Ioan Oltean
Ioan Oltean
Sittings of the Chamber of Deputies of September 24, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
12-12-2018 (joint)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (joint)
Video archive:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 24-09-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of September 24, 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:  
  1.6 Ioan Oltean - intervenție politică cu titlul "Cornul, laptele și imaginea";

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Domnul deputat Ioan Oltean.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Declarația mea politică din această dimineață se intitulează: "Cornul, laptele și imaginea" și, pentru a reuși să mă înscriu în termenul de 3 minute, o să vă rog, domnule președinte, ca în stenograma ședinței să apară întregul text, pe care l-am prezentat la secretariat, eu luându-mi angajamentul să îl scurtez, tocmai pentru considerentul explicat chiar de la început.

Înaintea mea, un antevorbitor, pe nume deputatul Zgonea, venea și ridica în slăvi această acțiune, act program al Guvernului, care, în opinia noastră, are două mari particularități, dintre care una este, incontestabil, de natură pozitivă, și anume acordarea de mâncare unui segment atât de important din populația înfometată, aspect, care, din păcate, este umbrit de toate celelalte aspecte negative, care derivă din această acțiune.

În principal, prin această acțiune, credem noi că Guvernul a urmărit doar un scop propagandistic, un scop de a-și îmbunătăți imaginea, într-un moment în care este evident că este "pe tobogan", că imaginea lui se deterirează de la o zi la alta. (În continuare, s-a consemnat în stenogramă textul integral al intervenției, depus la secretariatul tehnic.)

Orice Guvern, de oriunde și oricând, și mai ales în România, este preocupat să își cultive o imagine cât mai bună în mintea alegătorilor. Dar, parcă, niciodată, în România postdecembristă, nu a fost un Executiv atât de intersat de propria imagine ca cel condus de Adrian Năstase.

Ne este încă proaspătă imaginea de actor nepriceput a fostului președinte Constantinescu, preocupat și el, la vremea respectivă, mai mult decât trebuie de propria imagine. Iată că, după alegerile din noiembrie 2000, prin voia Celui de Sus electoratul ne-a pricopsit cu un Guvern, în fruntea căruia se află un alt personaj interesat numai de propria imagine și a echipei pe care o conduce.

Se poate naște o întrebare nevinovată: și ce-i rău în asta? Răspunsul poate fi la fel de nevinovat: Nimic. Ce poate fi condamnat la un Guvern care este interesat să-și promoveze o imagine cât mai bună?! Nimic, dacă aceasta se realizează prin acțiuni, măsuri ce vizează satisfacerea interesului general sau transpunerea în practică a promisiunilor electorale. Dar când aceasta se realizează prin măsuri populiste, lipsite de eficiență generală, atunci, o asemenea dorință devine păguboasă pentru cei mulți, nechibzuită, ineficientă și cu caracter propagandistic.

Or, Guvernul Năstase suferă din plin de această meteahnă. Cum altfel poate fi calificată Legea nr. 416 privind venitul minim garantat, prin care mii de miliarde se aruncă pe apa sâmbetei, încurajându-se lenea, nemunca și sfidându-i pe cei ce muncesc și încearcă să trăiască prestând o muncă utilă? Ce înseamnă economatele, pe care unii reprezentanți ai Puterii PSD le dezvoltă cu multe miliarde din banii publici, pentru a-și servi clientela politică și pe care, apoi, le prezintă ca acțiuni de mare succes pentru categorii defavorizate?

Dar, dintre toate acțiunile, cea mai nepregătită și mai populistă este cea intitulată "Laptele și cornul" care a debutat în 16 septembrie 2002.

Dacă luăm în calcul starea generală de sărăcie în care trăiește o mare parte a populației, de foamete generalizată, un asemenea program pare să fie, dacă nu neapărat util, atunci, cel puțin, necesar. A da de mâncare, la propriu, unui segment important din populația țării nu poate fi calificat decât ca un gest generos de protecție socială. Dacă acesta ar fi fost singurul scop al programului "Cornul și laptele", atunci intenția Guvernului nu ar putea fi calificată decât ca lăudabilă.

Sigur că, atunci, acțiunea ar fi fost mai bine pregătită, în sensul identificării corecte a tuturor copiilor din ciclul preșcolar, școlar și gimnazial, ca beneficiari direcți ai programului, al asigurării tuturor școlilor cu baza logistică necesară distribuirii produselor către copii, stabilirea exactă a produselor ce se împart copiilor și, nu în ultimul rând, organizarea licitațiilor în condiții legale, pentru firme capabile să le distribuie cu rapiditate și în condiții igienice.

Dar, din nefericire, programul "Cornul și laptele" a fost creat pentru a îmbunătăți un pic imaginea Guvernului și pentru servirea clientelei politice, prin dirijarea banului public spre buzunarele acesteia, încercându-se obținerea unui profit și dintr-o acțiune caritabilă.

Care sunt deja primele consecințe negative ale unei asemenea acțiuni?

În primul rând, o discriminare nemaiîntâlnită între copii, discriminare ce determină cadrele didactice din școlile ce cuprind toate ciclurile: preșcolar, școlar și gimnazial, să schimbe pauzele pentru copiii beneficiari, pentru a feri cornul și laptele de ochii hulpavi ai preșcolarilor sau chiar ai școlarilor din ciclul gimnazial. Am văzut copii ce-și rupeau cornul în două sau chiar în trei bucăți, pentru a da și fraților mai mici, care erau la fel de flămânzi, dacă nu, poate, chiar mai tare.

Un alt aspect negativ constă in distribuirea produselor în condiții de igienă precară, ce pot pune în pericol sănătatea copiilor; crearea unei stări de saturație și de respingere, prin servirea zilnică a acelorași produse; angajarea unor costuri suplimentare, prin dotarea școlilor cu frigidere, după ce premierul a aflat că laptele nu poate fi păstrat mai mult de o zi.

Programul "Cornul și laptele" are, însă, și alte implicații de natură economică și administrativă, cum ar fi: câștigarea licitațiilor de către firme ale clientelei politice pesediste și fără posibilități evidente de distribuire la timp și în condiții igienice a produselor; implicarea primului ministru în sfera atribuțiilor autorităților locale, prin obligarea acestora să cumpere frigiderele de la firmele private: "Arctic" Găești (un prim-ministru nu face lobby pentru firme privat) și cu credite de la BCR (de cenu de la BRD sau de la alte bănci?), prin ipotecarea unor bunuri din patrimoniul privat al acestora.

Partidul Democrat apreciază că cei peste 7.000 de miliarde de lei, la care se adaugă aproximativ 150 de miliarde de lei, contravaloarea frigiderelor, ar fi putut fi mult mai bine gospodăriți dacă programul era bine pregătit, cu licitații corecte și cu un beneficiar bine identificat.

Noi credem și, de aceea, și cerem Guvernului ca de îndată să procedeze la extinderea acestui program și la preșcolari și la copiii din ciclul gimnazial, să urmărească îndeaproape distribuirea de produse proaspete și în condiții igienice și să stabilească exact produsele ce se distribuie, fără a lăsa aceasta la îndemâna agenților economici ce au câștigat licitațiile. Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 17 décembre 2018, 5:16
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro