Plen
Ședința Senatului din 22 mai 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.85/01-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-06-2019 (comună)
12-06-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 22-05-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 22 mai 2006

  1. Declarații politice prezentate de senatori:

 

Lucrările ședinței încep la ora 15.15.

Ședința este condusă de domnul senator Radu Berceanu, vicepreședinte al Senatului, asistat de domnii senatori Gavrilă Vasilescu și Gheorghe Funar, secretari ai Senatului.

 
 

Domnul Radu Berceanu:

Îi rog pe domnii secretari Gavrilă Vasilescu și Gheorghe Funar să mă asiste, ca să începem ședința noastră de astăzi. Mulțumesc domnului Vasilescu care era aici.

Declar deschisă ședința noastră de astăzi. Doresc să vă anunț că din totalul de 137 de senatori, 6 sunt membri ai Guvernului, 16 sunt în delegații oficiale ale Senatului, deci 22. Nu sunt în concedii, bolnavi sau învoiți nici unii dintre colegii senatori.

Astăzi voi fi asistat la conducerea lucrărilor de către domnii senatori Gavrilă Vasilescu și domnul Gheorghe Funar, secretari ai Senatului.

După cum știți, programul de lucru este cel care deja a fost aprobat la sfârșitul săptămânii trecute, adică de la ora 15.00-19.30, urmând ca de la orele 15.00 la 16.30 să avem declarații politice, de la 16.30 la 18.00 să avem dezbaterea proiectelor de legi înscrise pe ordinea de zi, și de la 18.00 la 19.10 să avem întrebări, interpelări și răspunsuri la întrebări și interpelări, în transmisiune radio.

Vă voi consulta ceva mai târziu în legătură cu modificări la ordinea de zi pentru a putea începe lucrările noastre ceva mai repede.

 
Mario-Ovidiu Oprea - Eroii români și mormintele lor.

Dau cuvântul domnului senator Mario Oprea pentru declarația politică, urmând să ia cuvântul domnul senator Ilie Sârbu de la Grupul PSD. Aveți cuvântul.

 

Domnul Mario-Ovidiu Oprea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Onorată asistență,

O dată cu sărbătoarea Înălțării Domnului comemorăm, de asemenea, și Ziua Eroilor. De eroi ne aducem aminte doar la momente festive. Din lipsă de fonduri, multe morminte ale oștenilor români zac în paragină.

Oficiul Național pentru Cultul Eroilor a început însă din 2004 restaurarea și reabilitarea unor mari cimitire de război, a demarat acțiunea de organizare a sistemului național de cercetare și evidență a mormintelor și operelor comemorative românești și străine aflate pe teritoriul României și a celor românești din străinătate, a inspectat și monitorizat starea acestora, a stabilit primele contacte și proiecte comune cu instituții similare din alte state.

Voi vorbi în continuare despre un caz mai mult decât deosebit, semnalat de presă. Este vorba de inginerul geofizician Felicia Leafu, care a descoperit parcela de onoare de la cimitirul Reînvierea, în 1985, pe când căuta niște morminte.

Imaginea a fost șocantă: o troiță veche din lemn de stejar pe care se distingea în partea din față un număr 653, reprezentând eroii înhumați în mormântul pe care fusese așezată, iar pe verso se putea distinge o plachetă comemorativă cu însemnele militare specifice soldaților români din primul război mondial, respectiv casca, ramurile cu frunze de măslin, spada cu vârful în jos și o cruce, ca și anii 1916-1919.

Alte 4 cruci din beton erau puse la întâmplare în diverse locuri pe suprafața de pământ care fusese cândva împrejmuită cu lanțuri metalice și pe ele era inscripționat numărul altor câteva sute de eroi, în total fiind 1005.

Pornind de la informațiile furnizate de doamna Leafu, s-a demarat imediat o cercetare care a făcut lumină în acest caz. Cei 1005 militari români înhumați la Reînvierea proveneau din lagărele de la Tonola, actualul parc al circului și Sf. Treime Ghencea din București. Ei căzuseră prizonieri în luptele din august-decembrie 1916 în sudul țării care culminaseră cu ocuparea în 23 noiembrie 1916 a Bucureștiului de către trupele germane și retragerea în Moldova a Guvernului și a regelui. Morți în aceste lagăre, prizonierii-eroi au fost aruncați în mai multe gropi comune la Reînvierea. Din locul de altădată, mai rămăsese neutilizată doar o suprafață de aproximativ 3,8-6,0 metri.

Oamenii au solicitat și au primit locuri de veci chiar pe suprafața fostei parcele de onoare. Preluându-se spațiul încă neocupat, aici se vor reamenaja cele 5 morminte comune. Peste cel din mijloc se va așeza aceeași troiță restaurată și se vor păstra și cele 4 cruci impresionante prin patina timpului, care vor fi puse la căpătâiul celor 4 morminte.

Iar la poarta cimitirului Reînvierea se va pune o placă ce va semnala existența parcelei de onoare, pentru că oamenii trebuie să știe de existența sa.

După decenii, eroii vor fi comemorați la sărbătoarea Înălțării Domnului care va fi în acest an pe 1 iunie. Și după zeci de ani de uitare, cei 1005 eroi vor primi din nou binemeritatul onor militar.

Având la dispoziție arhivele armatei române, texte memorialistice, jurnale de război, rapoarte ale preoților de regiment și liste cu voluntari plecați pe front, specialiștii de la Oficiul Național pentru Cultul Eroilor și-au propus să definitiveze lista completă a eroilor neamului, încumetându-se la o muncă titanică. Cifra acestora se estimează la câteva sute de mii, dar acest lucru va permite fiecărui urmaș să descopere unde este îngropat cel care a dispărut pe front în urmă cu mai bine de un veac, după cum a declarat Cristian Scarlat, directorul Oficiului.

Și să nu uităm că ostașii români au mers la război și au murit conștienți că se jertfesc pentru o cauză dreaptă, lucru demonstrat și de o scrisoare trimisă de un anonim:

"De-o fi să mor, mor pentru patria unde m-am născut și unde știu că au să trăiască în pace și fericire copiii, părinții și familia mea. Moartea pentru țară este o mare cinste, fiindcă pecetluim imn de veci României cu moartea noastră."

Vă mulțumesc, domnule președinte. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Berceanu:

Vă mulțumesc.

 
Ilie Sârbu - Gripa aviară.

Are cuvântul în continuare domnul Ilie Sârbu, din partea PSD. Domnul Mario Oprea a vorbit 7 minute.

 

Domnul Ilie Sârbu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Motto-ul declarației mele politice de astăzi este: "Este greu să te avânți cu vulturii când te complaci să trăiești printre curci."

Mai multă vreme am încercat să-mi stăpânesc impulsurile - ce trebuie să remarc că aveau și accente de răutate și chiar de politicianism - și aceasta în așteptarea sinceră și fără urmă de ranchiună de a se schimba ceva, de a se întâmpla ceva.

Am crezut că totuși cineva va realiza că nu se mai poate, că lucrurile merg prost, că dincolo de imaginea personală a ministrului trebuie să existe o strategie serioasă, profesionalistă, și bine documentată, realizată în colaborare cu specialiștii și experții Uniunii Europene privind această pandemie a gripei aviare care a început să se extindă în România și în lume.

De aceea, în declarația politică de astăzi am să sesizez câteva aspecte care au fost tratate cu superficialitate și fără o analiză serioasă a fenomenului.

Ministerul agriculturii nu a elaborat o strategie privind circulația și controlul animalelor în gospodăriile țărănești. În condițiile în care păsările dorm noaptea în copaci și ziua circulă libere, în cel mai bun caz într-o curte cu o suprafață minimă de jumătate de hectar, dar în cele mai multe situații circulă libere pe drumuri, în spații publice sau pe izlazurile comunale.

Combaterea gripei aviare implică acțiuni ample de dezinfecție care în acest moment se desfășoară la nivel de dezinfecție psihologică, întrucât condițiile în care sunt crescute păsările în gospodăriile țărănești, fac aproape imposibilă dezinfecțiile de combatere în focar.

Acțiunile de combatere în stil campanie mediatică, de altfel privind uciderea în chip sadic a păsărilor mergând până la arderea lor de vii, precum și celelalte măsuri luate de minister în mod pompieristic, duc doar la costuri mari, la spectacol grotesc, dar nu la eradicarea focarului.

Au totuși și avantaje pentru cei care le-au decis: costuri mari și atribuiri de contracte firmelor de casă. Vezi articolele apărute în presă în ultima perioadă.

Această situație se repetă ciclic, deoarece în același focar, declarat stins, țăranii repopulează în condiții identice, ducând la reapariția bolii, la reluarea spectacolului cu mascați îmbrăcați în alb și la costuri suplimentare, precum și la suplimentarea trupelor de elită ale țării care au fost puse să sacrifice în ultima perioadă de timp aceste păsări.

Până ce păsările nu vor fi crescute în voliere speciale, în spații închise și monitorizate, activitatea planificată rămâne o poveste care tulbură și mințile copiilor.

Se constată deficiențe majore în organizarea activității de supraveghere a teritoriului de către medicii veterinari, comisionari ai activității de profilaxie și de medicii încadrați la stat care inspectează teritoriul. Ambele categorii fiind dotate necorespunzător și fiind insuficiente din punct de vedere numeric. Nu am auzit ca cineva să promoveze chiar prin fantomaticul program "Fermierul" vreo gândire vizavi de gospodăria țărănească pentru convertirea ei la statutul minim de fermă care să poată fi controlată din punct de vedere sanitar-veterinar.

La ora actuală în România avem o situație apocaliptică, noi focare de gripă aviară apar peste noapte ca ciupercile după ploaie și, cu siguranță, nebunia nu se va opri aici.

Vom asista și la alte cazuri, cum de altfel zilnic se întâmplă. A fost atinsă culmea imposibilului. Gripa aviară a ajuns și în Capitala țării, deși nici unul dintre noi nu a văzut în mod obișnuit pescăruși pe cerul sectoarelor 2 și 4 în București. Totuși bomba aviară a explodat și cu toții am asistat ieri seară la exodul oamenilor speriați precum în filmele cu lagărele naziste.

Dar, dincolo de ce se poate spune în plan strict tehnic, privind modul în care a fost gestionată criza, nu putem să nu ne gândim și să analizăm fenomenul și din punct de vedere economic. Scăderea cererii pe piața internă, sistarea exporturilor, sute de miliarde cheltuite de la buget, pierderi de peste 50% în industria cărnii de pasăre, scăderea vânzării cu peste 80%, nu mai vorbim de pierderile planificate în turism pentru anul 2006.

Atingerea complexelor avicole în care totul ar fi trebuit să fie securizat, arată clar slăbiciunea sistemului, lipsa controlului securizat, precum și proasta implicare a autorităților. Plecând de la motto-ul declarației, nu pot să nu constat, în tot acest timp, că domnul ministru Flutur face ce face și în loc să se ocupe serios de aceste probleme, îl găsim agățat de microfoane și camere de luat vederi printre curcile, găinile, rațele și gâștele pregătite pentru sacrificiu, dând indicații prețioase și ignorând faptul că acest lucru trebuie să-l facă specialiștii și numai ei.

Panica, disperarea, nesiguranța sunt trăsăturile principale ale acestor zile. Față de această situație, nici domnul Flutur, nici primul-ministru Tăriceanu nu ne-au arătat vreun act responsabil prin care o demisie de onoare, cum se practică în general în toată lumea civilizată, ar fi avut menirea de a arăta demnitate și responsabilitate. Dar acest lucru nu s-a întâmplat.

Informăm pe această cale că astăzi vom depune o moțiune simplă care va analiza meticulos fenomenul și, bineînțeles, în final va cere demisia domnului Flutur, responsabil de tot ceea ce s-a întâmplat în România la această oră.

Vă mulțumesc. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Berceanu:

Vă mulțumesc.

 
Cristian Cucuian - Crearea unei baze de tratament la Moinești.

Are cuvântul domnul senator Cristian Cucuian, din partea Grupului parlamentar "Dreptate și Adevăr" - PNL-PD. Domnul senator Sârbu a vorbit 8 minute.

 

Domnul Cristian Cucuian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu mulți dintre băcăuani știu că într-un parc din municipiul Moinești se află 3 surse cu apă cu proprietăți aproape miraculoase de tratare a bolilor de ochi și de stomac. Asemenea izvoare termale mai sunt doar câteva în țară.

În vremea lui Ceaușescu ele erau folosite pentru baia comunală care devenise alinare pentru sute de suferinzi din România. Astăzi, însă, aceste resurse ce ar putea aduce o șansă de revigorare orașului, care se prăbușește încet, zac în paragină, alături de infrastructura a cărei construcție a început în 1990 și care avea menirea de a transforma Moineștiul într-o mică bază de tratament balneoclimaterică.

Motivul situației dezastruoase a apelor tămăduitoare și a hotelului neterminat de 16 ani ar fi, după cum spun autoritățile locale, lipsa de fonduri, asociată cu încăpățânarea, de ani buni, a firmei PETROM de a reda infrastructura către municipalitate.

Proiectul hotelului care urma să funcționeze ca bază de tratament, cu spații de cazare, a fost demarat în 1990 de administratorul de la acea vreme, Societatea PETROM. Curând, însă, lucrările s-au sistat, iar clădirea neterminată a căzut pradă hoților, care au luat absolut tot ce se putea lua de pe șantier, și intemperiilor, care au erodat, încet, dar sigur, clădirea.

Preocupată ca, prin privatizarea regiei, spațiul să nu capete altă destinație și exasperată de tergiversarea lucrărilor, primăria a făcut mai multe demersuri pentru trecerea lui în domeniul public, împreună cu alte obiective, precum stadionul, ștrandul sau cinematograful.

Cu sprijinul oficialităților județene și a reprezentanților Guvernului, Primăria Moinești a obținut anul trecut hotelul abandonat, însă investiția ar costa aproximativ 800 miliarde lei, o sumă imposibil de asigurat din bugetul local, care anul trecut se ridica doar la 180 miliarde lei vechi, dintre care numai 44 miliarde venituri locale.

Soluții pentru continuarea lucrării există, totuși. Se poate realiza un parteneriat public privat sau hotelul se poate vinde cu anumite clauze, care să garanteze crearea bazei de tratament și a unor locuințe care ar mai rezolva deficitul locativ din oraș. Rămâne de văzut, însă, cine ar fi interesat de o astfel de locație. Până atunci, cele trei izvoare vindecătoare deservesc populația zonei, care trece des prin parc, pentru a-și umple recipientele cu medicamentele gratuite, iar Moinești-ul rămâne singurul municipiu din județul Bacău, care nu are, nici la această oră, cum ar fi firesc, un hotel.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Și eu vă mulțumesc.

Domnul senator a vorbit 3 minute.

 
Adrian Păunescu - Intâlnirea de lucru de la Deva; - Grigore Vieru.

Are cuvântul domnul senator Adrian Păunescu, din partea Grupului PSD.

Urmează domnul senator Varujan Vosganian.

 

Domnul Adrian Păunescu:

Am, domnilor colegi, de comunicat un lucru mai rar, față de situația generală a societății românești, față de atâtea tensiuni și zâzanii care apar între noi, și anume, am de subliniat împrejurarea că la Deva, printr-un gest inspirat, prefectul de Deva, domnul Vladu, pe care, personal, l-am criticat în mai multe ocazii, de la acest microfon, a avut inițiativa și a dus la capăt o întâlnire a factorilor de răspundere din județ,înțelegând prin aceasta parlamentari - senatori, deputați -, primari, viceprim-ministrul Pogea, ministrul Barbu și ministrul Winkler.

O chestiune foarte rară - deocamdată, eu nu am trăit un asemenea eveniment, ca un prefect, care face eforturi remarcabile de a se desface de culoarea de partid - el a fost membru al PD -, să încerce și să și reușească o primă acțiune de unire a energiilor pentru marile probleme ale celui mai năpăstuit județ din România, care este județul Hunedoara.

Prefectul nu a venit cu vorbe, a venit cu niște statistici, a venit cu niște planuri, a venit cu niște propuneri privind modificarea unor acte legislative și onoarea mă obligă, așa cum l-am criticat când îi amenința pe primarii PSD că îi dă cu capul de pereți și așa mai departe, să spun că în această sâmbătă, care a trecut, am trăit un moment exemplar de regrupare a forțelor politice - diferite, și care vor rămâne diferite și vor rămâne antagonice - în jurul ideilor mari și a urgențelor care îi apasă pe oameni. Pentru că acesta mi se pare a fi lucrul cel mai important: să ne întoarcem, din când în când, din toată bătălia noastră, noi cu noi, către obligația primordială în fața celor care ne-au ales.

Eu nu am a mă scuza față de nimeni pentru faptul că am fost, până la urmă, surpriza alegerilor din județul Hunedoara, și ca număr de opțiuni, și chiar ca nume. Am de salutat, însă, repet, din sentimentul onoarei și responsabilității, acest gest, care ar trebui urmat.

Ne rămâne destul spațiu ca să ne contrazicem, destul spațiu pentru politică. Uneori trebuie să ne întoarcem și la marile probleme gospodărești, la marile probleme de supraviețuire - și județul Hunedoara nu este lipsit de astfel de probleme, dacă ar fi să ne gândim doar la situația criminală a Văii Jiului, unde s-au petrecut, iarăși, fenomene ireversibile de închidere a minelor și de disponibilizare, fără orizont, a oamenilor.

Sunt multe de spus în această privință și, în măsura în care vom putea conlucra în acel județ, vă vom informa și pe dumneavoastră și vă vom cere sprijinul.

Iarăși un fapt care m-a surprins este că la întâlnirea noastră, a tuturor, absenți au fost numai câțiva reprezentanți ai PNL. A fost prezent președintele PNL al județului, au fost, însă, absenți câțiva reprezentanți ai PNL și aș spera ca la întâlnirile viitoare să fim chiar cu toții, umăr lângă umăr, pentru a încerca rezolvări absolut firești ale situațiilor din județul Hunedoara.

Aș vrea să vă informez asupra unui aspect care ține de existență, și mai puțin de cultură. Este grav bolnav, într-un spital din Chișinău, marele poet român Grigore Vieru și aș ruga pe oficialii români din domeniul Sănătății, dacă pot să se implice, alături de medicii de la Chișinău, în încercarea de a nu-l pierde pe Grigore Vieru, s-o facă. Uneori, este atât de simplu de ieșit dintr-o situație numai prin identificarea soluției tehnice care ar putea da o cheie acelei situații grave.

Grigore Vieru este foarte bolnav - și când zic Grigore Vieru, zic "mare poet al românismului, al speranței și al disperării" și mă rog pentru sănătatea lui.

Doamnelor și domnilor,

Ceea ce n-ar trebui să uităm este șirul de consecințe negative, dezastruoase, al cataclismelor din valul anterior, care n-au găsit încă rezolvarea și, iată, am trecut la o nouă nenorocire.

Ne împresoară nenorocirile și orice amânare a atacului la adresa unor consecințe malefice înseamnă o aglomerare de probleme, cu care nu ne mai putem lupta, care ne vor învinge.

Nu se terminase bine, după spusele ministrului agriculturii, domnul Flutur, gripa aviară, că au venit inundațiile, au venit alunecările de teren și, iată, pe neașteptate, gripa aviară.

Totuși, cred că ministrul ar trebui să explice Parlamentului cum se face că a fost ridicat orice embargo legat de gripa aviară, s-a spus că lucrurile s-au rezolvat, ca să constatăm că nu numai la Codlea, ci în toată țara, gripa aviară este în floare. Asta înseamnă că evaluarea nu a fost corectă și că, până la urmă, în nenorocirea care s-a întâmplat, pornind de la Codlea, se află și un bine, anume, binele de a căuta cu toții, în toată țara, eventuale pericole și de a le și descoperi.

Ce se întâmpla, dacă nu se ajungea la alarma de la Codlea și ne pomeneam, în șase sectoare din București cu gripă aviară, cu carantină și cu starea de nebunie a populației? Vreau să vă cer să vă gândiți în ce situație este această populație și vreau să ne aducem aminte cum am înjurat cu toții statul contondent și cum suntem obligați să constatăm defectele de fond ale statului minimal.

Statul nu mai intervine, lasă lucrurile să meargă și, cândva, după niște consecințe, care încep să pună stăpânire pe societate, statul începe să-i critice pe cei de pe treptele inferioare.

Cineva trebuie să poarte răspunderea acestui dezastru, care ne pune sub un semn al întrebării cu privire la capacitatea noastră de a ne feri de pericole.

Nu cred că există vreun om care să creadă că Uniunea Europeană abia așteaptă să primească o Românie plină de gripă aviară, plină de dezastrele din natură și toate celelalte.

Sigur, putem spune "dar nu suntem de vină", dar nu este vorba de vină, este vorba, în acest caz, și de merite, și statele puternice își păstrează meritul de a descoperi la timp ceea ce urmează să se întâmple.

De aceea, accentul care se pune tot mai mult pe analfabeți, și nu pe învățați, trebuie scos din ecuație, trebuie să ne întoarcem la oamenii de învățătură și, cred că, în acest dezastru, vom putea citi și analfabetismul de fond al celor care iau uneori măsuri, în numele unui Guvern, în numele unui stat, în numele unui popor care le acordă, cu naivitate, încrederea.

Aceasta este, în esență, declarația mea politică, iar eu cred că, exemplul inițial pe care l-am dat, cu privire la reuniunea reprezentanților semnificativi ai tuturor partidelor din județul Hunedoara, la Deva, ar putea să ne spună ceva despre felul cum putem înfrunta greutățile și, poate, chiar despre felul cum le-am putea învinge.

Separați, diferiți, dar împreună, în cazurile de alarmă națională. (Aplauze)

 
Varujan Vosganian - Cinstirea memoriei eroilor români și starea de degradare a mausoleelor acestora.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Are cuvântul domnul senator Varujan Vosganian.

Urmează doamna senator Corina Crețu.

 

Domnul Varujan Vosganian:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Vitalitatea unei societăți se dovedește și prin modul în care ea își respectă eroii. Evoluția este un dialog permanent între tradiție și modernitate. Tradiția se validează prin regăsirea valorilor în termenii modernității, iar modernitatea se întemeiază pe tradiție. Ceea ce unește tradiția și modernitatea este specificul național. E drept că specificul național nu este parte a acquis-ului comunitar, dar, tocmai de aceea, integrarea europeană nu estompează specificul național, ci, dimpotrivă, îl valorizează.

Noi înțelegem să ne integrăm într-o Europă a națiunilor în care conștiința națională și asumarea istoriei naționale trebuie să se armonizeze cu dimensiunea europeană. Observați modul în care, în alte state ale Uniunii Europene, prin monumente, memoriale și diferite solemnități, este cinstită memoria propriilor eroi. Eroii noștri nu sunt nici mai glorioși, nici mai buni sau mai răi ca ai altora. Ei sunt, pur și simplu, ai noștri și trebuie să le dăm dreapta cinstire. Anul viitor se vor împlini 90 de ani de la dramaticele bătălii de la Mărășești, Mărăști și Oituz. Nu doresc să mă refer la importanța acestor bătălii pentru configurația primului război mondial, iar despre pilda de eroism a ostașilor români nu vom avea niciodată destule cuvinte de a le omagia curajul și sacrificiul.

Declarația mea de astăzi se va referi la cu totul altceva. Cultul eroilor nu înseamnă numai cuvinte de omagiu, coroane de flori și delegații protocolare în fața camerelor de luat vederi. Cât privește luptele de la Mărășești, Mărăști și Oituz, dramatismul acestor încleștări este dovedit de mausoleele de la Mărășești, Mărăști, Soveja, Oituz și Focșani, unde se află osemintele a zeci de mii de soldați români. Aceste mausolee se află într-o stare critică. În starea cea mai avansată de degradare se află chiar Mausoleul de la Mărăști, unde se află și mormintele conducătorilor acelor lupte: al mareșalului Alexandru Averescu, ale generalilor Arthur Voitoianu, Alexandru Mărgineanu și Nicolae Arghirescu.

Dincolo de valoarea sa memorială, concepția Mausoleului de la Mărăști este considerată unicat în Europa. Starea de conservare a Mausoleului de la Mărăști a fost grav afectată, în timp, de alunecările de teren, de îmbătrânirea materialelor de construcție, de seismele repetate și de evenimentele naturale din vara și toamna anului 2005.

Pentru oprirea stării de degradare a acestui Panteon al eroilor, unic în Europa, este necesar un sprijin financiar urgent din partea Guvernului, pentru finanțarea consolidării și restaurării Mausoleului de la Mărășești, dar și a celorlalte mausolee din zona Vrancei.

Apelul meu se adresează, în egală măsură, Ministerului Culturii și Cultelor și Ministerului Apărării Naționale, precum și Oficiului Național pentru Cultul Eroilor.

Piatra de temelie a Mausoleului de la Mărăști a pusă, la 10 iunie 1928, în cadrul unei ample comemorări a eroilor, de însuși mareșalul Averescu.

E rândul nostru acum, la împlinirea a 90 de ani de la luptele din Țara Vrancei, să continuăm acest gest de onoare, de acum, aproape, opt decenii și să nu uităm că dintre eroii de la Mărășești, Mărăști și Oituz, unul dintre eroi a fost ales pentru a odihni mormântul Eroului Necunoscut, simbolul jertfei supreme pentru patrie.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

 
Corina Crețu - Semnalele transmise în raportul de țară al Comisiei Europene.

Are cuvântul, în continuare, doamna senator Corina Crețu.

Urmează domnul senator Aron Popa.

 

Doamna Corina Crețu:

Domnule președinte de ședință,

Stimați colegi,

Mă adresez dumneavoastră, în dubla calitate de senator și de observator în Parlamentul European, pentru a expune un punct de vedere în legătură cu modul în care a fost receptat în România recentul raport al Comisiei Europene.

Trebuie să vă mărturisesc că am rămas încă o dată surprinsă de triumfalismul actualei Puteri care a prezentat drept o mare victorie amânarea, până în octombrie, anunțării ferme a datei de aderare.

După cum se știe, România a încheiat, la finalului anului 2004, negocierile pentru încheierea Tratatului de aderare și, de atunci încoace, nimeni nu a contestat progresele țării noastre în procesul de îndeplinire a angajamentelor asumate în relațiile cu Uniunea Europeană.

Mai mult, familia politică europeană din care noi, Grupul PSD, facem parte a fost și este cel mai puternic susținător al României.

De altfel, după cum a devenit foarte clar și din luările de cuvânt din Parlamentul Europei, fără sprijinul socialiștilor europeni, scepticismul multora, în special, al deputaților din Grupul popular, ar fi determinat o amânare a datei de aderare. Acest lucru este foarte limpede. Problemele principale sunt în Grupul popular, ca și în Grupul ecologist, "verzii", cum își spun ei, grupul cu care nimeni dintre oficialități nu a deschis un dialog până acum.

Dar actualii lideri politici și actuala guvernare fac o mare greșeală, dacă trec cu ușurință peste observațiile oficialilor de la Bruxelles. Ele sunt multe, de substanță și, în ciuda celor afirmate de premier, în discursul său, ținut în fața Camerelor reunite ale Parlamentului, acestea privesc slăbiciuni structurale ale României, mai mult decât probleme tehnice, punctuale.

Actualul episod cu gripa aviară, de care s-a vorbit și astăzi, aici, vine să confirme caracterul structural al problemelor din agricultură. Dacă ministrul agriculturii crede că stegulețele roșii pot fi combătute cu declarații demagogice și atacuri la adresa PSD, ignorând tragediile umane, se înșală profund.

Din acest punct de vedere, eu cred că nu doar PSD ar trebui să-i ceară demisia ministrului agriculturii, ci și Alianța din care acesta provine.

Este în interesul tuturor să arătăm că România înlătură lipsa de profesionalism și pune mai presus de orice interese politice sănătatea și viața oamenilor.

Am văzut în discursul premierului și un apel la stabilitate politică. Dacă nu sunt doar vorbe goale și premierul își dorește cu adevărat stabilitate politică în țară, aceasta este o problemă de fond a cărei soluție stă la îndemâna coaliției guvernamentale. Dar fără un dialog structural cu opoziția, fără consultări cu societatea civilă și o comunicare adecvată cu cetățenii va fi greu de realizat un climat de stabilitate politică și socială.

Se știe foarte bine că deteriorarea relațiilor politice dintre președinte și premier, dintre partidele din coaliție, mai ales, dintre PNL și PD, toate aceste tensiuni au generat îngrijorare la Bruxelles, îngrijorare exprimată public de mulți dintre oficialii europeni.

Din păcate, așa cum am spus la început, semnalele severe venite de la Bruxelles, pe această temă, nu au generat reacții pe măsură din partea principalelor partide de guvernare.

Este, în primul rând, datoria liderilor politici ai coaliției să înlăture acest sentiment care se extinde în Europa, și anume acela că politica românească este un butoi cu pulbere, gata, oricând, să explodeze.

Drumul României nu mai este predictibil și această lipsă de predictibilitate a mediului politic românesc este percepută aici ca o slăbiciune structurală importantă. Toți văd și observă luptele pentru supremație din cadrul coaliției guvernamentale și consideră că această situație nu oferă perspective încurajatoare și nici garanții că România este capabilă să-și respecte toate angajamentele și că se va concentra pe ceea ce mai are de făcut până la aderare.

De asemenea, actuala putere ignoră și creșterea neliniștii sociale, a nemulțumirii opiniei publice, care are destule motive să-și pună întrebări în legătură cu impactul pe care-l va avea asupra vieții oamenilor procesul de aderare. Este firesc ca cetățenii să știe care sunt măsurile pe care le va lua Guvernul pentru a-i ajuta să treacă de șocul aderării.

Fluturașii cu fotografia domnului prim-ministru, distribuiți cu dărnicie prin țară, nu țin nici de foame, nici de sete și nici nu rezolvă problema sinistraților uitați în corturi, pe câmpurile țării.

O altă problemă o reprezintă capacitatea noastră de a folosi instrumentele diplomației parlamentare, ca și modul în care se manifestă politica externă românească, în general, modul în care aceasta lucrează și servește interesele țării și ale oamenilor.

Cred că România este destul de izolată pe plan internațional și, în același timp, nu cred că oficialitățile române dispun sau folosesc acțiunile externe pentru a câștiga prieteni, aliați și susținători de care avem atâta nevoie în acest moment. Aș vrea să vă ofer un singur exemplu și să vă amintesc faptul că președintele Camerei Deputaților, domnul Bogdan Olteanu, a fost prezent, chiar, cu câteva zile înainte de prezentarea raportului, în plenul Parlamentului European, la o dezbatere care a reunit parlamentele naționale și, pur și simplu, a asistat la această dezbatere, fără să ia cuvântul, pentru a susține cauza României, spre deosebire de omologul său bulgar. Era un moment în care parlamentarii europeni, care vor vota și vor decide integrarea României, puteau afla mai multe și se putea face un apel la Parlamentul Europei, pentru susținerea României. Bulgaria s-a folosit de această oportunitate, pe când, noi, nu. Nu avem dreptul, în acest caz, să reproșăm unora sau altora că ne privesc cum ne privesc, dacă, noi, atunci când ni se oferă ocazia să pledăm la cel mai înalt nivel cauza noastră, nu o facem.

Pe de altă parte, trebuie să convingem o serie de parlamente din țări importante să ratifice Tratatul de aderare la Uniunea Europeană.

Cum și cu cine vom face acest lucru?

Cred că, în acest proces, actuala putere nu-și poate permite luxul să ignore, în continuare, faptul că România are în Parlamentul Europei 35 de deputați și senatori din Parlamentul României, oameni care pot face deja lobby eficient pe tema aderării.

Sper că, în perioada următoare, Guvernul și actuala putere vor arăta că au înțeles semnalele transmise prin prezentarea raportului de țară și acționează, în consecință, în sensul așteptărilor cetățenilor români.

Și dacă tot vorbim de solidaritate națională, actuala putere e datoare să deschidă un dialog sincer cu cei care pot contribui la succesul integrării.

Vă mulțumesc pentru atenție. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Vă mulțumesc.

 
Aron Ioan Popa - Festivalul internațional de muzică ușoară pentru copii Ti Amo, 2006 - Onești.

Are cuvântul domnul senator Aron Popa.

Urmează domnul senator Gheorghe Funar.

 

Domnul Aron Ioan Popa:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori,

În calitate de senator PNL de Bacău și cetățean al municipiului Onești, am onoarea de a vă transmite salutul participanților la cea de-a XI-a ediție a Festivalului internațional de muzică ușoară pentru copii "Ti Amo" - 2006, desfășurat, săptămâna trecută, la Onești.

Trofeul internațional "Ti Amo" și premiile acordate pe categorii de vârstă au ajuns să fie dorite a exista în palmaresul micilor artiști de pe toate meridianele globului.

"Ti amo" nu înseamnă doar muzica pentru copii și afirmarea sau confirmarea unor talente, ci înseamnă, mai ales, un mijloc de comunicare de la suflet la suflet între România și întreaga lume.

Acești copii sunt adevărați ambasadori ai prieteniei ce fac lobby pentru România în țările din care provin și la evenimentele muzicale la care participă, astfel încât, măcar și pentru o mică parte din populația planetei, țara noastră să nu mai însemne doar Nadia Comăneci, Contele Dracula sau orfelinatele cu copii subdezvoltați.

Apreciez că, prin această sărbătoare a muzicii pentru copii, municipiul Onești și-a adus o importantă contribuție la procesul de integrare în Uniunea Europeană.

De asemenea, a adus o contribuție la sporirea capitalului de imagine a României.

Lansat pe arena muzicii internaționale pentru copii, cu sprijinul prestigiosului Festival polonez "Zechinno d'Oro", "Ti Amo" a ajuns să concureze la această oră, la nivel european, cu acest important festival italian.

Mărturie la aceste lucruri stau declarațiile concurenților, ale însoțitorilor lor, părinți și profesori, reputați compozitori, cât și mass-media națională și internațională.

Festivalul "TI AMO" și-a câștigat prieteni de nădejde în străinătate, cu precădere în Italia, în orașul toscan Pistoia înfrățit cu Onești-ul care îi susțin creșterea valorică și dezvoltarea artistică. Atât realizatorii din Onești, cât și colaboratorii din străinătate urmăresc să creeze solide punți de legătură între participanți, să pună în valoare talentele copiilor.

Doamnelor și domnilor senatori,

În comunitățile din care proveniți există, probabil, mulți copii talentați, iar sufletul de artist, oricât de fraged ar fi, știe să transmită sincer și deschis scânteia spiritualității mai bine ca oricine.

Urmând exemplul acestor copii care au trecut peste barierele de limba și peste ideea de competiție și au reușit atât de bine să comunice bucuria de a trai într-o lume liberă pe care mâine, ei sunt cei care o vor modela, vă invit ca noi toți, senatori și deputați, indiferent de culoarea politică, să ne mobilizăm pe viitor și să susținem desfășurarea viitoarelor ediții ale Festivalului internațional de muzică ușoară pentru copii "TI AMO".

Vă mulțumesc. (Aplauze)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

 
Gheorghe Funar - Falimentarea fermelor avicole competitive.

Are cuvântul domnul senator Gheorghe Funar.

Domnul Popa, a vorbit cinci minute.

 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor senatori,

Sub pretextul gripei aviare, Guvernul Tăriceanu acționează pentru subminarea economiei naționale.

În luna mai 2006, luna lui Florar, miniștrii zburători și cei care trebuie zburați din Cabinetul Tăriceanu au declanșat isteria aviară, respectiv bătălia decisivă pentru lichidarea aviculturii românești și trecerea în șomaj a 125.000 angajați. Populația din mediul rural și urban este ținută în stare de panică permanentă, de parcă ar sta pe o bombă biologică cu ceas.

Partidul România Mare consideră că avem de-a face cu o diversiune multiplă, o farsă sinistră pusă la cale de niște indivizi cinici și iresponsabili. Gripa aviară este paravanul folosit de către Guvern, susținut de patrulaterul negru, PNL, PD, PC și UDMR pentru falimentarea fermelor avicole competitive și pentru umilirea a sute de mii de cetățeni cărora le-au fost violate domiciliile spre a fi prinse și omorâte păsările sănătoase.

Guvernul condus de premierul Călin Constantin Anton Popescu-Tăriceanu a ajuns la mintea găinilor. În loc ca Guvernul să construiască mii de case pentru sinistrații de după inundațiile și alunecările de teren s-a ajuns ca Alianța D.A., împreună cu PC și UDMR, să acorde prioritate cheltuirii a sute de milioane de euro, din bugetul statului, pentru lupta împotriva virusului gripei aviare și pentru despăgubirea fermierilor și a cetățenilor pentru păsările sănătoase, confiscate ilegal și lichidate degeaba.

După ce Guvernul Tăriceanu n-a avut grijă de români ca să trăiască bine, fiind peste 10 milioane de săraci, din care peste 2 milioane foarte săraci, pe același Guvern, pus pe afaceri de tip mafiot, l-a apucat subit grija pentru păsările domestice și, încălcând drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor, sfidând Codul penal și insultând inteligența românilor, a recurs la diversiunea botezată gripa aviară, punând la cale și întreținând în realitate o isterie aviară, de fapt o acțiune premeditată de subminare a economiei naționale, lovind atât în avicultură cât și în turism.

La întâlnirea de azi a Uniunii Crescatorilor de Păsări din România, profesori universitari români în domeniul medicinii veterinare au solicitat să fie lămurită problema: este gripă aviară sau pseudopestă?

Există o barieră moleculară în calea transmiterii aerogene, de la om la om a virusului gripei aviare. Sunt în pericol numai cetățenii care mănâncă păsări și ouă neprelucrate termic. Virusul se transmite pe cale digestivă și nu pe cale aerogenă, susțin medicii japonezi și români.

Directorul Spitalului de Boli Infecționase "Victor Babeș", prof. univ. dr. Petru Calistru, confirmă că "omul are o barieră naturală în calea transmiterii virusului aviar". Medicii susțin: carnea din comerț nu prezintă nici un fel de risc pentru om.

Prin aplicarea blestematului algoritm politic, primul-ministru și liderii PD, PNL, PC și UDMR au acceptat să fie numiți în fruntea celor mai multe dintre Direcțiile sanitar-veterinare toți repetenții din medicina veterinară, iar în fruntea Agenției Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor a fost numit un alt specialist, care a dobândit o bogată experiență la Vama Giurgiu.

Liberalii nu au aflat încă despre faptul că virusul gripei aviare nu crește pe roțile autoturismelor, trenurilor, avioanelor sau pe tălpile de la încălțăminte. Ca urmare, liberalii din Guvern și din județe au dat instrucțiuni virusului H5N1 să circule numai pe acele drumuri - acolo unde filmează televiziunile - pe calea ferată și pe unele străzi unde firmele portocalii, apropiate puterii, și mascații DSV au amplasat covoare pentru dezinfecții și unde sunt stropite contra prafului numai roțile mașinilor, bicicletelor și trenurilor. Pe celelalte părți ale autovehiculelor virusul are voie să staționeze. Mascații DSV nu au treabă cu porumbeii, turturicile, vrăbiile, ciorile, graurii și nu au fugit după câini și pisici și nu le-au dezinfectat lăbuțele. Au uitat și faptul că șoarecii și șobolanii pot să răspândească și ei virusul gripei aviare, după cum susțin specialiștii Guvernului care au aplicat strategiile imbecile.

PNL se laudă că a gestionat bine gripa aviară, dar nu în curtea Spitalului nr. 9, cheltuind multe sute de milioane de euro pe despăgubiri acordate fermierilor și cetățenilor pentru păsările sănătoase confiscate ilegal și eutanasiate.

Au cheltuit degeaba milioane de euro pentru echipamentul care a fost achiziționat de către primăriile din toată țară, la sfârșitul anului trecut, numai de la anumite firme, cu scop preventiv, știindu-se că în anul 2006 se dă din nou liber la gripa aviară.

De asemenea, s-au cheltuit sume uriașe pentru filtrele de dezinfecții și lichidul, uneori apă de ploaie, folosit pentru stropit roțile mașinilor și trenurilor, precum și pe ici pe colo, prin curțile oamenilor.

Guvernul i-a terorizat și îi terorizează în continuare pe românii din focarele cu gripă aviară, respectiv: salariații nu au voie să meargă la muncă în alte localități și, ca urmare, își pierd slujbele; copiii nu au voie să meargă la școală; cetățenii nu au fost lăsați de polițiști și jandarmi să participe la nunți și la înmormântări; autoturismele nu au voie să staționeze mai mult de 15 minute în localitățile cu gripă aviară, probabil pentru a nu se îmbolnăvi motoarele sau caroseriile.

Logic și normal, cetățenii puteau să intre și să iasă din localități prin filtrele de dezinfecție, cei mai mulți au ocolit zonele controlate de mascați.

Guvernanții din partea PNL, PD, PC și UDMR au încălcat Constituția României, respectiv dreptul la proprietate și la liberă circulație, precum și Codul penal. În multe ferme avicole și în gospodăriile cetățenilor s-a intrat de către mascații DSV și de către jandarmi fără mandat de la judecător.

Ca urmare, cetățenii cărora le-a fost violat domiciliul și le-au fost luate păsările sănătoase sunt sfătuiți să depună plângeri penale la Parchet. Pentru abuzul în serviciu săvârșit de către angajații Direcțiilor sanitar-veterinare, Parchetul este necesar să se sesizeze din oficiu. De fapt, s-a săvârșit un concurs de infracțiuni menite să submineze economia națională și, ca urmare, Procurorul general al României trebuie să se autosesizeze.

Importul de carne de pasăre a crescut de la 28.000 tone în anul 2000 la 160.000 tone în anul trecut, fiind însoțit de uriașe comisioane pentru guvernanți. Anul trecut, importul a fost de 160.000 de tone, din care 92,8 tone din SUA, 42,3 tone din Brazilia, 21,6 tone din UE, 3,3 tone din Ungaria și de la alții 3,3 tone. În anul 2005, în România s-a importat 42% din carnea de pasăre consumată.

În timp ce producția internă de carne de pasăre a crescut în perioada 2000-2005 cu 81%, importul de carne de pasăre a crescut de 6 ori, iar stocul de carne de pasăre la sfârșitul anului trecut a fost de 10 ori mai mare decât la sfârșitul anului 2000.

Pentru a pregăti terenul pentru noi importuri uriașe de carne de pasăre, în afara celor aprobate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 14/2006, Guvernul Tăriceanu a trimis aviara în turneu în județele unde sunt ferme avicole performante, respectiv au fost atacate cu isteria aviară județele Brașov, Buzău, Prahova, Alba, Sibiu, Vâlcea, Vrancea și Municipiul București.

În programul mafioților urmează ca isteria aviară să fie dirijată spre județele: Bacău, Iași, Cluj, Satu Mare, Hunedoara, Gorj, Călărași, Giurgiu, Ialomița, Dâmbovița și Constanța.

Au fost și vor fi cuprinse în programul Guvernului toate județele care sunt mari producătoare de carne de pasăre, victime colaterale vor fi și alte județe.

Isteria aviară continuă, deși buletinele de analiză de la DSV Brașov atestă colibaciloză, o boală specifică păsărilor, care nu afectează produsele scoase la vânzare.

Liberalii, în frunte cu premierul Tăriceanu, trebuie să facă ciocul mic după dezastrul provocat și întreținut în avicultură și după panica pe care au instalat-o în România.

Nu trebuie uitat că în timpul gripei aviare din China, premierul român a făcut un gest pentru încurajarea chinezilor să consume fără teamă carne de pasăre, iar zilele trecute, între 17 și 20 mai, președintele Comitetului Permanent al Adunării Naționale Populare din Republica Populară Chineză, domnul Wu Bangguo, a făcut o vizită în țara noastră și a consumat, fără reținere, alimente preparate din păsări crescute în România.

Se știe că în Asia de Sud-Est a fost descoperit și fabricat un vaccin foarte eficient împotriva gripei aviare, cu care sunt tratate păsările. În loc să fie importat acel vaccin, cioclii din Guvernul Tăriceanu omoară milioane de păsări sănătoase și instituie carantina pentru sute de mii de oameni care nu se pot îmbolnăvi de gripă aviară.

Pentru a stopa lichidarea controlată a aviculturii românești de către mafioți și pentru a opri subminarea economiei naționale, se impune ca Președintele României, domnul Traian Băsescu, să facă, de urgență, următoarele solicitări adresate:

In primul rând, poporului român, pentru a salva fermele avicole și milioanele de păsări din curțile oamenilor și pentru a consuma cu încredere carnea de pasăre, preparată termic;

În al doilea rând, Guvernului, care prin ordonanță de urgență să interzică până la sfârșitul anului 2007 importul de carne de pasăre. Unii membri ai Guvernului susțin că prin importul unor păsări, inclusiv din Ungaria, s-a ajuns la gripa aviară din acest an;

Guvernului, care să achiziționeze de urgență de la producătorii români stocurile de carne de pasăre și de ouă și să le introducă la rezerva de stat;

In al patrulea rând, șeful statului să se adreseze Parchetului și Direcției Naționale Anticorupție, pentru a stabili persoanele care au săvârșit fapte de natură penală în legătură cu gripa aviară;

Și, în final, să se adreseze Curții de Conturi, solicitându-i să stabilească persoanele vinovate de cheltuirea nejustificată și ilegală a sute de miliarde de lei din banii publici în timpul isteriei aviare de anul trecut și din acest an.

Mulțumesc. (Aplauze)

 
Adrian Mihai Cioroianu - Integrarea în U.E.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Are cuvântul domnul senator Adrian Cioroianu, domnul Funar a vorbit 10 minute.

Urmează domnul Mihail Popescu, din partea Grupului parlamentar PSD.

 

Domnul Adrian Mihai Cioroianu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Evident că nu doresc să intru în polemică, ceea ce tocmai ați auzit, dar vă spun cu toată deschiderea că un asemenea discurs și o asemenea coborâre a stachetei unui parlamentar, nu veți vedea niciunde în Europa și asta reprezintă, până la urmă mișto-ul românesc, mișto-ul românesc înseamnă acea vorbă lungă fără nici o soluție pe care o știm și nu are nici o șansă să ne facă bine, și nu ne-a făcut niciodată bine. Acesta este subiectul la ceea ce vreau să vă spun, insistând asupra a doua concepte care nu sunt foarte mult prezente în istorie, nici în politologie, e vorba de șansă și de neșansă.

Sigur că în anii 1990, România, chiar și printre țările din estul Europei nu a fost printre țările cele norocoase, nu este cazul să ne plângem de milă, vedem ce se întâmplă în Iugoslavia. Iugoslavia, acești vecini cărora le-au rămas caprele, dar le-a murit familia, această Iugoslavie, țară în care ura a ajuns la finețuri de artă în care pasiunile etnonaționaliste au dus-o la dezmembrare și, evident, că față de disensiunile din fosta Iugoslavie, disensiunile din România, dintre majoritate și minorități au fost furtuni în pahare de apă și așa dorim să rămână, față de Albania în care sistemele piramidale au dus țara în pragul războiului civil, Caritas-ul de la noi a fost mai curând o șmecherie bună de păcălit credulii și, evident, și la noi inflația a fost catastrofală, dar nu s-a ajuns, totuși, la nivelul care a obligat Bulgaria să-și lege soarta de marca germană.

Pe de altă parte este limpede că România nu a avut șansa grupului de la Vișegrad, acest grup care s-a oferit Occidentului ca vitrină a unui spațiu comunist, fost comunist, dispus la reformă rapidă, la modernizări de discurs și la implementări reușite.

Cam asta, în opinia mea a fost povestea anilor '90. În opinia mea poate al doilea obsedant deceniu al României în istoria sa contemporană, despre primul obsedant deceniu Marin Preda și cei din generația sa, distinsul nostru coleg Adrian Păunescu, au scris pagini adevărate, acești ani '90, în opinia mea, au fost al doilea obsedant deceniu al Istoriei contemporane.

Ei bine, eu cred că în actualul deceniu, abia început, șansa poate a fost mai aproape de noi, poate o să vi se pară cinic ceea ce spun, dar permiteți-mi să cred că este și adevărat, e discutabil de ce noi nu am fost primiți în NATO în 1997, pentru că aveam toate datele. În plus, cu noi, Alianța poate ar fi găsit o soluție mai bună pentru spațiul din fosta Iugoslavie. Totuși, în 2002, am fost primiți în același NATO. De ce ? Pentru că, între timp, piloții lui Osama ben Laden au făcut pentru admiterea României în NATO ceea ce n-au făcut toți miniștri României de până în 2001.

La fel se pune problema și în cazul admiterii României în Uniunea Europeană.

Îmi pare rău că nu mai este aici distinsa noastră colegă, doamna senator Crețu, pentru că pot să spun că nu sunt de acord cu interpretarea domniei sale.

Evident că politicienii, funcționarii și experții Uniunii Europene nu au vrut să includă România pe lista din mai 2004. Fără îndoială că aveau și motivele lor, unele întemeiate, altele aflate în legătură cu unele clișee care se țin de noi, precum se ține ghiuleaua de fier de glezna condamnatului.

Totuși, în 2005, acel proiect al unei Constituții Europene la care o comisie, în frunte cu fostul președinte francez Giscard d'Estaing, muncise luni și luni de-a rândul a fost îngropată sub o lespede de scepticism major, cum știți, în Franța și Olanda. Practic, prin votul lor liber, Franța și Olanda spuneau un NU categoric planurilor tehnocraților de la Bruxelles.

Ei bine, în lipsa acestei mize care a fost Constituția Europeană, singura victorie posibilă a strategiei pan-europene rămâne procesul de lărgire. "Dacă tot nu putem să dăm Uniunii o Constituție, măcar s-o ducem mai aproape de granițele sale", cred că s-a spus la Bruxelles și beneficiarii acestei schimbări a priorităților au fost, în primul rând, România și Bulgaria.

Nu vreau să neg strădaniile Guvernelor noastre - asta e indubitabil - dar, așa cum atentatele din 9 septembrie 2001 au condus la extinderea NATO până pe litoralul româno-bulgar, permiteți-mi să cred că tot așa, eșecul Constituției europene a apropiat Bucureștiul și Sofia de Bruxelles. Sigur, există detaliul numit Turcia. Nu intru în detalii, dar ce vreau să spun este că miza actuală la Bruxelles și la Strasbourg nu este cum se va spune DA României și Bulgariei - pentru că se va spune în ianuarie 2007 - ci, mai curând, cum se va spune, deocamdată, NUTurciei și, din păcate, și Croației catolice.

Așa încât, cred că viitorul previzibil va cuprinde următoarele etape: după admiterea noastră și a bulgarilor, este probabil că se va deschide discuția asupra unui nou proiect al Constituției Europene și numai după aceasta, poate după 2010, va ajunge pe ordinea de zi din nou și tema unei viitoare extinderi.

Închei, stimați colegi, semnalându-vă că aceasta este săptămâna aniversară pentru Partidul Național Liberal, luna mai - nu ?! - 131 de ani de la înființarea acestui partid, cel mai vechi partid politic al scenei actuale și, în fine, dau întâlnire tuturor celor interesați dintre colegi, joi, la ora 10,30, în Sala Nicolae Iorga, pentru o discuție pe tema Legii lustrației, o dezbatere, în măsura în care, evident, se poate. Evident se poate, este zi de vot și pentru noi. Este o dezbatere la care vor participa politicieni, ziariști, ONG-uri, o dezbatere organizată în Sala Nicolae Iorga.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc. Domnul senator a vorbit 6 minute.

 
Mihail Popescu - Folosirea armatei în anumite intervenții.

Urmează domnul senator Mihail Popescu, din partea Grupului parlamentar PSD, care mai are 4 minute și după aceea domnul senator Viorel Arion.

 

Domnul Mihail Popescu:

Domnule președinte de ședință,

Doamnelor și domnilor senatori,

În ciuda autoaprecierilor optimiste, Guvernul contra naturii, nășit de președintele Traian Băsescu și condus de premierul Tăriceanu își arată, pe zi ce trece, tot mai pregnant, incompetența.

Nu au existat acțiuni de forță majoră pe care să le întreprindă acest Guvern care să nu dezvăluie amatorism, stângăcii, lipsă de responsabilitate și chiar inconștiență din partea unor membri ai săi, campioni din acest punct de vedere fiind miniștri Gheorghe Flutur și Eugen Nicolăescu, urmați îndeaproape de cel al apărării, domnul Atanasiu Teodor.

În declarația mea, am să mă refer numai la modul total neprofesionist în care s-a folosit armata în câteva intervenții de anvergură.

  1. În timpul intervenției la inundațiile de anul trecut din Banat, deși de la început era clar că forțele și mijloacele Ministerului Administrației și Internelor sunt insuficiente, s-a tergiversat intervenția armatei din motive insuficient de clare, dar cu urmări dramatice asupra populației sinistrate. Să fie vorba despre continuarea, în alt plan, a meciului Dinamo - Steaua ? Poate.
  2. La acțiunea de deblocare a drumului de pe Valea Oltului, nu s-a dorit, la început, intervenția armatei, pentru a nu se periclita, probabil, interesele financiare ale unor firme preferate de autorități. După ce s-a văzut însă că situația este groasă și la intervenția președintelui țării, s-a apelat la armată.
  3. La inundațiile din acest an, s-a apelat la armată și s-a cooperat mai bine cu trupele Ministerului Administrației și Internelor, dar nu se poate înțelege abținerea sau, de ce să nu-i spunem, refuzul Președinției de a institui starea de urgență în unitățile administrativ-teritoriale afectate care ar fi creat un cadru adecvat unei intervenții legale, oportune și mai eficiente. Să fie vorba de reținerea președintelui nostru jucător de a solicita Parlamentului încuviințarea măsurii adoptate în cel mult 5 zile de la luarea acesteia ? Poate.
  4. În sfârșit, dacă până acum a fost vorba de intervenții justificate logic ale armatei, intervenția militarilor în combaterea gripei aviare pare ori o glumă nereușită, ori o extindere nelegală a misiunilor acestora. Că nu este o glumă, aflăm din spusele primului-ministru, că sunt peste 150 de militari care participă la această acțiune. Sunt informat că nu sunt militari din subunități NBC, care au ceva de-a face cu decontaminarea, cu dezinsecția, dezinfectarea. Întrebarea care se pune este aceasta: ce fac militarii în focarele de gripă ? Dacă au misiunea să intre în curțile oamenilor să adune păsările și să le euthanasieze, cine le dă dreptul să facă aceasta ? Dacă sunt angajați să ardă păsările moarte, cred că nu militarii sunt cei chemați să facă acest lucru. Acești militari sunt militari profesioniști. Pentru instruirea lor se cheltuiesc anual, pentru fiecare, între 8000 și 10000 de euro.

Solicităm Ministerului Apărării Naționale detalii despre această nouă misiune a armatei.

Există în literatura noastră o spumoasă schiță a lui Brăescu intitulată "Epizootia", în care este satirizată participarea militarilor la combaterea unei epidemii de febră aftoasă, insistându-se pe ridiculul situației și ineficiența acțiunii.

Aici, domnul Cioroianu a ridicat problema mișto-ului românesc. Păi, mișto-ul românesc nu-l facem noi, care vorbim în felul acesta, ci îl generează performanțele guvernamentale.

Rețin atenția celor implicați că acțiunea de acum, a militarilor, este tot la fel ca cea a celor din perioada respectivă, chiar dacă, acum, ei sunt îmbrăcați în ținută de mascare, mozaic de culori și știu limba engleză. Sunt total neeficienți, ca și Guvernul care-i folosește astfel, neavând nici cunoștințe și nici vreo putere asupra virusului H5N1, ba mai mult, sunt expuși degeaba contaminării.

Vă mulțumesc. (aplauze din partea opoziției)

 
Viorel Arion - Despre Constantin Bârsan - liberal român.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Are cuvântul domnul senator Viorel Arion. După acea urmează domnul senator Valentin Dinescu.

 

Domnul Viorel Arion:

În primul rând, dați-mi voie să-l felicit pe domnul profesor Răzvan Theodorescu. Din câte cunosc, astăzi este ziua domniei-sale. (aplauze).

Sfânta Biserică Ortodoxă, ca și cea Romano-Catolică prăznuiește, la 21 mai, pe Sfinții Împărați Constantin și Elena, cei întocmai cu Apostolii. Viața Sfântului Împărat Constantin, ca și a maicii sale Elena ne apare pilduitoare și frumoasă, fiind împăratul care a dat libertate creștinismului prin cunoscutul Edict de la Milan din anul 313.

Dar nu despre aceste ilustre personaje istorice doresc să vorbesc astăzi, ci despre un om politic care a purtat cu cinste numele marelui împărat, Constantin Bârsan, om politic al României interbelice, deputat liberal de Hunedoara.

Pentru calitățile sale, a fost desemnat candidat din partea liberalilor și a fost ales deputat liberal pentru Hunedoara timp de mai multe legislaturi. În acest fel, înțelegem și legăturile sale strânse cu orașul de pe Cerna și cu satele incluse în ceea ce era pe atunci plasa Hunedoara. Cu această conștiință a datoriei, el a presărat zona cu ctitoriile sale, lucru pe care nici comuniștii, care l-au închis mai apoi, n-au putut să-l facă uitat. Cele mai importante ctitorii ale sale au fost Catedrala Ortodoxă Sfinții Împărați Constantin și Elena, Palatul Administrativ, actualul sediu al Primăriei, o școală de ucenici, spitale, edificii și așezăminte sociale și culturale, precum și ridicarea a peste 30 de biserici în localitățile din plasa Hunedoara.

Cea mai reprezentativă ctitorie a sa rămâne însă Catedrala cu hramul Sfinții Împărați Constantin și Elena. Potrivit istoricului bisericesc Mircea Păcurariu, ea stă cu cinste alături de marile monumente de artă bisericească din perioada interbelică, catedralele din Cluj, Alba Iulia, bisericile din Satu Mare, Târgu Mureș, Reșița, Timișoara.

Moartea a fost răsplata pe care contemporanii săi, orbiți de iluzia unei ideologii diabolice, dezicându-se de orice credință, detestând valoarea și pe Dumnezeu însuși, i-au dat-o. Ceea ce a ctitorit acest om, nu au putut demola nici măcar comuniștii. Ctitoriile sale au rămas peste timp mărturii ale unei dăruiri fără seamăn, a unui devotament fără margini, a unei responsabilități duse la extrem. A dăruit cu ușurința cu care orice om sănătos respiră. A construit, sacrificându-și averea, timpul și, până la urmă, viața.

Poate mai mult ca oricând, avem, azi, nevoie să ne raportăm la astfel de valori. Poate așa ar trebui, poate așa ne-am dori și noi să putem vorbi la prezent despre oamenii politici de azi. Și poate, dacă nu o facem azi, o vom putea face mâine. Dar, până mâine, suntem datori să readucem valoarea acolo unde îi este locul, trebuie să redăm istoriei adevărata dimensiune a celor care, la vremea lor, au pus înaintea intereselor personale interesul comun, binele obștii.

Constantin Bârsan - om, liberal, român. Locul lui este în galeria marilor noștri înaintași, alături de Iancu de Hunedoara, de Matei Corvin, de Cnezul Voicu sau de bravul Litovoi. Dacă oamenii vremii l-au numit pe Iancu de Hunedoara Cavalerul Alb al Valahiei, Constantin Bârsan poate fi denumit de noi Cavalerul Nemuritor al Credinței.

Vă mulțumesc. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc. Domnul senator a vorbit 4 minute.

 
Valentin Dinescu - Ralu Filip și nostalgia Marii Adunări Naționale.

Are cuvântul domnul senator Valentin Dinescu.

 

Domnul Valentin Dinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Declarația mea politică se numește "Ralu Filip și nostalgia Marii Adunări Naționale".

În numărul de azi al cotidianului Jurnalul Național, în cadrul rubricii Puncte de vedere, teoretic echidistantul, în calitate de șef al Consiliului Național al Audiovizualului, domnul Ralu Filip produce, cu mânie proletară și stalinisto-stahanovistă un material de executare a subsemnatului, în maniera și demn de vigilența tovarășilor începutului anilor '50, intitulat "Miliția și procuratura, instrumente de lucru ale Securității".

După titlu, am crezut că, lovit de o subită criză de conștiință, ex-tovarășul Ralu Filip, tânăr cadru de nădejde al Procuraturii în defunctul regim, își face publică existența, autolustrându-se și desemnându-se drept instrument de lucru al Securității. Nu mică mi-a fost însă mirarea, constatând că excesul de testosteron sau foliculină, după caz, i-a fost provocat distinsului domn și fost tovarăș nu de propriile amintiri, ci de un amendament propus de noi la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2006 pentru modificarea și completarea Legii nr.187/1999 privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității ca poliție politică.

Amendamentul incriminat se referea la titlul legii care, în mod obligatoriu, trebuie să respecte conținutul, motiv pentru care am propus ca forma să fie "Lege privind accesul la propriul dosar și deconspirarea Securității ca poliție politică comunistă", cu explicația "deoarece prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 16/2006, inițiatorul modifică și completează Legea nr.187/1999, ca urmare trebuie menținut titlul Legii nr.187/1999". Clar ca lumina zilei pentru orice învățăcel la drept, nu însă și pentru procurorul care se pretinde ceea ce nu a fost și nu va fi niciodată - jurnalist, nu și pentru funcționarul de stat care a uitat în slujba cui este și se consideră un fel de Dumnezeu al neopolitrucilor, neadmițând alte puncte de vedere decât cele ale domniei-sale și ale sponsorilor domniei-sale, nu și pentru activistul pro-Europa care pretinde, practic, parlamentarilor să se întoarcă la statutul amorf de membri aplaudaci ai Marii Adunări Naționale. Pentru că îndrăzneala noastră de a ne face datoria ca senator român, membru al opoziției, în cadrul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări a Senatului este taxată drept o încercare de a - citez - "interzice accesul CNSAS la arhivele Miliției și Procuraturii comuniste", având ca - citez din nou - "scop împiedicarea deconspirării milițienilor și procurorilor implicați în acte de teroare ale fostei Securități", am încheiat citatul. Halucinant.

Mai mult, funcționarul ajuns, nu se știe cum, vătaf peste audiovizual, aruncând amenzi pentru verbiaj indecent și interzicând posturi de televiziune după bunul plac și în disprețul legii - vezi cazul OTV - ne apostrofează în limbajul politrucilor ocupației Roșii, asigurat de faptul că pe domnia-sa nu are cine să-l amendeze, scriind negru pe alb că îndrăzneala noastră de a ne face datoria față de electorat și lege - citez - "sfidează cu nerușinare suferințele îndurate de milioane de oameni" și aceasta deoarece - citez din nou - "senatorului Valentin Dinescu i se fâlfâie de acest lucru".

De unde ura aceasta fățișă față de un om pe care nu-l cunoaște, transpusă în limbaj suburban și vitriolan de politruc roșu abia acoperit de o substanță subțire, pojghița albastră ? De la faptul că subsemnatul este senator PRM, iar echidistantul funcționar al statului aflat, fie că-i place, fie că nu, în slujba Parlamentului își permite să atace public în continuare un partid parlamentar ?

În opinia domniei sale, atitudinea subsemnatului n-ar trebui să mire pe nimeni deoarece - citez din nou - "PRM este compus din mulți foști milițieni, procurori și securiști, fiind un partid cameleonic, intrat deja în descompunere" și așa mai departe.

Dacă am fi fost persoana descrisă de domnul Ralu Filip i-am fi răspuns simplu, în maniera domniei-sale: "Domnule, ești un tâmpit". Considerându-ne însă un om de bun simț și un senator responsabil al României, îl avertizăm, pe această cale, pe bizarul personaj, adus, pe discutabile jocuri politice, în fruntea CNA, într-o funcție ale cărei atribuții nu le cunoaște și căreia nu-i face cinste, că este posibil ca, în solidar cu Partidul România Mare, să-i cerem explicațiile de rigoare și reparațiile pentru prejudiciul de imagine, adus prin calomniile și insultele proferate, în instanță.

Pe cale parlamentară, vom solicita însă, în mod sigur, analiza activității și oportunitatea menținerii domniei-sale în CNA.

Vă mulțumesc. (aplauze din partea PRM)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Domnul Dinescu a vorbit 5 minute.

 
Mircea Cinteză - Gripa aviară.

Urmează domnul senator Mircea Cinteză. După domnul senator Mircea Cinteză urmează domnul senator Cezar Strătilă.

 

Domnul Mircea Cinteză:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, pentru orice om rațional, gripa aviară este o nenorocire pe care nu și-o dorește nimeni, iar primul lucru ce trebuie făcut este acțiunea fermă în focare. Pentru cei care au drept unic scop tragerea unui profit politic din această chestiune, gripa aviară este doar prilej de incriminări, iar primul lucru pe care acești oameni îl fac este să caute vinovați. Până la urmă, asta e diferența: cei responsabili caută soluții, iar demagogii caută vinovați.

În mod cert, ministru Gheorghe Flutur a fost cinstit și transparent în ceea ce privește întreaga problematică a gripei aviare.

Încă din ziua de 12 mai, prima suspiciune de gripă aviară, cea din Hurez de Brașov, a fost anunțată publicului în paralel cu luarea măsurilor pe plan local.

Tot atunci, s-a mers înapoi pe fir, pentru a se vedea de unde au provenit puii vii și s-a ajuns pe platforma Codlea, la SC Dracom-Silva. Și această informație a fost comunicată prompt, iar măsurile luate pe loc.

Prin urmare, orice acuzație referitoare la ascunderea gripei aviare din județul Brașov sunt pure fabulații și sunt nedemne de parlamentari ai opoziției, care se pretind serioși.

În ceea ce privește lupta împotriva gripei aviare, nu foarte multe pârghii sunt la Ministerul Agriculturii. Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară este o instituție autonomă, cu buget propriu și corp de control propriu, pe care Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale o coordonează în ceea ce privește integrarea europeană. Această coordonare a fost preluată la sfârșitul primăverii anului 2005, când domeniul sanitar-veterinar era în urmă în ceea ce privește măsurile necesare integrării și, sub coordonarea ministrului Gheorghe Flutur, domeniul sanitar-veterinar a ajuns, de la 4 stegulețe roșii în octombrie 2005, la un singur steguleț roșu în mai 2006.

Stimate colege și stimați colegi, este important să nu ne amăgim când vorbim de gripa aviară. România nu este Olanda. România are 5 milioane de gospodării la țară, iar aproape toate au păsări în curte.

În ciuda situației dificile, mobilizarea realizată de autoritățile centrale și locale este remarcabilă. Pentru acest tip de acțiune prompt, onest și eficient, România a fost apreciată la nivel european atât de comisarul Olli Rehn, cât și de miniștri ai agriculturii din țările Uniunii Europene și, recent, ieri, astăzi, domnul Jonathan Sheely a considerat că acțiunea împotriva gripei aviare este mai degrabă o bilă albă dată Guvernului României.

Să nu uităm un lucru. Acum câțiva ani, o țară ca Olanda a eutanasiat câteva milioane de păsări în doar 3 luni de zile din aceeași cauză. Numai răuvoitorii nu văd că ministrul Gheorghe Flutur este foarte serios în această problemă și își asumă rolul de gestionar al crizei. Mulți dintre cei care îl critică ar claca în două, trei zile, dacă ar avea responsabilități similare.

Stimate colege și stimați colegi, instituțiile statului funcționează, în prezent, ministrul Gheorghe Flutur face eforturi serioase pentru combaterea gripei aviare, iar Grupul parlamentar al PNL din Senat îl susține pe ministrul agriculturii în aceste eforturi. Credem că toate energiile autorităților centrale și locale cu responsabilități trebuie să se acționeze pe linia soluționării cât mai grabnice a acestei probleme. Vă mulțumesc. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

Domnul senator a vorbit 4 minute.

 
Șerban-Cezar Strătilă Calcularea tuturor pensiilor după Legea nr. 19/2000.

Are cuvântul domnul senator Șerban-Cezar Strătilă, Grupul parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD. Ultimul vorbitor va fi domnul senator Aurel Ardelean, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare.

Eu aș atrage atenția că toate grupurile au depășit timpul alocat și aș ruga colegii care fac parte din același grup să găsească modalitatea între dumnealor să-și drămuiască timpul, astfel încât toți să se poată exprima.

Vă rog, aveți cuvântul, domnule senator.

 

Domnul Șerban-Cezar Strătilă:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte, stimate colege și stimați colegi.

Asistăm, în ultima perioadă, la un fenomen deosebit de nociv pentru consolidarea statului democratic și anume, decredibilizarea instituției Parlamentului. Aproape întreaga mass-media, beneficiind uneori și de contribuția involuntară a unora dintre noi, desfășoară un gen de întrecere socialistă în a înfiera prestația parlamentarilor, leit-motivul fiind, bineînțeles privilegiile acordate prin statutul acestora.

Adoptarea statutului este, fără îndoială, un fapt pozitiv, dar să nu uităm că așa-numitele privilegii - și mă refer, în special, la pensiile de serviciu - reprezintă în alte domenii o realitate confortabilă. Astfel, la vârste mult inferioare celei de pensionare în sistemul public, angajați ai Ministerului Administrației și Internelor și Ministerului Justiției, dar și alții, beneficiază de pensii de lux, recordul cunoscut de mine fiind de peste 110 milioane lunar pentru un fost director de penitenciar. Trebuie precizat că persoanele respective nu contribuie proporțional pentru aceste pensii, povara finanțării fiind suportată de sectorul privat și de "bugetarii" de categoria a doua sau fraierii care contribuie la bugetul de stat.

Împreună cu alți colegi liberali, am formulat, încă din iunie 2005, amendamente care vizau anularea pensiei de serviciu pentru parlamentari. Nu am procedat, în acest fel, nici din demagogie, nici pentru a-mi face imagine publică, ci din următoarele motive: 1) mi-ar fi fost foarte incomod să explic, în primul rând, celor care mi-au acordat încrederea că nu fac parte din categoria celor care își urmăresc doar propriile interese; 2) pentru că odată adoptat statutul cu aceste prevederi, ne-ar fi fost foarte dificil să mai putem interveni în eliminarea nedreptăților din sistemul de pensii.

În încheiere, vreau să anunț public faptul că am demarat, împreună cu un grup de colegi liberali, o inițiativă care vizează unificarea tuturor sistemelor publice de pensii, astfel încât toți cetățenii României să beneficieze de pensii de stat calculate conform unei singure legi, Legea nr.19/2000. Pentru această inițiativă avem sprijinul partenerilor sociali, patronate și sindicate și invităm, alături, colegi din toate partidele parlamentare, nu doar pentru îmbunătățirea imaginii noastre, ci pentru a demonstra că Parlamentul României este responsabil, puternic și atașat principiilor Constituției.

Menționez că, odată cu depunerea inițiativei spre dezbatere, voi comunica secretariatului general al Senatului opțiunea de a mi se calcula punctajul pentru pensie, pe durata mandatului, conform Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale.

Vă mulțumesc. (aplauze)

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Mulțumesc.

 
Aurel Ardelean - Locul al treilea ocupat de România la Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

Are cuvântul domnul senator Aurel Ardelean, din partea Grupului parlamentar al Partidului România Mare, ultimul vorbitor de la partea de declarații politice.

 

Domnul Aurel Ardelean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

În declarația politică de astăzi doresc să abordez o problemă care aduce, în mod evident, României o imagine negativă. Mă refer la faptul că, recent, România a fost plasată pe locul al treilea din Europa ca număr de plângeri înregistrate la Curtea Europeană a Drepturilor Omului, după Federația Rusă și Turcia. Un element important îl constituie nu doar imaginea dezolantă pe care acest loc îl oferă României și sistemului de justiție, ci și valoarea despăgubirilor achitate de stat, care ajunge la suma de 4 milioane de euro până în prezent. Conform unui raport al CEDO, pe rolul instanței europene pentru drepturile omului sunt înregistrate peste 8000 de cereri împotriva României. Sigur că nu toate aceste cereri ajung să se judece, pentru că aproximativ 90% dintre ele sunt respinse de CEDO ca inadmisibile, dar numărul lor este extrem de mare. Din totalul plângerilor adresate în 2005, 15% au vizat România.

Un alt aspect semnalat de CEDO privește deciziile luate de autoritățile locale. Statul român trebuie să adopte măsuri împotriva unor primari și membri de comisii locale, care, prin refuzul lor de a restitui o serie de proprietăți, au produs statului român prejudicii la Curtea Europeană a Drepturilor Omului. Există 6 hotărâri de condamnare a statului român emise, în ultimii doi ani, de către Curtea Europeană a Drepturilor Omului de la Strasbourg, hotărâri vizând retrocedarea de proprietăți sau care au obligat statul la plata unor despăgubiri către cetățenii reclamați.

Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților a înaintat, recent, ministrului finanțelor publice, Sebastian Vlădescu, ca reprezentant al statului român, o scrisoare în care solicită acestuia să evalueze oportunitatea angajării unor acțiuni în regres împotriva acelor primari și membri de comisii locale care n-au respectat legea. Numai aproximativ 3% din primarii români au fost sancționați, dar cazurile de nerespectare a legii sunt mult mai numeroase.

Baza legală a acțiunilor în regres contra primarilor și membrilor de comisii de specialitate, care refuză retrocedările, o constituie prevederile Ordonanței Guvernului nr.94/1999 privind participarea României la proceduri în fața CEDO și Comitetelor miniștrilor ale Consiliului Europei. Aceeași ordonanță prevede și răspunderea civilă a magistraților, care au produs daune statului de ordinul milioanelor de euro, dar împotriva acestora nu s-a inițiat niciodată vreun demers similar, în pofida faptului că, la Capitolul Justiție al integrării României nu stăm prea bine.

Doamnelor și domnilor senatori,

În contextul integrării noastre în Uniunea Europeană, consider că justiția din România trebuie să-și facă datoria. Faptul că un număr mare de români își caută dreptatea în altă parte decât în țară este alarmant și se impun măsuri din partea instituțiilor responsabile ale statului. Dacă aceste instituții și cei care le conduc nu înțeleg că trebuie să oferim cetățenilor noștri încredere în justiție, atunci șansa României de integrare europeană va fi mult diminuată. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Partea de declarații politice s-a încheiat.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 19 iunie 2019, 9:55
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro