Paul Șnaider
Paul Șnaider
Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/14-03-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 04-03-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 martie 2003

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.27 Paul Șnaider - o analiză a situației învățământului, considerat prioritate națională;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Paul Șnaider:

Toate guvernele postdecembriste au declarat în programele lor învățământul ca fiind prioritate națională. Și, totuși, începând cu primele zile ale lui 1990, sistemul nostru de învățământ a intrat într-o criză perpetuă cu implicații deosebite care pot afecta pe termen lung viitorul națiunii române.

Deși oficializat prin legi ca un pilon de bază în formarea viitoarelor generații de români, deși toți cei care au ocupat fotoliul Ministerului Educației și Cercetării au clamat sus și tare că reformează și modernizează învățământul, în practică se acționează haotic și conjunctural, ignorându-se elemente importante, precum starea economică a țării, comanda prezentă și în perspectivă a societății, importanța socială a profesiei de dascăl, dialogul cu această categorie profesională și, nu în ultimă instanță, tradiția școlii românești, cândva etalon pentru alte țări.

Sistemul este bântuit de confuzie, nesiguranță și sărăcie, de cârpeli și abuzuri legislative, de experimente ilogice și dăunătoare generațiilor de copii, nevoite să traverseze anual drame inimaginabile care-și lasă amprenta asupra existenței lor viitoare.

De parcă n-ar fi de ajuns, înșiși dascălii sunt traumatizați de lipsa de respect față de munca lor, remunerată foarte slab, de reactualizarea unor metode desuete de inspecții și controale, urmate de măsuri comandate politic, de spectrul punctajelor producătoare de șomaj, de elevii înghesuiți în clase datorită nerespectării legislației, de școlile desființate și de abandonul școlar în creștere, de urmările dezastruoase ale descentralizării excesive a finanțării etc.

La acestea se adaugă planurile de învățământ defectuoase, planurile de școlarizare neadecvate situațiilor reale din teren, programele școlare supraîncărcate, manuale de slabă calitate, normarea după interesele inspectoratelor cu personal didactic și nedidactic a unităților școlare, ceea ce impietează asupra procesului de învățământ și creează grave disfuncționalități în asigurarea unui minim de condiții igienico-sanitare.

Sfidând normele democratice, încălcând Legea învățământului, fără a efectua un studiu minimal privind consecințele, respectiv posibilitățile materiale de aplicare, în stilul său brutal devenit norma uzuală de conduită, Ministerul Educației și Cercetării a dat în aceste zile o nouă lovitură sistemului românesc de învățământ preuniversitar, și așa destul de șubrezit, instituind școlarizarea obligatorie a copiilor în vârstă de 6 ani. Măsura este dezavuată deopotrivă de personalități marcante ale învățământului nostru, de părinți și de Federația Sindicatelor Libere din Învățământ.

Ca om politic, care nu a uitat de unde a plecat, îmi exprim totala adeziune față de aceste proteste, întemeiate de altfel, dar și speranța că guvernanții vor renunța la metodele dictatoriale în aplicarea reformei învățământului, conștientizând ei înșiși că, așa cum spunea poetul național Mihai Eminescu, "Școala de azi reprezintă națiunea de mâine".

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 18 ianuarie 2022, 7:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro