Ion Stan
Ion Stan
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/14-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-12-2018 (comună)
12-12-2018
10-12-2018
05-12-2018
28-11-2018 (comună)
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.35 Ion Stan - intervenție cu tema "Strategia de privatizare a Companiei Naționale "Loteria Română" SA și a Companiei Naționale "Imprimeria Națională" SA - o megaescrocherie a actualei Puteri";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Ion Stan:

"Strategia de privatizare a Companiei Naționale "Loteria Română" S.A. și a Companiei Naționale "Imprimeria Națională" S.A. - o megaescrocherie a actualei Puteri"

Dezbaterea, la nivel parlamentar, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr.202/2005 privind strategiile de privatizare a Companiilor Naționale "Loteria Națională" și "Imprimeria Națională" a ocazionat reluarea argumentelor pro și contra adoptării acestui act normativ care, în fapt, susțin sau, dimpotrivă, resping categoric oportunitarea și necesitatea transferului de proprietate în cazul celor doi operatori și modalitățile concrete prevăzute pentru realizarea respectivului proces.

În acest sens, este relevantă susținerea actului normativ menționat la nivel guvernamental, în special de conducerea Ministerului Finanțelor Publice, personal de ministrul Sebastian Vlădescu, care, încă de la sfârșitul anului trecut, s-a pronunțat în favoarea adoptării sale, prin invocarea argumentului formal că, în fapt, nu este vorba de privatizarea propriu-zisă a celor două companii, statul român rămânând în continuare acționar majoritar, într-o poziție de control absolut, inclusiv după transferul de proprietate prevăzut a se realiza cu privire la anumite pachete semnificative de acțiuni către terțe instituții și, respectiv, diferite persoane fizice sau juridice (investitori).

Poziții similare au și unii membri ai Comisiei de buget-finanțe din Senat, care invocă influențele benefice care se anticipează că vor fi generate pe piața de capital prin listarea la Bursa de Valori București a acțiunilor celor două companii.

Pe de altă parte, există voci care dezaprobă respectivele intenții. Care sunt principalele argumente?

  1. Inoportunitatea și inutilitatea transformării în societăți pe acțiuni și, ulterior, a privatizării companiilor în cauză, care administrează două monopoluri de stat extrem de profitabile, al căror statut se impune a fi menținut ca atare, prin păstrarea actualei lor forme de proprietate.
  2. Riscul afecătării ulterioare a intereselor statului român, ca urmare a orientării activității respectivilor agenți economici, de reprezentanții noilor lor acționari, în direcția maximizării profiturilor obținute, inclusiv prin exploatarea contextului favorabil creat de administrarea celor două monopoluri aferente.
  3. Influențele pozitive, anticipat a fi generate pe piața de capital prin listarea acțiunilor celor două companii, vor fi nesemnificative și, în fapt, vor fi favorizați exclusiv anumiți investitori agreați, ai căror reprezentanți, la fel ca și membrii Consiliului de administrație și salariații Loteriei Naționale, susțin adoptarea deciziei de privatizare a respectivilor agenți economici în condițiile prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.202/2005 și nicidecum statul român.

Să nu uităm că, în anul 2005, continuând practicile similare anterioare, conducerea Imprimeriei Naționale s-a aflat sub "tirul" influențelor și presiunilor exercitate de reprezentanții anumitor grupuri de interese pentru impunera unor firme românești sau străine ca parteneri sau intermediari în cadrul celor mai rentabile afaceri derulate de respectivul agent economic, cărora le-au revenit substanțiale profituri.

Consider că instituțiile abilitate ale statului - Parchetul General și Agenția Națională de Administrare Fiscală - ar trebui să se autosesizeze și să dispună de urgență desfășurarea unor investigații care să clarifice modul în care au fost derulate anumite afaceri în cadrul acestei instituții.

Problema principală este cine va administra, din umbră, pachetele de acțiuni ale Loteriei și Imprimeriei, care vor fi transferate către Fondul Proprietatea, în contextul în care deja "vulturii" pieței de capital întreprind demersuri subterane pentru preluarea controlului acestei ultime entități, prin desemnarea membrilor Consiliului său de Supraveghere, după criterii clientelare, din rândul exponenților grupului de interese coagulat în jurul actualei conduceri.

În plus, respectivii "vulturi" - "investitori" care se hrănesc din speculații pe piața de capital! - au trecut și la identificarea altor "victime" - persoane fizice cărora le-au fost emise titluri de despăgubire, pe care le contactează în vederea determinării acestora să încheie tranzacții cu titlurile în cauză, la prețuri subevaluate.

În contextul celor de mai sus, solicit:

  1. Procurorului general Ilie Botoș declanșarea unei anchete care să clarifice aspectele cu incidență penală a grupurilor de interese care doresc privatizarea celor două companii și care au demarat deja încheiera unor tranzacții cu titlurile de despăgubire emise pentru anumite persoane.
  2. Agenției Naținale de Administrare Fiscală să declanșeze un control financiar-fiscal la cele două companii supuse privatizării conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr.202/2005.
  3. Comisiei buget-finanțe și bănci din cadrul Camerei Deputaților să respingă proiectul de Ordonanță de urgență a Guvernului nr.202/22 decembrie 2005 privind strategia de privatizare a Companiei Naționale "Loteria Română" S.A. și a Companiei Naționale "Imprimeria Națională" S.A.
  4. Primului-ministru Călin Popescu Tăriceanu să retragă Ordonanța de urgență a Guvernului nr.202/2005 și să găsească alte soluții pentru susținerea financiară a Fondului Proprietatea și, de asemenea, să identifice și să anihileze, cu ajutorul instituțiilor abilitate, grupurile de interese care roiesc deja în jurul acestei megaescrocherii.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 14 decembrie 2018, 3:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro