Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/14-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
23-04-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006

15. Dezbaterea Proiectului de Lege privind statutul personalului de probațiune (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 129/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

Pct. 16, Proiectul de Lege privind statutul personalului de probațiune. Legea are caracter ordinar, prezintă o prioritate legislativă de integrare, aflată în procedură de urgență.

Inițiatorul, vă rog? Scurt.

Domnul Ion Codescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Foarte pe scurt, serviciile de probațiune au fost înființate încă din 2000, răspuns natural al procesului de reformă al sistemului judiciar și de aliniere la standardele comunitare. Privesc decongestionarea penitenciarilor și reducerea costurilor determinate de numărul mare de persoane deținute, desfășurau la început activități importante în procesul de individualizare a pedepselor, de asistență și consilierea persoanelor condamnate.

În plus, prin legislația adoptată în 2004 au dobândit unele competențe suplimentare în ceea ce privește protecția victimelor infracțiunilor și promovarea și protecția drepturilor copilului. Deși serviciile de probațiune au fost înființate în 2001, totuși, personalul specializat nu beneficiază de un statut special. Ca atare, exact acesta este obiectul proiectului de lege, să stabilească precis o serie de prevederi privind atribuțiile personalului, drepturile și obligațiile acestuia, formarea profesională, începerea profesiei, modificarea, suspendarea și încetarea raporturilor de serviciu, incompatibilitățile și răspunderea disciplinară.

Acestea fiind spuse, vă rugăm să fiți de acord cu aprobarea proeictului de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc.

Din partea comisiei? Vă rog să faceți și propunerea de timp.

Domnul Cornel Știrbeț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În primul rând, vă rog să remarcați prezența membrilor comisiei la locul cuvenit.

Domnul Bogdan Olteanu:

Am luat notă. Vă mulțumesc.

Domnul Cornel Știrbeț:

În conformitate cu prevederile art.95 și 115 din Regulamentul Camerei Deputaților, Comisia juridică, de disciplină și imunități a fost sesizată în fond cu dezbaterea acestui proiect de lege. Camera Deputaților este Cameră decizională. Consiliul Legislativ a avizat favorabil proiectul de lege.

De asemenea, Comisia pentru drepturile omului, culte și problemele minorităților naționale, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic și Comisia pentru muncă și protecție socială au avizat favorabil proiectul de lege, conform avizelor transmise.

Proiectul de lege supus dezbaterii are ca obiect reglementarea statutului personalului de specialitate, specific serviciilor de protecție a victimelor și reintegrării sociale a infractorilor, denumite în viitor "servicii de probațiune". Reorganizarea sistemului judiciar din România a impus o diferențiere clară a rolului și responsabilităților pe care fiecare instituție o are în acest sistem care s-a transpus inclusiv la nivelul statutului și drepturilor corespunzătoare categoriilor de personal angajat.

Ca urmare, au apărut mai multe proiecte de lege care reglementează separat pentru magistrați, personalul auxiliar de specialitate și personalul de specialitate din aparatul justiției, statutul și celelalte drepturi corespunzătoare. Plasat în acest context, prezentul proiect de lege prin care se intenționează definirea statutului consilierilor de probațiune ca personal de specialitate în sistemul justiției, este o parte importantă a acestui demers de diferențiere și clarificare a rolului instituțiilor publice în sistemul judiciar.

Comisia juridică, de disciplină și imunități a dezbătut și propune plenului Camerei Deputaților aprobarea Proiectului de Lege privind statutul personalului de probațiune cu amendamentele admise care sunt redate în Anexa 1 la prezentul raport. Amendamentele respinse sunt redate în Anexa 2.

În raport de obiectul și conținutul său, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Legilor ordinare. Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Timpul de dezbatere?

Domnul Cornel Știrbeț:

10 minute, domnule președinte.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale există intervenții? Da.

Vă rog, domnule deputat Ungureanu.

Domnul Petre Ungureanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Tocmai, din partea Grupului parlamentar al PNL am să vă rog să votați pentru admiterea acestui proiect de lege. Am să vă spun că ieri am primit în casetă o carte, se numește "Sistemul penitenciar în România în perioada 1995-2004" și am reușit ieri aproape să citesc, ieri și aseară.

Vreau să vedeți că legea pe care astăzi o propunem și pentru care vă rog să votați, este în strictă legătură cu cartea, pe care ieri am primit-o și pe care vă rog cu mult respect să încercați, cei care o aveți și cei care doriți s-o citiți. Ea se referă la condițiile improprii de cazare în penitenciare. Sigur că veți spune n-are nici o legătură asta cu ceea ce vorbim astăzi. Ba da, are, pentru că legea probațiunii se referă exact la crearea serviciilor specializate pentru reinserție socială, așa cum au fost ele cândva denumite.

Pe lângă tribunale, pe lângă curți de apel, pe lângă judecătorii există aceste secții, numai că n-au avut totdeauna specialiștii necesari. Veți spune mulți dintre dumneavoastră, sigur, ești pedepsit și trebuie să suporți regimul cazon din penitenciar. Așa este în mare parte, însă drepturile fundamentale ale omului, chiar ale omului arestat au fost încălcate cu brio, aș putea spune, în penitenciarele din România. Avem o supraaglomerare în penitenciare, în săli, în dormitoare, 80-90-100 de deținuți în paturi suprapuse pe patru nivele, iar volumul de aer necesar unui om care să supraviețuiască, nu să trăiască este de minimul 6 metri cubi.

Vreau să vă spun că, în România, într-un penitenciar, un deținut care este tot om are 1,4 mc, de aceea avem o frecvență foarte mare a cazurilor de îmbolnăviri de boli respiratorii și mai ales cele digestive. Regimul medical este sub orice critică.

Vreau să vă spun că există medici în penitenciare, medici care acordă în medie cam 5 minute pentru fiecare deținut. Pentru că, tot aceiași medici sunt și medici generaliști de familie pentru familiile cadrelor de la penitenciare.

Dincolo de asta, există agresiuni sexuale în penitenciare de care nimeni nu vorbește. O să mă întrebați ce legătură are asta, respectiv regimul de detenție din penitenciar, cu ceea ce votăm noi astăzi. Are o legătură foarte mare, pentru că regimul de reincludere socială a celor care ies din penitenciare trebuie să fie făcut de specialiști sub supraveghere. Pentru că, regimul de detenție în România a fost gândit pe principii stahanoviste și foarte multe dintre infracțiunile care la ora actuală sunt pedepsite cu închisoare, exclusiv cu închisoare, și mă refer la infracțiunile de furt, depășesc numărul de deținuți din penitenciarele României, depășește de 6-7 ori oricare nivel din țările civilizate.

Suntem pe primele 3-4 locuri în lume la numărul de deținuți pe cap de locuitor, la suta de mii de locuitori. De aceea, cred că noi trebuie să acordăm o importanță deosebită regimului de după executarea pedepselor și în așa fel gândit încât judecătorii, atunci când pronunță soluții, să nu mai pronunțe neapărat în toate infracțiunile soluția de închisoare cu privare de libertate, existând și variante separate.

Acest proiect de lege este în strânsă legătură cu celălalt, de care știți cu toții că am mai vorbit, e vorba de modul de executare a pedepselor privative de libertate, toate văzute într-o economie generală, cred că ne putem permite să le votăm astăzi, aceste noi principii, pentru că ele, după părerea mea, vor rezolva o problemă mare, legată de..., până la urmă, de regimul la care sunt supuși oameni, cetățeni ai acestei țări.

Repet, fără să vorbim de oameni vinovați sau nu, sunt oameni care până la pronunțarea definitivă a hotărârii de condamnare suportă același regim de detenție sau de reținere ca unul vinovat și cred că nu acest lucru este baza.

Deci, în concluzie, vă rog să votați acest proiect de lege.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă există alte intervenții la dezbateri generale? Nu. Vă mulțumesc.

În aceste condiții, vă propun să trecem la lucrul pe raport. Există un singur amendament respins, dacă el va fi susținut, îl voi supune dezbaterii.

La pct.1, titlul legii. Observații? Propuneri? Nu. Vă mulțumesc.

De al pct.2 la pct.10, dacă există observații, propuneri? Nu. Vă mulțumesc.

De la pct.11 la pct.20, dacă există observații? Propuneri? Nu. Vă mulțumesc.

De la pct.21 la pct.30, dacă există observații, propuneri? Nu. Vă mulțumesc.

De la pct.31 la pct.40. Observații? Propuneri? Nu sunt.

De la pct.41 la pct.50? Nu sunt.

De la pct.51 la pct.60?

De la pct.61 la pct.70? Nu sunt.

De la pct.71- la pct.80?

De la pct.81 la pct.90?

De la pct.91 la pct.100?

De la pct.101 la pct.104 dacă există observații și propuneri? Nu sunt. Există un amendament respins. Înțeleg că nu se mai susține. Da. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 24 aprilie 2018, 15:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro