Plen
Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.110/30-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 22-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 22 iunie 2006

38. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Române pentru Mediul de Afaceri.  
 
consultă fișa PL nr. 320/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La punctul 43 pe ordinea de zi, Propunerea legislativă pentru înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Române pentru Mediul de Afaceri.

Legea are caracter ordinar, a fost respinsă de Senat. Raport de adoptare de la Comisia economică. Suntem Cameră decizională. Dau cuvântul inițiatorului, domnul senator Marius Marinescu.

Domnul Marius Marinescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Împreună cu dumneavoastră, domnule Bogdan Olteanu, domnule președinte al Camera Deputaților, am semnat o inițiativă legislativă de a comasa acele trei autorități pe mediu de afaceri care sunt la ora actuală, cele trei instituții, într-una singură, de a face un tratament egal de șanse între investitorii străini și investitorii români.

Această nouă autoritate va avea oficii în toată țara, și investitorii străini și investitorii români vor veni direct, local să investească, vor intra într-o concurență loială, nedescriminatorie, vor face schimb de manageriat și vor investi.

Pe de altă parte, toate fondurile de garantare pentru mediul de afaceri vor merge direct la aceste oficii și ne vom pregăti mai bine pentru a adera la 1 ianuarie 2007. Știm cu toții că, în momentul în care au aderat la Uniunea Europeană statele din jurul nostru și nu au avut o agenție puternică, au dat foarte multe IMM-uri faliment. Vă dau un exemplu: în Ungaria, în jur de 60 %, iar în Cehia, unde au avut o singură agenție pe mediu de afaceri, mai puțin de 20 %.

Pe de altă parte, vreau să vă spun că am avut în vedere și modelul din Uniunea Europeană și am văzut că o singură agenție pe mediu de afaceri, pusă la dispoziția investitorilor, a funcționat foarte bine.

Pentru aceste lucruri, doresc să votați această inițiativă legislativă și să facem ceva și pentru oamenii de afaceri.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule senator.

Din partea comisiei?

Domnul Mihai Tudose:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Prezint Raportul asupra Propunerii legislative privind înființarea, organizarea și funcționarea Autorității Române pentru Mediul de Afaceri, Camera Deputaților fiind Cameră decizională.

La întocmirea prezentului raport, comisia a avut în vedere avizele primite de la Consiliul Legislativ, Comisia juridică, de disciplină și imunități, Comisia pentru buget, finanțe și bănci, Comisia pentru muncă și protecție socială, Comisia pentru industrii și servicii.

Asupra domeniului de reglementare, nu mai insist; a fost prezentat.

Potrivit art.61 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, membrii comisiei au dezbătut acest proiect de lege în ședința din 6 iunie 2006.

Prezentul proiect de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Raportul comisiei a fost adoptat cu 24 de voturi din totalul celor prezenți, iar în urma dezbaterii, Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare a hotărât, cu 19 voturi pentru, trei împotrivă și două abțineri, să propună plenului Camerei Deputaților adoptarea acestei propuneri legislative, cu amendamentele admise, prevăzute în anexă.

Fac o mică precizare: amendamentele sunt în proporție de 95% de tehnică legislativă.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Din partea Guvernului, doamna președinte Ana-Maria Cristina.

Doamna Ana-Maria Cristina:

Bună ziua, doamnelor și domnilor.

Sunt președintele Agenției Române pentru Investiții Străine.

Dincolo de mesajul pe care trebuie să-l aduc, acela că Guvernul României nu susține această inițiativă legislativă, aș vrea să fac câteva comentarii cu privire strict la activitatea agenției noastre, activitatea de promovare și asistență pentru marile investiții.

Voi începe prin a vă spune că existența unei agenții de promovare a investițiilor a fost recomandată României de mai multe organisme internaționale. Practic, înființarea acestei agenții se datorează unui studiu al Băncii Mondiale. Agenții de promovare a investițiilor există peste tot în lume. Spre deosebire de părerea inițitorului, toate țările europene au astfel de agenții de promovare a investițiilor și trebuie să recunosc personal că susțin ideea de a încuraja, în egală măsură, investitorii străini cu cei români. Și aș vrea să vă spun că toate legile pe care dumneavoastră le-ați adoptat în Parlament o fac, mai puțin titulatura agenției - și sperăm că foarte curând această titulatură se va schimba.

Ceea ce aș vrea să știți este că acest proiect legislativ intenționează să ducă la dizolvarea Agenției de Promovare a Investițiilor într-o agenție națională pentru întreprinderi mici și mijlocii, așa cum arată și amendamentele pe care, probabil, le-ați văzut, făcute în Comisia pentru politică economică, reformă și privatizare.

Fără îndoială, problematica întreprinderilor mici și mijlocii este una de maximă importanță. Însă, permiteți-mi să vă aduc la cunoștință faptul că activitatea noastră are foarte puțină tangență cu cea a întreprinderilor mici și mijlocii.

De la înființarea A.R.I.S.-ului până în prezent, ne-am ocupat de proiecte foarte mari. Nu numai de proiecte de peste 1 milion de dolari, cum spune legea care ne înființează, ci de proiecte de sute de milioane de euro. Până în prezent, agenția a asistat nu mai puțin decât 142 de proiecte de la înființarea ei, în valoare totală de 6 miliarde euro, creând 43 de mii de locuri de muncă.

Această activitate se datorează promovării specifice pe care noi o facem în străinătate asupra mediului investițional românesc, dar și asistenței tehnice acordate fiecărui investitor în parte.

Iată de ce, de la înființarea agenției și până în prezent, putem constata cu toții că investițiile străine, volumul lor, a crescut constant, de la un an la altul, ajungând până la o cifră record în 2005, iar, pe primul trimestru al anului 2006, două miliarde într-un trimestru este, realmente, o cifră istorică.

Ținând cont de toate aceste lucruri și de faptul că problematica investițiilor este de o specificitate consfințită de foarte multe organisme internaținale, nu mai departe decât la Congresul interministerial de la Viena, care va avea loc luni și marți, săptămâna viitoare, ca și la Congresul interministerial, Întrunirea interministerială a O.E.C.D. de la Roma, de acum o lună, recomandările ferme ale acestor organisme internaționale pentru România au fost de a întări capacitatea instituțională a Agenției de Promovare a Investițiilor, de a mări numărul de persoane care lucrează acolo, dar și bugetul agenției, nicidecum de a o desființa, așa cum își propune această lege.

Doamnelor și domnilor,

Agenția Română pentru Investiții Străine este o agenție care deschide ușa pentru creare de locuri de muncă, prin colaborare cu autoritățile locale din toată țara.

Toți primarii dumneavoastră știu cât de multe proiecte au intrat pe ușa agenției, spre toate regiunile țării.

Domnul Bogdan Olteanu:

O să vă rog să sintetizați.

Doamna Ana-Maria Cristina:

De aceea, vă cer sprijinul în respingerea acestui proiect de lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Doamna Gabriela Vasile, tot din partea Guvernului.

Doamna Gabriela Vasile:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Sunt Gabriela Vasile, vicepreședinte al Agenției Române pentru Investiții Străine.

Înainte de a ocupa această funcție, am fost vicepreședinte al Agenției Naționale pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Cooperație.

Consider că, prin crearea unei structuri flexibile și eficiente, care să comaseze cele trei instituții pentru mediul de afaceri, interesele întreprinzătorilor, indiferent că vorbim de cei străini sau cei români, vor fi mai bine reprezentate.

Aceasta este declarația mea și mi-o susțin și-mi asum răspunderea pentru ceea ce spun.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului, needificat.

Din partea Grupului parlamentar al P.S.D., domnul deputat Manda.

Procedură? Pe procedură, atunci. Pentru că, din partea grupului, a cerut domnul Săniuță, înțeleg.

Domnul Iulian Claudiu Manda:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Mă uitam în raport și n-am observat data depunerii acestui proiect de lege. Și-l voi ruga pe inițiator - fie pe domnul Marinescu, fie pe domnul Olteanu - să ne spună și nouă dacă acest proiect de lege a fost depus înainte de a se certa sau se bate în Parlament, sau după.

Sau, dacă poate să ne explice dacă este în perioada în care mai funcționa Alianța sau deja se certaseră cei din Alianță.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Tot pe procedură, domnul deputat Titus Corlățean.

Nu pot să-i dau cuvântul pe fond colegului dumneavoastră, domnul Săniuță, pentru că sigur că procedura are precădere.

Domnul Titus Corlățean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Am și eu o întrebare, dacă-mi este permisă, apropo de chestiunile de procedură.

Punctul de vedere al Guvernului se exprimă de o persoană abilitată. Am avut de-a face astăzi cu o premieră în materie de procedură, fiind vorba de doi reprezentanți ai Guvernului, respectiv președintele A.R.I.S. și, înțeleg, adjunctul A.R.I.S., care au prezentat puncte de vedere fundamental diferite. Asta, apropo de coeziunea Guvernului.

Poate ne puteți explica, domnule președinte, chestiuni legate de noutatea procedurii și dacă, de acum înainte, vom merge pe această nouă procedură.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Sunt sigur că cele două puncte de vedere s-au completat reciproc foarte bine, pentru a vă ajuta să înțelegeți importanța acestui proiect.

Domnul deputat Marian Sârbu.

 

Domnul Marian Sârbu:

Pe procedură.

Domnul Bogdan Olteanu:

Sunt convins. Vă rog.

Domnul Marian Sârbu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Eu cred că ne aflăm în fața unui foarte grav conflict de interese, pe care cred că președintele Camerei va putea să-l rezolve.

După opinia mea, dânsul n-ar putea să conducă această ședință, având calitatea de inițiator al legii, alături de domnul senator Marinescu.

Deci, rugămintea mea este: ori își retrage semnătura de pe acel proiect de lege, având în vedere niște antecedente publice, să zic așa, sau rămâne inițiator. Dar, atunci, pentru perioada aceasta, cedează conducerea ședinței unui coleg de-al nostru, care abia așteaptă, probabil, în sală.

Au mai fost situații de acest tip și pot să vă spun că în situații asemănătoare, de obicei cei care au un interes direct în ceea ce privește un anumit vot, nu pot conduce ședințele respective.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Este tot pe procedură, domnule Marcu Tudor?

Chestiunea este deosebit de gravă, dacă considerați că am un interes direct, și mă voi feri să fiu implicat într-o asemenea chestiune.

Cred că putem solicita un punct de vedere al Comisiei pentru regulament. Dacă doamna secretar al Comisiei pentru regulament, doamna Olguța Vasilescu, ne va putea expune un punct de vedere, dacă sunt sau nu în conflict de interese, eu voi aprecia.

Domnul Marcu Tudor.

Domnul Marcu Tudor:

Până atunci, eu vă propun o soluție mai simplă.

De foarte multe ori, ceea ce se impută astăzi ca un conflict de interese s-a întâmplat în realitate. În atâția ani, nu se putea să nu fie unul dintre inițiatori și cel care conducea ședința.

Problema este cum conduce ședința. Dacă se constată de către noi că există o incorectitudine sau o forțare a notei într-un anumit sens de către cel care conduce, noi putem interveni și să invocăm ceea ce domnul Marian a spus adineauri.

Dar, până atunci, pentru că e și ora târzie, vă rugăm, domnule președinte, să urgentați discuțiile și dacă, repet, dacă noi constatăm că aveți o manifestare care nu ține exact de Regulament și de corectitudinea menținerii ședinței, atunci putem interveni.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Cred că o să mă bazez pe acuratețea observațiilor domnului Tudor, de fiecare dată când voi conduce lucrările.

Vă rog, domnule deputat Florea Damian.

Domnul Damian Florea:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cred că nu există nici un conflict de interese, pentru că, altfel spus, președintele Camerei trebuie să se abțină de la mai avea vreo inițiativă parlamentară, de a mai face cumva vreun amendament și așa mai departe.

Sigur că de dragul jocului, e o glumă bună, colegul a vrut să aducă aminte că sunt tot felul de lucruri care s-au întâmplat în Parlament, dar haideți să depășim momentul, să trecem mai departe.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc.

Vă asigur că în măsura în care mă voi considera într-un conflict de interese la acest proiect de lege, mă voi abține la momentul respectiv.

Dacă există... (Domnul secretar Victor Viorel Ponta dorește să ia cuvântul)

Pe procedură? Nu. Doamna deputat Andronescu și după aceea domnul secretar.

Vă rog, doamna deputat, nu-l băgați în seamă.

Doamna Ecaterina Andronescu:

Vă mulțumesc foarte mult, domnule președinte.

Totuși eu cred că trebuie să clarificăm un lucru. Care este punctul de vedere al Guvernului? România are două guverne sau are un singur Guvern?

În mod normal, decizia noastră se construiește și în funcție de punctul de vedere al Guvernului care are responsabilitatea executivă. În acest moment, eu sunt derutată. Nu știu care este punctul de vedere al Guvernului.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Da. Vă mulțumesc.

Doamna deputat, întrucât domnul vicepreședinte Dorneanu se află în sală și există suspiciunea că aș putea fi în conflict de interese la acest proiect de lege, îl rog să-mi facă marele serviciu de a conduce dezbaterile la proiectul de la pct.43.

(Din acest moment, lucrările ședinței sunt preluate de domnul Valer Dorneanu, vicepreședinte al Camerei Deputaților)

Domnul Valer Dorneanu:

Stimați colegi,

Am înțeles că trebuie să dau cuvântul pe procedură întâi. Stați puțin că s-a înscris...

Aveți cuvântul, în numele grupului parlamentar al P.S.D.

Domnul Ioan Munteanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Având în vedere că nu am primit răspuns la întrebarea adresată de către doamna deputat Andronescu, Grupul P.S.D. vă solicită o pauză de consultări de 30 de minute, să ne clarificăm această problemă.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnule președinte Olteanu,

M-ați pus într-o situație foarte onorantă?! (Râsete) Speram și eu să conduc o ședință mai de substanță. M-ați pus în situația de a acorda pauză și după pauză urmează activități...

Stimați colegi, nu vă bucurați că, după pauză, e ședință comună cu Senatul, la ora 13.

Lucrările s-au încheiat la ora 12,00.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 22 iulie 2018, 0:27
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro