Manuela Mitrea
Manuela Mitrea
Ședința Camerei Deputaților din 6 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.95/16-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 06-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 6 iunie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.52 Manuela Mitrea - declarație politică intitulată "Noua programă școlară de istorie pentru clasa a IV-a, o eroare a învățământului românesc!";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Doamna Manuela Mitrea:

"Noua programă școlară de istorie pentru clasa a IV-a, o eroare a învățământului românesc!"

Învățământul românesc are nevoie de o modernizare, de adaptare la cerințele secolului pe care-l trăim, iar pentru aceasta avem nevoie de viziune. Din păcate, schimbările din sistemul de învățământ nu dovedesc faptul că noi am ști ce vrem de la școala românească.

Parte componentă a planului de învățământ, Istoria Românilor este inclusă, alături de Geografia României în aria curriculară "Om și societate", istoria "bucurându-se" de puține ori, de locul pe care-l merită în planul de învățământ.

Cu toate acestea, învățătorii au căutat să trezească interesul elevilor pentru istorie încă din clasele primare, prin lecțiile cu conținut istoric studiate la orele de Limba și literatura română în clasele a II-a și a III-a, cât, mai ales, prin lecțiile de istorie din clasa a IV-a.

Este cunoscut faptul că istoria, și în special Istoria Românilor, nu intră în categoria disciplinelor preferate de elevi, aceasta datorându-se abundenței informaționale pe care școlarii, indiferent de vârstă, sunt obligați s-o rețină.

"Reforma" din învățământul românesc l-a pus pe învățător față în față cu noile transformări: calificativele, manualele alternative, ariile curriculare etc.

Conținutul programei școlare la istorie era unul accesibil, însă manualele alternative n-au fost concepute - din punct de vedere științific - în conformitate cu noul curriculum național, chiar dacă în acest sector al învățământului românesc s-au pompat bani grei, atât editurilor, cât și autorilor de manuale, care scoteau pe bandă rulantă tot felul de apariții editoriale cu uz didactic.

Din păcate, nouă programă, pe care elevii învățământului primar o vor studia începând cu anul școlar 2006-2007, aduce câteva transformări majore în ceea ce privește modalitatea de abordare a fenomenului istoric, inacceptabile chiar și de istorici.

Deși inițial a fost respinsă de Comisia de învățători ce trebuia să avizeze programele școlare, această așa-zisă programă a fost totuși aprobată în forma propusă, în data de 20 aprilie 2005.

Ce oferă noua programă elevilor clasei a IV-a, unor copilași de 9 - 10 ani care încă mai au probleme cu cititul cursiv sau cu povestitul? Le oferă statutul de academician, doctor docent în științele istoriei, nicidecum "o recâștigare a interesului elevului față de cunoașterea trecutului", așa cum și-a definitivat ca scop final actuala programă școlară.

Motivând că a scăzut vârsta de școlaritate și că s-a extins durata învățământului obligatoriu, autorii pseudo-programei au uitat, se pare, că nu a crescut în nici un caz capacitatea de receptare și procesare a informației de către elevi, la 9 ani.

Această programă școlară consider că trebuie să se adreseze tuturor elevilor din România, indiferent de zona în care locuiesc, de starea socială a familiei, de dotarea școlilor cu biblioteci și calculatoare racordate la Internet, să țină cont de particularitățile de vârstă ale copiilor, de puterea lor de înțelegere a celor studiate.

Așa cum se prezintă, această programă poate fi cel mult o programă pentru o disciplină opțională, ce ar putea fi studiată de niște elevi cu potențial material, spiritual și informațional foarte ridicat.

Domnule ministru Hărdău, dacă dumneavoastră considerați oportună o asemenea programă școlară de istorie la clasa a IV-a, dați-mi voie să vă spun, cu tot respectul, că vă înșelați!

Ca parlamentar, ca mamă și ca cetățean al acestei țări consider că este inadmisibil ca elevii români să studieze după o asemenea programă școlară!

"Istoria" - spunea Nicolae Bălcescu - "este cea dintâi carte a unei nații" iar cadrele didactice și noi toți suntem obligați moral sau profesional să readucem istoria la adevărata sa valoare!

În acest sens, vă rog, domnule ministru, să analizați cu luciditate aspectul acestei probleme și să acționați în consecință!

Elevii noștri au nevoie de manuale accesibile, calculatoare, biblioteci, bani și timp liber! În nici un caz de programe școlare de genul celor adoptate de dumneavoastră!

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 19 octombrie 2021, 1:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro