Emil Boc
Emil Boc
Sittings of the Chamber of Deputies of March 15, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.30/24-03-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Query > Result > 15-03-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 15, 2004

 Relevant paragraphs for the following query: 
Speaker: Emil Boc

Dezbaterea moțiunii simple (inițiate de 54 de deputați) cu titlul Eșecul politicii Guvernului Năstase cu privire la integrarea României în Uniunea Europeană (supunerea la vot; respingerea moțiunii).

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Cred că știm cu toții să citim un text de Regulament și un text al Constituției. Acolo se spune: "Camera Deputaților și Senatul adoptă legi, hotărâri și moțiuni în prezența majorității membrilor." Deci, "adoptă"! Or, aceasta se referă la momentul când se supune la vot, domnilor colegi. Atunci este cerința cvorumului necesară. Cel puțin așa am schimbat noi Regulamentul în 2001, și cred că și domnul deputat Bolcaș știe acest lucru și nu citește textul invers.

Este același text pentru toată lumea.

Nici unul dintre cei care au semnat moțiunea simplă depusă la Parlament nu și-a retras semnătura și, în condițiile acestea, există cadrele legale întrunite pentru prezentare, dezbatere și, dacă în fața votului final nu va fi cvorum, atunci puteți să solicitați, domnule președinte, apelul nominal.

Vă mulțumesc.

    ................................................
   

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte, pentru dumneavoastră...

 
    ................................................
 

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte, dați-mi voie să citez: "Art.67: Camera Deputaților și Senatul adoptă legi, hotărâri și moțiuni în prezența majorității membrilor." Deci, "adoptă", și aceasta înseamnă: când se supune la votul final. Acest lucru l-am spus eu mai înainte. Care este problema?

Deci, "adoptă"! Or, dumneavoastră știți bine că o lege se adoptă atunci când dumneavoastră supuneți la votul final, nu când o dezbateți pe articole. Altfel, nu ar fi trebuit să dezbateți nici un proiect de lege astăzi pentru că nu era cvorum în sală, nu?

Acest lucru l-am stabilit în 2001 prin modificarea Regulamentului, propusă de dumneavoastră. Bună sau proastă, rămâne de văzut. Dar cuvântul "adoptă" a fost, este și rămâne acum, în vocabularul juridic, atunci când se supune la vot un text de lege, de moțiune sau de hotărâre. Asta este. Ne place sau nu ne place, ăsta este Regulamentul!

 
    ................................................
 

Domnul Emil Boc:

Domnilor miniștri,

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Această moțiune inițiată de către deputații Grupurilor parlamentare ale PD și PNL reprezintă o continuare a moțiunii de cenzură din Parlamentul European la adresa guvernanților de la București.

Această moțiune simplă reprezintă o continuare a votului de blam dat de Parlamentul European guvernanților de la București.

S-a spus că este prea târziu. Din nefericire, Guvernul nu ne-a dat posibilitatea de a avea în Parlamentul României o dezbatere reală și realistă cu privire la votul din Comisia pentru politică externă și cu votul din plenul Parlamentului European.

Am solicitat, de nenumărate ori, ca premierul Adrian Năstase, în spiritul democrației parlamentare, să vină în fața Parlamentului să prezinte un răspuns concret la criticile din Parlamentul European. Nu a venit.

Domnul ministru Farcaș spunea că este a zecea moțiune din această legislatură. Este, din nefericire, singura modalitate pe care Opoziția o are la dispoziție pentru a aduce câțiva miniștri în fața Parlamentului. Primul-ministru oricum nu vine, demonstrând, încă o dată că, pentru Guvern, Parlamentul reprezintă un simplu organ auxiliar, un simplu apendice. Preferă să plece la Bruxelles cu tot felul de rapoarte, cu tot felul de măsuri, cu tot felul de programe, dar care nu sunt cunoscute Parlamentului României.

Domnule ministru, este singura modalitate constituțională pe care am avut-o, de a încerca să aducem Guvernul în Parlament. În democrație, Guvernul răspunde în fața Parlamentului, și nu invers. În România, însă, lucrurile nu stau așa. Guvernul a avut și are în continuare atitudine sfidătoare la adresa forului legislativ suprem.

În orice stat, o asemenea moțiune ar fi atras demisia Guvernului. În orice stat, un asemenea vot de blam din Parlamentul European ar fi atras responsabilitatea politică a guvernanților și instaurarea unui Guvern. Asta ar fi însemnat normalitatea democratică. Acest lucru, însă, nu este valabil în România.

Guvernul Năstase a încercat și încearcă cu toate mijloacele să ne prezinte Raportul din Parlamentul European ca pe un succes. Or, este de ordinul evidenței că ceea ce s-a întâmplat în Parlamentul European reprezintă un fapt foarte grav, care periclitează șansele României de integrare în Uniunea Europeană.

În Parlamentul European România și guvernanții ei n-au avut un succes. În Parlamentul European s-a votat o rezoluție prin care România este defazată de Bulgaria. În Parlamentul European s-a votat un raport prin care criteriul politic de aderare a României este pus sub semnul întrebării. Acest lucru n-a fost votat doar de o persoană, sau de un grup. Au votat 374 de euro-parlamentari cu 10 voturi împotrivă și 29 de abțineri.

Raportul asupra României este cea mai negativă evaluare făcută unui stat candidat la aderare la Uniunea Europeană și se pune din nou problema monitorizării României. Au trecut 7 ani de când România nu a mai fost monitorizată de instituțiile europene. De fapt, votul din Parlamentul European instituie monitorizarea din cauza neîndeplinirii de către România a obligațiilor pe care și le-a asumat față de Uniunea Europeană și în special neîndeplinirea criteriilor politice.

Domnule ministru, dumneavoastră ați prezentat foarte multe lucruri în fața acestei Camere, dar care nu sunt adevărate. Și o să vă ofer câteva exemple, domnule ministru, și șirul ar putea continua.

Ași spus: Guvernul Adrian Năstase s-a angajat frontal într-o luptă împotriva corupției. Dar, uitați ce spun oficialii europeni, nu ce spunem noi, din opoziție, pentru că probabil vom fi acuzați de partizanat politic: domnul Verheugen - "Lupta împotriva corupției trebuie să vizeze sistemul politic. Judecarea micilor funcționari nu este suficientă. Trebuie inițiate procese și în cazul marilor pești". Baroneasa Emma Nicholson spunea: "Nu este suficient să vânezi un pește mic, adică rezolvarea unor cazuri minore de corupție. Eu cred că Guvernul trebuie să vâneze peștii mari, rechinii, ceea ce nu s-a întâmplat până acum". Mesajul este foarte clar. Treaba de mântuială, superficialitatea nu merge. Am putea compara cu un capuccino: spuma de deasupra cafelei este doar de suprafață. Dacă, însă, cafeaua nu este în ceașcă, atunci, nu avem nici un capuccino.

Asta este în realitate adevărata luptă împotriva corupției dusă de Cabinetul Adrian Năstase: o simplă spumă, un simplu exercițiu de imagine.

Spuneați, domnule ministru, că ați luat măsuri în acest sens și ați invocat mecanismul de control al declarării averilor demnitarilor.

Domnule ministru, dacă dumneavoastră sunteți și aveți posibilitatea ca aici, astăzi, în această seară, să prezentați colegilor mei un singur caz, unul singur, când Comisia pentru cercetarea averilor demnitarilor s-a autosesizat și a luat o decizie, sunt dispus să vin la acest microfon, în fața dumneavoastră, să spun: da, ați făcut o lege foarte bună, care și-a văzut roadele. Dar vă spun, domnule ministru, că nu veți găsi. Ați făcut o lege proastă, tocmai pentru a nu se aplica. Mecanismul controlului declarării averilor demnitarilor este unul care, practic, nu este realizabil, pentru că el stă la îndemâna doar a ministrului justiției și a procurorului general. Or, ministrul justiției și procurorul general știm cum acționează în această țară. Deci, nu mai folosiți asemenea argumente, pentru că nu aduc nimic pozitiv.

Vorbeați de declararea cadourilor demnitarilor și ați pus în lege, domnule ministru, o valoare de 300 de euro, uitând că salariul minim în România este de 60-70 de euro. Cu ce justificare se poate impune valoarea cadourilor demnitarilor, cu o valoare de 4 ori mai mare decât salariul minim pe economie? Credeți că asta este situația României, asta este România reală? Nu, domnule ministru, nu asta este România reală, iar sărăcia pe care dumneavoastră o prezentați în statistici ca fiind una atenuată, din nefericire, este una foarte gravă. Niciodată în România românul de rând n-a fost în situația în care să aleagă în fiecare zi dacă-și plătește factura la întreținere, sau își cumpără de mâncare. Niciodată factura la întreținere nu a depășit valoarea salariului minim, și chiar mediu, pe economie.

Iată, domnule ministru, câteva considerente care ne demonstrează încă o dată că cele spuse de dumneavoastră aici sunt doar o încercare de a spăla o imagine compromisă a actualului Cabinet.

Ați pomenit de ordonanțele de urgență, spunând că actualul Cabinet a avut o politică, din acest punct de vedere, coerentă și a redus numărul ordonanțelor.

Domnule ministru, cifrele nu mint. Și uitați, cum este realitatea: realizând o comparație, în perioada guvernării '96-2000, au fost emise, în anii '97, '98, '99, deci în primii trei ani de guvernare, 382 de ordonanțe de urgență. În guvernarea dumneavoastră, în anii 2001, 2002 și 2003 au fost trimise 543 de ordonanțe de urgență.

Cum stăm, atunci, domnule ministru, cu acest capitol al sfidării Parlamentului, de către Guvern, prin intermediul ordonanțelor de urgență?

Toate aceste lucruri ne demonstrează un singur fapt: în loc ca Guvernul Adrian Năstase să-și asume politic responsabilitatea pentru eșecul din Parlamentul European, încearcă să ne prezinte o realitate măreață, ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat. Și noi n-am fi interesați dacă în joc n-ar fi soarta României. Nu avem dreptul politic și moral să ne batem joc de șansa integrării României în Uniunea Europeană.

Această moțiune simplă este un ultim avertisment pe care Partidul Democrat încearcă să-l transmită Guvernului, că adevărata politică nu se face în laboratoare, ci se face ținând cont de realitățile din România, de realitățile care trebuie să conducă această țară în Uniunea Europeană.

Vă mulțumesc. (Aplauze)

 
     

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 20 juillet 2019, 8:59
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro