Romeo Octavian Hanganu
Romeo Octavian Hanganu
Ședința Senatului din 15 septembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.111/25-09-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
17-04-2019 (comună)
16-04-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 15-09-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 15 septembrie 2003

3. Declarații politice rostite de senatorii:
  3.2 Romeo Octavian Hanganu

Domnul Gheorghe Buzatu:

................................................

În continuare îl invit pe domnul senator Romeo Hanganu, Grupul parlamentar P.D.

Poftiți, vă rog, domnule senator.

Domnul Romeo Octavian Hanganu:

Domnule președinte,

Stimate și stimați colegi,

Declarația politică de azi se numește "Guvernul a pus ochii și pe banii de la C.A.R.".

În luna aprilie 2003, în Monitorul Oficial nr. 267 din 17 aprilie, era publicată Legea nr. 135 pentru modificarea și completarea Legii nr. 122 din 1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor reciproc ale salariaților.

În calitate de inițiator, am lucrat aproape doi ani la acest proiect de lege, l-am transmis de două ori la Guvern și la Consiliul Legislativ. Am ținut cont de toate propunerile făcute și în special de cele ale colegilor senatori din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, pentru al căror sprijin efectiv le-am mulțumit public la momentul respectiv. Cu toate avizele necesare, cu votul unanim al Senatului și al Camerei Deputaților, legea a fost promulgată. Ea nu schimba nimic în legătură cu modul de atragere a economiilor la fondurile sociale ale membrilor și nici în modul de acordare a împrumuturilor, așa cum sunt stabilite de statutele proprii ale C.A.R., ci doar le explicita. Ceea ce stabilea, însă, Legea nr. 135/2003 era un cadru instituționalizat, un mod de organizare la nivel teritorial și național și, în special, instaurarea activității de supraveghere și control al caselor de ajutor reciproc, absolut necesară asigurării siguranței depunerilor membrilor și evitării instrumentării Legii C.A.R. în folosul unor grupuri de interese ce nu au nimic comun cu spiritul de întrajutorare al acestui sistem.

Nu m-am gândit nici un moment că această inițiativă va trezi apetitul Guvernului și al Băncii Naționale pentru banii de la C.A.R. Astfel, apare Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74 din 28 august 2003, care desființează, practic, C.A.R.-urile, iar punerea ei în aplicare ar însemna confiscarea economiilor depuse de membri.

În toată istoria funcționării, membrii au depus la C.A.R. economii sub formă de fond social rambursabil, care au constituit sursa împrumuturilor. Ordonanța menționată vine să stabilească, ca sursă pentru fondul respectiv, cotizațiile lunare, la care se pot adăuga taxe, dobânzi, donații, sponsorizări. Este greu de crezut că inițiatorul nu cunoaște faptul că o cotizație, conform dicționarului limbii române, "contribuție bănească la o cheltuială comunăș, ca și taxele, reprezintă sume depersonalizate din momentul depunerii, ceea ce înseamnă anularea posibilității membrilor de a-și recupera fondurile sociale proprii.

Dacă mai adăugăm articolul nou introdus, 12 alin. (2) - "Casele de ajutor reciproc nu pot atrage depozite de orice natură sau fonduri rambursabile decât cele prevăzute la alin. (1)." -, este clară intenția de a bloca funcționarea acestui sistem.

De altfel, începutul acestei acțiuni este încă din luna aprilie a acestui an, când, chiar în ziua în care apărea Legea nr. 135 în Monitorul Oficial, viceguvernatorul Bogza, al Băncii Naționale, într-o declarație de presă, afirma: "Noua lege va conduce la formarea unor bănci populare și se vor putea acorda împrumuturi și altora decât membrilor C.A.R."

I-am telefonat domnului Bogza și l-am rugat să mă lămurească asupra sensului declarației sale, iar răspunsul a fost dezarmant: "Domnule senator, n-am citit legea până acum, dar cu totul întâmplător acum mi-a sosit și trebuie să recunosc că legea este bună, este utilă, nu creează nici un pericol de natura celor despre care vorbeam."

Iată că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2003 are ca motivație exact aceleași idei. Astfel, în expunerea de motive, inițiatorul își susține ordonanța prin două minciuni grosolane: Legea nr. 135 ar permite C.A.R.-urilor acordarea de împrumuturi și altor persoane decât propriilor membri.

Este greu de înțeles o atât de rea intenție, subliniată chiar și de Consiliul Legislativ, deoarece la art. 11 al Legii nr. 135 se precizează expres: "Casele de ajutor reciproc ale salariaților acordă împrumuturi numai membrilor lor."

A doua minciună: "C.A.R.-urile vor putea constitui depozite."

Nici legea inițială, Legea nr. 122/1996, nici Legea nr. 135/2003 nu fac nici o referire la depozite și nu creează nici o condiție pentru înființarea de depozite de orice natură, acestea constituind, bineînțeles, obiectul de activitate al băncilor comerciale. Pentru prima dată se vorbește de depozite chiar în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2003.

Este mai mult decât regretabil că inițiatorul încearcă să-și motiveze încercarea de a promova anumite interese făcând apel la cerințele legislației Uniunii Europene și afirmând: "Prevederile Legii nr. 135/2003 contravin angajamentelor asumate de România în negocierile de aderare." Și totul bazat pe cele două neadevăruri menționate mai sus. Este și motivul pentru care, probabil, legea este semnată, în afară de ministrul finanțelor, și de doamna Puwak.

Ordonanța încearcă, de asemenea, să revină la exprimarea "C.A.R.-urile se pot asocia" , și nu "C.A.R.-urile se asociază".

Dezbaterile pe această temă, din Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări a Senatului, au conchis că exprimarea din Legea nr. 135/2003 nu aduce nici o atingere libertății de asociere, ci creează condițiile pentru cei care folosesc această lege să se integreze în sistemul instituționalizat creat, să depună bilanțuri contabile în fiecare an și să poată fi supravegheați și controlați în condițiile legii.

Se mai încearcă și o propunere de organizare pe criterii geografice, complet inaplicabile, care ar duce la desființarea caselor de ajutor reciproc din învățământ, din sănătate, din C.F.R., a celor din diferite societăți cu sucursale sau cu puncte de lucru în teritoriu.

Sigur, se mai pune o problemă care amintește de ultimele dezbateri care au avut loc în Senat, la revizuirea Constituției. Care este situația excepțională care a necesitat emiterea unei ordonanțe de urgență, mai ales într-un domeniu în care Guvernul nu s-a interesat cu nimic în decursul ultimilor ani și cu atât mai mult cu cât a existat în urmă cu 3-4 luni această inițiativă legislativă a noastră, la care Guvernul și-a dat avizul?

Este încă un exemplu pentru modul în care actualul Guvern duce în derizoriu rolul ordonanțelor de urgență.

Este clar că suntem în fața unui act legislativ al cărui scop este altul decât cel declarat. Se dorește, de fapt, anularea sistemului C.A.R. și atragerea fondurilor la instituțiile de credit. Un act legislativ construit neprofesionist și care utilizează neadevăruri evidente pentru a-și motiva apariția.

Stimați colegi,

Nu am nici o legătură personală cu casele de ajutor reciproc. De când am plecat din uzină nu mai folosesc această posibilitate de împrumut. Ba, mai mult, dacă țin cont și de faptul că soția mea lucrează într-o bancă, ar trebui chiar să-mi fie indiferentă situația C.A.R.-urilor. Ba, din contră.

Nu doresc, de altfel, să fiu nici măcar purtătorul de cuvânt sau de mesaj al miilor de membri C.A.R., al zecilor de case de ajutor reciproc, care în aceste zile au trimis mii de mesaje împotriva Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2003, la diferite instituții ale statului.

Fără a fi patetic, însă, vă spun, cred sincer că, într-un moment în care împrumutul la C.A.R. a ajuns ultima soluție pentru familiile nevoiașe, atunci când e vorba de o serie de obligații, chiar curente, atunci când e vorba de plata întreținerii, atunci când e vorba de a-și cumpăra rechizite pentru copii, cred că acest sistem de întrajutorare trebuie sprijinit, și nu desființat, iar membrii C.A.R. trebuie să aibă siguranța depunerilor, mai ales că este vorba, în majoritate, de depuneri ale persoanelor cu venituri modeste.

Bineînțeles, am toată încrederea în dezbaterile și decizia Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și a Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, așa cum încă mai sper într-un moment de înțelepciune a Guvernului, care să retragă această ordonanță.

Mulțumesc.

Domnul Gheorghe Buzatu:

Vă mulțumesc, domnule senator. (Intervenție din sală, neinteligibilă.)

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 22 aprilie 2019, 23:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro