Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.22/09-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 02-03-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 2, 2004

12. Dezbaterea Propunerii legislative pentru completarea articolului 1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950 - 1961; Propunerii legislative pentru modificarea și completarea Legii 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961; Propunerii legislative privind modificarea și completarea articolului 1 din Legea nr.309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961 (amânarea votului final).
 

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Avem trei propuneri legislative pentru care s-a întocmit un singur raport, și anume: Propunerea legislativă pentru completarea art.1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950-1961; apoi, Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950-1961, precum și Propunerea legislativă privind modificarea și completarea art.1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950-1961.

Inițiatorii dacă sunt. Vă rog.

Domnul Titu Nicolae Gheorghiof:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sunt trei propuneri legislative care suportă un singur raport al comisiei noastre pentru muncă, și anume, o inițiativă legislativă pe care am depus-o în nume propriu, eu, o inițiativă legislativă care a fost depusă de domnul Viorel Coifan și încă o inițiativă legislativă depusă de către domnul Valeriu Gheorghe.

Aceste trei inițiative legislative, pe care noi le susținem, vizează o serie de români, care în perioada '50-'61 au efectuat stagiul militar la muncă, la diribau - așa cum era pe timpuri - pentru că proveneau din familii care atunci erau considerate ca familii contra regimului, familii de chiaburi sau de părinți care au fost arestați pe temei politic, și atunci copiii acestor familii nu puteau să-și execute stagiul militar sub armă, ci erau trimiși în detașamente de muncă din cadrul acestei direcții de muncă, să-și satisfacă stagiul militar.

În livretul lor militar figurează că au efectuat serviciul militar în aceste detașamente de muncă, dar nu li se recunoaște absolut nici un drept. Pe acest temei, noi am considerat întemeiată, pertinentă și concludentă inițiativa noastră legislativă, și vă solicităm ca să votați, nu pentru respingere, ci pentru ca această inițiativă să-și aibă finalitate. Oamenii sunt foarte puțini azi în România care trăiesc, și au peste 65 de ani. Merită și ei, măcar acum, o recunoaștere pentru ceea ce au făcut. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Doamna deputat Dobrescu.

 

Domnul Emil Boc:

Un punct de vedere ...

Domnul Constantin Niță:

Păi, după comisie se fac dezbateri ...

 

Domnul Emil Boc:

Sunt unul din inițiatori.

Domnul Constantin Niță:

Sunteți inițiator. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Unul dintre inițiatori fiind și Partidul Democrat, dorim să susținem adoptarea acestei propuneri legislative, care nu face altceva decât să restabilească un drept și să asigure egalitatea de tratament a tuturor persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950-1961, prin includerea în rândul beneficiarilor și a persoanelor care au efectuat stagiul militar în întreprinderile militare de construcții și în brigăzile de lucru ale CFR-ului.

Fiind vorba, practic, de aceeași situație, credem că principiul egalității de tratament trebuie să fie respectat, și toate persoanele care în acea perioadă au desfășurat serviciul militar, stagiul militar, de fapt, în cadrul Direcției Generale a Muncii, să beneficieze de drepturile prevăzute de lege. Oricum, sunt foarte puține aceste persoane. Amânarea și tergiversarea aplicării legii nu va face decât să rămână, probabil, inaplicabilă această lege, pentru că nu vor mai fi persoane cu privire la care să se aplice această lege. Și cred că ar fi un semn de respect și de responsabilitate politică din partea noastră, pentru că atâta vreme cât mai sunt în viață asemenea persoane, să le acordăm recunoștința noastră. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Înainte de a da cuvântul doamnei președintă Dobrescu, aș vrea să salutăm delegația Parlamentului Columbian, formată din senatori și deputați, care ne vizitează Camera. Să-i aplaudăm, și să le urăm: "Bun venit!". (Aplauze.)

Mulțumesc.

Doamna președintă Dobrescu, aveți cuvântul.

Doamna Smaranda Dobrescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru muncă și protecție socială vă propune respingerea celor trei inițiative legislative care au, practic, același subiect, și anume: extinderea categoriei care a primit prin Legea nr.309 anumite reparații - adică cei care au efectuate stagiul militar în cadrul Serviciului Muncii, în perioada '50-'61 -, cu alte categorii care au satisfăcut serviciul militar în cadrul M.F.A., nu în cadrul Serviciului Muncii. Deci, este vorba de altă lege, alt titlu, și care au lucrat în cadrul construcțiilor sau CFR.

Motivele pentru care Comisia pentru muncă și protecție socială vă propune respingerea, sunt următoarele.

Direcția Generală a Serviciului Muncii a ființat în perioada '50-'61 și a fost o structură în cadrul Ministerului Construcțiilor, și nu al armatei. Acolo munceau tineri ce reprezentau surplus de contingent, și erau supuși unui travaliu deosebit de greu sistematic. Deci, atât făceau: munceau.

Deși acestor tineri li se asimila acest stagiu ca stagiu militar, ei nu depuneau jurământ, nu erau instruiți, nu purtau uniformă. Deci, acestei categorii ne-am adresat prin Legea nr.309.

Toate celelalte categorii propuse prin cele trei inițiative legislative, propun reparații pentru persoane, pentru tineri care și-au satisfăcut stagiul militar în acea perioadă, dar în structuri ale Ministerului Forțelor Armate, beneficiind de instrucție militară, depunând jurământ militar de credință și prestând, nesistematic, munci dificile în construcții sau la CFR. Deci, este un alt regim.

Asemenea situații nu au fost specifice perioadei 1950-1961, ci s-au manifestat până în decembrie 1989, când toți tinerii care prestau serviciul militar, în afară de instrucție făceau și multe, multe alte lucruri grele și penibile. Acceptându-le, aceste categorii, în prevederile Legii nr.309, nu vom putea refuza încadrarea în categoria "reparațiilor" a tuturor tinerilor ce și-au satisfăcut stagiul militar până în 1989.

Am putea ajunge la concluzia periculoasă și complet eronată, că satisfacerea stagiului militar, act constituțional și civic obligatoriu, necesită reparații și trebuie recompensată. Ca atare, suntem convinși că aceste trei propuneri legislative sunt incorecte. Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale sunt luări de cuvânt?

Vă rog, domnule deputat Kerekes, din partea Grupului parlamentar al UDMR.

Domnul Kerekes Karoly:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După cum ați aflat, sunt trei inițiative legislative cu același obiect, cu mici diferențieri, eventual la titlu și la un articol, art.1. Dar, de fapt, este vorba de același obiect.

Trebuie să distingem între cele două categorii: e vorba despre o categorie a cărei situație am reglementat-o prin Legea nr.309/2002, și anume a persoanelor care și-au efectuat serviciul militar în perioada 1950-1961, în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii.

Știm foarte bine cine au fost aceste persoane, pentru ce au fost duse la această muncă forțată. Cum v-am spus, această problemă am reușit să o reglementăm prin acea lege, și anume Legea nr.309/2002.

Cele trei inițiative legislative propun extinderea sferei de aplicare a acestei reglementări și asupra persoanelor care, tot în aceeași perioadă, 1950-1961, și-au satisfăcut serviciul militar în cadrul întreprinderilor de construcții aparținând Ministerului Forțelor Armate din acea perioadă.

Trebuie să subliniem un lucru: toate cele două categorii au avut aceeași soartă, același tratament, au lucrat exact așa, în cadrul acestor detașamente de muncă.

Grupul nostru parlamentar consideră că nu putem face deosebire între aceste două categorii, și ar fi rațional să rezolvăm, să soluționăm cumva și problema acestei categorii a celor care și-au satisfăcut serviciul militar în cadrul întreprinderilor de construcții aparținând Ministerului Forțelor Armate.

Pentru aceste motive, noi considerăm că ar fi rațional să le trimitem, aceste trei inițiative legislative, să le trimitem înapoi la comisie, pentru a găsi o eventuală soluție pentru rezolvarea acestei propuneri.

În afară de acest lucru trebuie să menționez și faptul că, în cadrul soluționării - hai să zicem așa - cât mai rezonabile a acestei situații, s-au născut niște hotărâri definitive și irevocabile la nivelul Curții Supreme de Justiție, care acoperă acest gol legislativ. Deci, acordă aceste drepturi și categoriei despre care este vorba. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Constantin Niță:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul deputat Coifan, din partea Grupului liberal.

Domnul Viorel Gheorghe Coifan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Încep prin a spune că mă bucură că Grupul parlamentar al UDMR a înțeles exact sensul propunerilor noastre legislative.

Stimată doamnă Smaranda Dobrescu, noi nu ne referim la cei care au cules porumbul; nu ne referim nici la cei care au muncit pe la diverse obiective, în mod episodic, ci noi ne referim la trei categorii distincte: Direcția Generală a Serviciului Muncii; Direcția Întreprinderilor de Construcții; și Brigăzile CFR, care cu certitudine că au avut ca element comun munca. Pentru că aș veni și v-aș pune o întrebare: atunci, ce diferență era între un soldat - ca instrucție - care efectua serviciul militar într-o companie de infanterie, să spunem, și unul care făcea într-o companie de construcții, pentru că atunci - după teoria dumneavoastră - ar fi avut același tratament militar, în sensul că făceau aceeași instrucție de front, dar, în plus, cei de la construcții efectuau și muncă.

Noi credem că teza este eronată. Prin urmare, solicităm retrimiterea la comisie a celor trei inițiative legislative. De altfel, noi am depus o singură inițiativă, care a fost revizuită. Dorim să se facă dreptate. Nu este normal ca să fie beneficiară doar o singură categorie, ci toți aceia care, datorită originii lor sociale considerate proaste, au fost trimiși să facă muncă. Ei nu au fost instruiți militar, așa cum au fost instruiți ceilalți recruți.

Prin urmare, stimați colegi, vă solicit, din partea Grupului PNL, să retrimitem la discuție aceste propuneri legislative.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnul deputat Buzatu, din partea Grupului Partidului Social Democrat.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mie nici prin minte nu mi-a trecut că, după explicațiile complete, aș spune, pe care le-am oferit în dezbaterea acestor proiecte de lege în comisii domnului deputat care a vorbit înaintea mea, n-a înțeles esența propunerilor sale, esența falsă a propunerilor pe care le-au făcut. Am crezut atunci că doar din atașament față de propunerile pe care le-au depus s-au mai cramponat, așa, puțin, în dezbaterea lor la comisie pentru a fi adoptate, dar în final, înțelegând toate aceste argumente, vor renunța la susținerea lor în plen.

Sunt absolut uimit acum, că se cere retrimiterea la comisie, fără a se încerca să vedem care este esența, practic, a acestor propuneri. Și pentru ca să vedem esența propunerilor actuale, trebuie să vedem care au fost rațiunile pentru care am adoptat Legea nr.309.

În Legea nr.309 am acordat niște reparații acelor persoane care au făcut sau așa-zis au satisfăcut stagiul militar în Direcția Generală a Serviciului Muncii. Suntem semnatarii ai Convenției pentru interzicerea muncii forțate. Cei care au făcut în aceste detașamente au fost asimilați acelora care au făcut muncă forțată, și în consecință, puteau să beneficieze de reparații.

Ceilalți militari, care au făcut, au satisfăcut serviciul militar în unitățile consacrate ale armatei române, care au prestat jurământ, care au făcut instrucție, sigur că au suportat și ei rigorile regimului de atunci, dar nu există pentru aceștia nici o îndreptățire pentru a beneficia de reparații, cu atât mai mult cu cât s-ar introduce o discriminare majoră între aceia care au satisfăcut serviciul militar până în 1961, și după 1961. Noi știm că unitățile acestea, în special care erau catalogate ca unități de geniu, căi ferate, de construcții, drumuri etc. au funcționat până în 1989.

Care este diferența dintre un militar care a satisfăcut stagiul militar într-o unitate din aceasta consacrată a armatei române, în perioada '50-'61, și un militar care a satisfăcut serviciul militar în aceeași unitate în anul 1962. Dacă nici lucrul acesta nu poate să-i convingă pe colegii noștri, absurditatea acestei propuneri, nici absurdul propunerii, deci, nu poate să-i convingă să renunțe, atunci eu cred că singura modalitate este doar votul. Nici vorbă să se mai discute lucrurile acestea în Comisia pentru muncă și protecție socială, întrucât au fost aduse toate argumentele, ele au fost dezbătute pe rând și au fost exprimate și toate punctele de vedere, inclusiv ale Ministerului Apărării Naționale, care a respins această idee, și a arătat și de ce.

Eu vă mulțumesc foarte mult și sper că veți sprijini propunerea comisiei noastre.

Domnul Constantin Niță:

Stimați colegi, n-avem timp de povestiri. Aici dacă sunt observații pertinente la propuneri? S-a luat cuvântul din partea fiecărui grup parlamentar.

V-aș supune la vot propunerea privind retrimiterea la comisie, ca să o votăm, să nu fie nici un fel de discuție.

Deci, supun aprobării dumneavoastră propunerea de trimitere la comisie a celor trei propuneri legislative.

Cine este pentru? 62 voturi pentru.

Voturi împotrivă? 105 voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Propunerea a fost respinsă. Vom supune proiectul de lege votului final.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie mercredi, 17 juillet 2019, 13:46
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro