Plen
Ședința Senatului din 6 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.146/13-10-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 06-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 6 octombrie 2005

11. Dezbateri asupra propunerii legislative pentru modificarea art. 1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950 - 1961 (retrimiterea la comisii pentru raport suplimentar; reluarea dezbaterilor în ședința de luni, 10 octombrie a.c.).
 
consultă fișa PL nr. L231/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la propunerea legislativă pentru modificarea art. 1 din Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961.

Avem, de asemenea, raport comun. Comisia pentru muncă și protecție socială, împreună cu Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională. Colegii sunt aici.

Dau cuvântul domnului secretar de stat Marius Bălu, da? Microfonul 10, vă rog.

Domnul Marius Bălu - secretar de stat în Ministerul Apărării Naționale:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Referitor la extinderea efectului Legii nr. 309/2002 și asupra persoanelor care au efectuat stagiul militar în unitățile militare necombatante, menționăm că deosebirea esențială dintre cele două categorii a fost prezentată în repetate rânduri, fie cu prilejul inițierii unor propuneri legislative, fie prin răspunsurile la diferite întrebări sau interpelări. Legea nr. 309/2002 acordă măsuri reparatorii cu caracter moral pentru modul discriminatoriu în care au fost obligate să-și satisfacă serviciul militar persoanele care au fost încadrate în Direcția Generală a Serviciului Muncii și nu pentru munca prestată. Din acest motiv, persoanele asupra cărora se dorește a se extinde sfera categoriei beneficiarilor, nu pot face obiectul de reglementare al actului normativ vizat, întrucât acestea nu au fost ostracizate, nu purtau stigmatul tinerilor din sold de contingent, nedoriți de societate, selectați în condiții înjositoare să presteze muncă în cadrul Serviciului Muncii. De asemenea, acordarea drepturilor prevăzute de Legea nr. 309/2002 și persoanelor care au satisfăcut stagiul militar în cadrul unei structuri militare cu profil economic, nu poate avea în vedere o limitare în timp raportată la perioada în care a existat Serviciul Muncii, ci va constitui motiv de nemulțumire pentru cei care au lucrat în astfel de unități după anul 1961. Menționăm că numărul potențialilor beneficiari ar putea fi de cel puțin 800.000.

Având în vedere implicațiile financiare considerabile asupra bugetului, cât și faptul că propunerea legislativă conduce la inechități, cu toate că se constituie în măsuri reparatorii, creând noi discriminări între categorii de persoane cu situații juridice similare, Guvernul nu susține adoptarea acesteia și, prin urmare, vă adresez rugămintea să respingeți propunerea legislativă. Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Are cuvântul domnul senator Radu Cătălin Mardare - inițiatorul. Microfonul 8, vă rog.

Domnul Radu Cătălin Mardare:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Legea nr. 309/2002 este o lege reparatorie, care acordă dreptul la un supliment la pensie persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii. Propunerea legislativă, pe care o supun dezbaterii și votului dumneavoastră, împreună cu câțiva colegi deputați, vizează extinderea categoriei de beneficiari ai legii și la acei cetățeni care au făcut parte din unități militare cu profil economic, din detașamente de muncă din cadrul Ministerului Apărării Naționale, întrucât și aceștia au fost recrutați, în marea lor majoritate, prin criterii politice, făceau parte din categoria numită chiaburi sau, prin alte considerente, erau de origine nesănătoasă și au avut parte de același tratament, și anume: nu au făcut instrucție militară, singura activitate efectuată fiind munca. Au fost lăsați la vatră cu același indicativ al specialității militare, și anume, "165", cu mențiunea: "Bun pentru serviciul combatant, neinstruit". Este cunoscut și faptul că Direcția Generală a Serviciului Muncii dispunea de forțe insuficiente în raport cu obiectivele economice pe care le avea de îndeplinit și făcea adeseori apel la detașamente de muncă din cadrul MApN. De altfel, numeroși cetățeni ale căror cereri au fost respinse de către Casele județene de pensii, de fapt, de către comisiile constituite pentru aplicarea acestei legi, și-au câștigat drepturile cuvenite în instanță. Consider că estimarea făcută de Guvern, că ar fi vorba de sute de mii de oameni, este exagerată. În județul Bacău au fost circa 400 de dosare respinse și mai mult de jumătate din acești cetățeni au câștigat, cum spuneam, în instanță dreptul la acel supliment la pensie. Deci, eu consider că ar fi vorba de mult mai puțini cetățeni care ar putea beneficia de această lege, în forma ei modificată, așa cum am propus. Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Cine prezintă? Domnul președinte Aron Ioan Popa prezintă raportul celor două comisii. Aveți cuvântul.

Domnul Aron Ioan Popa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cele două comisii: Comisia pentru muncă și protecție socială și Comisia pentru apărare, ordine publică și siguranță națională au fost sesizate cu această propunere legislativă. În plenul celor două comisii au fost invitați inițiatorii și reprezentanții celor două ministere de resort. În cadrul dezbaterilor am ținut cont și de avizul care ni l-a dat Comisia pentru buget, finanțe și bănci și avizul dat de Consiliul Legislativ și, bineînțeles, de punctul de vedere pe care și l-a exprimat Guvernul, drept pentru care, comisia a întocmit un raport de respingere și, totodată, au fost respinse și amendamentele pe care le-a depus domnul senator Nemeth Csaba.

Vă rugăm să susțineți raportul de respingere al comisiei, cu precizarea că această lege este o lege ordinară. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Domnul senator Eckstein Kovacs Peter. Microfonul 2.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Mulțumesc, domnule președinte.

Eu îi felicit pe inițiatori pentru proiectul pe care l-au făcut.

Este o problemă cu care ne confruntăm majoritatea dintre noi. Vin cetățenii cu zecile, dacă nu cu sutele, în audiență și se plâng de o mare nedreptate și nedreptatea este reală, evidentă și trebuie să fie tratată pe undeva. Acești oameni au avut același tratament ca aceia care, dintr-un motiv administrativ, au fost încadrați în livret în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii. Unii au fost, li s-a înscris în carnet, alții au făcut "serviciul militar", dar, de fapt, au făcut aceeași muncă forțată. Și este vorba de anii 1950-1961.

După ce am dat despăgubiri celor din Bulgaria, care au fost strămutați pentru recolta nestrânsă din Basarabia, din 1940, acești cetățeni, care sunt în vârstă, trebuie să fie despăgubiți. Pentru mine este clar acest lucru și este simptomatic că este a treia și a patra propunere legislativă care se respinge pe motive trase de păr și care pur și simplu nu pot să fie primite.

Eu nu-mi permit să votez împotriva Guvernului, pe care îl susțin, dar prin intermediul reprezentantului Guvernului, fac o trimitere, o rugăminte, ca această chestiune să fie rezolvată pozitiv.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. (discuții) Numai o secundă. Avem mai mulți inși care doresc să ia cuvântul: domnul senator Szabo, domnul academician Răzvan Theodorescu, domnul senator Iorgovan, domnul senator Moraru. Noi mergem pe formula un senator pe grup. Dacă doriți să continuăm, este o problemă într-adevăr interesantă. Fiți de acord să-i dăm cuvântul domnului senator Răzvan Theodorescu.

Vă rog, domnule senator. Aveți cuvântul. Vă rog, microfonul la tribună.

Domnul Răzvan Theodorescu:

E o problemă de conștiință care mă obligă să iau cuvântul.

Am tristul privilegiu a fi fost nu într-o asemenea formație, ci a fi lucrat alături de colegi de-ai mei, eu fiind - în 1959, 1960 și 1961 - exmatriculat din motive politice din Universitate. Am fost trimis la ceea ce se numea munca de jos. Ei bine, pot să vă asigur că, lucrând ca muncitor necalificat, umăr la umăr pe șantierul de la Sala Palatului, la sfârșitul lui 1959, pe șantierele din Mangalia și Constanța, în 1960, într-o vreme în care - colegul Hașotti își amintește - probabil că erau zone interzise, deși este mai tânăr decât mine, acești oameni erau păziți cu puști mitraliere, cum eram păziți și noi ceilalți. Nu aveam voie să ne mișcăm, primeam aceeași mâncare, erau condiții aproape de închisoare.

Vreau să vă spun - sigur eram bucuroși că eram liberi și devenisem liberi! - că acești oameni, în uniformele lor de care îmi aduc aminte, brune-maronii, erau, de fapt, niște persecutați politici, fără excepție.

Deci amintirea acelor ani mă face să sprijin proiectul colegului meu și să sprijin ceea ce spunea domnul Eckstein, adineauri, aici. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dacă doriți să luați cuvântul, trebuie să supun votului, domnule Szabo.

Supun votului dumneavoastră dacă sunteți de acord cu continuarea discuțiilor. Vă rog să votați.

Cu 36 de voturi împotrivă, 32 pentru și 3 abțineri, din păcate a fost respins.

Domnul Szabo Karoly Ferenc (din sală):

Procedură.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai dacă aveți procedură. Aveți cuvântul. Microfonul 1.

Domnul Szabo Karoly Ferenc:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Ar fi trebuit să nu votez, de bună seamă, la această invitație venită din partea domniei-voastre, pentru că este împotriva logicii și a normalului atunci când ați anunțat că ați luat cunoștință de intenția unor colegi de a lua cuvântul și nu mi se pare deloc corect că ați supus votului această chestiune.

Sigur, nu am nici o iluzie în legătură cu dorința colegilor de a mă auzi vorbind.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Acesta este Regulamentul. Nu eu l-am făcut.

Domnul Szabo Karoly Ferenc:

Nu asta este vorba. Suntem într-un Parlament, domnule președinte. Vă repet această chestiune respectuos. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, acesta este Regulamentul. Nu am altă soluție.

Deci, stimați colegi, voi supune votului dumneavoastră... Da. Vă rog, aveți cuvântul. Microfonul 2.

Domnul Csaba Nemeth:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Legea nr.309/2002 a intrat în vigoare la 1 septembrie 2002, timp de o lună-două, a fost aplicată în sensul dorit de mine, după aceea apărând probleme, greutăți în interpretarea și aplicarea ei. Aceste greutăți, zic eu, sunt de ordin teoretic și practic.

De ordin teoretic. Principala structură în care tinerii "prisos de contingent" au efectuat stagiul militar prin muncă în anii 50 a fost Serviciul Muncii, până în 56 și, din 1956 s-a numit Direcția Generală a Serviciului Muncii.

Problema este că DGSM nu a fost singura structură în care tinerii "prisos de contingent" au efectuat stagiul militar prin muncă. Cu efective mai mici au funcționat detașamente de muncă în subordinea Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Căilor Ferate și Ministerului Agriculturii.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Nemeth...

Domnul Csaba Nemeth:

Numai puțin.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu. Stați puțin, stați o secundă.

Domnul Csaba Nemeth:

O precizare vreau să fac. Indiferent...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți amendament?

Domnul Csaba Nemeth:

Da.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, domnule senator. Aveți cuvântul. Scuzați-mă.

Domnul Csaba Nemeth:

Indiferent de subordonarea lor administrativă, tinerii lăsați la vatră au fost incluși în aceeași specialitate militară, adică "nr.165" și denumirea "bun pentru serviciul combatant neinstruit, mână de lucru". Pentru tinerii care au efectuat stagiul militar în unități de muncă, altele decât DGSM, stagiul a fost echivalat de două ori, și anume: a însemnat pentru ei satisfacerea serviciului militar și, în același timp, dacă au fost incluși în specialitatea militară, caracteristică DGSM, înseamnă că au fost asimilați structurii DGSM.

Ei reprezintă aproximativ 16-16% din efective. Vă informez că în acea perioadă în DGSM au efectuat stagiul militar 320.044 persoane. Astăzi beneficiază 210 sau 215.000. în aceleași condiții au făcut și ei stagiul. Nu au avut dreptul la instruire militară și grade militare și, pe tot timpul stagiului, au fost folosiți ca mână de lucru și au alimentat capitolul VENITURI al venitului național.

Doresc ca amendamentele mele să fie adoptate pentru că, dacă mergem pe prima variantă, chiar cred că efectivele ajung la 800.000, numărul persoanelor care vor beneficia. După calculele mele, cam 35-36, maxim 40.000 de persoane intră, dacă modificăm legea, în sensul dorit de mine. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog, dacă sunt intervenții pe marginea legii. Domnul Nemeth are amendamente. Este vorba de introducerea a 3 articole la Legea nr.309/2002 pe această temă.

Domnul senator Ștefan Viorel, pe marginea amendamentelor. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Vreau să fac o precizare care, sigur, are o legătură directă și cu spusele colegului nostru Nemeth.

Domnul președinte al comisiei, când a prezentat raportul a spus că s-a adoptat raport de respingere, având în vedere avizele de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci și alte comisii. Eu vreau să fac precizarea că de la Comisia pentru buget, finanțe și bănci s-a transmis un aviz favorabil. Și s-a transmis aviz favorabil pentru că așa cum spunea și domnul senator Nemeth în argumentarea domniei-sale în nici un caz nu poate fi vorba de o influență financiară la nivelul prezentat de guvern în fișa financiară și acesta, în opinia mea, este un lucru foarte grav. Putem aprecia chiar că este o dezinformare a Parlamentului. Nu discutăm.

Mai mult decât atât, în textul scris al Guvernului se vorbește de sute de mii, iar în fișa financiară se spune "circa 100.000". Păi, ori este 100.000, ori... În aprecierea noastă, la fel ca în aprecierea domnului senator Nemeth, discutăm de 35, maxim 40.000, ceea ce înseamnă că impactul financiar este cam de 3 ori mai mic decât cel pe care ni-l prezintă Guvernul. Apreciez că este un lucru foarte grav că primim astfel de documente din partea Guvernului. Vă mulțumesc. (rumoare, discuții)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mai sunt intervenții pe marginea amendamentului? Domnul senator Iorgovan, după care domnul secretar de stat să dea răspunsuri. Rog și comisia să se pregătească. Inițiatorul... dacă...

A fost o eroare. Amendamentul, din păcate, s-a făcut referire în raport la el dar nu îl avem anexat noi. (discuții)

Domnul Antonie Iorgovan:

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Îmi place să cred că discuția tensionată de înainte nu a fost și nu este de natură să ne facă să nu ne concentrăm pe acest proiect de act normativ.

Domnule președinte,

Onorat Senat,

Vreau să spun că am primit, de când sunt în noua formulă senatorială, după 2000, la Biroul senatorial din Prahova, teancuri și teancuri de oameni. M-am străduit cât am putut ca în legea care există, din 2002, să rezolv problemele.

Legea este limitativă și vă rog să-mi îngăduiți, domnule președinte, să rețin atenția asupra faptului că între un cetățean al României care a fost încadrat formal în Ministerul Apărării Național și un cetățean care a fost încadrat într-o direcție din alt minister, dar tot în considerația satisfacerii stagiului militar, nu a existat atunci nici un fel de deosebire sub aspectul regimului juridic. Nu au făcut, în esență, decât același lucru. În popor se spune "au făcut armata la diribau", Este o expresie pe care am preluat-o și eu. Au fost păziți în aceleași condiții, au avut același nivel de trai, au fost supuși la aceleași restricții.

Ca atare, statul, care se cheamă România, și care, potrivit Constituției în vigoare - pe care înțeleg că trebuie să o schimbăm, după unele proiecții, însă, până una-alta, ea este Constituția României și cred că aici nu se va schimba nimic - "este stat de drept, democratic și social" și vorbim de egalitatea în drepturi. Nu ne dă voie Constituția să gândim regimuri discriminatorii pentru situații identice.

Cum vom putea noi justifica oamenilor, fie și numai un cetățean să existe în această postură, cum îi justificăm acelui om că nu beneficiază de drepturile pentru care s-a bătut cineva în 2002 pentru colegul de alături?

În consecință, domnule președinte, aș propune, pe loc, și îmi cer scuze, domnule președinte, onorat Senat, să nu se supere colegii de la cele două comisii sesizate în fond dar, după cum observați, în raportul domniilor-lor fac referire la amendament. Amendamentul nu este atașat, cum ar fi trebuit să fie în mod corect, la anexa cu amendamentele respinse. Aș sugera, la art.1 în inițiativa legislativă, domnule coleg senator, să lăsăm textul așa: "... naționale, în perioada 1950-1961". Punem apoi o virgulă, pentru că este o extindere.

Textul spune: "cât și în cadrul unităților militare cu profil economic din cadrul Ministerului Apărării Naționale în perioada...", virgulă, și acum reluăm: "...precum și în cadrul altor ministere". Și, eventual, cu acea precizare pe care ați făcut-o dumneavoastră, "pentru efectuarea stagiului militar". Apoi luăm textul "care a fost folosit ca mână de lucru și lăsat la vatră", inclus în specialitatea militară "165", "bun pentru serviciul combatant neinstruit".

Deci, aș adăuga, domnule coleg, dacă sunteți de acord, la propunerea legislativă, doar finalul alin.2 al art.1 din propunerea dumneavoastră, iar restul articolelor, art.2 și câte ați mai spus dumneavoastră, cred că nu mai este nevoie, pentru că se înțelege că se aplică în mod corespunzător dispozițiile din Legea nr.385 din 2002.

Dacă noi modificăm numai art.1, restul articolelor se aplică de la sine, nu trebuie să mai venim noi cu modificări de regim juridic.

Deci, domnule președinte al Senatului, aș sugera, dacă binevoiți să rețineți, ca la art.1, în propunerea legislativă făcută de colegul Mardare și ceilalți parlamentari, să se adauge în continuare: "precum și în cadrul altor ministere care au fost lăsați la vatră cu specialitatea militară nr.165 - bun pentru serviciul combatant neinstruit".

Domnule președinte, nu este vina noastră că nu am fost puși în postura instrumentelor de a lucra. Tehnica nu este... (voci suprapuse)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator...

Domnul Antonie Iorgovan:

Am încercat să rezolvăm o problemă. Dacă nu, soluția ar fi restituirea la comisie.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Nu se poate restitui la comisie. Termenul expiră joi. (Domnul senator Paul Păcuraru solicită cuvântul.)

Domnule Păcuraru, o luăm de la capăt.

Domnul senator Păcuraru. Microfonul 2.

Domnul Paul Păcuraru:

Domnule președinte, vreau să fac o clarificare și vreau să fac și un apel la opoziție și, în particular, la Grupul parlamentar PSD.

Noi nu suntem acum, pentru prima dată, în situația de a discuta acest proiect și această inițiativă. Eu, cel puțin, în Comisia pentru muncă, familie și protecție socială, m-am întâlnit de vreo zece ori cu acest subiect. Asta înseamnă că problema este reală în planul opiniei publice și al celor care ar fi, eventual, beneficiari.

Aș vrea, totuși, să subliniez de ce nici un Guvern, indiferent care a fost el, că a fost Cabinetul Năstase sau că a fost Cabinetul actual, nu a putut accepta acest proiect și această soluție. Nu întâmplător, noi avem un aviz negativ al Guvernului. Nu pentru că Guvernul nu a vrut sau că, neapărat, nu a avut bani, ci pentru că, în baza sa, legea este o lege reparatorie, iar extinderea se duce... reparatorie pe criterii politice, pentru că, inițial, perioada a fost... Nu făceau stagiul militar din motive politice, nu făceau stagiul în unități operative, ci erau trimiși la muncă forțată, așa cum s-a spus, și acesta este caracterul reparatoriu, iar extinderea sa, dincolo de caracterul reparatoriu, ori de câte ori România nu a utilizat contingentele numai pe unități operative, ci și pe unități de muncă, cum bine se știe, nu a avut caracterul de forțat sau de criteriu politic, ci, efectiv, contingentul s-a dirijat spre unitățile de muncă. Din acest motiv, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, Ministerul Apărării Naționale și celelalte ministere niciodată nu pot să facă distincția și, dacă se încearcă o extensie, ajungi la nesfârșit, ajungi la un milion și ceva de beneficiari. De aceea, pe livretele militare nu este scris da sau nu și apare această posibilă confuzie. Dar vreau să repet, Guvernul Năstase a avut și el acest proiect de lege în față, de șapte ori, și l-a respins, că nu avea ce să facă cu el. Aceeași este poziția Guvernului actual. Deci, fac un apel, dincolo de partea frumoasă sau nediscriminatorie a lucrurilor, să se înțeleagă că legea este reparatorie, nu este o lege care se aplică la modul administrativ, în care tinerii din România au făcut stagiul militar în unități operative sau în unități de muncă.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul senator Eckstein.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Domnule președinte, aceeași concluzie ca a domnului senator Iorgovan. Luni încă suntem în termen. Acum, în mod vădit, nu putem adopta amendamente în plen. Există o posibilitate legală de a îmbunătăți proiectul. Solicit să supuneți votului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, termenul limită dat de Constituție este poimâine, deci nu putem trimite la comisie. Deci, duminică, 10 octombrie, s-a terminat, e aprobare tacită.

Din sală: Luni este 10 octombrie.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Luni? Bine. Domnul senator Nemeth.

Domnul Nemeth Csaba:

Domnule președinte,

Amendamentul meu are două alineate, deci se descompune art.1 în două alineate, și anume:

"Beneficiază de prevederile prezentei legi persoana cetățean român care a efectuat stagiul militar în detașamentele de muncă din cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii".

Al doilea alineat: "Beneficiază, de asemenea, de prevederile prezentei legi persoana cetățean român care în timpul stagiului militar a fost folosită ca mână de lucru și la lăsarea la vatră a fost inclusă în specialitatea militară nr.165 - bun pentru serviciul combatant neinstruit".

Consider că această formă este mai potrivită și acoperitoare, pentru că, dacă facem apel la categoriile logice formale, atunci putem spune că sfera detașamentelor de muncă DGSM, într-un fel, este mai mare decât sfera noțiunii "bun pentru serviciul combatant neinstruit", iar pe de altă parte, această specialitate are o sferă mai largă, deci cele două cercuri, dacă le reprezentăm noțiunile, se suprapun. Nu intru în teorie. Dacă nu intră până luni în aprobare tacită, atunci cred că se poate rezolva.

Menționez că inițiatorul a fost de acord cu forma propusă de mine.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul secretar de stat Marius Bălu. Microfonul 10.

Domnul Marius Bălu:

Mulțumesc. Numai un minut aș dori să răspund unor întrebări care s-au pus, referitor la estimarea numărului posibililor beneficiari.

Este foarte greu de făcut o estimare, dar cred că estimarea noastră este mult mai corectă decât cea făcută de inițiator, respectiv, 35.000 - 40.000.

Între 1950 și 1961, în fiecare an, a fost un prisos de contingent de aproximativ 160.000 oameni. Am considerat că mai trăiesc jumătate - 80.000. Înmulțit cu 11 ani, rezultă 880.000.

Mi-e greu să cred că din oameni care aveau 18 ani în 1960 și au efectuat munca prestată, din 160.000, ar mai trăi acum numai 4.000, ca să rezulte cifra pe care a estimat-o inițiatorul - 4000 x 11 = 44.000, 45.000, cum a zis inițiatorul.

Cred că cifra noastră este mult mai realistă și vă spun din audierile de la comisie, estimările Ministerului Finanțelor Publice. În cel mai optimist caz era vorba de 1000 miliarde lei pe an, în cel mai pesimist caz, de 4.000 miliarde lei.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

Domnul președinte Aron. Microfonul 7.

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să fac câteva precizări.

Prima precizare este legată de raportul pe care l-a depus Comisia pentru buget, finanțe și bănci. Da, este un raport favorabil, noi l-am luat în calcul, dar, prin votul exprimat de cele două comisii, a rezultat un vot prin care noi am întocmit un raport de respingere.

Legat de amendamentele domnului senator Nemeth Csaba, pentru care am un deosebit respect - și dânsul a mai avut și câteva propuneri legislative în acest domeniu - vreau să vă spun că amendamentele au fost, într-adevăr, discutate în plenul celor două comisii, respinse în urma discuțiilor, fără ca dânsul să susțină ca aceste amendamente să fie trecute în raport și să le susțină în plen.

De aceea, nu există la raport o anexă nr.1 cu amendamente respinse și de aceea nu cred că este nevoie să le luăm în calcul și să le discutăm acum, aici, astăzi.

Dacă dumneavoastră vreți să le transmiteți la comisie și plenul hotărăște acest lucru, în pauza de astăzi ne putem reuni cele două comisii, să mai dăm un vot pe acest proiect de lege, dar revin, la dezbaterile care au fost pe marginea amendamentelor, aceste amendamente nu au fost susținute de inițiator, în sensul trecerii lor în anexă și discutării în plenul Senatului.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Fac o singură precizare. Dumneavoastră, președinții de comisii, în momentul când primiți amendamente, obligatoriu, le treceți în anexe, chiar dacă este inițiatorul, se susțin sau nu. Ele se trec la respinse sau la admise. Asta este.

Domnul Aron Ioan Popa:

Să continui. Domnul senator Nemeth este membru al Comisiei pentru muncă, familie și protecție socială, dânsul le-a depus, într-adevăr, fiecărui membru al comisiei, la dosar, dar nu și le-a susținut, pentru a fi trecute în anexă și susținute în plen. Este prezent...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dacă v-a spus că renunță, este una...

Domnul Aron Ioan Popa:

Da, da, exact.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

... dar nu a renunțat. Deci, haideți să depășim momentul...

Domnul Aron Ioan Popa:

A renunțat la amendamente și de aceea nu au fost trecute în anexă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule președinte, haideți să depășim momentul. Este o propunere, să vină domnul senator Nemeth, inițiatorul, la comisie, astăzi, când luăm pauză, la ora 13.00, o jumătate de oră, cu comisiile, analizați și, dacă se poate face un raport suplimentar, să-l introducem luni.

De acord? Asta a fost și propunerea.

Deci, supun votului dumneavoastră retrimiterea la comisie și să-l introducem luni primul pe ordinea de zi, pentru că are termen 10 octombrie.

Vă rog să votați.

53 de voturi pentru, 21 împotrivă, 5 abțineri. S-a aprobat această propunere.

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 17 octombrie 2019, 16:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro