Plen
Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.172/24-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 14-11-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 14 noiembrie 2006

21. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.39/2006 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996 (rămas pentru votul final).
 
consultă fișa PL nr. 601/2006

 

Domnul Bogdan Olteanu:

  ................................................

La pct.20, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.39/2006 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996.

Legea are caracter ordinar; proiect adoptat de Senat; raport de adoptare din partea Comisiei pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă; procedură de urgență; suntem Cameră decizională.

Rog inițiatorul.

Doamna Maria Muga:

Domnule președinte.

Prezentul proiect de lege ține cont de faptul că preluarea acestei activități de arhivare de către casele de pensii poate conduce și la grevarea fondului bugetelor asigurărilor sociale de stat alocate activității de bază de către o activitate nespecifică, prin utilizarea resurselor materiale și umane finanțate de la aceste fonduri.

Față de cele prezentate, Ministerul Muncii propune plenului adoptarea acestui act normativ.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Domnul președinte Micula.

Domnul Cătălin Micula:

Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă a fost sesizată în fond, în procedură de urgență, cu acest proiect de lege, spre avizare fiind transmis Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, Comisiei pentru muncă și protecție socială și Comisiei juridice, de disciplină și imunități.

Comisia a primit avize favorabile în forma adoptată de Senat, din partea celor trei comisii.

În redactarea raportului, comisia a ținut cont de Avizul nr.708 emis de Consiliul Legislativ.

Potrivit prevederilor din Constituția României, republicată, proiectul de lege face parte din categoria legilor ordinare.

Proiectul de lege a fost dezbătut în ședințele comisiei din zilele de 6 septembrie, 2, 11 și 31 octombrie 2006.

În conformitate cu prevederile art.54 din Regulamentul Camerei Deputaților, la dezbateri au luat parte, din partea Guvernului, domnul Ioan Onisei, secretar de stat în Ministerul Culturii și Cultelor, domnul Cătălin Ionel Dănilă, secretar de stat, și doamna Georgeta Bratu, director, în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, domnul Alexandru Mircea, secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor, domnul Tudor Rățoi, director adjunct al Arhivelor Naționale, domnul Nicolae Dincă, șef serviciu în Ministerul Finanțelor Publice, și domnul Cătălin Sandu, vicepreședinte al Autorității pentru Valorificarea Activelor Statului.

Ordonanța de urgență nr.39/2006 privind modificarea și completarea Legii arhivelor nr.16/1996 a fost promovată în regim de urgență datorită lichidării unui număr mare de societăți, ale căror documente care privesc drepturile individuale ale cetățenilor se află în iminența deteriorării și distrugerii, agenții economici lichidați nemaiavând interesul să protejeze aceste înscrisuri.

Având în vedere că înscrisuri ce urmează a fi preluate și arhivate de către casele teritoriale de pensii stau la baza stabilirii și plății drepturilor de asigurări sociale pentru un număr foarte mare de persoane, protejarea acestora de către o instituție care dispune de personal specializat și condiții specifice desfășurării acestei activități, face ca prevederile propuse în cuprinsul acestui act normativ să fie de interes public.

La lucrările comisiei din data de 31 octombrie au fost prezenți 15 deputați din totalul de 21 de membri ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat cu unanimitatea voturilor celor prezenți în sală în momentul votului.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 29 iunie 2006.

Camera Deputaților este Cameră decizională.

În urma dezbaterii, Comisia pentru cultură, arte, mijloace de informare în masă propune adoptarea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.39/2006 pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr.16/1996, în forma adoptată de Senat.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Dacă există intervenții la dezbateri generale?

Vă rog, domnul deputat Tudor.

Domnul Constantin Tudor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Suntem în fața unui parțial act necesar astăzi sistemului Arhivelor Naționale. Spun parțial, pentru că ați văzut ce ciudățenie: trebuie să vină Ministerul Muncii și Protecției Sociale ca inițiator la o lege care aparține de fapt și de drept Ministerului Administrației și Internelor, lege care, iată, de 10 ani, așteaptă să fie serios amendată, pentru că ceea ce se întâmplă astăzi în sistemul Arhivelor Naționale este de neacceptat.

Dacă spuneam, la precedenta intervenție, că am lucrat 6 ani în sistemul culturii, în Arhivele Naționale am lucrat 14 ani de zile și cunosc efectiv ce se întâmplă acolo.

Dacă Decretul nr.472 din 1971 a fost în vigoare până în 1996 și a dat roadele pe care le-a dat la vremea respectivă, Legea nr.16 din 1996, repet, este încă departe de a satisface ceea ce se întâmplă în țară.

Câte societăți comerciale se desființează, unele în temeiul Legii privind falimentul, altele, pur și simplu, pentru că patronii au interes să se șteargă repede urmele? Câte spații există astăzi disponibile în depozitele Arhivelor Naționale? Depozite care, dacă era domnul Rățoi aici, trebuia să-i spunem clar că, la nivel de județe, sunt încărcate cu fonduri de la centru. În județul Călărași și în județul Ialomița, depozitele Arhivelor Naționale sunt blocate, efectiv, de un fond care ar trebui să fie aici, la București. Este vorba de fondul istoric al Ministerului Agriculturii și care este rupt și împărțit în mai multe județe.

În asemenea condiții, unde să se mai depoziteze, stimați colegi, documentele care stau incorect astăzi la case de pensii? Casa de pensii eliberează adeverință de vechime unui cetățean, tot casa de pensii ia acea adeverință și o introduce în recalcularea pensiilor cetățenilor repectivi. Adică, pe românește, eu centrez, eu dau cu capul. Deci, eu dau adeverința și tot eu, ca funcționar public, o folosesc. Cine are controlul și responsabilitatea exactității datelor dintr-un înscris? Pentru că legea spune clar: documentele eliberate de Arhivele Statului, sub formă de certificate sau copii certificate, au valoare de original. Și, atunci, derog de la lege și-i dau dreptul casei de pensii să emită copii, sau adeverințe, sau certificate cu valoare de original, pe care tot ei să le folosească.

De aceea, susțin acest proiect de lege, pentru că, de data aceasta, documentele pe baza cărora se dau aceste adeverințe, se duc, așa prevede ordonanța, se duc la Arhivele Naționale, situație în care se află și A.V.A.S.-ul. Am făcut din A.V.A.S. un deținător de fonduri arhivistice importante, pentru că legea prevedea că, acolo unde sunt peste 51% acțiuni ale statului pe care le gestionează A.V.A.S.-ul la o societate comercială, arhivele le preia A.V.A.S.-ul, le mai perie puțin și le dă înapoi, la Arhivele Naționale.

Atrag, aici, în plenul Parlamentului atenția asupra unui pericol care ne-a creat mari probleme în istorie, în istoria noastră recentă sau puțin îndepărtată. Este vorba de un ordin dat de Emil Bobu în 1974, care seamănă cu ceea ce facem noi acum, în care documente disparate din fonduri arhivistice s-au dus la C.I.D. S-a înființat, atunci, Centrul de Informare și Documentare, în subordinea Departamentului Securității Statului, iar documentele respective eu nu am garanția că au ajuns înapoi, în fondul de bază. Tare mi-e teamă că ceea ce se întâmplă astăzi cu C.N.S.A.S.-ul - și să-mi scuzați un pic divagația - este ceva asemănător. Se perie niște fonduri documentare, se perie dosare.

În consecință, domnule președinte, stimați colegi, Grupul parlamentar al Partidului Conservator susține acest proiect de lege, dar cere, în același timp, Ministerului Administrației și Internelor să vină în fața noastră cu un proiect adevărat, pentru că ceea ce se întâmplă în Arhive în acest moment nu se mai poate și să nu ne pară rău mai târziu că n-o să mai avem date importante pentru a reface integral timpul pe care-l trăim.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții?

Domnul deputat Hunor Kelemen.

Domnul Kelemen Hunor:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Grupul U.D.M.R. va susține și va vota acest proiect de lege. Noi credem că este necesară această modificare, dar, în același timp, trebuie să vă spun că, de ani de zile, există două proiecte de lege depuse la Camera Deputaților privind reforma instituției Arhivei și credem că, după 15 ani de zile, după 16 ani de zile, această instituție trebuie reformată, trebuie regândită și în ceea ce privește funcționarea și organizarea și în privința subordonării Arhivei.

Este o instituție, poate exagerez, este o instituție militarizată. Cercetătorii ajung foarte greu în aceste instituții. Este o instituție rigidă, o instituție care nu mai este transparentă, probabil că niciodată nu a fost transparentă, și o instituție care funcționează în subordinea Ministerului de Interne. Dacă facem o comparație cu alte arhive naționale din statele membre în Uniunea Europeană, vom vedea că suntem aproape singulari în ceea ce privește această structură, subordinea, funcționarea și organizarea Arhivelor Naționale.

Noi vedem că și la nivelul Guvernului și la nivelul Arhivei există o reticență, există o rigiditate când vrem să încercăm o regândire, o reformă a instituției Arhivei Naționale.

Vă rog, stimați colegi, ca să ne gândim foarte bine, fiindcă mai avem timp și, dacă vrem o arhivă funcțională, dacă vrem o arhivă deschisă pentru cercetători, atunci trebuie să facem această reformă în continuare.

Avem două proiecte. Putem să facem un nou proiect, dar nu putem să ne oprim aici, unde astăzi deschidem Arhiva pentru acest fond de la Ministerul Muncii și de la A.V.A.S.

Într-adevăr, sunt foarte încărcate arhivele. Dar există foarte multe fonduri, fondurile bisericești, care n-au fost retrocedate, sunt și alte probleme organizatorice și eu sper că astăzi facem un prim pas, dar vom continua acest pas și vom continua reforma Arhivei Naționale, singura instituție, sau aproape singura instituție care, în ultimii 15 ani, nu a fost în nici un fel reformată.

Vă mulțumesc.

Domnul Bogdan Olteanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Alte intervenții? Nu sunt alte intervenții. Nu există amendamente admise sau respinse.

Proiectul rămâne la vot final.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti miercuri, 20 octombrie 2021, 19:23
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro