Plen
Ședința Senatului din 19 decembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.205/26-12-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 19-12-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 19 decembrie 2005

8. Continuarea dezbaterilor asupra proiectului de Lege privind procedura insolvenței - Ședința se încheie din lipsă de cvorum.
 
consultă fișa PL nr. L461/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la proiectul de Lege privind procedura insolvenței. Continuarea dezbaterilor generale. De asemenea, prioritate pentru integrare.

Dacă mai sunt luări de cuvânt la dezbateri generale ? Domnul senator Chelaru.

Numai o secundă, avem un raport suplimentar. Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, domnul președinte Eckstein.

Domnul senator, vă rog să luați loc, să ascultăm raportul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și al Comisiei economice, industrii și servicii. Este raport comun al celor două comisii.

Aveți cuvântul. Microfonul nr.7, vă rog.

Domnul Peter Eckstein Kovacs:

Mulțumesc, domnule președinte.

Raportul suplimentar este raportul comun al Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări și al Comisiei economice, industrii și servicii. Cele două comisii s-au întrunit în ședințele din data de 7 și 13 decembrie 2005. Luând în considerare și stenograma ședinței plenului Senatului din 10 noiembrie, s-a hotărât adoptarea unui raport suplimentar de admitere, cu amendamentele cuprinse în Anexa nr.1, care înlocuiește Anexa nr.1 din raportul anterior.

În consecință, supunem spre dezbatere și adoptare plenului Senatului, raportul inițial, raportul de admitere suplimentar comun, cu amendamentele cuprinse în Anexa nr.1.

În raport cu obiectul de reglementare, proiectul de lege face parte din categoria legilor organice și urmează să fie adoptat potrivit prevederilor art.76 alin.1 din Constituție.

Potrivit art.75 din Constituție, proiectul de lege urmează a fi adoptat de Senat în calitate de primă Cameră sesizată.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Doamna secretar de stat Katalin Kibedi. Microfonul nr.10. Vă ascultăm.

Doamna Katalin Kibedi - secretar de stat în Ministerul Justiției:

Mulțumesc, domnule președinte.

Distins Senat, Legea privind procedura insolvenței s-a mai aflat în fața plenului Senatului și nu aș dori să plictisesc revenind asupra aspectelor care au fost prezentate.

Aș sublinia doar ideile principale. Ea caută să modifice legea în sensul de a se introduce o procedură mult mai simplificată și mai transparentă, să degreveze judecătorul sindic de acele atribuții care, de fapt, având în vedere că specialitatea lui juridică nu ar permite o evaluare economică în situația în care este de meditat dacă acceptăm un plan de reorganizare sau declanșăm procedura falimentului iar, pe de altă parte, totuși, comitetul creditorilor care va prelua această parte să nu aibă o monopolizare a situației și a evaluării situației societății comerciale, deciziile acesteia să poată fi analizate nu numai de adunarea generală, dar ele să fie cenzurabile de către instanță.

De asemenea, prin introducerea buletinului procedural, în sfârșit, și alte neajunsuri constatate în practică privind modalitatea de citare și casările, care s-au remarcat într-un număr destul de mare, vor fi evitate pentru că nu duc decât la lungirea inutilă a procesului.

Sigur că parte din amendamentele care au fost discutate în cadrul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, noi ne-am spus punctul de vedere și au fost însușite cu acordul nostru și, în măsura în care se va discuta pe texte și mai este necesară intervenția mea, o să-mi permiteți să mai subliniez anumite lucruri.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Dezbateri generale. Domnul senator Chelaru. Microfonul nr.3, vă rog.

Domnul Ion Chelaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, așa cum bine știți, în urmă cu o lună am mai avut în dezbaterea plenului Senatului acest proiect de lege, după opinia noastră, unul dintre cele mai importante ce poate fi adoptat sau respins în domeniul dreptului comercial.

Suntem, în prezent, în fața unei legi noi care a fost relativ îmbunătățită prin amendamente făcute de către domnii senatori, o parte fiind acceptată și de inițiator.

Din păcate, după opinia noastră, legea încalcă două principii fundamentale ale dreptului. În primul rând, principiul echilibrului și, în al doilea rând, încalcă două din principiile de drept comercial asupra cărora aș vrea, succint, să fiți de acord să vi le supun atenției.

Am spus și data trecută, am spus și la comisie. S-ar părea că am vorbit în pustiu. Legea nu creează un echilibru între cei implicați în procedura insolvenței. După opinia noastră, chiar cu modificarea făcută vizavi de acest aspect, judecătorului sindic i s-au luat principalele pârghii, nu în ceea ce privește legalitatea, dar și anumite aspecte de oportunitate care trebuiau avute în vedere și judecate numai de acesta. În situația în care noi luăm judecătorului sindic această putere, acesta nu va putea spune decât că este legală o eventuală inginerie financiară pe care un lichidator, sau administrator, sau cum îl numește legea poate să o pună în practică, fără ca judecătorul sindic să poată lua o măsură.

În al doilea rând - și am să vă dau și un exemplu ca să ilustrez și acest aspect - am spus că legea încalcă principii de drept comercial. Legea și dreptul comercial pe care-l avem în Codul comercial, în principal, de aproape 120 de ani, spun foarte clar: "Plata, în cazul societăților, în cazul rapoartelor de comerț, se face la scadență". Vine acest proiect de lege și spune că plata se face și se poate intra în stare de insolvență după 30 de zile de la scadență. Mai spune dreptul comercial: "Nu se acordă un termen de grație în cazul creanțelor comerciale". Prin păstrarea, în art.3, punctul 1 lit.a), a unui termen de grație de 30 de zile, se încalcă în mod flagrant și se înfrâng, după o experiență de - așa cum am spus - 120 de ani, principii ale dreptului comercial. Lucrurile ar putea fi explicate în detaliu.

Sunt numai două din motivele pentru care Grupul parlamentar al Partidului Social-Democrat nu susține acest proiect de lege și va vota împotriva lui.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ar fi fost bine să nu vă pronunțați până nu discutăm amendamentele respinse, stimate coleg. Dacă plecăm de la principiul acesta, că votăm împotrivă... Aveți foarte multe amendamente. Nu știți dacă vor fi adoptate sau nu. Înseamnă că nu mai susțineți nici un amendament.

Vă rog! Microfonul nr.3. Numai o secundă, să ne clarificăm.

Vă rog !

Domnul Ion Chelaru:

Domnule președinte, noi am propus amendamente la aceste texte de lege ca să facem, din această lege, cu adevărat o lege europeană. O parte din aceste amendamente au fost admise la comisie, fac parte din text, o parte au fost respinse și ele, așa cum spuneam, încalcă principii. Eu nu pot și n-am să votez o lege care încalcă principiile dreptului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Eu am spus că amendamentele respinse le puteți susține și le supunem votului plenului. Dacă ele sunt adoptate, mai votați împotrivă ?

Domnul Ion Chelaru:

Nu votăm împotrivă, dacă ele sunt adoptate.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Atunci nu vă pronunțați, de la început, în numele grupului parlamentar. S-ar putea să fie adoptate amendamentele.

Domnul Ion Chelaru:

Domnule președinte, dacă sunt adoptate, n-avem nimic împotrivă...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Foarte bine.

Domnul senator Bindea Liviu Doru.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte, am privit și eu cu uimire la observațiile pe care le-ați făcut colegului Chelaru cu privire la faptul că s-a pronunțat într-un anume fel în legătură cu votul pe această lege și nu mi-am putut da seama cum nu ați înțeles că, de fapt... (discuții în sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator...

Domnul Liviu-Doru Bindea:

... domnia sa... Domnule președinte, vă rog să nu mă întrerupeți. (discuții în sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, numai o secundă. Vreau să vă creez condiții, nu altceva.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Morțun, ne dați voie să continuăm lucrările? Domnule senator Pereș, putem continua lucrările ? Vă rog eu foarte mult.

Vă rog foarte mult să luați loc ca să putem continua. Domnule senator, luați loc în bancă. Vă rog eu să luați loc în bancă să putem discuta în mod civilizat.

Rog să părăsească sala aparatul tehnic.

Acum, aveți cuvântul, domnule senator.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

V-aș ruga să observați, domnule președinte, că domnul senator Chelaru și-a permis să-și exprime un punct de vedere împotriva legii, bazat pe principii și nu pe niște amendamente, iar observația dumneavoastră că funcție de adoptarea sau de respingerea amendamentelor va fi ulterior determinantă pentru vot, nu cred că este corectă. Domnia sa arăta niște principii care nu pot să fie îndreptate nici măcar prin amendamente.

A doua chestiune, pe lângă principiile domniei sale, mai avem și noi câteva chestiuni principiale care stau la fundamentul unui vot negativ și, în plus, ca să se știe, există și amendamente care s-au făcut și nu figurează nici la respinse, nici la admise. Unul dintre ele este chiar un amendament al meu și care rezolva sau dorea să rezolve o chestiune de fond, o chestiune peste care, după părerea noastră, nu se poate trece în ce privește această lege.

Și acum, în concret, câteva considerații la dezbaterile generale pe marginea acestei legi.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Este foarte interesant să observați modul în care a fost lucrată această lege, inclusiv folosindu-se instrumentul amendamentelor, unele părți interesate. Și spun părți interesate în apariția acestei legi pentru că s-a recunoscut în comisie că pentru proiectul de lege a fost angajată o firmă care a fost plătită cu o sumă de bani care mie îmi este frică să v-o spun de la acest microfon.

Este limpede că forțele interesate în a crea o anume zonă de instabilitate și de lipsă de control din partea justiției... (proteste din sală)

Domnule președinte, vă rog frumos să nu permiteți să fiu întrerupt din sală, în afara cadrului procedural.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, vă rog foarte mult să nu întrerupeți oratorul. Aveți cuvântul, domnule senator. (doamna senator Maria Petre protestează)

Doamna Maria Petre, vă rog eu foarte mult. Aveți, vă rog eu, răbdare. Dacă nu, lăsați-ne să lucrăm noi.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Nu, domnule președinte, eu mă simt capabil să discut cu argumente, chiar și împotriva observatorilor de la Parlamentul European, dar când aceștia nu doresc să facă discursuri pe baza regulilor politice, ci să strige din sală și să întrerupă, atunci, sigur că nu am cum să le răspund. Eu doresc să fac ceea ce trebuie să facă un parlamentar și rog să fiu tratat la fel și de către colegii ceilalți, chiar dacă momentan, fără să-i fi ales cineva, se duc pe la Bruxelles și pe la nu știu ce orașe pe acolo și vin și ne dau nouă lecții. (discuții și vociferări în sală)

Iar dacă nu-i convine cuiva ceea ce am spus, atunci nu are decât să considere că este o critică justificată, să-și schimbe conduita și să ne trateze, în consecință, și pe noi bieții parlamentari români, așa cum cere Constituția și Regulamentul.

În continuare, domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi senatori, este limpede că forțele care s-au concentrat pentru acest proiect de lege nu sunt nici neînsemnate și nu sunt nici lipsite de resurse de diferite feluri, de la resurse materiale până la resurse politice. Iată cum în cadrul unei acțiuni - cică - de luptă împotriva corupției, pe care o anunță și o uzitează Alianța, se face, de fapt, o lege prin care se deschide larg ușa corupției, trântindu-se în nas ușa justiției.

De fapt, această lege, așa cum s-a încercat să se arate puțin mai elegant de către cei care o susțin, este o lege - s-a spus elegant - care dorește să simplifice procedurile. Această lege nu dorește să simplifice nici o procedură, ci dorește să înlăture justiția de la aceste proceduri foarte importante și să le transforme în niște proceduri foarte bănoase, în folosul creditorului majoritar și în folosul firmelor de lichidare.

În ce constă aceasta?

Se vede, pe tot parcursul legii, că justiția este neutralizată, rolul justiției și al judecătorului sindic este unul simbolic și că tot ceea ce înseamnă această procedură este dirijată de către creditorul majoritar.

Ce au crezut beneficiarii posibili ai acestei legi? Că nu vom ști noi și nu vom putea să vă arătăm dumneavoastră în fața plenului onoratului Senat. Creditori majoritari, în acest moment, în peste 90% din firmele care sunt în procedură de faliment sunt, de fapt, instituții ale statului, doamnelor și domnilor colegi. Peste 90% din firmele care intră în faliment, intră pentru că nu și-au plătit impozitele la stat, situație în care creditorul majoritar sunt finanțele publice județene, unde, bineînțeles, este șef un cetățean care este pus de Alianță. Altă categorie sunt cei care nu și-au plătit dările pentru pensii. La pensii, creditor majoritar este reprezentant un director pus, de asemenea, de Alianță.

Iată cum, în baza prevederilor acestei legi, se ajunge la situația în care șefii unităților deconcentrate, care reprezintă, de fapt, pe creditorii majoritari, vin să numească - atenție! - firma lichidatoare și pe care, în conformitate cu legea, o și plătesc.

Ce se întâmplă? Limpede.

Firma lichidatoare este una privată, care sigur că pică la pace cu acel director de la descentralizatele propuse de dumneavoastră, își împart banii, care bani - atenție, ca să vedem despre ce lege discutăm - constituie masa credală ce ar trebui să îndestuleze pe ceilalți creditori, iar din această masă credală se îndestulează statul, se îndestulează conducătorul unității deconcentrate, care face negocierea cu firma privată de lichidare, iar ceilalți creditori nu mai au de unde să se îndestuleze, pentru că este normal, în momentul în care numirea acestui lichidator, a acestei firme lichidatoare o face justiția, asemenea târguri nu se mai pot face. Și, în plus...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Poate încheiați, domnule senator.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Da, domnule președinte...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog eu foarte mult.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

...după ce voi termina ce am de spus la dezbateri generale.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, vă rog eu să sintetizați.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Poftiți?

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să sintetizați.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Vă rog să mă scuzați. (discuții și vociferări în sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog foarte mult.

Pricepem repede. Vă rog să înțelegeți că pricepem, nu trebuie să ne explicați o jumătate de oră.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte, dar nu toată lumea are capacitatea dumneavoastră de pricepere.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Avem, avem capacitate.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Nu pentru dumneavoastră aduc atâtea argumente, știam că dumneavoastră ați priceput din prima...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să sintetizați. (discuții și vociferări în sală)

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Da. Domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi. Iată, deci, care este modalitatea prin care Alianța dorește să deschidă larg ușa corupției, trântind în frunte ușa justiției. Și de aici se vede limpede care este, de fapt, dorința reală în ce privește corupția. Cu corupția se amenință alți oameni din alte partide - sigur, în afară de cei din PRM, pe care nu aveți nici măcar cu ce să-i amenințați - și când este vorba de oamenii dumneavoastră, prin corupție, le deschideți ușile prin texte de lege. De aceea nu doriți ca în această lege să fie numite firmele lichidatoare de către justiție, ci de șefii descentralizatelor care sunt propuși de dumneavoastră, de partidele dumneavoastră și care vor beneficia de banii care se cuvin celorlalți creditori mai mici și, sigur, bani care se vor duce acolo unde liderii locali din județe, dar și din localități, pentru că și la nivel de localități există asemenea... vor dirija unde să fie duși.

Sigur, domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi, aceste chestiuni sunt un pic mai complicate, trebuie un efort intelectual și mai trebuie și niște cunoștințe ca să fie înțelese. Sunt convins că majoritatea dintre dumneavoastră ați reușit acest efort intelectual și ați acumulat și suficiente cunoștințe până acum ca să le înțelegeți.

De aceea, în ce privește votul, eu nu am nici o emoție și aș vrea, în continuare, foarte scurt, câteva chestiuni.

Observați, vă rog, că această lege, pe lângă înlăturarea justiției din derularea acestor proceduri, elimină și procedurile prin care se pot realiza interesele tuturor creditorilor. Toți creditorii, în afară de cel majoritar, vor fi neîndestulați și vor fi la mâna celor pe care i-am amintit mai sus, adică a șefilor unităților descentralizate și, cel mult, a șefilor de bănci, pentru că și acesta este un al doilea sector și ultimul, de fapt, care poate să profite din această lege. (aplauze)

Din sală: Bravo, bravo!

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Iată de ce, doamnelor și domnilor colegi, în raport cu ceea ce am spus, și anume că Alianța dorește să îndestuleze, aici, numai șefii de bănci și șefii de unități descentralizate, mi se pare normal să primesc aplauze, pe care chiar le așteptam. În consecință, iată că ne cunoaștem atât de bine, încât știam că merit aplauze din partea Alianței și sunt încântat că le-am primit și din partea colegilor de la UDMR. Acesta este un nou argument care arată că există unitate de gândire în ce privește lupta pentru legiferarea corupției de către actuala guvernare.

De aceea, doamnelor și domnilor senatori, Partidul România Mare va vota împotriva acestui proiect de lege, indiferent dacă votul pe amendamente va fi pentru sau împotrivă. Oricum, modul în care veți vota dumneavoastră va reflecta modul în care dumneavoastră priviți lupta împotriva corupției. Ori lupta împotriva corupției, ori lupta împotriva anticorupției. Sper că nu veți demonstra că sunteți adepții ultimei variante.

Vă mulțumesc pentru atenția cu care m-ați ascultat și pentru că mi-ați dat cuvântul, domnule președinte, și posibilitatea să exprim punctele mele de vedere și ale Partidului România Mare cu privire la această lege.

(discuții și vociferări în sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Facem o pauză cu acest proiect de lege.

Intrăm pe întrebări și interpelări, după care vom continua, începând cu ora 19.00.

................................................

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la punctul următor: dezbateri legi.

Rog senatorii. Vă rog să invitați senatorii în sală.

Stimați colegi, continuăm dezbaterile.

Domnul Eckstein Kovacs se înscrisese la cuvânt. Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Domnule președinte,

M-am înscris numai pentru un incident, dacă vreți, procedural. Domnul senator Bindea a spus că unul dintre amendamentele domniei-sale nu a fost cuprins în raport. Eu, din câte îmi amintesc, acest raport suplimentar a fost discutat și votat în data de 13, dată la care colegul nostru senator a fost într-o deplasare în străinătate. Domnia-sa invocă un mandat dat altui parlamentar. În orice caz, nu există nici o rea-voință și nu a fost depus în scris nici un amendament, pentru că nu avem interesul să facem astfel de lucruri. Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Domnul senator Bindea.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte,

Îmi pare rău că sunt pus în situația să spun niște lucruri, pe care nu aș fi vrut să le spun. În acea dată, în care am formulat amendamentul, împreună cu domnul senator Doru Ioan Tărăcilă, am solicitat și s-a aprobat ca amendamentul formulat de către noi, oral, în plenul comisiei să fie redactat de către staful comisiei, lucru care nu s-a făcut, iar, așa cum a spus domnul președinte, în data următoare, în 13, eram într-o delegație oficială la Hong Kong, dar nefiind redactat de staful comisiei, amendamentul nici măcar nu a figurat respins. Deci, eu știu și din practică, că la comisie nu este obligatoriu să fie redactat în scris, dar în moment ce s-a hotărât chiar în plenul comisiei ca să fie redactat de către staf în scris, trebuia făcut. Deci, nu-mi este imputabil. De aceea eu am spus că nu am vrut să evidențiez, aici, o disfuncționalitate a stafului, dar ca să-mi apăr punctul de vedere, trebuie să arăt cum a fost în realitate. În consecință, continui să spun că este neprocedural faptul că nu este înscris acest amendament, cel puțin în ce mă privește. Era în comun cu domnul senator Doru Ioan Tărăcilă. Nu-mi pot permite să vorbesc în numele domniei-sale, dar în numele meu, consider că trebuia să figureze amendamentul, cel puțin ca respins. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Invit, dacă mai sunt luări de cuvânt la dezbateri generale. Dacă mai sunt luări de cuvânt. Înțeleg că nu mai sunt.

Stimați colegi, invit colegii senatori în sală. Îl rog pe domnul senator Mihai Ungheanu să facă apelul. Vă rog. Domnul Mihai Ungheanu, vă ascultăm. Vă rog, apelul!

Domnul Mihai Ungheanu:

Începem apelul nominal, cu precizări pentru motivare:

- Antonie Ștefan Mihail - absent
- Apostol Neculai - prezent
- Arcaș Viorel - prezent
- Ardelean Aurel - prezent
- Arion Viorel - absent
- Athanasiu Alexandru - este motivat
- Basgan Ion - absent
- Berceanu Radu Mircea - absent
- Bindea Liviu-Doru - prezent
- Blaga Vasile - membru al Guvernului, deci motivat
- Bobeș Marin - prezent
- Cazacu Cornelia - absentă
- Câmpeanu Radu-Anton - absent
- Cârlan Dan - prezent
- Chelaru Ioan - prezent
- Cinteză Mircea - prezent
- Ciornei Silvia - prezentă
- Cioroianu Adrian Mihai - absent
- Cismaru Ivan - prezent
- Copos Gheorghe - membru al Guvernului, motivat
- Cozmâncă Octav - concediu medical
- Crețu Corina - absentă
- Crețu Ovidiu Teodor - absent
- Cucuian Cristian - prezent
- Cutaș George Sabin - absent
- Daea Petre - prezent
- David Cristian - membru al Guvernului, motivat
- David Gheorghe - prezent
- Diaconescu Cristian - absent
- Dina Carol - prezent
- Dinescu Valentin - concediu medical
- Dîncu Vasile - prezent
- Duca Viorel Senior - absent
- Dumitrescu Ion Mihai - absent
- Dumitrescu Gheorghe Viorel - prezent
- Dumitru Constantin - absent
- Eckstein Kovacs Peter - prezent
- Fekete Szabo Andras Levente - absent
- Filipescu Teodor - prezent
- Florescu Ion - prezent
- Flutur Gheorghe - membru al Guvernului, motivat
- Frunda György - absent
- Funar Gheorghe - prezent
- Găucan Constantin - prezent
- Geoană Mircea Dan - absent
- Georgescu Radu Cristian - absent
- Gheorghe Constantin - prezent
- Hașotti Puiu - prezent
- Ilașcu Ilie - absent
- Iliescu Ion - absent
- Ilușcă Daniel - absent
- Ion Vasile - prezent
- Iorga Nicolae - prezent
- Iorgovan Antonie - La statut. Da, dar absent.
- Ioțcu Petru Nicolae - absent
- Ivănescu Paula Maria - absentă
- Jurcan Dorel - absent
- Loghin Irina - prezentă
- Lupoi Mihail - absent
- Maior George Cristian - absent
- Mardare Radu Cătălin - prezent
- Marinescu Marius - absent
- Markó Bela - membru al Guvernului, motivat
- Meleșcanu Teodor Viorel - absent
- Mereuță Mircea - absent
- Mihăescu Eugen - absent
- Mihăilescu Petru Șerban - absent
- Moisuc Viorica Georgeta Pompilia - prezentă
- Moraru Ion - prezent
- Morțun Alexandru Ioan - absent
- Neagoe Otilian - prezent
- Neagu Nicolae - prezent
- Nemeth Csaba - absent
- Nicolae Șerban - prezent
- Nicolai Norica - absentă
- Novolan Traian - prezent
- Onaca Dorel Constantin - absent
- Oprea Mario-Ovidiu - absent
- Oprescu Sorin Mircea - absent
- Pascu Corneliu - absent
- Păcuraru Paul - prezent
- Păunescu Adrian - prezent
- Pereș Alexandru - absent
- Petre Ștefan - absent
- Petre Maria - absentă
- Petrescu Ilie - prezent
- Popa Aron Ioan - absent
- Popa Dan Gabriel - prezent
- Popa Nicolae-Vlad - absent
- Popescu Dan Mircea - absent
- Popescu Ionel - prezent
- Popescu Irinel - prezent
- Popescu Mihail - prezent
- Prodan Tiberiu Aurelian - absent
- Puskas Valentin Zoltan - prezent
- Rădoi Ion - absent
- Rădoi Ovidiu - absent
- Rădulescu Cristache - prezent
- Roibu Aristide - absent
- Sabău Dan - prezent
- Sârbu Ilie - prezent
- Silistru Doina - prezent
- Simionescu Aurel Gabriel - prezent
- Sogor Csaba - absent
- Solcanu Ion - absent motivat
- Stan Petru - prezent
- Stănoiu Mihaela Rodica - absent
- Stoica Ilie - prezent
- Strătilă Șerban-Cezar - absent
- Stroe Radu - absent
- Szabó Karoly Ferenc - absent
- Șerbănescu Verginia - absent
- Șerbu Gheorghe Vergil - absent
- Șereș Ioan Codruț - absent motivat Guvern
- Ștefan Viorel - absent
- Șter Sever - prezent
- Talpeș Ioan - prezent
- Tănăsescu Claudiu - prezent
- Tărăcilă Doru Ioan - prezent
- Terinte Radu - prezent
- Theodorescu Emil Răzvan - prezent
- Tîlvăr Angel - prezent
- Toma Ion - prezent
- Tudor Corneliu Vadim - absent
- Țâbuleac Mihai - absent
- Țicău Silvia Adriana - absent
- Țîrle Radu - absent
- Ungheanu Mihai - prezent
- Ungureanu Vasile Ioan Dănuț - prezent
- Vasilescu Gavrilă - absent
- Văcăroiu Nicolae - prezent
- Vărgău Ion - prezent
- Vedinaș Verginia - prezent
- Verestóy Attila - absent
- Voiculescu Dan - absent
- Vosganian Varujan - absent
- Vraciu Jan - prezent

Număr absenții acum.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ce prezență avem?

Domnul Mihai Ungheanu:

62 prezenți.

................................................

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Domnul senator Chelaru Ion, microfonul 3, vă rog.

Domnul Ion Chelaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Din păcate, mă văd pus în situația delicată să ridic o problemă mai specială, nu-i prima dată, dar avem în față două proiecte extrem de importante.

Unul dintre ele este proiectul de Lege privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor, după opinia mea, un proiect esențial pentru mulți ani pentru România de astăzi, și constat cu regret, ca să nu spun mai mult, că atât Coaliția, atât Alianța, cât și o parte din celelalte partide, și mă refer atât la UDMR, cât și la Partidul Conservator, nu mai sunt în sală.

Suntem în ultima zi în care puteam vota această lege.

Nu cred că ne justificăm, ca senatori, ca o lege de o asemenea importanță, să poată trece astăzi, la sfârșitul zilei de astăzi, tacit.

Eu sunt dator, în primul rând, vizavi de conștiința mea, dar și vizavi de colegii din partid care am rămas în sală, și vă rog să priviți sala să vedeți că noi am rămas în marea majoritate în sală, să dezbatem măcar aceste două proiecte de lege, proiectul de Lege privind procedura insolvenței și proiectul de Lege privind libertatea religioasă și regimul general al cultelor.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult.

Da, procedură, domnul Daea, microfonul 4, după care, domnul Funar, microfonul 2.

Domnul Petre Daea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor senatori,

Gândeam că ne va găsi sfârșitul de an într-o sală în care să fim prezenți pentru a putea să ducem la bun sfârșit actul nostru de legiferare.

Din nefericire, trebuie să constatăm cu tristețe că mijlocul sălii este aproape gol. Fac o asemenea observație pentru că, dacă constatăm prezența senatorului Daea în Senat, putem vedea, fără teama de a greși, că a participat la ședințe și de aceea, astăzi, în acest moment, apare regretul că acei colegi care au un singur reprezentant, și l-aș ruga pe domnul Hașotti să înțeleagă că este liderul grupului parlamentar... (gălăgie foarte mare în sală)... și că este singur, să înțeleg că este o stratagemă a domniei-sale? Să înțeleg că dânsul ia rușinea pentru toți?

V-aș ruga să rețineți, stimați colegi, că suntem într-un moment în care, cei care au rămas în sală, după orele 19.00, pot acum să observe cum puterea nu participă, și ne pare extraordinar de rău, domnule președinte, pentru că eu aș solicita să-l îndemnați pe domnul Hașotti să facă apel la colegi să vină în sală, noi avem răbdare până la orele 20.00, să vină în această sală și să votăm.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi, vă rog liniște.

Vă anunț că domnul senator Hașotti a făcut acest apel.

Are cuvântul domnul senator Funar, microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

Am ajuns într-o situație incredibilă. Cea mai bună reprezentare în Senat la această oră o are Grupul PRM, suntem 70%, urmat la 69% de Grupul PSD. (hohote de râs).

Alianța mai are un singur reprezentant, aici, în față, liderul grupului, singurul care ține cu Guvernul, domnul senator Puiu Hașotti, distinsul senator, și mai are câțiva colegi care doresc să-l susțină.

Este regretabil, însă, domnule președinte al Senatului, doamnelor și domnilor senatori, că mulți dintre colegii noștri absentează, în principal cei care ar trebui să susțină Guvernul, ar trebui să susțină ca aceste legi prioritare pentru integrarea țării noastre să fie votate, și distinsa doamnă senator Paula Ivănescu, care le-a tăiat altor senatori din indemnizație, lipsește acum.

Rog, domnule președinte, să dispuneți staff-ului să pună la dispoziția ziariștilor lista cu absenții și probabil că domnul senator Puiu Hașotti o va lua în mână și va alerga spre jurnaliști.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Ilie Sârbu, microfonul 4, ultima luare de cuvânt.

Domnul Ilie Sârbu:

Domnule președinte, n-am să mai fac apel la morală, nu mai fac apel la ceea ce făcea colegul meu Daea, la conștiință, am văzut ce s-a întâmplat și cum au fost invitați colegii să plece din sală.

Vreau să fac o altă remarcă.

Duminică, președintele Alianței, domnul Traian Băsescu, a dat un ordin, a mustrat pe colegii noștri de la putere și le-a spus să fie prezenți și să voteze și să nu mai lipsească că nu au motive întemeiate.

Ne rezervăm dreptul de a reclama președintelui Alianței situația de astăzi. (hohote de râs în sală)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimați colegi,

Vă rog foarte mult, domnul Bindea.

Numai o secundă, doar să vă anunț că, mâine, la ora 9,00, avem ședință comună, începem cu ședință solemnă, dimineață, după-amiază, un program greu.

Miercuri, de la ora 9,00, avem ședință de plen, se dezbate moțiunea.

Joi, toată ziua, ședință de plen, până la epuizarea ordinii de zi.

Domnul Bindea, pe procedură, microfonul 2.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Mulțumesc, domnule președinte.

V-aș ruga să eliberați o listă pentru Grupul parlamentar, cel puțin, al Partidului România Mare, cu prezenții în urma citirii de către domnul senator, secretar al Biroului permanent, Mihai Ungheanu și v-aș ruga...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu este nici un secret, lista este la dispoziția dumneavoastră ...

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Bine, domnule președinte, vă rog să-mi permiteți să finalizez ceea ce am vrut să spun...

Și v-aș ruga să observați, domnule președinte, că noi, cei din opoziție, am ascultat cu multă atenție discursul domnului Băsescu care a chemat la seriozitate Parlamentul și parlamentarii.

În consecință, noi, opoziția, suntem aici să lucrăm și pentru că avem conștiința parlamentară, dar și pentru că ne-a solicitat ieri președintele.

Cine nu-l ascultă pe domnul președinte este Alianța și cei care se laudă că-l susțin.

Dar acesta nu este un motiv să încerce să dizolve Parlamentul sau o Cameră a Parlamentului. Acestea sunt motive ca să-și ia măsuri asupra celor care spun că-l susțin, și nu asupra întregului Parlament sau a întregului Senat.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Păunescu, microfonul 4.

Domnul Adrian Păunescu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi prezenți,

Am trăit cu toții sentimentul paradoxal pe care ni-l dă împrejurarea că de exemplu o ființă care nu există mai și lipsește.

Dar, domnule președinte, la câtă înverșunare a depus persoana respectivă ca să ni se taie nouă capul și alte părți ale ființei pentru că lipsisem, uneori, motivat, uneori motivat medical, eu cred că dânsa nu are altă șansă decât un harachiri spectaculos la vârste semnificative. Asta e prima problemă.

A doua. Protestez cu hotărâre împotriva felului în care s-a adresat un coleg de la PRM colegului Hașotti căruia i-a spus ceva inadmisibil, și anume, să o ia în mână. Asta nu se poate. (hohote de râs)

Vă rog mult de tot să vă retrageți cuvintele.

A treia chestiune, domnule președinte.

Nu ar fi mai bine ca minutele acestea pe care le pierdem, uneori cu puțin folos, să le redistribuim în luările noastre de poziție de la declarații politice și de la interpelări și întrebări, în așa fel încât relația noastră cu cei pe care îi reprezentăm să fie mai vie și mai bogată?

Nu ar fi mai bine, propun Biroului permanent, această soluție?

Pentru că prea suntem pe cai. Eu aveam în această seară două lucruri. Unu, un premiu pe care trebuie să-l primesc și l-am amânat cu minute, al doilea, o emisiune de televiziune, la jumătate de oră, din acest moment. Și am stat pentru că am dorit să se știe că numai în condiții de forță majoră lipsim.

Domnule președinte,

Vă rugăm să luați măsuri.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul senator Puiu Hașotti. (aplauze în sală)

Domnul Puiu Hașotti:

Mulțumesc.

Mulțumesc și domnului Mihăilescu care zâmbește cu îngăduință.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Soarta liderilor de grup este cea care este, și la bine și la rău!

Eu mulțumesc celor care în mod cinstit mi-au adus un cuvânt de laudă, aș vrea să-i mulțumesc în special distinsului domn senator Păunescu, înțeleg că domnul Funar... a și dispărut... Nu înțelege să-și ceară scuze, probabil dânsul vorbește, dar pierde logica... nu știe ce spune, cum spune românul, dar în sfârșit, nu este nici un fel de problemă, nu mă supăr dacă nu vă cereți scuze, mă gândesc dacă totuși, astăzi, un distins domn senator, un extraordinar orator, nu ar fi avut două intervenții foarte interesante de aici, de la tribună, preț de 50 minute, am fi ajuns în această situație, cu aceste două proiect de lege atât de importante?

Nu!

Cu siguranță, nu!

Dacă nu ar fi fost aceste intervenții, în mod deliberat lungi, pentru că și noi am înțeles strategia unui grup parlamentar care are niște inițiative legislative extrem de interesante și care urmează să treacă într-un anume fel în care am acceptat cu toții că nu-l vom trece, adică prin adoptare tacită.

Deci, până la urmă, trebuie să înțelegem că aceeași regulă funcționează pentru toți.

Cât îl privește pe domnul președinte Traian Băsescu, sigur, puteți să apelați la domnia sa, puteți să faceți orice demers la dânsul, aș vrea însă să fiți convins că nu trebuie să vă faceți iluzii. Nu trebuie să vă faceți iluzii! (Discuții în sală.)

Dar cine nu-și face iluzii, nu va avea deziluzii, dragă domnule coleg! Însă, sigur, dumneavoastră adresați-vă domnului președinte și, cu siguranță, vă va trata cu toată atenția cuvenită și cu felul dânsului foarte special de a trata lucrurile.

Din păcate, însă, domnule președinte, constat că și colegii de la PSD și de la PRM au părăsit între timp sala...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, nu, suntem aici! (Discuții în sală.)

Domnul Puiu Hașotti:

Unii dintre dânșii.

Mult succes pentru demersurile pe care le faceți la Cotroceni, mi-e teamă însă, că veți avea mari deziluzii. (aplauze)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Iorga Nicolae, vă rog, microfonul 2.

Domnul Nicolae Iorga:

Domnule președinte și stimați colegi,

Vă rog să mă ascultați și pe mine puțin, "La botul calului", să spun așa, pentru că văd că v-ați ridicat în picioare.

Domnule președinte,

Eu nu cred că trebuie să fim atât de răutăcioși și, ca președinte al Comisiei pentru egalitatea de șanse, cred că trebuie să-i mai dăm o șansă distinsei noastre colege, Paula Maria Ivănescu, s-ar putea să aibă probleme cu adevărat serioase.

În ceea ce privește, însă, invitația domnului Puiu Hașotti, eu o să-l ascult și, mâine, dacă voi avea timpul necesar, cred că o să mă adresez domnului președinte Traian Băsescu să mă primească, să mă sfătuiască și pe mine cum să-mi cumpăr și eu un imobil cu 19.000 dolari în centrul Capitalei noastre dragi.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Ion Vasile, aveți cuvântul. Microfonul 3, vă rog.

Domnul Ion Vasile:

Domnule președinte,

Lipsa de legitimitate a actualei puteri este evidentă.

Eu cred că secretarii de stat, prezenți astăzi aici, au simțit lipsa de susținere a așa-zisei majorități parlamentare.

În consecință, măcar pentru dânșii, dacă nu din respect pentru cei care i-au trimis aici, trebuia să fie astăzi în sală.

Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Mihai Ungheanu, aveți cuvântul.

Domnul Mihai Ungheanu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Eu revin pentru a sublinia un singur lucru, mi s-a cerut concursul pentru revenirea la votul pentru Legea Codului vamal, am făcut-o!

Răspunsul este cel pe care-l vedem acum, deci o lipsă inadmisibilă de lealitate și de colaborare.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Încheiem ședința noastră de astăzi, doamnelor și domnilor colegi.

Vă mulțumesc foarte mult pentru prezență.

Ședința s-a încheiat la ora 19:50.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 1:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro