Plen
Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.172/15-11-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 08-11-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 8 noiembrie 2005

3. Dezbaterea Propunerii legislative privind modificarea art.10 alin.(1) literele a) și b) din Legea nr.128 din 12 iulie 1997 privind Statutul personalului didactic (rămasă pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 392/2005

 

Domnul Miron Tudor Mitrea:

  ................................................

Nr.7 de pe ordinea de zi, Propunerea legislativă privind modificarea art.10 alin.1 lit.a) și b) din Legea nr.128/12.iulie 1997 privind statutul personalului didactic.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva? Nu. Da, doriți, vă rog, luați cuvântul.

Domnul Liviu Alexandru Miroșeanu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Vreau, în primul rând, să vă spun că acest proiect de lege vine în urma consultării cu mai multe zone din sistemul de învățământ. În forma inițială, art.10 la alin.1 pct. a) și b), prin folosirea sintagmei: "în unități de învățământ echivalente sau într-o treaptă inferioară", limitează, practic, posibilitatea unor cadre didactice care îndeplinesc condițiile art.7 din statut, însă datorită acestei piedici, nu pot accede la pretransferare în unități de învățământ superioar.

Practic, această propunere legislativă își propune eliminarea acestei bariere, considerând ca fiind suficiente prevederile art.7 din statut. De asemenea, este văzut ca fiind un pas spre luarea unei măsuri definitive în această zonă, și anume folosirea singurei metode general valabile să fie concursul. Faptul că în Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport s-a dezbătut și s-a dat o decizie, să zic, de respingere, ne dezamăgește.

Rog foarte multă înțelegere în această zonă și cerem noi, inițiatorii, respingerea propunerii de respingere Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport și adoptarea proiectului în forma inițială.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Da. Vă mulțumesc. Doamna Olguța Vasilescu, președinta comisiei.

Aveți microfonul, doamna deputat.

Doamna Lia Olguța Vasilescu:

Stimați colegi,

În actuala formă se consideră că prevederile art.10, respectiv lit.a) și b) ale alin.1, limitează posibilitățile de pretransferare a personalului din învățământ prin utilizarea sintagmei "în unități de învățământ echivalente sau în trepte inferioare de învățământ". Aceasta ar reprezenta o barieră, de aceea se propune eliminarea acesteia din textul legii.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Propunerea legislativă a fost respinsă în ședința comisiei din următoarele motive: pretransferarea ar bulversa în acest caz mobilitatea cadrelor didactice prin evitarea concursurilor pentru licee; tinerii absolvenți nu ar putea ocupa posturi libere în licee, întrucât acesta ar fi ocupate din profesorii din gimnaziu, anterior scoaterii lor la concurs.

Al doilea motiv, pentru asigurarea calității în învățământul preuniversitar, concursul este singura modalitate corectă de selectare a cadrelor didactice valoroase, mai ales când se trece de la o treaptă de învățământ inferioară la alta superioară: gimnaziu-liceu.

Al treilea motiv. Întrucât pretransferarea implică activitate didactică anterioară, implicit posesia gradelor didactice, tinerii absolvenți foarte valoroși nu ar avea acces la liceele de prestigiu, decât după o experiență îndelungată în gimnaziu. Aceștia ar fi privați de a se desăvârși ca dascăli într-un mediu liceal de valoare.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, doamna deputat.

Din partea grupurilor parlamentare la dezbateri generale dacă există intervenții?

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Asztalos Ferenc:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Între-adevăr, în cadrul Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, după dezbateri aprige, cu 11 voturi împotrivă și cu 10 voturi pentru, inițiativa colegilor a fost respinsă.

Însă vreau să vă spun că, în acea ședință, punctul de vedere al Guvernului, reprezentat de doamna Paloma Petrescu, a fost unul pozitiv față de această inițiativă legislativă. Din păcate, înaintea votului, doi colegi din partea coaliției guvernamentale au părăsit sala și, datorită acestui fapt, raportul s-a inversat: în loc să fie aprobat cu 12 voturi pentru și 11 împotrivă, s-a întâmplat chiar invers. Mie mi se pare că a spune că prin acceptarea acestor modificări am bulversa sistemul de mișcări în învățământ, mi se pare exagerat. În nume personal și chiar și în numele Grupului parlamentar al UDMR, noi, ca și în comisie, susținem în continuare acest proiect de lege, însă aș dori să ascult și punctul de vedere al ministerului.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Domnilor deputați, la dezbateri generale, proiect de lege cu propunere de respingere, deci nu avem ce discuta cu punctul de vedere al altcuiva, decât al inițiatorului. Am ascultat. Al comisiei l-am ascultat. Al grupurilor parlamentare.

Domnul deputat Dumitriu, aveți microfonul.

Domnul Mihai Dumitriu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Modificările propuse de autorii inițiativei legislative se referă la art.10 din Legea nr.128/1997 - Statutul personalului didactic și care vizează pretransferarea și transferarea personalului didactic. În același regim de mediu, spune articolul, și același nivel de învățământ sau un nivel de învățământ inferior, așa cum este în statut și așa cum funcționează de ani de zile, noi îl considerăm corect.

Ceea ce au propus, de ce motivez lucrul acesta, ceea ce au propus inițiatorii, mi se pare nelegal și total incorect. De ce? Pentru că pentru fiecare nivel de învățământ, concursul este diferit și mediile sunt diferite. Ca să iau unul de la gimnaziu, care a dat un anumit concurs la limba română și să-l duc prin pretransfer sau transfer la un liceu de prestigiu, când acolo eu pot organiza un concurs foarte frumos și foarte bine și foarte legal, v-am spus sincer, eu îl consider ca unul care cunosc foarte bine sistemul de învățământ, îl consider nelegal.

Mai mult, repartizarea pe posturi este dată în ordinea mediilor. De aceea, eu vă adresez rugămintea să votați pentru respingerea aceastei inițiative legislativă, deoarece ar avea consecințe dezastruoase asupra calității învățământului. Vă rog să aveți în vedere că învățământul este unul din domeniile care încă mai funcționează binișor în România. Vă rog frumos, nu-l distrugeți.

Oricum, parlamentarii PSD vor vota împotrivă.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc. Dacă există alte intervenții la dezbateri generale? Vă rog, domnule Manta, Grupul parlamentar al Partidului Conservator.

Domnul Pantelimon Manta:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu cred că exprimarea antevorbitorului meu, domnul Dimitriu, este mult prea pretențioasă în sensul distrugerii învățământului românesc dacă adoptăm un asemenea proiect de lege. Sunt de acord că problema poate fi discutabilă, personal, în comisie, am avut reținere față de acest proiect de lege, pentru că în ansamblul său soluția pretransferărilor în viața de zi cu zi a dat naștere la enorm de multe abuzuri și direct, indirect, mai mult sau mai puțin, implicit sau explicit, au fost situații când prin pretransferări, practic, s-a evitat concursul, s-a ajuns la situații ca, să zicem profesori cu note de 5 sau 6, la examene, să poată să depășească prin aceste subterfugii profesori care, inițial, luau note de 9 și 10.

Totuși, având în vedere, în principal, măsura argumentele sociale care au însoțit inițiativa legislativă a colegului nostru, sunt dispus să accept e, totuși, până la o regândire a întregii filozofii de modificare a Legii învățământului care, probabil, ne-o va pune pe masă Guvernul în viitorul nu prea îndepărtat, până atunci cred totuși că o astfel de modificare legislativă este oportună și propun să o votăm.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Vă rog, domnule deputat, aveți cuvântul.

Domnul Mircea Valer Pușcă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Este foarte adevărat că această propunere legislativă a suscitat dezbateri în comisie, votul de respingere pe care comisia l-a dat, l-a dat și în acord cu poziția ministerului care a constatat că în momentul de față o astfel de propunere legislativă este inoportună pe strategia de descentralizare a sistemului de învățământ preuniversitar. Rolul repartiției dascălilor în unitățile de învățământ va reveni preponderent organelor din teritoriu, în sistemul descentralizat și, în primul rând, managementului școlar din unitățile respective. Cu alte cuvinte, chiar dacă funcția de titular se va păstra pe postul ocupat prin concurs, repartizările între instituțiile de învățământ pot fi făcute doar cu acordul managerului unității respective, în baza unor criterii de performanță.

Concluzia comisiei este în acord, revin, cu poziția ministerului pe strategia promovată, și politicile de personal urmează să fie modificate de către minister prin modificarea Legii statutului cadrelor didactice, în viitorul apropiat în măsura în care reforma descentralizării va face pași importanți și cred că astăzi plenul Camerei trebuie să voteze în acord cu votul exprimat de comisie, cu alte cuvinte să respingă acest proiect legislativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Vă mulțumesc. Dacă din partea altor grupuri parlamentare există intervenții? Partidul Democrat?

Domnul Marcel Laurențiu Romanescu:

Partidul Democrat susține această inițiativă legislativă și, așa cum se prezenta, această inițiativă legislativă nu este în dezavantajul tinerilor care sunt în momentul de față în învățământ, pentru că orice tânăr, care în momentul în care își desăvârșește activitatea didactică prin continuarea studiilor, poate, din acest punct de vedere, să meargă pe această pretransferare și, dacă îndeplinește condițiile stipulate în art.7, poate să se prezinte la această pretransferare și la transferări.

Vă mulțumesc și susținem inițiativa legislativă.

Domnul Miron Tudor Mitrea:

Dacă mai există la dezbateri generale colegi care vor să ia cuvântul, dacă nu, vă reamintesc că raportul comisiei este un raport de respingere. Conform regulamentului, după finalizarea dezbaterilor generale se votează propunerea comisiei. Neavând în sală un cvorum necesar, amân votul privind respingerea proiectului de lege pentru sesiunea de voturi finale de la ora 12.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 1 decembrie 2021, 21:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro