Plen
Sittings of the Chamber of Deputies of April 6, 2004
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.47/15-04-2004

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2004 > 06-04-2004 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of April 6, 2004

11. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2004 privind abrogarea unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.121/2001 pentru suspendarea temporară a tuturor procedurilor referitoare la adopțiile internaționale (amânarea votului final).
 
see bill no. 127/2004

 

Domnul Constantin Niță:

  ................................................

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/2004 privind abrogarea unor dispoziții din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.121/2001 pentru suspendarea temporară a tuturor procedurilor referitoare la adopțiile internaționale.

Procedură de urgență.

Rog Comisia juridică, de disciplină și imunități să ne propună timpii pentru dezbatere.

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă propun timp total de dezbatere 5 minute, un minut pentru fiecare intervenție.

Domnul Constantin Niță:

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Dacă sunt voturi împotrivă.

Abțineri?

Vă mulțumesc.

Trecem la dezbaterea proiectului.

Titlul legii. Dacă sunt observații.

Vă rog, domnul deputat.

Domnul Cornel Știrbeț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Așteptam totuși în primul rând intervenția inițiatorului, respectiv a Guvernului pentru că...

Domnul Constantin Niță:

Păi, suntem în procedură de urgență!

Domnul Cornel Știrbeț:

...această ordonanță sau această procedură s-a discutat foarte mult și sunt probleme deosebite.

Ce vreau să remarc este faptul că din 2001 până în prezent Guvernul a suspendat toate adopțiile internaționale, cu excepția celor efectuate de domnul premier Năstase și de domnul Șerban Mihăilescu. Știți că în această perioadă s-au...

Domnul Constantin Niță:

Domnule coleg, suntem în procedură de urgență. Vă rog, nu faceți declarații politice.

Domnul Cornel Știrbeț:

Nu facem declarații politice. Este vorba de 1200 de adopții care au fost aprobate...

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, dacă aveți observații la titlul legii.

Domnul Cornel Știrbeț:

...peste această ordonanță. ca urmare, are o legătură directă.

În consecință, acum văd că Guvernul vine cu o ordonanță de urgență, în ianuarie 2004, care suspendă toate suspendările de fapt și anulează prevederile Ordonanței nr.121, care interzicea de fapt adopțiile internaționale.

Cum rămâne cu această lege care este în vigoare, dacă suspendăm prevederile Ordonanței nr.121?

De ce Guvernul nu a venit acum cu un proiect de lege de modificare a prevederilor vechi? Dacă ele au fost suspendate oficial și cu bună-credință, de ce acum nu așteptăm până când luăm în dezbatere proiectul de lege care am înțeles că se discută în Guvern?

După ce lege funcționăm acum, după aprobarea acestei ordonanțe de urgență?

Eu cred că este necesară respingerea acestei ordonanțe și discutarea ei o dată cu proiectul de lege adus de Guvern.

Mai mult, vreau să precizez că Grupul parlamentar din Camera Deputaților al Partidului Național Liberal are depusă o propunere legislativă pentru reglementarea adopțiilor internaționale, din anul 2001, care nu a fost luată în discuție, și bănuiesc că are aceeași soartă ca și Codul penal, ca și Codul de procedură penală, ca și celelalte acte normative. Se va discuta după ce se adoptă propunerile Guvernului. Este o procedură care nu este de admis, și nu cred că este constituțională o astfel de luare în discuție a proiectelor inițiate de Opoziție.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Este în regulă.

La titlul legii dacă sunt observații. Nu sunt. Votat în unanimitate.

Articolul unic. V-aș ruga să urmăriți pct.1 din raport, varianta comisiei. Dacă sunt observații. Nu sunt. Votată varianta comisiei.

La titlul ordonanței de urgență dacă sunt observații. Nu sunt. Votat în unanimitate.

Art.I. Dacă aveți observații. Nu sunt. Votat în unanimitate.

Art.II. V-aș ruga să urmăriți pag.3, pct.2.

Vă rog, domnule ministru.

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Art.II, așa cum a fost promovat de către Guvern și cum a fost adoptat și de Senat, avea menirea să reglementeze situația cererilor care erau în curs de soluționare. Comisia a modificat acest text însă, din păcate, nu dă o soluție care să fie în concordanță cu normele de tehnică legislativă.

Art.50 din Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă prevede următorul lucru: "Dispozițiile tranzitorii cuprind măsuri ce se instituie cu privire la derularea raporturilor juridice născute în temeiul vechii reglementări, care urmează să fie înlocuită de noul act normativ."

Deci, prin noul act normativ, noi abrogăm toate textele privitoare la procedura specială referitoare la adopții și, în mod firesc, trebuia să arătăm ce se întâmplă cu cererile care deja sunt într-o procedură ce a fost declanșată. iar soluția nu poate fi decât una singură: aceea ca ele să-și continue pe mai departe cursul - fiind un număr de cereri destul de redus, astfel încât să se încheie în mod firesc tot acest sistem.

vă propunem, domnule președinte, să se mențină textul art.II în formularea adoptată de Senat, care de altfel reprezintă forma promovată de către Guvern.

Domnul Constantin Niță:

Comisia, vă rog.

Domnul Emil Boc:

Domnule președinte,

Nu vorbesc în numele Comisiei, ci vorbesc în nume personal.

Trebuie să decidem aici.

La prima vedere, domnul ministru, pe subterfugiul legislativ, are dreptate: orice act normativ care modifică sau completează trebuie să reglementeze și situațiile tranzitorii, este o chestiune firească. Vreau să spun doar că și soluția avută în vedere de Comisia juridică, de disciplină și imunități este o soluție care poate fi acceptată.

Îi amintesc domnului ministru că, prima dată, ordonanța care a sistat adopțiile internaționale și a prevăzut un moratoriu nu avea nici o excepție, spunând: "Se sistează sau se suspendă toate adopțiile internaționale până la o dată ulterioară, ce va viza elaborarea pachetului legislativ cu privire la adopții." După aceea a venit o altă ordonanță care a instituit o procedură derogatorie. Deci acest lucru a fost posibil și înainte, și acest lucru se dorește și acum.

Acum, prin această ordonanță, până când vine pachetul cu privire la adopții, s-a dorit să suspendăm toate cererile de adopții, indiferent dacă se află sau nu pe rolul instanțelor judecătorești.

Guvernul ne propune, spunând așa: "...cele care se află pe rol, cele care vizează situația unor familii care sunt în procedura de adopție și au cetățenia română - unul dintre soți sau amândoi - să continue aceste proceduri potrivit ordonanțelor în vigoare." Aceasta este poziția Guvernului.

Poziția Comisiei a fost: se suspendă absolut orice demers în acest moment; practic, se îngheață până când vine noua lege.

Care a fost ideea comisiei la data dezbaterii, și dumneavoastră veți aprecia dacă am judecat corect sau nu: am spus că tocmai aceste adopții care se află pe rol acum au făcut obiectul scandalului internațional și, acum, ar fi nefiresc ca tocmai acestora care ne-au pus probleme în plan internațional să le dăm drumul și să suspendăm. Ce să suspendăm? Pe celelalte, până când vine legea adopțiilor.

Oricum, din câte suntem informați, acest pachet de legi cu privire la adopții este la Comisia juridică, de disciplină și imunități din Senat.

Soluția Comisiei a fost: suspendăm absolut toate procedurile, pentru a curma orice dezbatere și a lăsa orice urmă de suspiciune că cineva are vreun interes în promovarea adopțiilor.

Mai durează maximum o lună, și sperăm ca Guvernul, împreună cu majoritatea parlamentară din Senat să promoveze cât mai repede pachetul legislativ și, când va veni și va fi adoptat și de Cameră, în noul cadrul instituțional se vor derula toate procedurile legate de adopții.

Evident, rămâne la dispoziția dumneavoastră să decideți: ori varianta Guvernului, care lasă în desfășurare o anumită parte din adopțiile internaționale, ori varianta Comisiei, care spune: nimic, totul se oprește aici, tocmai pentru a evita abuzurile.

Eu, personal, susțin punctul de vedere al Comisiei, pe care l-am împărtășit, dar decizia vă aparține evident dumneavoastră.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Florin Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vă supun atenției punctul de vedere al Guvernului.

A fost un amendament la Comisie care s-a votat, așa este democratic, dar eu vă propun dumneavoastră să votăm punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Constantin Niță:

Vă rog.

Domnul Cornel Știrbeț:

Domnule președinte,

Nu știu în numele cui vorbește domnul secretar al Comisiei acum. Văd că reprezintă Comisia, dar de fapt susține punctul de vedere al Guvernului!

Sigur că procedura normală și firească ar fi ca domnia sa să susțină punctul de vedere al Comisiei, nu punctul de vedere al Guvernului, mai ales că s-a votat democratic, așa cum spune și așa cum în mod foarte frecvent se susține aici: că punctul de vedere al Comisiei de fapt este regula generală și numai prin excepție se adoptă altă soluție propusă de noi sau propusă de altcineva. Deci, nu văd cum, acum, reprezentantul Comisiei vine și susține punctul de vedere al Guvernului.

Mai mult, cred că dacă s-ar adopta punctul de vedere al Guvernului, s-ar confirma teza că pentru acești copii s-au obținut niște sume de bani sau niște foloase care trebuie să se ducă așa ca să nu se rezolve problema în momentul în care se suspendă prevederile Ordonanței nr.121.

Deci, vă rog să fiți de acord ca această soluție a Comisiei să fie adoptată de plenul Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Constantin Niță:

Stimați colegi,

Intrăm la vot. Nu are rost să ne pierdem timpul în dezbateri sterile.

Deci sunt două opțiuni: opțiunea Guvernului și opțiunea Comisiei.

Sunt obligat, conform Regulamentului, să supun la vot opțiunea Comisiei.

Cine este pentru varianta Comisiei? Vă rog să numărați. 18 pentru.

Împotrivă? 37 împotrivă.

Abțineri? Nu sunt abțineri.

Varianta Comisiei a căzut.

Supun aprobării varianta Guvernului.

Cine este pentru? 37 pentru.

Împotrivă? 18 împotrivă.

Abțineri? Nu sunt.

Votată varianta Guvernului.

Vă mulțumesc.

Proiectul de lege va fi votat în ședința de săptămâna viitoare.

Adresse postale: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucarest, Roumanie samedi, 20 juillet 2019, 22:45
Téléphone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro