Liana Elena Naum
Liana Elena Naum
Ședința Camerei Deputaților din 20 mai 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.62/30-05-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 20-05-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 20 mai 2003

  1. Intervenții ale deputaților:
    1.1 Liana-Elena Naum - declarație cu titlul "Poarta spre lume";

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

O invit la microfon pe doamna deputat Liana Naum. Va urma domnul deputat Damian Brudașca.

Doamna Liana-Elena Naum:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Astăzi, înainte cu o zi de Sfinții Împărați Constantin și Elena, cred că se cuvine să spunem un "La mulți ani!" orașului Constanța, care mâine are zi de sărbătoare.

Declarația mea politică de astăzi se numește "Poarta spre lume" și voi trata acest subiect - municipiul Constanța, ca Poartă spre lume.

Datorită poziției sale geografice, Constanța, centru urban de primă mărime al României, fiind cel mai important și mai mare port al țării, al patrulea în Europa, a fost favorizată datorită dezvoltării economice, încă din secolul VII, când coloniștii greci din Milet au întemeiat Cetatea Tomis. Recunoscuți ca buni comercianți și navigatori, au fructificat din plin poziția orașului, având acces la Marea Neagră și stabilind legături comerciale intense între cetățile și porturile din Marea Neagră și Marea Mediterană.

Deși a fost ocupat de romani, Tomisul a fost protejat, deoarece reprezenta un punct puternic comercial. Ulterior, în secolele X-XIII, se intensifică activitățile comerciale pe țărmul nord-vestic al Mării Negre, vechiul port al cetății fiind folosit de flota bizantină și menționat în hărțile de navigație.

Primele amenajări portuare, moderne, însă, au început în 1858, fiind executate de o compania engleză, construcțiile durând câțiva ani, realizând un port de mici dimensiuni. Un mic adăpost - 200 metri de dig, 200 metri de chei de lemn, un bazin cu apă și circa 4 hectare, câteva magazii și linii ferate, acesta era Portul Constanța în 1878.

Mihail Kogălniceanu, în 1878, adresa în Camera Deputaților un apel națiunii române, acela de a urmări construcția unui port și care "va fi, să mă credeți, plămânii României, prin care aceasta va respira - și acesta va fi Constanța".

Construcția acestui obiectiv a fost rezultatul eforturilor financiare ale Guvernului Român. Abia în 1896 s-a pus piatra de temelie, iar în 1909 a fost făcută inaugurarea, Anghel Saligni aducând un aport considerabil în tot ceea ce se numea nou pentru construcții și tehnologie.

Între 1897-1901, în urma modernizării, portul Constanța devine principalul port al țării și un centru comercial important. La serbările columbiene din 1892, Bricul Mircea și Crucișătorul Elisabeta participă, sub pavilion românesc, pentru a arăta că România este deja o forță navală.

După 1919, lucrările de modernizare ale portului vor continua, fiind întrerupte în 1916, ca urmare a ocupației Puterilor Centrale. În perioada interbelică, portul Constanța s-a dezvoltat considerabil, ajungând să depășească, din punct de vedere al traficului, renumite porturi ale Europei, precum Genova și Bordeaux.

După 1958, portul Constanța a fost înzestrat cu utilaje moderne, care puteau face față traficului intens de mărfuri. Astfel, era imperios necesară construirea unui al doilea port maritim, construcția lui începând în 1978. Portul Constanța-Sud este singurul port al Europei legat cu Dunărea, acesta fiind un avantaj, complexul portuar Constanța și Canalul Dunăre-Marea Neagră având o importanță deosebită, facilitând legăturile cu țările din Europa.

Prin mărimea, capacitatea și calitatea instalațiilor moderne, portul Constanța poate rivaliza cu oricare port european din cele aproximativ 200 de porturi ale lumii, el ocupând un loc de frunte. Însemnătatea portului se oglindește prin existența liniilor de navigație, volumul livrărilor de mărfuri crescând anual.

De curând, s-a lansat noul portal al portului Constanța și se permite astfel accesul la informațiile portuare, tarifele practicate, buletinul informativ al navelor, specificul activităților agenților economici.

Dacă Serviciul Maritim Român a jucat un rol important în bunul mers al curselor de pasageri, la ora actuală, tradiția s-a reluat: Căpitănia Zonală Constanța, Compania Națională "Administrația Porturilor Maritime" Constanța și Ministerul Turismului au preluat acest rol, reușind să creeze facilități pentru desfășurarea în bune condiții a croazierelor. Astfel, portul Constanța devine și mai important. În curând, 1.000 de turiști din Europa și America vor fi prezenți în Constanța, prilej cu care vor vizita frumosul nostru oraș, litoralul și obiective turistice din județ.

Portul Constanța este un port multinodal, care poate oferi toate posibilitățile de transport maritim, fluvial și pe calea ferată, permițând și transportul de marfă, devenind Poarta spre lume, o fereastră larg deschisă spre toate țările lumii, prin care se desfășoară traficul pe calea apei, accent deosebit punându-se pentru țările Europei.

Prin grija Guvernului Năstase, s-a instituit un proces de industrializare-informatizare și, cu siguranță, portul Constanța va contribui la acceptarea României în 2007 ca membru al Uniunii Europene și va deveni o poartă spre Europa.

"La mulți ani, Constanța!"

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc.

"La mulți ani, Constanța!"

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 10 decembrie 2018, 21:32
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro