Károly Ferenc Szabó
Károly Ferenc Szabó
Ședința Senatului din 31 octombrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.166/07-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2022 2021 2020
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 31-10-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 31 octombrie 2005

  1. Declarații politice prezentate de senatori:
  1.7 Szabo Karoly-Ferenc - Alocarea unui punct și a unui timp distinct pentru euro-observatori în cadrul "declarațiilor politice"; - Raportul de Țară prezentat în Parlamentul European la 25 octombrie 2005.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Invit la microfon pe domnul senator Szabo Karoly-Ferenc, din partea Grupului parlamentar al UDMR și se pregătește domnul senator Adrian Cioroianu.

Domnul Szabo Karoly-Ferenc:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Este prima dată când iau cuvântul, la declarații politice, după ce, prin bunăvoința și hotărârea domniilor-voastre, am fost desemnat, alături de ceilalți colegi ai mei, să reprezint Parlamentul României în Parlamentul European, ca observator. De aceea, voi atinge câteva chestiuni legate de acest subiect.

Primul este acela că ar fi bine să avem un punct distinct, care să nu afecteze bugetul de timp al grupurilor parlamentare, alocat declarațiilor politice, pentru acest grup de euro-observatori, pentru că, de bună seamă, există anumite chestiuni care trebuie comunicate aici.

Este o greșeală să se creadă că noi am fost trimiși acolo, în Parlamentul European, ca să facem lobby și nimic altceva. Noi am fost chemați, mai precis, invitați, de către Parlamentul European, sigur că la aceasta și-a dat acordul Parlamentul român, pentru a fi observatori, dar rolul nostru este și de a comunica aici - și nu numai aici, dar, în general, acasă - către Executiv, către Parlament și către opinia publică, ce este acolo și cum se vede România de acolo, pentru că acum suntem la ordinea zilei.

De aceea, respectuos vă rog, domnule președinte, să luați în calcul posibilitatea ca euro-observatorii să se poată exprima de la acest microfon, după caz, în afara cotei alocate pentru grupuri.

Se vorbește foarte mult despre corupție, în legătură cu România, și în raportul de țară prezentat săptămâna trecută, mai precis marți, după ora 15,00, în Parlamentul European, dar și cu alte ocazii și este foarte ușor să trecem peste acest element și este, de asemenea, foarte ușor să cădem în greșeli.

Unele greșeli se petrec și în planul creației legislative, crezând că etichetând ca făcând parte din arsenalul luptei anticorupție anumite măsuri legislative, noi vom primi o notă cu ceva mai bună acolo.

Statul are foarte multe funcțiuni în societate, dar una precis nu o are sau nu ar trebui să o aibă și anume: de a se ocupa cu profilul etic și moral al cetățenilor săi. De asta se ocupă biserica, școala și alte elemente, societatea civilă.

Statutul se ocupă cu reglementarea în plan juridic a relațiilor dintre persoane și cu impunerea legii atunci când unele dintre aceste persoane încalcă legea. Dar, în nici un caz, nu ar trebui să aibă funcția de a-i educa să fie cinstiți, asta a încercat să o facă comunismul și a căzut. Ați văzut ce s-a întâmplat.

Așadar, atunci când se încearcă, printr-un proiect de lege, promovarea, oficializarea, legiferarea coruperii, ca un mijloc de luptă împotriva corupției, atunci trebuie să fim înțeleși că reacția negativă a unor colegi care au serioase obiecții în legătură cu un astfel de demers, de a fi inclus într-un text de lege, este de înțeles.

Poate vom avea foarte curând de-a face cu o astfel de prevedere. De fapt, la noi se practică, pe față, o anumită lăudăroșenie din partea organismelor de impunere a legii care, în loc să fie detectivi și investigatori, în sensul cel mai nobil al cuvântului, ei organizează flagrante și chiar declară public că: "am organizat un flagrant".

Organizarea unui flagrant, după mine, este un delict, sper că și după domniile-voastre. Acum, vrem să oficializăm organizarea flagrantului, până acum a fost numai neoficial făcută, și asta a fost un motiv pentru unii colegi care ar trebui să investigheze faptele și să folosească mijloacele pe care tot statul și legea le dă în mână, pentru a documenta informativ și a transpune în fața judecătorului, fapte care țin de sfera aceasta numită corupție.

Aș vrea să fac o referire la un demers care este extrem de actual în Uniunea Europeană, dar la noi se vorbește foarte puțin despre el, un proiect de directivă pe care Parlamentul European este pe cale de a-l adopta, față de Consiliul care, pe urmă, îl va recomanda statelor membre, se referă la reținerea, - cam așa este traducerea - conservarea datelor de trafic din comunicațiile electronice, pentru o perioadă de timp, în vederea punerii lor la dispoziția instituțiilor abilitate să înfăptuiască justiția. Ați observat că la noi se face foarte multă vorbire despre insuficienta eficiență, în lupta împotriva corupției a materialului informativ furnizat de servicii. Un tânăr procuror, care a fost recent promovat pe o funcție foarte înaltă în acest domeniu, a făcut o declarație dezolantă. Are dreptate. Nu serviciile trebuie să se ocupe cu aceste chestiuni. Este extrem de simplu, și asta e pe cale de a se oficializa în Uniunea Europeană, ca operatorii de servicii de comunicații electronice să păstreze, ele, însele, în instalațiile, în dispozitivele, în hardurile, pe care le au ei, un număr de informații despre convorbiri. Nici măcar conținutul lor, ci numai niște date, prin care se poate localiza în timp și în spațiu anumite fapte făcute de către anumite persoane, la anumită dată sau pe un anumit interval de timp. La noi, nu. La noi, nu. La noi, dacă vrea un anumit serviciu, care este abilitat prin lege, atunci pune la dispoziția procurorului anume desemnat, dacă nu, atunci îi sugerează numai: noi am sesizat, dar nu s-au luat măsuri. Iată, câteva elemente care și în legătură cu bugetul( că suntem acum la buget), ar aduce imense economii, atunci când s-ar reglementa, în felul acesta. Sigur, se poate, cu mare rigurozitate, limita accesul la aceste date și, de asemenea, cu mare rigurozitate se poate stabili durata până la care ele să fie accesibile către instituțiile abilitate.

În legătură cu o declarație politică anterioară, făcută de un foarte distins, și cel mai galonat dintre colegii noștri senatori, domnia-sa a făcut o afirmație în legătură cu respingerea acelui mult controversat proiect de lege luna trecută. Vreau să repet aici, ceea ce un distins coleg de-al nostru a spus: "Dacă se elimină... (încerc să citez) Capitolul V, atunci noi vom vota legea". De ce n-ați votat-o, distinși colegi? Pentru că, Capitolul V a fost eliminat. Iată, așadar, o chestiune pe care o putem pune sub forma unei întrebări retorice.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să încheiați, domnule senator.

Domnul Szabo Karoly Ferenc:

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumim și noi.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 24 ianuarie 2022, 6:33
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro