Stelian Duțu
Stelian Duțu
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.100/23-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-11-2021
25-11-2021 (comună)
24-11-2021 (comună)
23-11-2021
22-11-2021
15-11-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 13-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.69 Stelian Duțu - declarație politică: "Litoralul românesc, între interes și realitate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Stelian Duțu:

Declarație politică: "Litoralul românesc, între interes și realitate"

Distinse doamne, stimați domni deputați,

Litoralul românesc reprezintă un segment extrem de important atât în dinamica oricărui an turistic autohton, cât și în ceea ce privește ponderea sa în ansamblul economiei naționale. Admirat de unii, hulit de alții, litoralul românesc a reprezentat și reprezintă o veritabilă carte de vizită pentru toți turiștii care sosesc de pe alte meleaguri pentru a-și petrece vacanța la malul Mării Negre.

Din păcate, în ultima perioadă de timp asistăm la un veritabil asalt mediatic, și nu numai, îndreptat împotriva autorităților centrale și locale cu rol direct în gestionarea anului turistic de pe litoral. Am sesizat cuvinte grele, previziuni apocaliptice, iar dacă ar fi să ne luăm după tonul adoptat de o bună parte a contestatarilor ai spune că litoralul românesc a devenit peste noapte din destinația preferată a multor români și turiști străini, o veritabilă zonă damnată. La toate acestea se adaugă așa-zisul "exod" al turiștilor români către Bulgaria și amenințările repetate rostite de anumite persoane, mai mult sau mai puțin oficiale, că vor sabota acest an turistic.

De ce toate acestea?

Ce interes se poate ascunde în spatele acestor atacuri de o virulență parcă fără precedent?

Să fie oare cei care contestă noua strategie turistică atât de interesați de felul cum arată litoralul românesc, sau urlă ca din gură din șarpe tocmai pentru că această nouă strategie a adus cu sine supremația legii și o viziune unitară asupra litoralului nostru?

Desigur, noua procedură de închiriere a plajelor (pe porțiuni extrem de generoase) a atras după sine mânia hotelierilor întrucât o sursă importantă de venit, plaja din fața hotelului, a dispărut brusc. Într-un fel, supărarea lor este de înțeles. Pe de altă parte însă, nimeni nu i-a oprit pe hotelieri să participe la licitațiile pentru închirierea plajelor. Răspunsul unanim și unitar al acestora este că nu au avut forța necesară pentru a închiria o suprafață mare de plajă. Și se pune întrebarea adiacentă: de ce oare hotelierii nu s-au asociat pentru a câștiga mai multă forță și a-și putea permite, astfel, să participe la licitații?

Răspunsul la această întrebare este ușor de intuit...

Este extrem de ușor să critici și mult mai greu să construiești. Iar atunci când criticile extrem de dure nu vin ca dovadă a faptului că această strategie este greșită sau eronată, ci doar că unora li se pare că ar fi așa, desigur că te întrebi dacă nu există și interese obscure. Mai mult decât atât, este trist să observi cum, atâta timp cât un interes mai degrabă privat și personal nu este satisfăcut, dintr-o dată litoralul românesc se transformă într-o locație mai degrabă de ocolit decât de vizitat. Afirm cu tărie că o bună parte a atacurilor îndreptate împotriva autorităților care gestionează anul turistic în mod direct nu reprezintă decât ecouri ale unor interese personale sau de grup.

Aceste atacuri se îndreaptă într-o dublă direcție: către prima strategie coerentă care vizează dezvoltarea litoralului românesc pe termen lung și către aplicarea legii fără nici un fel de echivoc și compromis de către Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor.

Viziunea unitară și aplicarea legii deranjează, dragi colegi.

Legea a deranjat dintotdeauna și îi va deranja și pe viitor pe cei care își desfășoară activitatea în contradicție cu ea. Dar strategia unitară, înainte de a fi pusă la zid, ar trebui lăsată să-și producă efectele.

Observ cu stupoare că nimeni nu mai vorbește despre politica turistică catastrofală a fostului minister al turismului, cu un veritabil accent pe privatizarea din anul 2002, susceptibilă de favorizarea clientelei politice a fostului partid de guvernământ. Și aici putem găsi o bună parte a mizei atacurilor din prezent.

Distinse doamne, stimați domni deputați,

Vă propun un exercițiu. Mergeți pe litoralul românesc și observați singuri eforturile făcute de autoritățile competente în domeniu de cei care au închiriat plaja, în totală opoziție cu administrația publică locală din municipiul Constanța, care sabotează pe cât posibil acest an turistic. Într-adevăr, litoralul românesc este departe de a fi perfect. Însă autoritățile nu pot fi vinovate decât pentru faptul că au elaborat prima strategie de dezvoltare a turismului românesc pe termen lung, că au pus prima cărămidă la relansarea litoralului românesc. Iar factorul critic principal trebuie să fie timpul.

Personal, cred în succesul strategiei pe termen lung, dar pentru ca aceasta să-și poată arăta roadele este nevoie de răbdare și eforturi conjugate. În fond, vorbim despre litoralul românesc și nu despre plaja lui "x" sau a lui "y".

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 4 decembrie 2021, 17:21
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro