Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.141/11-10-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 04-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 octombrie 2005

13. Dezbaterea Propunerii legislative privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 284/2005

 

Doamna Daniela Popa:

  ................................................

Urmează Propunerea legislativă privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații.

Dacă inițiatorul dorește să ia cuvântul?

Domnul deputat Ion Stan.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Ion Stan:

Vă mulțumesc, doamnă președintă.

Stimați colegi,

Serviciul Român de Informații - autoritate autonomă care este competentă pentru culegerea de informații din domeniul siguranței naționale pe spațiul intern - își desfășoară activitatea în baza a două legi: una aprobată în anul 1991 - este vorba de Legea nr.51, Legea siguranței naționale, și în baza Legii de organizare și funcționare nr.14/1992.

Vreau să vă spun că actualul cadru legislativ care reglementează activitatea Serviciului a devenit demult o frână, iar Consiliul Suprem de Apărare a Țării, prin hotărârile pe care le-a elaborat în ultimii ani, vreau să vă spun că și-a depășit demult competențele conferite de Legea de organizare și funcționare a C.S.A.T.

A stabili printr-o hotărâre a C.S.A.T.-ului că Serviciul Român de Informații este autoritate autonomă în interceptarea comunicațiilor, prestând servicii pentru tot sistemul de securitate națională, vreau să vă spun că asta înseamnă o depășire a competențelor Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

Acest domeniu al interceptărilor ar fi trebuit să constituie baza de reglementare care să asigure, în procesul de culegere prin mijloace tehnice a informațiilor din domeniul securității, și protecția drepturilor și libertăților constituționale.

Deci, ce aș vrea să vă spun? De la înființare, 26 martie 1990, și până în prezent, Serviciul Român de Informații a parcurs mai multe etape de modernizare și restructurare.

Legea care îi reglementează competențele, vreau să vă spun că acum a devenit o frână.

La ora actuală, în planul responsabilităților și al structurii interne a Serviciului, există o diferență totală. Serviciul are, la ora actuală, responsabilități care nu sunt prevăzute de Legea nr.14/1992. El a devenit autoritate națională pentru prevenirea și combaterea terorismului, a devenit autoritate națională pentru protecția informațiilor clasificate, a devenit autoritate națională în materia interceptărilor, a sistemului informatic integrat, a managementului situațiilor de criză și multe alte responsabilități stabilite în cârca acestui serviciu, fără a exista o bază legală pentru hotărârile Consiliului Suprem de Apărare a Țării.

De asemenea, aș vrea să vă spun că Consiliul Suprem de Apărare a Țării a aprobat strategia de reformă a acestui serviciu, ca el să devină compatibil cu structurile similare din țările membre NATO. Desfășoară misiuni, la ora actuală, care nu sunt prinse nici în Legea siguranței naționale și nici în Legea de organizare și funcționare.

În acest context, inițiatorii, din păcate membri ai Grupului parlamentar al PSD, au dorit să pună de acord competențele și structura internă de organizare a Serviciului cu ceea ce este acum în Serviciu, și nu cu ce prevede Legea nr.14 din 1992, sau Legea siguranței naționale din 1991.

Dar și aici a existat un ordin, aceleași foruri au venit cu avize negative - mă refer la CSAT și mă refer la avizul Guvernului, pentru că este mai bine să ai o instituție de talia Serviciului Român de Informații, cu forța Serviciului Român de Informații, la dispoziție, decât să-i pui la dispoziție un cadru legislativ care să-i asigure independența de orice fel de ingerințe, de ordin politic sau ale altor grupuri de interese. Nu s-a dorit acest lucru!

Doream prin acest proiect de lege să stabilim clar care sunt competențele Serviciului Român de Informații în contextul noilor misiuni care decurg din statutul de țară membră NATO și de țară membră a Uniunii Europene. Doream să asigurăm și să specificăm clar care sunt amenințările pentru care este abilitat Serviciul Român de Informații să culeagă date și să le pună la dispoziția factorilor abilitați. Doream să statuăm și să consacrăm în plan legislativ actuala structură internă, care este o organizare ce funcționează pe bază de inspectorate, unități centrale și secții teritoriale ale Serviciului Român de Informații. Doream, de asemenea, ca acest serviciu, cu personalul său, care și-a modificat structura, întrucât, la ora actuală, nu mai are militari în termen, trebuie să aibă personal contractual. De asemenea, doream să statuăm activitățile care se desfășoară sub acoperire, la nivelul Serviciului Român de Informații.

Din păcate, nu s-a dorit acest act normativ și nici nu se dorește, motivându-se în fel și chip. Mă întreb eu, secretarul Consiliului Suprem de Apărare, care e același domn general Bârloiu, când a avizat hotărârile CSAT, să nu fi știut ce avizează? Pentru că una a fost poziția domniei sale anul trecut, când îl avea stăpân pe Iliescu, și alta este poziția domniei sale astăzi, când îl are stăpân pe Băsescu. Să înțeleg că problemele de securitate națională se rezolvă după cum vrea unul sau altul dintre stăpânii domniei sale sau ar trebui să aibă un cadru normativ foarte, foarte exact în privința reglementărilor din domeniul securității naționale?

Stimați colegi,

Vă spuneam că nu încerc un sentiment de amărăciune, că au fost respinse astăzi cele două proiecte de lege. Vreau să vă spun că asta este lupta parlamentară. Dar n-am să înțeleg niciodată poziția colegului nostru, care mi-a spus în Comisia de apărare următorul lucru: "Înțelegeți, domnule Stan, că este o altă coaliție, care vrea altceva de la acest domeniu al securității naționale!"

Mă înreb, atunci, dreptul nostru de inițiativă legislativă, prevăzut de Constituția României, îl puneți sub semnul întrebării? Dreptul nostru de a legifera domenii în care ne-am consultat cu experți, pentru că nu suntem deținătorii adevărului absolut, este anulat prin anularea procedurilor parlamentare de dezbatere a unui proiect de lege?

Pentru că vreau să vă spun, cu toată considerația pentru colegii noștri din Comisia de apărare, nu s-a respectat procedura parlamentară! Proiectul de lege, indiferent cât de bun sau de prost ar fi fost, trebuia dezbătut pe fiecare articol, dat votul pe articol și dat un vot final! Acest lucru nu s-a întâmplat!

Mă întreb când vom asista la un punct de vedere al majorității, care să spună: "Voi, cei care sunteți în opoziție, nu mai veniți cu proiecte de lege, pentru că le respingem de facto!"

Stimați colegi,

Este un lucru care pune sub semnul întrebării democrația parlamentară, este un lucru pe care, vreau să vă spun, din punct de vedere tehnic, nu-l accept, pentru că nu s-a venit pe fondul problematicii reglementate cu aprecieri de natură negativă. Ba, din contră, dumneavoastră ați apreciat și munca și faptul că actele normative prezentate sunt elaborate și au expertiza necesară.

Dar, în acest context, aș vrea să vă spun că nerespectarea procedurilor constituționale și parlamentare mă duce cu gândul că ne apropiem, cât de curând, la o dominație a majorității, în disprețul Constituției și legilor țării, față de ceea ce propun deputații, care au același statut, dar care aparțin, vremelnic, opoziției... și, mâine, s-ar putea să facă și ei la fel... Este bine pentru Parlamentul României? Eu zic că nu este bine un asemenea punct de vedere!

De aceea, doamnă președintă, vă rog să luați notă de faptul că eu am protestat astăzi în plenul Parlamentului pentru faptul că nu s-a dezbătut proiectul de lege așa cum spune Regulamentul Camerei și fac propunerea să fie retrimis la comisie, pentru a fi dezbătut așa cum impune procedura parlamentară. Vă mulțumesc. (Aplauze ale deputaților din Opoziție.)

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Comisiei pentru apărare, ordine publică și siguranță națională, comisie sesizată în fond, aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mihai Stănișoară:

Mulțumesc, doamnă președintă.

O să vă rog să-mi permiteți, stimate colege, stimați colegi, să vă prezint pe scurt raportul comisiei asupra Propunerii legislative privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații.

Respectiva propunere legislativă are ca obiect de reglementare o nouă organizare și funcționare a Serviciului Român de Informații ca autoritate administrativă, autonomă, componentă a Comunității de informații, specializată în culegerea informațiilor de pe teritoriul țării ce privesc amenințări la adresa securității naționale.

Guvernul, prin punctul său de vedere, nu susține adoptarea propunerii legislative în forma prezentată de inițiatori.

Consiliul Suprem de Apărare a Țării, prin punctul său de vedere, solicitat de comisie, nu susține adoptarea acestei propuneri legislative.

Consiliul Legislativ a avizat favorabil.

Comisia juridică a avizat favorabil. Și Comisia pentru muncă și protecție socială a avizat favorabil această propunere legislativă.

Membrii comisiei, în majoritatea lor, au hotărât să propună plenului Camerei Deputaților respingerea acestei inițiative legislative, care o consecință logică a respingerii propunerii legislative privind Comunitatea de Informații pentru securitatea națională a României, propunere în baza căreia a fost gândită organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații ca o componență a Comunității de informații, așa cum a fost definită de inițiatori.

De asemenea, propunerea legislativă prezintă o serie de deficiențe formale și de fond, cum ar fi suprapunerea unor competențe ale acestui serviciu peste unele competențe ale poliției și jandarmeriei, fapt care duce la concluzia că este necesară o abordare comună și unitară asupra întregului domeniu al securității naționale.

Propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, potrivit prevederilor art. 117 alin. 3 și art. 118 din Constituția României, republicată.

La lucrările comisiei au fost prezenți 19 deputați din totalul e 23 de membri ai comisiei. Raportul comisiei a fost adoptat cu 10 voturi pentru respingere, 8 voturi împotrivă respingerii și 1 abținere, din voturile celor prezenți.

În urma dezbaterii, în ședința din 29 septembrie 2005, comisia propune respingerea Propunerii legislative privind organizarea și funcționarea Serviciului Român de Informații.

Doamna Daniela Popa:

Vă mulțumesc.

În cadrul dezbaterilor generale? Domnul deputat Canacheu. Aveți cuvântul.

Domnul Costică Canacheu:

Cuvântul colegului Stan m-a chemat la tribună, pentru a proclama a treia republică! După modelul francez, vom începe și noi, după fiecare guvernare a PSD-ului, să reprogramăm republica. Pentru că, am să-i spun colegului că numai în monarhie sunt stăpâni, în republică fiecare are atribuții constituționale și și președintele este unul dintre cetățeni. Așa că, în nici un caz, președintele Băsescu nu este stăpânul cuiva, este doar cetățeanul ales vremelnic în calitate de președinte.

Și acesta este motivul pentru care aceste două legi sunt reluate în discuția noastră, pentru că nu propunem un model al stăpânilor și stăpâniților, ci un model al noii republici, în care cetățenii au în aceste instituții un apărător, au acolo servicii care lucrează pentru interesul lor general.

Doamna Daniela Popa:

Da, domnule deputat, drept la replică, vi s-a pronunțat numele, e corect.

Domnul Ion Stan:

Spunea domnul președinte Băsescu că dânsul știe întotdeauna ce spune, și eu știu ce spun. Dacă l-aș fi numit altfel decât "stăpân", l-aș fi numit "cetățean", dânsul ar fi trebuit să respecte Legea nr. 473 și în termen de cel mult 6 luni de zile de la primirea mandatului ar fi trebuit să vină aici, în fața Parlamentului, cu Strategia de Securitate Națională a României în contextul în care România a devenit țară membră NATO și a Uniunii Europene. Nu mai era nici un impediment.

Dacă n-a făcut-o până acum, dați-mi voie, până când o va face, să-l consider tot "stăpân", pentru că numai stăpânii nu se subordonează legii!

Doamna Daniela Popa:

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul. Tot la dezbateri generale, da? Vă rog.

Domnul Mihăiță Calimente:

Doamnă președintă,

Stimați colegi,

Sigur, aceste două legi au stârnit foarte multe pasiuni în comisie. Eu înțeleg și supărarea colegului nostru, se pare că a muncit foarte mult la aceste legi. Eu am fost cel care am spus în comisie că, având în vedere că au avut loc alegeri și că o nouă putere politică conduce țara, găsesc normal și firesc ca aceasta să-și poată exprima părerea și în domeniul siguranței naționale. Pentru că în proiectul pe care domnia sa l-a prezentat eu n-am văzut nici o semnătură a unui deputat din vechea opoziție, erau numai deputați ai puterii din acea vreme. Deci, probabil că la acea vreme nu au fost consultați deputații opoziției, să se vadă ce poziție au, mi se pare un lucru firesc.

Referitor la faptul că în comisie nu s-a procedat corect, eu spun că s-a procedat corect. Având în vedere că la luările de cuvânt foarte mulți au exprimat că legea trebuie respinsă, s-a supus la vot dacă legea să mai fie discutată pe articole sau nu. Rezultatul votului a demonstrat clar și s-a respins această propunere, de a se discuta pe articole.

Mai mult decât atât, a avut raport de respingere, atât din partea CSAT-ului, cât și din partea Guvernului.

În plus, reprezentanții SRI-ului, STS-ului, SIE și SPP-ului, care erau acolo, și-au însușit punctul de vedere al CSAT-ului și au recomandat respingerea proiectului de lege.

Mai democratic de atât cred că nu se poate, orice lucru se decide prin vot. Votul în comisie a fost pentru respingerea celor două proiecte de lege și, în consecință, s-a procedat așa.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar al PSD, domnul deputat Săniuță. Aveți cuvântul.

Domnul Marian Florian Săniuță:

Vă mulțumesc, doamnă președintă.

Doamnă președintă,

Stimați colegi,

Mie mi se pare firesc să iau astăzi cuvântul în calitate de deputat din locul unde, cu adevărat, a fost prima republică în România, adică de la Ploiești, și nu din republici mai mult sau mai puțin închipuite.

Și am să-mi încep expozeul spunând următorul lucru: domnule coleg Stan, nu sunt de acord cu dumneavoastră, că faceți, din păcate, parte din Grupul PSD, v-aș aduce aminte că, din fericire, lumea v-a votat la Dâmbovița și v-a votat bine.

Din punctul meu de vedere, vizavi de subiectul pe care astăzi îl dezbatem, stimați colegi, doresc să spun foarte, foarte deschis, ni s-a prezentat o analiză a Consiliului Suprem de Apărare a Țării și nu o hotărâre a acestui consiliu, nu am avut în cadrul comisiei un punct de vedere (pentru că aici s-a exprimat posibilitatea unor suprapuneri între proiectul de lege și ceea ce există la acest moment în cadrul legislativ, cu atribuțiile poliției și jandarmeriei), nu am avut un punct de vedere al Ministerului de Interne și, mai ales, al serviciului de informații al acestui minister privind suprapunerea unor activități și atribuții, în ceea ce privește: amenințările transfrontaliere, traficul de droguri, traficul de persoane, criminalitatea organizată sau cooperarea în domeniul ofițerilor aflați sub acoperire. Pe de altă parte, nu am avut, stimați colegi, un punct foarte clar de vedere din partea Guvernului, ci doar o combatere a ceea ce colegii noștri au reușit, din fericire, să prindă în acest proiect de lege.

Din punctul meu de vedere și din punctul nostru de vedere, întrucât, într-adevăr, au fost carențe extrem de grave în ceea ce privește modul de dezbatere în cadrul comisiei, carențe care au fost exprimate aici, ținând cont de faptul că nu am avut aceste puncte de vedere și ale serviciilor secrete, care se ocupă de un anumit gen de informații, întrucât CSAT-ul ne-a trimis, repet acest lucru, doar o analiză și nu o hotărâre, dați-mi voie să propun, în numele Grupului parlamentar al PSD, returnarea la comisie a acestui proiect de lege, pentru a putea să-l discutăm pe îndelete. Mai ales că și, cu asta, dați-mi voie să închei, specialiștii Serviciului Român de Informații, prezenți cu ocazia dezbaterii, au susținut cu tărie necesitatea unui nou cadru legislativ care să reglementeze acest domeniu, ca și domeniul Comunității de informații.

Vă mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Din partea Grupului parlamentar UDMR.

Domnul Toró Tiberiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După cum bine știți și dumneavoastră, Strategia Națională de Securitate a României datează din anul 2001, mai precis, înaintea evenimentului major din 11 septembrie 2001. După cum știți foarte bine, în structura sistemului de securitate internațională nu este singura schimbare venirea domnului Băsescu la Cotroceni, ci au mai fost și alte schimbări majore.

Deci, se impune modificarea Strategiei de Securitate Națională, se impune corelarea tuturor legilor importante în domeniul securității naționale cu această nouă strategie. Deci, se impune și modificarea Legii privind funcționarea Serviciului Român de Informații.

Dar toate aceste modificări se impun a fi corelate, a fi făcute împreună. Deci, mi se pare firesc și normal să respingem acum acest proiect de lege și să revenim cu el atunci când s-au elaborat și celelalte acte normative.

Mulțumesc.

Doamna Daniela Popa:

Și eu vă mulțumesc.

Din dezbaterile generale, a reieșit, cel puțin din partea inițiatorului, propunerea de retrimitere la comisie. Așa este, domnule deputat Stan? Retrimitere la comisie.

Vă supun votului dumneavoastră acest lucru, dacă proiectul de lege se retrimite la comisie.

Cine este pentru? Vă rog să numărați! 27 de voturi pentru.

Împotrivă? 51 de voturi împotrivă.

Abțineri? Nu sunt abțineri.

 

Domnul Constantin Niță (din sală):

E lege organică, doamnă președintă, ce faceți?

Doamna Daniela Popa:

Deci, propunerea legislativă nu se retrimite la comisie.

Vă reamintesc că prin raportul comisiei sesizate în fond se propune respingerea acestei propuneri legislative.

Caracterul este organic. Votul, marțea viitoare, ora 12,00.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti duminică, 28 noiembrie 2021, 14:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro