Valeriu Tabără
Valeriu Tabără
Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.199/19-12-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 12-12-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 decembrie 2005

7. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și altor membri ai Guvernului de către deputații:  
  7.11 Valeriu Tabără  
 
consultă:

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Domnul deputat Valeriu Tabără, vă rog, Ministerul Economiei și Comerțului. Domnul secretar de stat Nicolae Buzdun este prezent? Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Vă rog, domnule deputat.

Domnul Valeriu Tabără:

Domnule președinte,

Eu am comunicat conținutul interpelării. Aceasta se referă la probleme legate de importul și exportul de produse agro-alimentare, produse care distorsionează puternic piața internă a produselor agro-alimentare dar, în același timp, dau lovituri mortale producției interne.

Aș vrea să vă spun că, cu o mică excepție, în perioada 1995, mai precis 1 iulie 1995 și până în 1997, producția agricolă românească a fost extrem de slab protejată, lăsându-se la mâna celor care, de ani de zile, speculează pe piața românească și aduc mari prejudicii agriculturii.

În același timp, aș vrea să remarc aici că investițiile mari, în cea mai mare parte de la buget, anul trecut peste 1,2 miliarde de dolari, nu se regăsesc în eficiența acestui sector și, după părerea mea, cauza este tocmai în aceste importuri care se fac, de cele mai multe ori, nejustificat.

Acesta este motivul și obiectul interpelării, la care se adaugă, sigur, sistemul de taxe vamale pe care-l practică țările vecine, țări care au intrat recent în Uniunea Europeană.

Aștept răspuns. De fapt, m-am adresat să fie și oral și scris.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule secretar de stat.

Domnul Nicolae Buzdun (subsecretar de stat, Ministerul Economiei și Comerțului):

Bună seara, domnule președinte,

Domnule deputat,

În ceea ce privește taxele vamale la import pentru produsele agricole, raportul anual al Uniunii Europene pentru România, aferent anului 2004, apreciază la Capitolul 26, "Relații externe", că nivelul aplicat al acestora este mai mare în România, comparativ cu Uniunea Europeană.

Astfel, conform acestui raport, în anul 2004, media taxelor vamale pentru produsele agricole a fost de 29,5 pentru România, în timp ce în Uniunea Europeană a fost de 16,2.

Conform ultimului raport al Secretariatului OMC privind examinarea politicii comerciale a României în anul 2005, media taxelor vamale aplicată în țara noastră pentru importul de produse agricole este de 27,9, ce ne situează în continuare, peste nivelul existent în Uniunea Europeană.

Efectuarea unei comparații la nivelul taxelor vamale este relevantă exclusiv în raport cu Uniunea Europeană, în contextul obiectivului prioritar de integrare europeană. Este cunoscut faptul că, în conformitate cu acordul de asociere a României la Uniunea Europeană, pentru realizarea unei zone de comerț liber între părți în domeniul agriculturii s-au convenit concesii reciproce, atât pentru exporturile românești în Comunitate, cât și pentru importurile în România.

În raportul recent al Secretariatului ONC privind România, interpretarea acestei situații este că includerea unui număr relativ redus de produse agricole în acorduri de liber schimb ale României întârzie expunerea la concurență.

Nivelul taxelor vamale la produsele agricole menționate este conform cu Ordonanța de urgență nr. 94/10.11.2004 pentru modificarea denumirii și clasificării mărfurilor în tariful vamal de import al României și al taxelor vamale aferente acestora.

România, imediat după anul 1990, a devenit o țară net importatoare de produse agricole. Aceasta este și una din consecințele întârzierii punerii în aplicare, după anul 1990, a reformelor necesare, reforme revigoratoare prin programul actualului Guvern.

Mai am câteva observații pe care aș vrea să le transmit domnului deputat. Împreună cu Ministerul Agriculturii, vreau să vă informez că negociem permanent cu Uniunea Europeană privind nivelul taxelor vamale. Avem permanent contact atât cu procesatorii, cât și cu producătorii direcți. Din păcate, ceea ce aș putea să vă spun, că ultimul raport care a venit de la Uniunea Europeană este total nefavorabil creșterii taxelor vamale pentru 2006. Unul din punctele de vedere atât al Uniunii Europene, cât și al misiunii noastre economice la Bruxelles, fiind acela că se încalcă, printre multe altele, principiul de standstill, care exprimă nivelul la care se poate ajunge cu taxele vamale în raport cu anii precedenți. Deci, eventualii exportatori nu acceptă o majorare față de anii precedenți.

Sigur că se pot lua în calcul clauzele de salvgardare sau clauzele de anti-dumping dar, așa după cum bine știți și dumneavoastră, acestea necesită un raport și o analiză îndelungată care, nu credem că în acest moment, se impune, având în vedere că totuși, producția noastră agricolă, și mai ales cea animală, este în creștere.

În ceea ce privește ultimele informații pe care pot să vi le dau, foarte rapid, împreună cu domnul ministru Flutur, de la agricultură, sperăm să omogenizăm taxele vamale la produsele din porc care, până în prezent, exceptând carcasa de porc era de 45 %, restul, la subproduse carne porc... deci tot ceea ce venea tranșat de acolo, știți bine că avea taxe vamale zero. Prin solicitarea Ministerului Agriculturii de a unifica aceste taxe, le putem duce la 20 % dar, repet, toate acestea astăzi ne-au parvenit și am și transmis solicitarea noastră Uniunii de la Bruxelles.

În ceea ce privește carnea de pui, suntem la un nivel de 45 %. Raportat la nivelul mediu pe Uniunea Europeană, nivelul mediu acolo este de 25, 45, 50 % la produsele din pui, cu mențiunea pe care vreau s-o fac, că eventuala creștere a taxelor vamale s-ar manifesta, în principal, numai la pulpele din pui SUA, care ar afecta atât raporturile noastre cu Statele Unite, cât și raporturile cu Uniunea Europeană și cu OMC.

Aș dori să vă expun tot ceea ce am de spus, chiar dacă nu a fost menționat în scrisoarea pe care v-am transmis-o, și anume, la nivelul OMC-ului, România, așa cum bine știți, a aderat în 1994, prin Acordul de la Marakesh, prin care ne-am angajat să respectăm taxele vamale și să lucrăm pe taxele vamale ad valorem, și nu taxe vamale specifice, din păcate - vă pot spune aceste lucru.

În al doilea rând, mai este un impediment care ne afectează în relațiile de negociere cu Uniunea Europeană, dar și cu celelalte țări, este acordul ASAL pe care l-am semnat cu Banca Mondială în 1997, acord care prevede că media tuturor taxelor vamale nu poate depăși, la produsele agricole, 22 %, maximum nivelului pentru anumite produse agricole sensibile, cum ar fi carnea de porc sau carnea de pasăre, mergând până la 45 % ceea ce, în cazul de față, ne și încadrăm.

Repet, din semnalele pe care le-am primit de la Bruxelles, o eventuală renegociere sau o măsură unilaterală, că putem s-o facem și pe aceasta, ar pune în pericol aderarea României la Uniunea Europeană și ar afecta raportul de țară pe care urmează să-l primim în 2006.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, domnule deputat, dacă aveți un comentariu.

Domnul Valeriu Tabără:

Am un comentariu. Sper, după discuția pe care am avut-o personal cu domnul secretar de stat, să primesc mai multe date în scris, referitor inclusiv la cantitățile importate, respectiv în 2004, 2005, pentru că problema se pune aici, în acești doi ani. Anul trecut, dacă nu mă înșel eu, din evaluările pe care le-am făcut, s-au investit pe agricultură circa 1,2 - 1,4 miliarde de dolari. În acest an, probabil că se va ajunge per total la peste 1 miliard de dolari iar, din păcate, sistemul agrar românesc nu funcționează.

Întrebarea mea nu a fost referitoare la relațiile noastre cu Uniunea Europeană, știut fiind că există, la această dată, probleme între Uniunea Europeană și alți mari producători, cum sunt Statele Unite ale Americii, Brazilia, Argentina și alte câteva state și care, probabil, au fost și discutate la 10 decembrie, cu ocazia Organizației Mondiale a Comerțului de la Hong-Kong.

Pe mine mă interesează însă relațiile noastre cu țările vecine. Și, mă refer aici, de pildă, la importul de grâu. Avem date și poate că misiunea noastră economică sau atașatul economic de la Ambasada noastră din Ungaria, respectiv din Polonia, ne-ar putea oferi mai multe date, este normal, pe căile specifice, privind subvențiile pe care le fac vecinii noștri pentru produsele pe care le exportă către România, având balanțe efectiv negative cu aproape toate țările care fac sau au făcut parte din Grupul de la Vishegrad. Aici este marea problemă. Și, mai ales, opoziția pe care, și repet, într-un mod speculativ o fac cei care importă aceste produse, cu consecințe dezastruoase față de toate programele pe care noi dorim să le aplicăm la nivelul agriculturii românești. Poate că în discuțiile cu Uniunea Europeană ar trebui să se aducă în negocieri faptul că fonduri europene pot să nu-și aibă nici un efect, așa cum nu le-au avut nici de la Banca Mondială, în condițiile în care piața românească va fi invadată de produse. Din acest punct de vedere, întreaga dezvoltare rurală românească este pusă în discuție.

Mulțumesc.

Eu apreciez răspunsul și sunt convins că el va fi completat cu ceea ce am trimis scris.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule deputat Tabără.

Domnul deputat Mihai Dumitriu, pentru Ministerul Educație și Cercetării, lipsește.

Doriți să comentați? Vă rog, domnule secretar de stat, iertați-mă.

Domnul Nicolae Buzdun:

Aș dori să-i mulțumesc domnului deputat Tabără și sunt convins că vom avea o bună colaborare și în prezența domului ministru Flutur, cu care sperăm să avem o analiză care să miște puțin, într-adevăr, agricultura, din situația în care se găsește. Dar aș vrea să remarc totuși, și domnul deputat trebuie să știe chestiunea acesta, că situația actuală a agriculturii românești nu se datorează situației prezente din România. În câteva luni de zile nu se pot face reformele care trebuiau să se facă în 15 ani. Totuși, îi mai readuc aminte, în calitate de fost ministru al agriculturii, că de fiecare dată când am sistat taxele vamale la import sau le-am redus, pe piață efectul a fost invers. Producătorii noștri interni, din păcate, n-au înțeles, și au majorat cu 40-50 % prețurile la principalele produse alimentare. Mă refer la carcasa de porc, la pui dar și la alte produse.

Deci, problema este pe undeva la mijloc și trebuie neapărat, într-adevăr, analizată și rezolvată, atât pentru noi, dar și ținând cont de acordurile internaționale pe care le avem.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat.

Domnul Mihai Dumitriu, pentru Ministerul Educației și Cercetării, lipsește, va primi răspuns scris.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 26 mai 2019, 6:39
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro