Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.182/08-12-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
13-11-2018
12-11-2018
Arhiva video:2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 29-11-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 noiembrie 2006

14. Dezbateri asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului (retrimis comisiei).
 
consultă fișa PL nr. 669/2005

 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

  ................................................

Pct.13 pe ordinea de zi, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului.

Din partea inițiatorului? Vă rog să poftiți.

Doamna Maria Muga (secretar de stat, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Proiectul de act normativ are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri specifice de protecție socială destinate familiilor cu copii de până la 2 ani, respectiv 3 ani, în cazul copiilor cu handicap, vizând în principal externalizarea prestațiilor existente, în sensul suportării indemnizației pentru creșterea copilului de la bugetul de stat.

Conform reglementărilor propuse, sfera beneficiarilor este mult mai largă în ceea ce privește acordarea alocației majorate. De acest drept vor putea beneficia și persoanele care nu sunt asigurate în sistemul public de pensii, precum și cele care nu desfășoară activitate.

Totodată, prin prezentul proiect de lege se prevede plata contribuției individuale de asigurări sociale de sănătate în procentul stabilit de lege, aplicată asupra valorii a de două ori salariul minim brut pe țară garantat în plată, în cazul indemnizației pentru creșterea copilului, astfel încât persoanele îndreptățite să poată beneficia de serviciile și prestațiile care se acordă din sistemul asigurărilor sociale de sănătate.

În acest proiect de lege sunt transpuse prevederile Clauzei II - concediu pentru creșterea copilului, precum și ale pct. 8 din Anexa Directivei 96/96 referitoare la Acordul cadru privind concediul pentru creșterea copilului.

Față de cele prezentate mai sus, Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei propune plenului aprobarea acestui act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Doamnă secretar de stat, vreau să vă spun că acceptăm explicațiile pe care așteptam să le dați pentru întârzierea dumneavoastră.

Doamna Maria Muga:

Îmi cer scuze, domnule președinte, pentru întârziere, a fost un blocaj în trafic la Universitate, de 20 de minute, și vă rog să primiți scuzele mele.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Evident, din moment ce am trecut la dezbatere. Vă mulțumesc.

Din partea comisiei raportoare, vă rog?

Domnul Stelian Duțu:

Mulțumesc, domnule președinte.

În temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 148/2005 privind susținerea familiei în vederea creșterii copilului a fost retrimis Comisiei pentru muncă și protecție socială în vederea întocmirii unui nou raport.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea unor măsuri specifice de protecție socială destinate familiilor cu copii în vârstă de până la 2 ani, respectiv 3 ani în cazul copiilor cu handicap, vizând în principal externalizarea prestațiilor existente, în sensul suportării indemnizației pentru creșterea copilului de la bugetul de stat, precum și eliminarea unor deficiențe semnalate atât de beneficiari, cât și de instituțiile implicate în aplicarea prevederilor acesteia, deficiențe care au condus la imposibilitatea acordării în bune condiții a indemnizației pentru creșterea copilului, cum ar fi: necuprinderea anumitor categorii de persoane în prevederile ordonanței de urgență; condiționarea acordării stimulentului de acordare a indemnizației pentru creșterea copilului; inexistența unor reglementări clare în ceea ce privește acordarea alternativă a indemnizației pentru creșterea copilului și a stimulentului lunar; imposibilitatea efectuării plății drepturilor prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 148/2005.

Comisia propune plenului Camerei Deputaților aprobarea proiectului de lege, întrucât este necesară consolidarea financiară a sistemului public de pensii și reconstrucția sistemului public prin externalizarea unor prestații care nu au legătură cu pensiile.

De asemenea, se impune adoptarea de măsuri imediate în vederea înlăturării deficiențelor semnalate, precum și pentru instituirea unui regim echitabil, prin includerea și a altor categorii de persoane în cadrul beneficiarilor drepturilor de protecție reglementate de această ordonanță de urgență.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice.

În urma finalizării dezbaterilor în ședința din 31 octombrie 2006, comisia propune admiterea cu modificări a proiectului de lege.

Pentru că suntem în procedură de urgență, propun 10 minute dezbateri.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule președinte,

Conform art. 118 și 120 din Regulament, propunerea de timpi se face după dezbaterile generale, tocmai pentru a marca faptul că dezbaterile generale nu sunt supuse timpului.

 

Domnul Stelian Duțu:

N-am vrut să revin la microfon.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Dacă n-ar avea această semnificație, nu m-aș fi formalizat.

Deci, dezbateri generale, fără limitare în timp.

Din partea grupurilor parlamentare, câte un reprezentant. Dacă dorește cineva să ia cuvântul, din partea grupurilor parlamentare? Nu. Vă mulțumesc.

Să luăm atunci act de timpii propuși de domnul președinte al comisiei. Dacă sunt alte propuneri cu privire la timpii de dezbateri? Nu sunt.

Trecem la dezbaterea pe articole a proiectului de lege.

Titlul legii, text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Articol unic, art. I, text propus de comisie.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

La pct. 3, titlul ordonanței de urgență, amendament eliminat din textul Senatului de către comisie. Modificarea titlului, amendament eliminat de către comisie.

Obiecții, observații? Nu.

Se adoptă eliminarea.

Art. 1 alin. (1), text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Alin. (2) de la art. 1, în redactarea comisiei, cu toate literele subsecvente.

Obiecții, observații? Nu. Text adoptat.

Alin. 3 de la art. 1, text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Text adoptat.

Art. 2, text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 3 alin. 1 și alin. 2, 3 și 4, în redactarea comisiei.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 4, cu literele subsecvente, alin. 1 și 2, text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Text adoptat.

Comisia introduce, după art. 4, un articol nou, art. 41.

Obiecții, observații? Vă rog.

Doamna Maria Muga:

Domnule președinte,

Este un amendament care a fost discutat în comisie, pe care Guvernul nu îl susține, este vorba de o nouă prestație care s-a solicitat a fi introdusă, o prestație care se referă la concediul de odihnă plătit, care ar presupune un efort financiar de 9.800 miliarde pentru bugetul de stat.

Ca atare, Guvernul nu susține introducerea acestui amendament în lege.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, doamnă deputat, pe aceleași dezbateri.

Doamna Cornelia Ardelean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Amendamentul, așa cum spunea doamna ministru, are în vedere prelungirea concediului de la 2 la 3 ani. Argumentele sunt multe, aș vrea să menționez doar câteva.

În acest moment, nu dispune de creșe. Copilul este îngrijit până la 2 ani de către părinți, iar grădinițele sunt de la 3 ani. Între 2 și 3 ani, copilul, practic, nu are o instituție adecvată în care să poată să fie îngrijit. La dezbaterile care au avut loc la Arad pe această temă, medicii au subliniat foarte mult necesitatea unui cadru adecvat de îngrijire a copilului până la 3 ani.

Mai mult, putem merge în paralel cu înființarea creșelor, în așa fel încât să diminuăm numărul mamelor sau al taților care rămân cu copilul până la 3 ani. Dar această acțiune trebuie să se facă în paralel. Până atunci, subliniez, copilul este îngrijit de la 2 la 3 ani de bone, care nu au pregătirea adecvată și, practic, nu asigurăm dezvoltarea copilului în această perioadă.

Mai mult, am venit cu această propunere începând cu anul 2008, tocmai pentru a putea asigura fondurile necesare. Și avem un an la dispoziție să pregătim fondurile pentru creșterea copilului până la 3 ani.

Aș vrea să mai subliniez faptul că numărul populației în România este în scădere. Și nu ne îngrijorează neapărat faptul că, în 2050, România va avea doar 16 milioane populația, ne îngrijorează structura pe care o va avea populația la acel moment. Practic, peste 50% din populație vor fi pensionari.

Or, trebuie să ne gândim la faptul că acești pensionari au nevoie totuși de fonduri pentru pensii și trebuie să ne gândim cum asigurăm totuși populația activă. Nu vom putea să facem acest lucru decât încurajând, într-adevăr, creșterea numărului de copii și acest lucru se poate doar prin sprijin financiar.

În consecință, vă rog, doamnelor și domnilor deputați, să susțineți acest amendament. Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Alte intervenții pentru amendament? Punctul de vedere al comisiei a fost exprimat în raport.

Vă supun votului dumneavoastră pct. 10 din cadrul listei de amendamente, introducerea art. 41, având cuprinsul aici menționat.

Vă rog să votați.

Cine este pentru amendamentul admis de comisie?

Cine este împotrivă?

Vă rog să votați cu cartele. Inclusiv liderii de grup, care votează și cu mâna și cu cartelele.

Pentru 68, împotrivă 71, abțineri 5. Amendamentul a fost respins.

Art. 5 alin. (1), text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 5 alin. (2) și (3), în redactarea comisiei.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 6 alin. (1) și (2).

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Pct. 14, art. 6 alin. (3), text nemodificat.

Obiecții, observații? Adoptat.

Art. 6 alin. (4), eliminare.

Obiecții, observații? Nu. Adoptată eliminarea.

La pct. 16, după art. 6, se introduce un articol nou, 61, amendament admis de comisie.

Obiecții, observații? Din partea inițiatorului? Din partea comisiei? Nu. Text adoptat.

Pct. 17 art. 7 lit. a), b), c), text nemodificat.

Obiecții, observații? Adoptat.

Art. 8 alin. (1) lit. a) până la k), nemodificate.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

La pct. 19, la art. 8 alin. (1), după lit. k), se introduce o literă nouă, k1), având cuprinsul prevăzut de comisie.

Observații, obiecții? Nu. Adoptat.

Art. 8 alin. (1) lit. l), nemodificat. Adoptat.

Art. 8 alin. 2, nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 9 alin. (1), (2), (3), (4), (5), nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 10 alin.(1) preambul, nemodificat. Adoptat.

Alin. 10 alin. (1), până la lit. a), nemodificat.

Obiecții? Nu. Adoptat.

Art. 10 alin.(1) lit. a), în cuprinsul dat prin amendamentul comisiei.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 10 alin. (1) lit. b) până la d), nemodificat? Adoptat.

Art. 10 alin. (2), (3), nemodificat.

Obiecții, observații? Adoptat.

Art. 11, nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 12 alin. (1), nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

La pct. 29, la art. 12 alin. (1), după lit. g), se introduce o literă nouă, lit. h), având cuprinsul prevăzut de comisie.

Obiecții, observații? Inițiatorul? Nu. Adoptat.

Art. 12 alin. (2), text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

La pct. 31, la art. 12, după alin. (2), se introduc două alineate noi, 21 și 22.

Obiecții, observații? Inițiatori? Deputați? Nu. Adoptat.

Art. 12 alin. (3) și (5), texte nemodificate.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 12 alin. (6), modificat în amendamentul admis de comisie.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 13, nemodificat.

Obiecții, observații? Adoptat.

Art. 14 alin. (1), în redactarea comisiei.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 14 alin. (2), nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 15, nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

Art. 16, text nemodificat.

Obiecții? Nu. Adoptat.

Art. 18, text nemodificat.

Obiecții, observații? Nu. Adoptat.

La pct. 41 art. 18, după alin. 4 se introduc două alineate noi, 5 și 6, în redactarea...

Iertați-mă, aveți de intervenit? Vă rog.

Domnul Kerekes Karoly:

Mulțumesc, domnule președinte.

La acest articol, din păcate, s-a omis să se reglementeze o problemă extrem de importantă, și anume dacă această...

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Iertați-mă, domnule deputat, amintesc colegilor, ne aflăm la pct. 41 din amendamente, alineatele noi la art. 18. Vă rog, domnule deputat.

Domnul Kerekes Karoly:

Deci, cum am spus să se reglementeze o problemă extrem de importantă, și anume faptul dacă această perioadă a concediului pentru creșterea copilului se consideră sau nu vechime în muncă și în profesie. Vreau să reamintesc că recent a apărut Ordonanța Guvernului nr. 57/2006 cu privire la salarizarea polițiștilor, unde, în mod textual, se prevede că această perioadă a concediului pentru creșterea copilului constituie vechime în muncă și în serviciu.

Dacă nu reglementăm la fel și în această ordonanță sau în acest proiect de lege pentru aprobarea acestei ordonanțe, această problemă, atunci vom avea tensiuni.

Este irațional și inechitabil ca în cazul polițiștilor să se recunoască vechime în muncă această perioadă, iar la celelalte categorii socio-profesionale, să nu fie considerată.

Deci, întrucât aici nu se poate, în plen, modifica textul, eu solicit retrimiterea acestui articol la comisie.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă rog, intervenția dumneavoastră. Da, vă rog.

Doamna Maria Muga:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Guvernul nu susține acest punct de vedere. Pe de o parte, pentru că e vorba de suspendarea contractului de muncă pe perioada cât persoana respectivă se află în perioada de creștere și îngrijire a copilului și, de asemenea, cred că avem nevoie de finalizarea unui act normativ care să instrumenteze definitiv aceste măsuri ale Guvernului, iar retransmiterea la comisie pune în mare întârziere aplicarea acestui act normativ.

Vă mulțumesc.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc și eu.

Având în vedere discuțiile, comisia?

Domnul Stelian Duțu:

Pentru că propunerea repectivă de retrimitere la comisie a fost făcută de secretarul comisiei și, în urma consultărilor și cu ceilalți membri ai biroului comisiei, am ajuns la concluzia că trebuie să acceptăm această retrimitere numai pentru articolul respectiv, în vederea asigurării unei echități de tratament și de reglementare juridică, apărând ordonanța la care a făcut trimitere domnul secretar al comisiei, unde, pentru o categorie de persoane se consideră vechime în muncă perioada respectivă, credem că trebuie analizat la comisie acest aspect, iar comisia, timp de o săptămână, să vină cu soluția respectivă.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Vă mulțumesc.

Domnul deputat Stanciu. Vă rog. Pe problema retrimiterii.

Domnul Anghel Stanciu:

Domnule președinte,

Onorat prezidiu,

Stimate doamne și stimați deputați,

Domnilor miniștri,

Domnule Nicolăescu,

Credem că este necesar să fie trimis acest articol la comisie, exact pentru ceea ce s-a spus, spre o egalitate, o tratare egală a tuturor. Ori scoatem din statutul polițistului acea prevedere, ori completăm în aceasta.

Deci, Grupul P.S.D. va vota solicitarea de retrimitere la comisie.

Pe procedură, domnule președinte, cred că ceva nu este totuși cușer, cum ar spune un distins coleg de-al nostru, din bancă.

Nu știu dacă este problema unui distins secretar de stat sau ministru, să se pronunțe dacă noi trimitem sau nu trimitem la comisie. Avem aici președintele Comisiei de regulament, poate la acest incident de procedură ne dă o soluție.

Eu cred că problema trimiterii sau netrimierii la comisie este problema Parlamentului, și nu a Guvernului.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Da. Tot pe procedură? Domnul deputat Bivolaru.

Domnul Ioan Bivolaru:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În regulamentul nostru avem introdus, domnule Stanciu, că și reprezentantul Guvernului, deci inițiatorul, are dreptul, la un moment dat, să ceară sau să motiveze netrimiterea la comisie.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Discuția procedurală este utilă pentru redactarea viitoare a regulamentului. Sensul textelor - și aici are dreptate domnul deputat Stanciu, care privește aceste texte foarte restricționist - nu permite în mod expres, dar, în același timp, sensul textelor este că dezbaterile la care poate să participe și inițiatorul pot releva consecința trimiterii la comisie.

Aș avea dreptul, conform regulamentului, să dispun direct trimiterea la comisie, dar doresc să supun votului dumneavoastră, conform art.70.

Cine este pentru trimiterea la comisie a acestui amendament? vă rog să votați.

Vă mulțumesc. Acum, vă rog să afișați rezultatele.

Cu o largă majoritate, textul se retrimite la comisie.

(Conform afișajului, sunt înregistrați 175 de deputați prezenți; 170 de voturi pentru, 4 voturi împotrivă, nici o abținere.)

Domnule președinte, dacă fixăm o săptămână, e bine? O săptămână. Vă mulțumesc.

A expirat timpul nostru de program, 12 și jumătate.

Vă rog, domnule deputat, numai dacă este o problemă de procedură, după expirarea timpului de program.

Domnul Valentin Adrian Iliescu:

Domnule președinte,

Aș vrea să fac o rugăminte Biroului permanent. Există Legea coș-bebe, începută în urmă cu o săptămână, terminate dezbaterile generale, adusă pe poz.17.

V-aș ruga tare mult pe dumneavoastră, membrii Biroului permanent, să o puneți pe un loc mai în față, pentru ca, în sfârșit, să o putem discuta.

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule deputat, vă reamintesc și dumneavoastră și tuturor că acesta este atributul liderilor grupurilor parlamentare. Eu sper că faceți parte dintr-un grup parlamentar care are un lider, la care vă rog să vă adresați.

Pauză, cu rămânere în sală, până primim lista de voturi finale.

Am și primit-o. Mulțumesc staffului tehnic pentru operativitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 14 noiembrie 2018, 10:35
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro