Mircea Ciopraga
Mircea Ciopraga
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/14-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-04-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.45 Mircea Ciopraga - declarație politică intitulată "Aspecte ale relației dintre România și Bulgaria în procesul de aderare la Uniunea Europeană";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Mircea Ciopraga:

Aspecte ale relației dintre România și Bulgaria în procesul de aderare la Uniunea Europeană.

Criza politică recentă din Bulgaria declanșată de amenințarea amânării cu un an a aderării acestei țări la Uniunea Europeană, confirma însă o serie de trei aspecte pozitive legate de evoluția recentă a României:

  1. Pentru prima oară în ultimii cinci ani România reușește să depășească handicapul inferiorității și să se plaseze în fața Bulgariei în procesul de integrare europeană.
  2. Pentru prima dată în ultimii 5 ani, aderarea României la Uniunea Europeană nu mai este amenințată de amânarea pe motiv de corupție și lipsă de reformă a justiției.
  3. Pentru prima dată de la începerea negocierilor de aderare, un guvern român, respectiv Guvernul Tăriceanu, este pe punctul de a reuși să își încheie cu succes și la termen angajamentele de aderare.

Redau mai jos o scurtă detaliere a acestor concluzii.

Asadar, cu privire la relația dintre România și Bulgaria în procesul de aderare la UE, aceasta a fost marcată în mod constant de poziția inferioară a României și de manifestarea ocazională a unei circumspecții din partea oficialilor bulgari. Sunt de reamintit în acest sens declarațiile ministrului bulgar al integrarii europene, doamna Meglena Kuneva, exprimate la momentul încheierii negocierilor Bulgariei cu Uniunea Europeană, cânddomnia saanunța intrarea independentă aBulgariei în Uniunea Europeană și faptul că România datorează țării sale încheierea negocierilor cu UE.

Același ministru bulgar a anunțat însă de curând că Uniunea Europeană ar putea să impună Sofiei clauza de salvgardare pe Justiție și Afaceri Interne ca urmare a neînregistrării niciunei îmbunătățiri de la ultima inspecție a instanțelor bulgărești.

Corupția și crima organizată sunt două dintre cele mai importante obstacole în calea aderării Bulgariei la 1 ianuarie 2007. În pofida criticilor recente ale ministrului bulgar de interne cu privire la corectitudinea și obiectivitatea monitorizării UE în domeniu, există fapte incontestabile și evaluări ale altor instituții importante care confirmă că Bulgaria continuă totuși să se confrunte la modul serios cu cele două fenomene.

Conform unui raport elaborat de Centrul pentru Studiul Democrației, cu sediul la Sofia, în Bulgaria, "instituționalizarea corupției politice facilitează preluarea controlului asupra instituțiilor statului de către organizațiile criminale, permițând astfel crimei organizate să pătrundă nestingherită în economia legală a Bulgariei și a Uniunii Europene", în condițiile în care nici un demnitar nu a fost condamnat pentru acte de corupție. Potrivit informațiilor din presă, circa 150 de persoane au fost omorâte în ultimii 5 ani în Bulgaria, în conflicte de tip mafiot, fără a exista vreo condamnare în acest sens.

În cazul României, țara noastră nu mai este amenințată de amânarea aderării. Asigurări în acest sens ne-au dat și oficialii europeni, potrivit cărora măsura amânării a fost o decizie extremă pe care Uniunea a vehiculat-o în 2004, în timpul conducerii P.S.D, când europenii erau sceptici față de România.

Așadar, Guvernul Tăriceanu este pe punctul de a reuși să își încheie cu succes și la termen angajamentele de aderare. De la preluarea mandatului de conducere, actualul executiv a fost evaluat pozitiv de către Uniunea Europeană. În acest sens, probă este Raportul de țară pe anul 2005, care înregistrează numeroase progrese față de monitorizarea din 2004 din timpul guvernării PSD, mai ales în ceea ce privește domeniile cheie ale reformei justiției și de luptă împotriva corupției.

La fel de relevantepentru prestația guvernului actual sunt declarațiile oficialilor europeni, potrivit cărora UE este satisfăcută de eforturile și voința politică a noului executiv de la București și de dorința acestuia de a-și respecta obligațiile.

În concluzie, țara noastrăse află într-o poziție extrem de favorabilă în ceea ce privește condițiile aderării la UE. Castat vecin și partener, România trebuie însă să își manifeste solidaritatea pentru a ajuta Bulgaria să-și depășească dificultățile actuale, având în vedere ca pentru Bulgaria, la fel ca și pentru România, integrarea în UE este un obiectiv național fundamental.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 26 aprilie 2018, 2:52
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro