Romeo Octavian Hanganu
Romeo Octavian Hanganu
Ședința Senatului din 20 mai 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/30-05-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-04-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 20-05-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 20 mai 2002

3. Declarații politice rostite de domnii senatori:
  3.3 Romeo Octavian Hanganu

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Din partea grupului parlamentar al Partidului Democrat are cuvântul domnul senator Romeo Hanganu.

Domnul Romeo Octavian Hanganu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi este legată de situația județului care m-a trimis în Parlament, a județului Prahova. Ea este făcută în totală concordanță cu datele statistice de la sfârșitul anului 2001 și de la sfârșitul trimestrului I 2002.

Se numește "Județul Prahova, vitrina spartă a Guvernului Năstase".

Întotdeauna, indiferent de guvernare, Prahova s-a situat în fruntea județelor țării, indiferent că era vorba de starea economică, de dezvoltarea industrială sau de prestația din administrație. Nu de puține ori, Prahova a dat semnalul relansării, așa cum s-a întâmplat în 1999, când, deși România nu-și revenise - situația indicatorului producție industrială în acel moment era -8%, față de 1998 -, județul Prahova reușea o creștere în oglindă cu 8 procente a acestui indicator față de anul precedent.

Din declarațiile și aprecierile primului-ministru, făcute cu ocazia unor vizite bine organizate în județul nostru, s-ar părea că lucrurile se repetă și în această perioadă.

Din păcate, după 15 luni de guvernare P.S.D., în Prahova suntem martorii celei mai mari căderi economice de după 1990, evidentă, în primul rând, prin scăderea producției cu 5,6% în 2001 față de 2000 și cu peste 25% în primele luni ale acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut.

După 15 luni de guvernare P.S.D., scăderea în procente a volumului producției industriale este mai mare decât după 15 luni de guvernare Ciorbea și dacă atunci, în 1997, lucrurile se puteau explica fie prin greșelile guvernamentale cunoscute și concretizate în încercarea de lichidare a unor societăți comerciale extrem de importante în peisajul economic al județului, și mă refer, în primul rând, la două rafinării, dacă acest lucru se poate explica și prin dorința reală de privatizare, de accelerare a privatizării în 1997 și 1998, aș vrea să vă spun că în această perioadă 80% din capitalul social al societăților comerciale aflate în portofoliul F.P.S. s-a privatizat, comparativ cu doar 9% în perioada 1992-1996, ceea ce s-a întâmplat în aceste 15 luni nu se explică decât prin dezinteres al guvernanților. Și asta cu atât mai mult cu cât preluarea guvernării în decembrie 2000 se făcea pe un trend economic pozitiv:

8% în 1999, 4% în 2000, acest lucru părând a reprezenta o garanție sigură a continuării relansării economice. Dar nu a fost așa.

Am asistat în aceste luni la reduceri importante ale activității, în special în industria de prelucrare a țițeiului și industria petrochimică, care au ajuns să aibă o pondere în jur de 50% din totalul industriei județului, față de 65-67% în perioadele de funcționare normală.

Astfel de căderi serioase s-au evidențiat în industria extractivă, industria chimică, industria de prelucrare a lemnului și multe altele. Revin la ceea ce este esența județului Prahova, industria de petrol, și asta pentru că aici funcționează 5 din cele 10 rafinării ale țării, importante schele de extracție, aici este centrul de transport al țițeiului – "Compet", cel de transport al produselor prelucrate – "Petrotrans", și aici există o rețea extrem de importantă de distribuție.

Deci, de departe, Prahova este cea mai importantă zonă petrolieră din România.

Stimați colegi,

Probabil că v-am plictisit cu intervențiile mele repetate în legătură cu ceea ce s-a întâmplat la privatizarea RAFO Onești și nu voi mai reveni, dar nu atât pentru cazul în sine, cât pentru faptul că acest caz reflectă poziția actualului Guvern față de această industrie, favorizarea unor operatori în comparație cu alții și crearea unui cadru discriminatoriu care conduce la concurență neloială. Putem spune chiar că asistăm la încercarea de a schimba centrul de greutate și interes al acestei industrii de acolo unde este în realitate, în Prahova, către zone în care interesul este, în primul rând, de ordin clientelar politic. Avem ocazia să auzim, exact ca și în perioada Ciorbea, cum unii oficiali guvernamentali își dau cu părerea că cinci rafinării ar fi prea multe pentru județul Prahova, așa încât nu trebuie să ne mai mire faptul că în legătură cu combinatul "Petrotel" se creează în mod voit senzația că investitorul "Lukoil" este cel care ar dori să se retragă, făcându-se uitat faptul că nici una din condițiile stabilite cu cumpărătorul prin contractul din 1998 nu mai este respectată, iar toate încercările acestuia de a obține un statut și facilități egale cu ale celorlalți operatori din domeniu au fost mereu amânate sau neacceptate de actualul Guvern.

Poate nu ar fi lipsit de interes să spunem că și din punct de vedere legislativ suntem acum într-o situație poate chiar penibilă, suntem în situația de a aproba pentru "Petrotel", pentru "Lukoil" să plătească datoria istorică de la C.N.P. de două ori, o dată prin Ordonanța nr. 10/1998 și o dată conform Ordonanței nr. 249/2000.

Suntem, de asemenea, martorii unui dezinteres evident în ultimii doi ani din partea investitorilor străini, bineînțeles, importanți, față de județul Prahova. Sunt departe vremurile în care marile companii Coca-Cola,Unilever, British American Tabaco, Effes, Timke, Lukoil,DVV, Mail Malcov, P.C.C. "Terom" se stabileau în zona noastră, beneficiind de sprijinul total al autorităților locale.

Acum trebuie să ne mulțumim cu câte o firmă cipriotă care își extinde fabricația de confecții în lohn sau, bineînțeles, cu apariția companiei franceze Michellin, urmare a faptului că Grupul "Tofan" și-a vândut acțiunile la Fabrica de Anvelope Florești către această companie.

Despre turism ce să mai vorbim?! În climatul feeric creat de certitudinea unui viitor parc "Dracula" și a unui litoral plin cu palmieri, una din cele mai frumoase zone ale țării, și nu mă refer numai la Valea Prahovei, atrage tot mai puțin. Suntem martorii scăderii cu circa 5% în anul trecut a numărului de turiști, scăderea gradului de încărcare a unităților din turism, dar și o scădere importantă a numărului de prahoveni care au fost clienți ai agențiilor de turism. Tot de remarcat ar fi și faptul că în primele trei luni ale anului 2002 numărul de prahoveni care s-au deplasat în străinătate a scăzut cu 25% față de perioada similară a anului 2001, în condițiile eliminării vizelor la sfârșitul anului trecut.

Încă un element important care dovedește că problema de fond a actualului Guvern este nivelul de trai și sărăcirea reală a populației în anul 2001.

Din nefericire, județul Prahova se confruntă și cu probleme demografice îngrijorătoare. Dacă sporul natural înregistrat a fost continuu negativ din 1990, în anul 2001 această valoare a fost cu mult mai mare decât în 2000, dar, cel mai grav, asistăm în trimestul I 2002 la o cădere dramatică a acestui indicator, datorită, în primul rând, creșterii alarmante a numărului de decese, +17%, față de aceeași perioadă a anului trecut, când acest indicator nu a depășit niciodată 1,5-1,7%.

Am sesizat autoritățile locale în legătură cu această situație, pe care eu o consider motiv de maximă alertă, dar, pentru moment, nu am sesizat nici un fel de reacție.

Stimați colegi, nu am dorit cu orice preț să vă prezint imaginea unui județ prăbușit din foarte multe puncte de vedere, ci să trag un semnal de alarmă actualilor guvernanți asupra stării reale din Prahova.

Ar trebui, de asemenea, să mai fie încă un semnal către autoritățile locale necooperante, potrivnice unui dialog care ar fi putut conduce la evitarea unor erori sau a altor acțiuni care se vor dovedi mari erori în perioada următoare.

Promotori ai unui festivism fără substanță, preocupați, în primul rând, de obținerea unui mângâiat pe creștet din partea primului-ministru, liderii locali își consumă energiile pentru stabilirea unor priorități cel puțin curioase sau pentru acțiuni de imagine, în detrimentul celor de fond, necesare rezolvării problemelor reale din județ.

Este necesar ca actualii guvernanți să înțeleagă că Prahova nu este doar o zonă în care se pot construi vile, case de vacanțe, ferme, nu este doar o zonă în care se fac vizite de lucru transformate în mari sărbători, prilejuite de darea în funcțiune a vreunui magazin construit fără avize sau a unor apartamente neterminate.

Susțin în continuare că județul Prahova trebuie să revină la poziția care l-a consacrat, în primul rând prin contribuția pozitivă la economia națională.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 25 aprilie 2019, 17:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro