Doamna Paloma Petrescu: Sunt Paloma Petrescu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării și pot să vă răspund întrebărilor dumneavoastră. În primul rând, în ce privește numărul de unități de învățământ care sunt în reabilitare, în țară avem, în acest moment, 23.487 unități de învățământ, din care au primit autorizații de funcționare sau avize de funcționare cu plan de conformare 93%, reprezentând 21.840, aproximativ. Celelalte, în jur de 1.600 de unități de învățământ, care nu au depus dosarele pentru avizul sanitar de funcționare sau pentru autorizația de funcționare sunt în următoarea situație: 37 dintre ele sunt acum în lucru, deci se desfășoară lucrări de reparații în urma inundațiilor, pentru copiii din aceste școli, inspectoratele școlare împreună cu autoritățile locale au identificat ale spații pentru o perioadă scurtă de timp, până la definitivarea acestor lucrări, celelalte, în jur de 1.600, sunt în situația de a fi în lucru, în sensul că fie s-a preluat amplasamentul pentru a intra în reabilitare, fie sunt efectiv în lucru pentru a fi finalizate, până la 31 decembrie 2005, sau până la 25 februarie 2006. Vreau să știți că, până la sfârșitul anului 2005, vor fi finalizate prin programele de reabilitare 312 școli, în cea mai mare parte este vorba de lucrări de aducție de apă, deci, fie forare de puțuri și echipare a acestora, fie racordarea școlilor la rețeaua, dacă există, de apă potabilă și canalizare. Până în 2009, în programul nostru de reabilitare, în programele, de fapt, de reabilitare școli, de reabilitare rurală și celălalt, cel care include lucrări în urban, toate unitățile de învățământ din rural vor fi alimentate cu apă curentă și apă potabilă. Până atunci, împreună cu administrațiile locale, desigur, s-a luat decizia de a fi acolo unde nu există apă, pentru că nu există apă în localitate, s-a luat decizia de a se aproviziona cu recipienți din plastic care sunt avizați sanitar și care, sigur, au apă potabilă. În ce privește structura anului școlar, trebuie să știți că anul școlar începe în fiecare an la 1 septembrie și se încheie în anul următor la 31 august. Este anul școlar. Cursurile însă încep în fiecare an în preajma zilei de 15 septembrie, așa cum am fost obișnuiți și noi pe când eram copii. Pentru anul școlar următor, 2006-2007, deocamdată, nu s-a făcut structura, nu s-a stabilit structura anului școlar, deci, este eronat să spunem că va începe anul școlar la 1 septembrie, în accepțiunea în care considerăm anul școlar durata în care elevii frecventează cursurile. Deci, în fiecare an școlar, anul școlar începe la 1 septembrie pentru profesori și pentru personalul din învățământ, urmând ca pentru elevi această primă zi de școală, să spunem, anul școlar efectiv al elevilor să înceapă undeva în luna septembrie, așa cum este tradiția românească. De ce începe pe 12 septembrie, și nu pe 15? Vreau să știți că România are cel mai scurt an școlar din Europa. În același timp, elevii noștri au un număr foarte mare de ore pe zi, chiar dacă, sigur, în Europa, copiii stau la școală, poate, chiar mai multe ore decât stau ai noștri în România. Cu toate acestea însă, ei nu sunt supuși unui efort psihic atât de mare cum se întâmplă la noi. Pentru că la noi în țară copiii au 6-7 ore pe zi, ore de contact direct, ore de predare învățare, în timp ce în alte țări care au un an școlar de mai mare durată, pe perioada aceasta de 6-7 ore, elevii își fac și temele, după care sunt liberi să plece acasă. Atâta timp cât dorim să le eliberăm elevilor noștri certificate de competență care să fie valabile în curând, oriunde, în Europa, va trebui să ne aliniem totuși la un minim de ore necesar pentru parcurgerea programei, cel puțin la învățământul profesional și tehnic. Sigur, nu intenționăm să răpim vacanța elevilor, de aceea, în opinia noastră avem de făcut multe schimbări în ce privește chiar diferitele activități care se desfășoară în timpul vacanței de vară, de pildă, concursul de titularizare și încadrarea cu personal didactic pentru anul școlar următor, să nu se mai facă niciodată în timpul vacanței de vară, ci în timpul primăverii, și nu neapărat trebuie să fie undeva în luna aprilie-mai, și nu neapărat trebuie să fie vacanță pentru aceste lucruri. De asemenea, atunci când vă vom propune un nou sistem de evaluare națională și vom renunța la testele naționale, ca și posibilitate de selecție și repartizare a elevilor în liceu, atunci veți vedea că această evaluare presupune scoaterea acestui examen din timpul verii. Deci, vara va fi mult mai liberă și, sigur, va fi destinată vacanței elevilor. Vă mulțumesc.
|