Dan Mihai Marian
Dan Mihai Marian
Ședința Camerei Deputaților din 1 noiembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.167/08-11-2005
Video in format Real MediaVideo - Real Media

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video
Video in format Real MediaTransmisie în direct
format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
Video in format Real Media13-12-2017
Video in format Real Media11-12-2017 (comună)
Video in format Real Media11-12-2017
Video in format Real Media06-12-2017
Arhiva video:2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Interogare > Rezultate > 01-11-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 1 noiembrie 2005

 Fragmente relevante pentru următoarea interogare: 
Vorbitor: Dan Mihai Marian

14. Intervenții ale deputaților:  
  14.29 Dan Mihai Marian - declarație politică intitulată "Eradicarea corupției din România este un lucru realizabil";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Dan Mihai Marian:

"Eradicarea corupției din România este un lucru realizabil"

După zece luni de zile de la preluarea puterii, Guvernul condus de Călin Popescu-Tăriceanu a reușit să ridice clauza de salvgardare de pe două din capitolele încheiate în negocierile purtate cu Uniunea Europeană la finele anului trecut: este vorba de justiție și concurență. România a făcut pași importanți în continuarea reformei sistemului judiciar, pentru a-i asigura o mai mare independență, precum și către îmbunătățirea situației libertății presei, restituirii proprietăților. În același timp, continuarea reformelor economice a generat o presiune crescută pentru îmbunătățirea mediului concurențial, astfel încât economia românească să devină competitivă în raport cu economiile țărilor membre UE.

În cazul în care guvernul PSD condus de Adrian Năstase s-ar fi perpetuat la putere, cu siguranță România nu ar fi reușit să scape de clauza de salvgardare pusă pe capitolul "concurență". De ce? Răspunsul este simplu: pentru că PSD-ului îi este complet străină concepția liberală "laissez-faire" ("lăsați oamenii să se miște liber") care guvernează piața liberă și comportamentul agenților economici, fie ei privați sau publici, de mai bine de 100 de ani. Politicile economice ale PSD-ului au fost caracterizate de centralism, birocrație, favorizarea afacerilor clientelei de partid și alocare discreționară a fondurilor publice, prin intermediul unor mecanisme de licitații și achiziții manevrate politic și lipsite de transparență.

Din păcate, Raportul Comisiei Europene din această lună menține clauza de salvgardare asupra a două domenii importante: securizarea frontierelor de la granița de est a României și lupta împotriva corupției.

În privința securizării frontierei de est a țării noastre, considerăm că nu vor fi probleme deosebite. Contractul cu EADS a fost renegociat în condiții avantajoase pentru România, iar pentru finanțarea implementării lui vor fi disponibile fonduri nerambursabile prevăzute în programele de finanțare ale UE. Practic, clauza de salvgardare menținută pe acest capitol de negociere se datorează întârzierilor legate de renegocierea acestui contract controversat, demarat în timpul guvernării Năstase. Și în acest caz, putem spune că hulpavii din PSD nu s-au putut abține să nu tragă o țeapă contribuabilului român pe ultima sută de metri a guvernării 2000-2004.

Problema cea mai dificilă de rezolvat până la raportul de monitorizare din primăvara anului viitor rămâne eradicarea corupției. Așa cum a declarat premierul Tăriceanu, pârghiile guvernamentale pentru a impulsiona rezolvarea acestei probleme sunt destul de limitate și sever restricționate de lege. Guvernul poate, în cel mai bun caz, să impulsioneze anumite reforme și transformări radicale în societate. Este o chestiune de opțiune. Am văzut ce s-a întâmplat în perioada 2001-2004 cu fostul Guvern. În acea perioadă, corupția nu numai că nu a fost combătută, ea a devenit generalizată.

Lupta împotriva corupției se face cu reforme profunde, care construiesc instituții puternice și independente, apte să asigure domnia legii. Funcționarea acestor instituții generează o reformă a mentalităților la nivelul întregii societăți. În acest sens, recent a fost creată în cadrul Ministerului Administrației și Internelor Direcția Generală Anticorupție, care va avea misiunea să investigheze cazurile cele mai grave de corupție. Munca acestui departament va trebuie să se traducă în cât mai multe dosare de mare corupție finalizate și trimise spre soluționare la Parchetul General. În momentul de față, miza luptei împotriva corupției se joacă în terenul magistraților: procurori și judecători. De buna-credință și profesionalismul lor depinde integrarea efectivă a României în UE la 1 ianuarie 2007.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 decembrie 2017, 4:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro