Plen
Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.65/23-05-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
07-12-2021
25-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 16-05-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 16 mai 2005

7. Dezbaterea Proiectului de Lege privind Tariful vamal integrat român (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 146/2005

 

Domnul Adrian Năstase:

  ................................................

Proiectul de lege privind tariful vamal integrat român.

Procedură de urgență.

Invit biroul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci să ne onoreze cu prezența domniilor lor.

Vă rog să faceți propunerile regulamentare pentru dezbatere.

Doamna Grațiela Iordache:

Mulțumesc.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru buget, finanțe și bănci vă propune termen total de dezbatere 10 și un minut pe intervenție. Mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Mulțumesc.

Dacă sunt observații față de propunerile comisiei?

Dacă nu, le supun votului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă?

Abțineri?

Unanimitate.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege.

Reprezentantul inițiatorului, domnul subsecretar de stat Gelu Diaconu. Aveți cuvântul!

Domnul Gelu Diaconu ( subsecretar de stat, Ministerul Finanțelor Publice):

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Vă supunem aprobării Proiectul de lege privind tariful vamal integrat al României, ca un angajament foarte important asumat în procesul de integrare, la Cap.25 "Uniune Vamală". Este un act normativ care încununează munca de șase ani a unui grup de specialiști care, după modelul tarifului vamal integrat comunitar, au construit o bază de date cu codurile prin care sunt codificate măsurile tarifare și netarifare aplicate în procesul de vămuire a mărfurilor la import și export, iar acest tarif vamal integrat va fi pus, odată cu aprobarea legii, la dispoziția agenților economici, fiind pentru prima dată în posesia tuturor reglementărilor aplicabile pentru fiecare din pozițiile tarifare împreună cu care se prezintă mărfurile la vămuirea în cadrul operațiunilor de import-export.

Domnul Adrian Năstase:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul?

Vă rog, domnule deputat Bolcaș, aveți cuvântul.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog să mă iertați, dar trebuie să iau cuvântul din respect pentru activitatea noastră.

Ceea ce vi se prezintă aici este un proiect de lege fără obiect, fără conținut, care constituie un act dat de o autoritate necompetentă.

Vă rog să constatați că existența unui tarif integrat este, într-adevăr, necesară și mulțumesc specialiștilor care au realizat această operă de mare structură. Dar, legea aceasta nu-mi spune absolut nimic și nu mă obligă la nimic. Din însăși expunerea de motive, ca să nu mai vorbesc de art.1 alin.2, rezultă că ne aflăm indubitabil în prezența unei colecții de prevederi referitoare la activitatea vamală. Or, o colecție de prevederi legale deja existente într-un anumit domeniu, care este întotdeauna necesară, și cu atât mai necesară în activitatea vamală, s-ar părea că formatul electronic folosit în statele Uniunii Europene permite o actualizare la zi a acesteia, este necesară, dar nu se realizează printr-un proiect de lege.

Avem art.17 din Legea privind normele de tehnică legislativă, care reglementează categoric acest lucru. Pe măsura consolidării sistemului legislativ, reglementările legale în vigoare privind același domeniu, asta ce ne interesează acum, sau din domenii conexe, cuprinse în legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului, exact care este conținutul acestui tarif vamal integrat, pot fi încorporate prin alăturarea textelor acestora într-o structură omogenă, foarte bine prezentată sub formă de Codex.

Deci, este vorba despre un codex care să înlesnească cunoașterea. Codexul se elaborează de Consiliul Legislativ, cu aprobarea prealabilă a Birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului.

Iertați-mă, această lege nu are obiect. Ea presupune realizarea unei arhivări a unor texte de acte normative existente, care au un conținut. Ne aflăm în prezența unui codex care nu se realizează prin lege. Și de ce spun că nu se realizează prin lege? Pentru că această lege, prin art.3, care vorbește de componentele tarifului vamal integrat, lasă posibilitatea și labilitatea ca în acest tarif vamal integrat să fie băgate și scoase niște acte normative după dorința eclectică a oricui, ceea ce nu se poate. În condițiile elaborării unui codex, avem siguranța stabilității acestuia.

Pentru aceste considerente, personal, voi vota împotriva unui proiect de lege care contravine vehement legii tehnicii legislative și care, repet, nu are obiect de reglementare, făcut numai dintr-o "clăbuceală" publicitară pentru Uniunea Europeană. Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul deputat Eugen Nicolăescu.

Domnul Eugen-Gheorghe Nicolăescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sigur, mulți ne putem pricepe la orice. Mai trist este când avem pretenția că ne pricepem, și nu ne pricepem.

Aș vrea să cred că toate comentariile care se fac pe acest proiect de lege se fac în cunoștință de cauză. Tariful vamal integrat al României constituie, în accepțiunea în care a fost elaborat proiectul de lege, un instrument prin care să se facă ordine în ceea ce înseamnă vamă.

Prin acest proiect de lege, în ciuda a ceea ce s-a spus înainte, nimeni în această țară nu-și va mai permite să introducă sau să scoată din nomenclatorul cu care operează vama, decât dacă are acordul autorității vamale, pe ceea ce înseamnă tarif vamal integrat.

Cred că acesta este rolul autorității vamale, acesta este rolul sistemului integrat, dar mai ales prin această modalitate, prin această concepție, prin această abordare, noi, România, ne aliniem la tariful vamal integrat și la comunitatea europeană.

De aceea, cred că este absolut necesar să fim de acord cu acest proiect de lege; de aceea cred că trebuie să înțelegem că până la urmă regulile trebuie să fie reguli, și să fie de toți respectate, și să existe o unitate în abordarea sistemului vamal în România.

De aceea, eu vă propun să priviți cu foarte multă atenție acest proiect de lege și să-i dați votul dumneavoastră, pentru că acest proiect de lege ne aduce, pe de o parte, mai aproape de Europa, dar, în același timp, face ordine în propria noastră ogradă în ceea ce privește vama. Vă mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Stimați colegi,

Aș vrea să nu amestecăm cele două planuri ale discuției. Avem, pe de o parte, elementele care țin de codexul de care vorbea domnul Bolcaș, și avea dreptate. Practic, aici avem în realitate un cod vamal, pentru că sunt strânse reglementările, dacă înțeleg eu bine, într-un complex normativ. Nu aici se reglementează atribuțiile autorității vamale. Există un sediu al materiei, bănuiesc, într-un alt act normativ. Aici se stabilește oarecum dinamica și modalitatea în care unele dintre poziții, unele dintre elementele acestui tarif sunt introduse într-o modalitate care să fie mai ușor accesibilă, unitară.

Nu mai puțin din punct de vedere juridic, domnul Bolcaș are dreptate, pentru că aici nu este vorba de o lege privind tariful vamal, ci este vorba de o reglementare, de un cod referitor la reglementările vamale, tariful până la urmă fiind o chestiune care este compusă din diferite poziții, care sunt până la urmă strict tehnice.

Nu vreau să mă amestec mai mult în această dezbatere. Este datoria mea să clarific sensul votului și să spun că din punctul de vedere al operațiunii, ea este absolut necesară. Nu sunt absolut convins că aceasta este cea mai bună formulare juridică din punctul de vedere al textului. Și aici, sigur, că împărtășesc punctul de vedere al domnului Bolcaș. Nu știu cum este mai bine să procedăm.

Să ascultăm și punctul de vedere al comisiei. Este adevărat, s-ar putea ca din punct de vedere juridic să fi existat și posibilități mai bune de a scrie această intenție, care este absolut benefică. Dar, textul în sine, am impresia că putea să fie scris mult mai serios, pentru a evita acest tip de comentarii.

Vă rog, punctul de vedere al comisiei.

Doamna Grațiela Denisa Iordache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest proiect de lege reprezintă o condiție esențială a procesului de armonizare legislativă, fiind unul dintre obiectivele strategice ale României, menționat ca atare în Cap.25 al documentului de poziție aprobat de Guvernul României.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare, și la dezbaterea proiectului au participat, în conformitate cu prevederile art.51-52 din Regulamentul Camerei Deputaților, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai ANAF-ului.

La lucrările comisiei au participat 25 de deputați din totalul de 26 de membri ai comisiei. Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitate de voturi. Deci, a fost aprobat și de către reprezentanții PPRM și de către reprezentanții PSD.

Proiect de lege, potrivit art.75 din Constituția României, este de competența decizională a Camerei Deputaților.

În urma dezbaterii proiectului de lege, comisia propune supunerea spre dezbaterea și adoptarea plenului Camerei Deputaților a proiectului de lege, în forma adoptată de Senat.

Mulțumesc.

Domnul Adrian Năstase:

Vă mulțumesc că ați clarificat aspectele în discuție.

Stimați colegi,

Trecem la dezbaterea pe articole și eu vă sugerez, totuși, să luăm în discuție textul așa cum este. Sigur, dacă va fi nevoie în perioada următoare de o îmbunătățire a textului, acest lucru se poate face. În esență, însă, este o operațiune necesară, și de aceea poate mergem pe etape, în ideea de a valida, deocamdată, acest efort deosebit (am văzut introducerea pe site a tuturor acestor elemente componente), urmând ca după aceea, poate, și cu sprijinul Consiliului Legislativ să avem un text mai bun.

Supun votului dumneavoastră titlul legii.

Cine este pentru? Vă mulțumesc.

Împotrivă? Cred că va trebui să numărăm voturile.

Deci, încă o dată, vă rog să votați cei care sunteți în favoarea titlului legii.

Cine este pentru? 143 de voturi pentru.

Împotrivă? Vă rog să numărați. 12 voturi împotrivă. Mulțumesc.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, titlul legii a fost aprobat.

Art.1. Dacă sunt observații? Nu sunt observații.

Îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? 144 voturi pentru.

Împotrivă? 12 voturi împotrivă.

Abțineri?

Cu majoritate de voturi, art.1 a fost aprobat.

Art.2 îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? 144 voturi pentru.

Împotrivă? 12 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, art.2 a fost aprobat.

Art.3 îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? 144 voturi pentru.

Împotrivă? 12 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, art.3 a fost aprobat.

Art.4 îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? Mulțumesc. 146 de voturi pentru.

Împotrivă? 12 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, art.4 a fost aprobat.

Art.5 îl supun votului dumneavoastră.

Cine este pentru? 146 de voturi pentru.

Împotrivă? 12 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, art.5 a fost aprobat.

Art.6 îl supun votului.

Cine este pentru? Vă mulțumesc. 146 de voturi pentru.

Împotrivă?13 voturi împotrivă.

Abțineri? Nici o abținere.

Cu majoritate de voturi, art.6 a fost aprobat.

Vă propun ca votul final să-l dăm mâine la ora 11,00, împreună cu celelalte proiecte de lege.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti joi, 9 decembrie 2021, 13:53
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro