Emil Boc
Emil Boc
Sittings of the Chamber of Deputies of March 29, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.41/06-04-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 29-03-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of March 29, 2004

11. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate membrilor Guvernului:  
  11.5 Emil Boc  
 
see:

Domnul Valer Dorneanu:

În continuare, domnului deputat Boc o să-i răspundă domnul secretar de stat Valeriu Steriu, cu privire la derularea programului SAPARD din România. Doriți să dezvoltați acum sau la sfârșit să comentați răspunsul?

Domnul Emil Boc:

Acum, domnule președinte, că nu se știe dacă mai apuc la urmă, după stilul de dezbatere.

Domnule președinte,

V-aș ruga să aplicați aceeași unitate de măsură, indiferent că e un reprezentant al Puterii sau al Opoziției. Minutul de replică trebuie să fie minut. Indiferent că e pentru Putere sau Opoziție. Am tot respectul față de domnul ministru, îl apreciez foarte mult, dar dezbaterile pe care domnia-sa le-a provocat țin de dezbateri cu vreun proiect de lege, nu la răspunsul unei interpelări.

Domnul Valer Dorneanu:

A avut patru replici, că a avut patru interpelări și au adunat.

Domnul Emil Boc:

Audiențele la PSD se țin acolo la partid, nu la Parlament, din punctul acesta de vedere. Bine, dar haideți să trecem la subiect.

Interpelarea pe care am propus-o îl vizează pe domnul ministru Ilie Sârbu și are ca obiect derularea Programului SAPARD în România.

Din nefericire, România s-a remarcat în plan european printr-o slabă capacitate de absorbție a fondurilor comunitare, adică banii ne sunt dați dar nu reușim să facem proiecte pentru ele și aducem bani în România pe calea fondurilor nerambursabile de la Uniunea Europeană. Iar pe cele pe care reușim să le atragem le gestionăm foarte prost. Acesta este, de fapt, obiectul interpelării mele. Numeroasele scandaluri legate de gestionarea proiectelor SAPARD a atras critica oficialilor europeni și este cunoscut faptul că domnul Jonathan Scheele - șeful Delegației europene la București, al Comisiei Europene a solicitat autorităților locale și Corpului de control al primului ministru să facă cercetări asupra modurilor cum au fost obținute și folosite finanțările derulate prin Programul SAPARD în unele județe ale țării.

Având în vedere numărul mare de cazuri de alocare frauduloasă a fondurilor europene, semnalate și de presă, am solicitat domnului ministru să ne prezinte cel puțin următoarele date: o statistică anuală privind modul de derulare a fiecărui proiect din cadrul Programului SAPARD, care este stadiul implementării Programului SAPARD în România în momentul de față, numele celor care au făcut parte din comisiile de licitație în toate județele țării, extrem de important, pentru că, după cum ați putut observa, Legea conflictului de interese este "admirabilă, sublimă, dar lipsește cu desăvârșire" în acest proces de implementare a Programului SAPARD în România și nu numai că nu a dispărut, ea a înflorit, această lege a conflictului de interese, cu ocazia derulării comisiilor de licitație și a programelor SAPARD, în ansamblu.

Și, în ultimă instanță, am solicitat domnului ministru să ne prezinte măsurile pe care domnia-sa le are în vedere pentru identificarea soluțiilor practice în vederea înțelegerii procedurilor de achiziție și punerea lor în practică cât mai rapid, astfel încât modalitățile de facilitare a obținerii de către beneficiar a creditelor bancare să fie urgente. Este o interpelare constructivă pentru a reuși pe de o parte, să atragem fonduri comunitare și să le gestionăm corect în România, iar Uniunea Europeană să aibă încredere că România are capacitatea, și de a atrage fonduri europene și de a le gestiona corect.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule secretar de stat Steriu, aveți cuvântul să răspundeți.

Domnul Valeriu Steriu (secretar de stat, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale):

Da. Vă mulțumesc.

În primul rând, înainte de a intra în subiect aș dori totuși să punctez două aspecte, practic ce anume ar fi solicitat domnul ambasador Jonathan Scheele, practic toate aceste mediatizări din ultima vreme pleacă de la Agenția SAPARD care a evaluat și anumite erori în funcționare care automat au fost corectate, dar în primul rând a semnalat aspecte noi date de implementare acquis-ului comunitar.

În egală măsură, ca să răspund la un subiect nou, ridicat acum, cred că tocmai Programul SAPARD este cel care, după contractele din anii 2002 și 2003, a reușit să arate Comisiei Europene nevoia de fonduri pentru dezvoltare rurală, practic volumul mare de solicitări, volumul mare de proiecte fără acoperire financiară, a făcut ca pachetul financiar să fie suplimentat cu peste 30%, în special pe componenta de dezvoltare rurală.

În legătură cu interpelarea, ceea ce am primit ca material scris, aș dori să arăt faptul că în procesul de implementare a programului SAPARD nu au existat cazuri de alocări frauduloase a fondurilor europene, dezbaterea publică din ultima vreme având ca subiect cazuri de conflict de interese privind derularea procedurilor de achiziții publice de servicii sau de lucrări de la nivelul consiliilor locale.

În acest sens, Agenția SAPARD a luat o serie de măsuri care asigură condițiile necesare cheltuirii corecte a sumelor alocate consiliilor locale.

În ceea ce privește statistica anuală privind modul de derulare al fiecărui proiect finanțat prin Programul SAPARD, având în vedere că există un număr de 655 de proiecte contractate pentru măsurile 1-1, măsura de investiții în industria alimentară, pentru măsura 2-1 - cea care reprezintă dezvoltarea rurală și pentru măsura 4-2 - asistența tehnică, volumul documentației aferente fiind foarte mare, vă prezentăm situația proiectelor contractate pentru fiecare măsură.

Astfel, pentru măsura 1-1 există un număr de 108 proiecte contractate. Pentru măsura 2-1 de dezvoltare rurală există un număr de 542 de proiecte contractate. Pentru noile măsuri acreditate 3-1 - investiții în exploatațiile agricole și 3-4 diversificarea activităților în mediul rural, până în prezent, au fost selectate 18 proiecte, un număr de 79 de proiecte fiind în proces de selectare după numai două luni de la acreditarea măsurilor.

În anexă, se prezintă situația completă a proiectelor contractate pe aceste măsuri, precum și a proiectelor depuse pe noile măsuri acreditate.

În conformitate cu procedurile de implementare a programului SAPARD există informații detaliate privind stadiul proiectelor care solicită și care primesc finanțare SAPARD.

În cazul în care există un interes deosebit privind stadiul unui proiect sau unor proiecte, aceste informații pot fi furnizate nu numai la cerere, dar toate acestea sunt afișate și pe site-ul internet al agenției.

În ceea ce privește solicitarea listei membrilor comisiilor de licitații din toate județele țării, vă informăm că la nivel național există un număr de 437 de consilii locale care au organizat licitații de servicii și lucrări, pentru fiecare achiziție fiind numită o comisie de licitație care are minim 5 membri, 3 evaluatori, un președinte și un secretar. Pentru fiecare proiect există cel puțin asemenea 3-5 liste. În cazul în care există un interes deosebit privind un anumit consiliu local, aceste informații pot fi furnizate la cerere pentru oricare pentru cele 1500 de comisii, inclusiv pentru cei peste 7500 de membri ai acestora.

De altfel, acestea sunt cele care au făcut în ultima vreme analiza din punct de vedere al conflictelor de interese la cei peste 7500 de membri ai acestora pentru a vedea, inclusiv la nivelul acționariatului, dacă există un astfel de conflict, fie cu firma care a efectuat serviciile, fie cu firma care a contractat lucrările.

Pentru cele 655 de contracte, valoarea contractată la ora actuală pentru alocările anului 2000 reprezintă 240,65%. Până în prezent au demarat lucrările de execuție: 40 de proiecte pe măsura 1-1 cea de industrie alimentară și 275 de proiecte pe măsura 2-1, fiind deja efectuate plăți în valoare de peste 15 milioane de euro.

Referitor la măsurile întreprinse de Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale pentru explicarea procedurilor de achiziții publice pentru cele 437 de proiecte contractate în cursul anului 2003 au fost organizate la nivel județean seminarii de instruire a reprezentanților consiliilor locale beneficiare.

În cadrul acestor acțiuni, experții serviciilor de achiziții publice din Agenția SAPARD, precum și reprezentanți ai birourilor regionale pentru implementarea programului SAPARD au prezentat informații detaliate privind procedurile de achiziții publice. Astfel de acțiuni se organizează de către birourile regionale pentru implementarea Programului SAPARD și pentru proiectele contractate în anul 2004.

Mai mult, reprezentanții agenției, în cadrul diferitelor manifestări, seminarii și simpozioane, târguri, sesiuni științifice au arătat o prioritate deosebită pentru promovarea cât mai eficientă a Programului SAPARD. În intervalul 2001-2004 atât reprezentanții ai sediului central, cât și cei ai birourilor regionale au participat la peste 570 de manifestări. Numai în perioada februarie-martie 2004 când s-a continuat seria conferințelor la nivel regional au fost organizate 8 conferințe, cea centrală la București, precum și 7 conferințe regionale în Constanța, Timișoara, Târgoviște, Alba Iulia, Satu Mare și Iași.

De asemenea, au avut loc acțiuni de elaborare și diseminare a materialelor informative, pliante, buletine, afișe, broșuri și prezentări.

Până în prezent, au fost distribuite aproximativ 90 de mii de pliante, cu informații generale, 10 mii de afișe, toate acestea conținând măsurile noi acreditate, precum și vechile măsuri, peste 38 de mii de ghiduri și 40 de mii de ghiduri pentru noile măsuri.

Începând cu decembrie 2002, împreună cu Agenția de consultanță agricolă, de asemenea, s-au distribuit peste 4 mii de buletine lunar pentru mediatizarea acestui program.

De asemenea, în vederea facilitării accesului la credite a potențialilor beneficiari, agenția a încheiat protocoale cu 26 de bănci, prin acestea documentele pe care băncile le primesc sunt acceptate ca documentație în vederea obținerii unui credit de către potențialii beneficiari ai programului, același tip de documentație pe care beneficiarul o depune și la Agenția SAPARD.

Reprezentanții acestor bănci au participat și la conferințele regionale de promovare furnizând toate informațiile detaliate despre condițiile de creditare a potențialilor beneficiari.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule deputat Boc?

Domnul Emil Boc:

În spiritul regulamentului am un minut.

În primul rând, o să-l rog pe distinsul coleg, domnul secretar de stat, să-i transmită domnului ministru Sârbu că pe la noi, pe la Parlament există o regulă. Parlamentul este cel care controlează și nu Guvernul, așa că domnia sa ar trebui să vină și să răspundă la interpelările formulate de deputați și senatori, în spiritul Constituției și al Regulamentului.

Domnia sa spune că nu există cazuri de alocare frauduloasă a fondurilor europene, că numai probleme de conflicte de interese, aș ține doar să amintesc că și noi am spus tot timpul că există baroni locali și s-a negat acest lucru, iată că ieri s-a recunoscut oficial că există și că pun probleme. Așa se va ajunge și aici.

Și, în al treilea rând, am cerut foarte serios numele celor care au făcut parte din comisiile de licitație din toate județele țării. Este o cerere pe care am formulat-o în spiritul interesului public pentru a verifica aceste conflicte de interese, care sunt reguli, din nefericire, și nu excepția, și insist cu toată convingerea că aceste date să fie prezentate, dacă nu voi face uz de legea răspunderii ministeriale, unde dacă un ministru nu prezintă Parlamentului informațiile solicitate, poate fi sancționat mergând până la o pedeapsă privativă de libertate. Sper să nu ajungem acolo și să rămânem în cazurile și în cadrele prevăzute de regulament, oferind deputaților și senatorilor, în cazul nostru, deputaților, datele solicitate, în interes public, pentru că acolo s-au gestionat bani în interes general și nu în interes privat. Și noi trebuie să avem acces la asemenea date.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Și eu vă mulțumesc.

Doriți să mai faceți și dumneavoastră precizări? Vă rog, tot așa scurtă ca și domnul deputat.

Domnul Valeriu Steriu:

În primul rând, să repet că nu există alocare frauduloasă, Programul SAPARD este un program de rambursare a fondurilor, deci practic orice euro cheltuit este cheltuit întâi de beneficiar și apoi este rambursat după toate verificările, inclusiv cele legate de conflict de interese, cele care au loc în acest moment.

Pe de altă parte, să spun că cei 7500 de evaluatori sau de funcționari din toate aceste comisii sunt la dispoziția publicului, deci putem chiar să vă pregătim o broșură cu toate aceste persoane, ele sunt la nivelul administrației publice locale, deci fiecare primărie și-a selectat, și-a făcut aceste comisii.

Vă mulțumesc.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie vendredi, 19 juillet 2019, 2:21
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro