Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of October 14, 2002
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.147/24-10-2002

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Last meetings
05-12-2018
28-11-2018 (joint)
Video archive:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2002 > 14-10-2002 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of October 14, 2002

19. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului, și pentru vânzarea unor imobile, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat.
 
see bill no. 298/2002

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

................................................

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului și pentru vânzarea unor imobile proprietate privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome a Administrației Protocolului de Stat.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva? Poftiți.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța Guvernului nr. 19/2002 a fost emisă de către Guvern în baza Legii de abilitare nr.751/2001, lege aprobată de către Parlament și care a fost dezbătută și adoptată ca lege de către Senat în ședința sa din data de 6 iulie 2002.

Ordonanța are două capitole principale.

Pe de o parte, este vorba despre măsurile care se impun pentru constituirea fondului locativ de protocol, care se constituie exclusiv din imobile proprietatea publică a statului, ordonanța reglementează destinațiile pe care fondul locativ de protocol le poate avea, modalitățile în care se asigură întreținerea și suportarea cheltuielilor legate de acest fond de protocol.

Pe de altă parte, există un al doilea capitol referitor la unele imobile proprietate privată a statului care sunt aflate în administrarea Regiei Administrației Protocolului de Stat și care au situația juridică clarificată și nu sunt grevate de sarcini și, din aceste considerente, pot fi vândute în condițiile prevăzute în ordonanță.

Ținem să subliniem că, în sensul acestei ordonanțe, prin imobile se înțelege construcțiile care au o altă destinație decât aceea de locuință, precum și terenurile. Deci, nu se pun în vânzare acele imobile care ar avea destinația de locuințe. Sumele care sunt obținute din vânzarea acestor imobile rămân la dispoziția regiei și vor fi utilizate, în mod exclusiv, pentru investiții în construcții noi sau pentru amenajarea la standardele de confort superior a unor imobile, în scopul modernizării bazei materiale aflate în administrarea regiei.

Având în vedere și avizul favorabil, raportul comun al celor două comisii care au fost sesizate în fond, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisia juridică de disciplină și imunități și de amendamentele care au fost formulate de către cele două comisii, propunem ca plenul Camerei Deputaților, luând în dezbatere, să aprobe acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Vă mulțumesc.

Din partea comisiei sesizate în fond, Poftiți.

Domnul Ion Florescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cele două comisii sesizate în fond, respectiv Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisia juridică, de disciplină și imunități, în ședința din 9.X.2002 au examinat pe fond proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și așezarea fondului locativ de protocol, proprietate publică a statului și pentru vânzarea unui imobil proprietate privată a statului aflat în adminsitrația Regiei Autonome Administrația Patrimoniului Protocolului de stat.

Acest proiect a fost adoptat cu marea majoritate de voturi, drept pentru care vă propunem a-l supune aprobării plenului Camerei Deputaților, în forma și fondul prezentat.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Vă mulțumesc.

Dacă grupurile parlamentare doresc să participe la dezbateri?

Poftiți, domnul Dinu Gheorghe de la PRM.

Domnul Dinu Gheorghe:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

1.Nu înțeleg de ce era o ordonanță de urgență sau o ordonanță, când se putea reglementa prin lege? Ordonanța este dată în 24 ianuarie 2002 și noi o aprobăm acum, în octombrie, la jumătatea lunii octombrie, practic, ea și-a produs efectele și nu o să mai avem ce vinde, pentru că, sau dacă vrem să ne opunem acestei vânzări, nu o să mai putem pentru că, de fapt, ele s-au vândut.

2.În expunerea de motive se precizează faptul că această regie a protocolului de stat se află într-o situație delicată privind echilibrul financiar. Dar, astăzi primesc Monitorul Oficial în care la nr.126 zice - Ordonanța de urgență a Guvernului pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 91 privind repartizarea profitului Regiei Autonome a Administrației Patrimoniului Protocolului de Stat. Deci, practic regia este foarte profitabilă, iar cei de la Comisia pentru administrație publică locală, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic știm foarte bine că în anul 2001, Regia LOCATO, care acum a fost absorbită de Patrimoniul Protocolului de Stat, a avut profit de 240 de miliarde și a venit cu el în Parlament să fie repartizat în Parlament, pentru că Guvernul nici el n-a știut cum să repartizeze profitul acesta. Deci, în expunerea de motive se povestește cum că această regie a patrimoniului de stat nu mai poate face față cheltuielilor dar, de fapt, trebuie înțeles cu totul altfel.

Deși se încearcă abaterea atenției de la adevăratul scop al ordonanței, prin includerea unui Capitol I "Constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol", care reglementări se regăsesc în alte acte normative, ca Legea locuinței, H.G.nr.854/2000 privind organizarea și funcționarea Regiei Autonome a Patrimoniului de Stat, cu modificările și completările ulterioare, se ajunge de fapt la Capitolul II. Capitol II care înseamnă "vânzarea imobilelor proprietate privată a statului aflate în administrarea regiei". Pentru cei neavizați, este vorba de terenurile și casele de odihnă, vilele, hotelurile care au aparținut vechiului regim și care, se știe, în fiecare județ sunt ca număr foarte mare. Iar din punct de vedere al dotărilor, îngrijirii lor nu au concurență cu altele.

Ordonanța spune că vânzarea se realizează prin licitație sau după caz, prin negociere directă, în condițiile prezentei ordonanțe. Dar are grijă ca la art.18, 19 și 31 să scrie că se vor scoate la licitație doar acele imobile care nu au contracte de locațiune, concesiune, locație de gestiune, asociere în partipațiune sau prestări de servicii, adică nici unul.

Cu alte cuvinte, aceste imobile se vor vinde, în baza unor negocieri directe, între actualii deținători și regia mai sus amintită, iar în caietul de sarcini se scrie că prețul de ofertă nu poate fi mai mic decât valoarea contabilă a imobilului.

Altfel spus, vile, hoteluri, restaurante ce ar rula la piața liberă zeci de miliarde de lei se vor vinde la prețuri modice de câteva zeci sau sute de milioane de lei, evident către acei potentați care le-au exploatat, de fapt, și până acum, dar pentru ca aceștia să nu sufere prea tare, în conformitate cu art.22 din Ordonanța Guvernului nr.19, prin derogare de la dispozițiile Legii nr.143/1992 privind ajutorul de stat, prețul de vânzare se poate achita și în rate. În rate. Ca tacâmul să fie complet, veniturile obținute din aceste imobile se fac venituri la Regia Autonomă a Administația Patromoniului Protocolului de Stat și nu la bugetul de stat, așa cum ar fi fost moral și normal. Iată motive pentru care noi cei din Grupul parlamentar al PRM nu putem susține ca lege această ordonanță.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Da. Din partea Grupului parlamentar al PD, domnul Boc.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Democrat nu a votat nici în comisie acest proiect de lege și nu îl va vota nici în plen, dacă cel puțin o observație pe care noi am formulat-o în comisie nu se va regăsi în cadrul dezbaterilor din plen cu un rezultat pozitiv. Este vorba de posibilitatea vânzării acestor locuințe prin licitație sau prin negociere directă.

Având în vedere importanța obiectivelor care sunt supuse vânzării, potențialul de corupție care există, Partidul Democrat s-a pronunțat în mod exclusiv prin vânzarea acestora doar prin licitație transparentă și după toate mecanismele și regulile economiei de piață. Credem că, mai mult ca oricând, în acest domeniu se impune eliminarea posibilității de vânzare prin negociere directă. Pe de o parte, pentru a da un semnal că transparența este cea care ne caracterizează, iar pe de altă parte, de a nu prezenta opiniei publice o lege în spatele căreia, în fapt, să se ascundă multiple acte de corupție. Iată de ce, dacă acest element fundamental nu va fi înlăturat din conținutul legii, Partidul Democrat va vota împotriva proiectului, așa cum a fost el formulat.

Vă mulțumesc.

Domnul Ovidiu Cameliu Petrescu:

Dacă alte grupuri parlamentare doresc să participe la dezbateri? Nu doresc.

Considerăm dezbaterile generale încheiate, legea văd că pune niște probleme, vom continua discuțiile mâine, trecem la secvența de "Interpelări".

Domnule Ciontu, vă rog să preluați conducerea ședinței.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie lundi, 10 décembre 2018, 1:40
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro