Claudius Mihail Zaharia
Claudius Mihail Zaharia
Ședința Camerei Deputaților din 12 septembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.132/22-09-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-10-2021
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 12-09-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 12 septembrie 2006

  1. Intervenții și declarații politice ale deputaților:
  1.25 Claudius Mihail Zaharia - intervenție referitoare la începerea noului an școlar;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Claudius Mihail Zaharia:

Domnule președinte, stimați colegi,

Prin declarația politică de astăzi vreau să fac referire la evenimentul de referință al lunii septembrie pentru marea majoritate a românilor, începerea noului an școlar.

Așa cum ne-am obișnuit în ultimii 16 ani, fiecare deschidere de an școlar este anunțată de campaniile mass-media care evidențiază aspectele negative ale sistemului de educație, exemplele de infrastructură precară, nemulțumirile sindicatelor din domeniu. În înțelegerea mea, acestea au ca scop atragerea atenției opiniei publice asupra dezinteresului manifestat de autorități în îmbunătățirea condițiilor de studiu ale preșcolarilor, elevilor și ucenicilor, fapt binevenit, deoarece condițiile în care învață copiii noștri trebuie să fie o preocupare permanentă pentru autoritățile din România.

Din articolele și reportajele apărute, anul acesta nu pare să se desprindă nici el din acest cadru, deshiderea anului școlar 2006 - 2007 fiind caracterizată de aceleași probleme: infrastructură educațională care descrie un cadru ce face imposibil procesul de predare-învățare, materiale didactice sau resurse financiare pentru renovări insuficiente, lucrări de reabilitare ce nu vor fi terminate până la data de 15 septembrie etc.

Și totuși, toate acestea sunt puse în planul doi atunci când din partea sindicatelor cadrelor didactice apare din nou amenințarea boicotării începutului de an școlar.

Deși venirea zilei de 15 septembrie pare să fi prins din nou pe picior greșit autoritățile, eu nu pot să-mi manifest decât optimismul că reforma în educație inițiată de Cabinetul Tăriceanu va reuși. În sprijinul acestei afirmații vreau să reamintesc faptul că, raportat la anul 2004, în anul 2006 bugetul alocat educației a fost dublat. Astfel, pentru educație, în 2006, a fost alocat un buget de cca. 17 miliarde RON, în timp ce în 2004 acesta era de numai 8 miliarde RON.

Acestei dublări a bugetului i se adaugă programul de investiții în sistemul de educație cu bani atât din rezervele Guvernului, cât și obținuți în urma parteneriatelor semnate cu Banca Mondială. Suma totală a acestor investiții se ridică la 400 milioane Euro pentru mediul universitar și 700 milioane Euro pentru mediul preuniversitar, ceea ce ne conduce spre un total de 1,1 miliarde Euro, bani direcționați 100% îmbunătățirii condițiilor din sistemul de educație. Aceste sume se completează cu programul Guverului de finanțare anuală a proiectelor de infrastructură educațională din mediul rural al cărui buget este de 100 milioane Euro / an.

Pentru toate aceste fonduri a fost schimbată metoda de alocare a resurselor, unitățile de învățământ fiind stimulate de a depune cereri de finanțare pentru realizarea de proiecte de dezvoltare. În acest fel s-a renunțat la centralizarea practicată până în prezent prin care numai de la nivelul ministerului se stabilea cine și pentru ce primește resurse financiare.

Totodată, pentru deschiderea anului școlar din 2006, în mediul rural, Cabinetul Tăriceanu a asigurat dotarea cu mobilier școlar a 1500 de școli, au fost dotate cu alimentare cu apă 500 de școli, s-a asigurat dotarea cu mijloace de învățământ de bază a 8000 de unități de învățământ și s-au asigurat materiale tipărite folosite ca materiale auxiliare în ore și pentru biblioteca școlii pentru 4000 de școli.

Dar cum reforma în educație nu este caracterizată doar de investițiile în infrastructura educațională, ci și de creșterea salariilor profesorilor, Cabinetul Tăriceanu a reușit o creștere a acestora, deocamdată departe de nevoile și de nivelul de salarizare necesar unui trai decent cadrelor didactice, dar totuși o creștere comparabilă cu creșterile salariale ale tuturor angajaților din cadrul instituțiilor de stat.

În baza celor evocate prin această declarație politică pot susține că în sistemul de învățământ, din punctul de vedere al infrastructurii și al nivelului salarizării, se pot observa îmbunătățiri, îmbunătățiri ce mă fac să fiu încrezător în faptul că acestă evoluție a reformei în sistemul de educație va continua în beneficiul cadrelor didactice, a preșcolarilor, elevilor și ucenicilor.

Rezultatele, așa cum este de așteptat, nu pot fi observate imediat. De aceea, consider că este important ca reforma în educație să continue în același ritm susținut și totodată în aceeași stare de colaborare dintre cadrele didactice și autorități.

Vă mulțumesc.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 19 octombrie 2021, 8:22
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro