Plen
Ședința Senatului din 16 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.151/26-10-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-10-2021
12-10-2021
11-10-2021
05-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 16-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 16 octombrie 2006

13. Din partea Guvernului au primit răspunsuri senatorii:  

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

  ................................................
Doina Silistru - de la Eugen Nicolăescu, ministrul sănătății Publice;

Stimate colege și stimați colegi, trecem la răspunsuri. O să dau cuvântul, mai întâi, domnului ministru Eugen Nicolăescu. Domnule ministru, aveți două întrebări și o interpelare.

O întrebare a domnului senator Dan Gabriel Popa, din partea Grupului parlamentar al Alianței Dreptate și Adevăr, P.N.L.-P.D., cu examinarea radiologică a bolnavilor TBC. După aceea, domnul senator Ilie Petrescu, referitor la parcul auto-ambulanța Gorj, și doamna senator Doina Silistru, cu privire la situația dezastruoasă a spitalelor din Vaslui.

Vă rog, aveți cuvântul, în ordinea în care doriți dumneavoastră. Microfonul 8.

 

Domnul Eugen Nicolăescu - ministrul sănătății publice:

Mulțumesc, domnule președinte.

Am să dau răspuns la interpelarea doamnei senator Doina Silistru. Domnia-sa vorbește despre autorizațiile de funcționare pentru spitalele din județul Vaslui și îi comunic doamnei senator că toate spitalele din acest județ dețin autorizație sanitară de funcționare vizată anual, iar aceste spitale funcționează în baza unui grafic de conformitate.

În ceea ce privește finanțarea primită de către Spitalul județean de urgență Vaslui de la Ministerul Sănătății Publice, în anul 2006, aceasta este în valoare de 3.000.000.000 de lei și are ca destinație repararea Secției de psihiatrie.

La întrebarea domnului senator...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă, vă rog.

Doamna senator Doina Silistru, mai aveți ceva de adăugat?

Vă rog, microfonul 3.

 
 

Doamna Doina Silistru:

În primul rând, mulțumesc domnului ministru al sănătății pentru că a venit personal să răspundă la aceste întrebări și interpelări.

În al doilea rând, aș vrea să am convingerea că tot ceea ce a spus domnia-sa și banii repartizați pentru județul Vaslui o să ajungă acolo unde trebuie și sper ca - eu știu? - să dea mai multă atenție acestui județ care, datorită unui nivel de trai mai scăzut, și problemele de sănătate sunt mult mai grave. Deci, cred că ar trebui acordată o mai mare atenție sistemului de sănătate din acest județ. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Vă rog, continuați, domnule ministru.

 
 

Domnul Eugen Nicolăescu:

Dacă îmi permiteți, domnule ministru, aș mai spune doamnei senator că am toată convingerea că ceea ce v-am spus se și realizează, că sumele vor fi dirijate exact acolo unde au fost trimise ca să facă ceea ce trebuie. În al doilea rând, tot pentru județul Vaslui, au mai fost alocate și alte sume, pentru Spitalul din Huși. Tot așa, vă informez, pe această cale, că, anul viitor, Spitalul județean din Vaslui va intra într-un proces amplu de modernizare și reabilitare.

 
Ilie Petrescu - de la Eugen Nicolăescu, ministrul sănătății Publice;

În continuare, dacă îmi permiteți, am să răspund domnului senator Ilie Petrescu. Întrebarea domnului senator are în vedere situația Parcului auto al serviciului ambulanță Gorj. Îi comunic domnului senator că, în bugetul Ministerului Sănătății Publice, pe acest an, au fost prevăzute fonduri pentru achiziționarea de noi ambulanțe în sumă de 96.000 de lei, din care 46.000 de lei din bugetul de stat și 50.000 de lei din veniturile proprii colectate, potrivit Legii privind reforma în sănătate, referitor la titlul "Finanțarea unor cheltuieli de sănătate".

În acest sens, vă informez, domnule senator, că Ministerul Sănătății Publice a organizat deja, este în curs, este deschisă licitația pentru achiziția de ambulanțe de tip B și ambulanțe de tip C, conform anunțului de participare publicat în Monitorul Oficial din 15 septembrie, data de deschidere a ofertelor pentru această licitație era 18 octombrie, ea a fost decalată pentru 25 octombrie, pentru că au fost o serie de clarificări, așa cum prevede legea. Autoritatea contractantă este Ministerul Sănătății. Pentru județul Gorj sunt alocate 5 ambulanțe pentru anul 2006, 4 tip B și una tip C, urmând ca în anul 2007 să mai vină încă 10, iar în 2008 încă 15.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Cu alte cuvinte, bolnavi să aveți.

Domnul senator Ilie Petrescu, doriți să mai adăugați ceva?

 
 

Domnul Ilie Petrescu:

Doresc să se realizeze această chestiune, pentru că dumneavoastră mi-ați mai promis ceva la Gorj și sper, cu ocazia aceasta, că dumneavoastră puteți rezolva acea chestiune pentru care v-am rugat prin întrebările și interpelările adresate.

Sper să nu ajungă și ambulanțele, rezolvarea pentru care m-ați asigurat, acum, în Parlamentul României, la fel ca... știți despre ce vorbesc... Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Eugen Nicolăescu:

Domnule senator, sper ca la sfârșitul anului acesta sau începutul anului viitor, să punem în funcțiune, împreună, cele 5 ambulanțe de care spuneam.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Dan Gabriel Popa - de la Eugen Nicolăescu, ministrul sănătății Publice;

Dați răspuns și domnului senator Dan Gabriel Popa.

 

Domnul Eugen Nicolăescu:

Deci, la a treia întrebare, domnul senator Dan Gabriel Popa vorbește despre interzicerea efectuării microradiografiei, ca procedură radiologică de examinare, utilizată în scopul depistării active a TBC. Am să-i comunic domnului senator că, în ceea ce privește soluționarea problemei tuberculozei, România tinde să se alinieze strategiilor și experienței internaționale în domeniu, precum și recomandărilor Organizației Mondiale a Sănătății pentru programele naționale de control al TBC pulmonare. Sunt o serie de direcții strategice, care au fost stabilite în baza unor documente de poziție, pe care România le-a semnat, și ca atare Ministerul Sănătății a luat decizia emiterii unui ordin prin care se interzice efectuarea microradiografiei ca procedură radiologică de examinare utilizată în scopul depistării active a TBC.

Argumentele care susțin această decizie sunt argumente de ordin medical și anume, proporția de depistare a cazurilor noi de tuberculoză pulmonară prin procedura MRP este mică și variază în limitele a numai 12%, umbrele radiologice evidențiate prin MRP nu sunt specifice pentru diagnosticul de tuberculoză pulmonară, examenul MRP nu permite diferențierea pacienților contagioși de cei care nu prezintă risc de contagiune pentru comunitate, procedura MRP nu este eficientă în termeni cost-beneficiu, deoarece specificitatea metodei în ceea ce privește identificarea sursei infecției este mică, existând numeroase cazuri care apar între două investigații succesive și, de asemenea, procedura MRP este considerată cea mai importantă sursă de expunere inutilă la radiații ionizante a populației.

În acest sens, precizez că diagnosticul de tuberculoză pulmonară se bazează, în principal, pe examinarea bacteriologică a frotiurilor din sputa pacienților suspecți, identificați de către toate serviciile medicale cărora li se adresează populația și, numai în cazuri rare, pe examenul radiologic pulmonar și pe examinarea clinică a unui practician cu experiență.

De asemenea, precizez că ministerul, în colaborare cu specialiști din domeniul pneumologiei, depune eforturi pentru revizuirea strategiei naționale de luptă contra tuberculozei, pentru perioada 2007-2012.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc, domnule ministru Eugen Nicolăescu, pentru prezență.

Din partea Ministerului Justiției, dau cuvântul doamnei secretar de stat Katalin Kibedi, pentru a răspunde domnului senator Valentin Dinescu, Partidul România Mare.

Doriți să interveniți? Vă rog. Microfonul 2.

 
 

Domnul Dan Gabriel Popa:

Mulțumesc mult, domnule ministru, dar cred că cei care v-au făcut răspunsul au fost total pe lângă întrebare. Iertați-mă! Sigur că nu aveam nimic împotriva scoaterii MRP-urilor din investigații, dar întrebarea se referea la aparatele de radiologie din județ. Îmi pare rău!

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul ministru, vă rog, microfonul 8.

 
 

Domnul Eugen Nicolăescu:

Domnule senator, cel puțin întrebarea așa a ajuns la Ministerul Sănătății, dar, întrucât cunosc foarte bine cazul, vă pot răspunde pe loc la această nouă precizare și anume că sunt în deschidere două licitații, una pentru aparate radiologice mobile și alta pentru aparate radiologice fixe. Dacă toate lucrurile merg cum trebuie, până la sfârșitul anului, vom avea în toate spitalele cu secții de urgență aparate radiologice mobile și, în cea mai mare parte a spitalelor, aparate radiologice fixe, care sunt acreditate și autorizate după ultimele reguli. Ca atare, nu mai există riscul ca cele care sunt scoase din uz, ca urmare a interzicerii de către CENECAN, să provoace în rândul populației nemulțumiri și nerealizarea de radiografii.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc, domnule ministru.

 
Valentin Dinescu - de la Katalin Kibedi, secretar de stat în Ministerul Justiției;

Dau cuvântul doamnei secretar de stat Katalin Kibedi, pentru a răspunde domnului senator Valentin Dinescu.

Vă rog, aveți cuvântul, microfonul 12.

 

Doamna Katalin Kibedi - secretar de stat în Ministerul Justiției:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule senator, pentru a putea răspunde la întrebarea dumneavoastră, Ministerul Justiției s-a adresat Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, pentru a întreprinde verificările necesare în vederea identificării dosarelor care să aibă ca obiect verificarea aspectelor semnalate în sesizarea dumneavoastră. Având în vedere că din răspunsul acestei instituții rezultă că nu există astfel de dosare înregistrate, sesizarea dumneavoastră a fost transmisă Direcției de Investigare a Infracțiunilor de Criminalitate Organizată și Terorism, structura centrală, având în vedere competențele legale, urmând ca, în urma verificărilor, rezultatul să vă fie comunicat dumneavoastră, personal.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Valentin Dinescu, dacă aveți vreo intervenție, vă rog, microfonul 1.

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Vă mulțumesc.

Doamna ministru, pot să vă spun că nu aveți nici o vină, doar că nu rezolvă chestiunea intervenția dumneavoastră și nici nu este un răspuns la ceea ce întrebasem eu. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc.

 
Ilie Petrescu - de la Alexandros Galiatatos, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului;

Mergem mai departe.

Dau cuvântul domnului secretar de stat Alexandros Galiatatos, microfonul 8.

Vă rog să mă urmăriți, domnule secretar de stat: aveți o interpelare a domnului senator Viorel Arion, legat de modernizarea drumului național Simeria-Petroșani. Nefiind prezent, vă rog să-i dați răspunsul în scris. Aveți o interpelare a domnului senator Ilie Sârbu, legat de lucrările la Drumul Național 6 și DN European 70. Vă rog să-i dați răspunsul în scris, domnul senator Ilie Sârbu este aici. Și o interpelare a domnului senator Ilie Petrescu, cu privire la sumele alocate pentru construirea de locuințe și săli de sport.

Vă rog, aveți cuvântul.

 

Domnul Alexandros Galiatatos - secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului:

Domnule senator, referitor la întrebarea dumneavoastră, la construcția de locuințe pentru județul Gorj, pot spune că, în perioada 2001-2005, prin programul construcțiilor de locuințe pentru tineri, s-au pus în funcțiune 207 locuințe, din care 175 în municipiul Târgu-Jiu, iar restul în localitatea Târgu-Cărbunești. În programul pe anul 2006, județul Gorj este cuprins cu 7 obiective amplasate în municipiul Târgu-Jiu, localitățile Motru și Rovinari, cu un total de 279 de locuințe, 92 se află în execuție, 187 în faza de organizare a licitațiilor pentru execuția lucrărilor. Suma alocată de la bugetul de stat fiind de 5,3 milioane lei.

În conformitate cu solicitările autorităților publice locale, pentru anul 2007, sunt propuse pentru finanțare încă 38 de locuințe pentru localitatea Rovinari. Pentru anul 2007, fondurile ce se vor aloca au în vedere finalizarea celor 92 de locuințe aflate în execuție și continuarea lucrărilor pentru 219 locuințe.

Referitor la construcția de săli de sport pentru județul Gorj. În prezent mai sunt trei săli de sport în execuție, pentru care în anul 2006 s-au alocat 1,724 milioane lei, și o sală pentru reabilitare în municipiul Tg. Jiu, în faza de licitație lucrări. Avem situația defalcată pe localități. Se prezintă într-un tabel, dacă-mi permiteți să vi-l dau în scris.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă dă în scris tabelul. Haideți, că n-avem timp. Vă rog, domnul Ilie Petrescu, microfonul 1.

 
 

Domnul Ilie Petrescu:

Domnule președinte, vă mulțumesc mult.

Domnule ministru,

Problema care mă interesează la Motru este dacă s-a aprobat blocul pentru apartamente și sala de sport, pentru că eu, în întrebare, am ridicat această problemă, deoarece, în mandatul trecut, în 2000-2004, pe timpul guvernării Năstase, au fost aprobate două blocuri de locuință: blocul care se află astăzi în execuție și cel de care nu se știe dacă este sau nu prins în programul de licitații și dacă s-au alocat bani în 2007. Asta vroiam să știu. Și sala de sport de la Motru. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci, microfonul 8. Aveți răspunsul scris, probabil că le veți găsi acolo, toate aceste lucruri.

 
 

Domnul secretar de stat Dănuț Apetrei. Numai o secundă... Deci, angajarea personalului la APIA, pentru domnul senator Petre Daea. O să-i dați răspunsul în scris. Domnului Ilie Sârba, "Eficiența serviciului de consultanță", îi veți da, de asemenea, răspuns scris. Domnului Petru Stan, vă rog să-i transmiteți răspunsul în scris.

 
Ioan Corodan - de la Alexandru Mircea, secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor;

Domnul secretar de stat din partea Ministerului Administrației și Internelor, Mircea Alexandru. Aveți două întrebări: una a domnului senator Ioan Corodan, cu salarizarea personalului din administrația publică și a doua a domnului senator Valentin Dinescu, referitor la adunările UDMR din 23 și 30, septembrie de la Miercurea-Ciuc și Tg. Mureș. Vă rog, vă ascultăm.

 

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Bună seara, domnule senator.

În legătură cu întrebarea dumneavoastră, prin care solicitați informații referitoare la stadiul elaborării proiectului de act normativ ce va reglementa sistemul unitar de salarizare a funcționarilor publici, precum și soluțiile avute în vedere pentru corelarea acestui proiect de act normativ cu cel referitor la salarizarea personalului contractual din administrația publică, vă comunicăm următoarele: elaborarea și implementarea unui sistem unitar de salarizare a funcționarilor publici constituie o condiție esențială pentru continuarea reformei funcției publice și pentru profesionalizarea și stabilirea funcționarilor publici, fiind, în același timp, unul din obiectivele strategiei actualizate a Guvernului României privind accelerarea reformei în administrația publică. Obiectivul programului derulat în acest sens de Guvern îl constituie elaborarea unui sistem de salarizare unitar pentru funcționarii publici, sistem care să fie echitabil, competitiv, transparent, simplu de gestionat, capabil de a atrage și menține funcționari publici competenți, în măsură să reflecte importanța și realizările din activitate, precum și sustenabil din punctul de vedere al costurilor. La reuniunea din data de 8 august 2006 a Comisiei interministeriale pentru finalizarea politicii de stabilire a sistemului unitar de salarizare au fost prezentate trei opțiuni privind sistemul unitar de salarizare a funcționarilor publici, precum și costul implementării fiecăreia dintre aceste opțiuni. La data de 20 septembrie 2006, comisia a hotărât, în unanimitate, să recomande implementarea, începând cu 1 ianuarie 2007 a unei opțiuni care se bazează pe o structură a salariului așa cum este definită în prezent în art. 29 din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, dar care încearcă să organizeze într-o manieră mai rațională, mai coerentă și mai transparentă. De exemplu: diferențele procentuale dintre treptele de salarizare din cadrul gradelor profesionale să fie aproximativ egale. Unele indemnizații și sporuri să fie incluse în salariul de bază, deci, să se reducă numărul de indemnizații, ele să fie incluse în salariul de bază. Aproximativ 80% din remunerație să fie plătită sub formă de salariu de bază și supliment al costurilor. Proiectul Legii privind sistemul unitar de salarizare a funcționarilor publici a fost finalizat la data de 4 octombrie. În intervalul imediat următor va fi transmis organizațiilor sindicale reprezentative ale funcționarilor publici, organizațiilor profesionale ale funcționarilor publici, în vederea formulării de observații și propuneri. De asemenea, documentul va fi transmis, cu respectarea procedurilor "repetări la transparența decizională" tuturor structurilor interesate.

2. Pentru remedierea deficiențelor existente în legătură cu salarizarea personalului contractual din administrația publică, la nivelul Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, Ministerului Administrației și Internelor și Ministerului Finanțelor Publice au fost întreprinse demersuri în vederea elaborării unui proiect de lege privind salarizarea personalului contractual din sectorul bugetar, în funcție de calitatea și performanța activității, pentru care a fost stabilit ca termen de aprobare în Guvern luna noiembrie 2006. În vederea elaborării proiectului în discuție a fost constituită, printr-o hotărâre de Guvern, e vorba de Hotărârea nr. 617/2006, o comisie interministerială formată din reprezentanți ai ministerelor ale căror domenii de activitate au o pondere semnificativă în segmentul personalului contractual.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. S-a înțeles, domnule secretar de stat. Domnule senator Corodan, dacă aveți nevoie de informații în plus. Microfonul 1.

 
 

Domnul Ioan Corodan:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îi mulțumesc domnului secretar de stat pentru informațiile date și aștept răspunsul scris.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Valentin Dinescu - de la Alexandru Mircea, secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor;

A doua întrebare, a domnului senator Valentin Dinescu.

 

Domnul Alexandru Mircea:

Bună seara, domnule senator.

Întrebarea dumneavoastră, prin care solicitați o serie de informații în legătură cu întrunirile liderilor maghiari din România, desfășurate în data de 23 și în data de 30 septembrie a.c. la Miercurea-Ciuc și, respectiv, Târgu-Mureș, vă comunicăm următoarele: în data de 23 și, respectiv, 30 septembrie, în municipiile Miercurea-Ciuc și Târgu-Mureș s-au desfășurat două întruniri la care au participat o parte a liderilor politici maghiari din România. Întrunirea a avut loc în sala de ședințe a Consiliului județean Harghita și, respectiv, în Sala Mare a Palatului Culturii din Municipiul Târgu-Mureș. La evenimente au fost ținute discursuri cu privire la problemele actuale cu care se confruntă comunitatea maghiară din România, fiind exprimate o serie de soluții, pe care liderii politici ce reprezintă interesele acestei etnii ar trebui să le aibă în vedere. Cele două evenimente s-au desfășurat în spații închise, au avut caracterul unor întruniri politice, în care persoanele participante și-au exprimat opiniile, iar organizarea lor nu a necesitat, potrivit dispozițiilor legale în vigoare, incidente materiei, obținerea vreunei autorizații prealabile. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Dinescu, microfonul 1. Vă rog.

 
 

Domnul Valentin Dinescu:

Domnule ministru, trebuie să recunosc că replica sau prevederea din răspuns, "potrivit căreia și-au exprimat opiniile" m-a lăsat fără replică. Eu vă îndemn să vedeți filmul "Păsările" sau să-l revedeți, dacă l-ați văzut și, dați-mi voie să vă spun că sunt și opinii care au germenul infracțional în ele, domnule ministru.

 
Gheorghe Funar - de la Alexandru Mircea, secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor;

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Trecem la interpelarea domnului Funar, legat de încălcarea Legii nr. 258/2006 - descărcarea de sarcină arheologică.

 

Domnul Alexandru Mircea:

Bună seara, domnule senator.

În legătură cu interpelarea dumneavoastră, prin care semnalați o serie de aspecte referitoare la o eventuală încălcare, în comuna Florești, județul Cluj, a prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 43/2000 privind protecția patrimoniului arheologic, vă comunicăm următoarele: conform actului normativ invocat, modificat... E vorba de Ordonanța Guvernului nr. 43/2000, modificat prin Legea nr. 258/2006, nu Ministerul Administrației și Internelor, ci Ministerul Culturii și Cultelor îndeplinește "direct sau prin instituțiile sale subordonate atribuții în domeniul protejării patrimoniului arheologic". În art. 12 din actul normativ invocat se precizează detaliat care sunt aceste atribuții ale Ministerului Culturii și Cultelor. Ne-am interesat pentru dumneavoastră, însă, în legătură cu situația expusă și, în baza datelor comunicate de instituția prefectului, vă facem următoarele precizări: pe suprafața de teren la care faceți referire, aflată în proprietatea S.C. POLUS TRANSILVANIA, Companie de investiții S.A. Cluj-Napoca, au fost demarate lucrări de construcții și de amenajarea Centrului comercial POLUS. În data de 29 august a.c., cu ocazia lucrărilor, decopertărilor executate de către firma menționată, a fost descoperit un schelet uman și alte vestigii arheologice. În conformitate cu dispozițiile legislației în vigoare, incidente materiei, investitorul a dispus sistarea imediată a lucrărilor în zona respectivă și protejarea perimetrului, anunțând autoritățile administrației publice locale, Inspectoratul Județean de Poliție Cluj, precum și Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniul Cultural Național Cluj, cu privire la descoperirea respectivă. În aceeași zi, reprezentanții instituțiilor menționate și antreprenorul s-au întrunit în vederea analizării situației create și au stabilit o serie de măsuri, după cum urmează: cercetarea preliminară a zonelor de interes de către echipe ale Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei pentru stabilirea arealelor de investigare; sistarea oricăror lucrări pe zonele stabilite de către echipele Muzeului Național de Istorie a Transilvaniei; evaluarea rezultatelor cercetărilor arheologice preliminare și stabilirea planului de cercetare arheologică. Menționăm că la data întocmirii răspunsului către dumneavoastră, proiectul de cercetare arheologică, elaborat pe baza cercetărilor preliminare, de către Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei, era finalizat, urmând a fi prezentat în cel mai scurt timp spre aprobare Comisiei Naționale de Arheologie. De asemenea, S.C. POLUS TRANSILVANIA, Companie de Investiție S.A. Cluj-Napoca și Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei au încheiat un contract de cercetare arheologică extensivă, potrivit căruia urmează a fi realizate investigații de teren amănunțite și operațiuni de restaurare a obiectelor descoperite, documentații științifice detaliate, precum și o monografie a zonei investigate. Rezultatul acestei cercetări va fi materializat în documentații pentru descărcarea de sarcina arheologică. Lucrările se desfășoară în conformitate cu prevederile legale în vigoare aplicabile în domeniu, cercetările arheologice fiind conduse de Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei și finanțate de S.C. POLUS TRANSILVANIA, Companie de Investiție S.A. Situația acestor cercetări arheologice este și va fi în continuare monitorizată de Comisia Națională de Arheologie, precum și de Direcția Județeană pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național Cluj. Precizăm faptul că până la data întocmirii răspunsului, la nivelul Inspectoratului Județean de Poliție Cluj nu au fost înregistrate dosare penale referitoare la încălcarea, în cazul dat, a prevederilor legale supuse atenției de către dumneavoastră. Mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Domnul senator Funar, microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte al Senatului.

Mă nemulțumește răspunsul dat de distinsul secretar de stat, și suficiența lui. Vă informez, dacă n-ați știut, domnule secretar de stat că este vorba de cel mai mare tun imobiliar care s-a dat în România de când avem guvernare portocalie. Valoarea terenului - domeniu public - 35 ha, calitatea I de fertilitate, domnul ministru Sârbu își amintește, acolo erau câmpurile experimentale ale Universității de Științe Agricole. Firma POLUS a intrat cu buldozerele și le-a ras. Terenul în valoare de 52 până la 70 milioane euro a fost luat gratis de Firma POLUS, a început să execute lucrări de construcție fără a se efectua lucrări de către arheologi și a se da descărcare de sarcina arheologică. Legea pe care ați menționat-o spune limpede: dacă apar descoperiri arheologice întâmplătoare, se sistează toate lucrările. Dacă se continuă lucrările, fapta e infracțiune. Acolo s-a ajuns la o înțelegere. Pentru că Paszkany Arpad Zoltan, patronul Firmei POLUS a finanțat campania electorală a PD-ului și a PNL-ului din județul Cluj și municipiul Cluj-Napoca și acolo există lege, dar e tocmeală. S-a ajuns la o înțelegere: voi săpați aici și noi lucrăm dincolo. Au fost distruse vestigii unice în Europa. Toată presa locală și centrală este plină de aceste ilegalități. Eu v-am solicitat, domnule secretar de stat, și insist, să respectați legea. Primarul comunei Florești era obligat să suspende autorizația de construire și să se sisteze orice lucrări de construcție, așa spune legea negru pe alb, domnule secretar de stat, în caz contrar este infracțiune. Vă rog să solicitați polițiștilor din Florești și Inspectoratului de Poliție al județului Cluj să respecte legea. Am făcut și plângeri penale, o mulțime, și trebuie respectată legea. Eu nu solicit altceva și nu pot accepta ca român, ca un colonel în securitatea statului ungar, care este Paszkany Arpad Zoltan să distrugă vestigiile arheologice din perioada pre-dacică, dacică, romană și post-romană descoperite de arheologi. Interveniți rapid și blocați-l pe acest udemerist să ne distrugă istoria. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Da. Domnule secretar de stat, trebuie văzut exact, încă o dată, care e situația acolo și luate măsurile de rigoare. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Alexandru Mircea:

Vă rog, totuși, să-mi permiteți, să-i răspund domnului senator, domnule președinte.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog.

 
 

Domnul Alexandru Mircea:

Eu am făcut, din capul locului, o trimitere expresă la autoritățile de reglementare și de control în domeniul respectiv. Se pare că întrebarea domnului senator a fost adresată altei autorități centrale, respectiv, Ministerului Administrației și Internelor. Nu fac acum trimiteri și nu vin să dezvolt care sunt atribuțiile prevăzute în art. 12 din Legea nr. 258/2006. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mergem mai departe. Domnule Funar, s-a înțeles. Trebuie să facă investigații, din nou, de această temă. Vă rog, microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte al Senatului, îmi pare rău că domnul secretar de stat n-a înțeles. M-am referit la primar, care este subordonat Ministerului Administrației și Internelor. Primarul nu a suspendat autorizația de construire.

Eu m-am adresat și ministrului culturii și cultelor, m-am adresat, vă spuneam, și la parchete, și la fiecare le solicit să respecte legea. Primarul să respecte legea. Să suspende autorizația de construire, așa spune legea, în mod expres. Atât vă solicit, nu altceva. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

S-a înțeles, domnul secretar de stat? Stimați colegi, ne apropiem de final. Mai avem vreo 3-4 răspunsuri. Domnul senator Dan Gabriel Popa avea o întrebare legată de repararea DN 65 Costești - Roșiorii de Vede. Se amână. S-a transmis răspunsul scris, deci este soluționată. Referitor la reabilitarea Școlii generale din Motru - Gorj se solicită amânare. Ministerul Educației și Cercetării.

 
 

Domnul Anton Niculescu, secretar de stat la Ministerul Afacerilor Externe, i-a dat răspunsul scris domnului senator Ion Chelaru, referitor la imobilul "Catedrala Plazza". Mai avem o amânare solicitată de Ministerul Afacerilor Externe, legată de disfuncționalități în organizarea Summit-ului Francofoniei, a domnului senator Viorel Arcaș.

 
Gheorghe Funar - de la Cătălin Ionel Dănilă, secretar de stat în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei.

Și acum, trecem la domnul secretar de stat, l-am păstrat la urmă, Cătălin Ionel Dănilă, microfonul 10, vă rog. Pentru domnul senator Otilian Neagoe, vă rog să-i dați răspunsul scris. De asemenea, pentru domnul senator Gabriel Simionescu, de la Grupul parlamentar al PSD, proteze pentru persoanele infirme, răspuns scris.

Doamnei Silvia Țicău, prețul gigacaloriei și ajutoarele pentru încălzire, vă rog să transmiteți răspunsul scris.

Și acum, vă rog să răspundeți domnului senator Gheorghe Funar, legat de recalcularea pensiei cetățeanului Vana Ion din Băișoara, județul Cluj.

 

Domnul Cătălin Ionel Dănilă - secretar de stat la Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei:

Mulțumesc frumos, domnule președinte. Domnule senator, în legătură cu cazul domnului Vana Ion, începând cu data de 1 octombrie 2004, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.1550/2004 și a Ordonanței de urgență nr.4/2005, aprobată prin Legea nr.78/2005, pensiile din sistemul public, stabilite în fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, potrivit legislației anterioare de 1 aprilie 2001, au fost recalculate în conformitate cu principiile Legii nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările și completările ulterioare. Scopul acestei acțiuni a fost acela de a determina punctajul mediu anual pentru fiecare pensie, pornindu-se de la principiile Legii nr.19/2000 și în condițiile menținerii cerințelor prevăzute de legislația în vigoare la data deschiderii dreptului de pensie, utilizându-se formula de calcul introdusă de această lege și cu respectarea prevederilor Hotărârii de Guvern menționate, nr.1550/2004. În acest mod, toate pensiile au fost stabilite după aceeași lege, după aceeași metodologie, potrivit acelorași principii, indiferent de data pensionării și indiferent de legislația care a fost aplicată la momentul stabilirii inițiale. Astfel, în fiecare dosar de pensii, a fost stabilit punctajul mediu anual, prin aplicarea prevederilor art.164, coroborate cu cele ale art.78 din Legea nr.19/2000. Pentru respectarea principiului dreptului câștigat și pentru a nu se ajunge în situația în care, datorită noilor stagii de cotizare și a noilor vârste prevăzute de Legea nr.19/2000, anumite persoane să nu mai îndeplinească condițiile de pensionare, s-au menținut cerințele de vechime integrală în muncă, și de vârstă, prevăzute de legislația sub imperiul căreia s-au deschis drepturi inițiale de pensie. Actul normativ reglementează care au fost stagiile de cotizare, respectiv, vechimea în muncă necesară deschiderii dreptului la pensie, astfel, până la data la care a intrat în vigoare Legea nr.3/1977, aceasta era de 20 de ani pentru femei și 25 de ani pentru bărbați, iar după intrarea în vigoare a Legii nr.3/1977, 25 de ani pentru femei și 30 de ani pentru bărbați. Ordonanța de urgență a Guvernului nr.4/2005 reprezintă cadrul legal necesar recalculării și stabilește termenul de definitivare a procesului de recalculare, etapele de plată și modul de calcul pentru determinarea punctajului mediu anual, potrivit prevederilor Legii nr.19/2000. După definitivarea acestei operațiuni, punctajul mediu anual care se atribuie pensionarului este cel aflat, rezultat din recalculare, indiferent dacă acesta este mai mic sau mai mare decât cel aflat în plată. În situația în care punctajul mediu anual este mai mic și, implicit, cuantumul pensiei este mai mic, se menține, totuși, cuantumul existent în plată până când, din înmulțirea noului punctaj mediu anual cu valoarea unui punct de pensie, rezultă un cuantum al pensiei mai mare. Procesul de recalculare a pensiilor, stabilite potrivit legislațiilor în vigoare până la data de 1 aprilie 2001, nu este un proces de majorare a pensiilor. Scopul acestei măsuri reprezintă asigurarea unui raport de echitate între toți pensionarii sistemului public de pensii, din punct de vedere al modului de calcul. Referitor la dosarul domnului Vana Ion, precizăm că acesta a fost solicitat de la Casa locală de pensii Turda pentru a fi verificat de specialiștii din cadrul Casei Naționale de Pensii și Asigurări Sociale. Rezultatul verificării va fi comunicat la momentul soluționării. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Funar, mai aveți ceva de spus, microfonul 2?

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte al Senatului, aștept răspunsul, să vedem și în acest caz particular al domnului Vana Ion, dar aduceam în discuție o problemă de principiu, respectiv, o promisiune din campania electorală și a domnului ministru Gheorghe Barbu, care susținea că la vechime egală în muncă, indiferent de anul pensionării, se asigură aceeași pensie și acest principiu nu a fost respectat și am primit foarte multe sesizări de la cetățeni, inclusiv un caz pe care vi l-am exemplificat, al domnului Vana Ion.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Nu, nu e numai vechimea în muncă!

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Bineînțeles, sunt și celelalte ... dar nu am intrat în detalii, domnule președinte, mai mult ca să economisim timpul. Aștept răspunsul concret. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Bine.

 
Ioan Corodan - de la Cătălin Ionel Dănilă, secretar de stat în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei.

Deci, domnul secretar de stat Cătălin Ionel Dănilă, mai aveți o întrebare, a domnului senator Ioan Corodan, Grupul parlamentar al PRM, legat de angajarea persoanelor cu dizabilități.

 

Domnul Cătălin Ionel Dănilă:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte. Domnule senator, referitor la programele derulate în vederea diminuării dificultăților cu care se confruntă persoanele cu dizabilități, în lumina integrării din 2007, prin Hotărârea Guvernului nr.1175/2005, a intrat în vigoare strategia națională pentru protecția, integrarea și incluziunea socială a persoanelor cu handicap, în perioada 2006 - 2013, care se numește "Șanse egale pentru persoanele cu handicap, pentru o societate fără discriminări". Unul dintre cele trei obiective generale de strategie este creșterea gradului de ocupare a forței de muncă pentru persoanele cu handicap, pentru realizarea acestuia fiind prevăzute măsuri concrete în sarcina Autorității Naționale pentru Persoanele cu Handicap, a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă și autorităților publice locale. De asemenea, Autoritatea Națională pentru Persoanele cu Handicap a elaborat în cursul anului 2006 un proiect de lege privind promovarea și protecția drepturilor persoanelor cu handicap, care se află în dezbaterea comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaților. Acest proiect de lege a fost elaborat în colaborare cu organizațiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap. Principalele direcții care privesc integrarea socială a persoanei cu handicap, din proiectul de act normativ, sunt: prevenirea instituționalizării și dezvoltarea de servicii alternative comunitare, cum ar fi serviciile de suport pentru familie, asistent personal, servicii la domiciliu, asistent personal profesionist.

Stimularea încadrării în muncă a persoanelor cu handicap, prin următoarele măsuri:

  • Acordarea integrală a indemnizației cumulativ cu veniturile salariale și cu bugetul personal complementar, respectiv, acordarea de credit a cărui dobândă se suportă din bugetul de stat pentru achiziționarea unui mijloc de transport.
  • Autoritățile și instituțiile publice, persoanele juridice publice sau private care au cel puțin 50 de angajați au obligația de a angaja persoane cu handicap, într-un procent de cel puțin 4% din numărul total de angajați.
  • De asemenea, se introduce dreptul la opțiune pentru persoanele juridice care nu angajează persoane cu handicap, în sensul în care fie plătesc, lunar, către bugetul de stat o sumă reprezentând 50% din salariul de bază minim brut pe țară, înmulțit cu numărul de locuri de muncă în care nu au angajat persoane cu handicap, fie achiziționează produse de la unitățile protejate, autorizate, de sumă echivalentă cu suma datorată la bugetul de stat, oferind astfel oportunități de dezvoltare pentru unitățile protejate și, implicit, de creștere a numărului de persoane cu handicap angajate.
  • De asemenea, sunt acordate angajatorilor de persoane cu handicap mai multe facilități, printre care deducerea la calculul profitului impozabil a sumelor aferente adaptării locurilor de muncă protejate și achiziționării utilajelor și echipamentelor utilizate în procesul de producție de către persoanele cu handicap, deducerea la calculul profitului impozabil a cheltuielilor cu transportul persoanelor cu handicap, de la domiciliu la locul de muncă, precum și a cheltuielilor cu transportul materiilor prime și a produselor finite la și de la domiciliul persoanei cu handicap, angajată pentru munca la domiciliu, respectiv, decontarea din bugetul asigurărilor pentru șomaj a cheltuielilor specifice de pregătire, formare și orientare profesională și de încadrare în muncă a persoanelor cu handicap.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Corodan, microfonul 1.

 
 

Domnul Ioan Corodan:

Mulțumesc, domnule președinte al Senatului. Într-adevăr, după cum bine spune domnul ministru secretar de stat, sunt foarte multe lucruri bune care sunt prinse pentru persoanele cu handicap. Să sperăm că această lege, care este în dezbatere la Camere Deputaților, va fi dezbătută și aprobată și să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2007. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Bine, vă mulțumesc și eu. Cu asta, stimați colegi, am ajuns la final. Închidem ședința noastră. Da, domnule senator Funar, microfonul 2.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte al Senatului. Adresez o rugăminte reprezentanților Guvernului. Aștept răspunsul la interpelarea pe care am adresat-o premierului, în urmă cu mai bine de o lună de zile, în legătură cu secretarii de stat care au fost demiși și data demiterii. În lunile iulie, august, septembrie s-a anunțat o reducere, cu circa 33%. Din informațiile mele, toți au rămas pe posturi. Solicit această listă a secretarilor de stat demiși și data demiterii pentru a dovedi că Guvernul de la București nu este ca și cel de la Budapesta. Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Închidem ședința noastră de astăzi.

 
 

Ședința s-a încheiat la ora 19,30.

 
   

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti luni, 18 octombrie 2021, 1:10
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro