Plen
Ședința Senatului din 23 octombrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.134/01-11-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
24-02-2021
17-02-2021 (comună)
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 23-10-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 23 octombrie 2003

Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru

Ședința a început la ora 9,30.

Lucrările au fost conduse de domnul senator Nicolae Văcăroiu, președintele Senatului, asistat de domnii senatori Ion Predescu și Nicolae Paul Anton Păcuraru, secretari ai Senatului.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate colege și stimați colegi, vă rog să vă ocupați locurile!

Vă rog să îmi permiteți să declar deschisă ședința noastră de astăzi, 23 octombrie 2003. Lucrările vor fi conduse de subsemnatul, ajutat de cei doi colegi secretari, domnul senator Paul Păcuraru și domnul senator Ion Predescu.

Vă anunț că din totalul de 140 colegi senatori, și-au anunțat prezența 106, prin votul electronic, 10 colegi sunt absenți motivat.

Aveți în mapele dumneavoastră ordinea de zi. Vă anunț, pentru astăzi, că intervine o singură modificare.

Deci ședința comună a celor două Camere, legată de proclamarea votului la referendum, va avea loc la ora 12,00. În consecință, lucrările noastre se vor derula până la ora 11,30. La ora 11,30, mașinile vor fi în fața Senatului.

Participă Președintele României și, bineînțeles, șefii principalelor instituții ale statului.

Deci, în loc de ora 11,00, la ora 12,00 - ședința comună a celor două Camere.

Dacă aveți observații la ordinea de zi? Dacă nu, vă rog să votați.

Ordinea de zi a fost votată cu 88 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 3 abțineri.

Legat de programul de lucru, dacă sunt intervenții?

Așadar, până la ora 11,30 - lucrări în plenul Senatului, la ora 12,00 - ședința comună a celor două Camere. Vă rog să votați programul?

S-a aprobat cu 81 de voturi pentru, 16 voturi împotrivă și o abținere.

 
Aprobarea programului de lucru al Senatului pentru săptămâna 27 - 31 octombrie a.c.

Pentru săptămâna viitoare, stimate colege și stimați colegi, deci avem zi de plen luni, pe programul obișnuit, restul săptămânii vom lucra în comisii, pentru a finaliza amendamentele la proiectele de buget de stat și buget de asigurări sociale de stat și, bineînțeles, întâlnirea comisiilor comune ale celor două Camere, conform graficului pe care deja îl cunoașteți.

Dacă sunt observații legate de programul pe săptămâna viitoare? Dacă nu, supun votului dumneavoastră acest program. Vă rog să votați.

S-a aprobat cu 93 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, nici o abținere.

Constituirea comisiei de mediere pentru soluționarea textelor în divergență la proiectul Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind Registrul Comerțului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalități administrative pentru înregistrarea și autorizarea funcționării comercianților

Trecem la primul punct al ordinii de zi, constituirea comisiei de mediere la proiectul Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 129/2002 pentru modificarea Legii nr. 26/1990 privind Registrul Comerțului și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2001 privind simplificarea unor formalități administrative pentru înregistrarea și autorizarea funcționării comercianților.

Grupul parlamentar al P.S.D. - 3 propuneri.

 

Domnul Dionisie Bucur:

Domnii senatori: Ion Predescu, Antonie Iorgovan și Octavian Opriș.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al P.R.M., două propuneri.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnii senatori: Aron Belașcu și Dumitru Petru Pop.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Grupul parlamentar al P.D., o propunere.

 
 

Doamna Maria Petre:

Domnul senator Petre Roman.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Grupul parlamentar al P.N.L., o propunere.

 
 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Domnul senator Popa.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă sunt obiecții? Nu sunt. Vă rog să votați comisia de mediere.

S-a aprobat cu 78 de voturi pentru, două voturi împotrivă și 4 abțineri.

 
Domnul senator Dumitru Badea, din partea Grupului parlamentar al P.R.M., depune moțiunea Deturnarea fondurilor comunitare trebuie oprită, semnată de 37 de senatori

Domnul Dumitru Badea (din sală):

Solicit cuvântul, domnule președinte, la probleme organizatorice.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul Badea?

 
 

Domnul Dumitru Badea (din sală):

La probleme organizatorice, domnule președinte.

Domnul secretar Predescu iarăși nu mă vede.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

De ce nu l-ați văzut, domnul Predescu? Nu l-a văzut domnul Predescu. Vă rog să fiți de acord să-i dăm cuvântul.

Aveți cuvântul, domnul Badea.

 
 

Domnul Dumitru Badea:

Domnule președinte, în conformitate cu prevederile art. 64 din Constituția României și ale art. 148 și art. 152 din Regulamentul Senatului, depunem moțiunea cu tema: "Deturnarea fondurilor comunitare trebuie oprită!" , semnată de 37 de senatori. Anexăm la prezenta textul moțiunii, lista cu semnăturile susținătorilor acesteia și avem rugămintea la dumneavoastră de a proceda conform prevederilor regulamentare și constituționale.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. A semnat-o și senatorul Badea?

 
 

Domnul Dumitru Badea (din sală):

A semnat și domnul senator Predescu.

 
Adoptarea proiectului Legii pentru ratificarea Actului adițional nr. 1, semnat la București la 13 mai 2003 și la Paris la 22 mai 2003 între România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, la Acordul-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la Paris la 17 august 2001 și la București la 20 august 2001, precum și pentru modificarea art. 3 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2001 privind ratificarea acestui acord

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate colege și stimați colegi, trecem la următorul punct, proiectul de Lege pentru ratificarea Actului adițional nr. 1, semnat la București la 13 mai 2003 și la Paris la 22 mai 2003 între România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, la Acordul-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei, semnat la Paris la 17 august 2001 și la București la 20 august 2001, precum și pentru modificarea art. 3 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 110/2001 privind ratificarea acestui acord.

Vă rog, din partea Comisiei pentru buget, finanțe și bănci?

Domnul senator Dan Constantinescu. Vă mulțumesc.

Domnul secretar de stat, vă ascultăm!

 

Domnul Enache Jiru - secretar de stat în Ministerul Finanțelor Publice:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prin prezentul act normativ s-a ratificat Actul adițional nr. 1 la Acordul-cadru de împrumut dintre România și Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. Acest împrumut este destinat finanțării proiectului privind construcția de locuințe sociale pentru persoanele și familiile tinere cu venituri reduse.

România este membră la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei din 1996. De aceea, a solicitat băncii, fiind una din cele mai ieftine finanțări, și aceasta are ca obiect principal de activitate finanțarea sectorului social.

Costul total estimat al proiectului este de circa 200.000.000 de dolari. Aici, se exclud taxele și impozitele datorate pe teritoriul României.

Principalele surse de finanțare sunt: împrumut din Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei de 60.000.000 de dolari în prima fază, și 40.000.000 de dolari în acest act adițional nr. 1. În total: 100.000.000 de dolari, iar restul de 100.000.000 de dolari sunt contribuții ale României, respectiv, 58.000.000 de dolari sunt alocați de la bugetul de stat și 42.000.000 de dolari vor fi suportate din bugetele locale.

Împrumutul este acordat pe 15 ani, iar dobânda este una dintre cele mai ieftine de la instituțiile financiare internaționale, adică LIBOR + 0,5%.

Beneficiarii împrumutului vor fi, în continuare, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului și A.N.L.

Comisiile de specialitate ale ambelor Camere au întocmit raport de adoptare în forma prezentată, iar noi, Ministerul Finanțelor Publice, propunem și susținem adoptarea proiectului de lege.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, domnule secretar de stat.

Domnul Bădulescu, dacă ne permiteți să continuăm lucrările, vă mulțumim foarte mult.

Aveți cuvântul, domnule secretar de stat.

 
 

Domnul Enache Jiru:

Vă mulțumesc.

Ministerul Finanțelor Publice propune și susține adoptarea actului normativ, în forma rezultată din raportul comisiilor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Are cuvântul domnul senator Dan Constantinescu, pentru a prezenta raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

 
 

Domnul Dan Constantinescu:

Domnule președinte,

Stimate colege și stimați colegi.

Având în vedere expunerea de motive prezentată de reprezentantul Executivului, ținând cont și de avizul Consiliului Legislativ, aviz favorabil, ca și avizul favorabil al Comisiei pentru poltică externă, Comisia pentru buget, finanțe și bănci a Senatului a luat în dezbatere proiectul de lege și a hotărât, cu majoritate de voturi, să întocmească un raport favorabil, fără amendamente, pe care îl propune dezbaterii și aprobării plenului Senatului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Stimate colege și stimați colegi, dezbateri generale.

Dacă sunt luări de cuvânt? Înțeleg că nu sunt. Nu avem amendamente. În consecință, supun votului dumneavoastră atât raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci, cât și proiectul de lege în forma prezentată. Vă rog să votați.

Proiectul de lege a fost aprobat cu 81 de voturi pentru, 13 voturi împotrivă și 7 abțineri. Vă mulțumesc foarte mult.

 
Adoptarea proiectului Legii pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Africa de Sud privind cooperarea în domeniul apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003

Trecem la proiectul de Lege pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre Guvernul României și Guvernul Republicii Africa de Sud privind cooperarea în domeniul apărării, semnat la Pretoria la 7 mai 2003.

Domnul secretar de stat, vă rog, aveți cuvântul.

 

Domnul Teodor Bobiș - secretar de stat în Departamentul pentru Relația cu Parlamentul:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

În anul 1997, Ministerul Apărării din Republica Africa de Sud a propus Ministerului Apărării Naționale din România un proiect de acord la nivel departamental pentru cooperarea în domeniul apărării.

Ministerul Apărării Naționale din România a elaborat un contraproiect la proiectul Ministerului Apărării din Africa de Sud și l-a supus reanalizării acestui organism.

Partenerul sud-african a răspuns părții române de-abia în luna noiembrie 1998 și a prezentat o variantă nouă la proiectul inițial.

Partea română a cerut completarea și reformularea unor prevederi, astfel încât, de-abia cu ocazia vizitei oficiale din luna mai, anul curent, partenerul sud-african a acceptat propunerile părții române.

Pentru aprobarea proiectului de memorandum, am întocmit prezentul proiect de lege, pe care vă rugăm să-l aprobați în forma prezentată.

Vă mulțumim.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Paștiu, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională. A, domnul senator Munteau.

Vă rog, scuzați-mă!

 
 

Domnul Tudor-Marius Munteanu:

Comisia a hotărât, cu unanimitate de voturi, să adopte coraport favorabil.

Menționăm că au fost primite avize favorabile de la Comisia pentru politică externă și de la Consiliul Legislativ.

Subliniem că, în conformitate cu obiectul de reglementare, legea este ordinară.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc, domnul senator Munteanu.

Vă rog, dezbateri generale.

Stimate colege și stimați colegi, nu avem amendamente.

Legea are caracter ordinar. În consecință, supun votului dumneavoastră atât raportul, cât și proiectul de lege în forma prezentată. Vă rog să votați.

S-a aprobat cu 90 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă și 5 abțineri. Vă mulțumesc.

 
Aprobarea ordinii de zi și a programului de lucru

Trecem la următorul punct...

 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Domnule președinte, iertați-mă! O chestiune de procedură, dacă îmi permiteți.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog.

 
 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Domnule președinte, ni s-a comunicat ordinea de zi pentru ședința comună, ni s-au comunicat și textele în divergență pentru un text rămas în divergență la punctul 3, dar nu ni s-a comunicat raportul Curții Constituționale. V-aș ruga foarte mult să faceți demersurile, diligențele necesare pentru ca să ni se comunice în timp raportul Curții Constituționale. Deci așa este firesc, să nu mergem în fața... Să discutăm un raport fără ca să-l cunoaștem.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, cred că este o confuzie. Solicitarea dumneavoastră nu poate fi realizată. Nu este vorba de un raport, este vorba despre Hotărârea Curții Constituționale, care se prezintă direct în plen. Este vorba de proclamarea votului de la referendum. Așadar, aceasta este procedura, și nu alta. Este o prezentare a rezultatului direct în plen. Va fi prezentat de președintele Curții Constituționale, care face acest lucru. Procedura este similară cu cea pe care am practicat-o și în anul 1991, la referendumul respectiv.

 
 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Domnule președinte, orice act care se discută în fața plenului...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu se discută nimic, domnul senator.

 
 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Deci este vorba de validare și aprobare.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Este vorba... Domnul senator...

 
 

Domnul Nicolae-Vlad Popa:

Domnule președinte, iertați-mă! Eu nu pot să votez, în măsura în care nu cunosc conținutul unui act.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să luați loc! În primul rând că nu votați nimic.

În al doilea rând că nu au loc dezbateri pe marginea Hotărârii Curții Constituționale. Este, pur și simplu, prezentarea finală a rezultatului referendumului. Vă rog să luați loc!

 
Adoptarea proiectului Legii pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Georgiei privind protecția informațiilor militare clasificate schimbate, semnat la București la 22 iulie 2003

Proiectul de Lege pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României și Guvernul Georgiei privind protecția informațiilor militare clasificate schimbate, semnat la București la 22 iulie 2003.

Vă ascultăm, domnul secretar de stat!

 

Domnul Teodor Bobiș:

Mulțumesc.

Potrivit aprobării Consiliului Suprem de Apărare a Țării, la 16 mai 2003, a fost semnat la București Acordul dintre Guvernul României și Guvernul Georgiei privind protecția informațiilor militare clasificate, schimbate între cele două părți.

Documentul cuprinde prevederi referitoare la definiții, la echivalența nivelurilor de clasificare, autoritățile responsabile, restricții de utilizare și de divulgare a informațiilor, reguli privind transmiterea și procedurile aplicabile în cazul vizitelor părților. De asemenea, domeniul contractelor ce conțin informații clasificate și măsurile aplicabile în cadrul pierderii sau compromiterii acestora. În scopul ratificării acordului s-a întocmit prezentul proiect de lege, pe care vă rugăm să-l aprobați în forma prezentată.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Munteanu prezintă raportul Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.

 
 

Domnul Tudor-Marius Munteanu:

Domnule președinte,

Comisia noastră, cu unanimitate de voturi, a avizat favorabil. Menționăm că am primit avize favorabile și de la Comisia pentru politică externă și, respectiv, de la Consiliul Legislativ. Legea este o lege ordinară.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dacă sunt luări de cuvânt? Vă mulțumesc foarte mult.

Supun votului dumneavoastră raportul și proiectul de lege în forma prezentată. Vă rog să votați.

Au fost votate cu 85 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 9 abțineri.

 
Adoptarea proiectului Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 76/2003 pentru modificarea art. 15 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 102/2000 privind statutul și regimul refugiaților în România

Trecem la proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență nr. 76/2003 pentru modificarea art. 15 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 102/2000 privind statutul și regimul refugiaților în România.

 

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Domnule președinte,

Sunt secretar de stat Mircea Alexandru, de la Ministerul Administrației și Internelor.

Necesitatea completării art. 15 alin. (8) din Ordonanța Guvernului nr. 102/2000 este legată de adoptarea Ordonanței de urgență nr. 58/25.06. 2003 prin care a fost modificat Codul de procedură civilă. Astfel, art. 299 din Codul de procedură civilă a fost completat cu următoarea prevedere: "Recursul se soluționează de către Curtea Supremă de Justiție, dacă prin lege nu se prevede altfel."

Dispoziție care modifică derularea procedurii, în sensul că toate recursurile ce au ca obiect cereri de acordare a statutului de refugiat, soluționat în prezent de tribunale, vor fi judecate, începând cu 28 august 2003, de Curtea Supremă de Justiție, iar durata procedurii ar reveni la situația anterioară adoptării Ordonanței Guvernului nr. 102/2000. O creștere a duratei procedurii conduce la creșterea de 4-5 ori a cheltuielilor de asistență a solicitanților de azil, la o creștere semnificativă a numărului de cereri, nejustificat în cele mai multe cazuri, reprezentând un magnet pentru migrația ilegală și, nu în ultimul rând, va fi de natură să influențeze în mod negativ negocierile cu Uniunea Europeană, pe capitolul 24 - JAI. În considerarea acestor aspecte, vă adresez rugămintea de a aproba în forma prezentată textul actului normativ.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Avem raport comun - Comisia juridică, de imunități, numiri și validări și Comisia de apărare, ordine publică și siguranță națională. Domnul secretar Predescu prezintă acest raport.

 
 

Domnul Ion Predescu:

Domnule președinte,

Problema este mult mai simplă. În materia contestațiilor și plângerilor formulate de refugiați, competentă în a le soluționa este judecătoria în raza căreia se află unitatea respectivă a Ministerului Administrației și Internelor, care soluționează cererile, având competență în această materie. Dintr-o eroare s-a înscris că recursul se soluționează de Curtea Supremă. De la judecătorie la Curtea Supremă, distanța este de la un capăt la celălalt al sistemului judiciar, motiv pentru care a fost nevoie de corectarea acestei erori și aducerea la regula normală în materie de căi de atac. Dispoziția care modifică acea eroare și o aduce la normalitate este că recursul se soluționează de tribunalul în a cărui rază de competență se află judecătoria care s-a pronunțat asupra plângerii sau cererii refugiatului. Aceasta este modificarea și vă rugăm să fiți de acord cu ea.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumim foarte mult. Dezbateri generale, luări de cuvânt? Nu sunt.

Stimați colegi, nu avem nici amendamente. Supun votului dumneavoastră atât raportul, cât și proiectul de lege în forma prezentată de Camera Deputaților. Vă rog să votați.

S-a aprobat cu 90 de voturi pentru, 5 voturi împotrivă și 5 abțineri.

 
Adoptarea proiectului Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2003 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre România și Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul Comunitar de acțiune în domeniul sănătății publice (2003-2008), semnat la București la 11 februarie 2003 și la Bruxelles la 3 aprilie 2003

Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/2003 pentru ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre România și Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul Comunitar de acțiune în domeniul sănătății publice (2003-2008), semnat la București la 11 februarie 2003 și la Bruxelles la 3 aprilie 2003.

Vă ascultăm, domnule secretar de stat.

 

Domnul George Pavelescu -secretar de stat în Ministerul Sănătății:

Stimate domnule președinte,

Stimate doamne și stimați domni senatori,

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței nr. 75/2003 are ca scop integrarea României în acțiunile europene privind îmbunătățirea informațiilor în domeniul sănătății publice, creșterea capacității de răspuns rapid coordonat împotriva agresiunilor aduse sănătății, precum și promovarea și prevenirea bolilor cu transmisie sexuală.

Contribuția anuală a României la acest buget este de 265.432 de dolari și se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Sănătății - 185.432 euro și prin Programul Phare - 80.000 euro. Proiectul a primit aviz favorabil, deja partea română și-a achitat suma aferentă la termenul de 15 septembrie, așa cum era prevăzut în memorandum. Solicit și rog Senatul să aprobe proiectul de lege pentru aprobarea memorandumului.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Raportul Comisiei pentru sănătate, ecologie, tineret și sport este prezentat de către domnul senator Ion Cârciumaru.

Vă ascultăm, domnule senator.

 
 

Domnul Ion Cârciumaru:

S-au primit avize favorabile din partea Consiliului Legislativ și a Comisiei pentru politică externă. În ședința din 8 octombrie 2003, membrii comisiei au dezbătut acest proiect de lege în prezența reprezentantului Ministerului Sănătății, domnul secretar de stat George Pavelescu.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare ratificarea Memorandumului de înțelegere dintre România și Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul Comunitar de acțiune în domeniul sănătății (2003-2008), semnat la București la 11 februarie 2003 și la Bruxelles la 3 aprilie 2003. Cele trei arii de acțiune și implicit în care se pot elabora și propune proiectele sunt: îmbunătățirea informațiilor în domeniul sănătății publice, creșterea capacității de răspuns rapid și coordonat împotriva agresiunilor aduse sănătății, promovarea sănătății și prevenirea bolilor prin includerea determinanților stării de sănătate în toate politicile și activitățile. În urma dezbaterilor, membrii comisiei au hotărât întocmirea raportului favorabil, fără modificări, în forma adoptată de Camera Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, dezbateri generale, luări de cuvânt dacă sunt.

Nu sunt.

Stimați colegi, nu avem amendamente. Legea are caracter ordinar, deci supun votului dumneavoastră atât raportul Comisiei pentru sănătate, ecologie, tineret și sport, cât și proiectul de lege în forma primită de la Camera Deputaților. Vă rog să votați.

S-a aprobat cu 106 voturi pentru, două voturi împotrivă și o abținere.

 
Adoptarea proiectului Legii privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 61/2003 pentru modificarea alin. (2) al art. 9 din Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea și modernizarea rețelei de transport de interes național și european

Proiect de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 61/2003 pentru modificarea alin. (2) al art. 9 din Legea nr. 203/2003 privind realizarea, dezvoltarea și modernizarea rețelei de transport de interes național și european.

Vă ascultăm, domnule secretar de stat.

 

Domnul Sorin Bota -secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori, ținând cont de intenția Comisiei Europene de a definitiva în viitorul apropiat norme unitare în elaborarea rețelei și evaluarea rețelei de transport european și evoluțiile pe plan comunitar privind stabilirea acestora și având în vedere caracterul global al rețelei transeuropene de transport, ministerul a elaborat prezenta ordonanță, pe care o supunem spre aprobare Senatului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte Bădulescu, vă rog să prezentați raportul Comisiei economice.

 
 

Domnul Doru-Laurian Bădulescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Ordonanța de urgență a Guvernului are de fapt, ca obiect decalarea termenului prevăzut în Legea nr. 203/2003 pentru elaborarea unor norme naționale adecvate de analiză a rețelei de transport, până cînd Comisia Europeană va definitiva normele unitare. Există avizul favorabil al Consiliului Legislativ și al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci. De aceea, domnule președinte, permiteți-mi să propunem Senatului adoptarea proiectului de lege, fără amendamente.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale? Dacă sunt luări de cuvânt? Nu sunt.

Stimați colegi, supun votului dumneavoastră atât raportul, care nu conține amendamente, cât și proiectul de lege în forma prezentată de Camera Deputaților. Legea are caracter ordinar. Vă rog să votați.

Raportul și proiectul de lege au fost aprobate cu 95 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 4 abțineri.

Vă mulțumesc.

 
Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea continuării procedurii de negociere competitivă și finalizare a încheierii contractului de mentenanță de material rulant și feroviar pentru circulația în tunel, între Societatea Comercială de Transport cu Metroul București Metrorex - S.A. și S.C. ALSTOM Transport - S.A.

Proiect de lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 85/2003 pentru aprobarea continuă rii procedurii de negociere competitivă și finalizare a încheierii contractului de mentenanță de material rulant și feroviar pentru circulația în tunel, între S.C.T.M.B. "Metrorex" S.A. și S.C. "ALSTOM" Transport S.A.

Vă rog, domnule secretar de stat, vă ascultăm.

 

Domnul Sorin Bota:

În vederea achiziționării unei mentenanțe de material rulant și feroviar pentru circulația în tunel, Societatea "Metrorex" S.A. a demarat procedura negocierii competitive, conform prevederilor legislației în vigoare. Ca urmare a modificării legislației din 2003 acestea au avut drept consecință disponibilizarea unui număr de 400 de angajați din cadrul Filialei "Revizii, reparații rame de metrou și instalații" , filială la care se aplică acest contract de mentenanță.

Acest fapt are repercusiuni asupra prețului oferit de firma calificată, având în vedere componentele prețului asupra investițiilor.

Față de această situație neprevăzută s-a impus aprobarea de către Guvern a continuării procedurii de negociere competitivă și finalizarea încheierii contractului de mentenanță, material rulant și feroviar pentru circulația în tunel.

Având în vedere cele de mai sus, a fost elaborat proiectul de ordonanță și îl supunem spre adoptare.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte Bădulescu, vă rog prezentați raportul Comisiei economice.

 
 

Domnul Doru-Laurian Bădulescu:

Mulțumesc, domnule președinte,

Ordonanța, așa cum s-a arătat, are ca obiect aprobarea continuării procedurii de negociere competitivă și finalizarea încheierii contractului de mentenanță, de material rulant și feroviar. Este de subliniat faptul că prin modificarea datelor inițiale de ofertă, s-au adus îmbunătățiri, deci sunt modificări favorabile, în favoarea "Metrorex", urmând ca această societate să continuie negocierile și să finalizeze contractul în noile condiții.

De aceea, membrii comisiei au hotărât să întocmească raport favorabil, cu două voturi împotrivă și să propună plenului Senatului adoptarea acestuia, fără amendamente.

Există avizul favorabil al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Consiliului Legislativ.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Stimați colegi, dacă sunt dezbateri generale? Dacă sunt luări de cuvânt?

Da, domnule senator, vă ascultăm.

 
 

Domnul Constantin Bîciu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Prezenta Ordonanță de urgență a Guvernului, dezbătută astăzi în plenul Senatului, ridică mai multe semne de întrebare. În timpul negocierilor cu firma "ALSTOM" au fost disponibilizați 400 de oameni. Angajații respectivi au beneficiat, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 8/2003 și Hotărârii de Guvern nr. 839/2003, de plăți compensatorii. Datele inițiale din oferta de negociere se modifică esențial, dar afirmațiile făcute de reprezentanții ministerului de resort în cadrul Comisiei economice au fost, de fapt, că nu se pot modifica datele din oferta inițială, și din acest motiv nu trebuie făcută o nouă licitație, deși datele inițiale diferă, ci trebuie continuată negocierea contractului cu firma "ALSTOM".

Evident că în oferta inițială era probabil prevăzut un volum de lucrări, un volum de angajați care să presteze aceste lucrări și un volum de cheltuieli. Nu au fost prezentate date în acest sens, adică date privind reducerea cel puțin a numărului de cheltuieli corespunzător numărului de angajați, discuțiile asupra acestei ordonanțe de Guvern au ridicat multe semne de întrebare și, din acest motiv, noi nu suntem de acord cu prezenta ordonanță de urgență și vom vota împotrivă.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Vă mulțumesc.

Sunt alte luări de cuvânt?

Domnule secretar de stat, doriți să dați un răspuns?

 
 

Domnul Sorin Bota:

Datele tehnice ale ofertei nu au fost modificate.

Trebuie să subliniez faptul că, inițial, au cumpărat caietul de sarcini 7 firme, au depus doar două, din care doar una a îndeplinit criteriile caietului de sarcini cu care s-a început negocierea acestui contract. Această procedură s-a demarat în anul 2001, spre final, acum suntem în 2003, și nici la această oră nu avem acest contract, și mentenanța metroului suferă din acest punct de vedere.

Oferta prevăzută avea un plan de restructurare a personalului pentru 700 de persoane. Datorită faptului că 400 au intrat sub incidența celorlalte legi - așa cum s-a precizat în prezentarea inițială - categoric că prețul contractului vine modificat. Acesta este și rolul acestei ordonanțe, și costul în sine al mentenanței va fi schimbat, datorită influenței celor 400 de persoane.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Vă mulțumesc.

Domnule președinte Bădulescu, doriți să adăugați ceva?

 
 

Domnul Doru-Laurian Bădulescu:

Domnule președinte, nu ar fi de adăugat decât influența favorabilă pe care o au prevederile prezentei ordonanțe pentru contractul încheiat de "Metrorex". Pe parcursul negocierilor a intervenit Hotărârea Guvernului prin care s-au disponibilizat aproape 400 de salariați.

Astfel, cifrele s-au îmbunătățit în favoarea "Metrorex" și, în consecință, ordonanța de urgență nu face decât să constate acest fapt și să încadreze în prevederile legale acest fapt.

S-a ținut seama de faptul că această influență favorabilă este benefică "Metrorex", este benefică Ministerului Transporturilor, iar susținerea făcută la comisie de domnul secretar de stat Panait, care a participat la dezbateri, a fost suficient de convingătoare, dar, evident, votul este liber, și doi dintre colegii noștri s-au exprimat împotrivă.

Altfel, prevederile prezentei ordonanțe, repet, aduc o influență favorabilă asupra afacerii și de aceea comisia a votat, în majoritate, în favoarea adoptării fără amendamente a prevederilor acestei ordonanțe de urgență.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Ați ascultat argumente de-o parte și de alta. Stimați colegi, nu avem amendamente, legea are caracter ordinar.

Supun votului dumneavoastră atât raportul, cât și proiectul de lege în forma prezentată.

Vă rog să votați. Vă rog să votați, stimați colegi.

S-a aprobat cu 72 de voturi pentru, 29 voturi împotrivă și 3 abțineri.

Vă mulțumesc.

 
Adoptarea proiectului Legii pentru aprobarea taxei de notificare a prelucră rilor de date cu caracter personal, care cad sub incidența Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date

Trecem la proiectul de Lege pentru aprobarea taxei de notificare a prelucrărilor de date cu caracter personal care cad sub incidența Legii nr. 677/2001 pentru protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

Comisia pentru buget, finanțe și bănci, domnul președinte Ștefan Viorel.

Domnule secretar de stat, vă ascultăm.

 

Domnul Gheorghe Iancu -adjunctul Avocatului Poporului:

Bună dimineața doamnelor și domnilor senatori!

Domnule președinte,

Prin Legea nr. 677/2001 pentru prima dată în țara noastră s-a stabilit că orice prelucrare de date personale trebuie să fie notificată unei autorități de supraveghere după modelul care există în țările din Uniunea Europeană. Autoritatea de supraveghere a fost stabilită de către Legea nr. 677/2001 în sarcina Avocatului Poporului, iar această lege pentru notificare stabilește, în art. 22, că "pentru fiecare tip de notificare se plătește o taxă".

Potrivit art. 38 alin. (1) din Constituție, acest tip de taxă se aprobă prin lege, motiv pentru care s-a făcut acest proiect care inițial a fost adoptat de către Camera Deputaților.

La Camera Deputaților s-a stabilit în lege că taxele sunt de un milion pentru persoanele fizice, 10 milioane pentru operatorii persoane juridice și de 15 milioane pentru transferurile de date care se fac în străinătate.

Aceeași lege prevede la art. 2 o serie de scutiri la plata acestei taxe pentru pensionari, studenți, elevi sau șomeri și pentru instituțiile publice, astfel cum sunt definite în Legea finanțelor publice, fiindcă era firesc, atâta timp cât taxa se plimbă de la stat la stat. De asemenea, legea mai prevede că taxa reprezintă venit la bugetul statului, se varsă la trezorerie și poate fi actualizată o dată cu rata inflației.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Ștefan Viorel prezintă raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, comisia noastră sesizată în fond pentru întocmirea raportului la prezentul proiect de lege cu majoritate de voturi a decis să prezinte raport favorabil fără amendamente în forma adoptată de Camera Deputaților.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Vă rog, luări de cuvânt sunt? Nu sunt, nu avem amendamente, legea are caracter ordinar. Supun votului dumneavoastră raportul și proiectul de lege în forma prezentată de Camera Deputaților.

Vă rog să votați.

Au fost aprobate cu 83 de voturi pentru, 9 voturi împotrivă și 15 abțineri.

Vă mulțumesc.

 
Dezbateri asupra proiectului Legii pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de susținere și promovare a exportului cu finanțare de la bugetul de stat. (se retrimite la Comisia pentru buget, finanțe și bănci, urmând să se rediscute în plen luni, 27 octombrie a.c.)

Trecem la proiectul de Lege pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2002 privind aprobarea Sistemului de susținere și promovare a exportului cu finanțare de la bugetul de stat.

Domnule ministru Dijmărescu, vă rog să susțineți proiectul de lege.

 

Domnul Eugen Dijmărescu -ministru delegat pentru comerț exterior:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Așa cum foarte bine cunoașteți, atât cât bugetul permite să folosim ca fonduri pentru susținerea și stimularea exporturilor, este gestionat de un comitet, până în prezent doar interministerial, împreună cu Banca de Export-Import a României.

Activitatea de comerț exterior, care reprezintă până la urmă rezultatul activității de producție în ceea ce înseamnă atât import, cât și export, este totuși desfășurată, în majoritate copleșitoare, și este rodul activității sectorului privat și al întreprinderilor de toate felurile, fie ele publice sau private, dar cu preponderență private. Motiv pentru care noi vă solicităm să acceptați modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2002 în sensul de a înlocui acel comitet interministerial cu un consiliu de export, care să reunească atât reprezentanți ai Executivului - respectiv Ministerul Finanțelor, Banca de Export-Import a României, Ministerul Economiei și Comerțului - dar și reprezentanți ai patronatelor, deci ai asociațiilor și federațiilor patronale și profesionale, deoarece ei sunt cei mai în măsură să poată stabili care sunt prioritățile, care sunt obiectivele și capacitățile pe care un sector sau altul din economie poate să le dezvolte în anul următor și de ce nevoi reale are.

Acesta este sensul pentru care vă solicităm modificarea ordonanței.

Primul articol pe care l-am inclus vizează posibilitatea ca acest consiliu să aibă capacitatea ca, în cursul exercițiului financiar, fondurile care sunt alocate inițial și pornind de la niște acțiuni care sunt considerate, potrivit unui agende internaționale, fezabile, posibile, în cazul în care acestea se modifică sau opțiunile unui anumit sector sau anumite ramuri industriale se schimbă - pentru ca în loc de, știu eu?, Târgul de mobilă de la Moscova să se meargă la Târgul IT de la New York sau din Germania - această posibilitate să poată fi cu flexibilitate executată de către acest consiliu, astfel încât să nu se mai treacă prin tot felul de modificări, de norme de aplicare a unor hotărâri care ar îngreuna procesul, pierzându-se astfel așa-numita oportunitate de a ocupa locul în standul care ar avea o vizibilitate mai mare decât în alte condiții.

Bineînțeles că toate acestea sunt supuse exercițiului controlului parlamentar, atât la ceea ce înseamnă destinația inițială a fondurilor, cât și la ceea ce înseamnă execuția prin Legea bugetului de stat.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc, domnule ministru.

Domnule președinte Ștefan Viorel, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, comisia noastră, apreciind ca necesare și oportune modificările aduse prin prezentul proiect de Lege pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2002, a adoptat raport favorabil cu unanimitate de voturi și propune spre dezbatere și adoptare plenului proiectul în forma prezentată de inițiator, fără amendamente.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dezbateri generale. Domnul senator Constantin Bîciu.

 
 

Domnul Constantin Bîciu:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Înființarea consiliului de export ridică de la început câteva probleme.

Prima problemă, discutată în cadrul Comisiei economice și la care nu am găsit răspuns, va fi modul în care vor fi cooptate federațiile patronale din România în acest consiliu de export. Vă informez că am solicitat să văd numărul federațiilor patronale reprezentative în România, și numărul acestora ajunge la 9. O societate patronală, ca să fie reprezentativă, trebuie să reprezinte 30% din patronat. Deci patronatul român, conform numărului de federații patronale existente în România, este reprezentat în proporție de 270%.

Ceea ce mă nemulțumește la raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci este faptul că, în cadrul Comisiei economice, avizul dat pentru această ordonanță a cuprins un amendament pe care nu-l regăsesc, sub nici o formă, în raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Amendamentul era următorul: la art. 1, unde se spune "lista activităților de export se actualizează" , era introdus de Comisia economică următorul text: "Se actualizează prin eliminare, anual, și prin extindere, ori de câte ori este nevoie."

De ce s-a introdus acest amendament? Pentru că patronul, cel care face o activitate de export, începe la 1 ianuarie și trebuie să aibă siguranța că tot anul activitatea de export, începută în baza unei finanțări de la consiliul de export, există. Dacă nu introducem acest amendament, pot apărea, din eroare sau intenționat, eliminări pe parcursul anului a unor activități de export, ceea ce ar genera nemulțumiri și incorectitudini.

Propun ca raportul să fie retrimis Comisiei pentru buget, finanțe și bănci pentru a include acest amendament sau, dacă sunteți de acord, propuneți plenului amendamentul și suntem de acord cu trecerea raportului.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Mai sunt intervenții? Nu.

Domnul ministru Dijmărescu, aveți cuvântul.

 
 

Domnul Eugen Dijmărescu:

Domnule președinte, vă mulțumesc.

Sunt două chestiuni pe care aș dori să le menționez.

Într-adevăr, dacă vorbim despre patronatele din România, împărtășesc cu totul opinia dumneavoastră. Ar fi foarte bine să avem niște federații sau o uniune patronală la nivel național și niște definiții de subsectoare pe ramuri.

Acest proces însă nu s-a întâmplat încă. Poate că inclusiv această încercare de a constitui un consiliu de export este o încurajare ca federațiile patronale să-și mai dea puțin mâna, în interesul ramurilor pe care le reprezintă și mai puțin în alte interese.

Asta este o chestiune care din punctul de vedere al Executivului, cu privire la modul în care asemenea federații vor fi reprezentate, vă spunem noi că ele vor fi acceptate în consiliul de export pe baza capacității de a proba care le-a fost "track-recorde"-ul, adică ce au făcut până în momentul de față din punctul de vedere al exportului, care le-au fost finanțările, care le-au fost obligațiile asumate și achitările la buget. Și dacă avem de-a face cu o federație care este capabilă să spună "noi suntem în stare să și susținem" , aceea va fi calificată, dar aici vor interveni criterii pur economice.

În ceea ce privește amendamentul dumneavoastră, sigur că decizia aparține Senatului. Datoria mea este să spun că, în cursul unui exercițiu financiar și din experiența pe care o avem prin programele derulate până în momentul de față, o societate comercială poate ca în derularea unui contract să întâmpine, fie din partea partenerului, fie din motive proprii, o serie de amendamente sau dezvoltări ale contractului care pot conduce fie la renunțarea la solicitarea de susținere din partea bugetului sau din partea EXIMBANK-ului sau la modificarea termenelor acestuia, în conformitate cu alte reguli, impuse de către banca plătitoare la termenele stabilite potrivit legislației de acolo.

În mod uzual, acest lucru se desfășoară pe baza Legii contractului. Nu se pune problema să-i dai o garanție. Garanția este ab initio, ea este subînțeleasă. El nu va fi eliminat, în condițiile în care lucrurile se desfășoară potrivit termenelor inițiale ale contractului, din dreptul de a primi subvenția sau susținerea de la buget, fie directă, fie pe calea EXIMBANK-ului.

Problema se pune dacă în contract intervin modificări, din motive care pot fi legate inclusiv de incapacitatea sa de a produce ceea ce trebuie să exporte. Dar, sigur, decizia vă aparține, însă, uzual, viața demonstrează că se poate și într-un fel, și în altul.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, domnul președinte Ștefan Viorel, dacă doriți să completați.

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Da. Domnule președinte, eu sunt obligat să dau răspuns la problema sesizată...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

În primul rând, ați primit un astfel de amendament?

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Asta vroiam să spun. La comisia noastră, acest amendament nu a venit. Eventual, o fi venit după termenul de raport, după ce noi am dat drumul la raport. Este de verificat dacă este o disfuncțiune de ordin tehnic sau s-a întâmplat altceva. Oricum, am mai avut această discuție - și îmi pare rău că tot cu domnul senator Bîciu -, acum două săptămâni, în plen, când reclama lipsa unui amendament din textul raportului nostru și, urmare verificărilor, am constatat că dânsul invoca un amendament respins la Comisia economică. Or, dacă avizul Comisiei economice a venit cu precizarea că dânșii au respins amendamentul domnului senator Bîciu, noi nu putem să-l preluăm în raportul nostru. Și tare mi-e teamă că și în acest caz discutăm de același lucru. Sau, dacă în avizul comisiei este amendamentul însușit, cu certitudine, avizul a fost dat după termenul de raport. Rămâne de verificat.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Bădulescu.

 
 

Domnul Doru-Laurian Bădulescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt două lucruri pe care vreau să le punctez. În primul rând, legat de raport. Raportul este elaborat de Comisia pentru buget, finanțe și bănci, așa cum a stabilit Biroul permanent, în baza avizului Comisiei economice. În raport nu se face vorbire despre acest aviz. Or, acest lucru trebuie menționat din start, pentru că în acel aviz, într-adevăr, exista un amendament. Amendamentul colegului meu Bîciu a fost însușit de Comisia economică și propus ca atare Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Sigur că, potrivit regulamentului, raportorul are dreptul de a ține seama de aviz sau nu. Acesta este un alt aspect. Însă faptul că în raport nu se menționează nimic despre avizul Comisiei economice este o greșeală pe care aș dori să o menționez.

Al doilea lucru este cel de fond, legat de amendamentul făcut de Comisia economică, prezentat aici de domnul senator Bîciu, care are logica lui. Acest amendament nu face decât să dea încredere investitorului că acel contract va fi un contract respectat pe toată durata anului, că nu vor interveni sincope în derularea contractului, că nu vor exista bariere birocratice, întrucât, în procesul de obținere a aprobărilor, a licențelor, există o serie întreagă de bariere asupra cărora am fost de atâtea ori atenționați atât de investitori, cât și de Uniunea Europeană. Și - de ce să n-o spunem? - toate aceste bariere pot constitui o potențială sursă de corupție. De aceea amendamentul avea un anumit rost.

Subliniez, însă, încă o dată, că raportorul poate să țină cont de amendament sau nu.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Dacă mai sunt luări de cuvânt?

 
 

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte, am verificat între timp. Situația stă în felul următor. Termenul de aviz a fost 7 octombrie, termenul de raport 8 octombrie. Noi am respectat termenul, am dat drumul la raport, și avizul a fost înregistrat la comisie pe data de 9 octombrie. În aceste condiții, era o imposibilitate ca în raportul nostru să facem vorbire despre un aviz care a venit a doua zi după ce am depus raportul.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Și eu vă mulțumesc.

Stimați colegi, interesul este să avem un act normativ bun. În consecință, vă propun retrimiterea la comisie. Vă rog să vedeți acest amendament și să facem un efort, dacă toți colegii senatori sunt de acord, ca luni să-l rediscutăm. Da?

Supun votului dumneavoastră această propunere. Vă rog să votați. Și se va introduce luni pe ordinea de zi.

S-a aprobat cu 98 de voturi pentru, două voturi împotrivă și 5 abțineri.

Vă mulțumesc. Nu se va mai face o prezentare, ci vom discuta numai amendamentul, îl vom supune la vot și după aceea vom vedea.

Mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Dumitru Badea:

Care luni?

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Luni acum. E un singur amendament și merge repede. Pe 27 octombrie.

 
Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54/2003 privind interzicerea realizării de clădiri pe suprafețele din fondul forestier național afectat de incendii

Trecem la următorul punct din ordinea de zi: proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54/2003 privind interzicerea realizării de clădiri pe suprafețele din fondul forestier național afectate de incendii.

Vă ascultăm, domnule secretar de stat.

Domnul senator Pătru Nicolae este aici.

Vă ascultăm.

 

Domnul Adam Crăciunescu -secretar de stat în Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor și Mediului:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Ocuparea de suprafețe din fondul forestier național pentru realizarea de diverse categorii de construcții este reglementată de prevederile Legii nr. 26/1996 - Codul silvic, cu modificările și completările ulterioare, și de Ordonanța Guvernului nr. 96/1998, dar în ultima perioadă s-au constatat multe situații în care, profitându-se de lipsa cadastrului forestier, suprafețe importante de pădure au fost degradate ca urmare a incendiilor, de multe ori cu autori necunoscuți, în scopul realizării de construcții, precum și de unele acțiuni care duc la uscarea arborilor.

Având în vedere pericolul grav pe care-l prezintă incendiile de pădure pentru factorii de mediu - apă, aer, sol -, pentru fondul forestier național, cât și în scopul menținerii integrității acestuia, vă propunem să aprobați proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 54/2003 pentru interzicerea realizării de clădiri pe suprafețele din fondul forestier afectate de incendii sau de alte acțiuni care duc la uscarea arborilor.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul președinte Pătru Nicolae prezintă raportul Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură.

 
 

Domnul Nicolae Pătru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisia noastră a fost sesizată în fond cu acest proiect de lege. Proiectul are avizul favorabil al Consiliului Legislativ și al Comisiei pentru administrația publică și organizarea teritoriului.

Comisia noastră a dezbătut acest proiect de lege în ședința din 8 octombrie. În urma dezbaterilor generale și pe articole, membrii comisiei au hotărât, în unanimitate, întocmirea raportului de admitere, cu amendamentele cuprinse în anexă.

Față de cele prezentate, propunem plenului Senatului adoptarea prezentului raport.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Întreb reprezentantul Guvernului dacă este de acord cu amendamentele.

 
 

Domnul Adam Crăciunescu:

De acord.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Vă rog, dezbateri generale, luări de cuvânt? Nu sunt.

Dacă sunt observații, obiecții la amendamentele făcute? Nu sunt.

Supun votului dumneavoastră raportul Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură, cu aceste amendamente. Vă rog să votați. Legea are caracter ordinar.

S-a aprobat cu 87 de voturi pentru, 3 voturi împotrivă, 7 abțineri.

Acum permiteți-mi să supun votului dumneavoastră proiectul de lege, în formula primită de la Camera Deputaților, în care vom introduce amendamentele pe care tocmai le-am votat.

Vă rog să votați proiectul de lege.

S-a adoptat cu 82 de voturi pentru, un vot împotrivă și 5 abțineri.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Dezbaterea proiectului Legii pentru completarea alin. (1) al art. 62 din Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul și acvacultura (votul final se va da luni, 27 octombrie 2003)

Trecem la proiectul de Lege pentru completarea alineatului (1) al articolului 62 din Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul și acvacultura.

Vă rog, vă ascultăm, domnule secretar de stat.

 

Domnul Adam Crăciunescu:

Este inițiativa deputatului Antal István. Propunerea vizează completarea art. 62 alin. (1) litera a) din Legea nr. 192/2001 privind fondul piscicol, pescuitul și acvacultura, astfel încât pescuitul cu ostia, sulița, țepoaia, japca și cu orice alte unelte înțepătoare și agățătoare, prin greblare sau harponare, să constituie infracțiune și să fie pedepsit cu închisoare de la 5 ani la 10 ani.

Guvernul susține această inițiativă legislativă, cu luarea în considerare a observațiilor prezentate la comisie.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. (Discuții în sală.)

Fac un apel la colegii de la P.S.D.... Vă rog foarte mult.

Domnul senator Leca. Vă rog foarte mult.

Domnul președinte Pătru, vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru agricultură, industrie alimentară și silvicultură.

 
 

Domnul Nicolae Pătru:

Comisia noastră a fost sesizată cu acest proiect de lege. Proiectul are avizul favorabil al Consiliului Legislativ, al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și al Comisiei pentru sănătate, ecologie, tineret și sport.

Comisia a dezbătut proiectul în ședința din 8 octombrie. În urma dezbaterilor generale și pe articole, membrii comisiei au hotărât, în unanimitate, întocmirea raportului de admitere la acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale, luări de cuvânt, dacă sunt? Nu sunt.

Stimați colegi, conform celor convenite, nefiind dezbateri, vom supune la vot raportul și proiectul de lege luni, 27 octombrie, fiind vorba despre o lege organică. Deci se va da un singur vot pentru cele două. Se vor înscrie la primul punct pe ordinea de zi toate legile organice la care trebuie să dăm votul final.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
Dezbaterea proiectului Legii pentru modificarea lit. e) a art. 50 din Legea nr. 53/2003 Codul muncii (respingerea raportului comisiei, votul final se va da luni, 27 octombrie a.c.)

Trecem la proiectul de Lege pentru modificarea lit. e) a art. 50 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, propunere legislativă.

Vă rog, domnul secretar de stat. Vă rog să luați loc.

Cine prezintă?

Doamna ministru, vă ascultăm.

 

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Inițiativa legislativă pe care au semnat-o o parte dintre membrii Comisiei pentru învățământ de la Camera Deputaților se referă la o adăugire la unul dintre articolele din Codul muncii. Art. 50 din Codul muncii prevede "suspendarea contractului individual de muncă în următoarele situații". Și sunt enumerate situațiile în care se prevede suspendarea contractului individual de muncă.

Solicitarea noastră - și am reușit să convingem Camera Deputaților cu această solicitare - a fost ca la litera e) să adăugăm sintagma "dacă legea nu prevede altfel".

Am dorit această completare a articolului din Codul muncii, deoarece Statutul personalului didactic, care este o lege organică, prevede altfel pentru corpul profesoral.

De aceea, vă adresez rugămintea să acceptați propunerea Camerei Deputaților.

Din păcate, legea are un raport negativ de la Comisia pentru muncă și protecție socială și, sigur, dacă dumneavoastră veți accepta, Comisia pentru muncă și protecție socială ar putea rediscuta. Din păcate, nu am fost, în calitate de inițiator, atunci când s-a discutat această lege în comisie și ea a plecat de acolo cu un aviz negativ.

Probabil că de la inițiator nu au fost prezenți sau cei care au fost acolo nu au putut să convingă Comisia pentru muncă și protecție socială.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Doamna senator Rodica Șelaru, vă rog, aveți cuvântul.

 
 

Doamna Rodica Șelaru:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În urma dezbaterilor, s-a decis, prin vot, adoptarea unui raport de respingere a propunerii legislative.

Menționez că au fost inițiatori, dar nu doamna Andronescu. Au fost alți colegi ai Domniei sale.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci, vă păstrați punctul de vedere, raport de respingere?

 
 

Doamna Rodica Șelaru:

Raportul este de respingere, dar, dacă plenul consideră că trebuie să-l retrimită la comisie, nu am nimic împotrivă.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. S-a înțeles.

Din sală:

De ce l-a respins? Să ne spună de ce l-a respins.

 
 

Doamna Rodica Șelaru:

Pentru că, prin aria de reglementare a proiectului, se neutralizează prevederea art. 50 lit. (e), se generalizează nesuspendarea contractului individual de muncă și se ajunge la situații în care magistrații să poată exercita și alte funcții decât cele acceptate de legea de organizare judecătorească.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale.

Doamna senator Simona Marinescu.

 
 

Doamna Simona Marinescu:

Mulțumesc mult. (Mai mulți senatori solicită cuvântul.)

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Puțină răbdare, dăm cuvântul la toată lumea.

 
 

Doamna Simona Marinescu:

Domnule președinte,

Aici este vorba de situația în care legea prevede posibilitatea cumulului de contracte. La magistrați, legea nu prevede această posibilitate. Prin urmare, legea aceea nu poate fi invocată.

Eu nu vreau să influențez votul. Vroiam să spun doar că inițiatorul acestui proiect a avut în vedere faptul că poți avea calitatea de profesor și poți profesa, poți să-ți exerciți contractul de muncă în situații prevăzute de legea specifică, în cumul cu alte activități. Cred că sunt și colegi senatori în această situație.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Doamna senator Dobrescu.

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Mai sunt luări de cuvânt? (Mai mulți senatori solicită cuvântul.)

Vă rog.

 
 

Doamna Maria Antoaneta Dobrescu:

Domnule președinte,

Grupul parlamentar P.S.D. consideră că este bine să retrimitem la comisie. Am analizat puțin toate cele spuse și de doamna deputat Andronescu și considerăm că în cadrul profesorilor există această posibilitate de cumul de funcție, de aceea specificația "dacă legea nu prevede altfel", deci adaosul acesta ar fi bine venit din punctul nostru de vedere. Și ca să se poată reanaliza, trebuie retrimisă la comisie.

Deci aceasta este propunerea Grupului P.S.D.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Iorgovan.

 
 

Domnul Antonie Iorgovan:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Suntem, până la urmă, vrem nu vrem, în fața unei subtile probleme de drept. Aici se discută problema de a ști dacă Codul muncii este locul, este sediul rezolvării tuturor problemelor în ceea ce privește încadrările în muncă, în funcții etc. Răspunsul la această întrebare este imediat. Codul muncii nu a fost, nu este și nu poate fi unicul temei, unicul izvor al raporturilor de muncă. În afară de Codul muncii există statute speciale, de altfel se face o întreagă discuție în teoria dreptului între cei care se supun Codului muncii și au un regim contractual și o mare categorie de oameni care lucrează, care se supun unor regimuri profesionale speciale, cum sunt, de pildă, și demnitarii. Oricât am încerca noi să spunem că nu închei contract de muncă atunci când ajungi senator sau deputat.

Pe cale de consecință, domnule președinte, o derogare sau, mai exact, o trimitere la legea specială, în Codul muncii, este de la sine înțeleasă. Mă surprinde că ea nu a fost de la bun început.

Deci Codul muncii se referă la acele situații care vizează încheierea unui contract individual de muncă - și este vorba de acele raporturi care izvorăsc din contractul individual de muncă -, iar prin excepție de la aceste situații există ipotezele în care raportul de funcție se încheie prin numire, prin alegere, prin repartizare, și atunci nu se poate aplica în aceste ipoteze regula de la contractul individual de muncă.

În concluzie, din punctul nostru de vedere, nu mai este necesară o trimitere, pentru că nu facem altceva decât să prelungim o procedură care, după mine, nu mai este necesară, de vreme ce ne-am clarificat pe fond.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci sunteți de acord cu respingerea, înțeleg.

Din sală:

Nu...

 
 

Domnul Antonie Iorgovan:

Nu, domnule președinte, mă iertați, sunt de acord cu ințiativa... Am înțeles că este o glumă a dumneavoastră, acum, înainte de ședința festivă.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Frunda.

 
 

Domnul Frunda György:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Eu vă rog foarte mult și respectuos să nu-l stresați pe prietenul și colegul meu Iorgovan, căruia i se fac poante asemnătoare la Curtea Supremă și are palpitații suficiente.

E normal să fie înțeles bine aici.

Domnule președinte,

Distinși inițiatori,

Doamnelor și domnilor senatori,

Eu cred că problema este mai complicată. Colegul meu Iorgovan are dreptate. Avem un Cod al muncii care reglementează cadrul general al raporturilor de muncă și, din nefericire - din nefericire, aș sublinia acest lucru -, avem reglementări speciale. Mult prea multe în România.

Una dintre explicațiile inconsecvenței noastre legislative, a legilor care, de multe ori, se bat în cap sau nu sunt articulate, este multitudinea de legi și faptul că nu avem un cadru unic. Eu sunt de principiul german, ar fi mai bine să avem coduri mai puține și foarte clare și doar prin excepție legi care să se abată de la aceste coduri.

În domeniul muncii, cred că e bine să avem un cod foarte bine articulat, conform normelor Uniunii Europene și să avem statute profesionale, nimic în plus, inclusiv pentru profesori.

Problema profesorilor, însă, cred că trebuie tratată cu foarte, foarte mare atenție și delicatețe. Este categoria socială și profesională, și cred că aceasta este ordinea exactă, socială și profesională, care, după 1990, are o frustrare foarte bine motivată. Profesorii au avut un statut în care au fost recunoscuți zeci de ani, și dintr-un salariu de profesor sau din două salarii de profesor se trăia decent, și au ajuns acum ca din două salarii de profesor să-și poată plăti cu greu întreținerea la un apartament de trei camere și să-și întrețină familia.

Este adevărat că sunt și puțini profesorii care acceptă un al doilea loc de muncă sau să fie la două școli, să facă naveta și să lucreze, e mult mai ușor să te plângi, dar cred, sunt convins de acest lucru, că legislativul trebuie să intervină pentru a le da o șansă legală, o posibilitate legală de a câștiga mai mult și de a-și redobândi statutul social pe care îl merită.

Din acest punct de vedere, cred că inițiativa este foarte bine venită. Profesorii trebuie, într-adevăr, să aibă posibilitatea de a câștiga mai mult și de a reveni la un nivel social de recunoaștere din partea tuturor membrilor societății.

Pe de altă parte, însă, văd inconsecvențe din punct de vedere legislativ, redacțional.

De aceea, cred că inițiativa doamnei colege Dobrescu de a retrimite acest raport la comisie, de a avea o discuție mai comprehensivă, mai generală și de a găsi o soluție acceptabilă pentru toată lumea, este o soluție de compromis, care servește și cauzei profesorilor, și acurateței legislative.

Din acest punct de vedere, Grupul senatorial al Uniunii Democrate Maghiare din România susține ideea retrimiterii la comisie a raportului negativ.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dacă mai sunt luări de cuvânt?

Domnul senator Pruteanu, aveți cuvântul.

 
 

Domnul George Mihail Pruteanu:

Și în ceea ce mă privește găsesc că este o inițiativă bună și cred că soluția cea mai bună pe care am putea să o adoptăm ar fi respingerea raportului de respingere, pentru că este un lucru, așa cum au arătat și antevorbitorii, de bun-simț și trebuie făcut ca atare.

Deci sunt de acord cu inițiativa și sunt pentru respingerea raportului de respingere și cred că exprim și opinia Grupului P.R.M., spunând aceste cuvinte.

Vă mulțumesc pentru atenție.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Bichineț.

 
 

Domnul Corneliu Bichineț:

Iată, un nou paradox. La Comisia pentru muncă și protecție socială numai secretarul, reprezentantul Partidului România Mare, a votat pentru această inițiativă și suntem de acord cu retrimierea la comisie, și vă rog să trimiteți și dumneavoastră unul dintre colegii care pot convinge comisia că legea este bună.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți cuvântul, domnul senator Otiman.

 
 

Domnul Păun-Ion Otiman:

Domnule președinte,

Stimate colege, stimați colegi,

Cred că inițiativa legislativă care ne este propusă de către doamna deputat Andronescu, împreună cu colegii de la Cameră, nu ar mai trebui să fie retrimisă la comisie, ci să votăm acum, să acceptăm propunerea legislativă așa cum ne-a fost formulată, pentru că, din punctul de vedere al experienței aproape al tuturor țărilor în acest domeniu, profesorii au posibilitatea fie să-și rezerve catedra, fie să lucreze prin cumul, încât eu nu văd altă soluție, decât așa cum ne este propusă.

În consecință, cred că ar trebui să votăm acum.

Din sală (mai multe voci):

Da...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, vă rog. Domnul senator Predescu vrea să ne spună un cuvânt. Să vedem cum îl spune.

Vă ascultăm, domnul senator.

 
 

Domnul Ion Predescu:

Un cuvânt, în sensul unei idei.

S-a cerut să votăm respingerea raportului de respingere.

Foarte bine. Dar pozitiv ce votăm? Pentru că prin aceasta nu am admis...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator, ne descurcăm...

 
 

Domnul Ion Predescu:

Prin urmare, domnule președinte, ne descurcăm, într-adevăr, dar cred că soluția este de retrimitere la comisie.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Frunda.

 
 

Domnul Frunda György:

Domnule președinte, am reușit să luăm cuvântul zece oameni și să ne facem colegii să nu mai înțeleagă nimic din ce vrem.

De aceea, eu cred că cel mai bine ar fi să dați o pauză de cinci minute în care liderii grupurilor parlamentare să încerce găsirea unei soluții de compromis și pe urmă să hotărâm. Eu cred că așa ar fi bine.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Problema nu este atât de complicată, mi se pare chiar foarte simplă. Noi avem aici de-a face cu un raport de respingere a proiectului de lege în forma primită de la Camera Deputaților.

Din luările dumneavoastră de cuvânt, în totalitate, am înțeles că susțineți formula de la Camera Deputaților.

Din sală:

Și care este problema?....

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Problema este foarte simplă. Putem merge pe formula în care se supune la vot raportul de respingere și, dacă nu întrunește numărul de voturi pentru lege organică, urmează să supunem la vot proiectul de lege, în forma primită de la Camera Deputaților.

Deci ca să nu fie nici un comentariu, supun votului dumneavoastră această formulă, aceste două voturi.

Dacă sunteți de acord să votați?

Colega, doamna senator Dobrescu de la Grupul P.S.D., a cerut retrimiterea nu pentru că problema nu este clară, ci pe ideea, având în vedere că este cadru didactic, ca și mulți alții, să...

Totuși, dacă cineva nu este de acord cu ceea ce v-am propus eu, vă rog să-mi spuneți. Să ridicați mâna și vă dau cuvântul.

De acord, toată lumea?

Din sală (mai multe voci):

Da...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci supun votului dumneavoastră raportul, deci raport de respingere.

Dacă votați "nu" , nu sunteți de acord cu raportul.

Vă rog să votați.

Numai două voturi au fost pentru raport, 105 voturi împotrivă și 5 abțineri.

Stimați colegi, în consecință, avem de votat proiectul de lege în formula primită de la Camera Deputaților.

Vot final, dacă votați "da", votăm această formă, fiind vorba de lege organică, se votează luni.

Vă mulțumesc foarte mult. (Gălăgie în sală.)

Stimați colegi, am luat o hotărâre împreună și vreau să o respectăm.

Deci votul final pe legi organice, am stabilit împreună, îl vom da luni.

Vă rog să fiți de acord.

 
Dezbaterea asupra proiectului Legii pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat (votul final se va da luni, 27 octombrie a.c.)

Trecem la proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.

Vă ascultăm, domnule secretar de stat.

 

Domnul Răzvan Cirică -secretar de stat în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Propunerea legislativă de modificare a Legii nr. l64/2001 aparține unui grup de doi deputați. Este vorba de doamna Smaranda Dobrescu și de domnul Cameliu Petrescu și instituie cadrul legal pentru recunoașterea meritelor și competențelor cadrelor militare care în timpul activității au avut capacitatea de a îndeplini atribuții corespunzătoare unor funcții prevăzute în statele de organizare cu grade superioare celor deținute de aceștia.

Ce face, practic, această reglementare? Vine să aducă dreptate unui număr relativ redus de pensionari, e vorba de 2.979 de persoane, în comparație cu numărul total al pensionarilor aflați în plată, și are ca scop actualizarea, respectiv recalcularea pensiei, ținând seama de funcția îndeplinită efectiv de către persoana în cauză și nu de funcția gradului avut în momentul trecerii în rezervă.

Noi apreciem că este o măsură menită să îndrepte situația pensionarilor militari defavorizați de prevederile actuale și o supunem votului dumneavoastră.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Stimați colegi, la acest proiect de lege avem raport comun, Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională.

Vă rog, cine prezintă?

Domnul senator Munteanu, vă ascultăm.

 
 

Domnul Tudor-Marius Munteanu:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisiile reunite au adoptat prin raport favorabil și nu au fost amendamente. Legea este lege organică.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale. Vă rog frumos, dacă sunt luări de cuvânt?

Stimați colegi, nu avem amendamente la raport.

Legea are caracter organic, deci se va scrie prima pe ordinea de zi de luni, 27 octombrie, pentru votul final. Va fi un singur vot, raport și proiectul de lege în forma primită de la Camera Deputaților.

Cu aceasta am epuizat, stimați colegi, ordinea de zi.

 
Președintele Senatului, domnul Nicolae Văcăroiu, informează plenul că moțiunea depusă de Grupul parlamentar al P.R.M., Deturnarea fondurilor comunitare trebuie oprită, întrunește condițiile prevăzute de regulament și se va dezbate joi, 30 octombrie a.c.

Aveți timp o oră să vă mai uitați pe proiectul de buget.

La ora 12,00 ne întâlnim la Camera Deputaților.

Aș dori să vă anunț că moțiunea simplă a Grupului parlamentar România Mare întrunește condițiile prevăzute de regulament, art. 148, și, în consecință, vă propun ca dezbaterea să aibă loc joia viitoare, pentru a ne încadra.

Joia cealalată, în plenul Senatului, dezbaterea moțiunii.

Din sală (Mai multe voci):

Avem bugetul...

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, chiar dacă avem bugetul, avem o lege organică care se numește Regulament de organizare și funcționare al Senatului, și care prevede obligativitatea să se dezbată în maximum șase zile...

Din sală:

Să se dezbată luni...

 
 

Domnul Ion Predescu:

Joia viitoare.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci este joi.

Dacă am pune luni?

Reprezentantul Guvernului?

Ați fi de acord cu ziua de luni pentru dezbatere?

Aveți doar trei zile, pentru că trebuie să faceți răspuns, adică patru zile.

Stimați colegi,

Guvernul trebuie să răspundă la moțiune.

Întreb reprezentantul Guvernului - trebuie să luăm un accept - dacă poate să facă răspunsul? Mâine au ședință de Guvern.

Este suficient timp, domnule secretar de stat, sâmbătă și duminică?

 
 

Domnul Teodor Bobiș (din sală):

Nu suntem de acord. Să se dezbată joi.

 
 

Domnul Ion Predescu:

Nu, nu este.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Asta este problema.

Și atunci, în mod excepțional, vom stabili numai pe această problemă ca joi, de la ora 9 la 10,30, să dezbatem.

Vă rog să fiți de acord, pentru că nu avem soluție, să ne încadrăm și în lege.

 
 

Domnul Ion Predescu:

Vă rugăm, domnilor senatori să treceți pe la casete pentru a ridica proiectele de legi depuse.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnilor senatori,

Vă mulțumesc foarte mult.

Încheiem ședința noastră de astăzi.

Ședința s-a încheiat la ora 10,50.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 27 februarie 2021, 12:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro