Plen
Ședința Camerei Deputaților din 18 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.156/25-10-2005
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media21-02-2018
Video in format Real Media20-02-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 18-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 octombrie 2005

4. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.74/2005 privind înființarea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 383/2005

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2005 privind înființarea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice.

Procedură de urgență. Din partea comisiei, vă rog frumos, timp de dezbateri?

 

Domnul Dan Nica (din sală):

Care comisie, acum știți?

Video in format Real Media

Domnul Dan Ioan Popescu:

Domnule președinte,

Pentru că am văzut că timpul de 30 de minute cu 5 minute a avut succes, ca să nu reluăm de la capăt fiecare dezbatere în parte, vă propun să menținem același timp de dezbatere: 30 de minute cu 5.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule deputat, domnule președinte, vă rog frumos, mai avem 20 de minute!

Vă supun la vot timpul propus: 30 de minute.

Voturi pentru?

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Timpul de 30 de minute a fost adoptat.

 

Domnul Dan Nica (din sală):

Procedură!

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da.

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

Domnule președinte,

Și acest proiect este prioritate legislativă pentru integrarea României în Uniunea Europeană. Nici acest proiect de lege nu are tabel de concordanță. Vreau să vă spun că...

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule coleg, am înțeles, vreți retrimiterea la comisie, nu?

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

Domnule președinte,

Dar nu vreți să mă lăsați să și vorbesc?

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Pentru că cunoaștem sfârșitul...

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

În conformitate cu regulamentul, dumneavoastră aveți obligația să mă lăsați să spun care este punctul de vedere, că el va fi însușit sau nu de către plenul Camerei Deputaților, este alt lucru. Deci, eu vreau să atrag atenția și să profit de prezența doamnei ministru Boagiu și să o rog să nu mai accepte ca în cadrul Guvernului să avizeze proiecte de legi care să fie trimise Parlamentului, fără ca acestea să fie însoțite de tabel de concordanță. Este al treilea proiect de lege care este prioritate legislativă pentru integrarea în Uniunea Europeană și nu are tabel de concordanță.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Propunerea, domnule deputat.

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

Deci, vă propun, domnule președinte de ședință...

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Nu mie, plenului.

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

Mă lăsați să vorbesc, domnule președinte?

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da.

Doamnă ministru, nu v-am dat cuvântul, vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Dan Nica:

Deci, vă rog să supuneți plenului să fie retrimis la comisie acest proiect de lege, să fie dezbătut în procedură de urgență, însoțit de tabel de concordanță. Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Supun la vot propunerea domnului deputat, de retrimitere la comisie.

Voturi pentru? Cu rigurozitate și exactitate, vă rog să numărați!

 

Domnul Dan Nica (din sală):

Domnule președinte, este timidă doamna ministru, lăsați-o să vorbească!

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă rog frumos, nu îl conturbați pe domnul secretar Ponta, că nu poate să numere, a luat iar votul de la început acum, dacă l-ați întrerupt! Domnule deputat, vă rog frumos să fiți disciplinat! Se poate? Fiți disciplinat, că nu poate să numere domnul secretar! A reluat votul de la început a treia oară, pentru că dumneavoastră îl conturbați!

84 de voturi pentru retrimiterea la comisie.

Voturi împotrivă? 88 de voturi împotrivă.

Abțineri? 6 abțineri.

Propunerea a fost respinsă.

Din partea comisiei s-a propus timpul de 30 de minute.

Din partea inițiatorului, doamna ministru? Nu.

Din partea grupurilor parlamentare, cine dorește să ia cuvântul? Vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte,

Am dorit să iau cuvântul din partea Grupului parlamentar...

 

Domnul Marcu Tudor (din sală):

Care?

Video in format Real Media

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Al Partidului Democrat... (râsete, rumoare).

Se vorbea aici de o stare de nervozitate, cei care vorbesc neîntrebați, chiar dovedesc că este vorba de o stare de nervozitate! (Vociferări.)

Domnule președinte,

Dacă îmi permite sala...

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă rog să continuați, domnule deputat.

Video in format Real Media

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Am venit la microfon din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat să susțin această ordonanță de urgență, pentru că este cu adevărat un act extrem de necesar, care propune un sistem eficient și credibil al achizițiilor publice ca și componentă a procesului de integrare europeană. Am dorit neapărat să am această intervenție tocmai pentru că această ordonanță preia multe din elementele pozitive pe care un grup de colegi parlamentari PD, senatori și deputați, le-au prezentat. Inițiativa a fost respinsă, dar preluată în fond, mult din textul ei, în această ordonanță de urgență.

Și mai vin în susținerea aceastei ordonanțe, spunând că este nu numai un act de armonizare legislativă cu legislația Uniunii Europene, conduce în mod obligatoriu la îndeplinirea obligațiilor derivate din aplicarea prevederilor directivelor Uniunii Europene și nu în ultimul rând realizează o monitorizare obiectivă a modului de realizare a acestor achiziții publice. Sper să fie cu adevărat un organism independent, cu rol de garant al interesului public în domeniul achizițiilor publice. Și, de ce nu, cred că este un lucru important, în felul acesta, sistemul clientelar, aspru criticat de presă în ultimii ani, care a făcut ca mulți bani publici să ajungă în buzunarele clientelei de partid, să fie definitiv terminat.

Fiindcă unul dintre colegii anteriori, care a fost la microfon, a ridicat, pentru a nu știu câta oară astăzi, problema acelor tabele de concordanță, mie, cel puțin, mi se pare absolut incredibil că un președinte de comisie în care s-a dezbătut pe fond o problemă de o asemenea importanță nu a ridicat, la momentul respectiv, această problemă și, împreună cu ceilalți membri ai comisiei, și-a dat acordul în unanimitate pentru votarea acestei ordonanțe. Cu atât mai mult, mi se pare absolut incredibil că în comisie ești de acord cu această lege, iar în plen vii și ceri retrimiterea la comisie.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Din partea Grupului parlamentar al PSD, are cuvântul domnul deputat Dan Ioan Popescu.

Voci din PSD: Drept la replică! Este și președintele comisiei!

Video in format Real Media

Domnul Dan Ioan Popescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimată doamnă ministru,

Încă o dată, apreciez că sunteți prezentă în plenul Camerei Deputaților.

În numele Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat aș vrea să apreciez poziția extrem de constructivă pe care a avut-o reprezentantul Partidului Democrat. Într-adevăr, acest proiect de lege este unul extrem de important pentru integrarea României în Uniunea Europeană. Este un proiect extrem de important pentru eliminarea acelui clientelism la care făcea referire distinsul meu coleg, din 1990, de când se fac achizițiile publice.

Aș vrea să remarc, de asemenea, că, de această dată, distinsul meu coleg este, ca de obicei, în afara subiectului și faptul că în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii s-a dezbătut cu maximă seriozitate este definit de poziția pe care am avut-o față de propunerile pe care le-au făcut distinșii noștri colegi din Senat și din Camera Deputaților. Deci, aici, nu s-a pus numai problema legată de analiza tabelului de concordanță care, în fapt, arată o traducere mai mult sau mai puțin corectă, aici s-a dezbătut, într-un mod extrem de constructiv, importanța acestei legi, modul în care trebuie să privim această lege, cui trebuie să subordonăm această Agenție, are este rolul pe care îl avea președintele acestei Agenții, cum trebuie să acționeze și unde trebuie publicate ordinele pe care le dă președintele acestei Agenții.

Deci, din acest punct de vedere, eu aș vrea să apreciez că acest proiect de lege nu numai că a fost dezbătut cu maximă exigență în cadrul Comisia pentru industrii și servicii și nu că am dat un vot, așa cum dorește să insinueze distinsul meu coleg, numai ca să votăm în unanimitate. Poate la dumneavoastră se procedează așa...

Eu consider că poziția dumneavoastră a fost injurioasă față de membrii Comisiei pentru industrii și servicii, al cărui membru este distinsa noastră colegă, doamna ministru Anca Boagiu. Noi tratăm cu maximă seriozitate, stimate coleg, și nu ne permitem să ne batem joc nici de electorat, nici de membrii Parlamentului.

Deci, din acest punct de vedere, am luat în considerare propunerile pe are le-au făcut senatorii Partidului Democrat, deputații reprezentanți ai diverselor partide și am dezbătut în prezența dânșilor importanța fiecărui articol în parte. Aș vrea să apreciez modul extrem de corect și de concret în care s-au comportant, în această dezbatere, reprezentanții Partidului Democrat, ai Partidului Național Liberal, ai Partidului Conservator.

De aceea, de la comisie, în opinia noastră, a ieșit un proiect de lege care este corect, pentru că va introduce sub tutela, sub directa coordonare a Parlamentului o Agenție de maximă importanță. Este normal ca Parlamentul să înceapă să coordoneze, să controleze, să-și spună cuvântul și asupra achizițiilor publice, pentru a nu mai exista suspiciunea că un anumit Guvern, indiferent de culoarea lui, sau anumiți miniștri execută anumite acte, care pot ridica semne de întrebare.

De aceea, nu pot să fiu decât de acord cu dumneavoastră asupra importanței acestei legi, nu pot să fiu decât de acord cu dumneavoastră, vizavi de amendamentele pe care noi le-am supus dezbaterii și le-am aprobat în cadrul comisiei. Dar v-aș ruga, domnule deputat, dacă aveți bunăvoința, ca să nu spun altceva, să vă cereți scuze față de membrii Comisiei pentru industrii și servicii, care tratează cu maximă seriozitate fiecare proiect de lege care intră în dezbaterea acestei comisii.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Drept la replică, da?

Video in format Real Media

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Stimați colegi,

Nu a fost un atac la adresa membrilor comisiei, pentru că în imensa lor majoritate dânșii și-au menținut punctul de vedere pe care l-au susținut în comisie, este voba de, dacă vreți, doar o critică la adresa colegilor de la PSD din această comisie, care și-au schimbat între momentul votului în comisie și momentul de astăzi punctul de vedere, solicitând retrimiterea la comisie a acestei ordonanțe.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Din partea grupurilor parlamentare?

 

Domnul Dan Nica (din sală):

Drept la replică, aici m-a atacat pe mine!

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Din partea grupurilor parlamentare, repet.

 

Doamna Aurelia Vasile:

Vreau drept la replică!

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Nu v-a rostit numele doamnă deputat, îmi pare foarte rău.

Din partea grupurilor parlamentare, cine dorește să mai ia cuvântul?

 

Doamna Aurelia Vasile:

Pe procedură, atunci!

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Doamna deputat, pe procedură.

Video in format Real Media

Doamna Aurelia Vasile:

Reiterez ceea ce a spus domnul deputat Dan Ioan Popescu, dorim scuze din partea colegului care a admonestat Comisia pentru industrie. Și, mai mult...

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Doamnă deputat, pe procedură, vă rog foarte mult!

Video in format Real Media

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte, a nominalizat deputații PSD din cadrul Comisia de industrii... Deputați PSD! (I se închide microfonul.)

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Pe procedură, doamnă deputat, vă rog foarte mult! Pe procedură!

Video in format Real Media

Doamna Aurelia Vasile:

Deci, cer în continuare ca domnul deputat Iliescu să-și ceară scuze membrilor, deputaților PSD din Comisia de industrie! (I se închide microfonul.)

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă rog frumos!

Din partea grupurilor parlamentare, în cadrul dezbaterilor generale, dacă dorește cineva să mai ia cuvântul? Da, din partea Grupului parlamentar conservator.

Video in format Real Media

Domnul Ioan Țundrea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Bineînțeles că Grupul parlamentar al Partidului Conservator susține aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului privind înființarea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice.

Este foarte adevărat ce spunea domnul președinte Popescu, că în cadrul Comisiei pentru industrii și servicii acest proiect a fost tratat cu maximă seriozitate. Singura precizare pe care vreau să v-o fac, că Partidul Conservator susține punctul meu, din păcate, singular din comisie, acela că Autoritatea Națională trebuie să fie subordonată Guvernului și nu Parlamentului. Și asta pentru că, dacă ne uităm în toate obiectivele pe care și le propune Autoritatea, ele, în cea mai mare parte, nu au nici o legătură cu activitatea și cu rolul Parlamentului și ele sunt cât se poate de legate de activitatea Executivului.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

Din partea Grupului parlamentar România Mare, vă rog, domnule deputat.

Video in format Real Media

Domnul Marcu Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Constat că în pofida criticilor pe care doamna ministru le-a adus Parlamentului și care, după părerea mea, trebuia orientate (cel puțin după cum au decurs lucrările până acum) împotriva colegilor domniei sale de guvernare, noi suntem cei care dorim să treacă aceste proiecte de lege, iar unii dintre colegii noștri, aflați într-o coaliție, cum a fost cel care a vorbit anterior și care nici acum nu am înțeles de ce a fost nevoit să ia cuvântul... Pentru că n-a făcut decât să întârzie lucrările, dându-i posibilitate domnului președinte de comisie să ia cuvântul, generând aici o mulțime de intervenții...

Partidul România Mare se declară în dezacord cu o asemenea atitudine de obstrucționare a discutării acestor proiecte de legi. Și vă propun, domnule președinte de ședință, să aveți grijă la colegii dumneavoastră, cel puțin până acum, să nu le mai dați cuvântul ca să genereze astfel de discuții sterile, întârziind până în final adoptarea acestor proiecte de legi.

Doi. Ceasul acela merge cu 11 minute înainte.

Trei. Nu se spune "să-și ceară scuze", ci "să-și ofere scuzele", eu îi cer scuzele lui.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnule coleg, pentru competentele sfaturi pe care le-ați dat.

Dacă mai vrea cineva, din partea altor grupuri parlamentare? Dacă nu, doamna ministru Anca Boagiu, vă rog, din partea inițiatorului.

Video in format Real Media

Doamna Anca Daniela Boagiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Aș dori să fac câteva precizări referitoare la acest proiect de lege, care cred că pentru noi toți constituie mai mult decât o prioritate. Și am să vă aduc câteva argumente care vin în susținerea afirmației mele.

În primul rând, în Raportul de țară privind progresele înregistrate de România pentru anul 2004, Comisia Europeană a semnalat probleme serioase cu privire la sistemul de achiziții publice și a recomandat, la momentul respectiv, întărirea considerabilă a eforturilor pentru alinierea legislației naționale la prevederile comunitare în domeniul achizițiilor publice și, în același timp, în vederea implementării acesteia, cu atât mai mult cu cât în anul 2004 au intrat în vigoare două noi directive în materie, Directiva 204/17, Directiva 204/18 care abrogau Directiva 93/38 și Directiva 92/50.

De asemenea, domeniul achizițiilor publice este inclus, dragi colegi, în Scrisoarea de avertizare pe care România a primit-o în luna iunie anul acesta și este motivul pentru care consider că acest proiect de lege este extrem de important și elaborarea lui, votarea lui într-o formă care să-i permită și funcționarea în perioada următoare conform angajamentelor pe care noi ni le-am asumat este absolut necesară.

Mai mult, această agenție care foarte curând ar trebui să funcționeze, vă informez că pe calendarul pe care l-am stabilit de comun acord noi, România, cu Comisia Europeană, trebuie să devină funcțională la sfârșitul lunii octombrie, sfârșit de lună care se apropie. Agenția, nu numai că trebuie să aibă spațiu, să aibă președinte, trebuie să aibă pentru anul 2005, 50 de angajați iar pentru anul 2006 obligatoriu diferența de 120 de angajați. În același timp, vă informez că până în acest moment ea ar trebui să aibă și bugetul necesar pentru a putea să funcționeze, pentru că nu putem inventa, înființa o astfel de agenție de o importanță capitală pentru absorbția fondurilor structurale și pentru transparența acestui proces fără ca ea să poată să funcționeze. Și, în acest sens, propunerea Ministerului Integrării Europene este ca agenția să fie înființată de îndată, în subordinea Guvernului României așa cum ea a fost propusă inițial de către inițiator și aș fi recunoscătoare colegilor parlamentari dacă ar înțelege, astăzi, că înființarea ei este condiție pe care nu o putem depăși în acest moment, nu o putem întârzia mai mult decât am întârziat-o.

Ca o informație suplimentară, dragi colegi, vă informez că, în data de 26, România va trebui să se prezinte la Comisia Europeană pentru a explica dacă această agenție funcționează, cum funcționează și ce am făcut pentru ea.

Din păcate suntem în mare întârziere cu adoptarea acestui proiect de lege care vizează înființarea agenției și vă propun să trecem la dezbaterea ei și s-o votăm în forma propusă de Guvern.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc, doamna ministru.

Din partea comisiei.

Video in format Real Media

Domnul Dan Ioan Popescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În conformitate cu prevederile art. 89 și 108 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, Comisia pentru industrii și servicii a fost sesizată în procedură de urgență spre dezbatere și avizare în fond cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 74/2005 privind înființarea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, transmis cu adresa 383/21.09.2005 și înregistrată la comisie în aceeași zi.

Acest lucru arată modalitatea extrem de eficientă în care se lucrează astăzi în Comisia pentru industrii și servicii și noi am băgat imediat în dezbatere acest proiect de lege.

Potrivit prevederilor art. 75 din Constituția României, republicată și ale art. 86, alin. 3.1 din Regulamentul Camerei Deputaților și acesta republicat, Camera Deputaților este Cameră decizională.

Proiectul de lege a fost dezbătut și adoptat în Senat în calitate de primă Cameră sesizată în ședința din 16.09.2005, Consiliul Legislativ a vizat proiectul este ordonanță de urgență și a transmis acest aviz cu nr. 805/30.06.2005. Comisia pentru administrație publică, de asemenea, și-a dat avizul favorabil, Comisia juridică a transmis prin avizul nr. 31/735/21.09 avizul favorabil.

Această ordonanță de urgență are ca obiect de reglementare înființarea Autorității Naționale pentru Reglementarea și Monitorizarea Achizițiilor Publice, o instituție publică cu personalitate juridică. Prin ordonanță de urgență se stabilesc funcțiile și obiectivele generale ale acestei instituții, conducerea operativă asigurată de un președinte cu rang de secretar de stat, un vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat care sunt numiți în conformitate cu proiectul de lege.

Comisia a adus amendamente textului inițial în sensul alinierii prevederilor cu cele existente în alte țări europene în care există, deja, astfel de instituții.

Potrivit prevederilor art. 60 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, comisia a examinat proiectul de lege în ședința din 6 octombrie 2005. La dezbateri au participat, în calitate de invitați din partea Cancelariei primului-ministru domnul Dan Petrescu și domnul Remus Baciu, secretar de stat, și, din partea Ministerului Transportului, domnul secretar de stat Andreica. De asemenea, au participat și inițiatorii unor amendamente.

Domnule președinte, eu, cu aceasta, mi-am încheiat raportul dar, pentru că sunt la microfon, aș vrea să atrag atenția plenului Camerei Deputaților să urmărească pe parcursul dezbaterilor și aprobării acestui proiect de lege cine anume își schimbă votul, reprezentanții Partidului Social Democrat, care au susținut amendamentele și le-au aprobat în cadrul comisiei sau reprezentanții Partidului Democrat care au venit cu anumite amendamente care au fost aprobate și sunt curios dacă vor mai fi sau menținute.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Pe procedură, domnul deputat Victor Ponta.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Procedură, domnule președinte.

Stimați colegi,

Trebuie să rezolvăm totuși o situație apărută în această dimineață în spiritul în care am și dorit să o facem până acum. Conform art. 94, dezbaterea generală este precedată de prezentarea de către inițiator a motivelor care au condus, art. 96, inițiatorul proiectului are dreptul să ia cuvântul înainte de încheierea dezbaterii generale.

Din punctul nostru de vedere, faptul că doamna ministru Boagiu a luat cuvântul și la inițiere și la încheiere, este foarte bine pentru că, de altfel, aceasta ne-am și dorit, să avem un punct de vedere al ministrului responsabil cu integrarea europeană și, într-un fel, și un răspuns la criticile pe care doamna ministru ni le-a adresat prin presă. Din păcate însă, nu este suficient. Este foarte bine că doamna Boagiu a vorbit. Era necesar însă, și inițial și la final, să vorbească inițiatorii. Or, la acest proiect de lege inițiatori sunt ministrul finanțelor, Ionel Popescu nu mai este, săracul, dar cine este acuma, ministrul transporturilor, domnul Gheorghe Dobre și ministrul delegat pentru lucrări publice și amenajarea teritoriului.

Deci, aș dori ca și la acest proiect de lege și la proiectele pe care le vom dezbate în continuare, alături de punctul de vedere extrem de interesant și de important al doamnei Anca Boagiu, să respectăm și articolele noastre din Regulamentul nostru, care cer ca la dezbateri să ia cuvântul inițiatorii, deci reprezentanții ministerelor care au inițiat aceste proiecte de lege. Vă reamintesc: Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Transporturilor și ministrul delegat pentru lucrări publice și amenajarea teritoriului, în acest caz.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Mulțumesc.

Deci Ministerul de Finanțe este prezent aici, dar poate sau nu poate să ia cuvântul și nu a dorit să ia cuvântul.

Acestea fiind zise trecem la dezbaterea legii pe articole.

Titlul legii, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Articol unic, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 3, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 4, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Observații?

Din sală:

Poziția.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Poziția 4, art. 1, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 2, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 3, nemodificat.

Observații? Adoptat.

Art. 3, pct. b, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 4, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 5, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Observații? Adoptat.

(Doamna ministru Boagiu, domnul deputat Dan Ioan Popescu sunt la tribună și discută cu președintele de ședință.)

Din sală:

Nu mai trageți de timp.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Art. 5 cu amendamente propuse și adoptate de comisie.

Observații? Adoptat.

Art. 6, cu amendamentele propuse și adoptate de comisie.

Da, observație.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta:

La art. 6, alin. 2, Autoritatea își începe activitatea în luna octombrie. Nici nu știm, în acest moment, și-a început sau urmează să și-o înceapă, ca să nu adoptăm, totuși, luna octombrie și o chestiune care nu poate fi respectată.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, vă rog, observații pe acest punct. Da, domnul președinte Ioan Popescu.

Video in format Real Media

Domnul Dan Ioan Popescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Repet, este una din legile cele mai importante, probabil, care vor fi dezbătute astăzi. Au existat, ați văzut, puncte de vedere diferite, au existat luări la cuvânt cu anumite susțineri de poziții. Revin la poziția constructivă pe care o are Comisia pentru industrii și servicii, Biroul Comisiei pentru industrii și servicii și vă propun, legat de acest punct, să revenim, de fapt, la forma inițială, ca întreaga lege să fie retrimisă la comisie pentru a dezbate împreună cu inițiatorii și cu Ministerul Integrării Europene care este forma care este cea mai bună și din punctul de vedere al Guvernului și al integrării în Uniunea Europeană.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, mulțumesc. Domnul Cristian, vă rog, domnule deputat.

Video in format Real Media

Domnul Cristian Rădulescu:

Da, domnule președinte, este o lege într-adevăr foarte importantă și care, până în momentul de față, din păcate, a fost parcursă într-o manieră care nu a dat posibilitatea tuturor colegilor să-și dea seama chiar despre ce este vorba.

Pe de altă parte, au fost făcute o serie de amendamente pe care grupul nostru parlamentar le-ar accepta, dar doar parțial și pentru a fi introduse în textul care a venit de la Senat și care este, în mare parte, și cel al Guvernului, procedura nu ne permite să le adoptăm în plen și ar trebui să se meargă la comisie.

De aceea, sunt și eu de acord cu ceea ce propune președintele comisiei din partea Grupului parlamentar PD, să acceptăm retrimiterea la comisie.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, procedură, vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Suntem în fața unui fapt inedit și am intrat într-un puternic conflict cu Regulamentul Camerei.

Până în prezent, domnule președinte, s-a făcut propunerea în fața Camerei, de retrimitere pe motive foarte serioase, de retrimitere la comisie a acestui proiect de lege. Dumneavoastră ați supus aprobării Camerei, chiar cu oarecare ostentație. Camera a votat netrimiterea la comisie. Deci, suntem puși în fața acestui fapt de netrimitere la comisie a acestui proiect.

În altă ordine de idei, îmi pare foarte rău, domnule președinte, n-ați remarcat propunerea venită din partea ministrului Boagiu, de păstrare a variantei Guvernului în ceea ce privește acest text de ordonanță și, în acest context, primul lucru care trebuia făcut trebuia dat cuvântul inițiatorului pentru ca să-și spună punctul de vedere în legătură cu sugestia și propunerea făcută de ministrul integrării.

Ați remarcat prezența ministrului de finanțe sau a reprezentantului ministrului de finanțe aici, dar nu i-ați dat cuvântul, și erați obligat să-i cereți cuvântul, pentru că pe noi ne-ați introdus în această dilemă. Doi miniștri trebuie să susțină lucruri identice ale Guvernului, nu unul varianta Guvernului și unul varianta amendată de Senat și de Cameră.

A treia problemă este că, până în prezent, Camera a votat o serie de articole din această ordonanță, o serie de articole care conțin, între ele, propunerile comisiei și a Senatului, la fel.

Dacă trimitem înapoi la comisie ce a rămas nevotat, trebuie să specificați foarte clar ce ne rămâne de făcut la comisie și să ne spuneți care este tema retrimiterii la comisie.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule coleg, avem propunerea a doi deputați: domnul deputat Dan Ioan Popescu din partea Grupul parlamentar al PSD și domnul deputat Cristian Rădulescu din partea Grupul parlamentar al PD pentru retrimitere la comisie.

Deci vă supun la vot propunerea celor doi colegi.

Vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Cristian Rădulescu:

Da, așa este. Și domnul Bivolaru are dreptate. La fiecare retrimitere trebuie să se specifice foarte clar de ce și ce anume se trimite.

Eu propun să se trimită și, din păcate, trebuie să facem acest lucru, tot textul. Se poate acest lucru și o să vă spun de ce. Deoarece până acum nu a fost foarte clar explicat colegilor care au votat ce anume s-a votat și, de exemplu, când era vorba de poziția 5, poziția 6 s-a spus art. 5, art. 6 or noi nici n-am ajuns la numărul respectiv de articol deci aceasta justifică, deoarece colegii n-au votat în totală cunoștință de cauză retrimiterea la comisie și modificarea textelor pe care și inițiatorul le dorește.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Pe procedură, doamna deputat Aura Vasile.

Video in format Real Media

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Legat de solicitarea Biroului Comisiei pentru industrie de a fi retrimis la comisie, putem să luăm în calcul și să reanalizăm la comisie doar de la art. 6. Tot ce a votat plenul până la art. 6 nu mai poate fi rediscutat în cadrul comisiei.

Deci vă rog să specificați, conform regulamentului, că se retrimite la comisie pentru a fi discutat de la art. 6 mai departe. Tot ce a fost discutat și a fost votat nu poate să mai fie trimis la comisie.

Legat de acest lucru aș reitera, domnule președinte, rugămintea ca domnul deputat Iliescu să ceară scuze sau să adreseze scuze, cum a spus domnul deputat Tudor, pentru că ați trecut peste acest lucru și cred că nu trebuie să fie lăsat oricum.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Pe procedură, domnul deputat Árpád.

Video in format Real Media

Domnul Márton Árpád Francisc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Se întâmplă, este adevărat, nu des dar din când în când se întâmplă că, în timpul dezbaterilor și a votării diferitelor amendamente să se ajungă la o soluție care, chiar și din punct de vedere rațional, nu poate fi acceptată, când apar articole unul după altul care au contradicție față de celălalt. Când avem o lege, de exemplu, fără titlu, ca să vă dau un exemplu mai recent, în aceste situații, se retrimite întreaga lege la comisie, ca să vadă chiar după ce a fost dezbătută chiar articol cu articol, să se vadă ce-i de făcut cu legea respectivă ca să fie, într-adevăr, o lege bună. Că acesta este, în fond, interesul întregii țări.

De aceea am fost trimiși în Parlament să facem legi bune și, mai ales dacă este vorba despre o lege care vizează integrarea noastră europeană când trebuie să vedem ce este cu acquis-ul comunitar și cu articolele pe care le-am votat și dacă constatăm, în timpul dezbaterilor, că este nevoie de o astfel de retrimitere, atunci să retrimitem întreaga lege, să avem o lege bună cap-coadă.

 

Domnul Emil Radu Moldovan (din bancă):

Ați votat împotrivă.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă rog frumos.

Video in format Real Media

Domnul Márton Árpád Francisc:

Ne aflăm în situația în care Ministerul Integrării, prin doamna ministru a venit aici și ne-a cerut ca să retrimitem această lege, din această cauză, în integralitatea sa, la comisie.

Deci dacă domnia voastră, toți dintre dumneavoastră credeți că doriți o lege care să corespundă acquis-ului comunitar și ați primit informația cum că s-ar fi putut întâmplat aici, în plen, să se fi votat altceva decât ni se cere, atunci aveți și o responsabilitate de a vota retrimiterea la comisie, să ne conformăm acestui acquis comunitar.

Vă mulțumesc.

 

Domnul Emil Radu Moldovan (din bancă):

A propus domnul Nica la început.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Dacă-mi permiteți, o precizare, domnilor colegi. Prima propunere de retrimitere la comisie a fost cu altă argumentație. A doua propunere de retrimitere la comisie a fost pe altă argumentație. Deci sunt lucruri complet diferite.

Doamna deputat Mona Muscă.

Video in format Real Media

Doamna Monica Octavia Muscă:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Doamnă ministru,

În momentul în care se trimite un proiect de lege la comisie pentru modificări, chiar dacă se modifică numai unu, două, trei articole, s-ar putea ca acele modificări să comporte modificări și la celelalte articole. Acesta este motivul întemeiat pentru care se trimite întreaga lege și se rediscută la comisie întreaga lege, fiind vorba și de integrare în Uniunea Europeană, o responsabilitate mare pentru toată lumea, indiferent de spectrul politic în care se află.

Rugămintea mea este, domnule președinte, să supuneți la vot și să trimiteți la comisie întreaga lege pentru discutarea întregii legi.

Mulțumesc frumos.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul deputat Tudose. Domnule Bivolaru, domnul deputat Tudose am spus.

Video in format Real Media

Domnul Mihai Tudose:

Domnule președinte,

Trecând peste faptul că înțeleg că toată lumea, stimați colegi, toată lumea este de acord că această lege trebuie retrimisă la comisie, avem, totuși, o situație aparte.

Nimeni nu ne poate explica în baza cărui articol avem o jumătate de lege votată pe care o retrimitem, de pe altă parte, situația de acum este încununarea operei dumneavoastră în această dimineață, în care ați anulat discuțiile, practic, și ați condus discuțiile și votul către un anumit rezultat și uitați ce a ieșit. Fiindcă, dacă toată lumea se exprima cursiv la început și ne ascultam unii pe alții, vedeam de la început în ce situație ne găsim și atunci votul acela era exprimat ca atare. Nu a fost o propunere a domnului coleg deputat Nica, de retrimitere la comisie de dragul de a o retrimite, ci chiar avea motive. Nu ați ascultat, acum descurcați-vă. Dar, când descurcați chestiunea aceasta, invocați-ne și nouă ce articol propuneți ca jumătate de lege să fie votată, să rămână aici, pentru votul final și cealaltă jumătate să o găsim la Comisia pentru industrie.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă repet, domnule deputat, argumentația domnului deputat Nica, de retrimitere la comisie a fost respinsă de plen. Argumentația respectivă în cursul dezbaterii legii ...

Video in format Real Media

Domnul Mihai Tudose:

Am solicitat articolul, domnule președinte, articolul în baza căruia jumătate de lege merge la votul final și jumătate se duce la comisie.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Stanciu.

 

Domnul Emil Radu Moldovan (din bancă):

Așteptăm răspuns la articolul din Regulament. (Rumoare în partea stângă a sălii.)

Video in format Real Media

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Distinsă doamnă ministru,

Suntem aici, clar, într-o problemă de procedură asupra căreia trebuie să chibzuim și să stabilim dacă rolul principal al unei reguli și al unui regulament este de a fi încălcate, atunci eu cred că trebuie să facem așa cum s-a precizat. Trimitem toată legea la comisie. Dacă, însă, vrem ca activitatea noastră să se desfășoare pe bază de reguli, de regulament, de principii, atunci este clar că nu putem trimite toată legea în totalitate. Și de ce n-o putem trimite? Pentru că există, la acele articole votate, votul plenului care a decis și a decis cu număr de voturi destul de mare, cu majoritatea celor prezenți. Și ne ducem la comisie și să anulăm, practic, această majoritate a plenului cu majoritatea comisiei din numărul celor prezenți, adică cu 13, 14, 15 voturi, ceea ce mi se pare imposibil.

Deci putem trimite la comisie articolele care, evident, ridică probleme cum precizează Regulamentul. S-a pus aici o problemă foarte serioasă. Că există posibilitatea să avem neconcordanțe flagrante cu acquis-ul comunitar. Ca teorie și ipoteză sunt de acord. Practic nu pot accepta, că ar însemna să jignesc un întreg guvern și pe miniștrii integrării.

Cred că elaborarea acesteia a pornit tocmai de la acquis. Și respectă în proporție de sută la sută acquis-ul comunitar. Sunt elemente de nuanță care pot fi interpretate ca aparținând la acquis, dar nu chestiuni de fond. Pentru că atunci înseamnă că acquis-ul a mers prea repede și nu l-a ajuns din urmă ministerul. Și l-a ajuns de abia aici, ceea ce nu-i posibil.

A treia chestiune, există într-adevăr în Regulament, posibilitatea ca să aprobăm numai o parte din lege, să votăm numai o parte, cu votul plenului și cealaltă parte s-o respingi. În ansamblu. Dar nu cred că este cazul la acest proiect de lege.

De aceea, domnule președinte de ședință, vă propun, conform îndatoririlor care ne revin, aceea de a respecta Regulamentul și, mai mult decât aceasta, îndatorirea esențială pe care o are un președinte de ședință, de a uita din ce partid face parte, când se urcă la tribuna aceea,... când trebuie să fiți total imparțial (Mai mulți deputați discută cu președintele de ședință).

Emil Radu Moldovan (din bancă):

Nu vă ascultă.

Video in format Real Media

Domnul Anghel Stanciu:

Ascultă, are ștate vechi la ascultat, nu vă faceți probleme.

Deci, vă rog, domnule președinte de ședință, conform îndatoririi dumneavoastră esențiale de a respecta Regulamentul, să nu admiteți trimiterea în totalitate, ci numai a articolelor care ridică probleme deosebite și cred că onorata comisie împreună cu înțeleapta doamnă ministru vor găsi o soluție de a nu încălca brutal acquis-ul, pentru că altfel am asurzi de zgomotele acestuia, strâns în chingile balcanismului nostru.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnul deputat, vă rog.

Video in format Real Media

Domnul Gheorghe Gabor:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că soluția este dată de art. 68 din Regulament. Potrivit acestui text din Regulament, dacă în urma dezbaterilor în plen intervin modificări importante pentru conținutul proiectului, el se trimite spre reexaminare comisiei sesizate în fond. Deci, iată că, intervenind modificări importante asupra textului de lege, acest text de lege poate să fie retrimis comisiei sesizate în fond, pentru reexaminare. Mai departe textul spune așa: "Asupra acestei măsuri Camera Deputaților se pronunță prin vot, la propunerea președintelui Camerei sau a unui grup parlamentar". Iar Grupul parlamentar al PNL propune retrimiterea la comisie, spre reexaminare, a întregului proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Victor Ponta.

Video in format Real Media

Domnul Victor-Viorel Ponta:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Hotărârea era ca la ora 12 să intrăm la votul final. Din păcate, am întârziat puțin și din motive personale și din motive de neatenție. Cred că art. 102 poate fi aplicat în această situație. Când dezbaterea amendamentelor relevă consecințe importante asupra proiectului de lege (...), președintele Camerei Deputaților poate trimite textele în discuție comisiei sesizate în fond". Mai mult, cred însă că punctul nostru de vedere privind imposibilitatea rediscutării articolelor deja votate trebuie să facă obiectul discuției în Comisia juridică, după ce proiectul de lege revine de la Comisia pentru industrii și sperăm ca în această situație Comisia juridică să propună plenului soluția corectă din punct de vedere regulamentar.

Vă propun și eu să fiți de acord și să încercăm să trecem totuși la votul final, care trebuia să înceapă la ora 12.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnul deputat.

Supun la vot propunerea celor doi deputați.

Vă rog frumos, supun la vot propunerea respectivă.

Cine este pentru retrimiterea la comisie?

Voturi împotrivă? 5 voturi împotrivă.

Abțineri? 24 de abțineri.

A fost votată propunerea de retrimitere la comisie.

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Iliescu.

Mai e ceva de spus pe procedură?

Video in format Real Media

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vin la microfon cu o propunere. Nu este o condiționare, dar cred că trebuie să se înțeleagă că fac acest lucru în primul rând pentru a scoate o lege bună, care să satisfacă o exigență a Uniunii Europene.

Îmi cer scuze colegilor de la P.S.D. pentru cele afirmate la tribuna Parlamentului și sper ca acest gest să fie interpretat corect de colegii la care mă refeream, în ideea ca retrimiterea la comisie să ducă la dezbaterea și adoptarea unui text acceptat de toată lumea și în primul rând care să satisfacă exigențele Uniunii Europene.

Mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnul deputat.

Domnul președinte Dan Ioan Popescu.

Video in format Real Media

Domnul Dan Ioan Popescu:

Domnule președinte,

Vedeți, când calmul revine și când serozitatea revine putem într-adevăr să depășim momentele de tensiune care apar și momentele dificile care apar.

Eu aș vrea să apreciez poziția domnului Valentin Iliescu care și-a dat seama că a făcut o greșeală și cred că cel mai important pentru Parlamentul României este să scoată legi corecte, să scoată legi în spiritul Uniunii Europene. De aceea noi acceptăm aceste scuze, îl invităm la Comisia pentru industrie și servicii ca să vadă modul în care lucrăm și sper ca proiectul de lege pe care îl vom scoate să fie, într-adevăr, în conformitate cu cerințele Uniunii Europene.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, vă rog frumos, pe procedură.

Video in format Real Media

Domnul Alexandru Ciocâlteu:

Stimați colegi,

Domnule președinte,

Este de necrezut să asiști la un asemenea vot în care o comisie care e formată din specialiști, dă drumul unei asemenea legi în care Guvernul, care participă la această lege care ar trebui să fie acquis-ului comunitar, și semnăturile nu sunt doar ale doamnei ministru, ci și ale altor trei miniștri, trimite o asemenea lege în Parlament. Mi se pare iarăși incredibil să văd că pentru o lege care înseamnă, de fapt, o dorință de a intra în Europa și în care ni se spune foarte clar că pe 26 octombrie trebuie să existe această lege și în care se votează că nu trebuie trimisă înapoi la comisie, noi totuși o trimitem la comisie, cu acordul marii majorități. Numai 5 oameni din această sală doresc să intrăm în Comunitatea europeană, cei care au votat contra trimiterii la comisie?

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Da, doamna Aura Vasile, pe procedură.

Video in format Real Media

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte.

Mă simt obligată din nou să iau cuvântul pentru a lua partea colegilor, indiferent din ce partid, din cadrul Comisiei industriilor.

Cred eu că comisia noastră se apleacă cu toată responsabilitatea asupra proiectelor de lege, consultă inițiatorul și pe cei care sunt în executiv.

Dacă colegi din arcul guvernamental sunt susținuți pentru anumite amendamente, vreau să reamintesc că partidul din care fac parte, în comisii, este minoritar. Deci nu trebuie judecată comisia în ansamblu, ci trebuie judecați cei care încalcă, dacă vreți, cum spunea domnul deputat antevorbitor, un punct de vedere al inițiatorului. Toată lumea vrem să intrăm în Uniunea Europeană, Guvernul Năstase a fost cel care a deschis porțile, este și dorința noastră expresă, dar asta nu înseamnă că trebuie să nu ne respectăm unii pe ceilalți. Nu suntem deputați de rangul I și deputați de rang II. Suntem parlamentari ai României.

Vă mulțumesc.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Da, pe procedură, domnul Bivolaru.

Video in format Real Media

Domnul Ioan Bivolaru:

Eu vă rog să nu ne mai grăbim așa, pentru că uitați unde ajungem. Ar trebui să își reproșeze cei care au întârziat pentru aceste idei foarte originale.

Domnule președinte, s-a făcut o afirmație și e nevoie să o corectăm. Nu pentru alinierea pentru procedurile și legislația europeană întoarcem la comisie acest lucru. Este o problemă de bătălie pe un principiu: dacă această comisie este în subordinea Parlamentului sau în subordinea Guvernului. Nu are nici o legătură cu legile de integrare.

Video in format Real Media

Domnul Dan Radu Rușanu:

Vă mulțumesc.

Termen pentru comisie o săptămână.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 februarie 2018, 0:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro