesar desfășurării în bune condiții a procesului de învățământ, patrimoniu care va rămâne în sistemul național de învățământ, pe perioada funcționării acesteia.

De asemenea, am lămurit și ceea ce se întâmplă cu personalul didactic, care acum este angajat de către fundații sau asociații.

Credem că tot acest proces îndelungat a stabilit o procedură, niște standarde din lege și niște criterii care vor servi de acum încolo atât pentru autorizarea, respectiv, acreditarea universităților private, dar și pentru evaluarea periodică a celor de stat. Timpul va permite să se comaseze în consorții, chiar mixte: stat și particular, astfel încât aceste universități să devină într-adevăr focare de iradiere științifică și culturală.

Țin să mulțumesc în fața dumneavoastră comisiei, care s-a aplecat cu foarte multă seriozitate, Consiliului național de evaluare și acreditare academică și, respectiv, Ministerului Educației și Cercetării, cu care am făcut o adevărată echipă și am reușit să analizăm nepartinic universitățile respective, să eliminăm criteriile subiective și să vă aducem în față un prim lot sau, dacă vreți, un prim "val". urmând ca celelalte "valuri" să vină succesiv, pe măsură ce vom reuși să le analizăm cu aceeași exigență.

Vă promitem în numele comisiei că toate celelalte 12 universități, respectiv, 14, cu cele 2 religioase, vor fi aduse pe masa dumneavoastră, cu aviz favorabil, dacă vor îndeplini criteriile și standardele pe care cele 6 puse în discuție astăzi le-au îndeplinit.

Cu aceasta, rugămintea noastră este de a vota universitățile respective și să salutăm primul pas. Este posibil ca pentru România acest pas să fie mare, noi le-am selectat pe cele mai bune, dar sper că, în continuare, și celelalte se vor ambiționa să ajungă la nivelul primelor, care, astăzi, probabil, vor trece de votul dumneavoastră.

Vă mulțumesc pentru atenție și nu voi mai interveni la fiecare unviersitate în parte, pentru că, de fapt, noi am făcut un draft, aprobat de toată comisia, și, apoi, l-am "personalizat" cu datele fiecărei universități. Deci, discuția generală este aceeași pentru toate.

Evident, pot fi și discuții pro și contra, pot fi adversari ai învățământului privat din principiu, pot fi adversari ai învățământului de stat în principiu, cert este că, dacă unii dintre dumneavoastră veți vizita în București câteva universități, veți constata că banii luați de la studenți pe taxe nu au fost folosiți în alte scopuri decât crearea unei baze materiale. La câteva universități, mult mai bună decât la cele de stat.

Este posibil să creăm efectiv o concurență între cele două forme, din care să beneficieze învățământul și, respectiv, studentul. De pe acum, fără să jignesc pe nimeni, sunt facultăți de drept particulare care încep să aibă mai mulți profesori decât cele de stat, chiar dacă aceia provin, de fapt, tot de pe băncile universității de stat.

Să ne oprim aici și să examinăm punct cu punct și acolo unde veți considera că e necesar să intervenim noi, comisia, vom fi disponibili să discutăm și să aprobăm observațiile și propunerile dumneavoastră. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Mulțumesc și eu, domnule președinte Stanciu. Și, în același timp, țin să-i felicit pe toți colegii noștri din Comisia pentru învățământ pentru munca asiduă pe care au depus-o pentru aceste proiecte de legi.

Cred că tot în asentimentul domnului Stanciu sunt și cei doi colegi ai noștri: domnul Baciu, de la PD, și domnul Anton, de la PNL.

Vă rog, domnule Anton.

Domnul Anton Ionescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Doamnelor și domnilor,

Într-adevăr, astăzi este o zi mare, este pusă în discuție pentru prima dată înființarea legală a unor universități. Vreau să declar că Partidul Național Liberal nu a fost, nu este și nu va fi de acord niciodată cu înființarea unor universități pe bază de ordonanță de urgență. Nu cred că există în lume o universitate care să necesite înființarea prin ordonanță de urgență, pentru că înființarea unei astfel de instituții nu se poate compara cu, de exemplu, scutirea de taxe vamale pentru ceva produse, care, într-adevăr, necesită o ordonanță de urgență.

De aceea, alături de domnul președinte Stanciu și de comisie, vă rugăm să votați în așa fel încât să se respingă ordonanțele respective de urgență și să fie aceste universități înființate pe bază de propunere legislativă, întocmită după cum am știut noi mai bine, în Comisia de învățământ. Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnule Baciu, vă rog. nu ne citiți toată foaia, domnule Baciu, mai pe scurt...

Domnul Mihai Baciu:

Nu vă speriați, domnule președinte, foaia e albă! De multe ori vin cu foi albe, mă fac că citesc, ca să zică lumea că-s coerent...

Vreau să vă spun că, într-adevăr, este o zi deosebită, pentru că ne ocupăm de o materie asupra căreia atenția unei părți importante din opinia publică este îndreptată de câtăva vreme, de bună vreme. Vreau să vă spun, de asemenea că aceste proiecte de lege privind înființarea universităților private datează la noi din anul 2000, de atunci au venit de la Senat.

La un moment dat, a apărut în opinia publică, așa, un zvon, că noi, Comisia pentru învățământ, am fi vinovați pentru întârzierea aceasta, la un an jumătate, ajungem să punem în discuția dumneavoastră, a plenului, înființarea acestor universități. Adevărul nu este acesta, nu am fost noi vinovați, noi ne-am făcut datoria. Mai mult decât atât, nu o să vă vină să credeți, în majoritatea punctelor privind această materie, foarte spinoasă, noi, cei din comisie, indiferent de partidele din care facem parte, am căzut de acord: pe chestiunea patrimoniului, pe chestiunea severității, pe chestiunea monitorizării și pe multe alte chestiuni, care sunt extrem, extrem de importante.

De asemenea, este un lucru pe care vreau să-l subliniez, pe care l-a amintit aici și profesorul Anton Ionescu, am considerat – și eu am făcut această propunere – că înființarea unor universități prin ordonanță de urgență este un fel de "naștere prin cezariană", se pot naște copiii handicapați. Iată, nu știi, doctorul, cum îl scoate, cum îl mai zgârie, cum îi mai sucește piciorul... Să fie o naștere normală, adică, prin lege!

Din această cauză, astăzi, vă rugăm să fiți de acord cu respingerea ordonanțelor de înființare și cu acceptarea proiectelor de lege pe care noi le-am gândit, și le-am gândit bine. Dacă o să fie din sală o propunere rațională, fără îndoială, pe draft-ul pe care l-am făcut noi, o putem discuta. Dar vă garantez, împreună cu colegii mei din comisie, că am făcut o treabă bună și cele 6 care sunt astăzi pe ordinea de zi corespund așteptărilor, criteriilor și standardelor legii, după cum, presupun eu și am toată speranța, corespund și unui învățământ civilizat, așa cum vrem noi să fie și învățământul privat din țara noastră. Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc, domnule Baciu.

Domnul Asztalos.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Făcând un scurt istoric al acestor proiecte de lege, vreau să vă spun că, de fapt, aceste 20 de proiectele de lege privind înființarea a 20 de universități particulare au fost aprobate de Guvern în ședința din 8 decembrie 1999. Aceste 20 de proiecte au fost adoptate de Senat în ședința din 23 mai 2000, iar la 6 iunie 2000 au fost înregistrate și la noi, la Camera Deputaților. Deci, așa cum ați observat dumneavoastră, de 20 de luni, de un an și opt luni, am așteptat această clipă, ca, într-adevăr, aici, în Camera Deputaților, să putem demonstra că există acea voință politică, prin care, ca alternativă educațională, ajutăm învățământul particular universitar.

Deci, din punctul nostru de vedere, al Grupului parlamentar UDMR, salutăm această zi istorică și vă rugăm să acceptați raportul Comisiei de învățământ, în forma propusă. Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc, domnule Asztalos.

Doamna ministru Andronescu.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Și eu vă rog să-mi permiteți să apreciez ca fiind extrem de important acest moment, al legiferării unui segment care poate fi o alternativă la învățământul superior de stat, și anume, învățământul particular. Sigur, procesul nu a fost simplu, a fost de lungă durată, această formă de învățământ s-a dezvoltat, aș spune, mai întâi, haotic, apoi, treptat-treptat, odată cu apariția CNA-ului și a reglementărilor, el a început să se apropie din ce în ce mai mult de ceea ce înțelegem în mod normal printr-o universitate de la care așteptăm o bună pregătire, o bună formare profesională.

Cred că ordonanțele prin care Guvernul a încercat să exprime foarte clar o voință politică de sprijinire a învățământului de foarte bună calitate nu au reprezentat o greșeală, cred că ele ne-au adus în situația, astăzi, să putem să le avem într-o formă perfecționată, din discuțiile din Comisia de învățământ. Și este pentru mine un prilej să mulțumesc cu toată considerația colegilor mei din Comisia de învățământ, pentru toată grija și aplecarea pe care o au față de toate problemele învățământului, în general, și față de problemele învățământului particular superior, pe care, iată, astăzi, vă rugăm și vă invităm, prin votul dumneavoastră, să-l reglementăm în conformitate cu legea.

Vă mulțumesc și vă invit să votați proiectele de lege cu care comisia și ministerul vin în fața dumneavoastră. Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Trecem acum la dezbaterea Proiectului de Lege privind înființarea Universității de Vest "Vasile Goldiș" din Arad.

Dacă, la pct. 1, aveți observații? Dacă nu, cine este pentru?

Unanimitate. Vă mulțumesc.

Pct. 2. Sunt observații? Nu.

Vă mulțumesc.

Pe textul comisiei, bineînțeles. Am mers după raport, exact.

Pct. 3. Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Pct. 4, de asemenea, textul comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Pct. 5, textul comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Pct. 6. Sunt observații? Nu.

Supun votului dumneavoastră textul comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Pct. 7 art. 5.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

La art. 6 alin. 1. Îl supun votului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

La alin. 2, sunt observații. Vă rog, domnule Andea.

Domnul Petru Andea:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

S-au spus multe cuvinte frumoase despre aceste legi, care intră astăzi în discuția noastră, subscriu în totalitate la aprecierile pozitive. Vreau însă să spun că, dintr-un elan care este lăudabil, comisia a făcut, poate, mai mult decât ceea ce se cerea prin titlul acestei legi, care este o lege de înființare a unei universități.

Dacă urmăriți, la art. 6 alin. 2, se face o precizare: ce se întâmplă cu o universitate și în cazul desființării acesteia, referitor la destinația patrimoniului. Aș vrea să spun că această referire, conținută în art. 6 alin. 2, este pe deplin lămurită în Legea nr. 88/1993 privind acreditarea instituțiilor de învățământ superior, care prevede și procesul de derulare a desființării, precum și ce se întâmplă cu universitatea. Se prevede acolo că desființarea se face prin lege.

Așadar, art. 6 alin. 2 este o prevedere superfluă și știrbește caracterul legii acesteia, care este numai o lege de înființare. În consecință, eu propun să eliminăm acest alineat din cuprinsul legii, pentru că nu scade nimic din lege, ci adaugă lucruri inutile, în acest context. Vă mulțumesc.

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Supun votului dumneavoastră amendamentul domnului Andea.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Abțineri?

Împotrivă?

Unanimitate.

Și se menține la toate proiectele de lege care urmează, când o să ajungem acolo.

Pct. 8. Supun votului art. 7, propunerea comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Pct. 9, de asemenea, propunerea comisiei.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Supun votului dumneavoastră Anexa nr. 1.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în ansamblu.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Unanimitate.

Felicitări comisiei și tuturor colegilor care au votat în unanimitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 23 octombrie 2018, 13:38
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro